Igen, valóban így pontosabb. Köszönöm, figyelek.
Terv. Újra végigmegyek a vezetékezésen, hangszórót kötök a kimenetre, bekötöm a tápkábelt, nagyfeszt leforrasztom a panelről, biztosíték helyére egy izzót kötök. Csövek nélkül bekapcsolom, nagyfeszt, fűtést mérek. Ha ok, nagyfeszt visszaforrasztom, bekapcsolva pufferken végigmérem, földhöz képest sasszin feszt és áramot mérek. Ha ok, csövekkel bekapcsolom, végcső katód ellenállásán feszt mérek, hogy lássam mekkora a katódáram. Ha ok, izzó ki, biztosíték vissza, bekapcs, gitárral kipróbálom.
Nem! A védőföldet mindig a burkolatra kell kötni. Pont ez a lényege. Az más kérdés, hogy a burkolatot rákötöd az áramkör negatívjára is, és így az közös lesz. De érintésvédelmi okokból a védőföldet mindig közvetlenül a burkolatra kötöd, nehogy a szerepét valami megszakadt vezeték miatt ne tudja betölteni.
Akkor abban az esetben, ha a burkolatra kerül delej, te fogod földelni, amikor megfogod. Rossz lesz. De egy normál működésű eszköz esetében semmi sem történik.
Sziasztok,
Resprom A104 rehabilitáció itt tart most. Elvileg már csak a 230-as kábelt kell a tömszelencébe behúzni és a kapcsolóra forrasztani a végeit. Rátudnátok nézni, hogy kilométerekről, monitor mögül kb-ra rendben van-e?
Szeretnék kérdezni egy párat. A 230-as földet ugye az áramkör negatívjára kell kötni, mi van akkor, ha a konnektorban/hosszabbítóban nincs föld? A kimenő trafó hangszóróra menő vezetékei közül az egyiket testelni/földelni kell?
01 02 03 04
Tegnap jártam Lőrincz Attilánál (cyklon), gondoltam írok egy pár sor a találkozáról.
Attila jól van, jó hangulatban beszélgettünk. Egy kicsit tuningoltunk is :)
Meghallgattam az utóbbi időkben épített erősítőit. Mondhatom, hogy csúcsra ért a kreativitása. Minden eq állásnál, minden módban vilagszinvonalú soundot hallottam.
A mester egyébként dolgozik, alkot továbbra is.
Már tudom. Youtube-n találtam videót. Ugyan az mint az effekt hurok, csak egy sztereó csatlakozóval. Az egyik oldalt kimegy a jel az előfok után, a másik oldalon meg vissza megy a jel az effekt pedálok után a végfokra.
Szia! Erről nem is fogsz rajzot találni, mert egy Karvaly Lajos nevű emberke készítette őket tudtommal, de sajnos már vagy 15-éve elhunyt. Én ismertem személyesen, volt hangszerboltja is, és erősítőket meg hangcuccokat is készített.
Szevasztok mesterek! Vettem egy amerikai csöves gitárerősítő fejet. 50 wattos, HAWKY Lead 5050. Még nincs nálam de keresnék rajzot hozzá, de nem tudom hol találok. Google nem a barátom. Tudna valaki ötletet adni, hogy hol keressem?
Mindenkinek van egy marekkal a fiok melyen. De semmi praktikus hasznuk nincs csak gyujtemeny.
Uj cuccba nem raknam be mert minek. Amugy meg egy erosebb uj gyartasu kinai cso siman alazza.
Na meg kurvasok verzioja lett az evek alatt mig gyartottak. Ebbol van jobb is meg rosszabb is szoval tenyleg csak a nosztalgia-onsanyargatas eszkoze a dolog igy 2023-ban.
Hát, akinek még ilyen van a birtokában, nem akar tőle megválni. Nekem a Kelet-német RFT a kedvenc, de már az is alig akad. Lassan el kell felejteni a NOS csöveket, aránytalanul drágák, és a rádióaktív anyagoktól mentes új fejlesztések is egyre jobbak.
