Szerintem erősítő vásárlásnál azt is figyelembe kell venni, hogy hol lesznek a koncertek. 4x12 fasza, adja a felület rendesen, de azt pakolgatni... Jópár basszusgitáros szaktársról tudok aki 4x10+1x15-el, vagy 6x10/8x10-el képzelte el a tökéletes soundot, és igazuk is volt, ellenben ha nem road viszi, akkor vérverejtékes a szállítás. Pikkpakk 4x10, 1x15, 2x12, 2x10 lett belőle - lehet, hogy nem torony mellett áll az ember, de nem kell külön autó, nem 2 ember viszi a cuccot, nem veri le a víz az embert ha meglátja a lépcsőt amin cipelni kell majd...
Ebből kiindulva, 2x12 kombó bőven elég lehet, de akár egy jóféle 1x12 is! Pl nemrég láttam crate stealth kombót aprókban, az meglehetősen sokoldalú, ugyan csak egyszer találkoztam olyannal de nagyon meggyőző volt. Ha nagyobb helyre mennek (nem kis klubb, vagy kocsma), alá lehet tenni egy 2x12-t, és máris elég, + úgyis lesz hangosítás. 150 alatt meg is áll ez, lehet venni pár pedált esetleg még, hogy jobban ízléshez állítható legyen a hangzás.
Vagy, most lesz hangfoglalás, kint lesznek Ágotáék, ott meglesni a silverblade erősítőket. A 20Wos fejüket is érdemes megvizslatni - egyszerűen odabasz. Pl a nevermore-ban Vörös Attila is silverblade-t használ.
Tudom, nem vagyok gitáros így azok kütyüjeit sem ismerem annyira, de nemrég néztem szét hasonló árkategóriában barátomnak cucc után, és ahogy matekoltam nekem ezek jöttek ki. Remélem segítettem, sok szerencsét!
Szerintem;Bajkeverő féle SLO kopi+valami régi 4x12(laney).
Kb 2 kilóból megvan,és nem hinném hogy a gyerek bármikor is
le szeretné cserélni.Szerintem...
Ja és minőségben,hangban nem találsz jobbat,ha igen,az a fej
5-6 kiló körül indul...
Ha 4*12 láda adott (szerintem bőven kilehet lőni 100 alatt ha marshall akkor meg 100 körül) akkor arra már elég egy 30- 50 wattos fej is.SZERINTEM.de hétvégi koncertnézős tapasztalatom az hogy még a 15wattos tiny terror is elég volt a mocskos stoner zenéhez és ugyis MINDENHOL hangosítanak.teljesen fölösleges a 100Watt csövesbe pont hogy majd szívni fog vele hogy 1esig se hagyják neki feltekerni és nemjön meg a hangja.
Hát, a stílusmegjelölés nekem nem világos, mert a Tankcsapda nem klasszikus rock, se nem metal, de ha inkább metal kell, akkor tudom ajánlani Indy kolléga 5150 kombóját. Az eléggé metal. Vadiújak a csövek benne. 60W fullcső, 2x12, szerintem bőven elég bármire... 100W fullcsövet nem nagyon lehet kihajtani, és kevesebb helyet foglal, mint a 4x12 + egy fej. Viszont súlyban legalább annyi, benne van az anyag rendesen a cuccban, cserébe meg is szólal rendesen :)
Na még az is lehet, hogy veszek egy tranzisztoros artec erősítőt. Van 200W-os 2 hangszórós kombó 100 ezer alatt.. Vagy kb. ennyiért lehet használtan venni egy peavey valveking 212 100w kombót. Mindkettő alá lehetne még később venni egy 2*12 ládát, és szükség esetén 4 hangszórósként is működhet, de én azért nagyon nehezen tudom azt a szituációt elképzelni, hogy egy 100w 2 hangszórós csöves kombó egy színpadra nem elég...
Ha az SL-X-re gondolsz akkor neeeee....(finoman fogalmazva erre nem lehet büszke a Marshall cég)
Ha hosszútávban gondolkodtok akkor én inkább egy DSL-50-et mondanék 1960A ládával---igaz ez valamivel több 200e-nél...
