Jazzben még a McLaughlin 3 dvd-s oktatója egy jó munka, rendesen összeszedett kis cucc, az alapoktól az elborult improvizálásig, talán ez a legahsználhatóbb cucc, amit eddig láttam, bár nem vagyok egy nagy oktatóvideó-gyűjtő
Ami azt illeti, a másik út (amin én is haladtam) az az, hogy hagyni a fenébe az összes oktatóvideót, és inkább jó zenéket, szólókat hallgatni, leszedni, elemezni, stb, mert ennél jobb oktatót aligha találni. Ez több szempontból is szerencsés lehet: pl. ha megnézed valakinek az oktatóját, akkor megtanulod a gyakorlatait, figuráit, stb és ezzel pont hogy legkevésbé serkented a fantáziádat arra, hogy saját ötletekre hajts. Pl. ha sok Satriani figurát próbálsz magadévá tenni, akkor túl satrianis lesz a stílusod. Másrészt a legtöbb népszerű oktató (akár a Petruccié, akár a M. Rómeóé, akár Scott Hendersoné, stb...) leginkább kereskedelmi célzattal készült, de ha nem is, szerintem nem sokra használhatók. Amiket meg elmélet-szinten mondanak, arra magadtól is rájöhetsz, tehát pár jó tanácson kívül sztem sok esetben feleslegesek, bár biztos vannak kivételek. Persze ez csak az én meglátásom, lehet, hogy hülyeség. Viszont ha zenét hallgatsz, és leszedsz egy számot, akkor valódi közegében figyelheted meg a zenét, nem csak figurákat, meg elméleti dolgokat találhatsz, hanem hangszerelést, felépítést, hangulatokat, impressziót, és még egy csomó mindent.
Vannak olyanok, akik nag halomra begyűjtik az ilyen videókat, biztos ez is lehet célravezető, én viszont most egy ilyen ellenpélda vagyok, aki szerint ez kevésbé előnyös.
1.ha érdekel, a http://www.rmusic.ru/videoschool.htm címen letölthető egy rakás videó, nem mindegyik hasznos, sőt...de a melodic control friedmantól és a john scofieldé szerintem használhatóak.
2.szerintem nagyon sokat lehet különböző zenei kultúrák tanulmányozásából megtanulni - Malmsteennak köszönhetően manapság már mindenki megtanult pár barokk arpeggiot, de vannak egzotikusabb zenei világok - engem kifejezetten érdekel az india és persza zene, mostanában pedig kelet-európai tánczenéket szedek le és tele van csodával az egész. az ír-kelta világból is lehet sokmindent meríteni. ezzel szorosan összefügg az, hogy érdemes különböző hangszereket megfigyelni - fúvósokat nehéz leszedni gitárra, vonósokat egyszerűbb, de gondot okoz az atikuláció. ami kifejezetten érdekes, gitárba átültetni ütőhangszerjátékból származú tudást. nem arra gondolok, hogy dobolni kell a szegény gitáron, de lehet ritmikailag gazdagítani a játékot, ritmikai variációk meg minden,nem beszélve arról, hogy nem muszáj mindig négyesével adagolni a hangokat - akár hetesével vagy tizenegyesével is lehet...
Snakepitnek:
ja, ami a jazz improvizációt illeti, Joe Passnak is van egy jó tankönyve a témában.
Remélem valamennyire témábaillően szóltam bele. Sikereket kivánok a tanulásban.
Talán egy hete találtam rá én is. Ott van a szeren. A zenéje is nagyon bejön. Nem vagyok egy gitár géniusz. Bár még bőven van időm fejlődni, de eléggé elképesztett, amit csinált. Elmebeteg dolgokat tud csinálni a gitárral Üdv
Nagyon sok jó könyv van. Én a magyarul íródott szerzeményeket ismerem, külföldiekkel nem nagyon foglalkoztam.