Boldog Új Évet Mindenkinek! Furcsát kérdeznék: régi magyar Tungsram ECC83 előfokcső, vadonatúj állapotú fellelhető még? Akár mondjuk az itt fórumozók között? Esetleg van valakinek tapasztalata vele gitárelőfokcsőként? Előre is köszönöm!
Attila nem biztos hogy örülni fog annak,hogy kiírtad ezt ide, nem nagyon szerette volna szétkürtölni a baját.
De ha már így történt,remélem egy közös szurkolás és rágondolás bevonzza számára a gyógyulást!
Végülis ez egy "erősítő!" topik, szóval erősítsük Attilát a gyógyulásban.
Én 2 napja beszéltem vele. Már picit optimistábbnak tűnt, mint ezelőtt 2 hónappal.
Próbáltam én is ráhatni, hogy ne temesse magát még.
Beteg, de meg fog gyógyulni!
Nem teljesen. A feszültség és a menetszámáttétel megegyezik, de az impedanciaáttétel ezeknek a négyzete: N1/N2 = U1/U2 = ngyök(Z1/Z2), ahogy Raul is írta. A példád alapján ez 22,4.
A huzalos megközelítés eleve rossz, ha egyforma átmérőjű, anyagú huzalból készül a két tekercs, akkor is eltérő lenne az ellenállásuk, még egyforma menetszám mellett is, mert ebben az esetben az egyenáramú ellenállást csak a hossz határozza meg (R = ró * l/A, de ró és A állandó, csak l változik. Ró az anyag fajlagos ellenállása, l a huzal hossza, A a keresztmetszete). Ugyanarra a csévére hagyományos módszerekkel nem tudsz két egyforma hosszú tekercset csinálni.
Annyi még, hogy ilyenkor a primert terhelni kellene néhány kiloohmmal, 10 kiloohmmal, mert nem lesz valós a feszültségáttétel üresjárásban. De még jobb, ha az A1-A2-re kötsz 230V-ot és a szekundert terheled egy 4-8-16 Ohmos műterheléssel.
Bár igazából mindegy, mert magából az áttételből még nem derül ki, milyen csőhöz való igazából, de egyébként meg - főleg a gitárerősítők terén - minden szart tesznek minden szarra, szóval igazából az egész mindegy. :D
450 V-os tápfesz környékén ha egy trafó átüt azért, mert 4 Ohm helyett 16-ot tettek rá, akkor azzal eleve nem érdemes foglalkozni. (Igazából egy rendes trafónak akkor sem szabadna, ha leszakad a terhelés.)
Tony és drd!
Egy ismert feszültséget,mondjuk 6V-ot kéne kötni a szekunderre,majd megmérni,és felírni,hogy ez mekkora feszültséget transzformál a primeren.
Ebből számolható már egy áttétel.
Aztán az áttétel négyzetével(!) kéne számolni az impedancia esetén.
Tehát ha 8 ohmot tennél a szekunderre,akkor az áttétel négyzetével számolva kiszámolható,hogy ez a 8 ohm a szekunderen,mekkora primer impedanciát jelent.
Ha több szekunder is van,akkor érdemes mindegyiken végigcsinálni, a szekunderek azonosítása végett.
Ez talán a legegyszerűbb mód.
Ha már trafók: van egy kimenőtrafóm, amiről azt tudom, hogy EL84-hez való, a primer körön jelölve van az anód és a B+. A szekunder körről hogy tudom megállapítani, hogy milyen hangszóróhoz való?
Utánaolvastam a kimenő trafóknak és valóban nem sok mindent árul el az egyenáramú ellenállása. Amit kihámoztam az az, hogy a csövet terhelő 8 Ohmos ellenállást kell illeszteni a csönek megfelelő pl. 4kOhm-nak. Tehát az áttétele (ebben a példában) 8:4000 vagy 1:500. Ha egyforma lenne a primer és a szekunder huzal átérője, akkor lehetne mérni a trafó egyik felén pl 1 Ohmot, a másikon 500-at vagy 2/1000-et. De nem egyforma. Ha jól értem, akkor így működik.
Köszönöm.
