én elvoltam nagyon szerettem ,de ez van.. lakat.És egy ilyen csapatot az szétoszlatni,ezek f..k.
Szerintem még egy ilyen nem volt és nem is lesz.
Vittem vendégeket az utolsó napon,az ő véleményük is ez volt,csak csodálkoztak ,hogy ilyen van?
szerintem én is váltok, de én nagy százalékban saját akaratomból...
nem jó ez itt...
a fizu jó, csak épp a meló semmilyen... gondolkozó emberre nincs itt szükség .-)
"Az arányokat én egy kicsit másként látom.(a végfok és a kimenő javára) "
Hallgatlak!
Szerintem egyre gondolunk.
Hangszínszabályzó átviteli karija és a végfok az alapvetően meghatározó elem. Mégpedig trafó átviteli karija, és visszacsatolás jelenléte, mértéke.
Gondolj csak arra, ha triódába, vagy ul-be kapcsolsz egy végfokot.
Szerintem.
H
én sokszor poénból átírtam benne alkatrészértékeket és egy beállításban egész jó lett pofára a zöld pukli
viszont mikor a Tóth Zolihoz kivittem a cuccot nagyon csóválta a fejét...
gyakorlatilag kurva szar lett az eredmény... szét is kaptam másnap
Gondolj bele,ha az előfok "csinálja" a tozítást a végkoknak,és a kimenőnek "könnyűdolga" van-:)
Én a telített jel meredekségére és a felharmónikusokban való gazdagságra gondolok....
Az arányokat én egy kicsit másként látom.(a végfok és a kimenő javára)
Ja, meg láthatóvá tesz mégegy dolgot: a hálózat csillapítását megadható terhelőellenállás mellett, ami fontos lehet erősítő tervezéskor. Pont ilyenre volt szükségem, mert ugye az egyes fokozatok erősítése számítható, de ilyen rc-hálókra még nem vagyok felkészülve lelkileg :o)))
Ami érdekes volt számomra, az pl a fender hsz., mégpegid hogy a középállása a prg. szerint ha a bass és a treble min-en áll, a mid pedig max-on. Kb. itt egyenes az átvitele. Ehez képest a vox ugye tök más.
...de nyilván a fül a végső kontroll.
Az enyém is a duncan-ról származik.
H
nekem is van ilyen progi,
egyik a duncanampsról a másik meg mittudoménhonnan, de nem estem hanyatt tőle...
arra tökéletes, hogy egy-két alkatrész cseréje által okozott változást vizuálisan láthatóvá tegyen, de a hangzásbeli változás csak füllel jön
"Szerintem az előfok adja a hangzás savát-borsát,olyan 60-70%,a végfok csak úgy 25-30%-ban szól bele a végső hangba,a kimenő meg csak olyan 5-10%-ban.Szerintem.Nekem ez a tapasztalatom. "
Annyiban egészíteném ki a dolgot, hogy kapcsolástechnikától függ, legalábbis a torzított hangok esetében mindenképp! Ugyanis nem mindegy mi torzít: az előfokcsöveket, triódákat vezérelsz túl, vagy a végcsöveket viszed telítésbe. Teljesen más karakterű a két hang, ezesetben az általad írt arányok biztosan nem igazak.
A "kimenőtrafó dolog" a második esetben igencsak számít.
Előfok: Nemrég találtam egy kis progit, amivel a különböző tipusú (és gyártmányú erősítők) hangszínszabályzó áramköreit lehet szimulálni. Nem is gondoltam, hogy ekkora eltérések vannak karakterisztikában, és hogy ennyire meghatározó a kapcsolástechnikája!
minden beleszól a hangba, hogy a franc enné meg...
én tekertem pár kimenőt, az otthon talált régi trafókat tekertem át,
két trafó UGYNAZT a huzalvastagságot meg menetszámot kapta, de mivel más alakú, anyagú a vasmag, a hangzása teljesen más a két trafónak... rendesen ideges lettem, mert az egyik szebben szólt, jó púpos frekimenettel, a másik meg azért szólt szebben mert olyan kis esetlen selymes valami volt...
de ehhez fül kell, egész nap ezt kell hallgatni, hogy észrevedd.. és ugye szubjektív az egész, meg se tudom fogalmazni szavakkal a hallott különbséget...
ugyanígy egy kis szaros kondi is változtat...
viszont legutóbb egy cső a kis retekben mikorfóniás volt, e88cc volt benne, vittem egy marék orosz 6n2p-t és mivel a lábkiosztás ugyanaz így kicseréltem a csöveket úgy ahogy vót...
hát itt viszont hangzásban nem volt sok eltérés...
voltak változások, kicsit másképp reagáltak a potik, meg a magasak többek lettek, meg az amúgyis sok volt a cuccban,
de a döge az ugyanaz maradt neki...
ez is fura...
az effektkör kimenete az jó, ha alacsony impedanciás... a katódkövető meg pont az, merő véletlenségből...
a bemenete elvileg bármi lehetne, de feltételezve, hogy egy effekt kimenete nagy jelet ad le, nincs értelme túlzott erősítgetésnek...
remélem jól értettem, hogy a párhuzamos effekt loopról van szó.. ha nem akkor boccsantás
Az egyik ugye(a fender) kimondottan inkább tiszta hangra készült,a Soldanonak meg inkább a torzított hang az erőssége,mindemellett gyönyörűek a tisztái!
