De én akkoj sem akajom fujkálni azt a szegény gitájt! :) A plusz csavaron meg látszik, hogy plusz csavar, minek egy 11 lukas koptatóra 12?
Asszem megpróbálom vmi fehér ragasztó cuccal kitölteni.
Namááá ne vicccőjj... egy lukkal több van, akkor eggyel többet fúrsz a gitárra, és beleapplikálsz egy ugyanolyan fejű csavart, mint a többi.
Ha ez akkora gond, akkor vidd el egy sörért a legközelebbi szakihoz hogy megoldja.
Tegyél bele egy csavart - de ne az enyémekről szedd le:)
Olyat is láttam már, hogy egy levágott csavar fejet ragasztottak a likba, így nem "károsodik" a test.
Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni az alábbi témában.
Adott egy fehér stratocaster koptató, amin a jóég tudja miért, egyel több luk van. A felesleges lukat szeretném a lehető leghatékonyabban (és legolcsóbban) eltüntetni (a hozzácsavarozott gitárt hirdetném, és ez az egyetlen számottevő esztétikai defektje...). Előre is kösz az ötleteket!
Az azért megvan ugye, hogy itt nem a NASA-nak, de még csak nem is a KFKI-nak állítanánk elő precíziós mérőműszereket. Se nem katonai megbízásra. Egy tahó egyszerű, kb. 0,5-2 USD közti értékű poti beforraztásáról van szó. Mindamellett tökéletesen egyetértek az elmondottakkal, sőt hozzátenném, hogy pont a potiházon baromi könnyű szar forrasztást csinálni, és akkor jönnek az okoskodások, hogy földhurok, meg mittudomén, közben meg egy hibás forrpontról van szó.
Én kipróbálom. Vadi új alkatrészekkel dugós board-on csinálok egy erősítőt, megmérem a kimenőfeszültségét. Majd minden alakatrészlábára teszek egy ónpöttyöt, mint ha beforrasztottam volna, mérek megint, utána meg jól alaposan átmelegítem, majd megint mérek. Ha nem felejtem el és lesz rá időm.
Hogy adódik össze a zajuk, ha párhuzamosan vagy sorosan kötöm az ellenállásokat?
Kondenzátor-uram!
Gyorsan kiszámoltam, úgy 46 éve volt először forrasztópáka a kezemben (igaz azt még gázlángon kellett melegíteni), és kevés nap telt el a mai napig, hogy ne forrasztgattam volna valamit.
De ilyen határozott egyéniséggel sem találkoztam azóta
Amit ír az a baj ! Kellene ! A forrasztás az nem az, hogy tudjuk, hogy a páka melyik vége a nagyon meleg ! Kis kiegészítések a megértéshez. A forrasztandó daraboknak van egy hőtűrése. A forrasztandó darabok, mindegy, hogy mi, kondenzátor, potméter, ellenállás, a forrasztás során kapnak egy hősokkot. Ez teljesen normális, még a hullámforrasztás estén is, ami ipari standard, de fennáll. És nem mindegy a többszörössége, meg a hőmérséklete, valamit a forrasztás ideje ! Ez ugyan is, rettenetesen "zajossá" teszti az ominózus alkatrészt. Nézze ! Csak példaként, ha van egy Dale ellenállás, horribile dictu, egy Vishay 0,1 %-os, és 4 ppm-es precíziós mérőellenállás, azt ha nem megfelelő hőmérséklettel, és nem megfelelő ideig, meg nem megfelelő ónnal forrasztja, akkor adtunk a szarnak egy pofont, és kidobtunk minimum 30.- dollárt az ablakon ! Ugyan ez a potenciométerrel is! Ha agyon forrasztjuk, zajos is lesz, meg tönkre tesszük a "pályát" is. Ez úgy mutatkozik meg, hogy "valamiért pocsékul szól a gitár " ! Szóval, higgye el, a forrasztás amilyen egyszerűnek tűnik, annyira nem az. De győzködni senkit nem akarok. Maradjunk annyiban, hogy ténylegesen értek hozzá, és csak felhívtam a "kollégák" figyelmét arra, amit elhanyagolhatónak tartanak. Ennyi.