Egyebkent ha valaki tanulni akarja az alapokat, az US Navy-nek van egy NEETS modul nevu mindenhonnan pdf-ben letoltheto oktato cucca, a LEGESLEGJOBB. Olyan szepen erhetoen elmagyarazza az egeszet, hogy beszaras.
Dehogynem, csak nem az ellenállás mérésre kapcsolva, hanem fesz méréssel, és egy ismert (kis)feszkó szekunderre kötésével,és egy áttétel számolással. :)
Sziasztok,
kész a board és sasszi. Most nézem, hogy hol lesznek a potik, csövek, trafók. A kimenő trafóm primer oldala multiméterrel mérve 510 Ohm, nem 4-5 kilo-nak kellene lennie?
Adva vagyon egy Orange Tinny Bass. A fűtés körön van a ventillátor és a visszajelző LED. 2,6v van rajta. Ha kihúzom a két csövet, rendesen meg van a 6,3V. Regulátor jó, kondik is. Diódahíd okozhat ilyen hibát?
Sok dolog felett elmesz:
- kollega nem ert az elektronikahoz
- nincs felszerelese hozza
- nem tud panelt tervezni (probapanelt ne is emlitsd, arra nagyfeszt biztos nem raknek...)
- visszaalakithatosag is cel volt valamilyen szinten
Ha most ezeket nezed, a 100 dodo tok realis erte. Ha magamnak kellene csinalni, egyertelmuen leterveztem volna a panelt, megveszek mindent, ravasalom a nyomatot nyakra, maratoszer van, paka minden anyam kinja a szereleshez szinten. Kijovok durvan 5-6 ezer forintbol (futarkoltsegeky alkatreszbol tobbet veszek, mer ki tudja mi leez).
Igy nagyon szepen hangzik persze, de ha teljes felszerelest kellene venni, siman ott vagy 100 dollarnal es vettel egy marek lomot amihez nem ertesz, melozni kell vele
amit szinten nem tudsz es valszeg soha tobbet nem hasznalod a cuccokat amiket vettel.
Pontosan ezt az arrest fogja meg a gyarto azzal a panellal, az anyag lofasz persze, a vevo a marketing+eszmei erteket fizeti. Atlag gitaros aki a fulhallgato kimemetbe dugja a gitart es nez, hogy mer nem szol meg amugy sem akar azzal foglalkozni, hogy kell odaforrasztani a piros kanocot a dzsekkkkdugoba (nem rad ertettem wudu!!)
Hughes & Kettner Tube 100 fejem a torz csatornán letekert gitár hangerő mellett a megszokott kis alapzaj mellett időközönként pattogó hangot ad. Nem állandó frekvenciával, de kellőképpen gyakran ahhoz hogy zavarjon. A hangjában nem vettem észre változást. A csövek nem maiak, kb 2008-ban voltak cserélve :)
Mondjuk agyonhasználva sincs :)
Előfokcső?
Melyik pozícióra gyanakodjak? A 2B csatornát használom, az részben félvezetős ha jól tudom.
A végfok tube status ledjei nem jeleznek hibát.
Ez elvileg a végfok csövek biztosítékainak a visszajelzői.
Én is erre gondoltam. Csak pozitív véleményeket olvasok erről a kis kütyüről. Megrendelem és ha van már eredmény azért visszajelzek. Köszönöm a segítséget.
Ja és fúrni sem kell, nem tudom a panel hogy van a JCM-ben gyárilag, de ha külön van (emlékeim szerint igen), akkor csak csavarok ki, csatik le, panel ki, új panel be és kész. Reverzibilis lesz az egész.
Én kukáznám a benne lévő loop-t és vagy építenék bele egyet, vagy vennék egy készet, ha nem értesz hozzá. Metro Zero Loos asszem 20 ezer körül van, nem annyira olcsó, de kb 4 kanócot kell bekötni, azt bárki megcsinálja egy kis segítséggel, ha más nem egy szaki beledobja neked.
Jó azt kifelejtettem az írásomból, hogy van itthon egy tucat ECC83 ami működőképes de használt. Így értettem, hogy 600 Ft darabja, nem éri meg nekem. Viszont ha nulláról kellene építeni, akkor ja, igazad van a két darab még mindig 1200 Ft :D
Igen TL072 van benne. Ami számomra nem mond semmit.
