Ahha, ertheto mi az elgondolasod.
Szerintem jarhato ut, az ellenallat szorzata majdnem le van szarva, ha potit raksz az egyik helyere, nem lesz ott gebasz, de az is jatszik, ha yaxley tarcsat hasznalsz. 12 allasod van, fixre raksz lepcsoket, igy nem lesz specko frekivagas mintha potival szabalyoznad, mert ott ugye a ket veg kozott lehet sok ertek, de ha nem is cel, akkor pipa :)
Johet a kapcs rajz, meg ha van probanyakon akkor johet a tapasztalat is
Valahogy így képzeltem én is, csak a sima RC-s megoldás még csak elsőrendű szűrőt ad, én jobban örülnék a meredekebb levágású másodrendűnek, de ott ugye a könyökfrekit két ellenállat szorzata szabályozza. Nyilván lehetne csak az egyik egy poti, végülis csak akár excel-ben meg kellene csinálnom a függvényt, és megnézni, hogy az hogyan tudna szabályozni. Illetve ott a gain szabályzása is kérdéses, de persze simán lehet még egy opamp-ot mögé nem invertáló erősítőnek. Így akkor 3 IC-ből össze is jönne: 1-1 a hpf-nek és a lpf-nek, egy meg a bemenetre szétválasztásnak és a kimenetre összegzésnek. Lehet eljátszok vele, és bedobok ide egy kapcs. rajzot, azt már jobban lehet fikázni
Igy gondolkodva rajta: nem invertalo kapcsolas, r-c taggal a bemeneten, a R tag helyett raksz egy potmetert, igy szabalyozhato a freki, a kimenetre teszel egy potit a gain szabalyozas vegett. Ezt megcsinalod az alul es a felul atareszto reszen is, a vegere meg raksz egy natur osszegzo aramkort szinten op amp-al? Igy impedancia illesztessel se lesznek bajok. Persze, ez csak elmelet, puding probaja az eves, de probanyakon en elso korben ezzel bohockodnek. Valszeg Robi vagy Kocos jelentkezik majd (vagyis remelem )nekik tuti van tapasztalat ilyen teren, meg lehet az otletem is szar lesz. Igy gyorsan agyalva nekem ezek jutottak eszembe
Igen, én is így gondoltam, sőt, azon filóztam, hogy külön gain kellene a hpf-nek meg a lpf-nek, és a végén összegezni a két ágat, esetleg egy master volume-mal. Amit viszont nem tudok, hogy mi legyen a hpf meg a lpf? Illetve találtam természetesen aktív kapcsolásokat másodrendű aktív szűrőkre, amit nem tudok, hogy hogyan lehetne ezeknek a vágási ferijét változtatni, melyik ellenállás helyett kellene poti, és milyen?
Ha jol ertelmezem akkor 3 dolgot tud a motyo, boost, meg 2 filter es a filterek fuggetlenek a clean boosttol? Azt irja a leirasban, hogy a filterek TBP-ek. Na most ha ez igaz, akkor az nem jarhato ut, ha csinalsz egy micro amp-t a boost reszehez, vagy spark mini kapcsolast atemeled (ez a letto clean boost szerintem a legjobb a piacon) es a filtereknek kulon 1-1 aktiv hp es lp, ami kapcsolhato? Ha a kapcsolhatosag nem kell, akkor azt a reszet kihagyod. Igy elso elgondolasra nekem ez ugrott be, ha az allitas igaz es a filterek szeparaltak.
Kedves Szakik!
Valami ilyesmit szeretnék csinálni. Hogy fogjak hozzá, merre keresgéljek, milyen áramköröket javasolnátok? Akár konkrét dizájnok is érdekelnének, de jöhet valami logikai blokkdiagram is, esetleg némi ötletekkel megtámogatva, hogy milyen építőelemeket használjak. Köszi!
Igen, LM709, de Eldzsi nem az a generáció, legalábbis elektronikai érdeklődés terén, szerintem.
Amúgy trükkös ez a lábkiosztás, mert a DIP8 teljesen jó a helyére.
