Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nos a koviubi kiporciózása és egy kis lájtos mikrójavítás után (anyósom tegnap beletette a full fém lábost) megnéztem, letöltöttem, működik. Köszönjük!
Ujjgyakorlat céljából elkészítettem egy egyszerű alkalmazást az ilyen letöltésekre. Csak ki kell csomagolni, és elindítani.
URL-ben meg kell adni a letöltendő fájlt (Beillesztés gomb), célkönyvtárban azt, ahova menteni szeretnétek (Tallózás gomb). A "Letöltés" nyomógomb letölti, ezután a "Megnyitás"-sal meg lehet nyitni. Alul pedig automatikus funkciókat tudtok megadni.
Ezt nem tudtam, de ettől még nem fogom nem blokkolni. Azért az adatforgalomban megjelenik a blokkolt reklám is, ugye? 400 Megás mobilnetem van csak, ezért kérdezem.
Nagyon sok videót szoktam nézni (mixing, mastering, zene tárgykörben), és rendkívül zavaró, amikor a reklámok megszakítják a műsort, vagy kitakarják a kép alsó részét. És az előfizetéshez jár a YouTube Music is (amit nem szoktam használni).
Én sem, de a megjelenítésért is fizetnek az oldal üzemeltetőjének, nem csak a kattintásért. Ha a blokkoló megakadályozza a megjelenést, akkor azért nem jár pénz. Amelyik weboldal érdekel, azt támogatom a reklámokkal (bár tényleg idegesítőek, de a reklámok ilyenek).
Ami még idegesítő, az a weboldal tulajdonosa által megjelenített értesítésre való felhívások ("Szeretne értesülni a legújabb", "Mielőtt továbblép", stb.).
Én azt nem szeretem igazán, amikor egy cikkben szövege közé van betéve, de ami még idegesítőbb, amikor cserélgeti, és fel-le ugrál a szöveg, amit éppen olvasok. Az kifejezetten gusztustalan.
Nem értek hozzá (nem használok ilyet), de azt hiszem, valamelyik adblocker-rel volt probléma. YouTube-ra előfizetésem van, nem jelennek meg reklámok, csak ha privát módban nézek meg valamit.
Hát velem kapcsolatban nem fog megélni, mert nem a reklámok alapján vásárolok, azt veszem meg, amire épp szükségem van. Amikor valamilyen műsort nézek a tévében, azt inkább a műsorvisszajátszóban nézem meg, hogy a reklámokat át tudjam pörgetni. Ha netán - véletlenül - nem pörgetjük át, szerencsére semmi nem marad meg bennem belőle, annyira ki tudom zárni, de az időt azért elvette az életemből...
Azért használok reklámblokkolókat, mert zavarnak a reklámok megjelenései és egyszerűen nem érdekelnek. "Kihúzzák" az egérmutató alól a kattintási területet, és nem a kattintok, amire szerettem volna, hanem a reklámra.
Adblocker for Youtube, Adblocker Ultimate, uBlock Origin, Ghostery, ezeket használom, valamelyik aggályos ezek közül?
Az Edge nekem nagyon más (egyelőre), még nem tudok megbarátkozni vele.
Az (alapértelmezett) Edge nem jó? Chromium motort használ az is.
Én nem használok ilyeneket, a számunkra ingyenes tartalom előállítóknak is meg kell élnie valamiből.
Azon kívül ezek némelyike eléggé problémás biztonsági szempontból is, ha jól tudom.
Ebben nem tudok segíteni, sosem használtam más böngészőt (illetve az őskorban egy kevés Netscape Navigator-t). Csak tesztelési célokra vettem őket igénybe, de mivel desktop fejlesztő vagyok, nincs rá túl nagy igény.
De most a Chrome-ot abajgattam kicsit, reklámblokkolókat és oldalsávot adtam hozzá. Ha sikerülne megoldani, hogy a könyvjelző oldalsáv a Chrome megnyitásakor megjelenjen, már váltanék is rá. Már kezd tele lenni a tököm a Firefox-al. Eddig is szentimentális okokból ragaszkodtam hozzá, hasonlít a neve a MetalFoxhoz...
Próbálkoztam a pengetővel, de nekem túl kemény és kerek (régóta médium Fendert használok, amit kihegyezek az első használat előtt), így engedelmeddel inkább eltenném emléknek.
