érdekes...mindenki így kezdte?:D
nekem egy haver szólt,hogy-kurva gyorsan pengetsz már lefelé,de miért nem próbálod fel-le pengetéssel?
utána nem kellene ennyire szenvedned:DD
hehe, nálam detto, én is mindent lefelé pengettem, és egyszer csak szembesültem vele, hogy mások nem így csinálják:))
majdnem abbahagytam, mondván én nem kezdem el újra... de aztán.
Hát rátapintottál a lényegre:.."túl régóta rögzült a rossz. "
Nem mindegy hogy ki mikor kerül tanárhoz, és az sem mindegy hogy milyen tanárhoz, kihez....
Erről a pengetés vitáról az jut eszembe, hogy én olyannyira magamtól tanultam gitározni, hogy elég sokáig csak lefelé pengettem, mert úgy láttam a Metallica videókon
Ez persze riffelésnél okés volt, de amikor elkezdtem próbálkozni az első szólóknál, már a kezem füstölt, de nem tudtam hozni a tempót, amit akartam volna. Ekkor már gimis voltam és a koleszban egy negyedikes szólt, hogy bazze, ezt oda vissza kellene...nálam meg nagy döbbenet..
Na, kezdhettem előről, viszont nem emlékszem, hogy ezt sokat gyakoroltam volna, bár lehet, hogy csak azért, mert túl régen volt..
Aztán ott van a 4 ujjas technika, melyet főként akkusztikus témák bontásánál szokás alkalmazni. Én azt a mai napig nem tudom alkalmazni, én 2-vel pengetek ( hüvelyk és mutató )
Hányszor megmosolyogták, hogy hogy tudok így játszani, de nekem működik, jó, nyilván nem is fogok tudni kivitelezni Paco szintű dolgokat soha az életben.
És ez miatt nem fog menni a chicken picking sem...nem áll rá a kezem, puhák az ujjaim, és túl régóta rögzült a rossz.
Pedig az összes mostani kedvencem használja-Guthrie, Dave Martone.
Szóval én egy igazi frankeinstein gitáros vagyok, egy rakás faszsággal, addig a szintig jutottam ezzel, ameddig, de most egy ideje stagnálok, nem tudom hogyan tovább. Próbálom ezt a sweep dolgot az arpeggiokon kívül is használni, de nem áll rá a kezem..
A zene egy olyan terület legyen szó akár elméletről akár gyakorlatról, hogy nem tűri meg a kizárólagosságokat, ezért nekünk magunknak is nyitottnak kell maradnunk minden tekintetben hogy így hamarabb értsük meg a benne zajló folyamatokat.
kedvenc megfejtésem Yngwie úr! Megkérdezték, hogy penget?
Mire kifejtette nincs rendszere. Ahogy kényelmes, nem érdekli h fel le vagy sweep :) ahogy jön :)
és bárki bármit mond, jól szól :))
Én nagyon rég óta játszok sweep pengetéssel, és mostanában kezdtem ráállni az oda/vissza pengetésre. Annyira beivódott a pengetésembe a sweeep, hogy nehéz átálni, de vannak sikereim. A chicken picken meg a lustaság miatt ragadt rám. Az főként a nagy húr ugrásokhoz kell, meg a soundhoz.
Egy ideje olvasgatom a hozzászólásokat és most, hozzátennék vmit. A technika tényleg gyakorlás és tehetség kérdése. Tehetség azért mert vannak olyan emberek akik fele annyi idő alatt minden iskola nélkül sajátították el az amit mások fáradtságos munkával. Ebből általánosítani, vagy tanulságot levonni kár, kivéve ha mi magunk is ilyen tehetségek vagyunk, de ez akkor már 6-7 évers korban kiderült volna.)))) Tehát a nagytöbbség sok sok gyakorlás által érte el azt amit mi ilyen olyan professzionális pengetésnek hívunk. És ha már az ember birtokában van ennek akkor persze könnyű nagyonkat mondani azok számára akik még csak tátott szájjal bámulják és vakarják a fejüket hogy is van ez?
Ugyanis amikor már nemcsak megtanultad a pengetést hanem rutinod is lett benne, akkor azt veszed észre hogy egyre inkább elmosódnak a határok ilyen vagy olyan pengetés között.
