De akkor DMM-mel mérve a bias feszültségnek is ugrálni kellene. Azt mérted? hangra tesztelted (nem torzít, recseg, kattog vagy ilyesmi)? AC-ben meg DC-ben is nézted szkóppal?
A féltáp szűrő kondit meg azt a 3-4 csatolókondit, ami van benne, nézd már meg, Ha azok jók, akkor én IC-kre gyanakodnék, esetleg forrasztési hibára.
(csak mellékesen megkérdem: jól van beállítva a szinkron és a trigger a szkópon?)
Adva vagyon egy Sansamp Bass Driver DI. A jel ugrál fel-le a szkópon, már az első bemeneti kondi után, és ez mindenhol így van. Amúgy is kevésnek találom a féltápot, 4V csak, de ha bekapcsolom a pedált, még tovább esik 3,8V-ra. Volna valami gyors tipp, merre keressem a hibát? Első gondolatom, hogy valami féltápra menő kondi szivároghat. De nincs kedvem az összes smd kondit kiforraszgatni. Hogyan tudnám lokalizálni a hiba forrását?
Sajnos nincs műhelyem, még műhely-sarkom se. Az íróasztalomon bütykölök, és itt bizony egy ekkora jószág már nem fér el, szóval szegénykém a sarokban áll, élére állítva.
Borzasztó tudatlanságomról teszek tanúbizonyságot, de ezt kifejtenéd kérlek? Pont az volt az egyik tetszetős történet a DSO-kban, hogy van single trigger, ergo tranzienseket éppen egészen jól lehetne vele mérni - szerintem. A fázistolás méréséhez nem elég, ha van két csatornád oszt jónapot? A modulációt sem értem különösebben: a jelalakon elvileg egészen jól látszik mind az amplitúdó- mind a frekvenciamoduláció, nem? Én éppen azt gondolnám, hogy audio tartományban még egészen jól használhatóak lennének ezek a cuccok, mert a sávszélesség még az olcsóbbaknál is épp elég (akár már 1-2MHz is elég lehet kis jóindulattal), a mintavétel lehet kérdéses, de ha jól értem amíg a mintavételi freki nagyjából 10x-ese vagy több a sávszélesség felső határánál, addig a legnagyobb mérhető frekvenciában is van periódusonként 10 vagy több mérési pontod, ergo egész normális jelalakot lehet rajzolni - persze ott már valszeg erősen extrapolál a cucc szoftveresen.
Analóg szkópom van (szondám nincs, azt vennem kellene, de az csak párezer Birodalmi Egység), egy nagy bajom van velük: a rendelkezésemre álló hely igencsak korlátozott, ezek meg többnyire akkorák, mint a hegyomlás, talán az orosz C1-67 kivételével, de az sem kifejezetten kicsi és könnyű.
Ne érts félre, nem akarok okoskodni, meg a saját döntésemet erőltetni, pláne, hogy egyrészt nincsen csak minimális tudásom ebben a témában, illetve ahogy te is mondod: 70-80 ropi nem ugrál csak úgy a zsebemben. Évek óta tökölök ezen, és azért sem ugrottam még bele, mert amit eddig csináltam, ahhoz nem feltétlen kellett szkóp, signal tracking-gal meg tudtam oldani, amit kellett. Alapvetően nem nagypontosságú tudományos mérésekre kell, még csak nem is hi-fi cuccokra, hanem gitáreffektekre, esetlegesen gitárerősítőkre (utóbbira a DSO-k nem feltétlen alkalmasak, bár talán egy 10x-es szondával még az is megoldható).
Szóval jöhet hideg, meleg, bárkinek bármilyen véleménye érdekel a témában, köszi!
Audio mérésekre, főleg tranziens jelenségek, modulációk, fázistolások vizgsálatára a DSO-k nem jók, ahhoz DPO kell. Ha nem cél az, hogy multiméter is legyen egyben meg tárolja a méréseket, meg viszsajátszhass meg nagyíthass (stb.), akkor egy analóg szkóp a legolcsóbb és lejobb opció.
Azért 80 rugót beletolni egy ilyen Hantekbe elég merész, plán, hogy nem is arra fogod használni, amire való. Ennyiért kurva jó használt analóg szkópot kapsz.
