Ez nem az én szubjektív véleményem,hanem ez tény, te szerencsétlen.
Így hallod minden egyes felvételen, meg minden normális koncerten. A kedvenceid alapokról játszanak?
Az hogy nem tetszett, egy dolog. Százával tudok mondani olyat, ahol az alapokról szólás is szar. Többet, mind POD-osat.
Ha számodra korrekt, hogy olyanról osztod az észt, amit soha nem próbáltál, és egyszer hallottál valamit, ami valamiért rosszul szólt, akkor lelked rajta.
Mindenkinek meglehet a véleménye, sosem volt ezzel baj, csak ha falsul érvel hozzá, az megint más.
...és azt megint elfelejted, hogy kis (pesti) klubokról volt szó, ahol a technikai lehetőségek nem a legjobbak.
Lehet, hogy lemaradtam a Mesüge koncertjéről a Tündérgyárban?
Ja, azt nem tudtam, hogy Te vagy az univerzális, mind stílusban, mind tudásban...
Szerinted hozzátartozik. Szerintem meg nem. Te csináld úgy, ahogy jónak látod, én is ezt teszem.
Nekem nem tetszett, amikor így hallottam bandát. Az meg csak hab a tortán, hogy hülyén is néz ki. Azt nem mondtam, hogy szar, szóval ne csúsztass.
A hozzáállásom szerintem korrekt, és nem Te fogod eldönteni, bár ez talán fájó pont Neked.
Nem én osztom az észt, hanem Te. Én leírtam az (ellen)véleményem. Nem mellékesen, más is. Ugyanis ez egy fórum.
Ez szintén bazinagy tévedés.
Bedugja line in-be, és kész, semmit nem csinál vele, max a helyhez igazítja kicsit a magas/mély arányokat, ami a karaktert nem befolyásolja. Ellenben ha mikrofonoz, akkor a karakter is függ a miksi fajtájától, helyétől, stb, sokkal több dolog van a láncban.
Kérdezzetek már meg pár technikust, hogy melyiket szeretik jobban. A POD-ot fogják mondani, mert azzal sokkal kevesebb gondjuk/dolguk van.
Egyébként a POd olyat sem csinál, mint az ordító erősítő, ami "beleszól" a dobmikrofonoktól kezdve az énekmikrofonokba, mindenbe, és fordítva. Sokkal szeparáltabban lehet keverni
Alapvetően jót mondasz, csupán két dolog nem igaz belőle:
1. kombót cseszheted metálhoz vagy olyan rokkhoz, amihez alkalmatlan.
2. "normális megszólalás" ezt magyarázom napok óta. a "normális" megszólaláshoz hozzá tartozik a mikrofon meg a PA karakterisztikája, amik elég jelentős mértékben módosítják a hangot. Ugyan a POD csak szimuláció, még mindig fényévekkel közelebb jár ehhez, mint bármilyen alap, ha nincs mikrofonozva/kinyomva.
Az, hogy te még nem hallottál normálisan megszólaló POD-os zenekart, nem jelenti azt, hogy úgy szar a módszer, ahogy van. Én már hallottam sokszor, mondjuk úgy A/B teszten, meg használtam is.
Úgy osztod itt az ászt, hogy még nem próbáltad sosem, meg valszeg nem is hallottál ilyet.
Sebaj, hiteles ér korrekt hozzáállás.
Végülis az oylan bandák mint a Meshuggah, Pain of Salavation stb is gagyi amatőr haknibandák.
Nem kötekedésből, de ha hangosításra kerül a sor, akkor úgyszintén a hangtechnikusra vagy utalva! POD-al talán kevésbé is mellesleg, mivel ott nem kell miksi karakterével, távolságával hangszórótól, és egyéb, általad beállított hangzást megváltoztató tényezőkkel foglalkoznia.
Nem erről van szó. Mi irányítunk, a gójok meg dolgoznak! Ez a világ rendje, így döntöttünk a világkormányban!
