Nekem legkevésbé a Clapton-féle "V". Pont a felső részén meredek, ahol pl. erőteljesebb szólózásnál a hüvelykujj megtámaszkodna, ezért állandóan becsúszik a fogólap fölé. Így aztán folyamatosan korrigálni kell...
Az U kicsit sok, a C elég jó és az SRV-féle D-t is nagyon megszerettem, pedig mindig a vékony nyakat kerestem.
lehetséges. azt tudom, hogy az SRV reissu straton az van. szóval nem kizárt. mindenesetre nem véletlen a hasonlóság már ránézésre is a két fa közt. keménységre is hasonló fák és hangkarakterre is.
ja meg érdekelne a hamer...
igazság szerint hss pick-up elrendezésben szeretnék gondolkodni, de a strat sana nem az én világom... akkor inkább prs vagy olp...
izlés kérdése a rózsafa. hangban igenis van kemény különbség kettő közt. a rozsafa sokkal kopógósabb és "rockosabb". a jávor meg inkább éneklősebb. izlés kérdése teljesen. SRV volt nagy rózsafa használó. csak néhány számnál vette elő a jávor fogólaposat. Hendrix meg pont fordítva. És hallani is a kettőjük hangja közt a sok-sok különbség közt azt a kcsit is amit a fogólap különbsége eredményez.
SRV-nél is amikor koncerten cserél gitárt (rózsásról jávorra) akkor is hallani a különbséget.
jó a rozsa fogólap is. ha tetszik a nyaka akkor uccu neki!
Szép darab ez a Jaguar Strat...
Itt egy "96 Guitar Player a kezemben,akkor még ugyanezt a darabot (ez a 24. a 25-ből ami készült) még 4999 fontért mérték,most 15.000. Ez a befektetés.
A 17. sorszámú pedig itt van Mo.-n,egy 1974 XJS coupéval együtt lett megvásárolva Rotterdamban 99-ben.
Háhá, megvan álmaim fender hangja. Miután elég pozitív vélemények érkeztek Lepol mexikói fenderéről, visszakerült immár harmadszor is hozzám, és a kicsi kapott egy texas-special/texas-special/pearly gates hangszedőszettet. Azt hiszem, ennél a hangnál nem kell nekem jobb, szívesen összahsonlítanám komolyabb fenderekkel is.
Igen, tudom, kedvenc zenéim között vannak a felvételeid, bye bye blackbird, midnight train... Ez a jó tele neked, szerintem. Mivel nem valószínű, hogy megveszem előled , ugyan mennyiért adják? Ha lenne cédéd, azt is megvenném, annyira tetszik az a stílus, ahogy játszol és énekelsz.
Szerintem nincs olyan nagy különbság a rózsafa és a natúr nyak között hangzásra, az sokkal fontosabb, hogy te hogyan érzed. Ha jjó áron van, hát persze, hogy megéri. Japán tele nagyon jó. A bigsby egyébként már eleve sokkal jobban módosít a vintage tele hangon, mint a fogolap.
van egy japan tele itt a boltban, most jott. 60 as tele bigsbyvel sunburst. (nagyon szep, es eleg jo aron van. Latszatra meg profibbnak tunik mint az USA darabok. Tenyleg gyonyuru. Az egyetlen kerdes a nyaka, es nem tudom, megere is megvennei rozsafa nyakkal. A vintage hangrol nem tudok nyilatkozni, mert ott a boltban ki tudja milyen hurral rarakjak valami akombakom erositore, ugyhogy nesze neked vintage hang, meg kiprobalas. Nem tudom, megvegyem e. Van ebbol az 50 es verzio, ami juhar nyak, es valoban szep az is, de a nyak kezdeten az elso 3-4 fekvesben eleg erosen V nyaka van, amitol kiraz a hideg. Feltori a tenyeremet. Nem tudok azon jatszani, pedig olyan szep
Igen, az egydarabos juhar nyak a klasszikus tele. Talán több magasa van, nekem érzetre is jobban bejön. Ha nagyon igazi vintage tele hangot keresel, csak egydarabos juhar nyak.
tudtok valami megfejtest abban a kerdesben, hogy telecaster eseten mi a kulonbseg az egydarabos juhar nyak es a rozsafa fogolapos kozott? Gondolok hangzasra, jatekerzetre, es egyeb erezheto vagy nem erezheto kulonbsegekre.
Valakinek épp most lett egy remek Strato Plus gitárja, neki e öröm e bódottág, nekem meg egyik szemem sír másik...., viszon nagyon örülök, hogy hozzáértő ember kezébe kerül!!!!