Én vagyok a hibás! Mert meg sem nézem."Döglött" húrral találkoztam.Rossz potival is.Sőt, egyik aljzata most is rakoncátlankodik.De talán egy átlagos fülű öregembernek, mint én 250 kilo ellenállatocska nem jelent döglött hangú hangszert?
Azért ez már totál-brutál maximalizmus. Szerintem sok hifierősítő építő nem vél ennek ekkora jelentőséget.
Persze aztán meg miért ne, ártani végül is biztosan nem árt.
A témában igen jártas vagyok, tehát az ón nagyon nem mindegy sok szempontból, hogy milyet tetszenek használni ! Minőséget kell tenni, a legolcsóbb hangszerbe is, illetve bárhová, még egy mosógép érintkezése sem mindegy, hogy milyen ónnal történik. Ólmos, nem ólmos nem az a leglényegesebb, hanem a tisztasága, és folyasztószereinek minősége ! Kizárólag 5 eres ónt ajánlok, talán nincs is ma már más, én több mint két évtizede magas ezüsttartalmú, és relatíve öntisztító ónt használok. Utóbbinak sokkal nagyobb jelentősége van, mint gondolnák. A folyasztószerek, amik a ón folyását, kötését biztosítják, esetenként komoly utólagos problémát okozhatnak maró savtartalmuk miatt, például. Ne az árat tessék nézni, esetenként a nagyon olcsó, nagyon drága lesz ! Ajánlom mindenkinek a Microsolder KFT.-t, és az általuk forgalmazott Stannol, valamint Multicore ónokat. A gitárokhoz, illetve a finomelektronikákhoz 0,5 és 0,7 mm-es ón való, ha tetszik, ez a jó. Az 1 mm már gányol, szétfolyik, vastag lesz. Folyasztószerben a Kristal / Crystal 511-es a legjobb. Kevés maradékot hagy, nem agresszív a folyasztószere, és kiváló az elektronikai vezetése. Akit érdekel, S-Sn95Ag4Cu1 % az összetétele. Ne tessenek legyinteni, nem mindegy, hogy mivel forrasztanak. Ez ugyan ólommentes, de létezik ólmos is, bár megjegyzem, avval ugyan könnyebb relatíve dolgozni, ennek viszont kémiai-mechanikai kötése sokkal jobb. Mondjuk az óntól függetlenül a páka minősége, és a jól megválasztott forrasztási hőmérséklet legalább annyira fontos, mint maga az ón. A jó forrasztás csak látszólag egyszerű.
Ki volt az az einstein, aki feltalálta, hogy gitárba volume potinak 250k-st tesz?..
Még jó, hogy felfedeztem, évek óta baszakodok ezzel a döglött hangszerrel, míg rájöttem, hogy mi a baja!..
Pontosan ezt szoktam venni. 0.5mm-est a nyákos melókhoz, 1mm-est a durvább dolgokhoz, ahol sok ónt kell felhordani (pl. potiházak, jack aljzatok gitárban, ilyesmi)
Az Arwill-ben én kínai ónt veszek, de az teljesen jó. A leírás alapján (nehezen olvad és gyorsan dermed) valóban arra tippelek, hogy ólommenteset sikerült venned. Ami egyfelől dícséretes, másfelől otthon, pákával sokkal nehezebb kezelni.
Hát az lehet, egyébként kínai írásjelek díszítik rajta az infóblokkot :) Van külön gyantám, azzal próbáltam házasítani, de nem lett jobb... Baromi magas hőfokon olvad, és ha felolvadt, utána hirtelen megmerevedik, és szarul tapad. Lehet, hogy az ólom és a gyanta együttes hiánya
+1 a Bercsényi utcának, legalábbis az Arwill-nek. Én ott szoktam venni. Nem lehet, hogy olyat vettél, amiben nincs gyanta? Mert akkor kell valami külön folyatószer a jó forrasztáshoz.
