Megannyi fineszelés után azt hiszem leszűkítettem a kört,otthoni csöves kombó terén...azt hiszem lemondok a Blackstar HT5 metálról,mert vannak kedvenc dolgaim classic rock terén,és oda az előző higain kombó sok lesz.A következő kis kombók közül,analóg pedállal,és egyáltalán felhasználás terén(ami a legtöbbet tudja+minőség),melyikkel léphetek a rockszánd felé kényelmesebben?
Bugera V5(8'),most akciós, vagy Vox AC4(10'),ezekben van teljesítmény csökkentő,az előbbiben reverb,külön gainszab.,vagy a magyar Kox F 5W(?'),itt csak tiszta csati,2 gitárbemenet,hangerő+tone?
95%-ban csak otthon használnám,később beszerzett analóg pedálokkal formált hanggal a szomszédaim megelégedésére.
Feltaláltam a spanyolviaszt 50W x2 (=100W) -> +3dB
412 x2 -> +3dB
______________________
50W fullstack = 100W halfstack
, valamint az ember kétlábú, tollatlan állat... és széles körme van.
Tipikusan azok téveszméje ez is akik sosem próbáltak így. Egy sima 20nm-es próbateremben is lehet fullstackel és 8x10 bassládával próbálni. Normálisan be kell lőni a hangerőt, és semmi gond nincs vele.
Egy haverét csöveztem nemrég,ő pl.imádja.
Van jópár jóféle kispedálja,meg egy usa stratóval szólaltatja meg.
Szintén leginkább otthon,meg zenekari próbákon használja,de kimikrofonozva,koncertezett is már vele.
Blues és lightosabb rock zenét nyomnak ők is.
Hali nekem van otthon egy! Most amúgy épp eladósorban van. A GS-en megtalálod. Nekem a reverb hiányzik belőle. De elé van rakva egy Holy grail. Úgy jó. Nem tudom minek moddolni, én személy szerint értelmetlennek találom. Elé kell dugni pedált. Nekem is van előtte egy plexi drive. Ha ahhoz van kedvem az megy. Egy Voxból soha nem fog jönni az AC/DC sound!!
Nagyon hasznos kis cucc, még 1/4 watton is tud hangos lenni. Természetesen ládára kötve!
Az elmúlt már kaptam válaszokat csöves erősítő terén...esetleg a VoxAC4TV,otthoni felhasználásával,mint gyak.kombó,van valakinek tapasztalata,véleménye?Külföldön úgy látom nagyon sokan moddolják...letekerve 1/4 W-ra,"kis" pedállal előtte,valami rockosabb szándot ki lehet csikarni belőle?Csak otthonra.Azt látom,hallom,hogy inkább blues,50-60-as évek R&R-ja a világa.Köszönöm.
Akkor én feltenném a kezem... VC30, Greg, Peavey Classic 30. Ezek mind hangosodtak nekem 12 óra után is a tiszta csatikon. A Peavey a legkevésbé, az ott már valóban inkább kompresszálni meg túlvezérlődni kezdett.
Gyerekek, hülyeségekről ne vitatkozzunk pls. fölöslegesen.
Egyrészt semelyik csövesnek sem értelmes a hangerő szabályzása, tegye fel a kezét, aki hallott már olyan fejet, ami 12 óra master fölött még hangosodott, nem csak kompresszált. (ennek eleve 2 oka van, egyrészt, hogy elmondhassuk, kettesen lerombolja a világot, másrészt eleve csak fél maréknyi alkatrész van a jelútban, lusták vagyunk még osztókkal b@szakodni a poti előtt).
Másrészt a csövek eleve torzítanak, tessék akár megnézni egy heroin árban kapható akár 300b triódás hi-end monoblokkot, 0,5 watt teljesítményen magasabb a THD %, mint egy "modern" félvezetős cuccnak 100%-on, 10 watton meg közel 10%. És? Mégis szeretjük, ahogy csinálják. EGy félvezető pár % mellett már élvezhetetlen hangot ad, a csövevnél ilyenkor szinte észre sem vesszük még, hogy elkezd krancsolni. Egy klasszik non-masteres 50-es Marshall 80-90 watt közt teljesít kihajtva, ha magát a jelalak alatti területet számítjuk.
Ezért is hülyeség összehasonlítani a kettőt, a szabványos mérési procedúrákat elhagyva kezdenek ezek élni, ezért nem jelent, csak támpontot a ráírt teljesítmény, ami a szabványos, torzítás mentes szinusz kimenetre vonatkozik.
