Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nem is tudnám megmondani, hogy mikor ittam utoljára sört. Pedig szerettem.
Épp ma jutott eszembe, hogy kb. 2.5 éve, amióta itt lakok, 1 dl pezsgőt ittam meg a mostani előtti szilveszterkor (semmi mást az eltelt időben).
Ha egyedül játszol, akkor minden hallgató a játékodra fókuszál, és ahhoz az összes technikát, amit játszol, jól kell tudni alkalmazni, beleértve az artikulációt és a két kéz szinkronját is.
Ennek nem látom a "piacát". Még mindig azt mondom, hogy előbb legyen mit előadni, utána jöjjön csak a videó. Ha medley-t játszol, az megint más, de ha jól emlékszem, ott sem csak egy-egy riffet szoktak játszani.
Ez szerintem azért is lehet, mert még nem tudod, hogy mennyi mindent nem tudsz. Ez akkor fordul elő, amikor valaki éppen tud valamit, és az túlzott magabiztosságot okozhat: Dunning-Kruger hatás
Van itt néhány prog arc, ők értékelni fogják.
Gondolom, ez a negyedes triola. Milliónyi számban van akármilyen triola. A negyedes semmivel sem különb a többinél.
Triola hegyek a szólóban
Jó kérdés miről szeretnék. A zenei alapra játszás annyira nem motivál, így marad, hogy egyedül játszom valamit, viszont az nehezít a dolgon.
Ezért gondoltam játszhatnék olyan zenékből amiket szeretek, de csak rövid részleteket amik megfognak. Ezt teljesíthetőnek érzem, meg kihívás is lenne.
Játszottam zenekarban 1-2 évet régen, de akkoriban hiányoztak az alapok, és nem is tudtam hogyan fejlődjek egy ponton túl. Szóval most például ritmusokkal foglalkozom sokat, és már szerintem egyre jobban megy. Tegnap a "chrotchet triplet"-et gyakoroltam, ami valamilyen triola, és bevillant emlékezetemből a Spain (Chick Corea). Szerintem ott is ilyeneket játszanak az egyik témában. Előtte még akkor sem tűnt volna fel, ha kimondottan ezt gyakoroltam volna, most meg csak beugrott a semmiből. Aztán lehet nincs is benne ilyen ritmus (), nem ellenőriztem le, de én most már így játszom (). Lényeg, hogy kezdek érzékenyebbé válni a ritmus világára, szóval szerintem jó úton haladok.
Látszólag kegyetlen leszek, de ezzel fogok neked segíteni. Előre bocsátom, nem lenézésből (nem vagyok olyan), hanem segítő szándékkal. A szememben nem vagy se több, se kevesebb, mint amikor először beköszöntél ide: "Jó napot kívánok...". Ja mégse, ilyen nem volt.
Ne tedd. Legalábbis ha nem akarsz hiú ábrándokat táplálni magadban. A zenekarok általában - tudomásom szerint - olyan zenészeket keresnek, akik nem akkor tanulnak meg a hangszerükön játszani, amikor már konkrét számokat kellene megtanulni. Nincs rá néhány évük, hogy bevárjanak.
Az már jobb, ha szintén kezdő zenészeket keresel, akikkel együtt fedezhetitek fel a felfedezni valókat.
Ennek a legfőbb akadálya, hogy nincs mit eljátszanod. Miről szeretnél videót készíteni? Nyilván arról, amihez valamelyest értesz. A gitározás a leírásod szerint nem ilyen.
De akkor hogy szeretnél zenekarban játszani? Ott sem elég az első 8 ütemet eljátszani.
Elnézésedet kérem a látszólagos bántásért, eszembe sem jutott ilyesmi. Csak már zavar, hogy a második emberrel találkozom, aki nem tud gitározni. Ebből az egyik én vagyok.
Amúgy már kerestek meg engem néhány zenekarból, hogy mennék-e gitározni. Lebeszéltem őket róla.