Szerbusztok!
Hol lehet Bp-en jó minőségű forrasztó ónt kapni?
Műtétre készülök, és legutóbb vettem occsóért egy tekercset, kész kínszenvedés volt vele dolgozni, és a végeredmény is csúnya lett...
OBI-ba érdemes pl. érdeklődni?
A Klon buffere transzparens, teljesen fasza, a Cornish-féle buffer kicsit színezi a hangot. Ízlés kérdése, kinek tetszik, én azt használom. Mindkettőhöz találsz kapcsolási rajzot és maratható nyákrajzot itt.
Tud valaki olyan buffer kapcsolást ajánlani ami ténylegesen jól működik, a neten sok fent van kérdés melyik jó. Ha valakinek van valami bevált az tudna küldeni egyet?
Előre is köszi! :)
Hát igen. De ezt nem te döntöd el mindig . Ha meg jó a buli, akkor könnyen megtelhet a színpad is és ott aztán beindulhat igazán a pusztítás ( ilyenkor arra kell figyelni, hogy te le ne kerülj róla, amíg tart a buli )
A legjobb, amit ebben a témában - eddig - láttam, az a konyhai gyerekjáték kis lábosba volt építve. Sajnos azt is úgy hirdette a gazdája, hogy nem látta-e valaki, mer' a vonaton felejtette ...
Itt nézelődj. A ránézés módszerével megállapítottam, hogy alakra van olyan, mint ami neked kell, az ígéretes példányok méretének ellenőrzését rád hagyom.
Az is jó, csak nem találtam még olyan rajzot. Kb. 10 éve olvasom mindenhol, hogy zajos a 386. Egyszer egy keverőben kipróbáltam, mert ott az volt a követelménye a behallhagástank, hogy van hang vagy nincs hang. És nem volt annyira vészes, mint ahogy elképzeltem, beszéd hangerőnél figyelni kell, hogy halljam a zajt.
Én inkább valami D osztályú, sztereo erősítőben gondolkodnék, azok 5V-ról is jól elvannak (szemben az LM386-tal, ami rádásul még elég zajos is). Ebayen, vaterán pár ezer Ft a szerelt panel.
Nincs kész, még csak agyalok rajta. A fejhallgató erősítőt magam csinálnám LM386 -al. A megtápláláshoz Y kábelt csinálnék két USB toldó kábelből. Csak a táp vezetékeit kötném össze. Kb. 3-4 ezresből kijönne az egész. Egyenlőre jobb és olcsóbb megoldás nem jut eszembe.
Köszi. Fejhallgató erősítőnek mit használsz? Illetve lehet, hogy teljesen buta kérdés, de hub-ot lehet használni? Van egy powered meg egy nem powered USB a TV-n, a nem powered-et használnám hub-bal egy pendrive-nak meg egy billentyűzetnek, a powered-et használnám én is a konverter meg az erősítő táplálására.
Köszi. A füleserősítő nem para, mert úgyis szét is akarjuk osztani a jelet (pl. csak a baba alszik és asszonnyal tévéznénk). A Behringer tahó cucca erre jó lenne? Vagy az nagyon gagyi? Nem vagyok audiofil, az említett átalakítóval meg úgyis csak sztereó hangot tudok csinálni.
Újabb, zenéléshez csak lazán kötődő kérdés: vettem egy új TV-t, de ezeken már baromira nincs fejhallgatókimenet. Ami pedig nem jönne rosszul, amikor mondjuk a család többi tagja alszik, én meg filmeznék vagy játszanék. Van viszont optikai audio kimenet és menüből lehet is választani, hogy ezt kívánom-e használni vagy a beépített hangszórót. Mármost milyen eszközt érdemes ide keresnem, ami "kicióccó" és kvázi egy fejhallgatóerősítőként funkcionál? Köszi!