Vagy vegyél ebayes zseb DSO-t pár ezerért!
Rettentő hiányosság, de nincs szkópom. Illetve van egy régi batár Philips, amihez a fél dolgozót át kell rendeznem, ha elő akarom venni, ráadásul még mindig nem vettem hozzá szondákat. Vagy használok valami hangkártyás izét, szondát ahhoz meg csinálni kellene. Évek óta ígérgetem magamnak, hogy veszek valami DSO-t, most a Hantek DSO2D10 egész jó ajánlat, csak valahogy mindig volt máshol helye annak a 70-80e HUF-nak. De majd idén az év végi jutalomból
Igen.
Egyébként az is lehet, hogy a fetjeid nincsenek összeválogatva. Amelyik Ug tartományban az egyik faszán szabályoz, a másik lehet még épp csak megmozdul.
Jól gondolom, hogy ez in situ is kimérhető? Mármint ha jól sejtem egy multiméter diódatesztelő üzemmódjában meg lehet nézni, hogy az adott FET él-e még.
ellenben olyan lehet, hogy a fet kipurcan, mert izomból pozitívba vezérelted a gate-jét, és kinyílt kapudióda. Vagy egy jókor jött sztatikus feszely betett neki. Onnan kezdve kvázi nulla ellenállás, és az a fokozat kiesik, azon nem lesz fázistolás. Ez mondjuk könnyen kimérhető.
Basszus, pedig ezerszer megbeszéltük, hogy a részecskegyorsítót lejjebb tekeri. Nem uránnal fűtünk, hanem tóriummal, az nem baj?
Viccen kívül: köszi, akkor nekiállok a hibakeresésnek. Aztán az is lehet, hogy egyszerűen hozzászoktam a hangjához, és most már mást keresnék. Sajna a Small Stone nekem nem tetszett, még a Phase 100-at kéne kipróbálni, esetleg a Mutron idevágó passzusát.
Hacsak nem uránnal fűtetek otthon, vagy a szomszéd nem egy részecskegyorsítót irányít rátok, akkor nem.
De akkor a harmadik füleddel már korábban észrevetted volna.
A kisjelű fet még csak nem is melegszik, szóval a válasz nem.
Kondira inkább gyanakodnék, vagy ellenállatra.
Állandóan én zsongok, de ha egyszer ennyi a kérdésem... Szóval tudnak a jfet-ek használat közben "romlani"? Építettem úgy négy-öt éve egy MXR Phase 90 klónt, és egyre inkább az az érzésem, hogy már csak Phase 45-ként funkcionál. Négy J202 van benne, ezeket én válogattam össze, emlkeim szerint eredetileg ennél sokkal határozottabb volt a phase effekt. Köszi!
Köszi, akkor maradok a műveleti erősítőknél. A jóság mondjuk kevéssé szempont most, nem hatvanötsávos EQ-t akarok összehozni, csak torzítóba ilyen low/low-mid/high-mid/high négysávos okosságot.
Persze hogy van. Pláne a fetesnek.
kvázi végtelen bemenő ellenállás, kvázi 0 kimenőellenállás, könnyebb biasolni, szabályszerűbb működés. Tinában is látszik.
A tranyó ilyen esetben csak kényszermegoldás.
Plusz van még a Gazz trükk, amit csak műveleti erősítővel lehet megcsinálni, és javítja a girátoros LC kör jóságát.
Újabb kérdéssel bombáználak titeket: gyrator-ban van-e bármi előnye a műveleti erősítőknek, vagy a tranzisztoros megoldás éppen olyan jó? Többsávos EQ-ban gondolkodnék, és tranyókkal jobbnak tűnik a helykihasználás, könnyebb a nyáktervezés. Köszi!
Egy próbát ez a Philips DNL kapcsolás is megérne. Ne mai kitaláció, és a "80-as években sokat megépítettem belőle. Nekem tetszett, alig észrevehető a belépése, mert csak a magasakat nyesi ha leesik a bemenő szint.
Az a helyzi, hogy ott se látom. Mindkettő át van irányítva a gmail-es fiókomra, de közvetlenül a webmail felületen is megnéztem, sehogy se látom... Mondjuk a spamfilter törlésre volt állítva, azt tudom még elképzelni, hogy valamiért spam-nek vélte, és törölte kapásból. Átállítottam, hogy csak jelölje meg. Egyébként mindkettő él.
