Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Konkrétan kíséret harmonizálásra (akkordmenetre) gondoltam. Értem a módszert. Ugyanolyan fokú ugrásokat használunk egy terccel eltolva. Pontosan olyan tercek keletkeznek, mintha kíséretet harmonizálnánk hármashangzatokkal.
Itt viszont már riffelésre gondoltam, csak huncut módon elfelejtettem leírni.
A szűkített kvint elkerülésére riffben jó példa a "We"re Stars" című szám (2019-ben játszottam, és szólóztál rá "Rokkk" néven, de nekem nincs meg a szóló). Számtalan helyen hallható a kis szext használata, de az én "atyai" (metal) környezetemben szerintem nem jellemző.
Igen, be kell táplálni a tartós tárba az új dolgokat.
Pontosan így
Igen, sőt hozzáteszem, hogy nem is kell tudnom ezt, csak simán van mondjuk egy E F# A G dallam, és harmonizálom G A C H hangokkal (E-moll hangnemben). És hogy közben az A-ra játszott C pont egy A-mollt jelenít meg, az nem is fontos, a lényeg, hogy a szólódallam harmonizálva lett.
Dallamos szólónál fontos, hogy ne legyen kezeletlen disszonancia (hacsak nem pont ez a cél). Például egy E F# G dallam esetén a kvinttel feljebbi dallam szerencsésebb, ha H D D lesz, azaz a F#-ből egy első fordítású D-dúrt hozunk ki, nem pedig F# + C hangból álló F#-szűkítettet.
Még egy alternatíva eszembe jutott: a kifestőkönyv módszerrel létrehozott újszerű és nagyon dallamos szólók Például a videóban a 2. elemnél a D és H húr kombinálása egyrészt garantálja a szép nyitott melodikus játékot, másrészt olyan dallamokat hoz ki, amit magunktól nem játszanánk.
Már meg is tanultam. El tudom sorolni modálisokkal is. Érdekes fiziológiai dolog, hogy még lassabban megy az információ elővétele, mint dúr esetén. Sokat kell vele foglalkoznom, hogy rögzüljön a tartós memóriába, és kialakuljanak a szükséges szinapszisok, hogy készséggé váljon az ismeret.
Gondolom, ugyanúgy működik, mint dúr esetén, csak mindig az adott modális fokról indítva ciklikusan. Tehát pl. líd esetén rendre dúr, dúr, moll, szűkített, dúr, moll, moll, igaz?
Úgy érted, hogy ez alapján állapítod meg, hogy dúr vagy moll jellegű-e az adott fokon lévő akkord? Ha kis terc, akkor moll, ha nagy terc, akkor dúr? Mondjuk ez így logikus, mert a harmonizált hármashangzatok minden foka rajta van az alap hangsoron.
Szűkített akkord esetén érdemes foglalkozni az 5. fokkal? Azért kérdezem, mert ahonnan én jövök, ott pl. kvint fogáskor nem törődnek vele, így ott lesz egy hangnemen kívüli hang. E-mollban például a 2. fokra épített akkord szűkített lenne, de C helyett C#-t szoktak játszani.
Igen, én is erre gondoltam. Az alap a dallam, és azt lehetne feljavítani ilyen technikai elemekkel. A kifestő módszer alapján az irány ellentétesnek tűnik.
Minden modális skálánál más sorrendben jelennek meg az akkordok. Mindig 3 db dúr, 3 db moll és 1 db szűkített hármashangzat jön ki a skálák hangjaiból, és ezek eltérő fokokra épülnek fel.
A három kivétel a gyakori skálák közül a harmonikus moll, a melodikus moll és a spanyol fríg. Ezeknél új típusú akkordok is megjelennek, mert e 3 skála szerkezete speciális (például két esetben bővített szekund hangköz is van 1-1 szomszédos hang között). Ez a 3 skála nem volt része az eredeti ókori görög modális rendszernek, de mivel nagyon hatásos a hangulatuk, ezért népszerű skálák lettek saját jogon.
Nálam harmonizálásnál még egyszerűbb a dolog: tudom a skála 7 hangját, ezért ha pl. E-mollban vagyok és a hang éppen G, akkor a harmonizált felső szólam két betűvel (azaz terccel) feljebb egy H lesz. Simán csak az adott betű második szomszédját kell venni.