Valaki át tudja dobni nekem Landmine júniusi szóló alapját? Valamiért nem tudom letölteni a Youtube-ról, Lamdmine meg erősen hanyagolja azt a kommunikációs csatornát, amin ezt el szoktam tőle kérni. Előre is köszönöm!
Az eredeti jó anyag, de a középfrekvenciákat rezonánsnak hallom, amiket valószínűleg közeli visszaverődés okoz.
A másodikban szerintem sok a magas frekvencia, ami által agresszívabbá (tolakodóbbá) válik a hang, és erősebben megjelennek a sibilance-ek is.
A harmadiknál 1 kHz alatt hallok emelést, amitől kissé nazálisnak tűnik.
Nem tudom, hogy én mondtam-e, de már a hangkártya bemenetét is túl lehet vezérelni, és az nem javítható. Ha a bemeneti jel rendben van, és belső túlvezérlés keletkezik, akkor vissza lehet venni a jelszintet, illetve erősen tranziens jellegű jeleknél limiter-t használni. Persze lehet kompresszort is nagyon gyors attack-kal, de azzal könnyebb kinyírni teljesen a tranzienseket. Inkább úgy érdemes a limiter-re gondolni, mint ami a ritkán fellépő tüskéket lecsapja.
Jó hogy megemlíted mert elfelejtettem rárakni, anno gitár felvételnél már találkoztam a reccsenéssel, anno szerintem te voltál aki mondta hogy kéne limitert használnom azért vannak ilyen reccsenések. :D
Kövi felvétel készítésnél erre is akkor figyelünk majd.
"Szerintem már túlmagyaráztam" Inkább minthogy ne legyen, köszi szépen. :)
Mastering szakaszt nem említettem. Ott az elsődleges cél jelen esetben a hangerőszint beállítása, amihez elegendő lenne egy (mastering) limiter is. Úgy kell beállítani, hogy a kimeneti jelszint 0dB, vagy az alatt legyen egy kicsivel (pl. -0,1). Így nem keletkezik digitális vágás (clipping), ami reccsenésként hallatszik a hangban. A limiter "levágja" a tranziensek tetejét, hogy ne lépjenek túl a beállított értéken. Ez nem egyszerű levágás, nagymértékű kompresszióval és egy nem annyira éles knee görbével éri el, így nem lesz éles, digital clipping szerű (nagyon pici időintervallumról van szó), hanem kicsit lekerekíti. Ezzel szemben a clipper-ek levágják a csúcsot, de itt is meg lehet különböztetni soft és hard clipper-eket. Csak hogy teljesebb legyen a kép.
Visszatérve a mastering-re, általában szabályozva vannak az egyes streaming platform-ok és a műsorszórásban alkalmazott hangosság értékek (LUFS - Loudness Units relative to Full Scale). Ez nem a csúcsok (peaks) maximális értékét (ami a digitális világban max. 0dB lehet), hanem a hangosságot határozza meg. A hangosság nincs egyenes arányosságban a csúcsértékekkel. Tehát lehetnek maximális csúcsértékek egy jelben, és mégsem érzékeljük hangosnak. Egy másik jelet viszont kisebb csúcsértékeknél is hangosabbnak hallhatunk, ha az időben hosszabb, és/vagy szélesebb frekvencia spektrumot ölel át. Megint visszatérve az előző gondolathoz, a szabályozás miatt van, hogy nagyjából azonos hangerővel hallunk minden egyes műsorszámot a rádióból. Legalábbis a maximális hangerőt tekintve, mert a küszöbérték alá lehet menni, de fölé nem. Ezért van az is, hogy halkabb lesz a YouTube-ra feltöltött videónk, mintha a gépünkön játszanánk le az eredetit. A YT (is) normalizálja a hangerőt. Ráadásul LUFS esetén is több érték lehetséges az időbeli átlagolások alapján: momentary, short term, integrated, esetleg long term. Ezek közül a legfontosabb az integrated. Szerintem már túlmagyaráztam.
Nagyon érdekes, nagyon hasznos videó. Érthető (menő volt mikor egy bútorlapot is odatartott :D) és milyen jól lehetett hallani a különbséget. Mi nyers anyagunkban is lehet "comb-filtering" az asztal miatt.