- Marc Sabatella: Jazz improvizációs olvasókönyv (fent van a neten),
- Kesztler: Zenei alapismeretk, vagy ha nagyon izgat az elmélet akkor ott az Összhangzatan kötete is,
- Andrásik Remo: Gitár kézikönyv
Oktató DVD-k közül nagyon hasznosak:
Daczi Zsolt, Alapi István, Malmsteen, Paul Gilbert meg még ezer más. :)
Én ezeket forgattam, néztem, de be kell valljam, hogy nagyon sokat tanultam innen a fórumról. Szóval érdemes a kérdéseid a "zeneelmélet" topikban feltenni, ha technikai problémád van akkor meg ez a topik a megfelelő.
Sziasztok! 8 éve gitározom de most kezdem igazán komolyan venni és szeretnék tanulni,fejlődni. Gyorsasággal ilyesmivel nincs gondom... de szeretnék elmélyülni a dologban, a kérdésem az lenne hogy hol találok olyan könyv-et, internetes oldalt, akármit ahol el tudom kezdeni, mind elméletben mind technikai trükkökben az elmélyülést? köszi
itt meg is mutatja hogy is működik ez a dolog, még a smoke on the watert is..totál elmebeteg, ahogy összezengeti az üveghangokat aztán felhangosítja a gitárt:)
hú, már nem is emlékszem pontosan, azt hiszem oktatóvideókat töltögettem a netről még régen és neki is volt egy..megnéztem..letörötltem, mondom ez szar. Aztán később megint eszembe jutott a fazon és gondoltam mégiscsak megkeresek tőle valamit aztán rátaláltam a Freak Kitchen zenekarára, ami egyszerűen szuper, nem tudok mást mondani rá és nem is játsza szét a nótákat, hanem olyan igazi idióta saját stilusára jellemző figurákat pakol a szólokba amik nagyon el vannak találva, mellette hihetetlenül énekel és a szövegek is marhajók. Minden albumuk megvolt, nem tudom most hova tettem, de előveszem, ha megtalálom. Öcsém még Freak Kitchen tribute zenakart is akart, de ilyet nem lehet eljátszani úgyhogy mondtam maradjon a fenekén:)
Ő is gitártáborszervező amúgy, neki van egy Freak Guitar Camp nevű tábora Svédországban, hú egyszer oda is de elmennék
Nagyon nagyon jó gitáros és ha jól tudom akkor ő is balkezes volt, de még kicsi korában átszokott
PL. a freakguitar.com-on kattintsIDE és válaszd ki jobb oldalt a "
Harmonics on the low E-string" és a többi húrt. és jó kis leckék, skálák stb. vannak itt. hajrá
Remo könyvében le van rajzolva ez a dolog a gitárnyak teljes hosszán. Elég jól szemlélteti, hogy hol-melyik üveghang helyezkedik el.
Ha érdekel valakit vizuálisan is ez a téma, beszkennelhetem.
azaz pontosan ugyanez mint amit előbb leírtál, csak visszafele:) mint egy kinyitott könyv
Akinek mond valamit a Mattias IA Eklundh név és akinek nem de kiváncsi eszement idióta őrült üveghangos dolgokra az keresse fel az oldalát, sok magyarázat meg hangolás is van, ő például sokat játszik nyilt C# hangolásban, így az üveghangok játszhatóbb módon helyezkednek el, nem ástam bele magam, dfe a fazon igen és eszméletlen jó, tátottam a számat, egyik kedvenc gitárosom ilyen szempontból, sőt nagyon nagyon szuper és vicces szövegeket ír (Freak Kitchen zenekar) és bazijól énekel is emellett
a 24 bundtól a bridge-ig a következő harmóniák vannak jelen:
alap, 3, 5, b7, alap, 9, 3, #11, 5, 13, 7b, 7, alap, 9. A utsók nehezen szólaltathatóak meg, de a helyükön vannak
Igaz, bazi rég nem láttam tab magyarázatot, amit én vakeráltam azt harp harmonic néven említenek. A pinch és a AH összefolynak illetve AH inkább a tappingelt változat
szerintem a pinch harmonic az pontosan a sikíttatást jelenti, a Zakk Wylde féle őrületet, szerntem ez a tizenkettővel felette sima natural harmonic, mint amit a 12 felett játszom, hiszen olyan mintha a gitár nyergét tolnám el mindig azzal hogy az x-edik bundnál lefogom. Persze ha csak odaütök neki az érintő fölé akkor tapped harmonic. Én úgy tudom az artificial és a pinch az ugyanaz, azaz sok helyen láttam, hogy ugyanazt a technikát ennek is, annak is nevezték, hol így, hol úgy
Jobb kezes felállásban írom, ha baklezes vagy természetesen fordított kézrenddel csináld!
