Én imádom Rippert, de mondjuk nem az énektechnikája miatt. Kva jól adja elő magát, meg jó kiállású. De van egy sajátos technikája ami nekem annyira nem jön be.
Egyébként ő kibaszottul torokból énekel. Szóval ha valaki tanulni akar akkor ne tőle. És totál bariton, meg ezekkel az egyedi torkos sikolyokkal elénekli a magasakat, viszont középmagas tartománya totál nincs szegénynek. Pl. amit a Diamondsban énekel amikor megy felfele kb 2:00 percnél, iszonyat szenvedős. Meg 2:58-nál is totál aláintonál amikor megy fel magasra, és onnantól végig alatta van kb. 25-30 centtel. Ez tipikus amikor nem jó regiszterben szól a hang.
DE!! az aprolékos kielemzésből elég is ennyi, mert nem fikázásnak szántam, ettől függetlenül nagyon szeretem, főleg a saját dolgait, meg amit az Iced Earth-ben csinált.
De tényleg inkább azért, mert egyedi a hangszíne, abszolut szerethető!
Ugyanúgy, ahogy a gitároson is, a legtöbb az emberen múlik, persze.
Akár hangszer, akár nem (ez csak definíció kérdése...) azért számít, főleg stúdiókörülmények között.
Egy zajos klubkoncerten senki sem mondja meg, hogy most éppen Jackson vagy Ibanez gitár szól, mégis vannak köztük különbségek, nem véletlenül választja valaki ezt, vagy azt.
A kábel vagy a hangfal sem hangszer, mégis számítanak.
Számomra az az aiwa az etalon és mint mondtam 1000 forint körül volt. A másik hogy a 60-as, 70-es évekbeli mikrofonokat simán ütik a mai legtrágyább darabok is, mégis világszínvonalú felvételeket készítettek velük.
Mindenesetre az alaphelyzet, hogy a mikrofon nem hangszer. A énekesen sokkal több múlik.
Sztem hasonló a helyzet, mint a gitároknál: ha tusdz játszani, akkor a tüzifábl is jön a fíling, ha meg nem, akkor a soxázezres gityó se fog szólni. Csak itt sokkal kiélezettebb a helyzet és sztem valamivel kisebbek a különbségek a mikrofonok között, mint a gitárok között.
Azért ez nem teljesen igaz, ha valaki nemtud énekelni, akkor tényleg milyen mikrofont használ, de ha tud, akkor eléggé nemmindegy, ezekszerint stúdióban is elég a legolcsóbb, legegyszerűbb mikrofon, mondjuk én örülnék neki, de sajnos nem igaz:)
A mikrofonod énekel helyetted? Vagy hogy érted hogy az hangszer? Egy 200.000 forintos mikrofontól sem szól majd jobban az ének, míg azért gitárnál ha jó a hangszer és az erősítő is akkor jó a hangzás is, és még talán a gitárosról is elhiszed hogy jobban játszik a sound miatt. De egy mikrofon nem dob ennyit az éneken.
Egyébként ha már itt tartunk, életben a legjobb mikrofon amit használtam, egy bizonyos Aiwa Karaoke volt, amit kb 1000 forintért vettünk a 90-es évek közepén, mint tizenegy-két éves rockerek, és több mint 10 évig jóban-rosszban a zenekar fő ének mikrofonja volt. Nagy hangerőn sem gerjedt, ez annak volt köszönhető hogy alapból inkább a magas frekiket vitte át, ezért a keverőn azt mindig le tudtuk húzni, és így meg tudtuk küldeni rendesen a hangerőt. Mindenestre egy szar kis otthoni "felveszem amikor a kisfiam vicceset mond" típusú miksihez képest istenkirály volt.