De tegnap végigmentem azokon amit írtál, és meglehetősen jobb lett a hangzása, természetesebbnek tűnik, de ezen a nyersen már nem hiszem hogy "keverek", inkább újból felvesszük hogy teljesen kizárjuk a "comb-filteringet". (idézőjeleket azért teszek mert nem vagyok benne biztos hogy szakszerűen fogalmazok :D)
A nagyon közeli (többnyire egyszeres) visszaverődés comb-filtering-et okozhat, a távolabbi pedig (többszörös visszaverődést követően) reverb-et. A távolabbi visszaverődésnek sokkal kevesebb az energiája, ezért kevésbé okoz fáziskioltást (phase cancellation). Egy üres szobában azonban nagyon erősek a visszaverődések és a hanghullámok bizonyos frekvenciákon kioltják egymást, máshol felerősítik, ezért kong a szoba. Nem csak az ürességtől, hanem csőhang-szerű is amit visszahallunk. És a sok visszaverődés miatt időben is kevésbé lesz definiált, mert a nagyobb energiájú hanghullámok később csengenek le, mint a kisebb energiájúak. Ezért mosódik el a hang a reverb-től. Legalábbis szerintem.
Ez a videó nagyon jól elmagyarázza és bemutatja a comb-filtering-et:
Uhh köszönöm, aranyat ér amit írtál. Pontról-pontra végigmegyek ezeken, és kísérletezgetek vele. Egy rövid nyers felvétel már készen van, egy audio technica at2020-al lett felvéve, fogjuk rá hogy majdnem úgy csináltuk ahogy leírtad, legközelebb ezekre is figyelünk pl "visszaverődés".
Még nem dolgoztam beszédhanggal, de tanácsot tudok adni.
- Ügyelj a mikrofon elhelyezésére. A beszélővel legyen egyvonalban, és ne pl. a mellkas előtt, mert nem előnyére változik a frekvenciamenet.
- Használj pop filter-t, ami segít csökkenteni az erős plozív (p, b) hangokat.
- Ha asztal felett van a mikrofon, aránylag távol (mondjuk 30-40 cm-nél távolabb), akkor a beszélő és a mikrofon közötti egyenes mentén helyezz az asztalra valami hangelnyelő (nem visszaverő) anyagot, pl. néhány cm vastag szivacs lapot. Ez azért kell, mert a mikrofonba két úton érkezik a jel: egyrészt közvetlenül, másrészt az asztalról való visszaverődéskor kicsit késleltetve. Ez a fázis-inkoherencia ún. comb-filtering-et okoz, ami negatív bevágásokként jelenik meg a jelben, és elég érdekes, nem javítható hangzása van. Ez a jelenség persze nem csak asztalon, hanem bármilyen közeli felületen jelentkezik (pl. fal).
- Az EQ a beszélőtől függ. Arra kell ügyelni, hogy ne változtasd meg túlzottan az orgánumát. Alul legyen egy HPF (High-Pass Filter), amivel a romboló (rumble) frekvenciákat szűröd ki.
- A zajzárat az effektlánc legelejére tenném, mert a kompresszor azáltal, hogy csökkenti a dinamikát, relatíve megemelheti a zajszintet, de a beszéd szünetekben mindenképp, mert ott nem éri el a threshold értékét a jelszint, ezért teljes erővel támad a zaj, és a make-up gain-t is feljebb állítod, hogy visszanyerd a jelerősséget.
- A reverb legyen viszonylag rövid, jól csillapított, nem nagy méretű stúdióra jellemző. Itt az RT60 értéket érdemes figyelni, ami azt jelenti, hogy 0dB bemenő jel esetén a reverb szintje mennyi idő elteltével csökken -60dB alá. Túl sok reverb elhomályosítja a lejátszott anyagot, és távolabb helyezi a beszélőt. Pre-Delay nem nagyon kell, de kísérletezhetsz vele. A felvételi helyiség visszaverődései is csillapítani kellene. Ha máshogy nem lehet, akkor közelebb kellene tenni a mikrofont a beszélőhöz. Az eleve reverb-es jelekkel sokkal nehezebb dolgozni, beleértve az EQ-t és a hozzáadott reverb-et is.
- Ha ketten beszélnek, akkor két mikrofont érdemes alkalmazni, és jobbra-balra panorámázni (pl. L50-R50) a két beszélőt.
- Használhatsz de-esser-t, hogy a zavaró sibilance-eket (s, sz) csökkentsd.