Szerintem Norbi örülni fog, hogy fullstacket vihet! Illetve vitethet!
Nem próbáltam, és nem is fogom. Viszont láttam/hallottam csak PA-ra hagyatkozó gitárost, és nekem nem tetszett sem a hangzás, sem a látvány, meg a technikusnak való kiszolgáltatottság. Amúgy is multiellenes vagyok, nekem erősítő meg pedálok kellenek.:) Ahogy Husztigabi is írta: kell, hogy legyen a hátam mögött valami, ami szól, amit én állítok be. És akkor csak magamat okolhatom (legalábbis a gitárhangzásért).
Megtörtént az is, hogy bár finoman mondtam az embernek, nem kell bemikrofonozni, ő megtette, és jó szar is volt kifelé (több cimborám volt a közönség soraiban); én fogtam, és eltoltam a miksit a kombótól koncert elején. Ember vagy nem vette észre, vagy nem tudott reagálni...:D Lényeg, hogy egyöntetű vélemények alapján, jól szóltunk. (Gitár)Alapról.
És lehet, hogy hülye dolog, de nekem a pakolás is hozzá tartozik a buli hangulatához, mint leküzdendő nehézség.:D Fizikailag szarul érezném magam, ha egy szatyornyi cuccal mennék koncertre. Ugyanúgy nem értem ezt a fajta lustaságot, mint azokat, akik sokallják már a 4 kg-os hangszert is.
jaj, hát ne tessék már magára venni!
nem gondolom, hogy egy zenésznek az egyik megoldás kizárja a másikat.
tetszik hogy, hogy akár egy oldaltáskával el lehet menni koncizni.
te próbáltál már ilyen felállásban zenélni?
én nem, de tetszik az ötlet.
Nem beszélve arról, hogy ha POD-val tolnám, akkor minden helyen olyan lenne hangzásom, amilyet a tisztelt hangtechnikus akar! Ha nincs monitorozás normálisan, akkor meg nem is hallom magamat és csak próbálok ott lenni ahol kell. Nem szeretem másra bízni az alaphangzást. Ha akar tesz egy miksit a lökő elé és azt csinál amit jónak lát!
Én mellesleg szeretem a cuccaimat! Paraszt vagyok és kell a matéria, amit láthatok és fogdoshatom! Állítgathatom, nézegethetem meg ilyenek! Nekem még egy erősítő is tud faszán kinézni! Ez vizuális élmény is számomra! Én úgy érzem magam jól, ha van egy jó nagy cuccom! Felrakom magam mögé és amikor megdörren.... ...kiugrik a gatyóba a legénypötty!
Köszi, ezt néztem már, csak kicsit sokallom érte. Egy haverom lehet hogy tud intézni a zaj.hu-ról áfa nélkül egy ilyet, úgy már elég baráti. Csak azért nézelődöm még, mert hátha találok valami egyszerűbb/olcsóbb masinát, ami kielégíti az igényemet:) Pl. a djborze-n árul valaki 11.000ft-ért egy 200w-os mono végfokot, az pl. tökre elég lenne nekem... csak még nem válaszolt a tag...
Ha valakinek van egy fölösleges tranyós végfoka 10-25.000Ft-os kategóriában, kérem jelezze a laszlo.gabeli87 kukac gmail pont com-ra! Mono is lehet, min. 100w körüli teljesítménnyel, 6.3as jack be- és kimenettel. Nem kell tudnia semmi extrát, csak működjön..:)
a démonlordra gondoltam, mert azt hoztad fel példának.
mindegy, nekem nagyon tetszik amit mondtál.
olcsó, kényelmes, és (te már többször is tapasztaltad) életképes alternatíva a tonnás cuccokkal szemben.
Mármint melyik zenekar?
Amúgy miért ne? Valami PA-nak kell lennie, ha az énekes nem gitárkombóról akar szólni. Én is próbáltam már POD-ról, teremben, két dobos mellett is teljesen fasza volt (Dobshow project).
