lehet természetesen. Egyes számokat így könnyebb lesz lejátszani, másokat pedig nehezebb, mint pengetővel. Szerintem minél nagyobb a torzítás a gitáron, annál inkább pengetővel könnyebb játszani. Ha nem akarsz zúzós agybajos metálzenét játszani, akkor bőven elég, ha ujjal pengetsz.
Ahogyan AGM is írja, Mark Knopfler (Dire Straits) pengető nélkül játszik, neki ilyen a stílusa.
Ennek ellenére én jobban szeretek pengetővel játszani elektromos gitáron: klasszikus gitárnál általában ülök, bal láb alatt sámli, megszokott kéztartás. Elektromos gitárnál viszont állok (a garázsban;) ), más tartás, de legjobban az zavar hogy fémhúrok vannak rajta és sokkal közelebb vannak egymáshoz. Majd ezt látni fogod te is;) Szóval macerás váltogatni, ha mindkettőn akarod művelni a gitározást.
Ezt Snakepit írta: Három féleképpen pengethetsz elektromoson. 1. Pengetővel 2. Ujjal 3. Mindkettő vegyesen. Az utóbbi a Chicken Picking. Zakk Wylde a nagy tudósa.
Ezt Fender59 írta: Zakk Whylde????? A pengető + ujjal dolgot egyébként a bluesmanek használják nagy előszerettel, pl. SRV állandóan csinálta, de rengetegen mások is, Hendrix például, de Eddie Van Halen sem idegenkedett tőle... Jazzban meg szinte kötelező... De metálban...???????
(ném. Orgelpunkt, fr. point d"orgue, vagy pédale, ami fermátát jelenthet; ang. pedal point), a basszus (legmélyebb szólam) olyan kitartott hangját jelenti, mellyel egyidejűleg a többi szólam kisebb értékekben és változó összhangokban mozog; a váltakozó összhangok egyrésze többnyire idegen hangokat hoz az O. hangjához képest, miáltal ezt mégjobban kiemeli. Az O. célja a régi polifóniában egy-egy fontos dallamhang hangsúlyozása, a zene újkorában egy-egy harmóniai funkció kiemelése (ilyenkor leggyakoribbak a domináns- és tonikai O.-ok) főleg zárlatokban vagy a befejezés előkészítésére (fugák befejezőrészében gyakori a domináns-O. és az ezt követő, lezáró tonikai O.). A 12-14. századbeli többszólamú formák közt egyes <organum>-ok (l. o.) használták már az organicus punctus-t (jellegzetes <organum-kottát>, többnyire <longa>-alakút), mely a gregorián korális-dallamot intonáló tenor- (vagy orgona-) szólam egyes fontos hangjait jelölte s nem volt pontosan meghatározott időtartama (addig nyújtották, míg a másik szólam a megfelelő ellendallam-részlet végére nem ért). Az O. történeti kifejlődésére döntő hatással volt a régi orgonák nehézkessége és egyes népies hangszerek (lyra, duda stb.) bourdon-jai. Legnagyobb szerepe van az orgonaprelúdiumban és a musette nevű táncban. Újabb zeneszerzők közül főleg Schumann, Brahms, Csajkovszki és Reger aknázták ki különleges hatások szolgálatában. Ha a hosszan szóló basszussal egyidejűleg nem változik a többi szólam összhangja, akkor a kitartott basszus elnevezést használjuk (Wagner: <Rajna kincse> előjáték). Ha a kitartott hang más (magasabb) szólamban van és az összhangok is váltakoznak közben, szintén beszélhetünk O.-ról (O. valamely középszólamban vagy a felsőszólamban; l. pl. Mendelssohn <Gyászinduló>-ját), de ilyenkor inkább <kitartott hang>-ot vagy <fekvő hang>-ot mondunk. A tonikai O. leggyakoribb esztétikai szerepe: szélesebb nyugalmi foltot (vonalat) állítani elő; a domináns-O. leggyakoribb szerepe: felfokozni a várakozást és késleltetni a forma valamely fontos csomópontjának (határpontjának) beálltát. Beethoven pl. a visszatérés (repríz) előtt igen sok esetben alkalmaz domináns-O.-ot, Brahms D-moll hegedűszonátájában az 1. tétel kidolgozási része végig domináns-O. V. ö. A. Michaelis: Die Speziallehre vom Orgelpunkt (1889)
Ezt sleeper death írta: Hi! ELőre is szóólok, h hozzátok képest nagyon hülye kérdéseim lesznek!eddig 6 évig zongoráztam, most szerenék +tanulni gitározni.szal mi az a vr 20 humbucker pick up?és a színeknél mik azok a rövidítések?Melyik fa a legjobb gitárnak?és sok külömbség van mondjuk egy 40 meg egy 100 ezres gitár közt?