Balkéz lefogja pl. a g húrt az 5. bundnál. A jobb kezedben a pengetőt a hüvelyk és középső ujjaddal fogod. A g húr 12. bundja felett megérinted a jobb kéz mutatóujj végével a g húrt, mint amikor sima üveghangot csinálsz majd a pengetővel megpengeted a g húrt. Gyakorlatilag a 12. bundnál képzel üveghangot ( 7 bund távolságban (5-12-ig).
De csinálhatsz olyat is hogy pl. lefogsz barre fogással egy A dúr akkordot és egy oktávval kvinttel vagy kvarttal feljebb ezzel a technikával végigpengeted ugyanezt a fogást úgy, hogy csak megérinted a húrt a jobb kéz mutatóujj végével mint az előző példában. Ezek Eric Johnson dalaiban sokszor tetten érhető figurák
"A pinch harmony asszem az amikor a balkezeddel (jobbkezesek) lefogsz egy hangot a pengető kézzel meg üveghangot fogsz. a pengető meg a hüvely és középső ujjad között, a mutató ujjad mögött ( bridge felé)"
bocsi, lehet hogy én vok , de nem nagyon értem. Balkézzel lefogsz egy hangot valahanyadik fekvésben (nem a bundon és nem denferelve), a pengető kézzel meg üveghangot fogsz (bundon ls denferelve), a pengető a középső és a hüvelyk ujjad közt van (de melyik kezedben?) vagy ezt azzal amelyik az üveghangot fogja, de azt meg mutatóujjal? Ezt kifejtenéd kicsit?
köszi,jrm
2008-08-11 11:31 |
#4324
Sziasztok. Angolban igen félreérthető elnevezések vannak, ha tükörfordításban gondolkodik valaki. A képzés módja alapján lehet tovább becézgetni, de én általában csak üveghangnak hívom, mert az szép.
AH -artificial harmony az amagyar néven a sikítás. Amikor a pengető kéz hüvejkujjával képzel felharmónikust. A natural harmoni a normál üveghang amikor csak épp megérinted a húrt bund felett de nem fogod le.
A pinch harmony asszem az amikor a balkezeddel (jobbkezesek) lefogsz egy hangot a pengető kézzel meg üveghangot fogsz. a pengető meg a hüvely és középső ujjad között, a mutató ujjad mögött ( bridge felé)
Van még a Tap Harmonic amikor lefogsz egy hangot pl g húr 5. bundjánál é tappingelve másik kézzel megérinted a g húr akár 9. 12 bundját de nem fogod le csak rákoppintasz. Szintén megszólalnak a harmónikusok. Pl Van Halen
Az összes módszer úgyanarra épül csa kás technikával csalod elő
Satrianinak van egy gityó füzete valami 100 tricks abban rajzolt egy térképet hol milyen harmónikusok vannak
azért is kérdeztem mert lehet h butaság.
de akkor mi a különbség az AH (artificial harmony) és a PH (pinch harmony) között?
mp3-at még nem próbáltam rögzíteni. Legegyszerűbben hogyan kell? gitár-->torzítópedál-->hangkártya line in ? És akár egy egyszerű progi (pl goldwave) és rögzít?
zakk wilde félére gondolsz, vagy steve morse bácsi üveghang technikára, nézz utánna a youtube-on. egyébként minden húron mindenhol lehet üveghangot képezni, de vannak helyek ahol könnyebb és szebben, tovább szól.
Egyébként az "üveghang" az a természetes felharmonikus. Amit a pengető kezeddel vagy egyéb módon hozol létre az a mesterséges. 2db összesen. Nincs több.
(...illetve van, de az teljesen más. :))
Ebben a témában viszont nincs olyan, hogy szűkített felhang. Kitől hallottad? :)
Ha 3 húron megszólal,kor a többin is.