mondjuk én speciel tényleg vigyázok rá, sokkal kisebb mint másnak a hangszere, és pikk pakk zsebreteszi vki és egy 130e ft-os miksi. egy közepes gitár is ennyibe kerül
a hangzáshoz pedihg ez a miksis dologk hogy milyet érdemes használni, csak 5%-a ana hogy jo lezs e az előadás
a többi az énekesen múlik
aki kva jol énekel, annak elég egy egyszerű mikrofon is
akinek jo helyen van a hangja hangképzésileg, annak a gyengébben szóló miksofonon is átcseng a hangja, nem fog elveszni a többi hangszer között
Beyerdynamic Opus69 (gyönyörű hangja van az egész tartományban, de elég gerjedékeny)
Shure SM58 (nincs szép hangja, túl éles, ha túl közel hajolsz akkor meg leszedi a fejed) Ez ugye annyit tesz, hogy közelről nagyon vesz, de 10-15 centiről már smemit kb, ezért is nem gerjedékeny, mivel nem kell hangosra venni és közelről énekelhetsz bele. Ezt én mondjuk annyira nem kdvelem mert nem lehet a távolsággal olyan jól dinamikai játékokat végezni
Shure Beta58 wireless (ez isten, ddig ez alegjobb) szépen vesz, mélei is szépek mint a Beyeré volt, mégsem dünnyög, távolodva is szépen halkulva de vesz, jol lehet dinamikázni vele, és mégsem gerjed
Sennheiser Evo945 - na ez a mikrofon szól a legszebben a dinamikusok közül, viszont nagyon érzékeny is, így kicsi klubban ha nagy a hangerő gerjed eléggé; viszont egy nagyobb színpadra zseniális.
Szerintem az azért gerjed, mert Behringer.
Az igazi (!) SM58 nem gerjedékeny, tekinthetjük kiindulási alapnak. Nála gerjedékenyebbet nem érdemes venni, ilyenek lehetnek a klónjai, amiből van ezerféle.
Innentől kezdve, ha kiszúrsz (kipróbálsz) egy mikrofont, ami nem gerjed jobban, mint egy SM58, DE a hangja jobban passzol a Te hangodhoz, akkor azt kell megvenni. Nincs mindenkihez passzoló univerzális mikrofon, az SM58 sem az (meg a Beta58 sem :)
Én szeretek mélyen és magasan is énekelni (az más kérdés, hogy mennyire tudok :) ezért nem komálom a nagyon ingadozó átvitelű mikrofonokat, pl. amelyek az s, sz betűket nagyon kiemelik, sem azokat, ahol a közeltéri hatás jelentős (ha "bekapod" a mikrofont, akkor dübörögnek a mélyek). Emellett szeretem a természetes hangátvitelt, ezért az SM58 és egyéb Shure-ok, illetve klónjaik nem jönnek be. Ezeknek ugyan nagy előnye, hogy kiszólnak a ricsajból, pont az említett kiemelések miatt, de ennek az énekhangminőség látja kárát. Ezért inkább igyekszem zenekari fegyelmet tartani, hogy ne legyen hangzavar. Ezt a zenekar is többé-kevésbé elfogadja, de nyilván nem rajonganak érte, hogy az ő volume potijaikon rajta tartom a szemem. Cserébe viszont mindig megkapjuk a koncert végén, hogy nagyon jól szólunk, minden arányos, és érthető az ének (szöveg) is. Szóval ilyen körülmények között már lehet használni természetesebben szóló mikrofonokat. A magam részéről az Audix OM és a Sennheiser Evolution modelleket használom jelenleg, eddig ezek jöttek be a leginkább a saját hangomhoz. Az Auxix híres arról, hogy nem gerjedékeny (azért nem annyiva, de Shure-nál picivel jobb), viszont cserébe "be kell kapni" a mikrofont. Ha messzebbre veszem a számtól, akkor jobban halkul, mint a többiek, persze ez megszokható. A keverősök is rá szoktak csodálkozni az Audix hangjára: mi ez, valami kondenzátor mikrofon ? :) De a Sennheisert is gyakran használom, az érzékenyebb, ezért pl. ha fáradt a hangom vagy a körülmények miatt szükségem lehet a rajta levő kapcsolóra (pl. PA elé kiszaladás :), akkor inkább azt veszem elő.