Én soxor a pengetés mellett az ujjaimat is használom. Aztán soxor "tépem" a húrokat vagy "ütöm" a pengetővel ez főleg bluesnál van. Aztán én is kettes felosztásban használom a pentatonokat ott pedig csak váltott pengetés jöhet szóba KIVÉVE ha nem használnék legatókat, hammer on-t meg miegymást, amiket nem azért használok mert ne tudnám lejátszani váltva, hanem azért mert úgy szól jól. A sound végsősoron fogja befolyásolni a pengetésedet mert mindig lesz egyfajta hangzás amit hallani szeretnél játék közben és eszerint fogod módosítani a pengetést és az egész játéktechnikádat is. Én 3 különböző torzitót használok amiket még kompresszorral tovább szoktam "butítani". Mindhárom torzitó más karakter, mindegyiket nagyon szeretem, de ami a lényeg hogy mindháromhoz (sőt a tiszta hangszinhez) is más játékmód és pengetés szükségeltetik ahhoz hogy azon a soundon szólaljon meg amit hallani akarok.
Suma summárum, egyik sem zárhatja ki a másikat tekjesen és butaság csak így vagy csak úgy gondolkodni, DE KELL LENNIE EGY ALAPRENDSZERNEK ami működik ennyi
Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás Gyakorlás
a többi nem érdekes)))))
"Egyébként nekem eddig a sweep jellegű pengetés tűnik természetesebbnek"
Több embernek tűnik természetesebbnek, mint a végig váltott. De sokszor ez a "természetesség" abból fakad, hogy aprókat penget az illető, és így szokja meg, mert apró pengetéseknél ez tűnik egyszerűbbnek.
Gambalét pl ne soroljuk ide, mert az ő technikája tudatos, direkt fejlesztette így ki, ahogy. A 3 hete játszó gitáros meg nem fejlesztett ki semmit, véletlenük penget úgy.
A természetességből eredő berögzülések viszont nem mindig hasznosak, vagy jók. Ahhoz, hogy ettől el tudj térni, mert 1-1 adott nehézségű téma (nem feltétlen gyors) megkívánja, tudatosan kell elmozdulnod és fejlesztened, vagy továbbgondolnod.
Egy kezdő versírónak is természetesebb elsőre a párosrím, és a 4 soros versszak, de aki már túllép a "kezdő versíró" státuszon rájön, hogy.
:)
Amúgy teljesen igazad van, gyakorlás kérdése az egész.
akkor elmesélem, hogy a legelső gitáros, akihez jártam, mindkettőt megmutatta, és én mindkettőt rendesen végigrágtam. aztán kb. fél év múlva úgy döntöttem, hogy ez nekem nem kell. nem kényelmi szempont miatt, mert hoyg nekem így kényelmesebb, hanem ésszerűtlenség miatt (amit előbb leírtam)
"Régebben én is ragaszkodtam a magam igazához, helytelenül. "
egy kezdő gitárosnál hidd el, hogy nem ésszerű, ha mondjuk egy 4/4-ben nyolcadokat játszva össze-vissza jön ki a pengetés...
nekik még szükségük van arra, hogy követni tudják a negyedes lüktetést, számolni tudjanak hozzá, stb. különben elvesznek.
neked is vannak tanoncaid (ha jól tudom), kérdezd már meg, ha eljátszanak egy pár ütemes kis szólót, dallamot, tudják-e, éppen melyik negyednél tartanak?... hát nagy valószínűséggel nehezen...
ezért jó, ha váltott a pengetés végig, mert át tudják venni a negyedes lüktetést az által, hogy ha negyedre mindig lefelé jön ki s nem néha így, néha úgy.
most én elmondtam egy érvet arra, miért jó a végig váltott, most mondd el te, miért jó a másik, miért jó, ha összekeveredik szegény gyerek ritmikailag a pengetés miatt?
Egyébként mi az, ami nem zavaros egy kezdőnek professzor úr?
Régebben én is ragaszkodtam a magam igazához, helytelenül.
Továbbra is az a véleményem, hogy amit nem próbáltál, nincs benne tapasztalatod, arról ne nyilatkozz.
Romlott pudingot természetesen nem eszünk.
A fenti példára a folyamatos lefelé pengetést tudom érteni (rángatózó mozgás, ami picit nevetséges), nem pedig a helyes és ésszerű pengetést.
Nem éppen.
Ha látod, hogy zavaros a puding, akkor is megkóstolod?
Ha látom, hogy zavaros a másikfajta pengetés szegény kezdőnél (márpedig látom, mert alapból sokan kezdenek maguktól úgy pengetni és bizony rendesen kiütközik...) akkor igyekszem lebeszélni a romlott pudingról:)
Válaszoltam, csak nem direkt módon.