Az, hogy egyedi hiba lenne, nem tudom. Az erősítőt használók egyik fele panaszkodik, a másik fele megelégedéssel használja. Annyi megjegyzést szoktak hozzá tenni, hogy ha elkezdik rendesen kitekerni a hangerőt, akkor megszűnik ez a szúrós, magas sistergő hang.
Kapható a nagy vízen túl a Metropulos-nál komplett panel nem olyan borsos áron. A panel teljes cseréje megoldaná ezt a problémát?
Elgondolkodtam még egy teljesítménycsökkentőn is. Akkor kilehet tekerni rendesen a cuccot. Ezzel kapcsolatban kinek, milyen tapasztalata van?
A reissue-ban nem TL072-vel van megoldva a loop? Igazabol marshallek, majdnem minden cucchoz azt hasznalnak ami felvezetos, a dsl loopja is hiresen szar, vagyis nekem sose tetszett, de sokan panaszkodnak is ra. Friedman LND-t hasznal, en is abba agyaltam eloszor a sajat loop megvalositasanal, de aztan a Blencowe fele konyv meggyozott, hogy csovezzek ott is, nem mellesleg 600 forint egy LND150 jelenleg, vagyis en a nyaron annyiert tudtam venni, eleg borsos.
Sziasztok!
Van egy 2203-as Reissuem és az effekt loop igen vékonykán szól. Fellehet ezt az áramkört javítani valahogy, vagy ez ilyen és kész? Őszintén megvalva ez miatt nem is használom, pedig szeretném... Csak elmegy tőle az ember kedve mikor meghallja ezt a vékony, mély szegény hangot.
A snap-in-eket néztem, de sajna nincs 35mm vastagságú, a sasszin levő foglalat ekkorát tud megtartani, nem akarok vékonyabbal henkölni, főleg, mivel a felújítás után eladnám. Megfontolandó, mert az az 50+50-es kondi ugyan a sasszin kívül van, de épp az egyik EL84 mellett, ami nem kifejezetten arról híres, hogy hűvös lenne... Lefelé állnak a cuccok a dobozba beszerelve, a kondi meg a hátsó sorba kerülne, aktív szellőzés hiányában sztem ott eléggé megáll a meleg levegő, dehogy 70 fokot elérné, azt azért kétlem, az már nagyon meleg lenne... De van hőméről lehet, hogy bekapcsolom egy órára így, és megmérem.
Ezért szarok én a vintázs szokásba bele és veszek 105 fokos jobbféle radial drótlábút vagy snap-int. Az, hogy az utóbbi időben kilószámra vettem a vintage style axialt meg Philips és Rubycon 85 fokos snap-ineket, pusztán a véletlen - és az OCD-m - műve. :D
A JJ csak 70 celsiusig birja.
Az FT az meg 85-ig.
Elektrolitkondinak a homerseklet nem a baratja.
De ez annak fuggvenye, hova teszed, mi van korulotte esatobbi, meg mennyire melegedik a cucc.
Sasszin belul 50 fok fole nem nagyon megy a homerseklet, de ha valami teljesitmenyellenallas melle rakod akkor ez mar nem igaz, annak a kornyezeteben annyi lesz amennyi, de homero megmondja. A vegfokcsovek kornyeke szinten egy ilyen dolog lehet. Konstrukciotol fugg igazabol, de ha valaszthatsz akkor mindig a magasabb homersekletet biro kondit valasztod, hogy nagyobb legyen a mozgastered.
Rengeteg iras van errol egyebkent, homerot is lehet venni fillerekert.
Nekem eddig Illinois-al semmi bajom nem volt soha Nem tudom mennyi az ár beli különbség a JJ és az FT között, tulaj döntse el, szarul nem jár egyikkel sem
Egy alapvetően általam nem használt erősítőt újítok fel, eladásra. Nem akarok szart beletenni, de a költséghatékonyság is fontos szempont, pláne, hogy eleve nem tudom, csak elég nyomott áron eladni (egy kombóból fejjé alakított Laney VC30 az alany). Az Illinois-okról én csak elég rossz véleményeket hallottam fórumokon, szervizesek yt csatornáin, az olcsóbb Fender erősítőkben ez az első, amit ki szoktak cserélni.