A hallható vagy "előcsalható" felharmonikusok elég sok helyen fordulnak elő a húrokon ahhoz, hogy könnyen eltaláld őket.
Nálad mindössze annyi lehet a baj, hogy nem a megfelelő helyen próbálod meg.
Kíváncsi lennék, hogy hogyan csinálod. Ha linkelsz egy ilyen próbálkozást mp3 formában akkor valószínű többet tudnánk segíteni.
hali!
bocs hogy belekontárkodok én is.
Sokan mondanak igazat, de tény:
1. kialakul egy saját stílus, végül is ez mindenre igaz
2. más dolog a pengető kéz mozgása és a pengetés de nyilván szorosan összefügg
3. stílus és tempó kérdése is. pl. egy akkordozós lassabb számot nyugodtan indíthatsz köszékből, de próbáld ezt meg egy gyorsabb 16-odokból álló számnál, nyilván nem fog menni. pl. ha PM-el pengetsz, akkor is csuklóból kell játszani. Egy páran itt belekevertek már pengetési rendet, de szerintem az más téma (nyilván összefügg a pengetéssel)
Hali! Bocs ha túl triviális lenne a kérdés;
Van ugye a mesterséges felhang (AH ) képzése. Lehet 1-2 oktatófilmet nézni róla + unásig gyakorolni. Legtöbbször nyújtással együtt alkalmazzák főleg szólózáskor. Gyakorolgatás után már valamennyire működik E1-H-G húrokon /talán D-n is. Azonban a mély húrokon már nem akar az istennek sem megszólalni. Én csinálok valamit rosszul, vagy annak más a technikája (ún. sípoltatás főleg ritmus témában). Vagy az inább PH? Az AH jelentené a mesterséges felhangot a PH pedig szűkített felhangot (pinch harmony)? Lehet a sípoltatás az PH, és máshogyan kellene előcsalni? De gondolom megint más mint az üveghang...
Aki tudna tippekkel vagy videókkal +köszönném a segítségét.
Hát azért ez marhára nem így van.A szálkásítás lényege a fogyás,amit kalóriaégetéssel ér el az ember ugye.Egy lófasz súlyzós edzés kicsi súlyokkal ebből a szempontból semmit sem ér ha csak nem csinálod órákig a dolgot.Ha viszont a szart is kihajtod magadból az úgy felpörgeti a szervezeted,hogy az anyagcseréd még sok óra múlva is aktívabb lesz a normál állapotnál.Tehát több kalóriát égetsz el:)
Viszont ha rendesen fogyni akar az ember akkor sok kardio jellegű mozgást kell végeznie,mondjuk futás,biciklizés,úszás
lehetőleg legalább egy órán keresztül megszakítások nélkül(naponta)
Az szerintem is igaz, hogy minden technikát érdemes kitartóan gyakorolni, de ami több hónap után sem fejlődik, az valószínűleg nem is fog. Nekem pl. a hammer-onhoz képest a pull-off szarul megy. Mindenkinek megvannak a korlátai, de a kreatív ember kevésből is össze tud hozni valamit.
Tényleg, mi a tapasztalatotok a súlyzózás áldásos hatásáról a gyorsaságra?
bármilyen hihetetlen a jobbkézz limitálja a játéksebességet és a játéktisztaságot is nagyban. szerintem ezért van az, hogy a jobbkezes embereknek a pengető van a jobb kezében, mert EZ A NEHÉZ, nem holmi húrokat itt-ott "megfogdosni".
öreg hiba... "sweep nélkül képtelenség élni"... egyszerűen van amit nem lehet lejátszani másképp. hogy váltogatod a technikákat az természetes ott ahol lehet így is úgyis. az a lényeg, hogy amit nem lehet ott legyen eszköztár a játékhoz...
a) 2 hang húronként, le-fel
b) 2 hang húronként, fel-le
c) 3 hang húronként, le-fel-le (húrváltás) le-fel le
d) 4 hang húronként, le-fel
e) 4 hang húronként, fel-le
f) sweep
Jó tanácsokat osztogatsz te is vaze...A pengetésre nagyon oda kell figyelni és sokat gyakorolni, mert a közhiedelemmel ellentétben a gitározás 90%-a a pengető kézben rejlik.