Nem próbáltam, mert egyrészt én is váltottan pengetek, olyat meg minek "tanítsak", amiben kevésbé vagyok jártas?
Másrészt nekem pont az tűnik logikusnak, hogy a másikfajta pengetés pont hogy rossz kezdőknek (tehát rosszat minek tanítsak?) :)
Aki akar, majd átáll magától. Én az alapvető pengetési módokat mutatom mindenkinek (alternate, sweep, ujjpeng.)
Teljesen felborítanám a kezdő gitáros -amúgy sem stabil- metrikai érzékét, ha nem váltottal kezdenénk...
Ez igaz.
Sablonról viszont szó sincs! Vannak figurák, futamok, amik egy bizonyos sebesség felett szólnak jól. Ezek jól átgondolt, ésszerű pengetési technikákat követelnek.
Ilyenkor nem pengethetsz össze-vissza, meg ahogy jól esik.
Sztem meg kurvára mindegy ki hogy penget ha jól és pontosan szól. Hány olyan híres gitáros van aki tök idióta módon penget (friedman és tsai...). Nem kell mindig a sablonhoz ragaszkodni.
mindnek megvan a helye, az oka, hogy mikor melyiket, én sem kizárólag váltva pengetek:) de mégis azt tartom alapnak, amit legelőször meg kell tanulni/érdemes elsajátítani
mert nem egyszerűbb:)
én a váltott mellett vagyok 3 hangosnál, nem azért, mert csakazértis, hanem mert ebben látok rációt és én pont úgy látom, hogy a kezdőknél ez a jó. (leírtam a honlapomon, most nem fejteném ki újra)
Szerintem is. Ha megnézed mondjuk Guthrie-t, aki aztán tényleg mindent használ, nála nem hallani, hogy mikor chicken picking-el és mikor penget pengetővel. Legalábbis én nem hallom
de hisz a két fajta pengetési iskola között csak hangsúlyozási különbség adódik. kicsit túl van most ez gondolva, úgy érzem.
mindegy, hogy egyik vagy másik, de egyet következetesen vinni kell, osz ha már #1265 van akkor lehetne mást tanulni.
kicsit visszaolvastam a temaban, es szerintem egy fontos dolgot nem irt le senki, hogy az economic pengetes meg a fel/le pengetes kozott nagy a hangzasbeli kulonbseg is. ami az egyik stilusban jol szol az egyikkel az lehet hogy a masikkal nem ut elegge. szerintem kicsit hasonlo a metallica fele lefele riffeles, meg az fel/le pengetett riffeles kulonbsegehez.
De azért a 2 féle pengetés párhuzamos, biztos használata nem egyenlő azzal, ha összekeveredik a kettő, mert egyszer így jön ki, másszor meg úgy, ugye?
Azért ha mindkettőt alkalmazni tudja az illető, annak elég tudatosnak kell lennie, nem? Gondolom a Gambale sem keveri össze a kettőt, pedig ő profi. Ha alkalmazza is néha az "alternate" pengetést, azt biztos nem azért teszi, mert most véletlen úgy jött ki neki, hanem mert annál a technikai résznél ezt kívánja meg.
Tehát ezzel most azt akarom mondani, hogy a véletlenszerű, összekevert pengetés azért még távol áll a tudatosan kimunkált két féle technikától.
Most képzelj el egy totál kezdő gitárost, aki alig bír végigjátszani egy skálát hibátlanul, beleakad, nem találja el a húrokat rendesen, stb. A húrváltásnál néha irányban penget tovább, néha váltva.
Szóval, a két technika keverése sztem kezdők esetében teljesen rossz, olyan, mintha azt mondanád neki, hogy pengess, ahogy akarsz, ahogy épp kijön.
Haladóknál pedig azért már elkülönül a kettő, kirajzolódik a végleges technika, hogy melyiket is alkalmazza majd, valószínűleg egy gitárosnál sem keveredik szervesen, egyformán a kettő.
Köszi a válaszokat. A két stílus párhuzamosan gyakorlását úgy értettem, hogy ugyanazokat a skálákat megtanulom mindkét féleképpen (tehát nem az összevissza pengetésre gondoltam). Egyébként nekem eddig a sweep jellegű pengetés tűnik természetesebbnek, bár semmi féle erre vonatkozó szabályt nem ismerek.