Mindenkinek más jön be, ha lehet, én is próbálgatok más típusokat is, hiszen nincs tökéletes mikrofon, csak kevesebb kompromisszum.
Jaja, inni (nem alkoholosat!) nagyon fontos, kétórás próbán másfél liter körül fogyasztok, egyórás koncerten másfél-két litert. Nekem is a bubitlan, szogahőmérsékletű víz jött be legjobban, esetleg citromlével ízesítve. És ha már volt szó mikrofonokról: mit ajánlotok? Mi kevésbé gerjedékeny? A mostani Behringer XM8500-asom nem olyan rossz (gyakorlatilag SM58 klón), de pl. ugyanezt használja egy énekes cimborinám, és neki sokat gerjed, mert helkabban énekel, és feljebb kell tekernie. Meg néha nekem is gerjed kicsit, ha éppen hangosabban játszunk. Szóval örülnék valami tippnek, hogy mire lenne érdemes beruházni.
Köszi a válaszokat, igen valószínű a nyomás/erőltetés lehet a gond, de ez a felvétel otthoni (szerintem jól is sikerült énekileg egyébként), nem fáj, nem rekedek be és nem is nyomok nagyon úgy érzem, viszont ugyanez nem megy próbán, mindent ugyan úgy csinálok, legalábbis szerintem, de mégis feszül.
A rendes éneklés tanulása amúgy megy közben azért, kalasszikus éneket tanulok tanártól párhuzamosan és itthon meg az általam kedvelt dalokat gyakorlom, amik nyilván durvábbak a hangnak, mondjuk Anselmo hangján hallatszik is, hogy ezt csinálja sok éve.
Tekintve, hogy akkora sztár úgyse leszek így nem aggódom, hogy a sok használat tönkretenne, de szeretném a maximum vastagságot, hangszínt kihozni ebből és ezért próbálok tanulgatni erről is.
Fontos hát, sok sztárnál minimum napi 10 óra alvás megvan. Én saját koncertek előtt (és néha próbák előtt is) alszom 1-2 órát, ha van rá lehetőség. Amúgy is utálom a várakozást beállás és koncert között, nyelni a füstöt egy klubban, meg kiabálni kell, ha beszélni akarsz valakivel, a hangnak meg annyi lesz...
Legalább ugyanilyen fontos sok folyadékot inni (általában is fontos az anyagcsere miatt, de a koncert napján különösen). A nembubis, szobahőmérsékletű ásványvíz biztosan bevált. Geoff Tate akár 7 kétliteres üveggel is legurít egy nap... bár nem ő mindenki kedvenc énekese, de most épp ő jutott eszembe. Legutóbbi budapesti koncerten is meglepően jól énekelt. Kip Winger mondjuk a jeges vízre esküszik nagy mennyiségben, mások meg teára vagy piára, de az biztos, hogy a túl hideg vagy a túl forró nem tesz jót a hangnak, és az alkoholos sem.
na, itt egy tipikusan jó példa arra, amikor a faszi szerintem mindkét irányba nyit. a felfele nyitástól cseng a hangja szépen, mégis teste van fent a magasaknál is, és még jó technikával (lágyszájpad mögött) karcosítja a hangját
néhány hang azért, amikor "ú"-t és "í"-t énekel, torokra csúszik, de végülis jól szól, csak azok a hangok gyengébbek
Igaz, nyilván senki nem tökéletes és a tanulás is egy életre szól.
Szeretném ha nem ismernél félre, nem vagyok én egy beképzelt majom, meg egy idióta sajnos néha nehezen fejezem ki magam
és kicsit hirtelen vagyok.
Vannak gondjaim és néh valóban türelmetlen és igazságtalan vagyok.
Úgyhogy ezek ellenére remélem béke van.:)
Szerintem semmiképp sem ez derül ki!
magamat nem keverném most ide, jó értelemben véve
de biztos sok ttehetség van, és érdemes ilyen összejöveteleket csinálni.
