Ha visszahallgatom a tanár előtti időszakom különböző felvételeit, semmi különbséget nem hallok.
Ha viszont mindezt összevetem a tanár utáni korszakkal, akkor egetverő az eltérés.
Úgyhogy éneklés esetében mindenképp kell a tanár, az nem úgy megy, mint a gitár, hogy fogod és megtanulod tabból, meg fül alapján.
A hangszál a legérzékenyebb és legnehezebben kezelhető hangszer, nem könnyű végrehajtani azokat az instrukciókat, amelyeket egy tanár mond, mert nem látod, és ő sem tudja pontosan elmondani mit vár pontosan. Érzeteket próbál elmagyarázni, ami nagyon nehéz. Kivitelezni meg méginkább.
Úgyhogy, aki jó énekes akar lenni-aki órákon át, torok elfáradás nélkül, ésszel képes énekelni, illetve szeretné tágítani a hangterjedelmét, annak mindenképpen a tanár a jó megoldás!
Nos akiket felsoroltál, iszonyat jó zenészek, de sajnos egyikük másikuk akkor sem jó énekes. SZERINTEM! De a kis saját dolgaikat nem rosszul adják elő. Nehéz erről úgy véleményt mondani hogy az ember ne sértsen meg másokat. Mint pl John Lennon. Sosem mondjuk rá mekkora gityós volt. Mert nem volt az, de amit csinált jól csinálta.
De akkor is azt mondom, hogy a tanár baromi nagy segítség és szerintem igen is van rossz beidegződés. Nekem is volt amikor magamtól kezdtem gitározni tanulni, aztén rájöttem hogy nem jó ahogy megtanultam. Így tanulhattam meg megint.
Az énekeseknek ugyanúgy kell a bemelegítés, nálaunk az egyik énekes próba előtt vagy 15 percig úgymond "beénekli magát. A másik énekesünk meg tanárhoz jár, és az is igencsak használ. Szóval érdemes és lehet ezt is tanulni/tökéletesíteni.
Amúgy lehet találni neten csomó ének oktató anyagot, ha tanárra nem telik, a semminél az is jobb. És azt sem árt figyelembe venni, hogy még a hörgős/üvöltös metálhoz is megvannak a hangképzési technikák, ami szintén hasznos lehet ha nem akarja valaki tönkretenni a hangszálait...
A Demjén, a Somló, a Presszer, A Vikidál, a Deák Bill, stb., sem tanúltak énekelni. Még hangképzésre sem jártak. Rossz beidegződés meg igazából nincs, mert az nem jó. Fájdalommal, kellemetlenségekkel jár, a munkát(fellépés) közérzetet illetően. Hamar rájön az illető, mi a jó neki. Egy hangszers tudás már göröngyösebb úton indúl általában, sok izomlázzal véraláfutással, vízhójaggal.
az sem mindegy hogy hogy ordibál az ember mert lehet többet árt a torkának meg a hangszálainak ha nem jól csinálja mintsem használna. Illetve a levegőzés sem mindegy, hogy veszi be a levegőt, hogy préseli ki magából, hogy képzi a hangot, hogy artikulálja a szöveget. Szerintem fontos a tanár, mert a magnó nem fogja megmondani hogy amit rosszul csinálsz miért csinálod rosszul és hogy kéne helyette jól!
Persze erre magától is rájöhet az ember de sokkal lassabban. És szar egy rossz beidegződést később újratanulással kijavítani
azért valószínűleg ez nem ilyen egyszerűen megy:D:D de nem rossz meglátás,attól függ mire akarja használni az ember a hangját.valami Bandába főordibátor vagy csak valami zuzda vagy lágy rockbandába gitározás mellett kornyikálni esetleg csak vokál.a JÓ hang szépsége és fontossága is ilyen sorrendbe esik kb :):)
Minek! Fürdőszoba. Az ajtón több fürdőköpeny, meg törölköző és nyomhatod a sakálhangokat. Töltss le a szoftverbázisról caraoke, vagy valamilyen studio programot és playbackban énekekelj zenékre, mentsd el, és a fejlődés változásait így visszahallgathatod!
ami eszembe jutott, megtanulni a szöveget és versként rámondani a gitározásra, így végül is a ritmika meg kell, hogy legyen, de a dallamra még nem kell figyelni
jaja, tudom, amikor anyám kérdezett valamit azelőtt és én éppen gitározgattam, akkor meg kellett várnom míg befejezem a témát és csak azután válaszoltam...:D De amúgy tényleg fejleszthető a dolog, már én is tudok néha függetleníteni.