...épp nemrég olvastam egy interjúban, hogy bizony az illető Marshall erősítője 117 wattra képes, nem is százra, húha.
Aha, integráld ki nekem a függvény alatti területet nekem 117 wattra pls, köszi:
(csaltam, ez egy 18 wattos marshall fossá hajtva, de mégis tetszik a hang)
Csövesben eleve földelt katódúak a végcsövek, ami ugye feszültségerősítést eredményez, de az előttük levő fázishasító rész is erősít.
Tranyósban meg mindig van egy visszacsatolás, pld. a Roland JC120-nál ez 27-szeres erősítést biztosít. Ha nem találod az ábrán, megmutatom.
szerintem inkább a duplája teljesítmény érzete van egy csöves hangerő vs. egy tranyós erősítőhöz képest.
attól is függ milyen tranyós, simán vannak jó tranyósok, pl. H&K, Peavey, ami 50-60W kombóban is nagyot szól.
Ez néha csalóka érzés, mert ha a padlón van a hangfalad, akkor a térdhajlatodban loboghat a nadrágod, a dob - ha mellette állsz - elnyomja a saját hangodat, miközben a színpad előtt, lejjebb tartózkodó fülek meg véreznek a tengelyben kapott jóságtól.
Én igyekszem az fülem magasságába rakni a cuccot, hogy pontosan halljam, mi is jön ki a cájgból, ettől aztán a színpadi arányok automatice jók lesznek, általában az énekeseket se zavarja az a gitár hangerő, ami nekem komfortos.
Nagyobb technika esetében meg már bármi lehet odakünn a fronton, monitorok, egyéb úri huncutság, ott már a technika kezében vagy.
Két okból.
Egyrészt a péegyenlóúnégyzetperer leginkább egyenáramra vonatkozik. Tiszta szinusz esetén pl. a teljesítmény ennek a fele.
Másrészt az 1 Volttal (más szabvány szerint 775mV is elég) "hajtott" végfok a teljes névleges teljesítményt leadja, mivel magának a végfoknak is van némi feszültségerősítése. (Persze, ha történetesen 1 wattos a végfok, akkor igazad van.)
Igen, ott tévedtünk el, hogy az elején én hirdettem az igét, hogy kétszeres hangerőérzethez 10-szeres teljesítmény kell.
Majd később azt a felvetést cáfoltam, miszerint azonos hangszórón mért teljesítmények esetén a csöves 3-szor hangosabb lenne, mint a tranyós.
Na ez a két kérdéskör kavarodott itt össze úgy tűnik.
Igen, a legtöbb problémát az okozza, hogy az a hang, ami önmagában szépen szól egy zenkari beállás elején, amikor csak a gitáros vacakol(kicsit középvágott), az nem szól át a zenén, ezért tekerik fel a hangerőt.
A zenekarozásom elején mindenféle kölcsönerősítőkön játszottunk, általában 30, max. 50w-os tranyós kombókon. Bőven elég volt mindenhova.
Az első saját erősítőm egy Laney 60w-os tranyó volt. Emlékszem, buli előtt egy szakértő gyerek odajött, ránézett szegénykére, és azt mondta: ez nem fog hallatszódni a dob mellett...Kb. harmadáig bőven elég volt feltekerni.
Akkor csak néhány tapasztalat, meg sem próbálom magyarázni, majd a nálam okosabbak max. Ami mindenhol igaz: én minden erősítőnek csak a tiszta hangját használom, nagyon minimális rottyanással, épp a határon vagy még azzal sem. Minden torzítást pedálokkal oldok meg. Nem halk, lírai jazz-t játszunk, hanem post-punk/grunge/stoner jellegű zenét elég erőteljes dobossal. A számaink kb. negyedénél használok tiszta hangzást is, nem csak torzítottat, tehát annak a hangereje egyensúlyban kell legyen a torzított hangok hangerejével.
1) Fender FM100 fej + 412 láda (a szórókat nem tudom, volt a gyári is, meg más is): próbateremben és koncerten egyaránt elég volt 8-9 órára tekerni (ez nagyjából a 3-4. osztás). 9 órára akkor kellett, ha nem volt mikrofonozva, és be kellett szólnia a klubot.
