Jóvammá...én is ilyeneket nyomok. :)
Plusz esténként pengetési gyakorlat, amit az esti film mellett végzek heti 3-4-szer.Ezt csak üres húron 2-3-4 hang húronként le-fel, illetve le-fel-le pengetéssel. 3x20 percig.
Régebben kezdtem ezt el és nekem bevált.
Na mindegy ezzel csak azt akartam mondani hogy muszáj hogy először legyen egy jó rendszer amivel közlekedni tudunk aztán jöhet rá mindenféle hókusz pókusz
Szerintem a gitáros ujjgyakorlatok nagyban összefüggenek a pengetési rendekkel, és persze azzal is hogy amit gyakorlunk azt mennyire lehet majd hasznosítani az élő játékban.
A saját tapasztalataim alapján a leglogikusabb átláthatóbb rendszer a 7 fokú skálák 3-as felosztása húronként 1-es 2-es 4-es ujjal indítva.E6 és A5 húrról összesen 6 féleképpen. Ez azért jó mert így minden skála összekapcsolódik egymással így a fekvésváltások már könnyűek lesznek és könnyedén bejárhatjuk a gitár nyakát bármilyen hangnemben és persze ehhek kapcsolódik a pengets is, így egyszerre több dolgot is lehet gyakorloni. ha ezek a "hálók" megvannak azok mindenféle felosztásával lehet a legkülönfélébb pengetési és ujjrendeket gyakorolni.
Amit én szeretek, kicsit bonyolultabb, de ujjrend-gyakorlatnak is jó:
5678
6785
7856
8567
5678
6785
Aztán visszafelé feljebb csúszni egy bunddal:
6789
7896
8967...stb...
Vagy amit én imádok(azokon kívül amit Csaba mutogat:DDD)
az:
5678
5678 8765
5678 8765
5678 8765
5678 8765
5678 8765
azután vissza 8765, mindezt úgy hogy csak egy ujjad hagyhatja el a hangszert... Körülményes de hernyólépés:DDDDD
hogy mennyire gyakori, azt nem tudom, én még sosem fogtam ezt le, de alapból nem szeretem az ilyen hülye akkordokat, amiket csak üreshúrral lehet fogni, mert sehová sem lehet eltolni... fogd le fél hanggal feljebb (ahol már nem üreshúrok szólnak), ha bírod
elég gyakori amúgy mert alapon d dúrnak felel meg de az üresen szóló g e húr exotikus hangzást ad neki azt hiszem nem jazzesen szokták jelölni hanem valahogy így: Dsus4 add2
Hát ez nekem ilyen mellékakkord-féleségnek tűnik, úgy értem, önmagában nem nagyon használnám semmilyen funkcióban Fogd le ugyanezt mondjuk esz-ben, nem vmi kényelmes... ez olyasmi lehet, mint ez a kis spanyolos hangzású cucc:
0 0
0 0
1 2
2 3
2 3
0 0
végülis mindkét jelölés helytálló
add=hozzáadva, tehát gondolom az első egy olyan D-dúr, amihez hozzáadtak egy kvartot és egy szekundot
a no meg gondolom azt jelzi, hogy D11 szeptim és kvint nélkül
ez amúgy ugyanaz az akkord akar lenni gondolom, de oltári hülyén jelölték...
van erre példa h bele kottázák de csak az első ütemben és ott is azért hogy lássuk milyen fajtájú az ismétlés...az delay hangokat zárojelbe teszik és, hogy ne keverjük össze a ghost hangokkal odaírják lábjegyzetbe, hogy ez a delay.
Lásd welcome to the jungle vagy extreme-flight of the wounded bumble bee
vagy greg howe-kick it all over interlude-jának kottáját
szerintem nincs erre jelölés, mivel a kotta kitalálásakor még nem volt delay
attól is függ egyébként, hogy milyen a delay sűrűsége és tempója, jellege, stb, mert végülis vannak jelölések azért, amikkel bizonyos delay-t lehetne jelölni, de ezeket én sem vágom (ilyen üres bogyós nyolcadhangok áthúzott szárakkal pl, stb)
vagy csak föléírod egyszerűen, hogy add delay, vagy mittomén
Csak azt írd le amit a gitáros játszik, hiszen aki majd olvasni (és játszani)fogja ebből a kottából, az nem akarja majd a delayezett hangokat is legitározni, mint ahogy az eredetin sem a gitáros csinálta. Hanem lábjegyzetben írd oda hogy delay és ha vmi spéci beállítás van akkor az tis mint pl egy pontozott negyedet ha mondjuk úgy szól a delay
srácok, ti hogyan kottáznátok le visszhangosított gitárszólamot? a kottában ugye elvileg az áll, amit a zenész játszik, viszont az ismétléseket az effekt játsza le. beleírnátok a műhangokat is, vagy csak a pengetett hangot? vagy hagyományos kottában van a delayre valami jelölés?