Nálam a hétköznapok attól függenek, hogy milyen műszakos vagyok a melóhelyemen, mert van délelőtti (6-14) és délutáni (14-22). Ezt sajnos előre nem tudom, de ha van egy stabil időpont (ami akár lehet a 22.-e is) akkor igyexem úgy intézni hogy jó legyen.
A három oktáv nem mindig áll azért, de a többi így van. Hangszálból csak "egy" van van vigyázni kell rá. Ha tönkremegy a hangszered vehetsz másikat, de hangszálat nem.
szerintem előbb cisnáljunk korábban egy ismerkedős sörözést, aztán ott megmeszéljük, mikor legyen az éneklős szeminárium, azt jó lenne olyan körülméynek közt, ahol lehet énekelni, felvételt is késziteni, stb...
attol nem füg
ezek nem hangmagasságok, még egy bassz-baritonba is bőven középfekvés
sztem az alaphangfekvés-tartományok közt akkora különbség nincsen
ezt már írtam egyszer, minden férfinak meg kell legyen az átlag 3 oktáv, kinek lejjebb, kinek fentebb kicsit, de fél-1 oktávnyi eltolódásnál több nemigen van
sztem az alap az, hogy az ilyen eléggé lent képzett rekedtség mindenképp bántja a hangszálakat, torkot. ez nem az a fajta karc, mint ami pl rob rocknál vagy a bon jovinál van, mert az nem bánt, azt hátil lágyzsájpad mögött kell képezni (a karcosítást)
ez a torokból rekedtesítés kivédhetetlenül fezsiti és bántja a torkot
van még az a fajta hörgés, amit a death metal éekesek cisnálnak, azt szintén lehet torokbántás nélkül, de az meg egy olyan technika, hol hangmagasságot változtatni nem szabad, mert onantol hangszálra csúszik az is
uh a megfejtés...ha akrsz később is énekelni, ne ilyen zsámokat énekelj
tanulj meg tisztán, és ha ugy már jól megy, akkor kezdhetsz a rekedt témára ráállni; mer tigy azzal hogy rekedten cisnálod, sose fog a torkodbol kikerülni a hang
Na, az időpont egyeztetés még egy szép baleset lesz Általában itt kezdődnek a gondok. Sztem érdemes minél hamarabb kitalálni, és akkor könnyebb úgy terveznie az embernek. Amúgy hétköznap vagy hétvége lenne?
A felvételt meghallgatva szerintem egyértelműen helytelen technika (erőlködés) okozza a problémát. (szerencsés esetben tényleg csak próbateremben van gond a nagy hangerő stb. miatt, amit fejtegettem lejjebb)
Lehet, hogy hihetetlen, de ilyen extrémebb dolgokat is feszítés nélkül kell/lehet énekelni.
Van egy sejtésem, hogy közben feszíted a nyakadat, az ádámcsutkád magasra megy fel, maga az éneklés pedig fájdalmas, toroknál főleg...
Egyébként akkor ha eljönnél erre az éneklősdire, legalább nem lenne gond a találkozónál, mert én ismerem a fizimiskád! Jó az arcmemóriám, csak a nevekkel vagyok bajban. Asszem Csaba, vagy Tibor?
A húrokra nem emlékszem, de a telére igen, tényleg tőled vettem azt is
A bulitokról érdemben nemigen tudok nyilatkozni, mert akkor jöttem vissza a Hangfoglalásról, ahol a bandával elég durván berúgtunk az első fellépésünkért kapott pálinkából No nem a Hangfoglalásaon játszottunk, csak ott ittuk meg a pálinkát. Aztán hazafelé a metrón összefutottam a cimborinával, aki mondta, hogy menjünk még kocsmázni, tud egy jó bulit. Úgyhogy én ott józanodtam csak. Amennyire emlékszem jó zene volt, igen jól toltátok, az ének kicsit mintha halk lett volna, de ennél többet nemigen tudtam megállapítani akkor
Mindenesetre ha jól látom megvan az öt ember. Szerintem el kéne kezdeni az időpont egyeztetést. Aztán ha még van jelentkező akkor már legfeljebb csak a fix időpontra.