2) Laney VC30 fejjé alakítva, koncerten 112-es vagy 212-es ládával (előbbiben Eminence The Tonker, utóbbiban két Celestion Rocket 50), próbateremben 412-es ládával, ismeretlen szórókkal: koncerten és próbán is általában 10-12 óra környékén használjuk, ládától függően. A Rocket 50-ekkel feljebb kell tekerni, azok jóval kevésbé érzékenyek. Még így is be tudott szólni simán egy átlagos kis klubot mikrofonozás nélkül.
3) Greg 50W fullcső, ládák hasonlóan a Laney-hez: általában olyan 10-11 óra állásban használtam próbán és koncerten egyaránt, 12 óráig a Rocket 50-ekkel kellett koncerten feltekerni.
4) Taurus Stomp Head (70/40W előfokcsöves cucc): ezt még csak próbán használtam, 412-es ládákon. A 70W állásban olyan 11 óra magasságába tekerem fel mind a tiszta csatorna Volume potiját, mind pedig a Master volume-ot. A múltkor elfelejtettem átkapcsolni 40W-ról, úgy mindkét volume-ot kb. 2 osztással kellett feljebb tekerni.
5) Peavey XXX + 412 láda: na ezen nem én játszottam, hanem egy másik zenekarom gitárosa, ahol csak énekeltem. A Viper Room-ban voltunk, az erősítő 1-esen állt, és a zenekar többi tagját, beleértve a saját énekemet a monitorból nem hallottam tőle. Pedig a dobos ott sem a simogatós fajta volt.
Ezek alapján egyszer kipróbálnék egy 15W-os csöves cuccot is, de attól kicsit tartok, hogy azt a nekünk megfelelő hangerő mellett már nem tudnám elég tisztának megtartani. Persze a zenénk 75%-ban ez nem is lenne gond, legfeljebb a pedáljaimat kellene átállítanom, hogy kevésbé lökjék meg az erősítőt. A 18W-os Tubemeister-rel sztem nem lenne gondom, de videók alapján simán megnéznék egy Kustom 15W-os Defender-t, az nagyjából pont az az egyszerűség, ami nekem kellhet, egy jól hordozható méretben, igen baráti áron.
2016-08-22 07:25 |
#19644
Ugyan én nem értek a technikai részéhez de a meglátásom az, hogy egy kis gyártású költségű tranzisztoros erősítőből mindig a közepek hiányoznak. Van benne persze, de mégsem az igazi, ezáltal pont az veszik el belőle ami elengedhetetlen a gitárhanghoz.
Nem a hangerő a legfontosabb hanem azok a felharmonikusok amik a normális csövesekben megvannak mondjuk egy Leney Vc-től felfelé, ezáltal ha csak 15 wattos is, de átszól a zenében. A tranzisztoros viszont legtöbbször nem. tehát hiába a 100 watt, vagy nem hallani belőle semmit, vagy már annyira üvölt, hogy elnyom mindent.
Egyáltalán nem ördögtől való a tranyós hang, de tudni kell használni, a hangszórótól a pedálig mindennél törekedni kell a közép dús hang elérésére, persze ehhez először sok gitárosnak meg kell érteni és szemléletet kell váltani a bevett középvágásos hanggal kapcsolatban.
Szerintem már mindenkinek volt annyi erősítője, hogy saját tapasztalat alapján el tudja dönteni. Nem kell ahhoz cikkeket olvasni. Néha egyszerűbb hallani. Mert mondhat más amit akar, ha Te hallod a saját cuccodon mi a Te erősítőid közti különbség.
Na ebben nekem konkrét tapasztalatom van, mert történetesen van egy ilyen fejem. A válaszom pedig az, hogy még egy 50W-os peavey banditot sem szorongat meg.
Egyhangszórós zárt ládán mérve. Szóval mellé.
"300W-ot félvezetővel lényegesen könnyebben és olcsóbban oldhatsz meg éls ha ez így van, akkor miért ne legyen nagyobb az a teljesítmény, ha nem kerül többe ?"
Olyan nincs,hogy nem kerül többe. Nagyobb teljesítményhez pl. nagyobb/erősebb hűtés dukál. Nem gondolnám,hogy a gyártók nem basznák meg az anyjukat 1 dollár plusz haszonért. Semmi sincs ingyen. A plusz teljesítmény sem.
Az igaz,hogy csövesben lényegesen nehezebb 300W-ost gyártani,egyrészt bazi nagy,másrészt bazi nehéz,harmadrészt meg bazi drága lenne. Basszus cuccban vannak nagyobb teljesítményű csövesek,de azoknak a cipelése sem egy méznyalás. :)
Jó kérdések,de azért pár példát írok.