Akkor szól száz vatton, amikor már torzít is mint az állat. Ez bekövetkezhet akár félhangerőn is, ha elég nagy jellel küldöd. A jelszint a lényeg, nem a potméter állása.
Mi a véleményetek a Marshall MBC410 basszusládáról? Inkább az érdekelne, hogy ebben az árkategóriában hol van a többiekhez képest, és kevésbé, hogy mit érné meg jobban venni helyette ennyiből.
Köszi, most pl. van eladó 50w-os jcm900 fej és 1960-as láda több is a marshall topicban. Tudom, hogy 50 W is szörnyű sok csövesben, esetleg így összeállítva?
Marshall JCM900 fej, egy 1960-as ládával. Eléggé klasszik cucc, és néha sikerül megfogni 200ért kompletten, főleg hogyha egyben szerzed be. Egybéként tranzisztoros cuccok közül az Artec új erősítői nagyon is jól szólnak. Legalábbis a nagyobb darabok. Én a 120W-os, 212-es kombót próbáltam, és meglepően jól szól.
Sziasztok, olyan témában kérném a segítségeteket, amiben járatlan vagyok. A fiamat bevették egy viszonylag komoly együttesbe gitárosnak. A műfajukat én pontosan nem tudom meghatározni, olyasmi a megszólalás, mint a tankcsapdáé. Szóval vennem kellene egy komolyabb megszólalású erősítőt, rock-metál zene céljából. A tranzisztoros cuccokat elvetettem, azon soha nem szólnak elég jól, pár hónap után esetleg kiszeret a hangjából. Szóval valami csöves cucc kéne. Jó hangos kellene, tehát legyen mondjuk 100w csöves. Szerintem neki egy 4 hangszórós fej-láda kellene, gondolom, az a klasszikus rock megfejtés. Használtan elmennék úgy nagyon-nagyon max. 200 ezerig, ennyiért eddig csak valami invasion, meg peavey valveking-et láttam csöves fej-ládában. Segítsetek, hogy mi lenne a jó, hosszú távú megoldás, minden tanácsot szívesen fogadok, novemberben már koncerteznek, addig meg kellene oldani a kérdést. Hiába van egy csomó gitárerősítőm, mind kisebb-nagyobb kombó, nem való metál-rock zenére...
Az erősítőn a hangerőszabályzó ugyebár 10 állású.
Egy 100W-os erősítő, amikor a 10-es állásban van, akkor szól 100W-al, nemigaz?
A többi állásban lineáris-e a teljesítmény, vagy nem?
Valamint a hangszínszabályzók hogy működnek az erősítőkön?
Ugyan basszushoz való erősítő a prolude, de annál ez van írva:
"Alaphelyzetben a GND Lift nyomógomb KI állásban legyen! Amennyiben a keverőpultra csatlakozáskor földhurok, brumm, zaj keletkezik, akkor kell a benyomásával próbálkozni."
Hát jó, köszi a segítséget, kipróbálom majd úgyis mindenhogy. Biztosan nem kapcsolóüzemű, olyanokat nem is nagyon láttam a piacon (mármint ebben a kategóriában). Ez 10kg, és 2x180w azt hiszem:).
Hát, ha ez egy rendkívül könnyű, ámde nagy teljesítményű végfok, akkor elképzelhető, hogy kapcsolóüzemű. Azoknál, még a kezdeti első modelleknél előfordult, hogy a hangszóró ellenállása is része volt a kimeneti szűrőkörnek, de megmurdelni akkor sem murdelt meg attól, hogy nagyobb ellenállású cuccot kötöttél rá.
Annyit tudok mondani, hogy minden erősítőépítési tapasztalatom és elektronikai ismeretem, valamint az itteni fórumozók tapasztalata is azt mutatja, hogy nem gond a nagyobb ellenállás, csak lecsökken a teljesítmény. Lehet, hogy ők is erre utalnak.
