1. PIRAMIS: Kóbor angyal (dalszövegíró: Horváth Attila)
A zenekar tagjai előadnak egy rock zene stílust, amihez készült egy
szöveg.Az előadás a közönséget magával ragadja, ami a zenekar
személyének, tagjainak köszönhetően már a megszólalás pillanatában, az
előadásmód, a hangszeres tudás megszokott hangzás miatt is sikerre
van "ítélve".
Az előadók ha átélték is a szöveg egyes pillanatait, vagy
akár teljes egészét - kisebb arckifejezések, rezdülések, effektusokból
ítélve - életük folyamán, "csak előadják" a zeneszámot!
Minden egyes pillanatot élvez a közönség, mert van hitele szemükben az
előadásnak, annak szereplői saját maguk megtestesítői.
A dalszöveg ekkor kel életre, hallás közben, mindenki látja a dalszövegíró művét, a
saját életében megtörtént, lejátszódott eseményeket, kisfilmet, talán
az egykori illatokkal és érzésekkel tarkítva!
A sorok szinte egymásból következnek, rímek viszik a történetet, jól megjegyezhető és kiejthető
módon.
Összegzésként: a jól megválasztott zenekar, előadóművész sikerre viszi bármely olyan élethelyzetet leíró dalszöveget, ami a hallgatóságról szól, könnyen érthető,mozgást utánzó, lendületes, a
legjellemzőbb momentumot refrénként ismétlődő elemeket tartalmazza!
Választott dalszöveg: POKOLGÉP: Itt és most (dalszövegíró: Horváth Attila)
Dalszöveg Értelmezés:
A mű a magára hagyott gyermek dala, egy fohász, a hitevesztett ember kiáltása istenhez.
A Pokolgép Itt és most dalának már a címe is jelzi, hogy a dal célja a jelenben létezés, és a gondviselés jelentőségének hangoztatása. Eleinte még azt hihetné a közönség, hogy egy lázadó, hedonista, élvhajhász, carpe diem dal következik, a „Csak az itt és csak a most” erőteljes kijelentéssel indító sornál. De már a kezdő képben megérkezik e felismerés, hogy egy mély belső monológ kezdődött el, az emberi szenvedés kiáltása, megszólítva benne istent, választ várva egy elkeseredett, vádló hangvételű szóáradatban. A gondjaiban elhagyott, magára maradt, árva ember könyörgése a szeretetért, törődésért. A kérések istenhez intéződnek, mégis érezhetően meghúzódik a mögöttes tartalom, hogy a szülői, emberi gondoskodásért is könyörög: „Panaszkodnom nincs kinek”.
A mű egyetlen versszakból áll, benne két, egymástól jól elkülönülő részre, verze + refrén tagolódik. Egy költői kérdés feltevésével indul, mely megadja a teljes tartalom eszenciáját már a kezdésben, ezzel a hanyagul odalökött költői kérdéssel: „Milyen isten képes rá, hogy kétszer is elveszítsem?” Ebben a sorban visszautalást tesz a múltjába. Azaz sejthető, hogy nem először került a művész ebbe a kilátástalan, reményt vesztett, hitehagyott állapotba, amiből már egyszer visszatalált, és onnan most másodszor is a mélybe zuhant. Az istenkáromlás határait súrolja a „Milyen isten képes…” felkiáltással, megvádolja istent azáltal, hogy megkérdőjelezi az ember iránti szeretetét. Rámutat, hogy maga a hit az emberre mért büntetés, mert a hit, az ’itt és most’-ból kiemeli az embert, és az áldott jövő illúziójával álltatja, ahol majd egyszer beteljesülnek a vágyai. És megfogalmazza kéréseit: „Ne büntessen…Ne álltasson!” Azért is, mert jövőt már a mű első sorában kizárta, nincs máskor, csak a most. És itt a felszólítás Tegye most! Ne holnap, hanem most. Most fáj. Sőt, holnap már ne segítsen.
A verze utolsó képe, „a harangok másért szólnak”, amely költői kép utalhat itt a saját, jelentéktelennek érzett életére. - Ennél a sornál megálltam. Nem csak azért, mert innen indul a refrén, hanem mert érzésem szerint megtöri az eddigi gondolatmenetet ez a kép. Kifelé fordul egy pillanatra, mintha a valóságban hallható harangszó épp passzolt volna a versszak lezárásához, és talán így került bele. A külvilág,a „mások” ebben az egy sorban jelenik meg a teljes dalt tekintve. Így ezzel a költői képpel, a harangszóval zárul a versszak utolsó gondolata, ami átvezet a refrénhez.