Tech 21 TM300 - 300W
Kemper rack - 8 ohmon 600W,16 ohmon 300W
Line6 HD147 - 300W
Line6 Vetta II HD - 300W
És még lehetne sorolni.
A fűtőteljesítmény hogy jön ide? Kimenő teljesítményről beszélünk,nem a hálózatból felvett teljesítményről.
Amúgy meddő vita,úgysem fog itt senki senkit semmiről meggyőzi most se,ahogy soha eddig se.
Nem magyarázom semmivel, nem is ismerek félvezetős cuccokat. Egyvalamihez azonban ragaszkodnom kell: Iggy ember azt írta, hogy mindkét erősítő 20W-ot ad le. A fizika rideg tudomány, a 20 W mérésének vannak elfogadott módszerei. 20W=20W és ha ez a 20 W ugyanazt a terhelést hajtja meg, akkor ugyanakkora hangnyomás keletkezik. Ennyi.
( Egyébként magyarázat lehet az, hogy 300W-ot félvezetővel lényegesen könnyebben és olcsóbban oldhatsz meg éls ha ez így van, akkor miért ne legyen nagyobb az a teljesítmény, ha nem kerül többe ? )
És azt le is adják ?
Szerintem abból 100W ami az emitterellenálláson esik + amit a tranzisztorok elfűtenek. Lehet hozzáadják azt is, nem tudom. A csövesnél meg nem számolják a fűtőteljesítményt?
Csövesből az 50 és 100W a legelterjedtebb gitárerősítő teljesítmény,de akkor mivel magyarázod,hogy a komolyabb,színpadra szánt félvezetős végfokú gitárerősítők a leggyakrabban 250-300W-os végfokkal rendelkeznek?
A páros és páratlan számú felharmónikusokkal szokták (többek között) magyarázni a különbséget.
A teljesítmény meg ugye nem egyenlő a hangosság érzetével. :)
Én nem tudom,de az biztos,hogy 100W-os tranyós hangerő érzetének kb. egy 15-25W-os csöves felel meg.
Persze több tényezős a dolog,milyen tranyós,milyen csöves,stb-stb.
Akkor egy tranzisztorosnál máshogyan számolnak, vagy mást írnak az erősítőre.
Az hogy lehet hogy egyik is lead pl. 20W-ot meg a másik is (a csöves), aztán a csöves 3x hangosabb ?
Cirka 18 éve egy 100W-os Vermona keverő erősítővel zenéltünk,akkor még nem volt annyira elterjedve,hogy minden amatőr koncerten van PA rendszer. Szóval volt ahová kevés volt. Aztán lett egy csöves 100W-os végfokunk,arra küldtük ki a Vermona Slave Out jelét,és lényegében sose kellett még 1/3 hangerőig sem feltekerni.
Hangszóró ide-oda, zenekari környezetben nem beszélnék TRANZISZTOROS erősítő esetében
mondjuk 60w alatt..
Azok inkább gyakorló kombók. Abból is egy 15w ... valszeg többek arcára mosolyt csalt.
Amit emlegettek itt H&K 18w csövi fejet, az megszorongat egy 100w tranyóst simán.
Vannak itt akik 100w cső alatt is bicskát rántanak, szal.. csak óvatosan: :)
Szomorúan konstatálom, hogy egy ilyen komoly feladatot amatőrre akarsz bízni! Gondold ezt át jobban!Mert ugye belőled csak egy van, mi többiek meg sokan vagyunk, így válassz inkább egy profi sofőrt!Az autóm puttonyába akár 4x12" láda is befér, akár négy is......
Legyél inkább a sofőröm. Kocsi van, csak nem vezetem, mert állandóan fröccsöt iszom :)
Ezért gond a 2x12" szállítgatás, ezért kísérletezem ilyen faszságokkal, mint a roland.
Nem ártana egy picit a lényegre figyelni. A kiindulás olyasmi volt, hogy hányszoros erősítő teljesítmény hányszoros hangerőérzetet generál. Ezzel kapcsolatban jegyeztem meg, hogy a 15W-os gyerekroland elég hangos ugyan, de nincs headroomja és szar a hangja. Ez a gond 30 W 2x12" -nál nincs. De nálad legyen 18W, nekem tökmindegy.
ez szomorú. javaslom az utóbbi pár oldal többszöri elolvasását és próbáld meg értelmezni, ha nem megy, akkor ne foglalkozz vele, mert úgysem fogod megérteni.