Szerintem is ez a beszéd-ötlet tűnik legegyszerűbbnek;
Mikor a tanítványoknak játszom a témát, közben mindig magyarázok, ami eleinte nem ment volna, de mára belejöttem, tehát kivitelezhető! :)
Csak a gyakorlás segít.
Extrém ötlet, nehéz témáknál szólni kell a másik gitárosnak, hogy úgy álljon, hogy lásd a kezét.
Aztán "leutánzod".
Mikor régen a Battery-t játszottuk a bandámmal, mindig megkértem a másik gityóst, hogy úgy pengessen, hogy lássam a bal kezét.
Lekövettem, és semmi gond nem volt a verse riffekkel
Hát szerintem addig akkor ne eröltesd, amíg nem érzed magad biztonságban, vagy csak külön-külön fejleszd közel tökéletesre a témákat és akkor utána biztosan könnyebb összehozni. :)
Hát ez akkor gázosabb, ha bonyolultabb a gitártéma meg az énektéma is, mert ugye egyszerűbbnél azért meg lehet csinálni. :) Egyik haverom elhamarkodottan felvállalta az énekesi posztot is meg a gitárosi posztot is... háááát hogy finoman fogalmazzak, nem a legjobb a végeredmény...
szerintem ez csak úgy működhet, ha az egyikre egyáltalán nem kell koncentrálni, olyan szinten megy már (legyen ez akár az ének, akár a gitár), esetleg úgy lehet próbálni, hogy gitározol és mellette csak úgy beszélsz... de én nem értek hozzá, csak egy ötlet :)
Na mivel eltűnt ez a topic itt egy kérdés:
Hogy lehet azt gyakorolni, hogy éneklés közben gitározik is az ember, az oké, hogy csinálni kell, meg próbálkozni, de valkinek esetleg valami más gyakorlat ötlete?
És most nem az akordos kiséretről beszélek, hanem hogy egy zenekarban a gitárosi poszt mellett rendesen énekeljen is az ember.
Szvsz még úgyis el lehet menni tanárhoz, ha hamis vagy. Óriási különbség van ugyanis a között, hogy tudod, hol vagy hamis, csak nem tudod, hogy mondjuk egy gyors számban mégis hogy kéne képezni a hangot, és a közt, akinek fingja nincs róla, hogy ez mellément. Szóval akinek hallása van, az megtanulhatja minden további nélkül. :) Én legalábbis tudtam magamról, hogy elég nagy hangterjedelmem, meg hallásom is van, csak baromira nem tudtam kihasználni.
Nekem a légzéssel bajom igazából nincs, mert kis koromban fagottoztam, amihez pont a megfelelő légzéstechnikát tanították meg, és mára már alapból gyomorba-hátra veszem a levegőt. De ezt már leírták egész jól, hogy hogy kell. :)
Aki meg azt mondja, nincs ideje tanárra, az nem igazán mond igazat, heti 1 óra tökéletesen elég, az igazán nagy áttörések úgyis otthon, gyakorlás közben fognak megtörténni.
Énekesek! Milyen módszeretek van arra, hogy a bál előtt egy nappal még nagyon fáj a torkom, krákogok, és még a beszéd hangom is rémes. 2-3 órát kellene énekelnem, és nem csak holnap, hanem szombaton is. Egyek meg egy bödön mézet?
Nyehe, itt talán van énekes! Szóval a budapesti modern metál (Isten tudja, milyen zenekarokat kéne itt pontosan felsorolni) énekest keres, méghozzá professzionális hozzáállásút. Jelenleg egy kislemez és egy demó után a nagylemezen törjük a fejünket (max. 3-4 szám hiányzik a megfelelő mennyiséghez). Nincs feldolgi. Operás hangot nem szeretnénk, érces torokra lenne szükségünk (leginkább bariton-hangfekvés, de ízléses tenor is, bár ha valaki kurva jó, akkor tökmindegy).