Ez a másik véglet, és ez sem igazán jó, mert magamat fosztottam meg a tanulásra és gyakorlásra ösztönző közegtől.
Mentségemre szolgáljon hogy mindegyik zenekar light-os volt számomra. Jó zenét játszottak és nagyon jól, de már ízlésvilágban sem passzoltam a képbe.
Szóval. Ha a zenei pályán szeretnél mozogni, akkor gyakorolj sokat és tanulj új dolgokat, lehetőleg gitártanár irányítása mellett. Ha szükségét érzed, ismerkedj meg mélyebben a zeneelmélettel, ami nagyon hasznos tudás, ha alkotni szeretnél. De egyébként is az.
Ti mit csinálnátok a helyemben inkább, youtube videókat, youtube short-okat, vagy zenéket és azokat feltöltenétek valahova?
Viszonylag kezdő szinten vagyok, már csak azért is, mert alap dolgokat gyakorolok amiket soha nem tanultam meg régen.
Viszont szeretnék hasonló érdeklődésű zenészekkel megismerkedni - gondolom ti is azért vagytok itt, így szerencsére nem kell megpróbálnom megfogalmazni, hogy miért tulajdonítunk ennek értéket.
Néha jelentkezem zenészkereső hirdetésekre, vagy feladok egyet, és olyankor nincs semmi anyagom amit el tudnék küldeni. Viszont szerintem alapból egyszerűbb és jobb lenne alkotni valamit (akármilyen szinten), és ha valakit az érdekel, akkor már van egy közös pont.
Youtube short-okat talán azért lenne jó csinálni, mert akkor nincs teher a vállamon, hogy soha nem lesz kész egy teljes videó.
"Az álmok nem valóra válnak. Minden, ami sikerül, csak a te műved."
Saját változat:
"Az álmok nem válnak valóra. Minden, ami sikerül, az vagy a véletlen, vagy a szerencse műve, de semmiképpen sem a tiéd, és érdemtelen is vagy rá. Imposztor."
Erről el lehetne vitatkozni, és szerintem ezért sem építenek be. Túl sok lenne a vita és az ízlésbeli eltérés a tanárok és egyéb szakik között; inkább maradnak a klasszikusoknál.
Gyerekek szempontjából is érdekes lenne a kérdés. Ha nálunk popzenét tanítottak volna általánosban, azt is ugyanúgy "utáltuk" volna, mint a népdalokat meg kánonokat. Mert hogy akkor jött be a Tankcsapda meg a Guns, és azok voltak a menők.
Nehéz mindenkinek megfelelni..
Ha már:
Volt szerencsém énekelni a Handel: Halleluja c. opust, elég felemelő volt még a basszus szólamban is...
Sok klasszikust szeretek, Mozart, Ravel, Csajkovszij, Paganini, Bach, Beethoven, a teljesség igénye nélkül (meg most nem jut hirtelen több az eszembe...). Egyiket se az iskolában hallottam. Na jó, talán a D-moll Toccata & Fuga-t igen. De nem ott szerettem meg. Van egy feelingje, amikor LÁTOD is, ahogy játsszák... a koncertvideókat ezért is szeretem jobban, mint az audio CD-ket, mondjuk ez a kocsiban annyira nem jön össze...
Mindenképpen hangszeres zene legyen, techno, rave, egyebek kizárva. Olyan, amit le lehet kísérni egy zongorával, gitárral az osztályteremben. Tehát Death metal is kizárva, bocs, Fox!
Nem teljesen elvetni akarom a népzenét, hanem olyan, a mai érdeklődéssel releváns dalokkal kiegészíteni a gyakorlati oktatást, ami szerethetővé teszi a zenét, jelen esetben az éneklést.
Pl. az én időmben a Republic - Szeretni valakit valamiért, 67-es út. Vagy most a Grund c. slágert... bár annak most politikai tartalma is van, ami miatt nem fogják engedélyezni az állami oktatásban.