Ezt Raul írta: A humbucker a kéttekercses pickup,nagyobb,és zajtalanabb a jele,mint az egytekercsesnek. A színek,pl BK,BL= black,blue,stb. A legjobb gitárfák:mahagóni,éger,kőris,stb. Igen,sok különbség van egy 40e és egy 100e-s gitár között.
Ezt falmost írta: Hali,kitol lehet megtudni, hogy lehet-e egy bizonyos neven topic-ot nyitani(admin v. moderator), mar egyszer mellefogtam, nem szeretnek megegyszer... Koszi
Ezt Fender59 írta: Nincs hivatalos ember. Nézd végig a létező topikokat, hogy van-e amibe beleillik tartalmilag amit kérdezni akarsz és csak akkor nyiss új topicot, ha
1) sehova sem illik a dolog, amiről írni akarsz, 2) sejthető hogy több ember érdeklődésére is számot fog tartani a téma és nem csak 5 post fog érkezni.
Ha az első oldalon a "Téma" feliratra kattintasz, kilistázza neked az összes topicot ABC sorrendben...
Ezt Beavis írta: lenne egy kérdésem, szerintetek egy johnson jb-j2 olyan basszusgitár ami csak kezdőknek alkalmas egy ideig, vagy esetleg később is használható. egyik haverom igen büszke magára, hogy egy ilyen gityót vett, és büszkén hangoztatja, hogy egy középkategóriás gitár tuulajdonosa. szerintem ez fullra kezdőhangszer, nem középkategóriás, de beszélhet neki az ember. szóval, hogy is van ez?
Így van, az elektroakusztikus gitárt be tudod dugni az erősítőbe :)
Elektroakusztikus gitárokban van általában egy piezo hangszedő, szokott hozzá járni valami hangerő/hangszín állító, és a gitár seggén van jack aljzat. ó je
Ezt GhostHunter NL írta: Hi, lehet, hogy most írzó nagy baromságot kérdezek, de azért felteszem: de az E hangolásban megírt számok, csak, akkor adják vissza ua. a hangot, ha egy fél hanggal feljebb hangolok, vagyis F-re. Most, akkor itt a probléma nálam vagy a koncerteken is lehetséges, hogy F-re hangolnak? DP, Black Sabbath, Metallica, stb... Válaszokat várom!
Ezt GhostHunter NL írta: Szóval, mondjuk lenézem egy koncerten, hogy mondjuk egy számot, hogy is játszik az aktuális gitáros előadó (utána megnéztem a hivatalos tabos könyvükbe, ott is úgyanúgy játssza, valamint ha letabulatúrázom, akkor is minden stimmel). Vegyük azt, hogy letabulatúráztam a számot E hangolásban, meghallgatom a hangok magassága egyezik az eredetiével. Most jön a dolog másdoik része, amikor is ezt gitáron le akarom játszani, ami alapból stintén E-re van hangolva. Minden egyes hang amit az eredeti szám szerint játszok, egy fél hanggal mélyebb, mint alapból kellene lennie. Megnéztem három hangolóval, mindegyik szerint pontos a gitár hangolása. Ha az eredeti hangzást szeretném elérni (hangmagasságot), akkor fel kell hangolnom F-re, ez az amit nem értek: miért kell F-re hangolnom azért, hogy olyan hangot hozzak ki a gitárból, mintha E-ben lenne. Ha E-ben mondjuk egyszerre játszom a számot és közbe hallgatom az eredetit, far hangást-t kapok, míg ha F-re hangolva teszem a fentebb leírtakat egybeesnek a hangok és tisztán szól az egész. De miért kell mindezért F-re hangolni, amikor alapból E-hangolásban kellene ugyanezt produkálni. Érthető? Jobban nem tudom leírni.