En ugy tudom, hogy homerseklet fuggvenyeben tobb kapacitast veszit az FT vel ellenben. De oszinten szolva en elengedtem ezt a sztorit. JJ-t vettem puffernak, ahogy Maki is irta 10 evet tuti elvan. Minden mas kondira en Wima, Nichicon, Rubycon-t veszek, Illinois meg fasza marka elkoban.
Jaja.
Egyebkent mar olyan szinten van a dolog, hogy ha magadnak megcsinalod es duplan kell megvenni mindent mert elsore elbaszod meg akkor is jobban jossz ki.
Pont egy másik verziót említettem. Rettentő kereslet van pl tetőfedésre, szigetelésre, ablak. cserélőre. Bármit, a falra kent tyúkszart is horribilis áron lehet most eladni és vannak is, akik megfelelő hozzáértés nélkül meg is teszik
Ez kb annyi, mintha egy kőműves átglettelne egy régi rádiót és azt eladná butik gitárerősítőnek.
Az olcso meg a szar az ket kulonbozo dolog.
Ha kitalalsz egy technologiat amivel szalmabol meg falevelbol tudsz autokarosszeriat gyartani akkor az alapanyagod olcso lesz de a szar nem ertelmezheto mert miert ne lehetne a szalma vagy a falevel jo minosegu.
Ha kitalalod, hogy kell vizbol benzint gyartani akkor is igen olcso az alapanyagod, de ez nem jelenti, hogy szar is mert a H2O az az ami.
De itt komoly technologiat kell birtokolnod tehat a filleres alapanyag meg a minosegi vegtermek kozotti egesz nagy szakadekot a technologiai tudas hidalja at.
Megveszed a draga csovet draga kondit draga trafot aztan a konyhaasztalon osszelegozol valamit.
Semmit szakertelmet nem raktal bele, a termek magas arat az alkatreszek magas beszerzesi ara indokolja.
Ez a "handwired-handcrafted" bullshit 2022-ben mar nem ad el semmit.
Csak azon tudsz keresni amit te raksz bele az egeszbe. Tudast, munkaerot, idot, barmit, amit kapsz az ezzel aranyos.
Ha kitalalod a varazslatot, hogyan lehet egy marek filleres smd alkatreszbol bokafosos soundot csinalni akkor te vagy a kiraly.
Van ebben az egeszben egy sznob faktor is, meg konzervativizmus. Siman tudod dragan adni annak ellenere, hogy neked fillerekbe kerul hozza az alapanyag. Nincs mas dolgod mint kitalalni a tutit.
Ennek van működő magyar megfelelője. Főleg az építőipar van most a látóteremben, de máshol is jól működik.
Olcsó, szar alkatrészekből, nem hozzáértő munkaerővel építeni, alkotni valamit és azt csúcs áron eladni.
A keramiakondi alapvetoen es altalanossagban nem az igenyesseg meg a magas szinvonal szinonimaja.
De mondom, vannak jofele keramiakondik amik parameterekben ugyanazt tudjak mint egy foliakondi.
Szoval onmagaban az, hogy keramia nem feltetlenul jelenti azt, hogy az eszkoz az szar is meg olcso is meg szarul fog szolni.
Mellesleg a kihivas az ilyen dolgokban van inkabb.
Draga alkatreszbol meg alapanyagbol jot csinalni a hulye is tud. Ugyanez igaz az olcso alkateszbol valo szar gyartasra is.
De atlagos alkatreszekbol elerheto aron gecijo dolgot csinalni, az ami igenyli a kreativitast. A gazdasag is ezt dijazza a legjobban, mivel minosegi valtozast ez jelent igazabol, de ide mar esz is kell. De latszik is az elet sok teruleten, hogy az fejlodik meg sikeres ami ezt a filozofiat koveti.