Ja igen elérhettek minket a linken: http://www.oneheadedman.com/temp/enekes.html
Mármint itt vannak a propaganda anyagok, szövegek, számok. Egyelőre csak pár énektémát szeretnénk átírni.
kicsit behalt ez a topic,
de mivel pörög az élet, így elvetődtem egy énektanárhoz szóval mostantól remélem értelmes dolgokat is tudok majd mondani és nemcsak kérdezni meglátom mivé fejlődök majd
Komoly hozzáállású bp-i prog/heavy-metal zkr keresi igényes, képzetthangú énekesét, aki a színpadon is megállja a helyét!
PRÓBATEREM, STÚDIÓ, SAJÁT SZÁMOK VANNAK!
Irány: Dream Theater, Nocturnal Rites, Avantasia, Iron Maiden, stb.
Érdeklődni lehet:
Bence: 06/20-959-1580
Botond: 06/30-515-5700
email: bmagyar@gmail.com
A minimum elvárás meghallgatható a !http://gravity.uw.hu címen.
Várjuk jelentkezésed!
ez a manning megvan valakinek? Lassan jön le a emule-ról
2006-04-24 13:01 |
#40
És véleményem szerint sokszor a vokál még technikailag nehezebb mint a szólóéneklés, főleg ha közben hangszeres játékra is kell figyelni.
2006-04-24 12:58 |
#39
Az énektanár azért is kell a folyamatosan éneklőknek, mert néha meghall olyan dolgokat amiket az ember magaban nem hall meg. Neha azt is megmondta, hogy par nap mulva meg leszek fázva. nekem egy nagyon fontos dolgot tanított meg a tanár (sok más mellett) tudtam úgy énekelni, hogy érzem a fejem rezgéséből a helyes hangmagasságot és sokszor kontroll nélküs is pontos tudtam maradni. Sok dolgot elfelejtettem mióta nem járok, érzem is nagyon a szükségét... Profi énekesek aktív pályafutásuk alatt folyamatosan járnak tanárhoz. A szintentartás az nagyon sokat számít.
Igen az nagyon jó, le is szedtem 12 cd-t + 3 at a vibratokról, nagyon részletes és hasznos anyag, és még egy könyv is van hozzá, nemhiába 200 dollár az egész plussz 40 a 3 vibrato oktató cd.
Az e mule on fent van akit érdekel.
Abszolut nem gaz, BB-nek vannak jo temai. Amint mar irtam egyszer neked, a regi nagy zenekarok eloadok koncertjet probaljatok beszerezni. Eloben minden kiderul.
En leltem egy 65-os es egy 66-os Beatles koncertet. Nna, leesett az allam. Semmi kontrollada, gyakran 2 kulonbozo hangmagassagu vokal + enek, kozben pontosan zenelnek. Egy hamis hang sehol. Asszem ertem, miert a vilag leghiresebb zenekara a mai napig a Beatles.
Van ket ABBA koncertem is, vagy 20-an a szinpadon, atomprofi, sot egy 73-as Elvis is van, a 80-as parizsi ACDC-rol nem is beszelve. :)
értem, köszi a válaszokat mindenkinek, szóval akkor próbálkozzak, aztán ha hamis akkor próübálkozzak tovább aztán ha már nem hamis, akkor van értelme komolyabban gondolkodni rajta. oks :)
az a baj, hogy szerintem az éneklés az nagyon egyénre szabott, vagyis egyénenként nagyon különböző tud lenni, már csak a testi adottságok miatt is, amin nem tud az ember változtatni, bár azért biztosan sokmindent meg lehet tanulni ezekből az anyagokból is.
Esetleg meg lehet próbálni oktató anyagokból tanulni, itt is van egy csomó oktató videó mint a gitárnál.
Nem tudom milyen hatásfokkal lehet ezeket használni.