De hogy mást mondjak, a Subscriberól is van egy videó, amikor POD-okkal (legalábbis lényegében valami ilyesmi cuccal) próbálnak, fülessel!!! Nincs hangoskodás, mindenki azt és annyit kever a fülesbe, amennyit akar.
cáfolom, kis klub, nem túl jó PA-val, sokadszor, metálban is, sokkal jobban tud szólni a POD-os megoldás az alapokról szólós megoldásnál. Aki nem hiszi, járjon utána :)
Kicsi klubban nincs olyan motyó, amire érdemes kirakni az alapokat, vagy vonalból menni. Én jó párban zenéltem már, de elenyésző volt azoknak a száma, ahol erre alkalmas cucc volt. Volt ahol a monitorokból az ének is alig jött, de a legtöbben monitor sincs, még énekre se. Én utálok koncert közben folyamatosan arról dumálni a miksibe, hogy "Kérek még a monitorba ezt-azt". Az a Deák Bill Gyula bácsi asztala. Amúgy meg az a tapasztalatom, hogy ha még ki is viszik a cuccokat, legtöbbször akkor sincs normális arány keverés és acucc ami van a helyen önmagában is szarul szól. Én ezen nem is veszekszem senkivel. Ez van!
A seggembe röfögő alap kell, ami jól beszólja a helyiséget is. A döntött láda magasai kevésbé vesznek el. Jól meglőni, hogy faszán szóljon és ha ezek mellett ki akarják vinni, akkor legyen. Rontani már nem sokat tudnak. Persze én metálos vagyok és ez is hozzátartozik.
A vonalból zenélés a lagzis gityósok (Ott alig hallani a gitárt) meg a nagy gitárosok lehetősége, mert ott megvan a technika.
Régóta nem tudtam írni mert költözés volt meg stb.
Szal mióta megvettem az Ibanez TBX fejet másképp látom a világot. : )
Készen vannak a hangszínek amik eddigis megvoltak, a GT-8on tudom szabályozni hogy tiszta vagy torz csatornán van az alaphangszin a fejen, amaz meg effektkörbe van kötve és csak a modulációs meg stb dolgokat használom belőle.
Eddig ugyebár PA végfokkal + multival, modellezéssel használtam a Marshall 1960 ládát, így teljesen más, legjobban a magasabb frekvenciákon érződik, sokkal életszerűbben reagál a motyó...
A fejen egyébként nem fogok sokmindent használni még azonkívül hogy külön magas mély közép eq-k vannak a tiszta torz hangszínen, torzon még megspékelve a középtartomány-választással, always on nekem az "overdrive" kapcsoló ami kráncsosabb tiszta hangszint csinál egy kicsit, úgy teltebb lesz az egész. Ilyen még az X hangszinváltó, amit én eddig nem érzékeltem hogy olyan nagy találmány lett volna, nem nagyon nyúl bele a hangba, majd elválik szal always off ez is meg a reverbet is én a gt-8-on állítom be ha akarom, szal egy négyes lábkapcsolót megspóroltam : )
Egyébként részemről meg arról volt szó legelőszöris, hogy ha már POD mindenképpen, akkor nem érdemes ládázni vele. Ha valaki csöves kombó/fejládára esküszik, oké, meg a POD is, de POD ládára az olyan, mint azok az ültetett terepjárók.
Hidd el, elég sok pesti klubban játszottam, meg vidékiben is.
Az említett esetben is a színpad végére volt pakolva, és mondom mégegyszer, 1m jobbra balra nagyon nem mindegy volt egy-egy hangszernél, ha alapról szólt a banda (nem kell nagyon oldalra állni, csak jobbra balra mozogni). 1m-nél talán azért szélesebbek azok a pesti pincék is...
De azért javaslom, nézz el pesti klubokba (ugyanis ezekről volt szó részemről, írtam is); nem nagyon tudsz annyira oldalra állni, mivel pinceklubokról van szó 99%-ban. És okos ember nem a színpad elejére pakol, hanem minél hátrébb, és akkor nem számít, merre tántorog a nézőbácsi/néni.. Ez is tény.