Les Paul gitár nyaka hátúról kapott egy ütést és berepedt a lakk.
Lehet rajta játszani, csak zavarja a kezem, hogy érdes a felület a sérülésnél.
Lehet vele kezdeni valamit házilag, vagy inkább hangszerész?
Köszi!
túl puha, valami olyasmi kéne, mint a szaloncukor drót, csak sokkal hosszabb. kis bénaságnak tűnik, de nekem egyáltalán nem egyértelmű, hol kapok a kérdéses környéken - igazából melóból hazafelé szerettem volna venni.
Van egy szerszámos bót a szomszéd utcában, meg egy villanyszereló is kicsit fentebb, azokat megnézem holnap, nincs jobb ötletem. nem egy diy népség ez a pesti.
Üdv, szeretnék valamit erősen rögzíteni, de kis hely van csak hozzá, ezért erős, de vékony drótot keresek, van valami bolt, XIV, XIII, XII kerben, vagy valahol a hetes busz/piros metró vonalán, ahol árulnak ilyesmit? Köszi!
Amit alább írtál, hogy a tápfesz kicsit nagyobb, mint a hivatalos, az nem növeli a torzítást.
Belül az ic-ben van egy ellenállat, ami felelős a biasért, annak kisebb az ellenállása mint kellene, ezért kevesebb rajta a feszültségkülönbség, ezért nincsenek a végtranyók eléggé előfeszítve. Mármint szerintem.
Amit mondtam a potméteres dologról, ott annyi a történet hogy az az ellenállás sorosan van a biasoló ellenállással. Ha annak lecsökkentjük az értékét, akkor abban az ágban (ez a végtranyók előtti feszültségerősítő ág) megnő az áram, a nagyobb áram a biasoló ellenálláson is nagyobb feszkót ejt, így kompenzálható annak a túl alacsony értéke.
Nem a kiszolgáló áramkör hibája, hogy nem a gyári feszültségértékek vannak az IC lábain, illetve hogy nem stabil a feszültség pár helyen? (pl. elfáradt kondik)
Ez alapján valszleg nekem van igazam, és keresztezési torzítás a probléma, magyarán nincs eléggé előfeszítve a két végtranyó.
Amit javasoltam, az messze nem a tökéletes megoldás erre, de abban lehet bízni, hogy a negatív visszacsatolás majd kikompenzálja valahogy, másrészt sajnos egyszerűen nem lehet másképp, mert egy zárt ic-ről van szó.
Ahogy gondolkozok még rajta, a bias beállításos kísérlet lehet, hogy nem igazán érvényes, mivel csak 500K-s potit találtam, ami lehet, hogy nem volt kellően finoman szabályozható abban a 3-6K körüli tartományban, ami pont érdekes lett volna.
Kérdés, hogy mit lenne érdemes csinálni. Ha feltételezem, hogy az STK jó, akkor a kondikra tudok még tippelni, hogy 20-30 év nem múlt el nyomtalanul rajtuk, és esetleg érdemes lenne cserélni őket (legalábbis amelyikek a táp és az STK IC közt vannak. Mert gondolom, hogy az ellenállások nemigen romlanak az idővel... (Ezen kívül még egy 4558-as kis IC (ez is eltérés a rajzhoz képest, mer ott más IC szerepel), de az szerintem csak a lemezjátszó korrektorát érinti, a mostani hibánál nincs jelentőseége)
Sziasztok!