A két irány nem zárja ki egymást. A videban említett szöveges keretek bármelyike simán lehet az is, hogy "szenzációs dallam sok szép hangközzel" És a dallamos szólónál további tervezési lehetőségek is vannak, például:
- mélyen induló szép dallam, sok vibrato-val és szünetekkel
- sorvégi legato-futam felfelé
- az első dallam ismétlése oktávval feljebb
- nyújtások a 19. bund felett az extra érzelmes hangok kedvéért
- stb.
Tehát a legszebb szólóknál is lehet konkrét tervekkel még magasabb szinteket elérni.
A legáramvonalasabb és legvonzóbb autók mögött is komoly tervezés van, ott sem csak annyit mondanak, hogy "legyen nagyon formás az autó", hanem megtervezik a hátsó lámpák hangulatának átmenetét az oldallemezekhez, stb.
A tudatosság mindig pluszt visz bele az alkotásba. Továbbra is jöhet a fő inspiráció ösztönösen, de a legmagasabb szintig kizárólag ösztönből csak a legnagyobb tehetségek tudják elvinni az alkotásaikat.
Már nincs lehetőségem megkérdezni, hogy mit gondolna. Amúgy érdekes, de amikor harmonizálásról van szó, akkor azt, hogy egy akkord az adott hangnemben dúr vagy moll, a mai napig így határozom meg. Lexikális tudásra építek, vagyis dúr hangnem esetén esetén az 1. fok dúr, a 2. és 3. moll, stb. Moll hangnemre viszont nincs meg ez a lexikális tudásom, ezért veszem a párhuzamos dúrt, és az alapján mondom meg. Pedig 5 perc alatt megtanulhatnám, de nem harmonizálok sokat, úgyhogy más elfoglaltságok győznek. Más modálisokra talán még nem is csináltam, biztosan van rá valamilyen szabály.
OK, nem akarok szégyenkezni, a mai feladatom megtanulni a moll különböző fokaira épülő akkordok természetét.
Érdekes dolog, de technikai oldalról közelíti meg a szólóalkotást. Ha jobb gitáros lennék, akkor szerintem továbbra is maradnék a melódiánál, és azt tenném érdekesebbé technikai elemekkel, illetve betétekkel.
Jól hallod, itt az E-dúr van kiemelve, és hangkészlet szerint 3#-es tartományban vagyunk (a 3 akkord középértéke is ez a kvintkörön). Ez hivatalosan E-mixolíd, bár igazi mixolíd hangulathoz a dallamos akkordmenetek helyett egy E-mixolíd kulcshangokra épülő riff kellene. (Majd amikor a tanfolyamon a 2. modul közepén jársz, akkor pont lesz erről szó ott is.)
Igen, százszor egyszerűbb az új módon használni a modális skálákat. A régi tananyagok nagy része semmilyen gyakorlati iránymutatást nem ad. Szerintem a zenepedagógus meglepődne, ha azt kérnénk tőle, hogy zenei hangulatokról és érzelmekről meséljen a modális skálák kapcsán. Helyette újra elmondaná, hogy a dór az a dúr második foka. :DDDD
Több videó is készült az elmúlt napokban, sok vágás és szerkesztés után visszatértem.
Az első videó már meg is jelent:
Van egy módszer, ami segít érdekesebb gitárszólókat írni. Amilyen egyszerű, olyan hatásos: ha elvégzed ezt a pár lépést, akkor szinte saját magát írja meg a szóló. A Kifestőkönyv Módszert itt ismerheted meg.
Feldobta a Facebook, amikor 5 éve hangulatot próbáltam festeni szintetizátorral. (virtuózitást ne keressetek benne, ez nem arról szól) érdekességképpen Imi is látható a videóban másik két jó gitárostársunk között.
Biztosan ismered azt a helyzetet, amikor valami bonyolult dolgot szeretnél csinálni, de azt sem tudod, hogy kellene hozzákezdeni, és nem áll rendelkezésedre az induláshoz szükséges megfelelő információ sem. Akkor fordulhat elő, hogy még kérdést sem tudsz feltenni.
Abból a szempontból releváns a 3. fok, mert D-moll akkordban F lenne, ami nem része az E-dúr hangnemnek. De itt azért nem játszák, mert nem releváns Ha szólóznál rá, bejátszhatnád a F#-t, mert harmóniamenet szempontjából lehetne ott D-dúr is.