Szoval a keramiakondi is ilyan mint a kis fasz. Nincs vele semmi baj, csak okosan kell megvalasztani, hogy hova erdemes berakni.
"A kerámia kondit a jelútban viszont hanyagolnám." A régi Laney-kben Marshall-okban kerámia kondik a magas emelők. Inkább rádiókba való, vagy gerjedésgátlónak. Mikor egyszer mondtam, nem "illik" ilyet használni, lefikáztak.
Kerámiát persze nem. Meglepett amikor láttam, hogy azt tettem bele, még annak idején. Azóta vannak Silver Mica -im, meg C210, NCS-10, Beag-ból bontott kondik, nem fogom rehabilitálni az öreg hölgyet.
Van egy 1X10 ládám abba teszem, sasszit lehajlítom, kb minden meg van hozzá. Kedv kell már csak. Turret-et tegnap megterveztem. Bakelitlap is van, szegecs is van.
Olyanokat kell kikísérletezni, hogy 1,5K katód ellenálláshoz mekkora katód kondit tegyek. Látok 1u-47u -ig. Csatoló kondi az 1M gain potihoz? Többségében 22n, de szerintem 1nF-al sem lövök nagyon alá. Úgy terveztem a turretet, meg úgy rendeltem az alkatrészeket, hogy tudjam cserélgetni. Magamat ismerve jövőre szerintem kész is lesz.
Igazabol a metal film az amivel a legkevesebb a baj. Az a legjobb.
Ha meg jobbat akarsz akkor huzalellenallas.
Kondibol csoves cuccba Mallory oszt hello. Annal tobbet felesleges kolteni egy kondira.
Nekem is van mindenfele vintage lom, de en mar annyira oreg vagyok, hogy bazmeg amiket fiatalon ujonnan vettem alkatreszt mar az is vintage lett :))
Keramia kondibol is van jo, c0g/np0. Erdemes kiserletezgetni ilyenekkel is, meg parhuzamositani foliakondival.
En siman trollkodnek, epitenek cuccot full keramia kondival.
Ha csoveznek. De mar felvezetosse buzultam :)
Szia! Ellenállásból én is fémrétegget használtam. Sosem volt vele bajom. A csatolókondikon viszont nem szabad spórolni. Régebben sokat kísérleteztem kondikkal, és nagyon nem mindegy, mit használsz. Csak egy tipp... ami nagyon meglepő, de a régi remix fekete műanyag kondik, amik citromsárga gyantával ki vannak öntve,( azért írom így, mert a típusa most nem jut eszembe ) azok pl nagyon jók! Szerintem, még tudok is adni olyat. A kerámia kondit a jelútban viszont hanyagolnám. Nekem sosem tetszett, túl sok zavaró magasat vitt a hangba, és a hőmérséklet-változásra is érzékenyebb. Sok múlik még a csöveken, meg a potikon is. Potiból nekem a 24mm-es Alpha vált be. Dióhéjban ennyi, de ahány embert kérdezel, annyiféle választ kapsz. És mindenkinek igaza van. Hogy neked mi tetszik a legjobban, azt neked kell kitapasztalnod.
En imadom a 8" hangszorok karakteret. Meg mivel elegge fos erzekenysege van igy izmosabb erositot is meg tudsz tekerni, felteve ha birja teljesitmenyre. Meg egesz koran rottyan, szinez, koszol, mindent kapsz tole amit amugy draga penzert kellene belebuheralni a jelutba. Regi fos keramia magneses jensen, baszki legjobb.
Erdemes kiserletezgetni 4x8" dolgokkal is amugy.
Itt most a hangzasrol beszelek, a merete egyertelmuen behatarolja, mennyire hasznalhato ha egy darab szol, nyilvan a nagyobb felulet praktikusabb.
