Jogos, de ez is egy olyan fázisa a hangszeres fejlődésnek, amelyen a legtöbb gitárosnak át kell esnie. Ha nem csereberélget, akkor nincs összehasonlítási alap... Kevesen vannak olyan szinten, hogy "mindegy, mit adsz a kezébe, szinte mindig ugyanúgy szól", ezért nekiáll az ember kompenzálni a hiányosságait.
Az egészséges az, ha minél hamarabb átesik az ember ezen a cserebere fázison.
Illetve, attól mert egy laikus nem hallja a különbséget, a zenésznek még igenis számíthat, hogy milyen érzés az adott cuccon játszani.
Végülis, ha zenélésre inspirál a hangzás, akkor jó.
Az is igaz, hogy csereberénél a fülre kellene hagyatkozni, és nem a logóra, vagy az eladó véleményére.
Ajánlom figyelmetekbe az alábbi írást! Teljesen egyetértek a megállapításaival, a különböző felépítésű gitárokról szóló részről pedig a tavalyi Kramer hang-verseny jutott eszembe.
Tehát a cikk :
A legjobb hajszolása
2013.04.30.
Kicsit tétováztam, közzétegyem-e ezt a cikket, nem akarok senkit megbántani vele meg magamból se hülyét csinálni - vitaindítónak szántam, remélem, lesznek érdekes hozzászólások.
Néha a gitárosok világa kicsit hasonlónak tűnik a hifistáékhoz. Tudjátok, azok a vájtfülű hangzásguruk, akik késhegyig tartó vitákat folytatnak arról, hogy milyen formájú és anyagú állványra kell rakni az erősítőt, milyen molekuláris szerkezetűnek kell lennie a kábelnek, hogy a vonósok pizzicató pengetését a legjobban lehessen hallani vagy mennyiben befolyásolja az erősítő dobozának anyaga a trombita billentyűinek nyikorgásának élethű hangzását és halálos sértődésekig fajulnak csatározásaik a szakfórumokon.
Ezek a dolgok számomra inkább valahol a parajelenségek körébe tartoznak.
Van egy barátom, aki ilyen hifi-őrült, volt alkalmam a rendszerét meghallgatni párszor. Az árából simán futná egy kompaktabb autóra.
Egyedi építésű erősítő, elektrosztatikus hangszórók... kétségtelenül fantasztikusan szépen szólt, nagyon érdekes volt, hogy a bőgős körmének koccanása is tökéletesen hallatszott, ahogy játszott.
Nyilván mindenkinek egyedi az érzékenysége, mennyire várja el a nagyon nagy tisztaságú hangvisszaadást és mi zavarja, mi nem. Tulajdonképpen az is természetes, hogy minden gitáros szeretné, ha a cucca úgy szólna, ahogy ő elképzeli. Csak arra kell vigyázni, hogy a tökéletes hangzás örök hajszolásában ne a zene vesszen el.
Időként beleolvasgatok fórumokba és olyankor mindig elcsodálkozom, mennyi szakértő van:
“Ne vedd meg a … pickupokat, pocsék, nem ér semmit, csak a …. az igazi!”
“Azok a …... erősítők selejtek, tortyog, befullad, ha felnyomod, bezzeg a …..”
“Én kipróbáltam a …. meg a ….. kábeleket és az utóbbi fényévekkel jobban szól, a másik kuka."
Valahogy az én zenei világomban ha meghallok egy jó zenét, akár egy zsebrádión szól, akár egy házi hifi rendszeren, akár egy színpadi hangosítással, mindenhogy jó zene marad és tudom élvezni, legfeljebb elismerően bólogatok egy nagyon cizellált hangzás esetén. De ha a zene nem igazán fog meg, szólhat az bármilyen tökéletes hangzással, nem tesz rám mély benyomást, legfeljebb a technikai része.
Seasick Steve kapanyélből és dísztárcsából összebarkácsolt húros izén - mert gitárnak alig lehetne nevezni -, olyan élvezetes bluest nyomat, hogy sose éreztem azt, “jó, jó, de pocsék a hangzás, bezzeg ha egy x márkájú gitáron, y kábellel, z pickupokkal játszana, akkor szólna valahogy”. Az is igaz, hogy az ő minimálblues stílusához nem is kell más, de mondjuk egy sokrétű, komplex hangszerelésű progresszív rocknál már sokkal szélesebb hangzástartományban kell produkálni megfelelő hangot...
