Köszönöm a válaszokat. Engem tényleg az anatómiai háttere és magyarázata érdekelne. Szerintem aminek nincs elfogadható tudományos magyarázata az nem is létezik. És nagyon félek, hogy ez a mellhang, fejhang, meg törés meg mittudoménmi igazából nem is létezik.
Tényleg nem kötekedni akarok vagy okoskondni, de nagyon szeretném megérteni, hogy ez csak egy divatos hóbort amit majd kinő a szakma, vagy korszakalkotó felfedezés?
Azt írod : "amikor felfelé haladva egyszercsak átváltasz fejhangra". Én úgy gondolom helyes hangképzéssel nem váltasz sehová, nem mixelsz semmit, hanem a hamgod a teljes hangerjedelmedben egyforma szinnel, törés és mindenféle váltás nélkül énekelsz. Persze mát a XV. századtól vannak olyan elméleti írások amik 2-3 sőt 5-6 regiszterre is felbontják az emberi hang tartományát. Ezekről aztán mind mind kiderült, hogy téves és/vagy felesleges. Igaz akkor még gégetükör sem létezett.. Most meg a technika adott, mégis középkori a sötét. Lehet, hogy nincs is misztikum és titok, csak profi marketing?
Na igen, sajnos én is tapasztalatból tudom. Nem kell hozzá sok, egyszer egy beskálázásnál elrontottam egy A-t ami egy tenornak nem is magas, de aznapra kész volt a hangom, nem tudtam mit kezdeni vele. Nagyon kell vigyázni a magasságokkal, de a mélységekkel is ez a helyzet, csak ott valahogy kevésbé veszi észre az ember. Annyit érez hogy hú de dögös, meg hú de mély és egyszer csak fáj a torka.
Egyetértek veled, de annyit hozzátennék, hogy a vocal fry-t tudtommal operások is alkalmazzák, mint gyakorlat. Ha extrém zenében alkalmazzák nagyobb hangerővel, azt már power fry-nak kellene hívni :)
A nagyobb hangterjedelem: szintén csak hozzátenném, hogy az elsősorban önbizalmat ad, hogy koncerten ne parázzon az ember a magas hangoktól (és következményeiktől), tehát nem arra való, hogy folyton villogjon vele az ember. Pláne élőben veszélyes feszegetni a korlátokat, mert az ember a koncert hevében nem veszi észre, ha fáj, aztán másnap megnézheti magát. Nagyon lassan gyógyul az ember "belseje", ezt sajnos tapasztalatból mondom, ti legyetek óvatosabbak.
Tulajdonképp rosszul fogalmaztam, nem növeli a hangterjedelmet, csupán lehetőséget biztosít hogy teljes hangterjedelmed használd. Pl ha bekapcsolod a fej rezonanciát a éneklésbe, akkor lehet hogy akár A-ig vagy B-ig is fel tudsz énekelni, míg nyers torokkal már F-nél beszarsz a fájdalomtól. Ugyanez lefelé, ha a mellrezonanciát használod akár 3-4 félhanggal lejjebb is megszólal hangod. Felfelé jobban nyílik a hang legyen akár szó basszistáról is, a hang mindig felfelé jobban fejleszthető. Próbáld csak aki hogy megadsz egy F hangot, és kinyomod torokból, utána percekig nem fogsz tudni beszélni, de ha fejet is használsz hozzám, egyrészt szebben zeng, másrészt tovább ki tudod tartani. A "vokálfráj"-ról nem tudok beszélni, a hagyományos éneklés híve vagyok. Mindenesetre sokfajta technika van a lényeg hogy olyat ne csinálj ami fáj! Abban a pillanatban hogy fáj a hangadás akkor valamit rosszul csinálsz.
Erre csak azt tudom mondani, hogy próbáld ki a vocal fry, tongue trills, lip trills, ney-ney stb. gyakorlatokat, majd utána kezdj el finoman énekelni, skálázni. Ha jól csináltad, meglepő lesz a dolog, fullosabb (színesebb) lesz a hangod, magasabbra tudsz menni törés nélkül.
Engem nem annyira izgat a dolog anatómiája, hogy ennyire beleássam magam, ezt meghagyom a szakembereknek. Ha működik, és jól szól a dolog, akkor alkalmazom.
A mixelés, amennyire én értem arról szól, hogy a hangot valahogy középtájra pozícionálod, ott rezonáltatod. Tehát nem oda fel, ahova a fejhangot, és nem le, hanem a kettő közé félúton.
Ha neten rákeresel, biztosan vannak olyan anyagok, ahol ezt kivesézik anatómiailag, amennyiben ez érdekel.
(A "nagy titok" egyébként szerintem az lehet, hogy az említett gyakorlatokat milyen sorrendben, mennyiségben kell végrehajtani, hogy maximális legyen a fejlődés. Nyilván ez emberfüggő, ehhez kellhet egy jó énektanár, vagy megvenni Brett Manning teljes anyagát. Ez a zárójeles rész az én sejtésem, nem tény, de úgy gondolom, ez hiányozna a teljes képhez. Számomra, jelenleg.)
Nem egészen, attól függ, kinek mit jelent a mély, a magas, és hogyan képzi.