Volt regen valami 8x4 dezodor vagy mi a faszom, vagy harminc eve. Arra emlekeztek? :)
Sziasztok,
csöves építésbe kezdtem, már meg van kapcsolás, trafók, csövek. Most rendeltem meg az ellenállásokat, kondikat. Nézem a tube-town alkatrészeit, hát az én ellenállásaim csak 40 és 60 Forint közöttiek, nem 200. Meg a 22uF kondenzátorom is csak 30 Forint, nem 1000, igaz álló és sittesen fog mutatni párhuzamosan az 1.2K ellenálláson. Kérdezem, mert még nem építettem csövest, hogy nem gond a fémréteg ellenállás, meg a szimpla álló elkó? Nyilván más hangja van, de szerintem használható marad tőle. Csináltam egy félvezetős kis kombót és pl nagyon bejött a Princeton klón tonestack rajta és kibontottam, hogy megnézzen milyen értékű a kondi benne és a 470pF egy sima, barna, 25 Forintos kerámia. És számomra tök jól szól.
Az teljesen rendben van, ha valaki sajátot csinál és pénz nem számít, akkor legyen belerakva rendesen anyag, mert akkor vagy nyugodt.
Ez nekem egy újrahasznosító projekt. Ezek mennyire számítanak?
Persze, mindig szolnak nekem is, hogy tekerd le amennyire lehet, mert majd o ad belole, meg kifele akkor lesz fasza. De szerintem ez mar csak b*ziskodas :D Proban es koncerten is, ez a 10-30W kozotti masteres csoves pont eleg es nem ordit, ki lehet tekerni ugy hogy meg legyen a mojo. Attenuator nalam csak elmeleti szinten jatszott, arra jutottam: minek vegyek ferrarit ha ugy akarom hasznalni mint a trabantot?
Sőt! Jól működő csöves rádiót még olcsóbban. Minimális átalakítás, és simán jó gyakorló erősítőnek. Mondjuk szórón nem kell spórolni, 8-as felejős, kell legalább egy 10-s. Jensen etronic-nál 20 alatt van.
Vannak még régi csöves cuccok, Böhm, Regent Austrovox, meg ilyenek. Ha úgyis csak végfoknak kell, ezeket 50ezer környékén meg lehet venni, akár kombó változat is van.
Pl. https://gsfanatic.com/hu/hirdetes/590870/elado-hohner-gitarkombo
Lehet őket tuningolni, átalakítani.
Ez a wattok kérdése amúgy annyira izé. Én egy 18W-os cuccot hajtok alapból, ez próbán megvan, hogy szól faszán, megvannak a sweet spot-ok, aztán koncerten a hangosító szól, hogy tekerjük lejjebb, onanntól meg nem úgy szól, pláne a pedáljaimmal, ahogy megszoktam és szeretem. Nyilván a közönség leszarja, engem viszont zavar, ami meg a produkció minőségére van hatással. És persze ez is mindegy annak a négy részegen dülöngélő punk-nak, aki meghallgat minket, szóval nem a világ vége, csak engem zavar. Nem tudom még, mi lenne a jó megoldás, talán egy attenuátort kellene építenem. Volt belőle HB, de olyan szinten szólt bele a hangba, hogy egy próba után eladtam. Kapásból az volt, hogy ha már bedugtam a láda és a fej közé, rögtön megevett 3dB-t kb. Weber Mass, meg TwoNote Torpedo, ezekre nincs nekem pénzem Szóval építés lesz valamikor a vége, csak annyi projekt van már eltervezve, hogy ki tudja, mikor fér bele.
Haladok sorban, jók az érvek Figyi, próbára nekem az 1W-os DSL 4x12-es ládával közepesen püfölő dobossal picit halk, érződik, hogy kell az 5-10W,rokk metál a vonal, szóval ja zenekarba szerintem is picit karcsú az 1W. A HB-vel kapcsolatban arra értettem, hogy nem venném meg, ha gyári mivoltában akarja használni az érdeklődő. Szerintem az ára tükrözi mit tudhat. De a puding próbája.. :) Ha modolás a cél, nem mellesleg engedi a motyó, akkor lehet benne aknázható dolog (bár kétlem), ebben igazad van. Igen, a DSL-t azért ajánlottam, mert ha az építést nézem, semmi tapasztalat, tudásom nincs hozzá sőt eszközeim sem, akkor az otthoni építés kizárt. Egyszerűen a szerszám vásárlás és az építéshez szükséges alkatrészek beszerzése olyan árban lenne, hogy ihaj. Főleg, hogy 1 építés miatt kiadni eszközökre pénzt nem éri meg, ekkor jön az ötlet, hogy majd valakivel építtetnek, de szomorú valóság, hogy legalabb 2x annyiba kerül, mint ahogy ezt te is írtad. A doboz részre reflektálva még, nekem fenyőből lesz, élek kerekítve, mogyoróra pácolva. Rétegelt lemezt elengedtem már a legelső doboz építésemnél, aranyár az is. Én MDF-t használok amúgy.