Amúgy én nagyon szerettem Schubert - A pisztráng dalát, de az nem magyar népdal nyilván.
Egyetértek a leírtakkal. Mindennek van oka és szerepe, még ha látszólag indirekt módon is. Olyan ez, mint amikor a matekot szidják, mondván az "életben úgyse lesznek másodfokú egyenletek meg függvények". Logikára viszont szükség lesz..
Tudom, h divat szapulni a klasszikus zeneoktatást, sztem viszont nagyon hasznos és magabiztos alapot ad. Vannak persze merevségek és hiányosságok, de mégis "látványosabb" egy zenei általánosból kikerült ember hallása, zene intelligenciája, fejlődőképessége. Legalábbis ezt tapasztaltam eddig.
Én nem jártam zenei ált-ba, de ilyen du-i zenesuliba igen (heti 2 zongora+1 szolfézs, 6 évig), és azt tudom mondani -bár előfordultak negatív élmények is-, hogy jobb járni, mint nem járni
Nem mindenki készül zenésznek, ezért annak megfelelően kell tanítani. Kodálynak pedig sokat köszönhetünk, mint például a zenei oktatás elterjesztését, vagy a szolmizációt. Aki ének-zenei általános iskolában kezdi a pályafutását, elég jól képbe kerül a zenét illetően, többen közülük elismert zenészek, illetve énekesek lettek. De sorolhatnánk klasszikusokat is, akik nem modern módszerek szerint tanultak, mégis maradandót alkottak.
A népdalok hagyományőrző célzattal és egyszerűségük miatt (felépítés és többnyire lá-pentaton) kapnak szerintem jelentős figyelmet, illetve ott vannak még a kuruc nóták, vagy a klasszikusok, pl. Háry János is. Tanulnak furulyázni, illetve sokan közülük zeneiskolában is foglalkoznak zenéléssel. Nem feltétlenül zeneszerzéssel, hanem meglévő (klasszikus) művek előadásával. Én elég sokszor hallottam őket kórusban énekelni, voltam velük versenyen, tényleg nagyon jók.
Megnéztem a videót, de okosabb nem nagyon lettem tőle, nem tudok angolul, és itt meg sokat beszél, keveset mutat. De talán annyit leszűrtem a hablatyból, hogy tényleg a G-moll és a C-moll a két hangnem.
Jó a gondolatmenet, G-moll, a felemelt 7. fok (F#) pedig harmonikus mollra enged következtetni, és a befejezés C-moll.
A feloldójelet a videó is megemlíti, hogy valószínűleg csak a tisztázás céljából szerepel, nincs hatása.
Kegyelem ötös.
Még nem gondolkodtam rajta, de az előjegyzés talán nem feltétlenül (mármint hivatalosan nem) szükséges a kottában, anélkül is működik, ha a módosító jelek kint vannak a megfelelő helyeken. Persze így nehezebb megállapítani a hangnemet, tehát ha van egy szólamról kotta, és egy másik zenésznek kísérnie kellene, akkor a hangnem(ek) megállapításához végig kell nézni a kottát. Klasszikus zenében - úgy emlékszem, az utolsó akkord lenne a mérvadó, amit emlékeim szerint a klasszikus zenei zárlatra (I-IV-V-I) vezettek vissza azok, akik ezt tanították nekem. Ezen kívül létezik még a plagális zárlat (most tanultam ), ami kihagyja a dominánst a zárlatból. Viszont ez is első fokon fejeződik be.
Nekem a legelső, amit ajánlottak, hogy ha éneklek, akkor a dinamikus mikrofon ne alulról felfelé nézzen a számra, hanem felülről lefelé, mert akkor kevesebb orrhang jelenik meg a felvételen.