Én meg lassan, hogy te is megértsd: ez is konkrét tapasztalat, nyomja a szólót a srác a fejládán, alig hallani valamit, 3-4 méter távolságban a színpadtól oldalra lépek 1 azaz egy métert, belépve a láda sávjába, ott meg gyakorlatilag csak a szólót hallom. Na akkor ehhez képest képzeld el ha valaki jobb elöl áll, meg aki bal hátul.
Szóval nem jelentőséget tulajdonítok, hanem hallottam többször, mondjuk úgy, tény.
Kicsit el vagy tévedve, ítéletmetált már elég régen toltam én is, meg az említett tapasztalatok sem ítéletmetál bandákról/koncertekről vannak, a túlharsogós történetet is máshol láttad sztem.
De tudod mit? Ha ezentúl valaki mikrofonnal közelít a cuccod felé, zavard el a picsába. ;]
Szerintem.
Nekem sima 2.0 vesém van. Teljesen használható. Pedál kell hozzá, ha kapcsolgatni is akar az ember. Nyilván a HD jobb már, majd ha úgy van, beruházok egy olyanra.
Egyébként ennek a dolognak a Demonlord/Helloween tribute/stb gitáros barátom a fő guruja, ő jó pár éve csak POD-ot visz klubokba, rendszerint jobban szól, mint a fejládás emberek akár mikrofonozva, akár alapról (úgy pláne). Jó mulatság, ahogy pakolják fel a cuccot, meg beállnak, stb, aztán a végeredmény meg röhely.
A többi POD előnyről nem is beszélve.
Ahol nincs hangosítás, oda nyilván hiába viszel POD-ot. Csak azt is érdemes átgondolni, hogy el kell-e menni olyan helyre, ahol nincs. Ének pl hogy lesz, majd ordít az énekes?
Az ok, hogy hallom magam a monitoromból, de a színpad másik felén is beadják a basszerosnak, meg a másik gityósnak? (és vica-versa: én hogy fogom hallani őket, ha szintén vonalból szólnak?) A másik, amit már 1X leírtam: legtöbb (főleg) vidéki klubban normális PA sincs, nemhogy külön-külön monitorutak....
jogos!
Én meg úgy csinálom, hogy befelé szól egy kis kombó nekem, kifelé meg a hangosító vagy leveszi a multieffektről, vagy ha akar, akkor mikrofonozik.
Akkor leírom egyszerűen: a kis klubokban nincs akkora jelentősége a "ki hol áll?" c. dolognak, mint amekkorát Te tulajdonítasz neki. Szerintem.
Lehet, hogy azért tudunk értelmesen megszólalni alapokról, mert nem ítéletmetált nyomunk 100 w csövesen, egymást túlharsogva.
Viszont csak úgy tartom életképesnek a dolgot, ha mindenkinek van külön monitorútja és monitorládája. Mert az biztosan halott dolog, hogy egy közös monitor van, amiben 2 gitár meg 2 ének egyszerre szól... Ezzel kapcsolatban mi a tapasztalat ?
értem.
mit vinnél olyan helyre, ahol nincs kihangosítás?
magyarul mivel hajtod meg a pod-ot?
milyen pod-od volt, vagy vennél szívesen ami kiszolgálja az igényeidet?
és ezzel most nem azt mondtam, hogy a POD jobban szól, de a szokásos körülmények között 10-ből kilencszer jobb lesz a végeredmény, az egy maradék esetben meg mondjuk ugyanolyan, vagy elhanyagolhatóan rosszabb csak. cserébe csomó időt, energiát meg lehet spórolni. míg az xy zenekar pakol koncert után, a POD-osok már rég söröznek, csajoznak, stb :)
Nincs megfejtés. Úgyis mindenki jobban tudja.