Ez egy bonyi kérdés... Eleve nem vennék 10W alatti csöves cuccot, mert minek? Otthon gyakorlásra sokkal nehézkesebb, mint akár a tranyósok, akár a modellező megoldások. Ráadásul hangos is, de pl. a kívánt 5W nekem már próbára nem elég, általában amennyire ki kell tekernem, ott már nincs annyi headroom-ja, amennyi nekem kellene. Ugyanakkor a mutatott HB valszeg tele van tervezési és kivitelezési hibával, viszont kis szerencsével jó kiindulási alap lehet akár csak némi moddoláshoz, de akár egy fullos újraépítéshez is. És még az sem kizárt, hogy önmagában sem teljesen használhatatlan a hangja, bár a 8"-os szóró elég karcsú, ezt el kell ismernem. De ha a DSL5-öt nézem, annak is 180e körül van az új ára, ami még mindig a saját építés anyagköltsége alatt van.
A második részben természetesen igazad van: ha valamit meg tudsz oldani okosban, akkor az sokat segít. A dobozt ebben az értelemben én is túllőttem a kalkulációban, mert valszeg én is csak pácolnám, meg apósom asztalos, megcsinálnám az ő műhelyében vele együtt (még sosem csináltam, de biztosan segítene, szeret gitáros cuccokkal bíbelődni). De ha nincs semmi ilyenhez hozzáférésed, szerszámod, szaktudásod, akkor is tudsz erősítőt építeni, csak ugye meg kell venni minden ilyet hozzá... Ha viszont másnak csinálod, akkor ugye ez sem segít, mert amit megspórolsz a cuccon, az elmegy munkaköltségbe, rezsióradíjba. Pl. a dobozhoz megveheted a 18mm-es nyír rétegelt lemezt, egy tábla kb. 8-10e HUF, ki kéne számolni, hogy egy elég-e egyáltalán, de tegyük fel, hogy igen (jobban belegondolva valszeg nem...) Kéziszerszámokkal is lehet normális illesztést csinálni, csak tovább tart, így mondjuk időben elmegy plusz 4-5 óra a doboz elkészítésére. Az 5e-es, nagyon gagyi óradíjjal számolva így lefelezheted a doboz árát. A sasszihajlítás már sokkal speciálisabb, ha a munkadíjadat is bele kell számolnod, nem hiszem, hogy ki tudod hozni az általám is számolt 10e alatt. Cső, trafó, szóró, alkatrész, szerelék nem lesz olcsóbb, megspórolod mondjuk még a tolex árát, abból egy méter az kb. 10e. Akkor kb. 45e-el olcsóbban vagy, meg mondjuk a tolexborítás is munkaigényesebb, mint a pácolás, itt is nyerjél mondjuk két órát, akkor már kb. 55e-el vagy beljebb a végső árban. Szóval igen, lehet lecsipkedni ezt-azt, de nagyságrendileg egy rendelt, egyedileg legyártott 5W-os erősítő nem fogja megérni, mert még ilyen okoskodásokkal is legalább kétszer drágább lesz egy márkás gyári cuccnál.
Cáfolj meg nyugodtan, én alapvetően a Tube-Town árait vettem alapnak. Nem bontott, jófogásos/vaterás ilyen-olyan cuccokat. Azt is lehet, több utánajárás, esetleges, de nyilván olcsóbb lesz. Ha tudsz ennél lényegesen olcsóbb beszerzési forrást, kifejezetten gitáros csöves cuccokhoz új alkatrészekre, azt én is szívesen venném.