kell egy kis "ellenállás" - az nem minőségi kérdés, hanem főleg magas húr, vagy vastag nyak. én is jobb szeretem, ha "van mit fogni" volt már hangszerem, amit 10-es húrral egy féllel fentebb húztam emiatt otthon :)
nem egy malomban őrlünk, nyilván mindenkinek a jó cucc a jó. én az adott pillanatban elérhető hatásról beszélek. Szerintem ezt jelenti a kézben a szand, a cucc tekintetében. Hiába veszed meg hendrix cuccát, ha a kezedből nem jön ki az a szand, a cuccból sem fog.
Nyilván nem lehet kézzel wah pedált helyettesíteni, viszont fasza wah soundhoz nem elég a fasza pedál. - szerintem
Itt viszont Wing-gel értek egyet: ha a hangzásod, zenéd határa nem a cuccod, hanem a tudásod, akkor az sokkal jobban inspirál gyakorlásra, míg ha folyton küzdened kell a cuccal, az eléggé le tud törni. Persze itt már nem a sound szempontjából közelítjük meg a problematikát, hanem inkább pszichológiai alapon. Illetve ezzel kapcsolatban már több gitárostól hallottam azt az érdekes hozzállást, hogy szeretnek "küzdeni" a gitárral, kell egy kis "ellenállás", mert őket meg az sarkallja. Szóval ez a fele a történetnek elég érdekes...
másik oldalról is meg lehet nézni: hiába veszel ilyen olyan erősítőt-effektet, stb. Ha nem tudsz egy erős-egészséges gitárhangot kihozni a hangszeredből - és ez nem virtuozitás kérdése, hanem a megszólaltatott hang minősége, már a megszólaltatásnál - akkor nem fogod tudni kihozni a cuccodból sem azt, ami benne van. Szóval nem akkor felesleges a jó cucc, ha a kézben a szand, hanem ha nincs kézben a szand :) - szerintöm
Azoknak is igazuk van a maguk módján, akik azt mondják, kézben a szand, de nem lenne egyszerűbb átvágni ezt a gordiuszi csomót azzal, hogy ez a "Milyen erősítőt vegyek? - pálinkafőzés házilag" topic?
Szerintem itt érdemes lenne inkább a hardver szempontjából megközelíteni a dolgot: milyen csőnek, fejnek, hangszórónak, ládának, mikinek, miki előfoknak milyen hangja van, stb.
a végtermék része a játékmód is ami ugyanúgy jellemez leír és felismerhetővé tehet zenészeket.
Van hatása az egyénnek akaratlanul is arra hogy egy cucc hogy szólaljon meg. Akár egy preferált húr készlet, pengető tipus. Akár a megszokás a pengetés helyét illetően.
+ ehhez jön hozzá a hangszer, effekt, erősítő ,láda kombináció nem is beszélve a hangrögzítés módját.
Ezzel a gondolatmenettel sem teljesen értek egyet: ott van ellenpéldának Seasick Steve vagy Jack White. Amit csinálnak, az bizony zene a javából. És még a hangzása is jó sztem. Egyedi, de jó. Tény viszont, hogy vannak stílusok, ahol ez nem működne: nehezen tudnám Steve Vai-t elképzelni amint dísztárcsára szerelt seprűnyélen játszik (az már csak egyéni preferencia kérdése, hogy bármikor inkább hallgatom a fentebb említett két úriember muzsikáját, mint Vai-ét)
Szerintem kár ezt sarkítani, nyilván a jó megszólalás feltétele a jó cucc.
Szarból nem lehet várat építeni.
Itt inkább arról van szó, hogy pl Paul gilbert, Paul Gilbertül fog szólni ha ADA-MP1, Laney vagy Marshall fejeken játszik és közben a pedál boardja is változik.
Ebben benne van az is is hogy egy erősítő csere miatt nem változik meg az általa használt sound drasztikusan.