Az általános nézet szerint az énektanítás- és gyakorlás legfontosabb feladata, hogy megszüntesse a törést (hangszínváltást) amikor felfelé haladva egyszercsak átváltasz fejhangra (vagy lefelé haladva mellhangra). Erre való a kettő keverése, hogy ne legyen feltűnő a váltás. Ha feltűnő, tehát valaki durván vált mell- és fejhang között, azt jódlizásnak hívjuk :)
Az ok. Tisztában vagyok az anatómiai hátterével, csak azt nem tudtam megérteni, hogy ez a hangképzés szempontjából miért jó? Hogyan lehet ezzel bemelegíteni? és főleg hogyan segít a mell és a fejhang mixelésében?
(Amúgy ezt a mixelést se értem. A rezonáns üregek a hangszálak által keltett primer hangot, aminek kb akkora hangereje van, mint egy elektromos gitárnak kihúzva, felerősítik és színezik. Így lehet pl. az orr felé "tolva" nazálissá tenni a hangot, vagy a szájüreg formálásával a különféle színű hangzókat előállítani.)
Most néztem meg egy videót, ahol azt mutatja be valaki, mi a különbség a cseszt vojsz meg a hed vojsz között. Számomra teljesen világosan hallható, hogy a különbség csupán abban van, hogy az egyik esetben levegősen énekel, és a hangszalagok saját izmát, a musculus vocalis-t nem kapcsolja bele a folyamatba, míg a másik esetben teljes funkcióval használja ezeket. A keverés pedig abban áll, hogy ezeket a funkciókat kevergetni próbálja. Nem érzem, hogy bármi köze lenne ennek a mágikus fej illetve mellhanghoz, vagy fej illetve mellhang rezonanciához, mivel ez teljes egészében a torokban dől el..
Akkor ezek szerint a mély hangokat mell hangoknak hívjuk, a magasakat pedig fej hangnak? És a titok abban, áll, hogy hogyan tudjuk összekapcsolni a mély mell hangokat a magas fej hangokkal?
Nem értem, hogy a rezonátorok használata hogyan bővítheti ki a hangterjedelmet.
Úgy tudtam, hogy a hang magassága a hangszálak feszességén múlik. Ha lazábbak mélyebb hang szól, ha feszesebbek, akkor magasabb. Ha az adottságaimhoz mérten legfeszesebb állapotban használom, akkor egy (vagy több) rezonáns üreg hogyan növelheti meg a hangterjedelmet?
Olvasd el ezt, segít tisztázni a dolgokat:
http://www.hardrock.hu/?q=node/12220
Szerintem csak a megfogalmazás zavar téged, hívhatjuk mellüreg-rezonanciának is, de röviden mellhang :)
Röviden: jó bemelegítő gyakorlat, eszköz a mellhang és fejhang mixeléséhez, és egyben gyógyszer a hangnak - a fül-orr-gégészek ajánlásával.
(most nem a vocal fry extrém zenei felhasználásáról beszélek, hanem az ébredés utáni fura hangról :)
Természetesen minden hang torok hang. A lényeg itt az hogy ha csak a hangszálaidat használod amikor énekelsz, akkor sokkal nagyobb erőkifejtésre van szükséged, sokkal több levegőre hogy az megfelelőképpen megszólaljon, és ebből kifolyólag hamarabb "el is használódnak". Ha ezzel szemben használod a rezonátorokat, vagy a fejet, vagy a mellkast (a legjobb ha mindkettőt egyszerre), akkor jó eséllyel indulsz hogy nem használódik el a hangod rövid idő alatt, és esetleg még 60 évesen is rokkolhacc!!!
Igaz. 'torkozni' leginkább a népi hasonlatban gyakran emlegetett borz szokott.
A viccet félretéve arra gondoltam, hogy a hangok primer forrása (a hangszálak)a torokban vannak, így a fejben és a mellben nem igazán keletkeznek hangok. Itt csak üregek találhatók, amik rezonátorként színezhetik és erősíthetik a hangot. Ezért szoktam vakaródzni, amikor valaki pl a mélyebb hangjait mellhangnak nevezi..
Sziasztok. Gondolkodtam rajta, hogy elmegyek, mert mindenkitől lehet valamit tanulni. Az a baj, hogy ezzel a mell hang - fej hang dologgal alapvetően nem értek egyet. Én úgy tudom minden hang torokhang..
Vocal Remover :)
Biztos vannak profibb megoldások stúdiókban, de otthonra ez elég. Azért nyúl bele másba is, mert alapvetően a mix "közepéről" szedi ki az éneket, a legtöbb felvételen ott van, nincs panorámázva. De ha ott van a gitár is, akkor azt is kiszedi.
Hát, ha azt nézed, hogy vannak énektanárok itthon 6000Ft/óra felett, akkor 3 óráért 20000Ft nem annyira húzós, még ha csoportos foglalkozásról is van szó, ráadásul messziről jött ember tartja :)
Srácok, hogyhíjják azt a winamp plugint, ami nagyjából kiszedi a mixből az éneket? Van erre esetleg jobb megoldás, ami nem szarja úgy el a mixet mindeközben?
Hé, én nem ezt írtam :)
Nekem alapvetően tetszett a dolog, persze benne volt ez az amerikai marketing dolog, hogy 'hihetetlen ugye, 10 perc alatt többet fejlődsz, mint egy év alatt'. Az, hogy 20 perc bemelegítés, skálázás után valaki jobban énekel, az természetes, így tényleg nehéz megítélni, hogy mennyi köze volt az előidézett +fél oktáv hangterjedelemhez a bemutatott módszereknek.