A lebegés erősen függ C10 minőségétől: mindenféle dielektrikumú- és értékű kondival próbálkoztam; nekem 2u2 tantállal a legkevésbé zavaró. A kisütés gyorsaságát (release) az R16 szabályozza: kisebb (~22k) értéknél nem nagyon van lebegés, de lecsengés sem; érdemes ide potit tenni.
Ami az UA1 átal torzított jel kimeneten történő megjelenését illeti: elvileg igaz, nekem - P1 állásától függően - mégis megjelenik; l. lejjebb.
Elővettem a Tietze-Schenket, hogy megnézzem, miről van szó, és rá is találtam a megfejtésre.
Azt jól írtad, a vezérlőjel DC, viszont ami rászuperponálódott torzított gitárjel, az szépen el is tűnik C10 meg C2 miatt.
Szóval nem emiatt van az a visszacsatolás, hanem egészen konkrétan azért, hogy linearizálja a fet szabályozási karakterisztikáját. Kissé szokatlan, hogy a visszacsatolást a fet gate-jére az U2 kimenetéről veszik le, de mivel U2 nem végez se feszültségerősítést, se fázist nem fordít, ezért nincs ezzel gond.
Amúgy mi a tapasztalat? Van lebegés lecsengő torzított jelnél, amikor bekapcsol? Úgy értem, hogy elmegy a zaj meg visszajön párszor, mielőtt megszűnik. Az egyszerűbb kapcsolásoknál ez jellemző probléma, és elég zavaró tud lenni. A linearizálás pont erre lenne megoldás.
Hálás köszi! Asszem még sosem építettem zajzárat, pont azért, mert a lecsengét kinyírja, a gerjedés és a zaj meg része annak a zenének, amit én csinálok és szeretek Ezt az MXR dizájnt, meg az ISP Decimator klónját találtam meg, utóbbi jóval bonyolultabb, speckó THAT IC-vel. Asszem megpróbálom ezt az MXR-t, hátha...
Szerintem: nem a vezérlőjelet (ami gyakorlatilag DC, aminek a 47nF kb. szakadás, ráadásul az R13/R15 osztón a nagyja el is tűnik, hanem a vezérlőjelre szuperponálódott, UA1 által alaposan felerősített, torzított gitárjelet csatolja ELLENFÁZISBAN UA2-re, ezzel csökkentve a zizegő felharmonikusokat.
De csak tipp.
Sziasztok! Köszi a segítséget. Vettem két másik aljzatot beforrasztottam és faszán működik. Nem gondoltam volna, hogy az aljzatok nem jók. Köszi mégegyszer.
Tényleg, ha megnézed a képen az alsó aljzatot (rendesen az lenne a bemenet, itt ugye megfordítható), az olyan, mintha a jel füle esetleg hozzáérne a házhoz. Nem a forrfül, hanem a pöcök, ami a jackdugó hegyével érintkezik (baromira nem tudom a hivatalos nevét).
Poti jol van bekotve, viszont a tokom tudja, en mindig kimerem, Robi majd megmondja ilyen jackel dolgozik tobbet mint en, az egyik jacknel nem cserelted fel a csucsot a testtel? Igazabol ha a poti jo akkor csak a kanoc szakadas vagy a felcsereles jatszik :D
Nekem jónak tűnik a bekötés. Szedd szét, és ellenőrizd a potit és a jack-aljzatokat (én az utóbbira tippelek, ezek elég szar aljzatok, gyakran van köztük hibás) Megpróbálhatod az összes forrasztást még egyszer megfolyatni, lehet egy hideg forrasztási pont is. Nincs sok alkatrész, szóval könnyű végignézni
Köszi a gyors választ. Bekötöttem a gitár és az erősítő közé, sajnos nem szól és nem is szabályoz a poti. Csináltam egy fotót, biztos félrekötöttem valamit.
Kedves Szakik!