Nem jellemző a nagy gitárosokra, hogy homlokegyenest más hangzást kezdjen használni egy cucc csere miatt. Nyílván van ellenpélda és van olyan is aki sokfél soundot használ. De a nagy egyéniségekre ez nem jellemző.
Én nem vagyok egy különösképpen jó gitáros. Sőt! Viszont azt veszem észre, hogy egy jó hangszer inspirál, mert jobban úgy szól rajta amit játszom, ahogyan szeretném. És itt most hangszer alatt értem az egész egységet, mindenestül, ami megszólaltatja a hangot.
Boldog emberek ezek a kézben a gitáros arcok. Elég egy jantar gitár, egy tesla erősítő meg egy ócska hangfal, és tökéletesen szólnak. Nincs szükségük jobb cuccra. Ahogy nézem mind ilyenen is játszik.
egyetértek a sound nagy része a játékmód! a jellegzetes gitársound nagy előadóknál olyan, mint az énekhang, átjön charlie, vikidál, elvis hangja bármilyen felvételen, cuccon...
nyilván a széteffektezett kvintelős, stúdióban szétpiszkált felvételen, loopolt hangmintán felnövők ezt kevésbé értik meg.
Dunlop 1.5 mm-es pengetőt használok, de tavaly vidéki hangszerboltban nem volt amikor mentem, vettem valami Alice pengetőt direkt 1.5 mm-est, olyan szar hangzás volt vele mintha valami kínai samponos flakonból vágtam volna ki.
Tökre nem értek egyet ezzel. A "sound" a klasszikus értelemben sztem csak az a hangzás, amit mondjuk néhány kvint, nyitott akkord meg mondjuk egy kis pentaton skála alapján kapsz a rendszeredből. Ebben a játékstílus sehol nincs benne. Az a szand (most direkt így írva), ami a kézben van, viszont épül a hardver ilyen hangzására, valamint az adott előadó stílusára, de még akár az éppen aktuális hangulatára is. Asszem az a gond, hogy nem egységesen értelmezzük, hogy mi is az a "sound". Ahogy írtam: számomra ez csak a hardver. Ahol a "szoftver" (azaz a játékos) is bejön az már a zene, aminek a sound csak eleme.
gitár egy szál dróttal egy egycsatornás erősítőn egyféleképpen fog szólni, max. a pengetés dinamikájával, gitár hangerőpotival játszással kicsit lehet frazírozni, de nem lesz ég és föld
sztem lehet különbség
neked nem volt olyan, hogy hallottál egy bénát játszani egy cuccon mondjuk hangfoglaláson, nem szólt sehogy majd egy hozzáértő is a kezébe vette ugyanazt és egyből rohadt jól szólt?
Az hogy milyen vastag pengető, azzal hol penget a gitáron, milyen az ujján a bőr, milyen vastag húrt használ. Ezek lehetnek az alap feltételek, ehhez hozzájön az előadó füle, hogy milyen soundot preferál, mennyi magas mély közép kell neki a saját soundjához.
Valószínű bármilyen erősítőt adsz a kezébe, hasonló sound beállítására fog törekedni
Sosem fog Collins egy fender twin vagy blackface után úgy szólni mint egy marshall jcm 800 vagy Mesa dual fejen
lehet azonban hasonlóság a fentiek miatt.
De ezek az alap tulajdonságok nagyon tudják befojásolni a soundot.
Az más kérdés, hogy ehhez hozzájön egy védjeggyé vált figura, nyújtás ami erősíti az érzetet.
Szóval én is azt mondom hogy kézben a sound, de azért nem szó szerint.
Sok példát lehet hozni olyan gitárosokról akiknek változott a cuccuk évek alatt de minidg felismerhetőek voltak, sőt a sound sem változott jelntősen.
És ezért van hogy akár egy multieffektből sok sound kihozható, de ha hasonlítani akarok tényleg az eredeti előadóra, akkor a játékát is utánoznom kell.
szerintem meg pont a gitáros/zenész a lényeg, a többi csak eszköz...
egy széteffektezett láncban nagyobb lehet a hardver jelentősége, akusztikuson, tiszta hangszínen kevésbé.
nekem a zene a lényeg elsősorban, nem a hangzás, szívesebben hallgatok egy jó zenét rossz minőségű felvételen, mint egy zeneileg gyengébb, de profi hangzású dolgot.