Ezt rockerviktor... írta: Így már érthető! Csak, szóval lehetetlen... :-) Csak arra tudok tippelni, hogy a hangolók amikkel hangoltál, Eb hangolásra volt állítva, csak nem vetted észre. Szóval ilyen nincs, hogy be hangolod a gitárt és mégsem jó. Mondjuk olyan gyakran van, hogy az eredeti számban vannak lehangolva, de ez azokra a zenekarokra amit írtál nem nagyon jellemző.
Ezt bllo írta: szerintem kevered a dolgokat, ugyanis ha hangolászni szokás, akkor lefelé általában (most a kvartra hangolt gitárt hagyjuk ki a mókából) tehát inkább az Eb-re hangolt gitár az elterjedt (főleg az általad említett keményebb bandáknál). De ha nem az eredeti mellé játszod, akkor csak az abszolút hallás rendelkező arcoktól kell tartanod, más nem szúrja ki a dolgot
Ezt bllo írta: DP-ről én se tudtam hogy lehangoltak volna, de metallica-nál mintha hallottam volna róla, sabbathékból is kinézem (habár nekik stimmelt a riff az mp3-ra mikor próbálgattam, hmmm)
Ezt rockerviktor... írta: Deep Purplenek tuti, nincs olyan száma amiben lehangolnak ezt garantálhatom! :-) Sabbathnél van pár különleges dolog (Pl.: Children of the Grave C#-re hangolva), de rájuk se jellemző. Metallicákat meg amiket én ismerek azokban se nagyon hangolnak. Habár mostanában a Metallica csinál furi dolgokat, azt már nem ismerem... :-)
Ezt GhostHunter NL írta: Black Sabbath - Begind The Wall Of Sleep, Metallica - Fade To Black, Deep Purple - Paranoid, Satriani - Starry Night, ezekkel néztem meg úgy, hogy egyszerre az eredetivel.
Ezt GhostHunter NL írta: Holnap megnézem mégegyszer, mondjuk Guitar Pro-ba letabozok valami riff-et és azzal egyidőben nyomom gitáron is, a hangoló-nál meg direkt figyeltem, hogy le/fel-hangolás legyen, hanem Standard E. És igazad van, hogy ez így nem valószerű, hogy más hangot ad, de ezért kérdeztem rá, mindenesetre érdekes.
Ezt rockerviktor... írta: Ezek közül csak a Metallicáról nem tudom milyen, de a többi tuti nincs elhangolva! (És a Paranoid Sabbath szám!!! Ilyenekkel ne viccelj legkedvencebb számom! :-)) Arra tudok esetleg gondolni, hogy vagy a hangolós trükk amit lentebb írtam, vagy a szám, tehát az mp3 ami neked megvan az van felhangolva valamiért. Semmi másra nem tudok gondolni, ilyen nem lehet, hogy f-re kell hangolni.
Ezt rockerviktor... írta: Vagy olyan trükk lehet amivel egyszer én is szoptam, hogy a hangkártyád van úgy beállítva, hogy az egész kimenetet elhangolja fél hanggal!!! Nekem egyszer egy egész oktávval volt lemélyítve a hangkártya, és az egész gépet újraraktam, mer azt hittem be lassult az egész :-) Nézd meg a hangkártyád beállításait!
Ezt Landmine írta: Pl a Metallica télleg F-be van hangolva a Master meg a Ride albumon is...ezen anno, mikor ezeket tanulgattam, én is meglepődtem, micsoda hülyeség felfele elhangolni:) de aztán vmi olyan magyarázatot kaptam vhonnan, hogy ez régen inkább standard dolog volt, vagymi. Tehát az direkt olyan, amilyen. Úgyhogy Ghosthunter nem hallottál félre. DE a Starry night az rendesen van hangolva!:)A többit nem vágom..
Ezt rockerviktor írta: Régebben sokat csinálták azt, hogy nem a zenészek hanem a stúdiósok felvétel után elhangolták a számokat, egy fél vagy akár csak egy negye hanggal Egész egyszerűen azért, mert a rock számok 80%-a E-ben és A-ban íródik az üres húrok miatt, és hogy ne legyen unalmas elhangolgatják. Pl.: AC/DC - Big Gun csak negyed hanggal avn elhangolva... az már szopatás...