Én ezzel az effekt lánccal próbálnám meg: zajzár - kompresszor - de-esser - EQ - reverb
A zajzár és a reverb között cserélheted kísérletképpen a sorrendet. A reverb esetén ne feledkezz meg a DRY/WET (vagy MIX) megfelelő beállításáról, hallható legyen az eredeti hang is, ne csak a reverb.
Kompresszornál szerintem viszonylag gyors attack és közepes release értékkel kezdeném a beállítást. A ratio 2:1-4:1. A threshold-ot úgy állítsd be, hogy a gain reduction (beszélőtől függ persze) 3-7 dB között legyen.
Az esetleges tranziens jellegű zajokat (pl. kulcscsomó esik az asztalra ) ki kell szerkeszteni, vagy ha nem lehet, akkor limiter-t kellene még betenni a láncba, hogy ne legyen túlvezérlés, és a hallgató se kapjon sokkot.
Tudnál adni pár támpontot nekem ha beszéd hangot "rádió" hangot szeretnék effectezni? (tudom ez nem zene, hangoskönyv felolvasásra kellene) nem tudom hogyan álljak neki, igazából ilyen ChactGPT szinten álltam neki Ő azt javasolta hogy EQ-nál közepet le, magasat és mélyet fel, + compressor, + erre mehet NoiseGate, nagyon kevés reverb.
Van erre valami jó séma, bevált dolog amivel nekiállhanték kísérletezni?
Egy jó ideje halogattam, de most kipróbáltam a Hotone Ampero multieffektet. Most még gyári presetekkel játszottam, nem nyultam bele semmibe. Nekem így elsőre jobban tetszik mint az eddigi BOSS hangzásaim.
"Azt kell meglátnod hogy a nézők véleménye nem rólad szól, hanem saját magukról. A valódi értékedet nem az határozza meg hogy ki mit gondol rólad, az számít hogy te mit gondolsz magadról"
Ezt nekem mindennap el kéne mondanom hogy beépüljön a tudatalattimba.
Gratulálok Tamás, Magyarországon ezekkel a videókkal egy személyedben te tettél eddig a legtöbbet azért, hogy a gitározás olyan formában terjeden el ahogy annak lennie kell. Azért azt is megemlíteném hogy számomra annyira példaértékű a hozzáállásod a gitározás felé, hogy én idén ebből tudtam a legtöbbet tanulni, és ezt próbálom majd az élet más területén is hasznosítani.
A 437-es Suite-ről van szó és ennek a Chaconne részében van egy téma és utána 10 variáció. Én az 1. és a 3. variációt gitároztam. Megtaláltam Youtubeon, ahol zongorázzák a Suite Chaconne részét:
Erre a sorozatra (is) nagyon kíváncsi leszek.
A jelenlegi sorozat videóit is szoktam nézni amikor kiteszi nekem a YT. Annak ellenére sikerül szerintem elég jó hatékonysággal elcsípni őket, hogy ide nem szoktad mostanában betenni.
Holnapra megnézem pontosan, mert most nem vagyok otthon. Zongorakottából tanultam ezt a részletet, a bal kéz szólamát felvettem a dobbal és élőben meg a jobb kéz szólamát játszottam rá. Úgy emlékszem hogy valamelyik D moll Szvit-ből van. Több részes ez a mű és az egyik része egy téma és több variáció rá, ebből játszottam két variációt.
Szeptembertől indítok majd egy 30+ részes hallásfejlesztő sorozatot, már készen vannak az első részek, amik közül a legelsőben pont a metrumokról lesz szó -és persze ebben is felbukkan a 3/4 és 6/8 különbözősége. Konkrét dalokból vett példákkal még izgalmasabban szemléltethető, hogy mennyire más is a kettő
Ha valakit érdekel, akkor ez a videó kifejti, hogy mi a különbség a 3/4 és a 6/8 ütemmutató között. Angolul nálam is kevésbé tudóknak röviden: Bár matematikai szempontból egyenlőek, a 3/4 lüktetése negyedes, a 6/8 lüktetése pedig pontozott negyedes.
Eljött a szezonzáró adás napja: a Szólómánia utolsó adásában megfejtjük Joe Satriani egyik számában a kettős modális skálát (egyszerre fríg és moll), akkordkíséretet adunk a világ legegyszerűbb dallamának (moll skála első 3 hangja sorrendben játszva), beszélünk a fellépés előtti lámpaláz kezeléséről, és egy szólóötlettel egzotikussá teszünk egy Am, Am, C, G kezdetű akkordmenetet.