YM-nél nekem is feltűnt hogy eléggé öntörvényűen penget (ezt nem rossz értelemben mondom). De például Paul Gilbert meg néha teljesen irreális módon ragaszkodik az odavisszához, és így is működik minden. Úgyhogy attól tartok nincsenek nagy titkok, a gyakorlás mennyiségén áll vagy bukik az egész.
Én még egy darabig gyakorlom mindkettőt aztán eldöntöm melyik a szimpatikusabb.
Jó ez a téma. A problémám a következő: autodidakta módon gitározom, és eddig én is a Gambale-szerű technikát alkalmaztam. Úgy két hónappal ezelőtt egy Paul Gilbert oktatóvideó hatására úgy döntöttem, hogy átállok az odavisszára.
Az tapasztaltam, hogy egyrészt pontosabb, tisztább lett a játékom, másrészt gyorsabb tempónál (150 bpm)automatikusan visszaváltok erre a húrváltás irányába pengetésre.
Egyenlőre egyik technikám sincs túlságosan berögzülve, úgyhogy most még bármelyik módszert választhatom. Esetleg arra is gondoltam hogy párhuzamosan gyakorlom mindkét pengetési stílust. Ennek van értelme?
Azt írtad hogy Gambale videóiban logikusan el van magyarázva ez a módszer. Van valami külön szabálya ennek a pengetési rendnek (leszámítva hogy húrváltás irányában kezdem el pengetni a következő húrt), vagy elég a pontosságot gyakorolni?
Igen a lényege a húrváltás irányába való pengetés.
De fontos!!: Akármilyen pengetést is akarsz rendbe tenni az komoly meló, és sokáig tart!!!!!
A másik: tévhit hogy nem lehet ezzel a technikávl lassab tempóban pontosan játszani. Még az egy húr egy hang arpeggiót is lehet lassabban pontosan játszani, a titok a gyakorlás módszerében van.
Én úgy gyakorloltam (évekig amiben volt hogy napi 3 óra csak ez volt és utána jött csak a többi) hogy 60-as tempóban elkezdtem a gyakorlatokat 16-odosan és triolásan majd 70-es tempóban aztán 80...90... stb...egészen addig míg le nem vertem a lécet. És ment nap nap után. Idővel a teteje mindig feljebb ment egy picit és végül megérkeztem oda ahol már mindegy volt hogy milyen tempóban számolnak be. Ez a link egy példa, egy szoló ami 250-es bpm-el megy. Egyben játszottam fel. nem mondom hogy tökéletes de működik....
Én sem vágom a technikát, de sztem is ez a lényege.Megnéztem én is, illetve kipróbáltam folyamatos fel-le pengetéssel...
maradaok akkor ennél a Gambale csávónál:)
Ebben van valami, nekem sose mondta senki hogy pengessek, nem is figyeltem, de most hogy ennyit emlegettétek megnéztem, és én alapból mindig a húrváltás irányába pengetek. Ugye ez a lényege ennek a technikának?
Nézd igazából mindegy, hogy milyen rendszer szerint pengetsz. Az a lényeg hogy legyen egy rendszer ami működik. Én 10 évi gitározás után kezdtem el ezt gyakorloni mer telőtte nem volt semmilyen rendszer sem a pengetésemben. Először azt mondták pengessek minden oda-vissza, de azt vettem észre hogy amikor csak úgy ösztönösen "tekerek" akkor mindig a húr váltás irányába pengetek. Ez nem állt összhangban azzal amit az oda-vissza pengetéssel gyakoroltam. És elkezdtem kutani ez után és találtam egy Gambale videót amiben ez nagyon logkiusan el volt magyarázva. Ennek már 17 éve, de nekem ez akkor olyan volt mint akinek kigyulladt a lámpa. Ez volt ami nekem kellet és be is jött.
Aztán a tanításban azt vettem észre hogy a kezdő növendékeim szinte mind kivétel nélkül így kezdenek pengetni és ezt csak tudatosítani kell.
De nem állítom hogy ez mindenkinek beválna. Ezért ha valakinek ez nem tetszik az csinálja az oda-visszát. De a lényeg hogy legyen rendszer, mert nem elég a bal kezet rendb tenni az csak akkor fog működni ha a jobbkéz is rendben van....
Szerintem teljesen felelsleges ennyire szisztematikusan megalkotni az ujjrandeket.. én 3féle elvét ismerem a skáláknak, a húronkánti 3hangosat, a szűkfekvéseset,illetve a teljesen függőleges, néha tágfekvéseset ami a leavitt könyben van. Mindeyikkel érdemes foglalkozni, nem szabad szerintem leragadni valamelyiknél, viszont szerintem elég, ha ismer az ember 1 skálát 6 helyen, hogy lefedje a nyakat. Próbáltam egy rendszerben eljátszani az összes 4eshangzat bontéást, meg skálákat, felesleg.. ahogy kényelmes, azt érdemes megtanulni, ez nyilván mindenkinek más.. de ha ismer 6 ujjrendet, az elég.