Ezt Landmine írta: sztem inkább csak arról van szó, hogy nem hangolnak be rendesen... vmelyik gitáros egy rosszul elhangolt húrhoz viszonyítva hangolja be a többi húrt, aztán a másik gityós meg a basszer is róla hangol be... így aztán mindenki rosszul hangolt lesz... nem hinném, hogy az idióta stúdiósoknak ez lenne a szórakozásuk, hogy elhangolgatják a !már felvett! anyagot,rontva a minőségen...
Ezt rockerviktor írta: Na persze, rosszul hangolnak be :-))) Azért ez nagyon nagy hülyeség... Ez nem szórakozás, hanem tényleg azért csinálják, hogy ne legyen unalmas... És az, hogy egy fél hangot módosítanak rajta, az semmit nem ront a hangminőségen...
Ezt rockerviktor írta: Vagyis pontosítok. A stúdiók inkább csak negyed hanggal tolják el a számot. Ha egy fél hanggal, vagy még jobban el van hangolva a gitár akkor azt már a zenészek csinálják szándékosan.
Ezt Jégcsapretek írta: Hát ez tényleg elég fura elmélet.....mert én még itthon is kromatikushangolóval hangolom a gitárt, még ha csak ujjgyakorlatokat is csinálok. Akkor egy profi zenekar egy albumfelvételen nemhiszem, hogy szabad füllel hangolnák be a hangszereket, de ha mégis, még akkor se lehet hamis, ugyanis még a zenei általános iskolában megtanítják fülre behangolni a gitárt.........sztem rockerviktornak van igaza........remélem nembántottalak meg......
Ezt GhostHunter NL írta: Tegnap miután írtam nem néztem be a fórumra, szóval tegnap este megnézem itt is, itt jó volt minden, a gépemen nem. Megnézem azért már a végén a hangkártya progiját, Karaoke +1, zene elindít levesz 0-ra, és... Kösz, ez volt a megoldás, rájöttem, a tiedet csak most olvasom, mindenesetre kösz mindenkinek! (Egyébként tiszta sor a Paranoid, tényleg csak elírás volt). :) Szóval az Abit hangkártya programja rendesen odabaxott.
Ezt Landmine írta: én pl. mindig hangoló nélkül hangolok, sztem kint sincs erre különösebben szükség. Nem tudom, mióta gityózol, de ha nem régóta, majd megfigyelheted később, hogy egy idő után már annyira kifinomul(hat) az ember hallása, hogy nincs szüksége hangolóra...amúgy nincs harag:)
Ezt Landmine írta: És annak mennyivel van több értelme? Mire jó, ha negyed hanggal elhangolnak? Alig lehet észrevenni. Nem hinném, hogy ez áll a háttérbe. Sztem egyikünknek sincs igaza, vmi egészen más a magyarázat.
Ezt leo sunshine írta: Ez a gitárelhangolós dolog abból adódik, hogy régebben, miután analóg magnóra felvettek mindent, addig állítgattak a keverésnél a szalagsebességen, amíg úgy nem érezték, hogy úgy jó. Például az ABBA lemezek a felvett anyagnál gyorsabbak kicsit, ezáltal kicsit magasabb lett a hang is.
Ezt leo sunshine írta: Ráadásul stúdióban egy hangolóról megy mindennek a hangolása, hogy ne legyen a hangszerek között eltérés. Jó a füllel hangolás, nincsen vele baj, hiszen a klasszikusok is így hangolnak.
Ezt birta írta: Hát ha már hangolásról van szó hadd meséljem el nektek. Én sokszor nem bízom a saját fülemben , mindig leellenörzöm hangolóval. Ez persze nem arra az esetre vonakozik mikor már öreg a húr és az üres húrok hangolt állapotban vannak és az V. bund környékétől felfeké hamis. Szóval lengyelországban volt szerencsém készíteni egy lemezt egy USA világsztárral a saxofonos Bill Evansszal. ( 83-ban 13 évesen mikor meghallottam a Miles Davis Starpeople c. lemezét....na onnan lett világsztár a B. Evans) Na már most elég fáradtan érkezett a stúdióba, és ráadásul a studió után várt még ránk egy embertelen koncert. Mindenki fáradt volt de remekül sikerült a felvétel. Ez tavaly nyáron volt és idén márciusban kaptam meg a lemezt. Izgatottan betettem és kezdtem csekkolni......hamis a sax.....mégegyszewr biztos tévedek.....hamis a sax...hát ez van. Soxor fáradt a fül és saxot egyébként sem lehet géphez hangolni. Sajnos a legnagyobbakkal is megesik.
