Szerintem sosem lesz tökéletesen egyforma. A különbség mértéke a húrmagasságtól függ, ahogy Snakepit már célzott rá. Persze a hangológép érzékenységétől függően mutathat azonos hangmagasságot. Én biztosan nagy ívben tenék az üveghangra, és lefogva állítanám be. Ha magasan vannak a húrok, és nem lehet lejjebb engedni, akkor pedig hangolóval belőném a pozíciót, ahol kell majd fognom az üveghangot, de a fogott hang a lényeg intonáció szempontjából, így én biztosan arra állítanám.
Há" persze. Legutóbbi emlékeim szerint viszonylag drágán pótolható. Egyik havernak totál szétszakadt a menete...durva. Hogy mi a fa**t cinált azt nem árulta el.
Mindenesetre nem jellemző probléma.
Hello,
szenvedek már egy ideje ezzel a problémával, van valakinek arra ötlete, mit lehetne csinálni, ha az oktávot nem tudom beállítani, mert valahol messze a babák állítási lehetőségén kívül lenne a jó pont?
leírom majd a részleteket, ha valakit érdekel pontosan, csak előbb legyen valami fídbek.
En is fulre allitom az oktavot. Viszont ugy vettem eszre hogy a "12. bund uveghang vs. 12. bund lefogva" tipusu modszer nem mindig igazan pontos, es tenyleg hallasfuggo is. En ugy csinalom, hogy preciz behangolas (a hurok magaban) utan osszahasonlitom egy adott hur magaban levo hangjat (pl. A hur) a kovetkezo hur (D hur) lefogott A hangjaival (A hangok a D huron, 2 helyen, 7. bund meg 19. bund ha jol megy a fejszamolas ). Addig allitgatom az oktavot, amig a ket hang megegyezik (1-2 oktav elteressel persze), nincs "lebeges" mikor mindkettot megpengetem. Aztan meg ellenorzeskeppen lefogok 1-2 kvintet es kvartot is, de egy oktav "elteressel" (pl. A kvint az "open" A hur es a D hur 14. bundnal lefogva). Ekkor is - ha jo az oktav - pontosan kell szolnia, lebeges nelkul (hamis lebeges nelkul...)
Aztan ezt vegigjatszom az osszes tobbi hurral, kiveve az E6-os hurt (vastag E), mert az alatt mar nincs melyebb hur, szoval azt belovom a 12. bund modszerrel, muszerrel.
természetesen valamennyire érdemes lelazítani egy kicsit,de elég csak húronként dolgozni rajta.első lépésben én behangolom,és beállítom a tremolót.utána egyenként állítgatom az oktávot,tehát csak azt lazítom le,amelyiket állítani akarom.tök őszintén megmondom neked,hogy én fülre állítok oktávot,hangológépem nincs (nem is tökéletes az eredmény,de szobagitárosnak elmegy).ja,az oktávállítás független a rendes hangolástól,tehát találomra lelazított húrt állítás után,csak éppen kellően feszesre húzom és csekkol.lényeg,hogy a 12. bundnál lefogott hangnak ugyanolyannak kell lennie mint a 12.bund felett érintett oktáv.
minden rosszindulat nélkül mondom:kurva nagy meló elsőre.
de egy adott húrtipushoz (és márkájú) elég csak egyszer behangolni oktávra,utána álltalában a következő húrcserénél már nem kell.de persze előfordulnak döglött húrok is a szettben.
hát nekem rögtön a rendes gtrom volt (ibanez rg) a szenvedő alany.. vert is a víz rendesen
azóta persze már nincs vele gondom. Tényleg nem kell megilyedni, de azért csak óvatosan.
Szerintem mikor valaki először csinál ilyesmit, tuti szakad róla a víz, biztos nem kezdi el rángatni a kulcsot, mint az állat:)
Magamból kiindulva:)
Egy Orpheuson kísérleteztem ki 14 évesen, annak már mindegy volt, de még úgy is izgultam. Főleg mikor jöttek belőle a hangok, az egész nyak pattogott, ahogy ki tudja hány év után megmozdult a pálca benne. Ha valaki infarktusközeli állapotba kerülne emiatt, feleslegesen aggódik, egyszerűen csak belegyógyul kicsit a pálca, összeragad a fa és a vas Az első mozdulatot egy hangosabb pattanás kíséri mindig.