Van egy régi phaser nálam, amiben van 2db 14 lábú IC, lecsiszolt felülettel. Dual IC lehet, ahogy nézem, az érdekessége, hogy a 6-os lába a negatív, 11-es a pozitív. 4-es és 10-es a kimenet, 5-ös bement, minden más üresen van. Az áramkörben LFO/trigger funkciót tölt be. Van valami ötletetek, mi lehet? +6V és -6V tápot kap.
Mit értesz "lényegi különbség" alatt? Hangbeli különbséget? Arra ott a yt, talán még összehasonlító videót is találsz. Felépítésbeli különbséget? Ahhoz kellene a kapcsolási rajz mindkettőről, de tippelem, hogy nincs nagy különbség az elvben. De ez semmit sem jelent, azonos alapkapcsolással is lehet teljesen eltérő karakterű torzítókat csinálni, csupán néhány érték és alkatrész megváltoztatásával, és teljesen eltérő architektúrával is lehet egészen hasonló hangzást elérni.
Ha tippelnem kellene, akkor arra tippelnék, hogy az elvi felépítésük hasonló, sőt, megkockáztatnám, hogy a nyák akár csereszabatos is lehet, mert úgy olcsóbb a gyártás.
Ha linkelsz kapcsolási rajzokat, akkor levadászható a különbség, anélkül fene se tudja :D Bár ha az egyik OD a másik DS, akkor egyértelműen van eltérés a kettő pedál között.
Radnai Rudolf - Oszcilloszkópos mérések
Antikváriumokba nézd meg hátha találsz, neten nem tudom meg van e, esetleg be tudok szkennelni ezt-azt, én ebből tanultam sok mindent még anno mikor jártam a sulit.
Ha netán valakit érdekel az igazi megoldás: a referenciafeszültség szűrőkondija nálam 47u volt, a netes kapcsolási rajzok 100u-t írnak. Azt kicserélve faszán műxik a dolog, nem kell a volume potit átbuherálni.
Köszi, hogy ránéztél. Így, hogy a volume poti átbuherálásával műxik a dolog, talán nem most azonnal állok neki egy új nyáktervnek, de kétségtelenül nem erre vagyok a legbüszkébb.
Ott a drive poti lábai között elhúzott C21-R28 összekötés nem tetszik, de persze lehet, hogy nem ez az oka. Minden esetre elég érdekesen szétpakoltad az egy hlyre való lkatrészeket. :)
Közben megtaláltam a megoldást: a Volume potit leválasztom egy 10u-s kondival, és az 1-es lábát a földre rakom a referenciafeszültség helyett. Az IC2.2 gondolom továbbra is oszcillál, de azt az oszcillációt ezzel a felüláteresztő szűrővel kiszűröm a kimenő jelből.
Ment oda 100n, 100u, 220u, egyik sem segített a "motorboating"-on, a rövidre zárást nem próbáltam ki. A tápon keresztül most mintha nem hallanék zajt. DE! Hozzá kell tennem, hogy asztalon próbáltam ki, egy erre készített dobozkával, amin van gyorscsati a nyákról jövő in, out, +9V, GND vezetékeknek, kb olyan közelségben, ahogy egy 3pdt kapcsolón is lennének (kivéve ugye a tápot) Még az is lehet, hogy Kócosnak van igaza az áthallással, és az nem is a nyákon, hanem ezen a dobozkán alakul ki. Ez azonban nem nyugtat meg, mert egy effektben sem tudom a vezetékelést annyira pontosan kontrollálni, ennyit "el kellene bírnia".
Szívesen megmutizom, milyen formában szeretnéd? Ide képként az alja (nyákrajz), teteje (beültetési rajz) és a kapcs. rajz megfelel? És igen: a be- és kimenet elég közel van egymáshoz, eleve egy IC a bemeneti buffer és az összegző a végén. Plusz én szeretek spórolni a maratószeren, így jó nagy kitöltések vannak, ennek egy kisebb darabját tesztképpen ki is kapartam a problémás C13 körül, de semmit sem segített.