Segítséget szeretnék kérni egy passive volume box összeállításában/használatában. A neten talált rajzok alapján összeraktam egy, a JHS black amp box-hoz hasonló eszközt, de a Fender Hot rod deluxe 4. verziójánál, amivel használnám nem működik. Az effect loopba kötve, halkítja ugyan az erősítőt, de egy cérnavékony hangot kapok, kb. full hangerőn, a potinak pedig semmi hatása. Ha egy mxr dyny comp-ot kötök a loopba, és csak a hangerő potit használom, akkor kiválóan működik a dolog, mintha egy master volume lenne. A passive box-hoz 100k-s log-os potit használok, lehet ezen kell változtatni? Köszi a segítséget.
EWR: igen azokat meglestem már első körben, nekem is gyanús volt, de okés volt mind a kettő. Viszont meg lett a probléma, így kipipálom : )
Mind a két panel rossz, LF6 és D1 között szakadás van. Múltkor ott nem néztem szakadást, csak a C7-R8-D1 között, ami persze oké. Ha úgy tetszik én voltam a fasz, azt is meg kellett volna néznem már az elején, és 1 héttel hamarabb meg van mi a szar van, valamiért átsiklottam felette Persze az is megvezetett hogy kettőből kettő rossz, akkor csak a tervem a gagyi, meg ugye nem volt soha rossz panelem tőlük.
Most írtam meg a reklamációt is JLC-nek, nyomoznak hol ment taccsra a dolog, másik panelt összerakva szól mint sertés.
Köszi a tippeket, segítséget mindenkitől, örök hála
JLC-re eddig egyszer panaszkodott egy ember, aki vett tőlem nyákot, de ő is csak arra az egy darabra, se nekem nem volt abból a sorozatból valóval bajom, se neki a másodikkal, amit küldtem, ergo valszeg a hiba nem a nyákban volt. Amikor valami nem stimmolt, akkor mindig kiderült, hogy én baszcsiztam el valamit a kapcs. rajzon, amiből aztán persze, hogy rossz nyákot terveztem. Érdemes lehet pl. azt megnézni, hogy az invertáló / nem invertáló bemeneteket nem cserélted-e fel a kapcs. rajzon. Tudom, hogy triviális, de én szinte mindig ilyen apró hülyeségeket rontok el.
JLC-vel gyártattam ezt is. Már rengeteg gyártáson vagyok túl, eddig sose volt baj vele. Nekem is ez volt az első ötlet, hogy lehet a NYÁK a szar, de 2-ből 2 az már gyanús. Ma-holnap mégegyszer átnézem nem rajzoltam e el valamit, bár már legalább 5x végig néztem, csak nem vagyok vakegér, bár fene se tudja... Köszi a tippeket és tőled is eldzsi
Ezt akartam én is javasolni, bár gondolom saját maratott nyákról van szó. A babos doksiban szereplő nyákterven nekem a tone poti felett levő test az, ami kicsit gyanús, bár két nyákon is pont ott elrontani nem valószínű, illetve ha ott testre menne a jel, az nem magyarázná, hogy miért látja a pozitív tápfeszt az opamp kimenetén.
Csak egy ötlet: nézd meg a nyákot, építettem már olyan babos nyákra, mai hibás volt, forrpont és test között ott maradt egy kis áthidaló rézdarab, aminek nem kellett volna ott lennie. Azt hiszem az valami kórus volt.
Kíváncsiságból összedobtam még egy panelt, persze az is ezt a hibát produkálja. Elkezdtem a bemenettől nézni hol tűnik el a jelem. LF7-es lábán és R9-en meg van, R9 másik lábán szinte semmi nincs. C8 nem zárlatos, illetve C8 után végig néztem minden pontot, semmi sem húz testre, illetve nem zár össze semmi semmivel. Aztán rámértem kíváncsiságból a 7-es lábra, amikor elkussol a pedál. Nos kompletten kint van rajta a pozitív tápfesz közel 9V. Ha 5-ös lábra ráteszem a vizsgálótűmet, amivel a jelkeresést végzem, akkor 7-es lábon újra van jelem és odáig ismét jó. Ha 7-es lábon van jelem, azaz nem ül rajta a tápesz, de R9 másik oldalán nincs ahogy feljebb írtam, akkor LF1-es lábán van leheletnyi jel még, de a 2-es lábán meg semmi nincs. Mi a lófasz van itt bakker
Mi több, nem csak a c5,r7 tagokra, de magára az első műveleti erősítő tagra sincs szükséged, mivel a második tag is nagy impedancián fogad. Az első tag csak a zajt növeli. R6 és r5 közös pontjával mehetsz egyből a második tagra.