Érdemes mindig lazítani kicsit a pálcán, arra könnyebben mozdul el, és utána már könnyebb hajtani, akár feszíteni, akár lazítani akarunk rajta.
na ez nagyonjó, ebből szerintem mindenki megérti.
nekem is egyébként így van a nyak állítva, ahogy írtad.
én egyébként sosem tököltem vele, a nyakat mindig én állítottam. nem barbár módjára kell nekiesni, határozottan, de nem rángatva szépen be lehet állítani.
Egy komámnak skicceltem, kb erről szól a dolog.
Ha nagy baj nincs a nyakkal, akkor nem fontos piszkálni, főleg az LP-ken nem.
Nem az a gyenge piszkafa nyaka van, mint a sportgitároknak, legalábbis az enyém nem veszi észre, ha 9-es készlet van rátéve, vagy 11-es. Az SG érzékenyebb, ott ha ilyesmi van, egyből nyúlni kell az imbuszkulcsért. Nincs is rajta a takarólemez a pálcánál.
De ott ugye sokkal hosszabb a nyak, mint az lp-nél, csak a 18-ik bund körül találkozik a testtel.
A beállítás ízlés kérdése, én úgy szeretem, ha egy kicsit (de tényleg csak kicsit, ha az első és utolsó bundnál is lefogom a húrt, középen legyen kb. tized-max fél mm távolság a bund és a húr között) homorú, akkor a legjobb.
Így az alsó fekvéseknél kiemelkedik kicsit a nyak, a magasabbaknál meg már nem olyan érzékenyek ebből a szempontból, mert ugye ott már nem rezeg annyira a húr.
Köszi Xanax.
Még annyi hogy ezt hangoló mellet végezzem vagy honnan tudom hogy jó?Hallasból? Meg szeretném tanulni csak azért kérdezem.
De a babákat csak laza húrok mellett lehet tologatni?
olvastagom itt a csevejt, mennyit szívtok a rángatható húrlábakkal... miért nem vesztek jó kis Les Pault, a világ legegyszerűbb és legjobb konstrukciója, sosem lenne bajotok ilyesmivel
nyakat állítani meg én sem merek, de egyszer megtanulom (más gitárján )
hát én ezt most így megnem modndom íNeked hogy hány cm-re kell árllnia mert van több féle tipus van van csapott szárnyú ...stb.
Az a lényg hogy párhuzamosan álljon a testel.
ok köszi, erősítőn nem hallatszik, hangban nem is zavar, inkább csak a tudat...
még 1 kérdés... nem lefixálva használom a tremolót. Alapon az úgy jól áll hogy kb 3 mm-re van a testtől a hátulja, és 4-re az alja? vagy tök mindegy hogy áll?
Valószinűleg hozzáér az első bundhoz a húr. Erősítőn hallatszik a zörgés mert ha nem akkor szerintem ne csinálj vele semmit. Ha nagyon zavar akkor nyakgörbület állítás vagy tegyél fel egy keményebb húrt.
Nem olyan nagy gáz, csak már egy kicsit már a rangsor mint amikor ezt a gépet vettem. Azért be van tervezve egy kissebb felújítás, a gitárra is. Bundozás meg hasonlók. Az a poén, hogy most pont úgy vagyok a dolgokkal mint 15 éve! Marhára csorog a nyálam erre-arra, de nem látom még hogy honnan lehetne a pénzt összeszedni rá!
Anno 92-ben vettem a Kramert, amikor eltört a Washburn gityóm nyaka és akartam egyet csináltatni a Medgyesivel. Volt rá 30.000. pénzem (kölcsönből)aztán a vége az lett, hogy a Delhusától vettem egy Kramert 40.000. ft-ért
Szóval azért eddig mindíg volt valahogy, de a gyerekek azért most fontosabbak!
Van egy feleségem, két fiam, egy vizsgára váró 20 éves autóm, egy felújításra váró 50 éves házam, meg kb 8 milla köcsön törlesztésem! Hát ezért!
Talán majd egyszer!