Ezt B@ndi írta: Berakás, tehát berakják :D Én úgy tudom kifaragják a pötty helyét beragasztják a pöttyöt. Ahol nem pötty van ott bonyolultabb a kifaragás-illesztés. http://www.jacksonguitars.com/customshop/gallery_images/176_md.jpg itt van pár kép http://www.jacksonguitars.com/customshop/gallery_images/6_md.jpg
Beázott a tető, és a víz elöntötte az asztalomat, többek között a mackie 1402 mixert is. Már kiszáradt valamennyire, működik is nagyjából, de van egy két bug még (a jelszintmérő nem mőkszik, meg a mute-tal is gond van). Ha tudja valaki, hogy hol tudnám megcsináltatni, vagy ki tudná megcsinálni, légyszi írjon!
Ezt birta írta: Én úgy tudom ilyen pontos éles apró vonalakat lézerrel vágnak ki, ez kézzel lehetetlen lenne, egyszerüen eltörne a fa a megmunkálástól, és nem illeszkedne egymáshoz.
Ezt B@ndi írta: A gyönygyház az milyen anyag? És hol lehet kapni? Én ilyen rideg törékeny elpattanós dolognak gondolnám, de akkor nem lehet könnyű vele dolgozni.
Ezt rockerviktor írta: Láttam ma egy olyat, hogy egy gitárhangoló, nem az inputba volt kötve, hanem az effect loop send-jére volt dugva. (És nem volt visszakötve a returnbe) Nem is tudtam, hogy ezt így lehet, de szerintem kurva jó ötlet! Ettől a hangolónak vagy netán az erősítőnek nem lehet semmi baja? Nem kaphat a hangoló a túl nagy jelet?
Ezt Dani írta: Lenne egy fontos kérdésem a vájtfülűekhez! Ma megfigyeltem, hogy valami Doppler-effektushoz hasonló dolog történik akkor, hogyha fülesben hallgatok egy számot, és nagy hangerőről hirtelen leveszem egészen halkra. A hang alacsonyabbá válik talán max. egy tized félhanggal, vagy még annál is kevesebbel a kis hangerőn. De az a furi, hogy nem csak akkor, ha mozgatom a hangerő potit, hanem kis hangerőn végig alacsonyabban szól, mint nagy hangerőn. Tehát mégsem Doppler lesz ez, csak valami hasonló. Talán más az frekvenciaérzékelése a fülünknek különböző hangerőn? Kérem, ha tud erről valaki valamit, írja meg. Amúgy bárki klipróbálhatja, a lényeg, hogy lehetőleg egy kitartott hangot hallgasson, ne mondjuk egy olyan számot, ahol váltakoznak az akkordok, mert akkor nem vehető észre a jelenség. Én Windows Media Player-ben figyeltem meg, ez azért is jó progi erre a kísérletre, mert a hangerejét jó gyorsan lehet változtatni nagy végpontok közt a kis beépített hangerő szabályzójával. Megjegyzem nagyon kicsi a változás a hangmagasságban, de érzékelhető. Talán már súrolja a hallucináció küszöbét, de többször is megcsináltam több hangmintával, és én mondom, tényleg van különbség! Főleg a magasabb frekvenciáknál jön jól ki! Üdv, Dani
Ezt Bizsibazsi írta: A "The Thing That Should Not Be" pedig drop-D-n.
Lehetséges még, hogy a "Garage Inc."-n (ami eredetileg 1987-ben jelent meg, amikor Jasont felvették, eredeti címe:"Garage Days Re-revisited, the $5.98 EP, do not pay more!") található "The Small Hours" is D-ben, vagy drop-D-ben van. A többi standard E-hangolás.