Máshol meg valami Black metált hallgatva először azt kérdeztem, hogy érdekes, de sajnos nagy a zaj, nem hallom a gitárt... aztán felvilágosítottak, hogy az, amit én zajnak véltem, az a gitár, és annak bizony úgy kell szólnia.
Biztos mindenki ismer olyan zenészt, akinek alapvetően szinte mindig egyforma jellegű, hangzású zenéi vannak, mégis folyton valami más cuccal nyomja... azon túl, hogy minden gitáros egy kisgyerek valahol legbelül, aki mohón kipróbálna minden elérhető hangszert, ha lehetne, van értelme a tökéletes hangzás ilyen életfogytig tartó hajszolásának, ha valójában ezzel is, azzal is jól tud zenélni?
Félreértés ne essék, tudom, hogy elvileg rengeteg apróságnak van hatása a hangzásra, a kábeleknek, az erősítő csövek fajtájának, korának, beállításának, a potméternek, pickupnak, hídnak, fának és még lehetne egy oldalon át listázni.
A kérdés leginkább az, mi határozza meg lényegesen és mi az, ami inkább csak néhány apró részletben, illetve az egészben mi a leggyengébb láncszem.
Mindenképpen érdemes azzal foglalkozni és próbálgatni, ami komoly változást jelent a hangzásban és ami a legkritikusabb eleme, ha nem jó minőségű. De ha az ember állandóan cserélgeti azokat a csak apró kis módosulásokat okozó részegységeket is, melyek inkább csak cizellálják a hangzást, nem kerül-e bele egy amolyan végtelen elégedetlenségi spirálba, hogy “mindig lehet jobb”, ezért sose tud igazán megállapodni?
És vajon biztos, hogy mindig meghozza a változást egy alkatrész cseréje, valami olyanra, ami drágább és jobb hírű - vagy csak a várakozásaink miatt magunkba szuggeráljuk, hogy mást hallunk? Mert azt akarjuk hallani és mert bosszankodnánk, ha a ráfordított fáradtság, idő, pénz mégse jelent komoly javulást? Nem esünk-e bele a „wishful thinking” csapdájaba ilyenkor?
Ez az egész annyira szubjektív...
Én mérnökként sokszor misztikusnak érzem a gitárok világát, aminek megvan a maga varázsa, azt is tudom, hogy az intuíció fontos, de nekem bizony sokszor hiányzik a korrekt, mérhető, bizonyítható eredmény, amikor változatlan feltételek mellett adott részeket, komponenseket ábrázolható, analizálható módon lehetne tesztelni.
Egy amerikai hangszerész mester, R.M. Mottola szintén így gondolja. Végzett egy kutatást a nyakillesztéseket vizsgálva. Épített egy gitárt először neck-through, azaz a test teljes hosszában átmenő nyakkal. Ezután műszeres méréseket végeztek, spektrumanalízissel és teljesen jelanalizálással. Utána lefűrészelték a nyakat, elkészítették a nyak beeresztést és megcsinálták csavarozottan. Ismét mértek. Aztán legvégül beragasztották a nyakat és megint mértek.
A mérések azt igazolták, hogy a legenda, miszerint a ragasztott nyaknak hosszabb a sustainje (hangkitartása), mint a csavarozottnak, az átmenő nyaknak meg jobb mindkettőnél, érdekes módon épp visszájára fordult, a mért eredmények alapján a csavarozott nyaknál volt a leghosszabb hangkitartás.
Ezután emberekkel hallgattatták meg az egyes konstrukciók hangmintáit, anélkül, hogy tudták volna, melyiket hallják és ki kellett választaniuk, melyiket tartják a leghosszabb kitartásúnak. Nos, ez a teszt azzal a meglepő eredménnyel zárult, hogy nem tudtak különbséget tenni hallás után!
És tartok tőle, hogy jó néhány hasonló „vakteszt” szintén meglepő eredménnyel zárulna, azok az emberek, akik nagyon magabiztosan nyilatkoznak a témában megmondva a tutit, könnyen lehet, hogy elbuknának, ha ilyen módon kéne mondjuk megállapítani, melyik tremoló blokk van acélból, melyik rézből és melyik spiáterből vagy éppen sokrétegű poliészter lakkot kapott a gitár, vagy csak olajos-viaszos kezelést, pedig bizton állítják, hogy az egész másképp szól...
Ti hogy vagytok ezzel, mennyire gyakran szoktatok cserélgetni kábelt, effektet, erősítőt, pickupot, stb., mert elégedetlenek vagytok a hangzással? Biztosan tudjátok mindig, hogy ha valami megváltozott a hangzásban, az minek tudható be?