Ritmikai váltással is érzékeltetve, a refrénben egymást követi négy rövid, tömör, határozott felszólítás, vagy inkább parancs: árts, érts, gyűlölj, félts! És elérkezünk a végső katartikus óhajhoz:
„Törődj velem!...
Itt és most! ….
Hogy el ne késs!”
Itt a vers katarzisa. A helyzetből fakadó drámai csúcspont. Az önmegsemmisítés vizionálása, az elhagyatottságból való kimenekülés, mint lehetséges tragikus lezárása a szenvedésnek. Ha nem törődsz velem most! Következménye lesz az elviselhetetlen magánynak, az elhagyatottságnak. Istent kéri számon, és egyben közömbösségéből kívánná felrázni. Még ma megteheti, még most nem késő.
Közben tehetetlenségére is rámutat, még ártani sem tud, nemhogy érteni, sem gyűlölni, sem félteni. Könyörög a törődésért, ki is mondja egyenesen, mit kíván: Törődj velem! Figyelj rám! Itt és most! És a magának jogosan szeretetet követelő „zsarnoki” gyermeki tudatállapot szólal fel benne, „hogy el ne késs”, jogosan rémisztgetve a megszólított istent. Talán konkrét önmegsemmisítést feltételeznek szavai, előirányoz, fenyeget, zsarol vele.
A kettősség a refrénben szembe állítja egymással a jót a rosszal, ezzel is fokozva a dalban végigvonuló belső feszültséget pl.: árts-érts, gyűlölj-félts, de bármi, még a rossz is jobb, mint a közöny. Az elhagyatottság, a magány, az élet értelmét nem találó felnőtt szenvedése ez, egy fázó, félő, ártatlan gyermek tiszta, őszinte kiáltásává szelídülve. És talán éppen ettől ilyen erős a hatása a közönségre.
A dal kulcsmondata: Törődj velem, itt és most! Erről szólt a dal. A végső reakcióm, hogy átöleljem az őszinte érzéseiért, a bátor szavakért. Hogy érezze, megértettem.
Szenvedélyből született, az 1980-as évek végén. Én kazettás magnón hallgattam, talán életemben először tekerve fel a hangerőt, mint szárnyait próbálgató kiskamasz, a kezdeti lázadásimban. Akkor így értelmeztem, Most pedig leírhattam ezt.
Az életemre jelentős hatású dalt köszönöm a szerzőknek, Horváth Attila szövegírónak és a Pokolgépnek. Azt, hogy belém égett. <3 És a lehetőséget, hogy ezt itt leírhattam.
Pályázó neve: Sersztnyev Sándor (felkészítő tanár: Jakab Piroska)
Választott dalszöveg: POKOLGÉP: Itt és most
DalszövegÉrtelmezés: Na és ide jön majd a verselemzés a Pokolgép Itt és most dalszövege kapcsán. Csináljátok úgy, mint az iskolában, de ne feltétlenül úgy, ahogy a tanár szerette volna, hanem ahogy Neked lett volna kedved hozzá. Olyan mélyre menjetek le, amennyire jól esik. Ha igazán jól sikerül, akkor egy 3 napos Wellness hétvégén pihenheted ki a dalszövegértelmezés fáradalmait :)
KÉRJÜK, HOGY AZ ALÁBBI FORMÁBAN KÉSZíTSE EL MINDEN PÁLYÁZÓ A BEJEGYZÉST:
Pályázó neve: ITT ÉRTELEMSZERŰEN A SAJÁT NEVED ADD MEG
Választott dalszöveg: A KIÍRÁSBAN MEGADOTT HÁROM MEGADOTT HORVÁTH ATTILA SZÖVEG EGYIKE
DalszövegÉrtelmezés: VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS
A HANGMESTER.HU újból "DalszövegÉrtelmező" pályázatot hirdet, melynek célja, hogy a magyar nyelven történő professzionális dalszövegírás művészi értékének fókuszba helyezésével ösztönözzük a tudatos zenehallgatást. Pályázni magánszemélyeknek lehet kortól és zenei képzettségtől függetlenül, a kiíró által meghatározott három Horváth Attila dalszöveg "értelmezésével", vagyis nincs más dolgod, mint versként történő megközelítéssel elemezni a három dal szövegének egyikét (vagy akár mindhármat), s a "HANGMESTER.HU FÓRUM" "DalszövegÉrtelmező 2020" topic-jában bejegyzésként feltölteni. Egy pályázó a megadott 3 dalból akár többet is elemezhet, sőt, egy adott dalhoz készíthet több elemzést is más-más szempontok, vagy megközelítés alapján, ám ebben az esetben minden "dalszövegértelmezés" külön pályázatnak minősül, tehát külön bejegyzésként kérjük feltölteni a HANGMESTER.HU FÓRUM "DalszövegÉrtelmező 2020" topicjába! Nevezési díj nincs. Bejegyzés után a posztot törölni és módosítani nem tudod, ám a többi felhasználó lájkolhatja és reagálhat rá a fórum adott topic-jában. A program nem titkolt célja, hogy értékes párbeszéd alakuljon ki a dalszövegértelmezések kapcsán, de természetesen a pályázatokra történő nyilvános reagálások az elbírálást nem fogják befolyásolni. Az elbírálásban a szerző, Horváth Attila is részt vesz.