Annyit spoiler-eznék, hogy megvan a módja, hogy tudod képezni dúr, vagy moll hangsorból a különböző modálisokat, és hogy változik az előjegyzés. Ezt nekem Tamás tanította meg, addig klasszikus módon közelítettem meg a kérdést. Amúgy ettől a módszertől egyszer égnek állt a haja egy zenepedagógusnak.
Valóban, de azért írtam így, mert úgy gondoltam, nem releváns, hiszen a Fisz és az E is része az A-dúr és az E-dúr skála hangjainak is. A D viszont csak az A-dúrban van.
Valamelyik Tamásvideóban volt, hogy a fülünk meghatározza azt a hangot/akkordot, ahol a dal megnyugszik, ez itt szerintem az E-dúr.
Az E-mixolíd hangilag stimmel, még mindig nem tudok az alap hangnemeken kívül gondolkodni... A bánatért nem lehet ezt általánosban tanítani, több értelme lenne, mint a történelem-honismeret-zeneszerzők életrajzának megtanulása kombónak...
Nem akarok okoskodni, de a zenetudósok nem biztos, hogy válaszolnak:
Egyébként 1: A végződés szerintem csak a klasszikus összhangzattan szerint határozza meg a hangnemet a klasszikus zenei zárlat miatt: szubdomináns - domináns - tonika (IV-V-I). A modern zenében már nem annyira jellemző ez a zárlat, ezért ez alapján nem lehet eldönteni. Pláne, hogy változhat is a hangnem (a klasszikus zenében is). Inkább azt érdemes figyelni, hogy mi körül mozog a harmónia, mit érzel nyugvópontnak. Például pedálhangként (modernül: drone) bejátszva többnyire passzol rá a teljes harmóniamenet. Persze simán lehet, hogy butaságokat beszélek, és majd a hozzáértők nem javítanak ki, ezért továbbviszed a hibás ismereteket, és végül elterjed az egész világon.
Egyébként2: egy kotta szerint Dsus2-t játszanak, nem D-dúrt.
A te háttereddel könnyű... én régen a logómat megrajzoltam kézzel, a haverom beszkennelte, és AutoCad 2000-el megigazította, és úgy nyomtattuk ki, hogy használni tudjam. Mára csak egy cuccom maradt, amin rajta van és használom.
Már egy ideje filózom rajta:
A U2 Desire c. számáról lenne szó. Nem nehéz eljátszani, de a dolgok mélyére nézve elakadtam.
Az akkordjai D, E, A dúrok. A fülem azt mondja, hogy a végén E-dúron nyugszik meg a dal, tehát a hangnem E-dúr, de akkor a D-dúr nem illik a képbe. Az akkordok szerint a hangnem A-dúr lenne, de ott meg a fülem szerinti alapakkord nem stimmel. Akkor most mi az igazság?
Játszogattam a gondolattal, hogy esetleg indítok egy kis ismeretterjesztő sorozatot magyar nyelven a keverésről, de idő és videókészítő eszközök hiányában, illetve egyéb elfoglaltságaim miatt egészen biztosan nem fog menni.
Azért legalább ismerkedtem egy kicsit a videószerkesztővel.
Éljenek a nicknevek és a hozzájuk kötődő sztorik! Már sokat gondolkoztam a Biciklipumpa név eredetén (lehet, hogy egyszerűbb lett volna megkérdeznem, de milyen jó, hogy mostanában ilyen kitűnő tagokkal bővültünk, és jönnek az érdeklődő kérdések :))
Igen, eleinte ezek nehéz dolgok Ezért is ez az első feladat a videóban, hogy csak számolni kell rá (és ott vannak a képernyőn a számok segítségül). Aztán lépésről lépésre egyre több gitározás kerül elő. Érdemes megcsinálnod, sikerélmény lesz. Persze amikor időd engedi (és ez igaz a tanfolyamra is, ott is kényelmesen a saját tempódban tudsz haladni).
Örülök, hogy tetszett, köszönöm. A feladatok lényege csak annyi, hogy egy motívum mindig az ütemek azonos pontjára kerüljön, ebből van néhány konkrét példa a videóban.
Igen, ebben a tempóban nem érződik a páratlan ütem okozta billenés, hanem szép nyugodtan hétnegyedkedik a zene. :)
Jó történet ez is, ráadásul van hozzá érzelmi szál is.