Persze, mert a motorboating alacsony frekin jön létre, így ha korlátozod a mélyeket, elmúlik. Általában tápon keresztüli áthallás/csatolás vagy kimenet-bemenet közelség miatt alakul ki. Szerintem rossz az a nyák, nem tennéd be, hátha látszik, hol lehet a gond. A FET-és MOS-FET-so fokozatok nagyimpedanciásak, könnyen gerjedni tudnak egy rossz helyen lévő vezeték miatt.
Ja, igen, kipróbáltam a 100n-ós kondit az inverter tápja és a föld közé, nem segített igazán semmit, a tápon ülő zajt az inverter tápjára menő R29 1k-ra növelése szüntette meg.
Na kérem, némi kísérletezés után ez a helyzet: a tremoló-effekt csak a drive potit tökre kicsavarva és a Grunt kapcsoló azon állásában hallható, ahol a 220n-s kondit kapcsolja (C13). A Drive-ot csökkentve kb. negyed fordulatot már nincs ez a jelenség. Ha ennek a fokozatnak az erősítését szelektívebben csökkentem, és a Drive poti és a referenciafeszültség közé berakok egy 1u-s kondit, megintcsak eltűnik a jelenség. Ha a C13-at 100n-ra csökkentem, ugyancsak megszűnik a probléma, ennek az a hátránya, hogy így a Grunt kapcsoló 22n-ós és 100n-ós állása közt alig van hallható különbség. A C10-C14 növelése kicsiny mértékben javított a helyzeten, de csak extrémebb esetben, a C10-et 220p-ra, a C14-et 100p-ra növelve, így viszont már érezhető volt a magasvágás. Ezt elvetettem, mert a hangon elég sokat rontott, míg a problémát csak kicsinyke mértékben javította. Még nem próbáltam ki az inverter fokozat visszacsatolásában levő ellenállat csökkentését, azt gyanítom ez is segít, de ugyanúgy az általános torzítás mértékének csökkentésével jár együtt, holnap erre is sort kerítek, illetve bepasszintok oda egy potit, és megnézem, mit csinál.
Köszi, ez se rossz ötlet, én az előtte levő változtatható erősítésű fokozat buzerálásán gondolkodtam, a Drive potival sorban levő 3k3-as növelése jutott eszembe, mert valóban, a Drive potit kb. félállásig visszahúzva már eltűnik a jelenség. Viszont nyilván a torzítás is csökken, így ezt még nem feltétlen akarom bedobni.
Köszi a tippeket, az a két 22p nekem is kicsit kicsinek tűnik, az opampnál ha jól számolok majd" 22kHz-nél szűr így a visszacsatolásban, az inverteren meg 15,4kHz-nél. Három TI inverterem van itthon, mindet kipróbáltam, mindegyikkel produkálja sajnos a jelenséget. A plusz szűrőkondit kipróbálom, köszi!
Igen, a nyák is okozhatja, viszont a dobozban való elrendezés is, ha a kimenet "látja" a bemenetet (ha még csak asztalon van, akkor ez utóbbi nem releváns).
Próbáld meg növelni c10 és c14 értékét, ez a sípolást elveheti, illetve kisebb erősítésű FET-eket beletenni és persze az invertert is lehet cserélgetni, mert pl. HFE-kkel volt nekem is gondom. De a motorboating (tremolo) szerintem mindenképp kimenet-bemenet közelségre vagy táp áthallásra utal. Az inverter tápjára, a tokhoz minél közelebb, akár a forrasztási oldalon, tegyél egy 100 nanót a föld felé, ártani nem árt.
A blend poti értékének növelését is meg lehetne próbálni.
Egy érdekes felvétel a hatvanas évek elejéről Kambodzsából.
Egyrészt tök jól szól a gitár, másrészt ezek tök jól nyomták a vaut, meg a torzítást, amikor itthon ez még a legnagyobb szentségtörésnek számított.