Jah,a szervesanyagok "öregedési" folyamatát a laborokban szintén hőkezelés és idő függvényében mérik.(esetleg különböző besugárzásokkal pl.UV.kültéri alkalmazás esetén)
Ilyen méréseket is csináltam már.
Ipari száritási tecnológiákkal kapcs. van tapasztalatom.(Sajna szervetlen anyagoknál,a fa esetében biztosan más a helyzet,mivel egy sejt szerkezet másképen,reagálja le a gyors szárítást,de hogy a vizet és az egyébb összetevőket rövididőn belül,vetemedés nélkül, ellehet távolítani az biztos.Ez viszont nem egyenlő szerintem az "érleléssel")
Csak mint érdekesség.(nálunk a cégnél így csináljuk)
Első lépésként egy kíméletes mikrohullámú szárítás.(4perc alatt 10% nedvesség csökkenés)
Második lépésben egy elektromos un.forrólevegős szárítás,itt már sablonokban,hogy ne vetemedjen az anyag.(10 perc 20% nedvesség csökkenés)
A harmadik folyamat egy kemence magasabb hőfokkal.(30 perc és csak pár % a nedvesség tartalom.)
úgy tom igen
egyébként örömmel tölt el, hogy a Gibson sosem vitte el a gyártást mindenféle rizsföldre, még ha gazdaságilag meg is érné, akkor sem, tehát a Fenderrel ellentétben nem kell megkérdezni vásárlásnál, hogy hol készült
A Gibsonnal regen meg 40-50 evig alltak a fak, vagy meg tovabb. Miota leegett a Kalamazzoo gyar, azota sokan azt gondoljak, hoy ezek mar nem is gibsonok...
A fa az alapja mindennek. Nyilvan egy olyan gitar, aminek a fajan reggel meg madarak csiripeltek, soha sem lesz olyan minoseg, mint egy regota szarado fabol keszult hangszer
biztos kevesebb figyelmet fordítanak egy olcsóbb gitárra, de kizártnak tartom, hogy Fender, vagy akármelyik nagy név megengedhetné magának azt, hogy egy napig kezeljen egy fát, tuti több ideje van a fának, raktározás, utaztatás, meg elég nehéz elképzelni, hogy egy nap elég a szárítókamrában
mindegy, nem értek annyira hozzá
Úgy tudom, hogy a mágnes évtizedek során veszít az erejéből, elcsúszhat a polaritása, és a rézdrót is öregszik. Persze itt 80-90 évekről beszélünk. Ha jól tudom, a mágnesek egy idő után el is vesztik a polaritásukat.
Ez a lassú változás viszont 5-10 év alatt hallhatóvá válik pl. egy hangszedőben.
Nem hinném, hogy direkt érlelték volna, viszont (ahogy azt már párszor leírtam itt is) régen Leo Fender kisétált a Fullertoni Tüzép-telepre, és vett százhúsz raklap kőrist, meg égert, amik már addigra egy-két éve ott álltak a kaliforniai napsütésben. Ezekből lettek a hengszerek. Most a frissen kivágott fákat (tudomásom szerint) egy napig szárítókamrában kezelik, és mehet is a futószalagra. Ezekben a tömegtermelt gitárokban sokat alakul, szárad a fa, így érik össze a hangszer.
"Right after I"d seen Steve Winwood playing his white Strat, I was in Nashville and I went into this shop called Sho-Bud where they had stacks of Strats going for virtually nothing because they were so unfashionable and so unwanted. I bought a big pile of them all for a song - they were really cheap, like three or $400 each - and I took them home and gave them out. I gave Steve one, I gave Pete Townshend one, I gave George Harrison one and I kept a few. I made Blackie out of a group of them; I took the pickups out of one, the scratchplate off another and the neck off another and I made my own guitar - a hybrid guitar that had all the best bits from all these Strats. I wore it out too. Its pretty well inaccessible now - there"s not much of the neck left. It"s worn away on either side and on the back with wear and tear. What makes Blackie unique for me is the fact that I made it! It was one of the last guitars that I actually built myself, really. Therefore it felt like it was invested with some kind of soul, you know"
Én minden csodálatos dologban hiszek. És ez még magyarázható is. Miden fém változik az idővel. Miért ne változna az a réz tekercs a pu-ban? Meg a mágnes mágnesessége is változhat. A vad hifisek ennél különösebb dolgokról is beszámolnak: a színek jelentősége, meghatározott formájú kis matricákat ragasztgatnak a készülékek megfelelő helyére, stb.