Ne tudd meg, mit filóztam azon, hogy a biciklikerék felfújásához használt céleszköz miként vált a nickeddé...
Nekem ez a szó a gyerekkoromból jött, volt egy lány barátom akkoriban, akivel sokat játszottunk, bandáztunk, még 10-12 éves korunkban. Vele együtt találtuk ki ezt a szót, és nevettünk rajta, persze gyerekként mindenen nevettünk, de valahogy ez megmaradt számomra, és elkezdtem használni, hogy ne felejtsem el az akkori gyerekkori élményeimet. Azóta is a gyerekkoromra emlékeztet.
Ez is jó sztori... Erről eszembe jutott, hogy még a zinternet előtt magnókazettákról hallgattuk le az angol szöveget, na ott is lettek érdekes megfejtések... főleg, amikor megszereztük az eredeti borítót, és lecsekkoltuk a szöveget. De a Gyöngyhajú lányba (ezredszer másolt felvétel) is sikerült azt hallani, hogy "kissé elfáradt" a "kis kék elefánt" helyett... azok a régi szép idők.
Most esik le, régebben értekeztünk itt egy Yanni számról, bár az 7/8 volt, mi a különbség technikailag a 7/4 és a 7/8 között? Az ütemvonal nyilván, de technikailag van más is?
A Metallica One-jában hallottam még kétezer-négyszázhuszonhat éve (jó régi szám), amikor még annál is rosszabbul tudtam angolul, mint most. (Akkoriban még nem léteztek aknák, de talán még aknék se.) És azt hittem, h a "mine" itt vmi birtokos nm, és jól hangzott, h "~az én földem, világom", stb.
Szerettem az X-aktákat, meg is van az összes évad, meg a film is. Náray Erika hangját mindig is nagyon szexinek tartottam... Minden reklámban, meg a Mozart musicalben is mondtam, nicsak, Sculy hangja! Én, mikor itt nicket kerestem, épp Indiana Jones hétvégét tartottam... ha már itt bevált, más zenei környezetben is ez maradt, pl. Discord.
A Fox maga régi történet. Eredetileg az X-akták című sorozatfilmből származik, amiben Fox Mulder-nek hívták az egyik főszereplőt. Akkoriban éppen nicknéven gondolkodtam, és megtetszett, mert rövid, és a rókát is kedvelem, úgyhogy azóta azt használom.
A Fox Studio kifejezést Imi használta először, amikor elkezdtem keveréseket végezni.
A MetalFox-ot ott használom, ahol nem enged a rendszer Fox-ként regisztrálni, pl. Discord-on, de ez ott csak a profilnevem, a szervereken át tudom nevezni magam. Tamás használta először a kifejezést (magyarul), mint "fémróka stúdió", szintén keveréssel kapcsolatban.
Korábban kellett volna kezdenem... úgy 20 évvel. Csak akkor nagy arc(om) volt, meg kicsi internet. Akkor lett meg az első stratóm. Meg az első Marshallom is.
Na, ez olyan nekem, mintha nem is evilági lenne... eddig 3/4, 4/4-n kívül nemigen játszottam másban (kivéve az 5/4-es Felnégyelni). Még számolni is nehéz, nemhogy játszani rá, szinte mindig elmegyek 8-ig, ha pisit is nem figyelek oda. Főleg, hogy fölöttem a gyerekek papucs nélkül ugrálnak a szobában... Mindazonáltal érdekes, majd újra megpróbálom kevéssé terhelt környezetben, most gitár sincs elöl, mert takarítás volt... Köszi a szép, lassú szólókat!
Majd valamikor haladok a tanfolyammal is, ha végre csitul a évkezdési rémálom...
Köszi. Ódzkodnék a hosszú fade-out-tól, mert akkor nem lenne végigjátszva a kör max hangerőn egyszer sem. Esetleg ha következne utána egy másik riff, akkor azt lehetne hosszabban kiúsztatni, de akkor az intró lenne túl hosszú. Egyébként az eredeti számban ezután a refrén jön egy kis power metal-os beütéssel, vonósokkal, és jó is az én mércémmel mérve, de megnyújtaná a videó intrót.
Azért majd átgondolom, és kísérletezek.