Kedves Szakik!
A Red Box V verziójáról van valakinek kapcsolási rajza? A II-es verziót megtaláltam sok helyen, de örülnék legalább a csillapító és a 412/212 kapcsolónak. Köszi!
Általános kérdésem lenne: ha felteszem, hogy nincs szükségem a frekik buzerálására, akkor két féltápra bias-olt műveleti erősítős fokozat közt tulképp nincs szükségem leválasztó kondira, se kapcsolatra a féltáphoz, ugye? Mármint tudok-e egy csapással két legyet/bias-t leütni?
Konkrét példa:
Itt van-e szükségem a C5/R7 párosra, ha egyébként nem akarom azt a felüláteresztőt, mert azt mondom, nekem jó, ha minden átmegy? Köszi!
Anyagköltségben nem rettentően sok, párezer HUF a két poti, néhány ellenállás. Ha lábkapcsolhatóra akarod megcsinálni, akkor ugye kell még egy relé meg egy jack aljzat, meg valahogy bévül csinálni a relének tápfeszelyt. Összesen anyagköltségben talán 10-15e HUF. A munka része viszont nem olcsó. Ki kell találni, hova fér el a két poti meg adott esetben a lábkapcsolóhoz a jack aljzat, meg kell fúrni a sasszit úgy, hogy közben lehetőleg semmit se basszál szét, és ne menjen tele fémforgáccsal, beszerelni a cuccokat, tesztelni, közben lehetőség szerint nem elbaszni, nehogy tönkretedd a kimenőcsöveket, estébé, estébé. Én magamnak megpróbálnám megcsinálni, másnak nem vállalnám. Csak saccolni tudok, de olyan 40-50e simán lehet, pontos árat azok mondjanak, akik ilyet vállalnak is.
Lehet járható út az is, csak akkor a "tisztád" már nem úgy lesz tiszta, ahogy a booster nélkül. Ahogy rockerviktor is írta, lehet, hogy annyi boost-olástól már megreccsen, kérdés, hogy az neked "tisztának" még jó-e, tetszik-e?
Napasztmek, erre meg nem is gondoltam. A boosteres megoldás igazából nem booster, hanem a kompresszor, amin tudok annyi hangerőt emelni amennyi kell, csak a kompresszor a felső sorban van a boardban. Eszembe sem jutott ez az egyszerre két pedálos taposás. na ezt kipróbálom.
Ha a tisztát megtolod boosterrel nem biztos, hogy tiszta marad. Van aki nagyon szereti a karcos tisztát, van aki gyűlöli, ezt neked kell kikísérletezned, hogy tetszik-e úgy. A hangerőkülönbséget természetesen megoldhatja.
A jelútválasztó viszont elég fölösleges komplikációnak tűnik. Egymás mellé teszed a két pedált és egy lábbal, egyszerre lépsz rájuk: egyik kikapcsol, másik bekapcsol és fordítva. Ingyenes A/B kapcsoló. :)
Nos kérem. Végig néztem amik még eszembe jutottak meg amiket tanácsoltál. C6 oké, R8 felé nincs szakadás és jó értéket ad minden alkatrész. A 2-es OPA out nem zár össze a kimenettel. Amikor elkussol, az LF 8-as lábán még van gitárjelem. Este még egyszer átmegyek rajta, megnézek minden kimenetet, most csak idáig jutottam
Robinak sajna igaza van: itt csak az tud segíteni, ha csináltatsz lábkapcsolóval váltható két master potit az erősítőre, és egy valami olyan loop-okat kezelő pedált használsz, ami loop-okkal együtt a csatornát is tudja váltani az erősítődön. Gondolom nem erre a válaszra vártál, de jobbat nem tudok.
És még akkor se biztos, hogy elégedett leszel, mert bejátszik a fránya pszichoakusztika is: ami hangosabb, azt egy bizonyos határig automatikusan "jobbnak" is szokták hallani.
Milyen OD-d van? Egyébként tartok tőle, hogy sehogy. Valszeg pont attól szól jobban az OD-t is feltekerve, mert egyben booster-ként az előfokot is jobban megtolod.