Az is szimpatikus volt, hogy a saját oktatóanyagát egyetlen egyszer sem reklámozta. Ott volt az asztalon kirakva, és ennyi.
A helyes levegővételről érdekes módon nagyon kevés szó esett, de így is tartalmas volt, és hát mindenről nem is lehet beszélni ennyi idő alatt...
Hát igen, biznisz izű, világ körüli csoda cirkusz. Avagy már régóta nincs új a nap alatt, vagy olyan dolog, ami idehaza ne lenne. Valami hasonlóra számitottunk.
A vasárnapi Brett Manning szemináriumról:
A szeminárium nagy része a mell- és fejhang keveréséről szólt (hogy ne legyen törés ugye), illetve a hangterjedelem növeléséről, ezáltal pedig a magabiztosabb énektechnikáról. Elővette az ismert bemelegítő gyakorlatokat (brr, ney-ney, vocal fry stb.) és elmagyarázta, melyik mire jó, mi velük a célunk, hogyan kell ezeket jól csinálni, tehát adott egy rendszert a mindennapi gyakorláshoz. Néha önként jelentkezőkön is demonstrálta ezek hatásait. Tetszett, hogy a klasszikus (operás) énektechnikákról is beszélt, persze viccesen, hogy szembeállíthassa a popzenében jobban használható "fekete", popos hanggal, technikákkal. Volt, hogy az egész terem együtt skálázott, csináltuk a gyakorlatokat. A stílus és motiváció kérdésköre maradt a végére, de ez is nagyon hatásos volt. Nagy titok itt sem volt, ízléssel kell énekelni, nem széténekelve, széttechnikázva, tudjuk kinek énekelünk és hogy miért.
A hangtechnika miatt egy picit sajnálkoztam (Shure vezetéknélkülik + Behringer keverő), ha már énekhangról szól, akkor lehetett volna hifibb, tisztább hangzású a cucc.
Összességében nagyon jó volt, egy percig sem unatkoztunk, megérte elmenni :)
Annak, aki komolyan gondolja az éneklést, érdemes eljönni:
Brett Manning Szeminárium
2010. október 8., 9., 10. Művészetek Palotája
http://www.magyarhajnalstudio.hu/
Ha másra nem is jó, de egymáshoz képest lehet így tesztelni a mikrofonokat, egyfajta sorrendet felállítani. Melyiknek természetesebb a hangja, melyik kezd el gerjedni hamarabb stb. Minden eq legyen középen. Hangfelvételt készíteni érdemes, és utólag otthon kielemezni.
Nem szabad összekeverni a stúdió- és a koncertmikrofonokat, mert mindegyiknek más a célja. Rockzenében elsősorban az kell, hogy kiszóljon a hang élőben, ez pedig a közép-magasközép tartomány kiemelését jeleni, mégpedig a mikrofon által.
Igen, alapvetően a higiénia miatt lett saját miksim, egyszer egy próbán véletlenül megszagoltam a helyi mikrofont és szó szerint hányingerem lett a tömény szájszagtól. Koncertezni meg nem koncertezünk annyit (évi 2, max 3 koncert), de jó lenne valóban oda is olyan cuccal menni, amit ismerek, ami az enyém, amit tudok kezelni. Ezért próbálok keresgélni... Csak mondjuk amíg egy gitárnál tudom, hogy mit várok el, addig egy mikrofonnál ez még nem alakult ki. Nem tudom, hogy milyen hangzást akarok pontosan és nem is tudom egyelőre elképzelni, hogy a mi zenei környezetünkben hogyan szólna az, amit mondjuk egy boltban kipróbálok. Illetve igazán azt sem tudom, hogy mire érdemes vagy kell figyelni egy ilyen kipróbálásnál, persze eltekintve attól, hogy egymáshoz képest hogyan tetszenek a hangzások. De hétvégén jön a Hangfoglalás, ott erre is rámegyek majd, persze tippek, tanácsok addig is jöhetnek
Sosem felejtem el az Almássy téri Neurosis koncertet, hátulról is látszott, ahogy repked a nyál a mikrofonra :)
Oldalról, megfelelő megvilágításban érdekes dolgokat lehet látni a keményebb műfajokban :)
El lehet menni hangszerboltba, 5-6 féle mikrofont egyszerre ki lehet próbálni. Ha jó ismerős a boltos, talán kölcsön is adja egy próba erejéig.
Muszáj ugyanazt végigcsinálni, mint a gitárral, sőt. Ha az ének nem szól jól, akkor játszhat akármit a gitáros, a nagyközönséget nem fogja meghatni, maximum a zenészeket.
Koncerteken adott kommersz mikrofonok általában lestrapáltak, számtalanszor leejtettek, teleköpködöttek, kolbász- és sörszagtól bűzlenek. A higiéniáról nem is beszélve, mondjuk simén lehet kapni egy szájherpeszt is, vagy továbbadni az utánunk éneklőnek.
Sosem használnék más mikrofont, csak a sajátomat, azt ismerem, tudom, mikor mennyire kell tartanom a számtól, hogy jól szóljon stb. Nem is szoktam kölcsönadni soha. Ez nem bunkóság, hanem a fent leírtak miatt. Nem is értem, miért nem evidens ez. Még ha nem is akarja az ember, akkor is hozzáér az ajka a mikrofonhoz párszor...