Az alkatrészek értékei is megegyeznek,így értettem!
Mert a kapcsolás a végfokok többségénél igencsak hasonló,push-pullban!
Ez a kimenőtrafó dolog viszont szerintem kicsit túl van misztifikálva! Pl Fenderes épített egy fejet,asszem a képét be is tette ide már,na az a fej valami nagyon brutálisan jó torz hangon tudott megszólalni!!!
És milyen kimenő volt benne??? Egy Fender! Ami ugye alapvetően a tiszta hangokhoz épült!
A mostani feje a Mesa Dual Recto red csatiját használja,és abban pedig egy Marshall JMP kimenő van,ami szintén nem a torzított hangjai miatt lett népszerű.
És mégis,iszonyat jól szól torzítva.
Szerintem az előfok adja a hangzás savát-borsát,olyan 60-70%,a végfok csak úgy 25-30%-ban szól bele a végső hangba,a kimenő meg csak olyan 5-10%-ban.Szerintem.Nekem ez a tapasztalatom.
Túl van lihegve ez a kimenőtrafó dolog.
Kedves Greg és a többiek, elkészült a Mezey féle csoda vox erősítőm. Hát az a fő csoda, hogy elkészült. De nem maga a mester fejezte be, egyéb problémái (ezt nem részletezem) miatt visszadta az erősítőt, ahogy odaadtam neki, visszaadott 10 ezer forintot azzal, hogy ennyiből bárki más megcsinálja. Elvittem egy barátomhoz, meg is csinálta, alapvetően a két trafója volt szar helyen, az egyik rászórt a másikra (vagy mi), és át kellett forgatni az egyik trafót, ha jól értettem. Amúgy azt mondta a barátom, hogy maga az erősítő nagyon jó és korrekt, de ahogy megcsinálták... Egy csomó helyen semmibe lógó vezetékek, rossz forrasztások, stb. Most már jó, szól, mint állat, és nagyon szép a hangja. A barátom ingyen megcsinálta nekem. Hamarosan lefényképezem, és akkor láthatjátok is.
Ugy van, nem vitatom, a ket erosito lehet egy es ugyan az a kapcsolastecnika de a felhasznalt alkatreszek ertekei valamint a kimeno trafo egyes parameterei jelentosen befolyasoljak a hangzast. Stb.
A bias alittasra gondoltam.
A katod feloli szalakat vezeted ki.
Ismerve a nyugalmi aramot akkor Ohm torvenyebol ki tudod szamitani a feszultseg esest az ellenallason es mered, ugy alitod be a biasspotit, hogy mind a ket csoven egyforma legyen a feszultseg.
Termeszetesen lehetne meg a telyes kivezerlesnel is reamerni a dolgokra.
Kivezetve akarmikor tudod ellenorizni a nyugalmi aramot.
Nem, akkor nem az. Ennek tranyós az előfoka, a fázishasító egy ecc82, és van benne 2db el34.
Tesóm használja basszerozni, de ez annyira nem jó. Könnyű túlvezérelni az előfokát. Egyszer már előhalásztam valahonnan a rajzát, de most más projektben vagyok...
Csak két kapcsoló, egy hangerő és egy hangszín van rajta.
Én az anódkörben is benne hagytam az 1ohmos ellenállást. Vox-ról van szó, nem kell bias-t állítani, csak ellenörző mérésekre szolgál. (ráadásul quad csöveket kapott)
Igen, de ha a katódkörbe teszem, akkor ia+ig2-t mérek. ...viszont nincs 400V, ez jogos!
De mit vezetek ki? Ha az ellenállás 2 lábát, akkor csak mérni tudok. Kirakva a bias-potit állítani is. Arra gondoltál, amit Greg leírt pár sorral ezelőtt???
Te en szolo gitarra hasznaltam mar nem emlekszem a nevere de az biztos, hogy jol szolt es a vegfokja talan PL 500 - al volt.
1973 - ban volt egy Meazzi-m tranyos 2n355 el , harom vegfok 50 W/ csatorna kulon mely,kozep es magas vegfok.
Kurva nagy ladaja volt es volt neki egy femcso vaza amelyre fell lehetet erositeni a ladat es alaja volt felekasztva az erosito. Egyszoban erossen dogosen nezett ki es jol is szolt .
Viszont nem volt olyan dinamikaja mind egy csovesnek azert szerettem a kicsiket.
Igazabol a vegfok adja a jellegzetes hangzast.