A második, amit megtanultam, hogy tegyünk rá mikrofonszivacsot, ez két dologra jó. Először is szűri a köpködős hangokat. Másodszor, szigetel. Rendkívül kellemetlen, ha azt mondják, hogy a helyszínen a világ legjobb földelése van, de amikor a gitár húrjait fogva a száddal véletlenül hozzáérsz a mikrofon fém kosarához éneklés közben, és 110V megráz, mert mégse jó az a földelés, mert a keverő bemeneti zavarszűrője fél "kettőhúszra" húzta földelő vezetőt, evvel a mikrofon házát is (saját, megtörtént eset).
Én örülnék, ha az ének-zene oktatásba is átjönne ez a tanítási rendszer valahogy, mondjuk a sok elavult népdal helyett (minden tiszteletem Kodályé, de azóta van "pár", a népdaloktól sokkal emészthetőbb mű is), lehet, hogy több zenész lenne az országban.
Köszönjük nektek, hogy ezt csináljátok!
Megpróbáltam, de nekem szerintem fogalmi zavaraim vannak. Azt észrevettem, hogy a dallam G-mollal kezd, B, G D hangokkal, később az a Fisz kavar egy kicsit, aztán váltottunk másra. Nade. Most akkor mi a hangnem? Nekem eddig azt jelentette, hogy az a hangnem, amit az előjegyzés diktál a kotta elején. De itt egyből kettő van... illetve nincs. Landmine írta, hogy neki a 2b és a Fisz beszédes. Hát nekem a Fisz először csak bekavart, először a modális skáláknál keresgéltem, de aztán rájöttem, hogy régebben volt valami az ilyen-olyan moll skálákkal pont a 6., 7. fok környékén, így kiderült, hogy az első fele a dallamnak az összhangzatos G-moll. Aztán itt volt egy kis értetlenkedés már megint a Fisz, illetve az F miatt, mert eddig úgy tanultam... pardon, tanították, hogy az ütemvonal feloldja a módosításokat, de akkor itt minek kellett a feloldójel az ütemvonal után? Na, mindegy. Az utolsó hang C, előtte van G és Esz is, így C-mollon nyugszik meg a dallam, talán akkor ez lesz a második rész hangneme. De hogy ezt hogy kéne jelölni, arról halvány fingom sincs. Meg, hogy egyáltalán jó-e az eszmefuttatásom...
Igen, már van fent jó sok gitártechnikai anyag is, zeneelmélet is (többféle nézőpontból és megközelítésből is), és hamarosan hallásfejlesztő anyag is lesz
Van miből csemegézni. Aki szeret egymaga (is) tanulni, szinte már mindenfélét megtalálhat.
Köszönöm szépen Gergő! Nagyon jólesik, hogy így látod és annak is örülök, hogy számodra ilyen hasznosak a videók és az általános hozzáállásbeli dolgok is.
Én csak tavaly csatlakoztam a YouTube tanítás világához és vannak, akik már évek óta kiemelkedő színvonalon, folyamatosan és önzetlenül végzik ezt (itt most virtuálisan Landmine-ra mutatok:), és minél többen adjuk át a tudásunkat, annál több hazai gitárosnak szerzünk ezzel örömöt.
Nem néztem meg, de a 2b-s előjegyzés és a fisz elég árulkodó együtt :)
Mert hogy alapból ez nem lehetne egy hangnemen belül, csak ha az egyik fok módosítva van.
Persze nem lövöm le, hátha más próbálkozna.. :)
Hangnem kitalálósdi. Szerintem érdemes a videó kezdő képkockái alapján megpróbálni, és csak utána megnézni. Én "véletlenül" megnéztem a videót, ezért már nincs értelme a próbálkozásnak. Egyébként nem lett volna igazán jó a megoldásom.
Nem voltam elég pontos, bocsi. Nem a teljes reklám töltődik le, hanem a helyőrzője, ami többnyire egy iframe elem, és általában nem nagy. Ezeket írtja ki az oldal kódjából a blocker, így a hiredetéssel kapcsolatos konkrét kommunikáció már nem megy végbe. Vannak más megoldások is szerintem, amik pl. javascript alapon működnek (legalábbis el tudom képzelni), de nem vagyok szakértője ennek (sem).