Jaja, ezt gondolom én is, csak mondjuk miksiől nme feltétlen játszanám el azt, amit gitárral már eljátszottam eddig: nem akarok huszonhármat venni, mire megtalálom az igazit. Meg mondjuk egyelőre nem is annyira alapvető, mert csak próbán használok sajátot, az eddigi koncerteken az adott miksit használtam mindig (tudom, a profi megoldás, ha ott is a sajátomat használom...)
Jaja, ezt gondolom én is, csak mondjuk miksiől nme feltétlen játszanám el azt, amit gitárral már eljátszottam eddig: nem akarok huszonhármat venni, mire megtalálom az igazit. Meg mondjuk egyelőre nem is annyira alapvető, mert csak próbán használok sajátot, az eddigi koncerteken az adott miksit használtam mindig (tudom, a profi megoldás, ha ott is a sajátomat használom...)
Mindenki másra esküszik, mert mindenkinek más az énekhangja, a stílusa, illetve senki sem próbált ki még minden létező mikrofont :)
Szóval mindenkinek meg kell találni a neki megfelelőt. Egy márkanév még semmit sem jelent, Shure-ból is van ötezer forintos, meg 10x annyiba kerülő is, és értelemszerűen nem ugyanazok minőségileg és hangilag sem.
Ha tenor hangod van, szerintem érdemes a Sennheiser Evolution szériát kipróbálni.
Szerinted jobban kiszól az ének a zenekarból, ha teszel rá zengetőt, visszhangot, meg egyebeket ? Szerintem pont fordítva van.
Ha effekt alatt kompresszort értesz, akkor abban még lehet valami.
A legtöbb rock/metal koncerten pont az a baj, hogy az ének, a gitár, a dobok, cinek stb. ütik egymást, az effekt meg szétkeni az egészet.
Az emberi fül a középhangokra van kihegyezve, attól lesz érthető az egész. Szóljon mélyen a lábdob, meg a basszus, de a gitár meg az ének nem, különben káosz lesz. Magasaknál hasonlóan meg kell osztozni.
Persze kérdés, mi a cél. Nekem az, hogy értsék az éneket, és hallják a gitártémákat.
Hangsúlyozom, zúzósabb zenékről beszélek. Ritka a jól (érthetően) megszólaló koncert, és pont a "dögösítés" miatt, amikor a közepeket elnyomják a magasak és a mélyek.
Könnyedebb, szellősebb műfajokban bátrabban lehet tekergetni az eq-t.
Arra gondolok, hogy nem szól át, ha nincs effektezve. Ha fülesmonitor van (esetek 1%-a), akkor el tudom képzelni szárazon, mert úgy keverem az ének hangerejét a többiekhez képest, ahogy akarom. Ha egymagad gyakorolsz, akkor értelemszerűen nem kell effekt.
Ja, én is utálom a száraz éneket... sokszor alkalmazzák pedig keverőerősítő meg passzívhangfal oszt toljad neki parasztba... koncerten nagyon fúj..
Én úgy tapasztaltam próbán, ha három eq-s cuccról megy az ének akkor low poti 9 óránál, mid meg high meg eléggé fent, az arányokkal meg lehet variálni. Utálom azt a dörmögő dömötör hangzást amikor mindenki mindent középen használ, semmit nem lehet érteni, nem dögös, nem karcos, mindösszesen egy megrakott fostalicska...
Bár még nincs olyan zenekarom ahol állandóan énekelnék (is..) de lesz, ott alap lesz a jó kis reverb, néha diléj, meg társai, attól függetlenül nem lesz szarráeffektezve az egész.
Azt hozzá kell tegyem, hogy ha jó az énekes, a mikrofon, a hangcucc, akkor nem kell az eq-t tekergetni egyáltalán, középállásban is jól kellene, hogy szóljon. Gitárerősítőkön is hasonlóképpen van. Az eq egy szükséges rossz, tipikus amatőr hiba a sok eq-zás, felesleges eltekergetés.
Tudom, hogy miksire van külön topik, de azért talán nem teljesen off itt: énekre mit? Én most egy Behringer XM8500-at használok, ami egy rohadt olcsó, de egyébként egész tisztességes SM58 koppintás. Egyszer végignéztem egy Van Canto (a capella metálbanda) workshop video-sorozat a tecsőn, és ők az Audio Technikákat javasolták, pontos típust nem mondtak, csak azt, hogy az amit ők használnak nem gerjed, és ezért szeretik (mert ők ugye a "szólógitár" szólamot meg is effektezik erősen)
Mire gondolsz pontosan ? Mert szerintem
befelé (monitor): én a saját hangomra (és hibáimra) vagyok kiváncsi, és bármi, ami azt elfedi, az nekem nem jó, azt kikapcsolom.
kifelé (mondjuk koncerten): ott jól jönnek az effektek, pont a hibák elfedése miatt, de ezek nem mehetnek a szövegérthetőség rovására.
Gyakorláshoz mindig a lehető legkevesebb effekt kell, gitáron is ez a célszerű. Becsapja magát az, aki sok effekttel gyakorol, nem hallja a hibáit, következésképpen fel sem ismeri őket, és nem tudja korrigálni sem.
A beállításoknak a gerjedés (és persze a PA rendszer teljesítménye) szab határt, ezért a legfontosabb egy olyan mikrofon, ami kevésbé gerjed.