Vinnie Moore ejt pár szót a hangulatukról a 2. vidiójában, de nem ilyen zeneelméleti alapon taglalja hanem olyan aranyosan hogy a lokriszi az fura :) a líd meg mintha superman repkedne..:)
A Ión, Lyd, és Mixolid, dúr hangsorok. Még a hármashangzatok kapcsán tanították hogy a dúr a vidám a moll a szomorú, ez utóbbiak az eol a dór és a frig. Ezenkívül van még egy félszűkitett amely sem nem dúr sem nem moll ez a lokriszi. Ez folyamatot képez. Ez azt jelenti hogy dúr és moll hangnemünk van tehát a hangnemet adó akkordon megnyugodhat a zene, de félszűkitett nem lehet hangnemet adó ezért az mindig valamely más akkord vonzásában van. Tehát valaminek mindig következnie kell ebből az akkordból.
A dúrok között is a háromnak más és más hangulata van....úgy mint amolloknál. meg kell nézni mi a különbség az azonos tipusú akkordok között és ez a különbség mit jelent a zrnében
első körben a moll jellegűekkel kezdeném:
dór, fríg, eol
A dórt a nagy 6os (13) különbözteti meg az eoltól
Ha szépen lassan játszod őket, illetve otívumokat amik használják a szextet, akkor nagyon jól kijön a különbség. Ugye itt nálunk európában a moll-t általában egy szomorkásabb hangulatnak nevezzük. Na most a dórban lévő nagy szext olyan mint valami kis reménysugár. Kicsit felemeli a dolgot. Az eol a kis szexttel egy sötétebb hangulat.
A fríg az megint egy másféle állat.. A kisszekund az elején (9b) egy érdekes feszültséget visz a hangsorba. Ereszkedő dallamoknál jól ki lehet használni, hogy erősen húz az alaphangra. Ez a fajta dallamzárást fríg-zárlatnak vagy fríg-zárásnak is nevezik. Amúgy a fríges dallamok a spanyol(os) zenék tipikus jellemzője.
Szó volt a Gitártanár topicban a hangulatokról a modális skálák kapcsán.
Van valami vélemény, hogy az egyes hangsoroknak, hangnemeknek, harmóniasorra játszott különböző skáláknak vagy csak a harmóniasoroknak milyen hangulatuk van?
Miért nem írjátok le szépen, hogy mi az a nápolyi szext és már régen béke lenne...
Amúgy meg úgy működik a dolog, hogy moll (általában itt fordul elő)második fokot fél hanggal le kell szállítani, erre dúr hármashangzatot kell építeni és ennek az akkordnak a szext fordítása lesz a nápolyi szext.
tényleg jó az a könyv! három-négy éve erősen gondolkodtam, hogy átmegyek vácra a gimnáziumból, hogy legyen esélyem zenei főiskolába bejutni akusztikus gitárral, és én ezt forgattam egészen negyedik elejéig!
aztán letettem róla és lettem csóró fizikus a BME-n
Egyébként még annyit,hogy rengeteget segít ha van vki akivel érdemlegesen tudsz konzultálni a témában! A zeneiskolai tanárok 90% ilyen, mert ugye a szakmához kötelező midenkinek, akár cimbalmos akár furulyaművész! :D
Így igaz, a zeneelmélet tényleg abból áll, viszont azért érdemes tanulni, mert mondjuk amíg te saját magad is rájössz a zeneszerzők megoldásaira, abba beletelik egy élet, így meg pár év tanulás, aztán legalább érted is mit játszol.
Hogy nem mentél vele semmire a gyakorlatban, abban valószínűleg nem a szerző hibája, talán nem oldottál meg elég feladatot hozzá. Az, hogy olvasgatod, nem elég... össze kell kötni a gyakorlattal. Ha meg végeztél hozzá feladatokat, akkor vagy keveset, vagy nem jól.
Amúgy sztem a Kesztler-összhangzattan sokkal bővebb és vannak hozzá kidolgozandó feladatsorok.
A komponáláshoz pedig jó, hogy nem segít, ez nem zeneszerzési tankönyv
Valamikor azt hittem majd a zeneelmelet segit,
hogy minel jobb muveket komponaljak.
Viszont a klasszikus zeneelmelet nagyreszt abbol all,
hogy torvenyeket alkotnak nagy zeneszerzok megoldasaibol.
Megvettem Frank Oszkar Oszhangzattan konyvet,
de semmire nem mentem vele a gyakorlatban.
Abban fel oldalban le van irva mi az a Napolyi szext.
Ennyire emlekszem, estere megkeresem a konyvet
es begepelem ide a fejezetet, de most mennem kell.
Azért sztem érdekli az embereket, olvasgatják is, legfeljebb nem szólnak semmit (vagy mert nem tudják, mit kérdezzenek/mondjanak, vagy mert mindent tudnak)
(legalábbis én a lapom látogatottságából erre következtetek, mert mikor belinkelek ide vmit, mindig megugrik)