Egy tranyós végfoknál a kimeneti áram az, ami hazavághatja a végfokot. Minél nagyobb az ellenállás, annál kisebb a kimeneti áram, a végfok egyre kisebb teljesítményt tud leadni -> biztonságosabb.
...mondjuk a Marshallon egy kapcsoló is van, amivel lehet váltani mono és stereo mód között, a Peaveyn nincs ilyen. Szóval gondolom ott másképp van megoldva a dolog. Ja, még egy kérdés: Az erősítőn a LIFT - GROUND kapcsoló mit csinál? Mitől függ hogy hova kell állítani?
Nem akarok két ládát használni, csak van a környezetemben egy eladó Peavey láda, amit a Marshallom feléből meg tudnék venni, és hangra azzal sincs semmi bajom. És annál monóban mindkét bemenet 16ohmos, de gondolom át lehet valahogy kötögetni a cuccot úgy, hogy ugyanúgy működjön, mint a Marshall(egyik 4, másik 16).
A Connectoins részben van, vastagbetűvel: "Caution! The loudspeaker's resistance during this operation mode must not fall below 4 Ohm and must not exceed 8 Ohm!"
Ide is beteszem, ha nem baj:)
Üdv! Kis segítségre volna szükségem: Vettem egy Reloop Dominance 702 (ilyen) végfokot, hogy azzal küldjem rá a Podomat a gitárládára. Na most a helyzet az, hogy a végfok leírásában min. 4 ohm, és maximum 8 ohm terhelhetőség van megadva. A Marshall ládámnál ez nem gond, ugyanis azon monoban az egyik bemenet 4ohmosként viselkedik, a másik 16, tehát lehet választani. Viszont anyagi okokból terveztem a Marshallt lecserélni egy Peavey Valveking ládára. Ennek a tulajdonságai (a hangszórók típusát leszámítva) megegyeznek a Marshalléval (300w, 2x8ohm stereo), viszont monoban mindkét bemenet 16ohmos, ha jól tudom. Szóval akkor ha jól gondolom, erre nem szabadna monoban rákötni a végfokot. Akkor viszont kérdés, hogy mit lehet tenni? Át lehet kötögetni valahogy a hangszórókat, hogy úgy viselkedjenek monoban, mint a Marshallban (egyik bemenet 4, másik 16 ohm)?
Köszi előre is...
Nekem is ezért van 30 W-os csöves. Azért 50 W-ot is elviselnék, főleg, ha egy Rockerverb személyében jönne, de a 100-at nem tudom elképzelni, hogy ki tudnám használni. Max. a Sziget nagyszínpadon.
Jöttök itt az úri huncutságokkal Mégis az alapján vesz mindenki erősítőt, hogy hány Wattos.
Én értem miről beszéltek, de ti is értsétek meg, hogy én miről. :))))
(véleményem szerint is 100w-os, 2x12-es kombó a minimum próbákra. nem hajtod ki a lelkét, nem baszod szét, nem vernyákol, stb...
csövesben elég volt egy 15w-os selmer böhöm nagy 2x12 goodmans-ekkel)
Na hát erről volt szó. A falu bolondja, meg Watt mániásnak, meg mit tudom én minek nevezett, holott nekem egy 20 Wattos (vagy nem tudom már, hogy db-es vagy mi a faszom)erőlködőm van, amit minimum hangerőn használok.
Persze, egy nagyobb basszusfej szebben szól(hat) kisebb hangerőn is. Bár pont csöves gitármotyóra igaz, hogy kis hangerőn, azaz nem kihajtva nem biztos, hogy olyan jó.
Ez vót az...nagyon hasznos cikk.
Nagyjából jól is emlékeztem a lényegre: brutális watt-különbség mellett is tud egyforma hangosan szólni két különböző érzékenységű hangszóró. A táblázatban szereplő db-értékeknél ez a watt-szorzó épp négyszeres...kemény.
Nem.
Mikor anno a falu bolondjával erről vitáztunk, nem kezdőkről volt szó.
Én felhoztam a mi basszerosunkat, aki fejlődött az évek alatt és vele fejlődött a cucca is.