Beadási határidő: 2020. OKTÓBER 30. Pályázók köre: magánszemélyek Elbírálás várható időpontja: 2020. NOVEMBER 30. (A döntésről a regisztrációkor megadott e-mail címeden és telefonszámodon értesítünk.)
fődíj és különdíjak:
- WELLNESS HÉTVÉGE 2 FŐ RÉSZÉRE - ALEXANDRA KIADÓ KÖNYVEI
PÁLYÁZATI FELADAT:
1. lépés: Az alábbi 3 dalszöveg egyikéről írj "dalszövegértelmezést" a verselemzéshez hasonló megközelítéssel!
2. lépés: A verselemzést gyors regisztráció után töltsd fel a HANGMESTER.HU FÓRUM "DalszövegÉrtelmező 2020" topic-jába az alábbiak szerint:
Pályázó neve: ITT ÉRTELEMSZERŰEN A SAJÁT NEVED ADD MEG
Választott dalszöveg: A KIÍRÁSBAN MEGADOTT HÁROM MEGADOTT HORVÁTH ATTILA SZÖVEG EGYIKE
DalszövegÉrtelmezés: VAGYIS IDE JÖN A VERSELEMZÉS
DIÁKOK ÉS MAGYARTANÁROK FIGYELEM ! A DalszövegÉrtelmező pályázatot 2020 őszén minden magyarországi iskolára kiterjesztettük, s a diákoknak lehetőségük van felkészítő tanárral együtt pályázni, s ha így jut a pályázó diák fődíjhoz, a felkészítő tanár részére is felajánlunk egy másik 2 FŐRE SZÓLÓ WELLNESS HÉTVÉGÉT, hogy a diák (pl az egyik szülővel) és a tanár (másodmagával) is ki tudja pihenni a verselemzés fáradalmait! :) Kérjük, hogy felkészítő tanárral történő pályázás esetén a "Pályázó neve" részben feltétlenül jelöljék meg a felkészítő tanár nevét és azt, hogy melyik oktatási intézmény magyartanára! A pályázatban kizárólag olyan felkészítő tanár vehet részt, aki a pályázó diák jelenlegi magyartanára egy adott oktatási intézményben. Fenntartjuk a jogot, hogy erről hivatalos igazolást kérjünk az oktatási intézménytől. Felkészítő tanárra vonatkozó utólagos kiegészítést nem fogadunk el!
VÁLASZTHATÓ DALSZÖVEGEK:
1. PIRAMIS: Kóbor angyal (dalszövegíró: Horváth Attila)
2. KORÁL: Előhang /ugye nem hiszed el?/ (dalszövegíró: Horváth Attila)
3. POKOLGÉP: Itt és most (dalszövegíró: Horváth Attila)
A három dalszöveg bármelyikének választása esetén egyenlő eséllyel indulsz.
1. PIRAMIS: Kóbor angyal
Fáradt vagy, és úgy érzed, hogy széjjeltép a szél.
A városban nincs egy hely, ahová hazamehetnél.
A lány, akit elhívtál, és el is ment veled,
eltűnt, pedig ráköltötted az utolsó pénzedet.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahová mehetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit szerethetnél.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahol megpihenhetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit megölelhetnél.
A várótermek füstje marja a szemed,
ahová elmennél, oda drágán adnak jegyet.
Megőrülsz egy nőért – a bőröd is viszket már.
A lelked is eladnád, ha egy ágyhoz juthatnál.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahová mehetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit szerethetnél.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahol megpihenhetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit megölelhetnél.
Hé, kóbor angyal, mindig alulmaradsz.
Csak akkor nyerhetsz, ha magad ellen fogadsz.
Hé, kóbor angyal, mindig alulmaradsz.
Csak akkor nyerhetsz, ha magad ellen fogadsz.
Nincs neved, nincs címed,
senkit nem érint, hogy vagy.
Vajon, ki tudta eddig megjegyezni arcodat?
Angyal zuhant tépett szárnnyal a farkasok közé.
Gyilkos álruhában jársz, de az arcod az áldozaté.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahová mehetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit szerethetnél.