Valóban. Ezek tanítványok, úgyhogy ezúton kérek elézést, de akkor a tanár véleményei röhejesek. Nem hiszem, hogy avval többre jut a tanítvány, hogy szét dícsérik a játékát, holott nem minden szegmense érdemes dicséretre.
Bocsánat lehet hogy félreértettem, de ezek a felvételek nem tanároktól vannak hanem olyanoktól akik a honlap tulajdonosától kérnek véleményt felvételeikre.
Vagy rosszul értem és ők tanárok is lennének?
Ha ez igaz akkor igaz a vicc:
Gitár órát adok-veszek....
"Vedres Balázs és Pénzes László" fejezettől vannak érdekes mp3-ak.
Pénzes nagy reverb-bel és mély tónussal szólal meg a felvételeken.
Azért vagyok zavarban, mert bár nagyszerű dolgokat ír a honlapján, de ezen felvételek alapján nekem nem úgy tűnik, mintha ezeket vissza is adná a játéka során...
Vagy a nem túl jó minőség, vagy a gitár tónusa miatt, de számomra ezek a szólóimprovizációk zagyvának és elkapkodottnak tűnnek. Remélem nem sértődik meg senki, de az jut eszembe, hogy "Csapkod, mint hal a szatyorban".
Vannak nagyon jó megmozdulások és az elméleti rész eszméletlen aprólékos, szóval le a kalappal, de...
Nem tudom. Döntsétek el.
kezdőknek azért jó a végig le-fel pengetés, mert jobban ráéreznek a metrumra, a metrikai hangsúlyozás mikéntjére, stb
csomó helyzetben jól jön, ha az elején így kezdik (pl. kiküszöbölik az apró, erőtlen, dinamikátlan pengetést) aztán ha úgy gondolja, legfeljebb áttér a másikra..
Pár éve én is áttértem a Gambale-ra. Ajánlom is szoktam kezdő gitárosoknak az alternatív mellett.
Ezekszerint helyesen ha Te, mint tapasztalt tanár hasonló ajánlásokkal élsz.
persze, de ő sztem a klasszikus gitározási alapokat írja le, bár kicsit nekem is furcsa, azért el kell ismerni, akármilyen módszereket technikákat is alkalmaz, ez a legösszeszedettebb "gitártanulós" magyar honlap...
lehetne még pár ilyen..
És miért ellenzi a Gambale féle pengetést?
Nekem az összes kezdő növendékem kivétel nélkül, mikor még a hangok lefogásával van elfoglalva, ösztönösen a húrváltás irányába penget...ezt csak tudatosítani kell. Az egyik leg sokoldalúbb és kényelmesebb pengetés én a 27 évből 17 éve így pengetek....
én sem értem:)
sőt én az ábráit sem értem:) te igen?
sztem, mint ahogy a Miki is mondja, érdemes legalább 5-6 fekvésben megtanulni 1-1 skálát, hogy jól "át tudjuk kötni a nyakat"
aztán hogy ez most tartalmaz-e nyújtott ujjrendeket, vagy sem és hogy hány hang esik az egyes húrokra, sztem kurvára mindegy, nem jelent alapvető nehézséget egy normális improvizálásban (legfeljebb, ha gyorsulásmániás le-fel tekerentyűkről van szó)
jobban átnézve mostmár érthető a dolog, kb úgy kell nézni, mintha pont szemben ülne veled a fickó, és te a kezét nézed, szóval ilyen tükörkép-szerűség
viszont
"Látható, hogy a dór skálánál egyszerűen nem tudjuk elkerülni az 1-2-4 nagyterc technikát."
már hogyne tudnánk... sztem sokkal kényelmesebb is, ha nincs benne nyújtott ujjrend, és nem görcsölünk azon, hogy mindenáron egy fekvésben maradjunk... na mindegy:)
Én minden 7 fokú hangrendszer minden skáláját (21db) (modális, melódikus) ugyanazon elv szerint tanítom, tehát 6 féle ujjrendben. E6 húrról 1-es, 2-es, 4-es(vagy3-as) ujal indítva, és ugyanez az A5 húrról indítva egy fekvésben 2 oktávon oda vissza. (lehetőleg minden húropn 3 hang) Vannak kényelmesebb és kevésbé kényelmes pozíciók ezek közett de mindegyiket tudni kell, mert a fekvésváltás csak úgy képzelhető el hogy ha a váltásnál bekapcsolódunk az ottani fekvésbe....