Ebből a sorozatból lett később a MusicYo féle Striker Kramer. A test teljesen megegyezik, csak a nyak és a tremoló lett más.
Ez az egyetlen test, amit a csőd után is változatlan formában gyártottak.
Nekem volt egy sárga FR424. Ilyen volt:
Technikailag nem tökéletes, de egész jó ízzel játszik a csaj! Jó a sound!
http://www.youtube.com/watch?v=TI_3h7chzYg&feature=share&list=UUhbehfor0CsYrT_A75A9dIg
Sajnálom,hogy nem tudtam eljönni a találkozóra. Viszont szeretettel meghívlak egy halászlére és összevetjük a hangszereket. Bár most mondom,hogy az Imperial nekem jobban bejön.
Tudom, hogy régebben már volt róla szó, de már nem emlékszem a "megfejtésre"! A Nevergreen-ben volt egy Jolanás Imperial (piros, ha nem tévedek), de ez a test ez vagy nem Kramer hanem Ibanez, vagy "megfaragták" az alsó szarvat! Sajnos a vágások miatt nem lehet tisztán látni!
Nem 460at hanem 436ot,ennyivel vitte el!Én is eltaktikáztam én raktam a 435öt!
Egyébként nem tudom észrevetted e hogy a hangszedő nem eredeti benne na és hát ezen a gitáron eredetileg nincs pickupkrert!
Azt elhiszem! Nagyon sajnálom, hogy nem jöttél el a Kramer találkozóra, érdekes lett volna a majd egy év után tesztelni az érzést, amit azzal a gitárral a kezemben éreztem!
Meg a Barettával is szívesen összehasonlítottam volna amolyan A-B teszt keretében!
Baszki elbuktam a licitezést. :(
Valaki 460 eurot adott érte. Én meg 412 akartam nyomni az utolsó másodpercekben, erre meg nem engedte hogy licitáljak. Gondolom mert a 460 alatt volt... Eleg merges vagyok... :/ Basszus!
Errol a gitarrol van szo (csak hogy tudjatok)
Flip -lop kék kramer pacer gyonyoru allapotban kemény tokkal alku nélkül elado!!
165.000 pénzért!!!
Később teszek fel képeket!!!
A gitár jelenleg Sárospatakon van!!!!
nekem tetszik . igazából ha monotonabbra venné az éneket, tehát nem próbálna énekelni ( ami nem is gond ilyen műfajban ) akkor szerintem jó lenne . gitár sound is kifejezetten tetszik a stílushoz .
és egy kis ideillő Krameres videó:
Egyetértek, az ének néhol bántóan hamis, azt rendbe kell tenni, sőt továbbmegyek, nem szabadott volna így hagyni a felvételt! A többi nekem a maga műfaján belül jónak tűnik, ez nem az én szakterületem, úgyhogy passzolnám! Lehet benne fantázia!
Alapvetően nem rossz, de az ének még nem az igazi... felvételen annak sokkal pontosabbnak kell lennie, mert jelen állapotában élőben, koncerten szinte biztos, hogy az lenne a gyenge pont... Már amennyiben cél a koncertezés, persze :)
Egyébként zeneileg látom benne a fantáziát.
Apró kiegészítés – ha ugyanazt a hirdetést láttuk a Bazoson(ez a videó van mellékelve).
Az utolsó mondat magyarul: A videó illusztráció, de a hangszer identikus.
Ez kissé félreérthető, mert az identikus ugyanazt jelenti. E mondatban az értelme azonban lehet: ugyanaz a fajta, típus. Ezt látszik alátámasztani, hogy a videó csak illusztráció, mert ha tök ugyanaz lenne, akkor ugyebár miért kellene illusztrációnak nevezni. Bár elképzelhető, hogy csak kicsit pongyolán, zavarosan fogalmazott az eladó.
Egyetértek veled. A szlovákoknál árulnak egy Focus 6000-et 230 euróért, onnét 29 euró a szállítás, és 2 nap alatt ide szokott érni. A postának forintban kell fizetni.
Elég egyértelmű, hogy a Gary Kramert kell megvenni. Ne akadj fenn azon, hogy a cseheknél készül, vannak ott hagyományai a hangszerkészítésnek. Gary Kramer pedig az eredeti Kramer gitárcég egyik alapítója...