Egyébként ha már az énektechnika részben vagyunk, bizti észrevetted, hogy a műsör első felében tök szarul énekeltem. Ezt teszi ha kimarad a beéneklés.
A beéneklés meg azért maradt el, mert rohanás volt a cucc miatt, rohanás meg azért volt a cucc miatt mert én szerveztem a koncertet. Mindig mondani szoktam a többieknek ha jót akarnak maguknak ne hagyják hogy én szervezzek fellépést.
Próbán is, koncerten is a legfontosabb az ellazulás amennyire csak lehet.
Nem kevés idő után sikerült nekem is, azóta lehet, hogy már túlságosan is.:)
Ez nem azt jelenti, hogy ellinkelem, csak azt, hogy végig mosolygok, mint a tejbetök és egykicsi izgalom vagy drukk sincs bennem.
Minél lazább az egész tested, annál jobb lesz az ének.
A görcsösség megöli a hangképzést és az erőlködés is.
Mindig lazán, vidáman nekem ez nagyon bevált.
Az biztos, hogy nem szabad feszíteni, erőltetni, mert attól csak rosszabb lesz. Sokan azért erőltetnek, mert nem hallják magukat. Még ha halk a zenekar, akkor is lehet ilyen probléma, pl. az énekkontroll nem az énekes felé néz. Minden esetre felkészülve nagyon hasznos tud lenni egy jó minőségű, nem gerjedékeny mikrofon is, ami bírja a hangerő emelését, nem kezd el sípolni.
A feleségem mondjuk pont fordítva működik, mivel őt megzavarja, ha visszahallja magát a mikrofonban, még nem tudta megszokni, és hamis lesz. Az emberi fül, illetve agy érdekes dolog, nagy hangerős máshogyan érezzük a hangmagasságokat, ennek leküzdése mindenképpen gyakorlást igényel.
Annyiban szerencsés vagyok, hogy napi majd 2 órát autózom nyugodt vidéken, és közben énekelek, gyakorlok, ki tudom engedni a hangomat koncert hangerőre. Tulajdonképpen otthon, szobában sosem énekelek, a közvetlen szomszédok miatt nem is lenne értelme, csak cincognék halkan, mert zavarna, hogy hallják :) (és gondolom őket is zavarná)
Nekem magasságokkal volt gondom. Volt olyan szám, amit otthon halkan ki bírtam énekelni, de próbán normál hangerőn nem, pedig viszonylag halk a zenekar egyébként, szóval ez nem szokott nálunk gond lenni általában. Ilyenkor vagy megpróbálom gyakorolni, hogy hangosan is menjen vagy transzponáljuk a számot fél-egy hanggal lejjeb, vagy nem játszuk. Sajna van ilyen. És igen: sokat számít az is, hogy a zenekarban milyen a hangulat. A laza fesztelen hangulat sokat tud dobni a teljesítményen, persze ha profi vagy, akkor mindig lesz teljesítmény-kényszer. Nekem az van, amiben segít, de az éneklés nem ilyen.
Feltételezem azt, hogy élvezettel jársz próbákra, jó a hangulat a bandában, nem kell félni attól, hogy kiraknak stb. mert az ilyenek is tudnak blokkolni, ez maga a stressz.
Zenekari hangzásprobléma lehet ? Én először is lehalkítom a zenekart, a dobost, a gitárost... :) Legtöbbször az a baj, hogy nem hallja magát az ember rendesen próbán, mert ricsaj van, és ezért elkezd erőlködni stb. az sosem jó.
Sajnos az a tapasztalat, hogy sok hangszeres a hangerővel próbál valamit kompenzálni, a technikai hiányosságokat, levezetni a napi feszültséget, jót csörömpölni a dobokon, hátat masszírozni a 100W csöves fejjel stb. Hatalmas tisztelet a kivételnek, ők tudják, miről szól a közös zenélés.