Újabb kérdésem lenne... Ezúttal egy Darkglass B3K klónnal próbálkozom, a PedalPCB Obsidius dizájnja alapján, saját nyákrajzzal. A Drive poti második felétől oszcillációt hallok, ez eleinte csak magasabb frekvenciás zajként jelentkezik, méghozzá a tápon is, mert még bypassed állapotban is hallom az erősítőből. Még feljebb tekerve mintha még egy alacsony frekis moduláció is ráülne, kvázi tremolóként. Ez már a jelben is hallható, ahogy az lecseng és alacsonyabb szintje lesz. Arra tippelek, hogy a hex inverter oszcillál vallahogy, pedig a nem használt inverterek bemenetit földre húztam, pont, mint a PedalPCB-s kapcsolásban. Van vallami tippetek, hogy hol lehet a bibi? Esetleg maga a nyákterv okozhat ilyet? Köszi!
Csak mert volt csuhé és érdekelt a sztori hogy milyen az izolált (gyári) és sima stabis táp+polipkábelezéses megoldás közötti különbség kipróbáltam.
A tapasztalatom:
Sulisként, amikor még taknyos órrú voltam, nem volt pénz semmire, így fater jóvoltából egy leselejtezett esztergából kiszedett zavarszűrt, elég komoly táp panelt alakítottam át 9V-ra, ami a vezérlésnek volt a tápja, combos, rövidzár védett, lágyindítós és zajtalan volt.
Ezzel használtam évekig a boardom gond nélkül ezután jött egy Harley Benton ISO10 AC a kíváncsiság miatt. Annyira nem vészes az ára sem, ha más márkát nézek amik a piacon vannak.
Amit hallok a kettő között:
-izolált táppal nem gerjed be az erősítőm ha valamelyik pedált kihajtom/boost be van kapcsolva stb
-kisebb helyen elfér
-több funkció van benne (5V kimenet, 9-12-18V kapcsolhatóság)
-illetve egy nagyon picike, teljes zenekari kussban észrevehetően volt sercegés a polipkábeles megoldással, de ez élő körülmények között nem hallható
Boss ES5-el van kapcsolgatva a vasút. TC Electronic reverben és delay-em van, egyik táppal sem volt sípolás, vagy bazi nagy gond a hangban.
Azon a gerjedésen/sercegésen kívül nem tudok felmutatni negatívumot a sima polipkábelezésre, valszeg ott is ha nyomozok meg lett volna mi a gond fene tudja.
A földhurok megelőzésére lehet alkalmas, illetve úgy általában a digitális pedálokat jó lehet galvanikusan leválasztott tápról üzemeltetni. Az a helyzet, hogy én egy darab 7809-el stabilizált tápról üzemeltetek kb. 12 pedált daisy chain-ben gond nélkül. Van közte egy digitális delay és egy digitális reverb is, nem hallom, hogy gondot okozna. Egyébként meg két ilyen tápot összerakni, és egy elosztót magaddal vinni még mindig olcsóbb, mint a hiper-szuper, ámde bazidrága gyári tápok. Egyiket használod a digitális effektekhez, a másikat az analógokhoz, és kész is vagy.
Cső!
Van azzal valami probléma, ha egy db sima 9V-os adapterről (zajszűrt) egy elosztókábel segítségével üzemeltetek 4-5 pedált?
Csak mert látom, hogy vannak ilyen tápellátó cuccok 10-20-100 ezer Ft-ért. Mikor éri meg olyat beszerezni?
Atyámfiai!
Újra egy paranormális jelenség megoldásában kérném a szürkeállományotok hasznát.
Adva vagyon egy Watkins Copicat MK IV szalagos echo. A kimeneten 7V-ról induló, folyamatosan csökkenő (kb 3V-ig) mérhető feszültség van. Bármilyen elkót teszek oda, mindig ugyanaz az eredmény. Honna a retekből kerül oda ez a fesz? A footswitch bekapcsolásával a swell poti felöl testre van húzva minden, ami onnan jöhet. Ha tekergetem a swell potit, akkor változik amúgy a feszültség. Normál esetben a swell poti középső lábán nincs fesz, utána lévő kondi pozitív oldalán 1,5V van. De ezektől függetlenül, hogy kerül a kimenetre ekkora fesz? Ha felemelem az utolsó kondi lábát, akkor azon mérem a feszültséget, a kimeneten értelem szerűen nem.