Azt próbáljuk közvetíteni feléd hogy az a Focus amit meg akarsz venni nem éri meg a 120 rugót!!! Irányadóul: Az én Focus 2000-m a válság előtt megjött az USA-ból vámmal áfával posta meg minden xarsággal együtt 104 000 Ft-ból, és sokkal sokrétűbb többféleképpen felhasználható hangszer! Mint korábban is írtuk van itthon is olcsóbb Kramer is, illetve van ugyan ami drágább de ár-érték arányban bőven jobban jársz!! Ráadásul az előbb említett Focusnak az eladójáról rövid idő alatt hallhattál 2 negatív kritikát. A hangszer éppenséggel lehet jó is (habár Richie Jorn és a többiek nem mondanak hülyeséget) de szimplán DRÁGA az a gitár!!
vigyázni kell az ilyen kufárokkal... ezért hogy pörögjön az üzlet mindent mond amit hallani akar a vevő. Gs-n van értékelés róla, persze mindent kimagyaráz. Nekem is volt már szerencsém, inkább szerencsétlenségem hozzá....Szerintem ez az a gitár amit egy dobos srác hozott be a tengeren túlról gitárosának, de az nem tudta kifizetni neki ezért kezdte árulni. Én is pályáztam rá, de aztán mégsem....aztán most meg valahogy idekerült.
Szóval azt mondjátok hogy ez a gitár jobban megéri, mint a vintage Focus 1000?
Mert szerintem enyhén szólva. Csak ügyesen kell licitálnom. :)
Akkor ez a Gary Kramer Guitar Csehországban készül, nem de? :D
Fogalmam sincsen, hogy Csehországban milyen minőségű gitárokat gyártanak. De elég érdekesnek tűnik, hogy ott készítették.
Aha,egy időben sok Gibson replika jött abból az irányból.Volt v100 vintage,meg sok más variált fejű cucc...Sok hangszer megy rajta keresztül,de,hogy hangszerész-e nem tudom.Már legalább harmadik nicken hirdet.És nagyon vulgáris-lekezelő a stílusa...
Én csak annyit kérnék, hogy a babák jelen állása mellett nézzük meg egy megbízható hangológéppel az oktávokat! Szerintem utána szerényebb lenne az arc!
Az a baj, hogy ez a szakmai nagyképűség elég sok szakembernél bejátszik, pedig néha az egyszerű felhasználónak is lehet okos meglátása, már csak azért is mert gyakorló hangszeres és a napi tapasztalatából kiindulva van olyan terület amiben akár többet is tudhat a hangszerről mint egy hangszerész!
Hehh, azt még nem olvastam. :)
Ez vagy egy idióta, vagy valami űber-beavatott.
Mindenesetre ha az öreg műhelyében készült, nem értem
miért nem virít rajta nagy betűkkel a médinusa!!???
"Ehhez hozzá sem nyúltam, vagy fél éve... " - ez látszik is... :)
"igazi pontos gitárban így kell állni a babáknak és nem össze vissza, mint a legtöbb mai gitárban" - hát persze, mindenki hülye, csak én vagyok helikopter :)
"hangszerész vagyok" - ez semmit sem jelent, ettől még lehet hiba a gitáron... de persze jól hangzik.
Ezt nem hiszem el! Enyhen szolva jobb gitarnak tunik. Es csak 12 euro a szallitasi koltseg! Lehet megsem veszem meg ezt a focust. Gyonyoru gitar, es eleg jo allapotban van. Enyhen szolva jo vetel lenne. Csak azt nem tudom hogy raknak e ra vamot meg afat, mert az azert nem mind1. Ezt nem tudjatok?
Teljesen egyetértek! Amúgy semmiképp sem lehet 82-es a Focus. 85-ös, vagy esetleg 86 eleje. Ami végülis igazából lényegtelen, csak az eladó tájékozottsága tekintetében érdekes.
Szia, Én azt javaslom, hogy mindenképp személyesen nézd meg a gitárt. Ha az eladó az akire gondolok akkor jobb ha a saját szemeddel győződsz meg arról amit ír. Amúgy ezt a gitárt nem régen 110e. körül is meg lehetett venni tokkal....attól aki behozatta.
Sziasztok! Nagyon szepen koszonom a valaszokat!