Én, amikor gitározom, akkor is meghagyom a teret az énekesnek, hiszen az éneken áll, vagy bukik a mutatvány, tetszik-nem tetszik így van (kivéve persze az instrumentális zenét :) Előfordul, hogy "szemmel" gitározok, tehát nem hallom magam rndesen, de mivel készültem, és van belső hallásom, ez nem probléma. Senkit sem fog érdekelni a szólóm, ha nem értik az éneket, ami ráadásul erőltetett és hamiskás.
Lehet persze olyan is, hogy még nem szoktad meg a mikrofonba éneklést, azt hogy visszahallod magad...
Bakker, most látom, hogy ki is vagy te Pár hete voltam a bulitokon a Barbár pincében A billentyűs lány egyik cimborinája nekem is országos barátom, ő vitt el oda, tök véletlenül. Mondjuk ettől még nem is merjük egymást, de így - nekem legalábbis - helyére került legalább egy kirakós elem
nem Dickinson miatt. nem is tudtam hogy azt használ. egyébként a wireless beta58 hangja sokkal inkább a zsinóros sm58-ra hasonlít.
azért szeretik ezt a mikrofont a keverősök mert nagyon jól vezs, mégsem gerjed
a wireless beta58 verzió meg még kevésbé gerjedékeny, és iszonyat jól lehet a dinamikával játszani. jól lehet hangosítani. ezért vettem ezt. nemtom mennyire komoly vagy nem, 130e Ft volt
Dickinsonnak is Beta58 van, gondolom azért van neked is olyan :)
Jorn legutóbb egy sima SM58-ba énekelt akkorát, hogy csak na. Nem értem mondjuk, miért nem használ egy komolyabb mikrofont, azért az SM58 nem a mikrofonok csúcsa, persze standard, a keverősök ismerik, nagy baj nem történhet, de azért mégis énekelhetne komolyabba... :)
Többnyire csukott szemmel éneklek én is, sokat segít a koncentrációban, intonálásban, átélésben.
Valószínűleg ezért énekelnek egyesek napszemüvegben, hogy ne lássa a közönség a csukott szemet :)
Számok között néha hülyülök én is, kell egy kis feszültségoldás, még komoly mondanivaló esetén is.
Mondjuk énekes/gitárosként nagyon nem is tudnál rohangálni, az ilyenek miatt gondolkodom én is vezetéknélküli, fejre erősíthető mikrofonban, de mindig visszatart, hogy az soha sem lesz olyan jó minőségű, mint a kedvenc vezetékes mikrofonom. Meg aztán egyelőre még csak próbatermezünk az énekes/gitáros zenekarommal, a többi zenekarban (ahol vagy csak énekelek, vagy csak gitérozok) meg ugye nincs annyira helyhez kötve az ember, nem a mikrofonon múlik :)
Én meg mindent elhülyülök. Az se feltétlen jó. Egyébként van olyan szám, amit alig mozogva csukott szemmel és elgondolkodva éneklek/játszok és van olyan is, ahol alig bírom visszafogni az ugrálást, mert tudom, hogy ha túlzásba viszem, akkor még szarabbul fogom játszani/énekelni, mint egyébként. De valóban tanulható ez a dolog is, és valóban alapvetően önismeret a lényege. Mindenesetre ez a része sokkal jobban megy a frontemberkedésnek, mint az éneklés
Ne igen, én egy pár éve már zenélek, de a színpadi mozgásom elférne fél négyzetméteren, a számok közti átvezetőt meg nem szoktam bő lére ereszteni. Én nem vagyok egy tipikus frontember, többnyire csukott szemmel játszom és énekelek pedig én vagyok a zenekar énekes/gitáros/dalszerzője, én akartam nagyon egy bandát összehozni ahol én vagyok "elől" és tessék. Dehát én ilyen vagyok.
Egyéniség alatt azt értettem, mi van a fejben, kiállás, attitűd, előadásmód, feeling, kisugárzás, ezekre írtam, hogy nemigen tanulható, mert a személyiságből fakad. Persze le lehet venni pl. Elvis stílusát, de akkor az már másolat, nem egyéniség.