Az én tapasztalatom, hogy klubba jobb a POD, jobban szól, egyszerűbb, sokkal nehezebb elb***i a hangját. Sztem az itt felszólalók, POD ellenzők sosem játszottak még így, én viszont igen. Sokadik alkalommal bizonyosodott be, mondjuk úgy A/B teszten, hogy a POD-os zenekar (pl Demonlord) SOKKAL értelmesebben szólt, mint a többi zenekar a menő/drága cuccukal (Nem beállítási hibáról meg fegyelmezetlenségről van szó)
Ellenben a többi xy zenekar órákat pakol, cipekedik, szerel, beáll, a POD-os zenekar előkapja a hátizsákból, bedugja és kész.
mondom mégegyszer, ez sokszoros tapasztalat, több helyet figyelembe véve, sőt olyan szitut is, amikor az egyik gitáros POd, a másik fullcső JCM fejláda.
Nagyszínpadokon (Pecsa, A38, Sziget, stb) meg tökmindegy, megoldják bármivel.
Gazz kollégának üzenem, hogy sajnos a srácnak akit ajánlott, nem nagyon van ideje erősítőket építgetni mostanság, úgyhogy ha valaki tud még valakit, aki foglalkozik ilyesmivel, akkor várom a tippeket (mezei, kicsi, hótegyszerű végfok építése pod és láda közé...).
Ne szabadkozz, Pesten sem jobb a helyzet...csak itt még nagyképű köcsögök is vannak, akik hangmérnöknek tekintik magukat.
Szóval Ti is gyagyiban nyomjátok?
Legtöbb, főleg vidéki klubban szegényes a PA cucc, úgyhogy jobb ha a gitárok alapról szólnak. Persze ehhez min. 50W-os fullcső kell. (legutóbb pl. qrva jó bulit csaptunk így: a dobcájg+ének volt csak kinyomva---Tiszapart, szabadtér...)
Van egy olyan hülye szokásom, hogy beálásnál lemegyek a "színpad" elé, hogy meghallgassam, hogy szólunk. És megkérek valakit, álljon a helyemre, a miksiállvány elé, esetleg tegyen egy.két tétova tánclépést balra-jobbra.
Nem ördögtől való a gondolkodás.
A Pa rendszerint fejmagasságban, vagy afelett van, legalábbis a magassugárzók, a mélynek meg tökmindegy. De jobban is szórnak sztem, mint egy gitárcucc. A kombó meg a földön van, közönség szempontjából csípőmagasságban kb.
De egyébként is, a mikrofonozot>PA hang egész máshogy szól, mint a gitárcucc magában. Márpedig a mikrofon meg az az utániak ugyanúgy a lánc részei, mint a fej vagy a láda. Ha CD-t hallgatsz, vagy normális koncertet, ott azt is hallod, alapok esetében meg nem.
(tipikus, belövöd stúdióban a cuccot, tök jól szól, elérakod a mikrofont, átmész a felvevőhelyiségbe, és ott meg köze nincs amit hallasz ahhoz, ami odaát szólt)
De a PA ezen csak úgy segíthet, ha az emberek fölött van elhelyezve, és lefelé szól, nem ? Különben ugyanaz a jelenség, mint alapnál, a közönség felfogja a hangot... És a klubok többségében a PA fejmagasságban van, jó esetben...
attól még hogy néha megcsapkodja erőből, nem feltétlenül kell minden ütésnek "max velocityvel" mennie. pont úgy tud dinamikus lenni, ha halkan is meg tudja ütni, meg izomból is.
Hát, ha beállsz a kombód elé mondjuk 4-5 méterre és
- így simán
- elédáll 2 ember
- oldara lépsz 2-3 lépést
ha ezek neked kvázi ugyanúgy szólnak, akkor lehet, hogy nem az én fülemmel van a baj
Még annyi: számomra sokkal inkább profi az, aki alapcuccon is jól meg tud szólalni, zenekarral együtt, mint az, aki CSAK technikus segítségével, PA-n keresztül. Utóbbit tartom amatőrnek.