Egy YouTube intró videó alkotásával kísérletezem, amihez éppen egy 7/8-os (+ 4/4) riffemet bányásztam elő. Elég rövid, de legalább nem hosszú. Mondjuk azt nem tudom, hogy mikor lesz olyan videó, amihez használni fogom, de azért mégis, na.
Nagyon klassz. Bevallom, a feladatokat elsőre nem értettem meg, de majd újranézem. Amikor riff-nudlizok, akkor utólag kell gondolkodnom azon, hogy milyen ütemmutatóval játszottam, mert könnyen kiszalad nálam a 7-es.
Nem volt célja a videónak, csak hozzáteszem (Indy-nek: #95587 ): Az igazi szépsége a dolognak akkor jön elő, amikor az ütemmutató is változatos, vagyis pl. néhány 7-es ütemet követ pl. egy 9-es, vagy akár 4-es. Így a 7-es által okozott feszültség feloldódik, illetve más irányt vesz. Én legalábbis ezt tapasztaltam zenehallgatáskor. Érdekes egyébként, hogy a videóban hallható tempónál kevésbé érzek feszültséget.
A ritmusérzék fejlesztése és a tudatos ritmus-kezelés az egyik legfontosabb lépés az izgalmas szólók alkotásához. A mai adásban 5 lépésben fejlesztheted a ritmusérzékedet. Nézd meg itt, hogy hogyan!
Nagyon jó a kérdés, bele is gondoltam, hogy mi zajlik ilyenkor. Már általában tudat alatt történik, olyan sokszor lett bejáratva a rendszer. Valamennyire stílusfüggő, mert egy jazzesebb Am9 H7#5 Em9 B7b5 körre máshogy játszik az ember, mint egy sima F#m D E körre, és szintén máshogy egy F#-fríg riffre.
De alapvetően az történik, hogy a zene meghallgatása és/vagy a chord chart megnézése rögtön megmondja, hogy mit lehet használni. Skálák és kiemelt hangok (chord tones) szempontjából is. Tehát megjelenik egy hangnem, és a gitáron ez rögtön bárhol használható.
A hangulatok képzése is tudat alól jön, de ehhez is kellett rengeteg gitározás, hogy már sok tapasztalat el legyen raktározva. Például előre lehet tudni, hogy egy lassabb tempójú nagy szeptim hangköz a szólóban hogyan fog szólni, vagy mi történik, ha a ritmust megforgatjuk. Egy gazdag svédasztal lesz a zenélés (édesseges szekcióval bővítve), ahonnan válogatni lehet elemeket, hangokat, fokokat, díszítéseket. (Mostanában a technika van kicsit háttérben, inkább lassabban szoktam játszani.)
Már megvan az első rész és az első teljes refrén, illetve a második refrén elejéből az ötlet. Csak most volt némi videokártya problémám az új géppel, szóval nem tudtam a zenéléssel foglalkozni. De szerintem nem sokára össze fogom tudni rakni az egészet egy video erejéig.
Nagyon jó lenne, pláne, hogy nincs időkeret, mint a karácsonyi szólónál. Cserébe sokkal hosszabb. Csak most nagyon igénybe veszi a lelki erőmet az álláskeresésem eddigi sikertelensége, amikor sikerül tőle elvonatkoztatnom, akkor pedig egy cover-en dolgozom. Amivel kapcsolatban szintén aggódom, mert az angol szöveget nem sikerül leszedni. Pedig már megvan a dob, a basszusgitár és a ritmusgitárok is.
Tényleg, vállalná valaki egy zeneszám angol szövegének a megfejtését? Úgy-ahogy megvan a vokál elkülönítve is. Fizetek is érte, de viszontszívességgel is mehetne.
Hasonló a helyzet, bár nem feltétlenül csak szólózás szempontjából. Szóval ha bizonyos hangokat nem játszok, akkor abból lehet úgy skála, hogy eredetileg nem az volt a szándék, csak úgy alakult.
Nagyon érdekes volt, használni fogom. Ezzel kapcsolatban merült fel egy kérdés bennem. Amikor szólót alkotsz, akkor előre meghatározod a skálá(ka)t, vagy a dallam jön előbb, és utána derül ki? Ha figyelembe veszem, hogy hangulatokról szoktál beszélni, akkor az elsőre tippelnék. Viszont a hangulatokat hangköz szempontból szoktad szerintem megközelíteni, az pedig pont ellent mondana az iménti feltételezésemnek.