Mindenképpen a közepeket és középmagasakat (s, sz hangok) kell megtolni az érthetőség miatt, hogy kiszóljon.
Mélyeket nem érdemes, sőt a mélyvágót is érdemes bekapcsolni bizonyos mikrofonoknál. Annak semmi értelme, ha a kezelési zajokat kihangosítjuk.
A vastagság meg alapvetően az énekesből kellene, hogy jöjjön, tehát énektechnikán múlik. Ami nincs, azt nem lehet eq-val sem odatenni... :)
Szerintem szárazon énekelni maga az öngyilkosság legyen szó akár próbáról, akár koncertről. Még ha adott is a megfelelő monitor, akkor is csak abban az esetben tudom elképzelni, ha fülesmonitor van.
Na ilyen okosságokra én is kíváncsi lennék. Én általában a közepet kicsit feljebb tekerem, a magasakat meg kicsit visszaveszem, de nagyjából minden a középállásban van. de igazából a magasakat csak azért veszem vissza, mert próbateremben azt vettem észre, hogy ezzel lehet még a hangerőt úgy tovább növelni, hogy ne gerjedjen a cucc.
Esetleg EQ beállításokra vannak ötletek, próbához?
Rock, metál a műfaj és a keverőn van magas mély közép és a közép frekije állítható.
Hogy érdemes beállítani, hogy vastagon is szóljon az ének, meg ki is szóljon a zenéből?
Effekttel vigyázni, mert becsapós :)
Gyakorláshoz, vagy a monitorodba ne használj effektet, csak a nyers hangot. Nagy bulin, a közönség felé kell egy pici zengető meg visszhang, de nem sok, hogy ne menjen a szövegértés rovására.
ha minden jólmegy a héten felkeresek egy énektanárt, legalábbis be van tervezve.
Mellesleg hozzájutottam egy tök jó keverőhöz (behringer xenyx 1002fx) van benne 99ének effekt, de nemtudom melyiket használjam, annyi van :D lassan nekiállok próbálgatni
keresnénk énektanárt, lehetőleg Óbudán, vagy Budán, sajnos az énekesünk hangja próba illetve koncertek után 3-4 napig elmegy, illetve éneklés után fáj a torka, hasa stb, szerintünk technikai problémák miatt, de nem nagyon értünk hozzá.
Köszi.
A belinkelt videód alapján azért vannak gondok, főleg a mély hangokat nem mindig sikerül eltalálni. Magasakról meg nem igazán beszélhetünk, mert elég szűk tartományban mozogsz.
Nem tudom, milyen tónus kellene ehhez a műfajhoz, de kb. ugyanúgy énekelsz, ahogy a többi vendéglátós is. Ha a közönségednek az tetszik, akkor ezzel akár elégedett is lehetsz.
Ha viszont igazán meg akarsz tanulni énekelni (nemcsak ebben a műfajban), akkor tegyél fel valami komolyabb éneklést tartalmazó számodat, mert abból lehetne értelmes következtetést levonni és tanácsokat adni.
Két dolgot próbálhatsz meg: ha van rá lehetőséged, akkor vedd fel az éneket és hallgasd vissza a zenével együtt. Nagyon sokat lehet tanulni belőle és rögtön meghallod azokat a hibákat, amiket éneklés közben esetleg nem. A másik lehetőség, hogy énekelj minél többet kihangosítva, hogy éneklés közben is inkább kívülről halld magad.
Értelek:) mondjuk nekem a hangok megtalálásával nincsen bajom, lehet hogy azért mert gitározok, és leginkább hallásból játszok. lehet hogy ez segít a hangok megtalálásában valamennyire.
kifulladni sem szoktam.
az egyetlen amit nem tudok hogy jól csinálom-e, az az hogy milyen tónusban (vagy mi) éneklek.
De amugy teljes mértékben megértem drd amit írtál, és igazad is van végülis... én régen edzőterembe jártam, és arra is ugyanez a példa volt igaz...:)
Ja, és még valami: sose gondold azt, hogy kevés munkával lehet eredményt elérni. Az igaz, hogy célirányos munkával hamarabb lehet eredményeket elérni, de kevés munkával sose. sajnos ezek a "napi tíz perc és megtanulsz énekelni" meg "napi tíz perc és lefogysz" történetek nem igazak. Eredményt csak kitartó munkával lehet elérni. Épp a múlt két hétben valahogy úgy jött ki, hogy kicsit ellustultam és nem gyakoroltam eleget, aminek azonnal meglátszott a hatása. Nem találok hangokat, hamar kifáradok, stb. Szóval most megint szorgalom van
Fene tudja... Sztem minél gyakrabban és minél többet annál jobb. Persze az egészséges határokon belül. Egy csomóan meg azt mondják, hogy azoknál a gyakorlatoknál (legyen ez sport vagy akármi más), ahol izommemóriára van szükség az a jó, ha kétnaponta gyakorolsz. Éneklést még nem próbáltam, de íjászatban pl. bevált. A húsz perc egyébként sztem kevés. Az ideális a húsz perces bemelegítés, aztán kb. egy óra éneklés (de nem több) és öt-tíz perc levezetés, de levezetésre nem tudok gyakorlatokat. Mondjuk ugyanazok, mint a bemelgítésnél jók lehetnek. Vagy ha abból indulok ki, hogy mi hogy próbálunk, akkor kezdetnek a lazább, mélyebb fekvésű számok, aztán haladunk a magasabb/kiabálósabb számok felé, és a végén levezetésnek lehet megint a mélyebb számokat tolni, vagy még kiabálni kicsit, attól függően, hogy milyen a kedvem. De ez csak az én metódusom, ami nem biztos, hogy jó.