akkor most meg kérdezek vmit!engem régen a VOLT gitártannárom azzal hülyített h a Fenderekhez a fákat 20-25 évig érlel(ték)ik!Igy utólag belegondlova sztem ez hülyeség!vagy mégsem?!
es a pickup valtozasarol mi a velemenyetek, arrol mit tudtok? Vagy hisztek ilyesmiben egyaltalan? (en tapasztaltam ilyet, de aztan lehet hogy pszichologia, vagy mvaltozott a jatkstilusom vagy mittomen)
Hát persze, hogy a többi komponensnek is nagy hatása van a hagnra (húr, pengető, pu. beállítás), de ezeket azonnal lehet módosítani, optimalizálni, Egy új fát viszont sehogy sem tudsu régivé tenni... AZ is igaz, hogy a sound legalább 100 százaléka a kézben van. SZerintem egy igazán klasszis gitáros bármilyen gitáron játszik, akkor is rá lehet ismerni. De egy vacak hangszeren nem lesz olyan élvezetes... A hagnfal elé állított gitárról meg annyit, hgoy szerintem a húrok rezgése, amitől összeáll a gitár, nem egy külső hagnrezgés. Akkor lenne olyan hangszergyár, amelyik úgy hirdetné a gitárját, hogy a teste 1000 órán keresztül állt egy zajos gyárban.
Egyebknet en ezrem ezt a rezges es nemesedett fa elmeletet, de azt nem tudom pontosan, hogy ezt a job hangot ki lehet e hozni belole. Gondolok itt arra, hogy kiszaradt a fa, a rezgestol megvaltozott de egy nem eleg jol beallitott, vagy nem teljesen jo erosito, esetleg egy rosszabb hur, vagy hasznalt hur, vagy egy kicsit kopott pengeto pillanat alatt visszacsinalja, es elrontja azt, ami 40 ev alatt kifejlodott a gitarban. Ezalatt egy sok ragasztos testtel keszult uj gitar, izlessel beallitva, jo hurokkal, profi pengetestechnikaval soundban lemoshatja a leginkabb vintage cuccot is.
Egyebknet a hangszer erese kulonosen igaz. En ujonnan vettem a gretschet 1998 ban (97 es darab). Es az evek soran valoban valtozott a hangja, meghozza olyan iranyban, amit azelott nem tudtam volna kihozni belole. (Akusztikusan is) Az ureges test szaradasa, a hangszer osszeerese olyan soundot produkal, amit uj gretschbol nem lehet kihozni...
Egyebknet lehet hogy egy hulyeseget mondok, de szerintem a pickupok is ernek valahogy. Ott is tortenik valami valtozas belul. Egyszeruen en meg nem talalkoztam uj gretschel, aminek ilyen hangja lett volna. (az is az igazsaghoz tartozik, hogy a pickupok jol be vannak allitva. Gretschnel nagyon fontos)
De ahogy azt egy altalam nagyrabecsult hangmernok/gitaros mondta nekem :
"Erosito meg gitar ide vagy oda, a sound a kezben van".
"ez a folyamatos rezgés módosítja a fa szerkezetét"
Én olyat is hallottam, hogy valaki megvette a vadiúj hanxerét, és célirányosan "bombázta" hanghullámokkal. Napi több órán keresztül egy hangfal ellé állítva zenét hallgattatott vele...
Ez most hülyeség, vagy lehet valami tudományos alapja?
Nagyon jó a kérdésed gorilla (nagyon jó a kis csikenpiking szösszenet is...). Nekem egy sajátos véleményem van erről. Nos lássuk:
A tény, hogy a tömör testű gitár hangjában is benne van a fa hangja. A fa minősége egyértelműen befolyásolja a hangot. Most jön a fő kérdés: mi a jó hang, mi a jobb hang?