Rajz:
Srácok! Az "őrültbab" Év építése versenyen indultam idén. Ha tetszik a Numben Ore Phaser, amit építettem, megtisztelnétek, ha leadnátok rá a szavazataitokat.
A 100n-t a magasátvitel javítása miatt szokták az elkóval párhuzamosan kötni. Hi-fiben, studiotechnikában van jelentősége, gitárnál nincs.
A 2x3,3u meg valószínűleg próbálgatás miatt maradt meg.
Igen, ezek ilyen "csőutánzó" kapcsolások, sokszor egy az egyben átveszik az egész "eredetit", csak a drain ellenállások helyére tesznek trimmert.
Köszi! Gyanús az R7 is, hogy csöves kapcsolásból átvett grid stop ellenállás, illetve nem értem a source-okon fityegő kondikat se annyira: 2x 3u3 helyett nem volna logikusabb egy darab 6u8? Illetve a 10u-s mellett az a 100n meg szinte tökmindegy, nem? Vagy én vagyok hülye hozzá?
Ja, hogy párhuzamos a drain ellenállással! :) Részben azért, amit Gazz is írt, részben vág némi magasat. Nem tudom, van-e itt értelme, haszna, szerintem egy az egyben átvették a csövesekből az anódellenállással párhuzamos 1 nanot.
Kedves mindenki!
A Tayda az utóbbi időben csak DHL-el meg UPS-el hajlandó szállítani, ezeknek viszont csillagászati a vámkezelési költsége. Szóval jön a millió dolláros kérdés: honnan érdemes alkatrészeket vásárolni? Ellenállásokat, kondikat gondolom a Lomex-ből, aktív alkatrészekre is van pár tippem, ami sokkal kényesebb: potik, potisapkák, lábkapcsoló, doboz, jack- és tápcsatlakozó aljazatok. Na ezeket honnan? A Banzai-t és a Musikding-et ismerem, van annál olcsóbb alternatíva? Minden tippet előre is nagyon köszönök!
Köszi a tippet, megkérdezem őket. A SOT23 nem akkora para, igyekszem a nyákterveimet úgy átalakítani, hogy TO92 és SOT23 is mehessen rájuk, nem akkora ördöngősség. De ha tényleg lenne nekik, akkor abból is vennék egy adagot olyan dizájnokhoz, amiknél feltétlenül átalakító nyák kellene.
Oh akkor bakot lőttem :D Amúgy Compatelnél az oldal azt írja van raktáron 2N5457, egy telefon/mail-t megér a dolog, ha van nekik, akkor a SOT23-al sem kell bajlódnod.
Köszi, az 5458-ast megtaláltam én is a HO-nál, asszem 85HUF darabja. Illetve a J201 is kapható még itthon SOT23 tokozásban. Nem elsősorban a basszus preamp miatt, most épp a BSIAB van az étlapon. Amikor még lehetett kapni TO92-ben, akkor betankoltam a J202-ből, az 5457-esről már sajna lemaradtam. Az SMD verzióból tartalékolnék valamennyit, úgy általában.
A krojcer féle bass preamp miatt vennél? Csak mert idehaza van MMBF5458 is, az is jó a helyére tudtommal, de SMD-be kapsz BF545A/B/C-t ami SOT23-ba, ami meg a BF245, felület szerelt verziója. Ha az emlékem nem csal 130 forintért vettem darabját.
Kedves Szakik!
Ha jól látom, már az MMBF5457 jfet-et sem gyártják, de még látok sok helyen, betankolnék. Az ebay-es kínai eladók vajh mennyire megbízhatóak? 50db kb. 10EUR-ért nem volna rossz biznisz, de tartok tőle, hogy a minőség nem az igazi. Van valamelyikőtöknek tapasztalata, esetleg tudtok tuti forrást? Köszi!