Mikor basszuscuccot próbálgattunk boltokban, mindig a nagy cucc szólt lényegesen szebben, mint a kicsi. A szórók miatt is persze, de számított a fej nagysága is. Nem kell azt nagy hangerőn tolni, de kicsin is jól szól, meg nagyon is.
Értsem úgy, hogy akkor ha jön egy kezdő, aki basszuscuccot szeretne x összegből, akkor Te azt írod neki, minimum 300w, mert a "profik" ezt használják a Wembley-ben?
Mit is ér a hangszóró érzékenységének értéke? Az alábbi cikkben kiderül miért is kerül sokba a jó érzékenységű hangszóró, és miért is jó ez nekünk.
WATT vagy DECIBEL?
Még ma is számtalanszor találkozom egy-egy hangfalrendszer vásárlásakor a kérdéssel: erre vagy arra a helyre 2x300W elég lesz? Megvallom őszintén ilyenkor mindig egy világ omlik össze bennem. Több mint egy évtizede magyarázom személyesen vagy cikkek tömkelegén keresztül, hogy már a kérdés is rossz, de vagy kevés emberrel beszéltem még, vagy úgy látszik még többször el kell mondani. Úgyhogy nem ússzátok meg most sem egy kis fizika nélkül, de megígérem próbálom minél egyszerűbben. A hangszóró az erősítőből felvett teljesítményt megpróbálja hangnyomássá alakítani a membrán mozgásán (rezgésén) keresztül. Bizony csak próbálgatja, mert a legjobb hangszóró is csak a teljesítmény öt százalékát (!) "adja vissza" hangban, a többi hővé alakul. (Ezt hívják hatásfoknak),de megígértem,hogy visszafogom magam. Ha buli végén szétszednéd a hangfalakat, tapasztalnád, hogy bizony a hangszóró mágnesköre eléggé meleg. A helyzet hasonlít a villanykörtéhez: egy 100 W-os izzó teljesítményének töredéke lesz fény, a többi melegíti a lámpát. (Ha nem hiszed, markold meg.) Ez az 5% elég kevés (pedig ez egy kifejezetten jó hangszóró, az átlag 1% körül van!),de ezt kell szeretni?
A hangszóró másik jól hallható jellemzője a hangnyomás, amit produkál. Ezt a mérőszámot érzékenységnek hívják. Az érzékenység az a hangnyomás, amit egy méterrel a hangfaltól, egy watt elektromos teljesítmény hatására hallható illetve mérhető. A katalógusokban is így adják meg általában.
Például 96dB/1W/1méter, azt jelenti, hogy a hangdoboztól 1 méter távolságban 1W teljesítmény hatására 96dB(decibel) hangnyomás keletkezett. Nem kell fizikusnak lenni ahhoz: minél jobb a hangszóró hatásfoka, annál jobb az érzékenysége. És itt van az a bizonyos négylábú ugató szerkezet elásva!
Azonban, hogy a fejedben teljes legyen a zűrzavar, még egy kis fizika: a fül 3dB hangnyomás- növekedést éppen észrevesz. Nem kétszer olyan hangosnak hallja, csak egy picit hangosabbnak! Ahhoz viszont hogy a hangszóró 3dB-lel hangosabb legyen, meg kell duplázni a teljesítményt, amit belepumpálok a hangszóróba! És itt azonnal megdolt egy régi tévhit: ha kicseréled az erősítődet, egy kétszer akkora teljesítményűre, kétszer akkora lesz a hangerő. EZ NEM IGAZ! Egy kicsivel nagyobb lesz a hangerő, de elmarad a várt "átütő" eredmény. ( A nagyobb erősítőnek van számos itt nem részletezendő haszna: nagyobb dinamika, nagyobb tartalék, stb.)
Most már mindent tudunk! Nézzünk egy egyszerű példát (vigyázat számítás jön!): Van két hangdobozunk. Az egyik, nevezzük A-nak, 500 W terhelhetőségű, érzékenysége 94dB/1W/1m. A másik,a B jelű 250W terhelhetőségű, de érzékenysége 99dB/1W/1m. Az alábbi táblázatban csak annyit teszek, hogy a kezdeti 1W-os teljesítményt mindig megduplázom. Ugye már tudjuk, a hangnyomás minden duplázásra 3dB-t fog nőni.