Megkerdeztem az eladot arrol amiket irtatok. Ezt irta:" Lebegős a floyd, de csak minimálisan... Amint látod, nincs kimarva neki a testbe a nút, hogy bele tudd húzni a floydot, mert nem úgy tervezték a gitárt...Egyébként berreg... Ez egy Vintage hangszer, nem egy mai bohóc gitár... A legtöbb gitár úgy hangolódik, hogy képtelenség tartósan beállítani. vagy drive bomb-olni vele... Ehhez hozzá sem nyúltam, vagy fél éve... Egy igazi pontos gitárban így kell állni a babáknak és nem össze vissza, mint a legtöbb mai gitárban...Ez a nyak minőségét is tükrözi egyébként. Ebben egy original floyd van, ami a a legjobb minőségű a világon...Szerintem, totál feleslegesek azok a kérdések, mint nincs e menetszakadás+furán állnak a babák benne, tekintve, hogy hangszerész vagyok..."
A nyak dőléssszöge az megváltoztatható ugyan , és akkor a Floyd is lebegős lesz, én ezt meg is csináltam, de annál az a macera hogy a nyakmerevítő pálca ennél a gitárnál a test felőli oldalon található,és ez így macerásabb mert ez esetben a elég sokat kell állítani a nyakon,mivel viszonylag sokat kell "aládúcolni" a nyakzsebben.S akkor meg olyan "ormótlannak" véltem a hangszert, pl nem tetszett az hogy feljebb kellett húznom a pick-up okat.Akkor már inkább marás a floyd alatt, az gusztusosabb.....
Az már magánvéleményem hogy én így sem bírtam megszokni a fura fejállását a gitárnak,nekem szimplán nem tetszett,a szememet bántotta, azért is cseréltem le a paprikás Ferrington nyakra.
Plusz, a Floydon az oktávok is gyanúsan állnak, főleg az A baba, szóval nem lennék meglepve, ha alaplemezben is lenne menetszakadás...
Ha belegondolok, hogy ugyanennyiért vagy olcsóbban is mentek már el itt megbízható Pacerek, Baretták, akkor azt kell hogy mondjam, én inkább kivárnék egy olyant a helyedben.
A gitár szép, megkímélt állapotban van, de ahogy a Jorn i mondta, nagyon le van ültetve a Floyd és bennem felmerül a kérdés hogy miért! Ha ugyanis azért van leültetve, mert kikopott a floyd "pengélye", ezáltal hangolódott a gitár, akkor azzal is számolni kell hogy éleztetni kell, ami nem eget verő költség, de plusz macera. A nyak dőlésszögén kell változtatni hogy a floyd kiemelhető legyen és rendeltetés szerűen működjön, ezt is érdemes hozzáértő emberre bízni, mert ez sem vészes művelet, de el lehet tolni és akkor megint csak a bosszúság van vele. Az áráról az a véleményem, hogy még elfogadható, de azért alaposan nézd meg és próbáld ki. Ennyi idős hangszernél más normális ha itt ott vannak gondjai!
Azt tudod ugye, hogy ez a Floyd leginkább csak egy irányba (lefelé) mozdítható ?
Nagyon le van ültetve ugyanis.
Tehát, Floyd, de szerintem "divebomb"-on kívül nem lehet vele mást csinálni (pl. felfelé nyúltás, vibrato, berregtetés stb. kizárva) Ezt érdemes figyelembe venni, mire használnád. Vagy, utólag kimarni a Floyd alatt a testet, erre is volt már példa.
Amúgy az ár korrekt, ha ennyiért a kezedbe kapod.
Sziasztok Kramer fanok!
Tervezem hogy veszek egy 1982es Kramer Focus 1000 gitart 120.000Ft-ért.
Itt vannak a kepek Szerintetek megeri?
(135rol alkudtam le.)
Köszi srácok, alakul az Ideas demo, már kb. 90%-os :) A ritmusgitárok Kramer Pacerekkel lettek feljátszva, a szólók Ibanez Jem-mel, csak hogy színesebb legyen, bár így is zúz a dolog :) Remélem, megosztható lesz hamarosan, bár először a lemezkiadónak fogjuk megmutatni, mert ezért készül alapvetően.
én köszi mindenkinek az élményt
Minden olyan komótosan indult, nem volt kapkodás,
de minden egyben és kerek volt a végére.
Igaz megpróbáltak megvágni bennünket egy korrekt összeggel,
de Richie kiállása egy örök emlék marad.
Lelki szemeim előtt egy nehézpáncélos lovagot látok oroszlános pajzzsal.
Na meg kis fényezés, de Patriktól az "azt hittem az egész mp3-ról ment." ... felrakta az i-re a pontot. :D Ez esett a legjobban. :)
Jorn brutális szólót írt. Az még külön elemzésre vár részemről.
Hazafelé is dübögött a metöl az autóban, de már sok volt a fehérzaj a fejemben.