Úgyis kialakul az emberben mit használ. Egy ideig próbálkoztam a sweeppel, de amint elkezdtem nem odafigyelni rá hogy azt használjam, vége is lett. Után nem erőltettem, teljesen felesleges. Valamelyik mindeképpen jobban fekszik az embernek mint a többi, és mindegyiknem megvan az előnye, csak tudni kell használni.
ha jutni akarsz valahova, akkor mindenképpen.
csákány- és tábortűzi kutyaütéshez nem kell technika.
magasra a mércét, mert az könnyebb...........leverni komolyra fordítva mindenbe érdemes belekóstolni.
váltott és sweep pengetés és chicken picking is!
Köszi a tanácsokat.Igazábol arra is kiváncsi lennék hogy ti tapasztaltabb gitárosok hogyan pengettek és hogy szorítjátok le a húrokat, hogy tudjak dönteni érdemes e belekezdeni egy telejes új pengetési teknikába.
SZerintem meg nem számít, maga a pengető, kéz helyes tartása (persze vannak érdekesen pengetőt-kart tartó gitárosok...) a fontos, maga a pengetési technika meg majd szépen kialakul.
Tudni lehet, az sose ért. Tudni hogy van, miért van, hogy kell. Pl. aki váltott pengetést használ annak is jól jöhet pár részben a húrváltás irányába pengetés.
Hát a kezdőknek veszélyes ezt mondani. Minden zenéhez más pengetés jó/kényelmes. Azt kéne inkább hangsúlyozni, hogy tudni kell mindenféle pengetést (tudni=tudatos rutin), de a saját zenédhez úgyis te találod meg a megfelelő pengetést.
Erre a hogyan pengess dologra nagy ívből kell szarni. Azt kell használni ami kényelmes. Ha a végeredény jó, akkor tökmindegy hogy csuklóból, könyékből, váltott pengetéssel vagy húrváltás irányába penget az ember.
Ezt nem lehet siettetni, ha eddig volt egy rossz beidegződésed, azt nehéz kiheverni. Én egy csomót nem is fogok már sohasem, de nem izgat. Szóval, ha most nekiállsz új technikával pengetni, akkor fogadd el, hogy sok-sok gyakorlás útján lesz csak gyorsabb és pontosabb... Amúgy meg ha megfigyeled a profi gitárosokat is, mindenki másképpen penget, másképpen tartja a kezét, úgyhogy az a lényeg, hogy neked jó és kényelmes legyen.
Lenne egy nagy kérdésem.Már három éve gitározom és a pengetéssel kapcsolatban elég megoszló tanácsokat kaptam.Amikor előszer kezdtem gitározni mindenki azt mondta hogy könyökből kell idítani a hangokat, de később a tanárom felvilágosítot, hogy csak csuklóból szabad pengetni.Onnantól kezdve félig csuklóból félig könyékből pengettem.Múlt héten egy gitártáborban voltam ahol szintén felvilágosítottak hogy rosszul pengetek mert csak csuklóból szabad és laposan, hogy le lehessen szorítani a húrokat, hogy ne rezonáljanak be.Kipróbáltam és tényleg jobb volt csuklóból pengetni és tényleg nem rezonáltak be a húrok, de egy bizonyos sebesség felett nem voltam képes kipengetni a hangokat csak könyékből. Jó lenne ha valaki tanácsot adna valaki akinek hasonló problémával volt dolga.(ha van ilyen ember egyáltalán)
Előre is köszi.
üdv!
adott egy vidi ebbben az elején van egy olyan rész, amikor kitartják a hangot, közbe a másik meg jácca a témát. na azt a sipoltatást h kell megcsinálni?? gondolom ugy, h az ujj hozzáérjen a hurhoz, de akkor egybol sipol. de a vidibe meg csak egy idő után. na szal h kell azt csinálni?
köszi :)
persze, csak az én ujjamban nincs a megfelelő helyen a kívánt homorúság, hogy az 5,6 -ot lefogva utána az E1-et meg open stringnek tudjam meghagyni, mármint, hogy az meg is szólaljon. kretén egy akkord ;)