Duplázások száma Teljesítmény(Watt) Hangnyomás A(dB) Hangnyomás B(dB)
0
1
94
99
1
2
97
102
2
4
100
105
3
8
103
108
4
16
106
111
5
32
109
114
6
64
112
117
7
128
115
120
8
256
118
123
9
512
121
--
A kilencedik duplázást B már nem bírná ki, mert maximális teljesítménye 250W. De hogyan is van ez? "A" hangdoboz több mint 500W teljesítményen halkabb lesz, mint "B" 250W-on? Igen! "B" hangdoboz hatásfoka, érzékenysége jobb mint "A"-é , fele teljesítményen is hangosabb. A mai erősítőárak mellett nem mindegy: fele akkora végfok is elég a nagyobb hangerőhöz! És most képzeld el, mekkora a különbség, ha egy komplett diszkót szerelsz be 10.000 W-al! Jobb hangdobozzal elég a fele erősítő. Ez már jócskán zsebbe vágó kérdés!
Most hallva az eredeti kérdést - 2x300W elég lesz? - már tudod a választ. Attól függ, hogy milyen a hangdoboz érzékenysége.
Tehát WATT vagy DECIBEL?
Először mindig azt kell nézni, mennyi a hangdoboz érzékenysége ("hány decibeles?"), másodszor az érzékenysége mellett mennyire terhelhető ("hány wattos?"). A fent ismertetett módon (ld.táblázat!), e két adatból könnyű kiszámítani mennyi lesz a hangdoboz maximális hangnyomása. Ez az a hangnyomás, amit a maximális teljesítményen lesugároz a hangfal. Ez lesz a maximális hangerő.
Vedd figyelembe, hogy a hangdobozok többszörözése esetén ugyanez a számítási mód. És, hogy még bonyolultabb legyen: a terem a valóságban jelentősen befolyásolja az egész végeredményt. De ez már tényleg a teremakusztikusok dolga?
Tehát az eladónak nem az lesz az első kérdése, hogy "és hány Wattos erősítőre gondoltál?"
Mit fog kérdezni? Akkor, vagy Te hogy kérnél erősítőt? Világosíts fel bennünket.
Ricsi én nem mondom, hogy a szóró nem jelent sokat, sőt, nagyon számít a db, de nézz utána egy kicsit.
Profi? Ezen már tényleg ne bonyolódjunk. Van lég nagy zenekar a világban. Átlagolj. :)
Nem tudom, melyik topikban, de pár hete valaki betett egy nagyon tanulságos táblázatot arról, hogy a különböző érzékenységű szórók mennyire befolyásolják a hangerő-érzetet. Lehet, hogy rosszul emlékszem, de két különböző érzékenységű szórós cucc (db-értékre végképp nem emlékszem:D) akkor szólt egyforma hangerőn, amikor az egyik 8 w-on, a másik meg 32 w-on volt...ennyit a watt nagyságáról.
"McKagan has used Gallien-Krueger amplifiers throughout his career; his first was a GK400RB model. With Guns N' Roses, he used up to four Gallien-Krueger 800RB heads with GK 4x10 and 1x15 cabinets. His current set-up includes a Gallien-Krueger solid state 2001RB head, whose signal is then fed to four GK 4x10RBH cabinets."
Tisztában vagyok vele, de egy Trace Elliot fej a maga ládáival
és megfelelő érzékenységű hangszóróival, valamint a megfelelő felülettel
nem lehet nagy tévedés.:)
Egy Fender Jazz-Bassel használta a srác, nem kicsit jó volt.
Ne magadból indulj ki; esetleg mielőtt tanácsot adsz valakinek - főleg ilyen hülyeséget - akkor előtte informálódj, mire is kell neki. Nem kötekedni akarok.
És igen, akár 60w-osat is ajánlok neki, amint megtudom, hogy mire is kell neki, milyen stílusban.