Akkor egyértelműen a Studiomaster. Kell egy buffer az elejére, és akkor 3 OPA-t használsz, a negyedik meg lehet a féltáp buffere, de ha split coilt vagy humbuckert használsz, érdemes eleve 18V-os elektronikában gondolkodni. Bár egy modern CMOS rail-to-rail dual OPA-val 9V-ta is lesz elég headroom, meg évente elég elemet cserélni.
Sajnos. Én ugyan csak hobbyból, rádióamatőr szinten bütykölgettem régebben, szintén kipróbáltam egy-két dolgot tőle. A fiam meg a barátai használtak olyan csöves cuccot is, amit Kreuzer szerint alakítottunk át.
Meghalt Kreuzer, bakker? Nem is tudtam. A honlapját látom, hogy rég nem működik. Nagy forma lehetett, öreg csöves erősítőket is restaurált/javított/átépített, mikor kezdtem csövezni, sok mindent tanultam onnan (meg jó sok rajzot letöltöttem)
Keverőpultok rajzát nézegesd, meg ezt olvasgasd át! InnenInnen az utánhúzós kettős T-t több frekire megépítettem már. A traktorban meg valamelyik ősi Studiomaster pult EQ-ját használom, rohadt nagyot fog a közepe, basszusra nekem nagyon bejön.
En egy kéttagú wienhidas parametrikus cuccot javaslok, amiben a a két fokozat középfrekije kettőspotival állítható, és mindkét fokozat tud kiemelni és vágni. Ez négy poti, és gyakorlatilag a gitározásban előforduló összes hangszín beállítás elöállítható vele.
Egy módosított változatát is sokan megépítették. Annyi volt a modd, hogy midrange select
résznél a C11 kondisor ki lett egészítve egy 15 nF-al, a C12 kondisor pedig egy 68 nF -al.
Így nem 5, hanem 6 fokozatú lett a középfreki állítási lehetőség.
Ja, még annyit, hogy ezt ilyen onboard megoldásnak tervezném, passzív pickup-ok mellé, bypass-olhatóan. Szóval relatíve kicsinek kell majd lennie, és max. egy négyes műveleti erősítőt bír el a cucc, hogy ne kelljen havonta elemet cserélni.
Kívánok mindenkinek boldog Karácsonyt!
Ugyanakkor érlelődik bennem a gondolat, hogy kellene egy háromsávos basszus preamp-félét tervezni. Találtam jópár dizájnt, a Sadowsky egy Fender tonestack-et használ, igaz csak két sávval, de nyilván azt lehetne bővíteni. Viszont én nem vagyok nagy rajongója a Fender tonestack-nek. Aztán találtam háromsávos aktív Baxandall megoldást, ez nem is lenne rossz. Viszont aztán az is eszembe jutott, hogy tök jó lenne, ha a közepeket parametrikusan lehetne állítani. Itt meg ugye az elég nehézkes. Így most ott tartok, hogy egy kétsávos aktív Baxandall-t csinálnék, ami után beraknék valamilyen parametrizálható sávszűrőt. Elsőre egy girátor jutott eszembe, de azzal játszogatva annyi gondom támadt, hogy ahogy állítom a középfrekit, úgy a Q elég tág határok közt mozog. Illetve eleve eléggé szűk sávban műxik, ez nem gond? Ti mit javasolnátok, így a bejglikóma határán? Köszi!
IC-csere előtt én mindenképp megpróbálkoznék a bias-osztó ellenállásainak 1k-1k-ra történő "megrövidítésével" - egyidejeűleg a bias-elkó értékének 470uF-ra növelésével.
A szkóp jó. Cseréltem a szűrő kondikat, egy kicsit jobb lett a helyzet. Ha bekapcsolom a pedált, a 9V is csökken természetesen, nem csak a féltáp. Marad még az IC-k cseréje. Köszi srácok! Éljen a bejgli, meg a halászlé!