A metal az valóban más egy kicsit. De a fülsiketítésre nem indok, mert ha minden folyton maximumon van csapkodva, akkor nem lesz dinamika. (tudom, az sem mindig kell :)
De ha nem metal: a nyitott kombót pont azért szeretem klubban, mert jól szórja a hangot, nem irányítottan csőben szól, mint általában a zártak.
Az átlagos klubban levő 2 gagyi PA jetiből sok jót nem nézek ki, de kipróbálom a módszeredet a közeljövőben.
Szerintem meg ez a probléma inkább metálbandákra jellemző, ahol a gitárosok túl akarják egymást szárnyalni hangerőben.:)
Vagy inkább: nekem mások a tapasztalataim. Persze, jó az, ha JÓ hangosítás van, de alapról is simán meg tudunk szólalni, és szerintem nem rosszul. Pedig nem egy eget rengető motyó.
Ami pedig a kis (pesti) klubokat illeti, általában nem nagyon változik a hangzás a "nézőtér" egyik sarkától a másikig, már csak a méret miatt sem.
ez egyébként egy soha véget nem érő vita, nem is akarok meggyőzni senkit a "POD vs csöves cucc kérdésben kis klub szinten" kérdésről, az egész onnan indult ki, hogy ha már egyszer adott egy POD, akkor azt pláne nem érdemes SZERINTEM végfokra+ládára kötni
Persze, fegyelem, meg zenekari játék, ezek szép dolgok...
Az önkontroll dolognak működni kell POD-os megoldásnál is, anélkül az sem lesz jó.
Nem a frusztrációk levezetéséről van szó, de pl egy valamire való rockdobos meg KELL hogy üsse úgy a cineket, testeket, hogy az megszólaljon, nem simogathatja. Ergo a gitárcuccot is meg kell hajtani (jaj, hát meg ugye csöves cuccok), hogy ha arról akarod hallani magadat. Egy SM57 meg mondjuk egész máshogy "szól" a hangerő függvényében. Szoptunk már ezzel felvételkor, minden fasza volt, minőségi cuccok, mégis olyan volt a felvett szand, mind egy zoom vonalból. Aztán a fejen lejjebb tekertük a hangerőt egész halkra, és megjött a szand.
Ugye nem kell elmagyaráznom, hogy miért rossz, ha ordít a színpad.
Alapokról szólás meg akkor is amatőr, és gagyi. Lehet, hogy egy szabadtéri jazz koncerten elmegy, egy klubban egy metal/rock zenekarnál gagyi.
1. tök máshogy szólal meg az alap, mint ami a mikrofon>PA-ból jön.
2. irányított hang, még 412 esetén is, ha beálsz a sávjába, csak azt hallod, egy méterrel odébb állsz, már alig.
3. első sor lefogja kb az egészet, a magasakat mindenképpen. x-edik sorban már csak massza meg zubogás van. aztán lehet szidni a "hangosítást", ami tulképp nincs is.
Tapasztalat: pl két haver zenekar egymás után, ugyanabban a klubban, ugyanaz a PA, hangosítás, mindkettő rutinos brigád, fegyelem, stb. Elsőnél többszázezres/millás fejláda, Gibson gitár, stb, alapokról = gagyi zsizsikes massza, ide-oda lépegetve össze vissza változnak az arányok. Második banda bedugja a POD-okat, és lám lám, érthető, tiszta gitárok, arányos mix bármerre megyek a nézőtéren.
Szal felveheted a próbát, SEMMIT nem fogsz tudni az arányokról, max annak a pontnak a arányairól, ahol a mikrofon állt. Próbateremben nem sorakozik x sor ember sem.
Ennyi...
Mi is úgy játszunk próbateremben, mintha koncertre készülnénk. Értem ez alatt, hogy mindig viszem pl. a boardomat, nem egy POD-dal akarom megúszni a dolgot. És mi is csináltunk próbafelvételeket.