"...Összességében megállapíthatjuk, hogy a nagyobbrészt kényelemből fakadó "egyetlen fekvés" elve nem valósítható meg következetesen, hiszen egyrészt a dór skála esetében nem tudjuk elkerülni a kellemetlen 1-2-4 nagyterc technikát, másrészről nem vagyunk képesek minden alapskálát csupán egyetlen fekvésben (azaz 4 fekvésnyi terjedelemben) megoldani (vö. a dór, a mixolíd és a moll skálával). Véleményem szerint a legnagyobb probléma viszont az, hogy az egyfekvéses skálaszerkezet nem ad olyan átlátható szerkezeti koherenciát, mint a többi skálaforma, pedig oktatásnál, kezdő tanítványok esetében ez létfontosságú volna..."
Ráadásul a modern poprock, meg mittomén milyen zenék, ami nem tradícionális jazz, meg klasszikus, optt szerintem nagyon sokszor természetes mollban harmonizálnak. Amúgy nem akarok túlságosan akadékoskodni, de szerintem kicsit kezd elavulni ez a moll dolog.. érdekel erről a véleményed!
Ezt én tudom, meg ez rendvben is van.. de pont ezaz, amit mondassz, hogy két rendszer fut! Na ezt pl kőbányán nem így tanítják. Én tudom h két rendszer fut, és ha feszíteni akarom a mollt, hogy utána oldjam, akkor dúrosítani kell az 5ik fokot. Csak azt nem értem, hogy mért úgy tanítják, hogy csak az összhangzatos moll a moll. Volt egy konzis ismerősöm, ő azt mondta, hogy hát természetes moll az nincs.. ez hülyeség.. van, csak kiverték a fejéből a tanárok.. szóval ez igazából nem az én problémám, én megvagyok a mollokkal, csak nem így tanítanám..
Így van, ez is egy mewgoldás lehet. Bármilyen eszközt is használsz nézd meg hogy az akkordváltásoknál hogyan illeszkednek egymáshoz a hangsor hangjai, mert az akkordok összekapcsolásából lehet jó motívumokat és egybefüggő szólókat csinálni. Mitől dór a dór? A nagyszextje miatt tehát am7-nél F# hang ami pl szépen oldódik az utána következő Dm7 tercéra az F hangra stb....
gibbsonn: amit leírtam az nagyjából igaz.
Valentine: Minden zene bármilyen rendszerű is két pólusból áll. Az egyik ami nyugvópontot ad ez adja a hangnemet ezt nevezzük mi tonikának. A másik ennek ellenkezője ahol a a feszültség van amit oldani kell ezt nevezzük mi dominánsnak. Az európai zenekultúrát többféleképpen is nevezik és mindegyik igaz, attól függően hogy épp mit akarnak kifejezni vele. Nevezik diatónikusnak (7 fokúnak) és nevezik dúr-moll hangrendszernek. De bármelyikről is legyen szó az oldás-kötés mindegyikben működik. Azt tudjuk hogy a tonikai dúr párhuzamos mollja annak VI. fokán van. De ha mollban vagyunk és ez a tonika helye, akkor ennek dominánsa mint az említett példában is látszik nem domináns ezért ezt a szerepét betölteni nem tudja. EWttől persze még létezik csak épp nem tölti be a szerepét abban a pillanatban ha a domináns helyén lévő moll7-et dúrosítjuk tehát dominánst csinálunk, akkor már meg is érkeztünk az összhangzatos moll hangrendszerbe. Ez nem azt jelenti hogy akkor mollban csak összhangzatos moll fokai lehetnek hanem azt hogy mollban párhuzamosan 2 rendszer fut a modális, illetve az összhangzatos attól függően hogy mi a harmóniamenet és épp melyik fokát érintjük. Ennél részlezesebb magyarázattal ezen a helyne nem tudok szolgálni mert ezt táblánál és zongorával tanítom hónapokig...)))
Amúgy szerintem ha ez egy blues kör, mindegyikre lehetne dórban játszani. Am7-re A dórban, Dm7-re D dórban, Em7-re E dórban. Persze akkordhangok kihangsúlyozva. Szerintem pofásan hangzik