Értem, és köszönöm szépen!
Eddig egy olyat csináltam, hogy skáláztam félhangonként felfele megcsináltam 2-3-4szer különböző hangokkal, pl: i-ó-á, á-á-á, ilyesmi..
hmm akkor aztmondod hogy naponta kb 20perc már jó.
Korábban már belinkeltem ide Eric Arcenaux négy oktatóvideóját. Egyszerű, kb. húsz perc naponta, de nekem sokat segített. Nyilván nem helyettesíti a tanárt és a gyakorlást, de bemelegítésnek kiváló, és azt vettem észre, hogy pontosabban tudok énekelni és kevésbé fárasztó az éneklés, mint eddig. Ez a link, és innen megtalálod a folytatásait is youtube-on: http://www.youtube.com/watch?v=Q5CWsFaVnWM
Értelek! köszönöm szépen! végülis helyeslem a választ, igazad van, viszont nincs még lehetőségem elmenni tanárhoz, addig nem tudtok adni valami gyakorló videót amit naponta tudnék csinálni?
Meg azért is, mert ha ezt komolyan gonddolja, akkor sok-sok órát kell tudnia végigénekelni, ami azért nem kis mutatvány A helyes hangképzés elengedhetetlen.
Szerintem menj el énektanárhoz. Ha valaki komolyan gondolja az éneklést, akkor a tanárt nem lehet semmilyen neten keresztül leírt tanácsokkal pótolni, mert kell a személyes kontaktus a tanárral.
Az más kérdés, hogy ebben a műfajban a közönség észreveszi-e, ha te jobban énekelsz... ettől persze még érdemes lenne eljárnod tanárhoz, az alapok miatt mindenképp.
Sziasztok! Mulatós, vedéglátós nótákat játszok, 18éves vagyok, és abban kérném a segítségeteket, hogy egy gyakorlatot adjatok nekem, amivel fejleszthetném a hangom.
Itt egy link, amin én éneklek. Előszöris szeretnék kérni tőletek véleményt, illetve hogy mire kellene odafigyelnem.
Mézes kérdésekre: ma megkezdtem az első üveg vegyes virágmézet. Elsőre azt mondanám, hogy amellett, hogy nem ízlik, nem is érzem annyira kellmesnek a torkom szempontjából. Persze ez még mindig lehet placebo-hatás, de akármi is, úgy érzem, hogy nem mindegy, milyen mézet eszeget az ember, legalábbis torok szempontjából.
Sziasztok!
Van énekes, aki vágja itt a vocal fry technikát? (Ordítós) Nagyon nagy segítségül szolgálna, ha felvenne msn-re (soda91@tvn.hu) és elmagyarázná, hogyan tudom képezni, de ha személyesen is benne van, akár fizetnék érte. Előre is köszönöm!
Bocs, nem bántásból, csak továbbra is kérdezném: mitől "komolyabb" és kevésbé "népi" az általad leírt módszer? Ki ajánlja, hogy komolynek nevezhető? És ki szabja meg a helyes adagolásokat? Tényleg ne vedd személyes támadásnak, mert nem az, csak egy módszer nekem attól lesz komoly, hogy 1) hiteles forrásból származik (bocs, de egy fórumozó hozzászólása nem hiteles forrás), és 2) bizonyított hatásmechanizmusa van, bizonyított eredményekkel - ez utóbbira sem elég, hogy egy fórumozó azt állítja, hogy ez bizony "komoly" és hatékony módszer.
A félreértések elkerülése végett: ezt azért írom, és azért érdeklődöm ennyire aziránt, hogy mitől komoly, mert ha valakinek torokproblémája van, ami ráadásul régóta fennáll, akkor első körben azt gondolom, hogy orvoshoz kell mennie. Ha ott komoly problémát nem találnak, akkor jöhetnek a "házi" módszerek, amiket itt mi is felsorolunk. Ha valaki ideállít egy részletesen leírt metódussal, amiben szerepelnek ponotos adagolások, gyógyszer-szerű készítmények (sokan nem tudják, hogy mi a különbség a homeopátiás szerek és a valódi gyógyszerek között) és azt állítja, hogy az egy "komoly" módszer, akkor esetleg az, aki amúgysem szeret orvoshoz járni (pl. én sem szeretek), elkezdi használni ezt a metódust és adott esetben akár félre is kezelheti magát.
Tehát még egyszer: az általad leírt módszer hatékonyságát nem vonom kétségbe, de szeretném tudni, hogy miért állítod, hogy "komoly" módszer, szemben a korábban felsorolt "népi" meg "házi" módszerekkel?
Kérném figyelmesebben el olvasni. Nem is gyógyszerekről beszélünk, hanem komoly,hatékony szerekről,megoldásokról. Természetesen ha szükség van rá,én évek óta ezeket alkalmazom, mint ahogy még sok musical és operaénekes kolléga.Persze mindenki különböző testreszabott formában és adagolásban. Elhiheted hogy komolyabb,de mint irtam ez is személyre szabott. És igazad van, tényleg a legfontosabb a gyakorlás,szakmai ismeretek,szabályok betartása és ezáltal egy sajátos rutin kialakitása.