Az a helyzet, hogy egy kicsit a kényszer szülte ezt a megoldást. Az én gépem kb 18-20 éves (Kramer Pacer Imperial), és egy kicsit megkoptak a Floyd Rose tremolóban a kések. Ugye ilyenkor szokta azt produkálni a tremoló, hogy ha meghúzod felfelé akkor egy kicsit feljebb marad, ha meg lenyomod akkor meg egy kicsit lejjebb marad a hangolás. Ezzel akartam valamit kezdeni és elkezdtem kísérletezni, aztán valahogy eszebe jutott ez a két rugós dolog (próbáltam 4 rugóval is, de csak rosszabb lett) és most egy kis WD40-el kiegészítve egész jól szuperál!
Érdekes. Na mindegy. Én maradok a 3 rugónál.
A D-re hangolt 9-es vagy 9,5-ös húr épp elég kényelmes és kellően laza.
Elég extrém az a 2 rugó, szegénykék...miket görcsölhetnek... Egyébként normál hangolás mellett milyen húrokkal használod? Berreg rendesen? Nem túl érzékeny?
Azt mondtad az előbb, hogy azért jó ez a fórum, mert a kezdők sokat tanulhatnak belőle!
Aztán meg az is előfordulhat, hogy mellé ütött a srác, vagy mi vagyunk alulinformáltak és a Squiek az a Fender új gyártmánya!
Majd kinövi!
Lehet, hogy igen!!Csak sztem ott ezeknél a dolgoknál sokkalta 1xűbb lehet a porbléma! Pl a "Squiek" () gitár vintidzs tremoloja nem okoz ilyen problémát, csak ha nincs benne rugó!
Ugyan már! Nem mondtam én, hogy negatívan álltál hozzám!
Csak azt mondtam, hogy egy kicsit más szemszögből néztük a dolgokat! Azért csak sikerült közös nevezőre jutni!
Egyébként én is azért szoktam beleolvasni a fórumokba, mert sokat lehet tanulni belőle, még közel húsz év zenélgetés után is és ez nem szégyen.
Amúgy ha azt mondod, hogy pont az nem oldódott meg amiből a beszélgetés kiindult akkor írd már meg , hogy melyik hozzászólás volt az idító, mert bevallom egy idő után már nem volt türelmem visszaolvasni, kibogozni a kezdeteket! Én valahol a #1201 körül látom a kezdeteket, ahoz meg szerintem sikerült néhány tippet adni!
Akkor csak nem 1 helyben toporgunk, a #1272 ben pozitívan álltam hozzá a kérdéshez, és én is azon vok, hogy kiderüljenek a dolgok, általában hótig tanul az ember, és ez nem szégyen! Ha tévedek, én szoktam elsőnek elnézést kérni! Depláne azok, akik esetleg kezdők, és az ilyen beszélgetésekkel , mégha az egyik félnek nincs is teljesen igaza, rengeteget tanulnak! Egyébként kezdem érteni, hogy ez mitől lehet, a szarrá feszített 2db rugó ugyan kifejti azt az erőt, amit a húrok húzása ellen kell, de továbbnyújtani őket már kevesebb erő is elég, mint a félig kihúzott 3 rugót! Na mind1, valami ilyesmi lehet! Az én elméletem vhol itt bukhatott, hogy a rugóerőt konstansnak vettem!
Előfordult, hogy reccsent egy kurva nagyot, és leengedett, mert a csomó szorosabbra húzódott. De akkoriban nam volt mit tenni. Nem lehetett megfelelő húrt kapni hozzá. Egy lehetőség volt, hogy külföldön vendéglátózó zenésszel hozatott pár készletet az ámbőr.
Hát látom egyhelyben megyün körbe-körbe! Gondold végig! Azonos hangolásnál,azonos húrokkal, csak úgy lehet elérni a kényelmi érzet javulását, ha a talp tud mozogni. Minél merevebb a tremoló rögzítése annál keményebbnek érzed a gitárt. Persze hogy billen a tremoló, mert a lényeg az, hogy a két rúgó kissebb ellenálást képes kifejteni mert ugyanazt a feszítést kevesebb rugó "végzi", így a hangolást bírják tartani, de "mozgékonyabbak", viszont nagyobb munkát végeznek ezért elképzelhető hogy egy idő után megnyúlnak!