De itt rengeteg van. Videók
énekelni kell sokat ahhoz, hogy ki tudd énekelni azt, amit akarsz. Amikor nem volt énekesünk 1-2 hónapig a zenekarban, én énekeltem, és a végére már alig volt hamis :) Az elején meg borzalmas volt. A legrosszabb, hogy hallom is, hogy hamis. De úgy látszik, hogy ezt is gyakorolni kell, na most megmondtam a tutit :)
Énektanárhoz meg mindenképpen el kell menni. A négerek általában tudnak erőből énekelni, torokból, mi európaiak sajnos 20-30 perc után ezt nem bírjuk tovább, és nem is tesz jót. Ezért kell a helyes technikát megtanulni, különben nem fogsz tudni végigénekelni tisztességesen egy koncertet. (meg persze amúgy is érdemes elmenni zenét tanulni)
tanárnál elsősorban szerintem technikát érdemes tanulni, na meg a zeneiséget, hogy ne nyomd meg a szavad meg az ütemek végét, meg ilyesmi, hogy legyen dinamikai különbség az előadásban, hogy íve legyen a dallamoknak, stbstb, az hogy nem hamis, amit énekelsz, az magától értetődik...:D
Aki alapban hamisan énekel, az nem nagyon fog megtanulni tanárnál sem.
Ott technikákat tanul az ember, amivel könnyebbé teheti a saját dolgát, illetve növelheti egy picit a hangterjedelmét.
Én meg sose tudtam hova tegyük, mert az elején tutira nem tudtam elénekelni, mert még nem voltam bemelegedve, a végén meg már nem mindig volt hangom a Cowboys From Hell és This Love ordibálásai után Szóval, jó szar volt a koncertprogink Más meg nem énekelt, vagy vokálozott a bandában, úgyhogy minden rám hárult...
hát ahhoz szerintem elsősorban hallás kell, hogy meghalljad mit énekeltél hamisan, aztán korrigálod második-harmadik éneklésre... be kell gyakorolni...
valszeg egy koncert lista összeállításánál figyelembe veszik azénekesek képességeiket. a prayert bon joviék előre vették de a vokál magasai az david és richie dolga a végén a kistercel emelt refrént meg oktávval mélyebben tolta jon. kímélte a hangját
csak egy röpke kérdés. az énektanuláshoz az kell, hogy az ember tudjon pontosan (ne hamisan) énekelni, és az énektanárnál a tökéletesítés, meg technikai trükkök elsajátítása zajlik, vagy magát azt is ott tanulja meg az ember, hogy hogy ne legyen hamis az amit énekel?
2006-04-22 12:40 |
#17
Ja, és azt is megtanultam, hogy hogyan kell az egész fejedben rezgetni a hangot, amikor minden ürege rezeg.
Ez is eltartott vagy másfél évig..
Utána kurva jól fog szólni, amit énekelsz.
Az a baj, hogy ezeket nagyon nehéz elmagyarázni, mert magadtól kell rájönnöd, hogyan érheted el, a tanár instruckiói alapján.
Az én tanárnőm nagyon frappáns és jó példákkal tudta elmagyarázni, hogy mire is gondol, mégis viszonylag sok idő, mire tényleg rájössz, hogy mit is kéne. Eléggé embertpróbáló feladatok ezek, főleg annak, aki olyan türelmetlen, mint én, és egyből akarja az eredményt.
Én sokmindent megoldottam "erőből", de ennek meg is volt a hátránya, mondjuk 30 perc után már elfáradt a hangom és beszélni is nehéz volt.
Aztán, ahogy teltek a hónapok egyre könnyebb lett, és a végén már a koncert végére is be mertük tenni a Livin on a Prayert
Na, amire viszont nem jöttem rá soha, hogy utána hogy lehetne elénekelni a Nothing else Matters-t, mert akkora magasak után már nem sikerült pontosan intonálni olyan mélyen
2006-04-22 12:36 |
#16
He-he, nekem ugyanilyen dolgokat tanítottak anno.
Illetve, hogy a torok kinyitásánál el kell képzelni előre azt, hogy az kinyílik, és hogy a magas hangoknál előre tudni kell, hogy mekkorára is kell nyitni. A levegőt meg gyomorból kell indítani, és a rekeszben megtartani a kitartott hangot.
Na, ez az, ami eltart pár évig.
Ott álltam a tükör előtt és néztem, hogy hogyan nyílik ki a magas magánhangzóknál a torkom, aztán azt kellett megtanulni, hogy a vizuális látvány nélkül is képes legyek megcsinálni.
Tehát tudatossá kellett azt tenni, hogy ez magától működjön, ha rá gondolok. A végcél persze az, hogy gondolni se kelljen rá, de állítólag ez keveseknek megy, vagyis sok idő kell hozzá.