Hm... Ne haragudj, de ez mitől kevésbé "népi" gyógymód, mint az alant felsoroltak? A Homeovox egy homeopátiás szer, ezeknek hangzatos a nevük, de semmivel sem gyógyszerebbek, mint mondjuk a hársfatea (ettől a hatása még lehet jó). A Salvus vizet meg boldog boldogtalan mindenfélére ajánlja és ez sem gyógyszer. Ez is lehet ettől még jó egyébként. Szóval az alább ismertett módszerre esetleg tudnál valami hivatalos forrást megjelölni? Nem vonom kétségbe a hatásosságát, gondolom te tapasztaltad már, ezért is írtad ide, de nekem egyelőre semmivel sem tűnik "komolyabbnak" és kevésbé "népi gyógymódnak", mint a korábban ismertett eljárások.
Egyébként sztem a legfontosabb, hogy jól be legyen énekelve az ember, rendszeresen gyakoroljon és ha megteheti, akkor ne énekeljen olyankor, amikor nem okés a torka.
A problémád valóban nem csak az énekléssel lehet összefüggésben, ezért mindenképpen mutasd meg gégésznek.Viszont az itt a beszélgetésben felmerült hangszalag terheléssel,énekléssel összefüggő jelenségekre,erőtlen,fáradt,fátyolos,testetlen,esetleg kissé rekedtes,lerakódott szalagok karbantartására,formába hozására az ismert,néha sajnos hatástalan "népi gyógymódok" mellett bizony vannak komoly megoldások. Pl. beéneklés előtt mintegy 3 órával 4db Homeovox tablettát nyelv alatt feloldani mellette bikarbonátos,kamillás,Salvus viz keverékét belégzés mellett a szalagokra permetezni.Ezt óránként meg ismételni.Beéneklés előtt fél órával 500mg kalciumot folyadék formályában meg inni.Előadás alatt is bátran mehet néhány pumpálás Salvus keverék és szénsavmentes folyadék.A leirt adagolást az éneklést követöen is végig vinni ugyan abban a felosztásban.Bemelegitésre,tisztitásra,"fényezésre" szintén Salvus valamint nagyon hatékony 1 tábla tejcsoki, vagy 1dl csipós mustár lassú lecsúsztatgatása.lsd Pavarotti mester,Dio vagy Dickinson.Formába hozni,formában tartásra és "állag megóvásra" is nagyon hatásos megoldások. Remélem tudtam segiteni. Üdv.
Ilyen velem is van néha, amikor úgy érzem le van rakódva valami, de mégsem jön fel. Nekem az alma eléggé bevált, általában segít. Nyers tojást szoktak még javasolni. És köhögni tényleg nem szabad nagyon, de hát ki tudja megállni?
Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy melyik méz jobb. Hársmézet azért választottam, mert a torokfájásra és köhögésre is a hársteát és hársmézet javasolják. Valamint van a Verbana nevű cégnek hársvirág cukorkája, az is egész jó hatsú. De lehet, hogy az én esetemben csupán placebo hatás
A suttogást sztem azért nem ajánlják, mert az az a hangképzés, amikor a teljesítményt csak a hangszálak adják, semmilyen természetes rezonanciát nem használsz ki a fej üregeiben a beszédhez. De ez csak tipp, lehet, hogy hülyeség. Viszont tény, hogy minden gégész azt mondja, hogy torokfájással ne suttogj.
Nos, összefoglalva válaszolok mindenkienk (köszi a válaszokat):
Nem vagyok hivatásos énekes, amatőr szinten próbálkozom. A jelenség gyakorlatilag semmivel nem függ össze. VAn hogy hetekig nem énekelek semmit, még is ez van. Kajától, italtól függetlenül. Az igaz, hogy hideget iszom, buborékos ásványvizet iszom, szeretem a fűszeres ételeket... SZóval, a válaszokból következtetve: lehet, hogy ezek okozzák, lehet, hogy más -nem daganatos - "betegség". A banda tanult énekes hölgytagjától kérdeztem, hogy akkor most mit lehet, mit nem? Ő azt mondta, hogy mézet semmi esetre sem, mert "összeragasztja" a hangszálakat. Szerinte valami savas dolog kellene, de nem az ásványvízre gondolt, hanem almára, narancsra, ez talán letakarítja. Azt még mondta, hogy köhögjegy, mert az nagy ellensége a hagszálaknak, hanem csak diszkréten, a hangszálak felett köszörüljem, ha lerakódást érzek. A talányosab az, amikor nincs semmi lerakódva, még is elmegy a hangom. Na, lehet, hogy ezt kellene megmutatni gégésznek.
Mégegyszer köszi a válaszokat.
Két dolog érdekelne részletesebben a hozzászólásodból:
- suttogva beszélni károsabb, mint normál hangon ?
- neked a hársméz bejött, de más mézekkel próbálkoztál-e esetleg ?
Csak éneklés közben/után van probléma ? Ha igen, akkor talán segíthet, ha koncert közben folyamatosan kortyolgatsz sima vizet. (ez egyébként is fontos, nyugati profik napi 7L vizet is megiszogatnak egy nap, ha koncert van)
Ha viszont állandóan fennáll, akkor menj el gégészhez, mert 54 év alatt biztos rájöttél volna, ha segít valami étel vagy ital... (gondolom az eltelt évek alatt volt bőven környezetváltozás is, más levegő, más ételek stb.)