Volt egy-két alkalom, amikor valamelyik cucc jobban fel volt tekerve: na akkor borultak az arányok, mindenki próbálta feltekerni a sajátját, és az eredmény egy massza lett. Amikor viszont ésszel csináltuk, egyből értelmes hang jött ki mindenből, összhang volt, és még csak hiányérzetünk sem támadt.
És amúgy is, sokkal nyugodtabb vagyok, ha olyan cuccal megyek, amihez nem kell kihangosítás. Akkor csak magamat okolhatom, ha szarul szólok/szólunk. Volt nem egyszer olyan, hogy azt kértem, ne mikrofonozzák ki a kombómat. És láss csodát, tök jól szóltunk.
Szerintem meg nehogy már egy zenekar ne tudjon normálisan megszólalni alapokról...ha ez nem megy, ott valami nagyon el van kúrva. Csak némi ész kell hozzá, hogy az ember ne akarja túlharsogni a másikat. Meg a dobhoz (pergőhöz) kell a hangerőt belőni.
Alapvetően igazad van, de van egy jobb megoldás is, amihez viszont fegyelmezett zenekartagokra van szükség.
Ezt úgy hívják, hogy zenekari játék.
Zenekar: tehát csapatban vagyunk, együtt sírunk-nevetünk. Senki se akarja túlszólózni a másikat. Lássuk be, hogy ha brutál hangos, aránytalan, illetve az ének hallhatatlan, akkor hajítófát sem ér az egész. A közönségnek a bandáról egy darab véleménye lesz. Segíteni kell a többi tagot, nem legyőzni.
Játék: a zene öröme, a közös zenélésé, harmóniák, dallamok, nem pedig a mindennapi frusztrációk levezetése a cinek csapkodásával, vagy hátmasszírozás 100W fullcsővel, 4x12-vel, esetleg üvöltözés. (most a stílustól tekintsünk el)
A legtöbb zenekarnak kisebb próbaterme van, mint egy klub. Ha megtanulnának a próbateremben is normálisan, arányosan stb. megszólalni, akkor klubban sem lenne gond.
Régebben egy zenekarommal csináltuk úgy, hogy koncertfelállásban próbáltunk, tehát úgy volt a cucc beállítva, mint koncerten, közönség felé. Kiraktam a felvevőt, felvettük, kielemeztük, arányos-e stb. Na, ehhez kell fegyelem, ha úgy tetszik zenekarvezető, akinek a véleményét elfogadják, és ha azt mondja, hogy 'ez a gitár hangos' akkor nem sértődés van belőle. Általában (kényszerből) ez a tag az énekes szokott lenni, mert amíg nem énekel, tud mozogni, fülelni. De lehet bárki más is, akinek elég hosszú a kábele, hogy kimenjen a saját bandája elé, és meghallgassa.
Szóval egy zenekarnak kell, hogy legyen 'önkontrollja', tudni kell halkabban is játszani (a hibák jobban kijönnek, próbán ez a cél!!!). Nem szabad csodát várni egy ismeretlen klub személyzetétől, fel kell készülni minden esetre. Ez a profizmus tulajdonképpen.
A próbák rögzítését és visszahallgatását hangsúlyoznám. Én mindig felveszem. Tudom, kellemetlen szembesülni a hibákkal, de csak így lehet előrelépni. Persze van, akinek megfelel, hogy ugyanúgy zajong, mint 20 éve, de akkor ne sírjon, hogy nincs siker...
De hozzá kell tennem, hogy a lentiek csak akkor érvényesek, ha normális hangosítás/kontroll van a klubban. Ha ott derül ki, hogy ja, nincs is több DI-box vagy ilyesmi, akkor szopó. Szal ilyen szempontból biztosabb, ha an egy motyó, ami mindentől függetlenül tud szólni, csak hát kérdés, hogy mit ér az olyan buli, amikor ez van.