Nem minden magánhangzót lehet egyforma könnyen magasan kiénekelni, ezért például nekem állandó hibám volt egy darabig, hogy az e betűből eéé lett, és hogy az a-ból aáá, szóval, kicsit olyan parasztos, vagy ilyesmi
Próbáljátok csak ki, hogy mennyivel nehezebb kiénekelni az A-t magasan, mint az Á-t.
Ennél még szívatósabb az Ü, és Í..
ja az artikulálásnál meg eléggé el kell szakadni attól, amit beszéd közben csinál az ember... legalábbis szerintem, nem szabad annyira artikulálni a szavakat, csak az állat kell ejteni, ez szinte a legfontosabb, ezzel nyaggat a tanár óráról órára, nem az ajakkal kell megformázni azt, hogy mi a szöveg, hanem belülről kell (na ezt nehéz elképzelni, de gondolni kell a szövegre és belül úgy alakítani a szervezetet :D).
véleményem szerint a zene nem ciki tárgya. nekem a kedvenc zenekaraim dalaiban van vokál. pl queen, mr big extreme van halen. és mindíg így képzelem el a saját dalaim is vokállal. csak nem tudom felénekelni őket. tudom h kel tanár. lehet nem is úszom meg. de hátha van egy két trükk amivel lehet fejleszteni ezeket a dolgokat. illetve skála gyakorlatok, beszéd technika. ezeket szeretném begyűjteni. lesz itt hasznos infő. főleg ha énekes v énektanár is idelátogatna
ööö, hát na, nehéz ügy ez így írásban.:) meg hát én csak kis hülyegyerek vagyok, aki szeptember óta próbálkozik ezzel rendesen.:)
Amúgy tudom, hogy rendkívül idő- és pénzigényes, de igenis nagyon fontos elmenni tanárhoz. Nagyon nehéz dolgom volt/van, mert rengeteg rossz beidegződésem volt/van. Ezt rendkívül nehéz korrigálni, mert az ember észre sem veszi, hogy mit csinál, csak amikor a tanár rászól, hogy ne feszítsd az állad, ne nyomjad annyira, stbstb, az ember meg amúgy azt hinné, milyen faszán csinálja, és miután ez rögzül, háááát kegyetlen, sokat kell(ene) melózni ezen.
Megpróbálhatom megfogalmazni, hogy nekem most hogyan működik jól a légzésem (csak attól félek, hogy más meg másképpen érzi, és nagy baromságnak fogja tartani, amit ide írok). A tanár úgy vezette rá pár diákját, aki nem érzett rá a légzésre, hogy: leülsz egy székre, megfogod a bokádat, tehát teljesen előrehajolsz és úgy vegyél mély levegőt, optimális esetben hátul fogod érezni, hogy oda megy a levegő, ne a mellkasba vedd... Na, valahogy úgy kellene érezni akkor is, amikor állva veszel levegőt, hogy a lengőbordák megemelkedjenek és hátra áramoljon a levegő, amikor meg elkezdesz énekelni, vagy csak kifújod a levegőt, akkor a lengőbordákat tartani kell, ameddig csak lehet és a hasad süllyed be szépen lassan, míg el nem fogy a levegő, aztán ellazítani mindent, és újra előlről ugyanígy. Én azelőtt nagyon keveset tudtam egy levegővel énekelni, sőt nagyon kapkodtam a levegővétellel, mostmár azért megbírkozom ezzel-azzal. :) Amikor meg levegőt veszek, arra kell ügyelni, hogy nagyon nyitott legyen a gége.
Na tutira nem segítettem senkinek sem a hablatyolásommal, de legalább megpróbáltam...:P
kicsit engem is bár én éneklek és gitározom a zenekarba és hát már vannak elemek amik jólkijönnek de vannak amik nem én magamtol keztem el csak sokat énekelni és valamenyit számitott is meg a gitárral szoktam sokat össze hangolni a hangom egylevegővétellel és sok hasznát is vettem !
Én 8 évet végeztem el szolfézsból zeneiskolában, éneklő ifjúságon arany diplomát kaptunk kórussal, de mikor elkezdtem mutálni abbahagytam. Azóta se tudok énekelni. :)Ráadásul mivel nem használtam a tanult elméletet is elfelejtettem. :(