Nincs semmi gyógyszer vagy ilyesmi erre. Ez a hangszálak túlterhelésétől van, gyakorolni kell a megfelelő éneklést és lélegzést, megfelelően be kell melegíteni éneklés előtt, és amikor épp szarabb a torkod, akkor torokdiéta, azaz se túl hideg, se túl meleg, se cigifüst, se fűszeres étel, se alkohol, se (szén)savas dolgok. Ilyenkor persze énekelni tilos és beszélni is csak minimálisan ajánlott, akkor se suttogva. Én ezen felül napi 2-3 kiskanál hársmézet is el szoktam szopogatni.
Gégészhez elmenni egyébként nem hülyeség, mert a hangszalagok daganatos megbetegedései nem ritkák énekeseknél, és még mindig jobb az éneklést abbahagyni, mint az életet...
Szerintem mindenképp érdemes gégésznek megmutatni. Lehet, hogy a hangszáladon "énekes-csomó" alakult ki (nekem is van), ami pl. helytelen énektechnika miatt keletkezhet. Különösebben nem mondták, hogy csinálni kéne vele valamit (igaz, hogy nálam nincs tétje a dolognak). Lehet még - rossz esetben - daganat is (ezt kell elsősorban kizárni, bár, ha ilyen hosszú ideje fennáll a panasz, az daganat ellen szól), meg vannak mindenféle "nyavalyásdisznófülű" gége-hurutok, hangszálgyulladások. Erre könnyen lehet, hogy olyasmiket mondanak, hogy se szénsavast, se hideget, se alkoholt ne fogyassz, ne bagózz (de legalább csajozni hagynak a gégészek).
Az is lehet (ha valamelyik büdös nagyobb városban laksz), hogy a magyarországi városok légszennyezettségi viszonyai okoznak valamilyen krónikus hurutot.
Sziasztok!
A következő gondom van. Nem mai keletű, gyakorlatilag így éltem le az elmúlt 54 évemet, de most egy kicsit kezd érdekelni a dolog. A hangom alapból tenor-jellegű. Nem komolyzenét, hanem pop-rock stílust énekelek. Ami régen megvan: a hangszálaimra folyamatosan rakódik le a "slájm" (vagy mi a ...) és ettől a hangom időnként elmattul, van, hogy alig tudok beszélni. A köszörülés sem segít, csak módjával. VAn, hogy semmi nincs feltapadva, mégis ilyen elvékonyodó, matt-szerű lesz a hangom, mint ha valami miatt görcs állna a hangszálaimba. Semikor sem fáj, bármilyen is a hangom, inkább a jelenség zavar. Gondoltam, elmegyek gégészhez, nézzen bele, hát ha lát valamit.
A kérdésem: van-e valamilyen gyógyszer, vagy étel-ital, gyümölcs, ami ezen segíthet. Mi lehet a megoldás?
Énekhez szervesen kapcsolódik az élő elődásmód, ezért ebben a topikban kérdezem meg:
Tud valaki ajánlani valami linket vagy könyvet ilyen témakörökben ? Pl. színpadi konferálás, hogyan érdemes illetve hogyan nem... színpadi "incidensek" lekezelése, ilyesmik...
Tudom, ez elméetileg az énekes egyéniségéből fakad, de azért biztos vannak jótanácsok, elemző írások, a műsorvezetés is egy szakma... :)
Azt javaslom, nézz körül a neten, olvass utána, YouTube stb.
Csak úgy fogj bele ilyenbe, ha már tapasztalt/képzett vagy a hagyományos éneklés terén. Rendes levegővétel, bemelegítések stb. azaz ismered és tudod kezelni a saját hangodat. Ha ezek rendben vannak (de tényleg !) csak akkor kezdj el ilyen extrém énekstílusokkal kísérletezni, mert különben könnyen tönkreteheted a hangodat. A hörgős dolgokhoz jó alap, ha tudsz rockosan (rekesztve, karcosan) énekelni, a másik véglethez meg szintén jól jön, ha tudsz sikítva énekelni, mondjuk olyan Judas Priestesen. Ha ezek mennek, akkor már csak kísérletezgetni kell a hangoddal (alapos bemelegítés után !), aztán egyszercsak ráérzel majd a dologra. Ha fáj, akkor azonnal hagyd abba. Igyál sok vizet (sima, nembubis, nemhideg) bemelegítés előtt és éneklés közben is. Ez utóbbiak persze általános tanácsok, de az extrém stílusoknál még fokozottabban kell ügyelni ezekre a dolgokra, mint hagyományos éneklésnél.
Sziasztok! Elkezdtem énekelni egy mathcore zenekarban, a dallamhangommal nincs probléma, viszont tudnátok adni vocal fry és scremo ének technikákkal kapcsolatban pár tippet? Fő vonal: Dillinger escape plan, Meshuggah, Converge, de ilyen Number 12 looks like you-s, Sikth-es, fall of troy-os is érdekelne, de az másodlagos. Nagyon nagy segítség lenne! Msn-em: soda91 (kukac) tvn (pont) hu, ha esetleg hozzáértő msn-el rendelkezik, de itt is tökéletesen megfelel.