Bocs, hogy belepofázok, de sokszor gond, ha az alkar is mozog. Ha jó a csukló technikád, ergo erős és laza, akkor effektive nem tudsz érdemben nagyobbat pengetni alkarból, mint pusztán csuklóból, viszont sokkal kevesebb energiába kerül, vagyis tovább tudod csinálni. Persze ez nagyban függ attól, hogy mit akarsz játsszani, de vannak stilusok, amik intenziv, gyors, egyenletes, hangos pengetést igényelnek, ami az alkarodat elég rendesen szétszedi (velem pl ez volt régen).
Szerintem az a lényeg, hogy pl. ne tricepszböl pengess.
Valamit biztosan rosszul csináltam régebben,mert ezzel a szinte csak csuklóból történő pengetéssel sokkal pontosabb lett a játékom.Sokszor én is úgy érzem,hogy nincsen azzal különösebb baj,ha a karom is mozog kissé,de nagyobb tempónál való próbálkozáskor elkezd pontatlan lenni a dolog,ha az alkarom is erőteljesebben kezd mozogni.Talán ez azzal lehet összefüggésben,hogy ha kar egész hosszban mozog,nehezebb koordinálni a mozgást,mintha csuklóból indítanám.Egy hegyes tűvel rajzolni egy miniatűr ábrát is sokkal nehezebb lehet felemelt karral,mint letámasztva csuklóból,rövíd csukló,és ujj mozdulatokkal.Valószínűleg eleve rövidebbek a pengető mozdulatok csuklóból,karral bemozdítva viszont könnyebb "túllendíteni" feleslegesen.Csak agyalok itt,hátha valaki meg tudja magyarázni ezt tudományosabban is:) Én eddig még nem ástam magam bele ebbe a témába,pedig ezzel kellett volna kezdeni.
Ha fáj, ill. meg van erőltetve, akkor értelemszerűen a technika nem jó. Nekem régebben volt, hogy 4-5 órákat gitároztam naponta, de sohasem fájt különösebben a kezem sem, csuklóm sem. Amúgy nem látom, hogy miért gond az, ha az alkart is mozgatjuk a csukló mellett. Elvileg akkor jó, ha mindkettőt használjuk, sőt, itt-ott még a pengetőt fogó ujjakat is lehet mozgatni.
De összességében akárhogy is penget az ember, akármilyen szarnak látszó technikát is használ, lényeg az, hogy laza maradjon a csukló és minden más izület. Kár valamit erőltetni, ha mást érzel kényelmesnek, csak mert valaki azt mondja.
Arra is gondoltam,hogy kevesebbet kellene szólót gyakorolni,és ráfeküdni a funky-s kíséretekre(rám fér:D),talán az inkább lazító,pihentető a szólózás után.
Szépen, lassan, precizen gyakorolj, egyszerre keveset, de gyakran! Én ugyanígy vagyok most a basszusgitárral :) Először nagyon megszopattam magam, egy olcsóbb hangszeren kezdtem és kb. egy fél évig még enni is alig tudtam, úgy bedurrant mindkét csuklóm! Egy ideje van egy komolyabb hangszerem és ésszel gyakorlok, de még mindig nem a régi a csuklóm.
Köszi,ez biztosan így hasznos!De nem is igazán a nagyon gyors játék a cél,az már annyira nem fog menni nekem mint a mai fiatal gitárosoknak.Arra volnék kiváncsi,hogy vajon meg lehet-e szokni az átállást erre a technikára.Eddig igen csak megerőltetőnek érzem,pedig direkt nem gyorsan csinálom,nem akarom elrontani a dolgokat.
Én a helyedben lassítanék a tempón és finoman gyorsítva fokozatosan emelném az értéket metronómon. Ha van türelmed angolul okoskodásokat hallgatni, a jutúbon keress rá a Shred with Edd videókra, az arc egész használható leckéket nyom a gyors pengetésről.