Természetesen a húrok feszítettsége nem változik, mert akkor elmászna a hangolás is, ez tiszta sor. De ezért mondtam, hogy próbáld ki. Azonos hangolásnál 2, 3, 4 rugóval és akkor érezni fogod a változást!
Egészséges? Nem egészséges? Mitől az mitől nem az?
Ha a hangolás rendben van, ha a tremolót rendesen beállítottad (nem emeli a "seggét" és nem ül le) akkor legfeljebb annyi fordulhat elő, hogy ha két rugóval használod a gépet akkor esetleg a rugó hamarabb elfárad, de erről mint már írtam, még nem tudok nyilatkozni, mert még nem telt el elég idő ahhoz hogy ezt leszűrhessem. Való igaz, hogy így egy kicsit érzékenyebb a tremoló, de godolj bele amikor lehangolod a gitárt akkor csökkented a feszítést és akkor is érzékenyebb lesz a tremoló (mondjuk ezt részben ellensúlyozza, ha vastagabb húrkészletet teszel fel)
Ha meg azt veszem figyelembe, hogy az eredeti rugók, amik kb 20 évesek, azok is elég jó állapotban vannak, csak azért cseréltem ki őket mert kíváncsi voltam a különbségre!
Talán egy kicsit "rugalmasabbak" az újak.
Na ezt most + néztem, én 9es Dean Markleyt használok, normál hangolás, két rugó, és egy tremsetter! Nagyobb nyújtásnál bizony meghúzom a tremet! Ettől lehet puhább érzete az embernek!
De a húrnak ugyanolyan feszesnek kell lennie, különben nem azon a hangon szól! Más kérdés, hogy nyújtásnál esetleg elhúzod a tremet is, mert engedni fog, és ettől puhább érzertet kelt! Sztem az már úgy nem egészséges!
pedig valahol igaza van kovi bá.
érzékenyebb a tremcsi,ha ugyanolyan hangoláson három helyett csak kettőt használsz.én is ezt tapasztaltam.
bár az is igaz,hogy keményebb pengetésnél már zavaróan beremeg az egész kóceráj.
Azért ha nem hiszed hogy van eltérés a feszességben a rugók számától függően (azonos hangolásnál) akkor csak azt tudom javasolni, hogy tégy egy próbát a legközelebbi húrcserénél!
Egyébként érdekes élmény volt annak idelyén kb 10 éve amikor a Lukács Peta Medgyesi féle mestergitárját kipróbálhattam. Az például egy nagyon feszesre beállított gitár volt! Nem tudom a Peta milyen beállításokat szeret, meg hogy csinálja, de nekem akkor az egy kifejezetten "kemény", viszont ki...szott jó gitárnak tűnt!
Úgy is csináltuk anno,hogy az A húrt egyel fentebb raktuk E-nek, a végére meg 22-es citerahúr került,de ez csak akkor jó ha hajlik a gitár nyaka,mert ha jó akkor lóg rajta mint a gatya.
Szerintem nem sántít! Én nem erősebb rugógat tettem bele, hanem jobban megfeszítettem a maradék kettőt.
Amit mondasz az igaz, hogy fontos az egyensúly, természetesen nálam is szépen be van lőve a talp, párhuzamossan fekszik a testel. de mivel én nem cseréltem a rugókat erősebbre hanem csak kivettem egyet, ezért bár a feszítő erő ugyanakkora kell hogy legyen azért a két rugó mégsem fogja annyira keményen a tremolót minha 3 vagy esetleg 4 rugó lenne benne. Nekem az a tapasztalatom, hogy így egy kicsit lágyabb, kényelmesebb a húrok "fogása". Nem tudom érhetőbben elmagyarázni, esteleg próbáld ki aztán meglátod. Persze az más kérdés, hogy ez a beállítás mondjuk neked tetszik-e vagy sem. Nekem egyenlőre bejön!
Ebben igazad lehet hiszen a húr nyúlását korrigálve eff. keményebb fogású húrt kapunk bár az is lehet hogy az idők folyamán ugyanolyan marad,csak a hangja lesz szarabb.
Még emléxem, Boy húr helyett az élelmesebbek citerahúrból válogatták össze a készletet, az legalább round wound volt! Az első valamire való húrkészlet a Thomastik volt, Shadow-t meg évekig használtam!