Világos, hogy érdemes minél többfajta énektechnikát elsajátítani, de attól még nem lesz kisugárzása, karizmája az előadónak. Ezt akartam megfogalmazni az előbb.
Pontosan!!!!! A legfontosabb a felfelé nyitás, de majd a szemináriumon szemléltetni is akarom, hogy a felfelé nyitás, és a fejrezonancia a mély hangoknál talán még fontosabb mint a magasaknál ha hiszitek ha nem!!!
Mert sok énekes, sőt elnyomó többségük (amennyire hallottam a felvételen te is egy picit), hajlamosak arra hogy ahogy haladnak a mélyebb hangok felé egy kicsit "elveszik" a fejet a éneklésből, pedig ha benne hagyod, sőt a mély hangoknál kicsit többet adsz bele a fejrezonanciából, akkor megőrizheted a mély hangok "fényesebb csengését", és egyenletes lesz a hangszín. A mély hangok is "csillognak", és érződnek, és nem egy bőgés lesz belőle, ami elveszik a bassgitár meg a billentyű mély tartományai mellett.
OFF kicsit: ha valaki ilyen home stúdió szinten akar éneket felvenni, cuccsere miatt van ehhez egy feleslegessé vált setem (egy ESI Juli@ PCI-os home-studio hangkártya meg egy Focusrite Trackmaster Pro miksi előfok)
Nekem a lefele és felfele nyitás is azzal lett szemléletes, amikor valaki itt azt mondta, hogy képzeljek egy ping-pong labdát a torkomba. A másik, ami az érzetet is megadja az ásítás. Most már "csak" azt kellene elérnem, hogy ezt éneklés közben is tudjam alkalmazni
Erre egyébként a legfontosabb lenne kitérni a "szemináriumon". Talán a legfontosabb az énekben a felfele nyitás érzetének megtanulása.
És most gyakorolgattam otthon, ha jól érzem, hogy mit értesz lefele nyitás alatt, az sztem igenis fáraszt. nem jó. Nem feszül be a torok, de fáraszt. Elvileg a felfele nyitásnál lehet elérni hogy magasabb hangfekvésben se fáradj el. Akkor jönnek könynedén a hangok. jól érzem?
igen, és pl a hangterjedelmet sem mindenképp azért kell fejleszteni hogy tudjál sikoltozni, egyszerűen ha nagyobb a hangterjedelmed, akkor a teljes tartományod"belsejében" lévő fekvéseket sokkal magabiztosabban és melléintonáció nélkül, tehát biztosabban tudod énekelni, továbbá a hangod csengése is szebb lesz, illetve erősebb, így a dinamika játékod is fejlődik
Sztem kell a technikai tudás, max. nem használod ki, ha nem érzed úgy, hogy az adott dalhoz kell. Én azért szeretnék fejlődni, hogy magabiztosabb és pontosabb legyek, nem azért, hogy virtuóz megoldásokat tudjak alkalmazni, illetve azért is érdekelnek a helyes technikák, hogy mondjuk negyvenöt évesen is tudjak még énekelni, ha éppen még akkor is lesz kedvem.
ugyanis ha nagyon feelinges énekeseket odafigyelve halgatsz, a legapróbb részletekig, minden kis fikcsit ki lehet elemezni, ami a a feelinget segít átadni
így ezek a fikcsit mind tanulhatók, és a saját karaktered kialakulásában segít ha tudsz mindenféle fikcsi technikákat
Hát igen, a magasak téma szerintem sem olyan fontos, ráadásul magashang parához vezethet:) Viszont mégiscsak egy technikai rész, amiről lehet beszélni. Az önkifejezésről, egyéniségről, alkalmazott éneklésről meg nem nagyon lehet ilyen részletekbe menni, hiszen kevésbé technikafüggő, nem igazán tanítható, pedig hát az a lényeg, mint a te linkelt videodon is látható.