Volt egy Dinacordom a 70 es evekben amelynek tranyos elofok es csoves vegfoka volt.
Nem lehetett felismerni a kulombseget a full csoves es kozte.
Miert nem a katodba teszed, egyszerubb?
Benne is lehet hagyni es akarmikor kivezetve a szalakat kivulrol is lehet idonkent (a csovek oregednak es nem egyforman)allitgatni.
Ott legalabb nem kell hogy tornasz az anod feszultseg miatt.
A katodban is osszegezodik a nyugalmi aram/segedracs aram.
Szerintetek fölösleges egy meglévő FET-es végfokhoz csöves előerősítőt csinálni? Másképp fogalmazva, kijön a csöves jelleg, vagy a csöves végfok ami igazából megadja a hangzást?
De remélem hamarosan lesz! Elsőkörben JJ ECC83 megy bele, mert azt lehet Pesten elfogadható áron kapni, meg belepróbálom a 40 év feletti Tugsramokat is :))
a speedster erősítőkön még a bias poti is a gitáros kezében van, persze be van parametrizálva, hogy azért az egészésgügyi határértékeken belül tekerődjön a rakkenról
Én be szoktam heggeszteni az anódok elé 1ohmos ellenállásokat, és azon mérek feszültséget a beállításhoz.
Csak mondom... ;o))
...persze nem árt, ha tényleg 1 az 1 ohm. :)
ezzel a Bias dologgal okosan! nem feszre kellen beállítani hanem áramerősségre. és anódfesz és stb. függő a dolog. nagyobb anódfeszen több -V bias-t kell állítani, exrém esetben a plate elkezd izzani és tönkremegy a cső.
2005-12-15 11:14 |
#8472
Most kutatom a szakirodalmat, próbálom összeszedni. A Rádiótechnikában is van pár cikk, de sajna hiányos. Ha netán tudna valaki letölthető pdf szakirodalmat (egészen az alapoktól) megköszönném!
2005-12-15 11:11 |
#8471
Köszi Henrik!
A rajz is jó volt, így már tényleg átláttam a helyzetet.
A fűtéssel kapcsolatban:
Legjobb megoldás a DC fűtés, legrosszabb ha símán AC 6,3V.
(fűtőszál-kialakítástól eltekintve)
A kettő közt van, ha a fűtőfesz tekercs közepét földeled (ha ki van vezetve), vagy ráteszel egy 100 Ohmos potit, és a csuszkát földeled. Talán a DC-t legjobban megközelítő megoldás, ha ezt az egész potis kócerájt elemeled a földtől (a csuszkára kötsz) mintegy 20-30V-al, így lezárod a katód-fűtőszál diódát.
(saját tapasztalat: ha a feszültségosztót túl nagy ellenállásokból építed fel (2-300K) hajlamos egy csomó zajt összeszedni, ami ha túllépi a 0V-ot mínuszban, akkor csúnyán rászuperponálódik az erősített jelre. 1 hónapig vadásztam mitől tüskés a cucc kimenete...)
Soma!
Itt a bekötése: www.duncanamps.com Leírtam mit kell tenni a #8393-ban, nézd meg az ábrát, és rá fogsz jönni magadtól is!
12,6V-nál sorba, 6,3-nál párhuzamosan a két fűtőszálat.
Sziasztok!
Ha jól olvastam a sorok közt érdemes szűrt DC-t alkalmazni a fűtésnek, hogy ne legyen hálózati brumm? Az ECC83-es lába +6,3 V, 5-ös lába 0V, és a kilences láb nincs bekötve? Ill. 12V DC esetén mi a helyes bekötése a 4-5-9 lábaknak?
Ami vezeték bemegy a két 220k ellenállás közé,annak a másik végénél kell lennie egy kis trimmer potinak valahol,ha minden igaz.
Mid van? Laney Sound?
Na azt kéne tekerni.Ha nincs ilyen trimmer,akkor ellenállással beállítható.
A végfokcsövek 5-ös lába a vezérlőrács.
Azon van általában egy 1,5-3,3k körüli ellenállás.
Ez után az ellenállás után szintén kell lennie egy ellenállásnak,ami kb 220k-330k értékű.Két ilyen ellenállás van,a másik ilyen a csőpár másik felére megy,szóval 220k--->1.5k--> és az 5-ös láb!
Remélem érthetően írom eddig.
A lényeg: a két 220k-330k közös pontjára tedd a multiméter "+" pontját,a testre(pl jack-kimenet gyűrűje) pedig a mínuszt.Ennyi.
Ha nem érted így,akkor szólj.
izé, szóval nem praktizálok aktívan, de maradt némi foglamam ezekről a dolgokról, meg van egy multiméterem, szóval nem lehet nagy cucc, csak meg kéne találni, hogy hol is kell mérni a munkapont feszültséget, illetve ha korrigálni kell, ki kéne találni, azt hol tudom megtenni, meg kell keresnem az erre szolgáló potmétert/trimmert...