Sok-sok éve gitározom,de most jöttem rá,hogy nem jó technikával pengetek.Több tanárhoz is jártam,de eddig egyik sem figyelmeztetett,hogy csak csuklómozgással ,és ne karból pengessek.Nemrég felhívta valaki rá a figyelmemet,és elkezdtem tudatosan figyelni erre,és egyszer csak átálltam rá.Sokkal biztosabbnak,pontosabbnak érzem így a pengetést,bár a megszokott gyorsabb tempók még nem mennek annyira,de ez nem is lényeg.
Viszont az a gondom,hogy nagyon gyorsan elfárad a csuklóm,nem sokat tudok gyakorolni,és hosszabb pihentetésre van szükség,hogy megint jól menjen a dolog.Volt már valaki ilyen helyzetben,vagy esetleg valakinek a tanítványa? Meg lehet ezt szokni fizikailag annak aki sokáig máshoz volt szokva ? Meddig tart ez az állapot,hogy néhány órás gyakorlás után úgy érzem,hogy elfelejtettem gitározni,igaz utána pihenten okés a dolog,de néha több nap kihagyás kell a túlerőltetés miatt.Esetleg ismertek trükköket,gyakorlatokat? Csukló erősítést valamilyen eszközzel érdemes csinálni a pengető kézzel?
Csak azt használja.
Ehhez viszont jól beállított tremoló kell, leginkább Floyd Rose-rendszerű.
(Bár nekem sikerült már beállítani a Stratom vintage-tremolóját is berregősre, de azért az nem teljesen ugyanilyen.)
Én arról írtam, hogy szeretem, használom, amikor fogok egy C-t a G húr 3. bundján, és miközben szól a hang, finoman megérintem ugyanazt a húrt a 15. bund felett.
Amit meg a végén írsz, olyasmit csinál Steve Morse a videóban, amit beraktam.
Tudom: majd este megnézed.
Azt hittem arról beszél hogy pl: a g húr 9. bundját lefogod, megpengeted, majd miközben szól hozzáérsz pl a 16. bund felett a húrhoz, csak épp megérinted. És violá, már is sípol.
A tap harm-nál alapvetően attól szólal meg hang hogy odakoppintod az érintőhöz majd hirtelen elengeded.
Ha tudnék szívesen csinálnék ezekről vidijót mert leírni sokkal körülményesebb mint megmutatni.
Lehetne fabrikálni csak erről a témáról egy jó 15 perces anyagot.
vagy amikor a nyaki kéz 2-3 hangos legató figurát játszik a pengető kéz pedig üveg hangot formál mondjuk 7 bund távolságra - nagy figura:)
Két külön hangzásról beszélünk.
Az általad említett az olyan amikor pl feedbeckel a gitár....szól a lefogott hang majd szépen elkezd sipítani.
Amit én mondtam az ennél erőszakosabban megszólaló hangot képez.
Én így csinálom.
Nem ütöm, csak finoman megérintem, így lesz a szóló hang helyett egy üveghangom, ami annak valamilyen harmóniája, leginkább oktávja.
Ezt aztán szépen meg lehet vibratózni, olyan jó kis sírós hangja lesz tőle.
Csabi szerintem erre gondolt, amikor tényleg ráütnek a bundra.
Jaja...
Azért írtam, hogy többek között, mert egy húron legalább 10 helyen meg lehet szólaltatni, főleg híd pickupon, full Gain-en.
De a Dime-videóban ő is pont úgy csinálja azt a "pinch squeal"-t, hogy nyom egy üveghangot a G húron a 2.-3. bund között, aztán megtépi tremolóval felfelé, végül odavág egy "dive-bomb"-ot. Víííííííjáourgghghghg....
Az a Satriani-könyv nekem is megvan. Már csak be kéne vágnom...