Én nem vitaként kezelem ezt, hanem beszélgetésként. Továbbá ha elmagyarázol valamit azt nagy valószínűséggel megértem.
Szerintem elsősorban a hardver adja az "alaplevet" , a gitáros meg megfűszerezi a játékstílussal. :) De csak fűszerezéssel nem tudsz jó halászlevet csinálni gyümölcslevesből...
nyilván számít a felszerelés, egyáltalán nem egyféleképpen fog szólni, pont a játékstílus miatt, a kettő összetartozik, akusztikus hangszereken vagy tiszta hangszínen ez jobban kijön, ha nem értitek miről van szó, akkor kár vitatkozni.
Ezzel én sem értek teljesen egyet. Szinte már közhely ez a "kézben a sound" megfejtés, de szerintem is inkább a játékstílus jön át.
Egy gitár egy szál dróttal egy egycsatornás erősítőn egyféleképpen fog szólni, max. a pengetés dinamikájával, gitár hangerőpotival játszással kicsit lehet frazírozni, de nem lesz ég és föld. Fenderes csilingelő tisztából soha nem lesz AC-DC csak "kézzel".
Nem vitatom, aki tud gitározni az bármilyen cuccon tud, de azért a felsorolt nagyok se szarral gurítottak. Érdemes utánanézni pár cuccnak, azért vannak cizellált hangrendszerek Gilmour-on kívül is.
nem, a kettő összefügg! teljesen más a sound ugyanazon beállításokkal, másképp frazírozva vagy más gitárosoknál, nyilván ez elsősorban a nem széteffektezett hangzásnál jön át, ezért is írtam nagy bluesgitárosokat példának, náluk megvan a saját hang, amit szinte bármilyen erősítőn/gitáron tudnak produkálni.
a nagyok soundja még úgy is átjön, BB King, Albert King, Albert Collins, stb. egyből felismerhető pár hang után, mindegy min játszik. zenélésről volt szó, nem felvétel "barkácsolásról", manapság már szimulálhatsz/szerkeszthetsz szinte bármit digitálisan, de nem ez volt a téma.
Aha, elmondanád, ha egy eleve pedálokkal szénné komprimált jelet átküldöd egy egész erősítőn majd a line outból visszavezeted egy másik erősítő gitár bemenetébe, és ennek az erősítőnek a hangszóróit mikrofonozod be egy adott miksivel, ott milyen dinamikataromány van? Kézben, mi? :D
Van eleven rackem. Tudom miről beszélsz. meg persze végigmentem a pod xt jelezte vonalon is. Na ezeket a hangokat tényleg meg lehet unni, pedig teli vannak erősítő, hangfal szimulációkkal.Az ember idővel rájön a kevesebb sokszor több.
Van az a pénz, amiért egy multi vonalból cucc is jól szól
No meg tudni kell a helyén kezelni azt is. Van ismerősöm, aki letolt hajón két évet egy Pod XT Live-al, és egy Variaxal.
Nincs is ezzel gond. Én egyszerűen annyit állítok, hogy egyszerűbb egy torzított hangot lecserélni, ha eleve pedálokkal vacakolsz.
Minden hangot meg lehet unni.:)
Viszont ha a fej torzítását használod, akkor meg loop kell, pluszkábelekkel, ha delayt stb. akarsz használni. Ez is hibaforrás, jelszintveszteség.
Nem beszélve pl. a wah-ról, amit én torzító után szeretek használni.