Ha meg nem klubról van szó, hanem valami menőbb helyről, akkor meg tökmindegy, bármeliyket meg tudják jól csinálni, de még ott is örülnek a technikusok a POD-os embereknek, mert jóval kevesebb dolguk van vele, mint az erősítősökkel :)
Naja, az olyan klubot, ahol nincs kontrol, azt igazából hanyagolni kéne. Meg hát alap dolgok, hogy ne akarja mindenki túlharsogni a többit, stb.
Én már játszottam normális színpadon POD-dal, teljesen jó volt, kifele is, befele is. Egy jó ismerős enekar csak POD-okkal tolja élőben 95%-ban, és rendszerint jobban szólnak, mint a többi sokszázezres motyót felsorakoztató zenekar, akiket nem bírnak kihangosítani egy kis klubban, eleve nem igen lehet normálisan 100W-os fullcsöves fejládákat.
Olyan is volt többször, hogy egyik oldalon POD, másik oldalon JCM2000 412-vel, és az égvilágon semmi minőségbeli különbség nem volt kint a kettő között.
GT-X-ről nem nyilatkozom, nekem sosem tetszett a Boss szimulációja/torzítása.
Egyébként oylan dolog, hogy ki kell tapasztalni, nem megy egyből, mint az ágybaszarás. A legtöbben kipróbálják egyszer, nem jön be, aztán szarozzák a POD-ot.
Ugyanakkor olyan bandáknak megfelel, mint pl a Pain Of Salvation, és nem is akárhogy szóltak sima Live-okról az A38-on vonalból.
Kis klubokba, ahol sokszor probléma van a mikrofonozással/hangerővel, szerintem jobb megoldás a POD. Ha nem is szól 1/1 úgy, mint egy fejláda, még mindig jobb egy 80-90%-os szimulált hang egészséges hangképpel, hangerőarányokkal, mint egy 100%-osan szóló fej, aminek elbasszák a hangját a rossz mikrofonozással/keveréssel/hangerőarányokal 30%-osra.
Tudom, ezzel sokak nem értenek egyet, nekem akkor is ez a véleményem, sokszoros tapasztalatból.
Még annyi, hogy a koncepcióm lényege a modularitás :) Jól hangzik, mi ?
Na, ez annyit tesz, hogy mindig csak annyi cuccot viszek, amennyi kell az adott helyhez, és műfajhoz, nem többet.
Sőt, ha 'fesztivál' van, és van normális (!) helyi cucc, gitáralapok, akkor van, hogy csak az előfokomat viszem, amit erősítő returnbe bedugok, egy kis globális presence állítás, és működik. Tulajdonképpen ez is egyfajta tapasztalatszerzés, hogy más erősítőn játszik az ember, de a saját presetjeivel... kicsit néha persze bele kell nyúlni a programokba, de ez inkább optimalizálás. A dolognak így is működnie kell, hiszen a profiknak is megy ez... azaz, kézben a sound :)
OK, van olyan műfaj, ahova az kell, és a finomságok nem kell, hogy kihallatszanak, csak a hangerő. Meg a halláskárosodás, aztán csak teszi rá a magasat (azok nyíródnak ki legelőbb a fülben), herseg és visít az egész cucc. Stúdióban meg elvérzik az ürge, kiderül, hogy ami falbontó hangerőn jónak tűnik, az valójában valami pontatlan, hamis maszatolás.
Ja, itt most a boost-ot szólókiemelésre értettem. A TS is jó persze, de az inkább gain boost, bár hogy köti be az ember, ugye... :) De a pedálokhoz annyira nem értek, bevallom, nekem 'elég' a fullcső.
A hangszóró ízlés dolga, de ha kisebb teljesítményű az erősítő, akkor min. 100dB körüli érzékenységű kell legalább, pl. Celestion Vintage30. De sok más is van, én viszont szeretem a középhangokat, azaz konkrétan utálom, ha valami (eq, hangszóró stb.) eltünteti a közepeket, ami a gitár karakterét mutatná meg... Ezért jött be a V30 többek között, de biztosan sok jó hangszóró van még. Asszem Eminence Red Coat Wizardom is volt, nagyon frankó volt az is.