és pl. van egy olyan trükk is, hogy üveghangot pengetsz
egy bund felett, és gyorsan a lehúzott ujjal lecsusszansz
az érintőre és megvibratozod..kezdetben pl. oktáv g-nél érdemes gyakorolni, Eric Johhny-s :D
"Mindenesetre én úgy tudom, hogy a Natural Harmonic az a sima üveghang, amit pl. hangolásnál használnak, 12-es, meg 7-es, 5-ös bund felett többek között"
Kijön az a 9 4 19 17 felett is ezek a legkönyebben megszólalóak.
de működik az még ezer helyen: 2.3 , 2.7 , 3
Van Satrianinak egy 99 Guitar Secrets című könyve. Abban rajzol egy ilyen térképszerűséget hol milyen hangmagasságok csalhatóak ki a hangszerből.
Tap harmonic (Van Halen sokat csinálja) amikor lefogsz egy hangot és jellemzően 4 5 7 9 12 bunddal feljebb az érintőn tappingel-sz úgy hogy a neki ütöd a húrt az érintőnek és hirtelen el is engeded.
Ilyen van a Satriani - I Believe refrénjében, vagy egy rövid dallam erejéig a Pulling Teeth szólóban Cliff Burton előadásában.
Akkor arról már ne is beszéljünk....
Az az, amikor lefogsz egy hangot, és egy oktávval feljebb képezel rá egy üveghagnot jobb kezed valamelyik ujjával?
Azt én is szeretem.
Mindenesetre én úgy tudom, hogy a Natural Harmonic az a sima üveghang, amit pl. hangolásnál használnak, 12-es, meg 7-es, 5-ös bund felett többek között.
Artificial amit Dime alkalmazott sokat, 1:07-nél, ő pinch squeal-nek nevezi.
Meg szerintem a Pinch Harmonic az ez a Zakk-féle effektus. De persze ez csak az én véleményem.
A másodikra példa 1:48-tól Steve Morse bácsitól.
Itt is artificial harmonics-nak írják, bár tényleg ahány helyen, annyiféleképpen nevezik...
Ez is jó. (2:05-től)
Az a vicc, hogy kottánként mindig tök máshogy nevezik ezeket. És közben az alapelv ugyan az.
Üveghangnál csak megérinted a húrt és úgy pengeted.
A másik kettőnél ugyan az a mozdulat, pengető kéz hüvelyk ujjával érinted meg a húrt. És mindegyiknél változik a hangmagasság ha a húrtávolságot csökkented v agy növeled.
De pl Eric Johnson csinál olyat hogy lefog egy akkrodot 12 bunddal magasabban pengeti végig a húrokat úgy hogy az akkord képét leköveti a mutató ujjával(ami az üveghangokat képzi) A pengetőt meg a hüvelyk és középső ujj tartja.
Jól leírni nehéz, de pl ezt szokták pinch nek írni ha jól emlékszem.
Mondjuk azért a pinch meg az artificial között olyan orbitáis nagy különbség nincs, egyszerűen csak nem üreshúron, hanem lefogott hangnál képzed az üveghangot, vagyis mások lesznek a méretek, de az arányok nem, ugye...és ez mindkettőre igaz, ott van a cikkben a csúsztatás, hogy a pinch-nél lényegében más szavakkal írja le ugyanazt (lényegében), mint az artificialnál.
Egyrészt én már láttam tök máshogy is leírva, másrészt meg a wikipedia sem szentírás játéktechnika ügyben, mert csomószor konkrétan gecinagy baromságokat hordanak rajta össze. Most annyira nem, csak mondom, hogy vannak érdekes cikkek, pl. Michael Romeo kedvenc technikája a sweep-tapping:D
A #4988-ban Gibbons tiszteletes pont azt mutatja be, mennyit lehet változtatni a hangzáson csak azzal, hogy máshol pengetsz.
Ez az artificial harmonic. Dime szerette nagyon ezt a fajta üveghang+tremoló visítós hangot.
Azt hittem ez az artifical harmony.
Amúgy ha jól figyeltem, csak azt nem mondta el az arc, hogy nem mindegy hol pengetsz. mennyire közel vagy távol a húrlábtól. Ami nem kicsit léányeges. ettől függ hogy megszólal vagy nem szólal meg és haigen milyen hengmagasságon.
Egyébként nem is kell nagyon rányomni a húrra, mert akkor nem fog megszólalni.