Ez a Te véleményed. De azzal azért gondolom tisztában vagy hogy tiszta csatorna van olyanban is, amiben szuper a torz is. Amúgy kipróbáltam pár torzítót, csöves marshallon keresztül tc pedálig. Eggyik sem jött be annyira, mint maga a csatorna. Ízlések és pofonok. Nem hinném, hogy egy kettnert meg lehet únni. Én is mindennap rácsodálkozom a laney hangján. Látod can ilyen. Gitárokat is csak addig cseréltem, amíg meg nem találtam a Számomra megfelelőket. Most már eszembe nem jutna lecserélni őket
Nem kell gyenge patchkábel - és léteznek bufferpedálok is.:)
A hibaforrás dolgában van igazság, de ezért kell karbantartani a cuccot. Ilyen alapon ne legyen csöves erősítőd, mert az is érzékenyebb, mint egy tranyós. Sőt, elég egy multi, vonalból..:)
Változhat az ízlés, a szükséglet, szóval ez nem igaz így.
"Csak a szart unja az ember"
Aha, szóval ezért árulnak Greg-fejeket, Marshall Silvert, stb. :)
Ha van egy jó tiszta hang, sokkal szélesebben variálható torzított hangokat tudsz létrehozni pedálokkal, teljesen különböző karakterrel. És ha valami oknál fogva más kell, sokkal egyszerűbb a váltás.
Két dolgot fűznék hozzá. Egyrészt, ha tudod mit akarsz, az azért nagy segítség. Én hat éve játszom már ugyanabban a zenekarban, és kb ki is alakult, mi az a hangzás, ami kell a zenénkhez. Azóta nagyjából le is álltam a cucc csereberével. Egy két dolgot persze kiváncsiságból adok, veszek, de van egy állandó cucc, amit használok a zenekarban.
A másik, hogy egy csorda vonulási sebességét, mindig a leggyengébb tag sebessége adja meg. Egy nagy boardban, egy gyenge patch kábel is képes szétcseszni a hangot. Kis cucc-kevés hibaforrás.
Nincs igazad, rengeteg hangzás kihozható belőle minden stílusban. Elsősorban rendes hangszer kell,aztán egy király fej. És nem fogod megunni. Csak a szart unja az ember. Ha megtalálod a számodra megfelelőt azt nem akarod lecserélni. A pedákat csereberélheted, attól még nem lesz hangzásod ha a hangszer erősítőd nem megfelelő számodra.
Marshall 900 SLX-el pont az volt a bajom anno,hogy nem volt igazán tiszta csatija.
Ha lecsavartam a gaineket,akkor volt valamennyire,de egyérészt halk,másrészt szar,dinamikátlan volt.
Meg amit utoljára építettem erősítőt,annak sincs tisztája,mereztkérték
Ezért kell több erősítőt tartani. Ha az egyikre ráunok, kicsit pihentetem, előveszem a másikat.
BTW, kb minden erősítőnek van tiszta csatornája, ami elé lehet pedálokat kötni, ha arra van kedve az embernek. Szóval van többféle stratégia.
Nem. Három különböző torzítási szintű igen, de mind ugyanannak az erősítőnek a karakterét viseli magán. Amit ha megunsz, lehet árulni...pedállal mindez sokkal egyszerűbb.
Ugyanez vonatkozik a hangszedőkre is. Melyiket egyszerűbb kipróbálni/cserélni: a hangszedőt vagy apedált?
Maradjunk annyiban, hogy bármilyen hangzásra EMLÉKEZTETŐ hangzás.
Elég sok hardveres korlát van, és nem épít az ember egy erősítőbe 3 szett trafót 3 szett csővel 3 szett táppal.
Van ahol elég az egyik van ahol nem. Ahogy általában stúdióban se azon játsszák fel a lemezt, amin a világ másik felén koncerteznek.
Én kétféle hangzást használok.
Az egyik, amikor nincs bedugva a gitár, csak magában szól, gyakorlás céljából.
A másik, amikor össze van kötve az erősítővel.
három csatornából bármilyen hangzás kihozható. Ehhez azért kell jó gitár is, amiben nem egy hangszedő van. Ibanezembe sublime szedőket tetettem, mind a három teljesen különböző karakter. Ad hozzá ezeket a különböző csatornákhoz.