A gitárosok nagyon konzervatív emberek. Mindig valami régi hangzást keresnek (úgy szól, mit egy fender, hányszor halljuk ezt...), és hát a minta a régi gitár hangja, ez szól, amikor a sztár játszik rajta. Persze objektíven is igaz, hogy a régi (nem csak ez a fontos, hanem az is, hogy sokat játsszanak rajta, úgyhogy a legjobb lenne úgy mondani, hogy erősen használt) jobban (?) szól, hosszabb a hangkitartása, erősebben érződik a fa hang a gitár hangján. Ennek oka a fa kiszáradása, a pengetés során a húr rezgeti a fát, ez a folyamatos rezgés módosítja a fa szerkezetét. Erre sokkal kevésbé képes az a fa, amely sok ragasztót tartalmaz. A drága hangszerek igazán jó fából készülnek, képesek már eleve jól szólni. Erre tudok egy példát a saját életemből is. Megvettem egy lite ash telecastert, amely olyan faanyagokból van, mint egy klasszikus vintage52 telecaster. Én vettem bele egy drága fender hangszedőt. A hangszedő csere után alig volt különbség, de egy vintage52 telecaster gyökeresen másként szól ugyanolyan hagnsezdőkkel. Ettől még a lite ash nagyon jó, egyik topictársunknak nagy örömet szerzett, amikor megvette tőlem. De a v52 telecaster klasszisokkal jobb... Ehhez semmilyen kifinomult fül nem kell. Persze mi a jobb? Szerintem a 40 éves és az új gitár között is iszonyatos különbség van, minden gitáros be tud számolni arról, hogy a gitárja néhány év után beérett, jobb hangja lett. Szóval egy új, nagyon jó, minimális ragasztót tartalmazó fából készített gitár nagyon jó lehet. Évtizedekkel ezelőtt még a réz is más volt, a fa meg rengeteget változik ennyi idő alatt. Hogy melyik a jobb a két jó közül? No ez már a gitárosok konzervativizmusán múlik. AZ én új carvin gitárom biztos, hogy fantasztikus szépen szól, igényes fából készítették, jó a hangkitartása stb. De mégis, ha valaki a hagnját akarná jellemzni, egy öreg fenderhez kezdené hasonlítgani. Ha meg máshogyan jó a hangja, már nem is jó... Na már sokat írtam, írjon valaki más is
viszont egy valami nem teljesen ertek. En Gretsch manias vagyok, es ureges testu gitaroknal ertem, hogy 40-50 eves darabok miert szolnak jobban, meg az en 10 evesem is jobban szol, mint amikor vettem (nyilvan erik, szarad a fa, valtoznak a tulajdonsagai stb), de egy tomor gitarnal mi adja a zenei tobbletet a regi hangszereknel? (nem az antik ertekre gondolok). Miben jelentkezik a zenei kulonbseg? Valoban van akkora kulonbseg egy 59 es es egy profin elkeszitett hasonlo parameteru uj starto kozott? Most persze ra lehet vagni, hogy "Micsodaaaaaa?????? Tudod mekkora kulonbseg van????????" De esszel adott valasz erdekelne. Bekotott szemmel meg lehet mondani a kulonbseget?
nem azert mondom, hogy kinek lenyen igazi, mert ha valaki akar az fizessen 30 ezer dollart egy stratoert, hanem azert, mert az arak, amiket lat az emberm felrevezetoek.
Vaz, legyen neked igazad! Én 6-7000 dolláért most is vennék 59 stratot (igaz, előbb a cuccom egy részét el kéne adnom, de azt szívesen megcsinálnám érte)...
az e bayrol sem vesznek ilyet altalaban maganszemelyektol, csak komoly boltoktol. A komoly boltok vagy kereskedok is hirdetik az e bayn. A legtobb esetben az ebayn csak hirdetik, de velul az uzleten keresztul adjak el.
en szoktam nezni egy Antiqu Roadshow cimu tv musort, ahol az emberek a regisegeiket viszik be. Es ott szokott lenni lyen. Es akkor a szakerto azt mondja, hogy a katalogusara 15 ezer dollar, es realisan olyan 6-7 ezer dollarert lehet eladni.
na jo, de hogy mit ir az arkatalogus az nem jelenti azt, hogy az is a vetel vagy eladasi ar. a "listaar" az csak egy erteket kepvisel, es nem feltetlenul az adas-vetel arat.
Ennél az árkategóriánál már tuti, hogy nem postán megy a lebonyolítás. Én pl. akkor sem utalnék át 25.000$-t, ha lenne. Viszont szédületes árakon mennek ezek a "darab deszkák, zsebrádió szintű elektronikával"
Sajnos, leginkább nem zenészek, hanem gyűjtők veszik meg, az átlag zenészeknek nincs is ennyi pénzük. Pedig ezek is "csak" hangszerek, játszani kell rajtuk, nem csak hetente leporolgatni, és visszatenni a tokba.
Szerintem ezen a szinten nem az e-bayen történnek a dolgok. Amit az e-bayesek feltolnak ebből a kategóriából, azoknak a többsége valószínűleg nem teljesen OK vagy egyenesen átbaszás.
Te kint vagy, úgyhogy viszonylag könnyen elérhető számodra ez a könyv. Ajánlom kukkants bele!
"The Official Vintage Guitar Price Guide has a 15-year
tradition of being the most accurate, authoritative, and
detailed publication to tackle the seemingly impossible
task of placing values on thousands of vintage and recent-
model guitars, amps, basses, effects pedals, mandolins,
lapsteels..."