Szerintem ahogy a Bostonos figurától láttad, a pengetőt az oldalára fordítva, egy kicsit megdöntve húzd végig, és jó lesz.
Nem kell nagyon forgatni, mert általában nincs is rá idő, csak éppen annyira, hogy ne csak a hegyes vége érjen a húrokhoz, hanem a "csepp" egyik oldala is. Ha van rá idő, meg lehet fordítani teljesen, hogy a pengető tompa végét húzd, de nem muszály.
Viszont ne ijedj meg, ha egy ilyen behúzástól a pengetőd oldalán keletkezik egy-két redő, mintha fűrésszel vágtál volna bele. Ez a technika eszi a pengetőt...
Jaja. Pont ezt avideót találtam én is.
Látszik, hogy mielőtt a fickó elkezdi húzni, egy kicsit befelé billenti a csuklóját. Na, akkor fordítja a pengetőt az oldalára.
Én magamtól jöttem rá véletlenül valamikor "93 körül.
"Rosszul" fogtam a pengetőt, aztán kijött egy ilyen hang.
Megőrültem.... Sehogy nem tudtam újra megcsinálni, órákig próbálgattam, mire sikerült, de megvan.
Nincs is mit!
Jó kis technika, egyszerű, de parasztvakításnak első osztályú. Ha egyszer megtanulod (vagy inkább rájössz, hogyan kell), abba sem bírod hagyni.
0:53-tól a fickó szépen elmagyarázza a technikai részét, a többi csak gyakorlás kérdése.
Az meg szerintem megint csak Gillan, bekiabál, hogy Húúúú...
De ha arra gondolsz, amire talán gondolsz, akkor az lehet egy pinch harmonic, amit Morse, és Striani is nagyon szeret. Meg még tizenötezer gitáros, és még én is.
flea koncert előtt letol 50 fekvőt, hogy csússzon az izmain a fény :D, szerintem ettől függetlenül elég jól megy neki. bár lehet, hogy adottság kérdése is
Én régen csomó Mark Knopflert gitároztam, és nem mondanám nehéznek, de könnyűnek sem. Bizonyos szintre nagyon könnyen el lehet jutni, mert a balkéz nem olyan necces, de ha pengető nélkül akarod, az el fog tartani egy ideig, hogy úgy szóljon. (legalábbis megközelítse) (bocs, hogy így belearcoltam :))
Köszi a válaszokat, azt hiszem, hogy Miki tanácsát megfogadom, és ráhagyom a dolgot. Mivel falmászni hetente egyszer megy, amúgy meg órákat gitározik naponta, lehet, hogy nem is lesz különösebb gond.
én másztam egy évig gitározás mellett falat. általában mászás után 1 napig, néha kettőig nem tudtam gitározni, mert a fogások és a magnézia érzékenyebbé tették a kezem, így a gitározás hosszú távon fájdalmas volt. ezért sajnos abba is hagytam a falmászást... egyébként ha magnéziát nem használ, akkor kevésbé érezhető ez a hatás, de kevésbé is tud majd mászni.
Ez szinte biztos hogy rámegy a kezére, de azzal együtt én hagynám, és ha érzi már hogy merevedik a keze, akkor őmagának kell majd eldöntenie mit akar folytatni: gitározás vagy a sport
Sziasztok, tapasztalt gitárosokat szeretnék kérdezni, akik egyben sportolnak is. A fiam a fejébe vette, hogy falmászással szeretne foglalkozni. Hát az elég igénybe veszi a kéz és a csukló ízületeit, de persze az is igaz, hogy erősíti a kéz izmait. Ja, hogy a fiam gitározik is. Most egy drága falmászó cipőt akar vetetni, kicsit tartok tőle, hogy a falmászás a és gitározás még amatőr szinten sem egyeztethető össze. Ti erről mit gondoltok?
Nem tök mindegy hogy nehéznek számít-e egy szám? Egyébként szerintem a Knopfler jellegzetes pattogós csipkedős technikája nagy királyság ha megy valakinek.