Ni-ni-ni-ni-ni-ni- nincs egy hely,
ahol megpihenhetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit megölelhetnél.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahová mehetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit szerethetnél.
Nincs egy hely, nincs egy hely,
nincs egy hely, nincs egy hely,
ahová mehetnél.
Nincs egy lány, nincs egy lány,
akit szerethetnél.
2. KORÁL: Előhang /Ugye nem hiszed el?/
Bárkit kísért ezen a csillagon,
Minden harang érted is szól.
Minden történetnek része vagy,
Legyen bármi, legyen bárhol,
Soha semmi nincs túl távol
És körbezár, még ha nem is középen állsz.
Sose félj, hogy gyenge vagy egymagad,
Minden összeér az ég alatt,
És a körforgásnak része vagy:
Amit mérgezel, az mérgez,
Amit érzel, az téged érez,
Amit megérintesz, az kapcsol valahová.
Ugye nem hiszed el, hogy keveset érsz?
Nélküled másképpen volna ez az egész!
És, ha jön az idő, amikor már nem leszel,
Veled is egy egész világ múlik el.
Soha ne kérdezd, hová tartozol,
Minden harang érted szól,
Minden dalban ott vagy már
Ami él, az össze van kötve minden élettel mindörökre
Lehetsz sziget, de akkor is ölel az óceán
Ugye nem hiszed el, hogy keveset érsz?
Nélküled másképpen volna ez az egész!
És, ha jön az idő, amikor már nem leszel,
Veled is egy egész világ múlik el.
Ugye nem hiszed el, hogy keveset érsz?
Nélküled másképpen volna ez az egész!
És, ha jön az idő, amikor már nem leszel,
Veled is egy egész világ múlik el.
Ugye nem hiszed el, hogy keveset érsz?
Nélküled másképpen volna ez az egész!
És, ha jön az idő, amikor már nem leszel,
Veled is egy egész világ múlik el.
Ugye nem hiszed el, hogy keveset érsz?
Nélküled másképpen volna ez az egész!
És, ha jön az idő, amikor már nem leszel,
Veled is egy egész világ múlik el.
3. POKOLGÉP: Itt és most
Csak az itt, csak a most.
A máskor, a máshol nincsen.
Milyen Isten képes rá,
Hogy kétszer is elveszítsem?
Hagyjon el, hagyjon így
Ne büntessen, hogy higgyem,
Tegye most, ha gondol rám,
De holnap már ne segítsen.
Hagyjon el, hagyjon így
Ne álltasson, hogy szeret.
A kezem rég nem fogja már.
Panaszkodnom nincs kinek.
Nem érdekel, mit ígér,
És nem érdekel a holnap.
Csak az itt, csak a most,
A harangok másért szólnak.
Most kell árts,
Vagy most kell érts.
Most kell gyülölj,
Vagy most kell félts.
Figyelj rám itt és most,
Hogy el ne késs.
Most kell árts,
Most kell érts.
Most kell gyülölj,
Vagy most kell félts.
Törödj velem itt és most,
Hogy el ne késs....
Most kell árts,
Vagy most kell érts.
Most kell gyülölj,
Vagy most kell félts.
Figyelj rám itt és most,
Hogy el ne késs.
Most kell árts,
Vagy most kell érts.
Most kell gyülölj,
Vagy most kell félts.
Törödj velem itt és most,
Hogy el ne késs.
A pályázat kiírója (HANGMESTER.HU) további kiegészítő pályázatot hirdet ALEXANDRA KIADÓ könyvcsomagért az alábbi dalszöveg elemzésére, mely teljesen független a fenti pályázatos lehetőségtől:
KÜLÖN BÓNUSZ PÁLYÁZAT: TRB: Ha egy nő nem akar (dalszövegíró: Horváth Attila)
Bármilyen kérdés esetén várjuk leveled a HANGMESTER.HU e-mail címén: hangmester@hangmester.hu
A HANGMESTER-Online Kft. folytatja "DalszövegÉrtelmező 2020" programját, melynek előkommunikációja kávéházi beszélgetésekkel indult az előző évben, majd egy "DalszövegÉrtelmező" iskolai pályázat következett, most pedig már nyilvánosak a "DalszövegÉrtelmező Táborok" időpontjai is.
A "DalszövegÉrtelmező Pályázat" második körében hamarosan értékes hangszeres nyereményekkel és a legnagyobb kiadók könyvutalványaival díjazzuk a magyar könnyűzenei alkotások legfelkészültebb pályázóit.
Új pályázati kiírások hamarosan, s minden fontos információ megtalálható lesz ebben a topic-ban.
Bármilyen kérdés esetén várjuk leveleiteket: hangmester@hangmester.hu
HANGMESTER-Online Kft.
www.HANGMESTER.hu