Köszönöm a válaszokat! Mosté értettem csak meg, hogy Vénkecske is milyen voltméréseket említett a múltkor. Végigmértem az STK mindegyik lábát, és feljegyeztem az eredményeket. Azért vannak eltérések, szerintem nem valami jól néz ki, de nem tudom, hogy mekkora hibahatáron belül marad jól működő az áramkör... (A méréseket úgy végeztem, hogy az egyszerű multiméterem egyik végét befogtam a hangszórókumenet hidegpontjára, a másikkal mértem az STK lábán. Az erősítő be volt kapcsolva, de nem volt rajta hangszóró bekötve. Ahol azt írtam, hogy változó, ott néhány százaléknyi ingadozást lehetett érzékelni, ha pár másodpercig rajta tartottam a műszert.)
Kipróbáltam Gazz javaslatát is. Az R130 a nyákon R30 jelöléssel szerepel, illetve a rajzon és a valóságban is 3,3K az értéke - de nem ez a lényeg. Beforrasztottam vele párhuzamosan egy potit (nem akartam kivenni), és azt tapasztaltam, hogy ha levelttem nullára a poti értékét (azaz rövidre zártam az említett ellenállatot), akkor is csak kb -0.77V lett -1,3V helyett (átmenetileg volt magasabb a feszültség, de kb. 1 másodperc alatt beállt az alacsonyabb értékre). Ilyenkor szerintem az STK 12 lábán is leesett a feszültség (az említett ellenállás a 13-ra jön be) és (ekkor már tettem rá hangszórót is) azt tapasztaltam, hogy sokkal halkabban, de torzítás nélkül szólalt meg.
hát na :_D ennyi ahogy szokták mondani :) Mondjuk én még itthon mióta waut nézegetek 20 alatt nem találtam cry babyt. a tpb meg igencsak erősen javallott :DD
8-10e HUF-ért kapsz újat, vagy 15e körül Cry Baby-t, aminek sztem jobb a hangja. Nemigen javít senki 5-6e alatt, de ezért valszeg még többet is kérnek - ha egyáltalán javítható (viszonylag speckó dizájn, amennyire ismerem). Ergo sztem nem éri meg.
Sziasztok! Az Artec APW7-es wah pedálom megunta a Rock and roll-t, elromlott. Normál állapotban átengedi a hangot , de bekapcsolva lehalkul, sípol egy kicsit ennyi..Találtam a Youtubon egy videót, ahol ugyan ezt a problémát produkálja, gondolom nem egyedi hiba lehet.
Javítha, ki vállalná el? Eggyáltalán megéri javíttatni ?
Tökéletes meglátás, bár innen nézve ez egy szimpla DIP8, annál durvábbak is vannak azért, sőt ez csak a negyedik legszarabb (vannak három-, négy- és hatlábú IC-k is még)
Na én pont ilyen vagyok, aki annak idején csorgatta a nyálát ezekre a cuccokra és most örül hogy ennyire olcsón hozzájut. Van is 3 (abból jelenleg csak 1 működik), de több már tényleg nem kell.
Hat nem tudom, en szippantot meg kiforraszto harisnyat hasznalok. IC-nek le lehet vagni a labait is es csipesstel kihuzni. Hifi erositonel gyakran a nyakot sem kell kivenni, eleg ha leveszed a tetejwt meg az aljat, es itt eleg ritka a ketoldalas nyak meg az olommentes forraszanyag is.
Ennél a konkrét esetnél talán annyival "egyszerűbb" az ic csere, hogy egyrészt akkoriban még nem volt divat az ólommentes forrasz.
Másrészt kiforrasztás előtt egy ügyes csipőfogóval végig lehet csipkedni a lábakat, és egyesével csipesszel kiszedegethető a maradék. Így nagyobb az esélye hogy a hordozón maradnak a forrfejek.
De tényleg nem amatőrnek való műveletsor, szervizbe meg drága, annyit nem biztos hogy megér.
Ott a pont. És ráadásul mondjuk kétoldalas, furatgalvanizált nyákból, ólommentes forrasztóanyag esetén, simán beforrasztott IC-t kiforrasztani nettó szopás. Minél több a lába, annál mélyebbre megy le a torkodon. Ha van kiforrasztó-feltéted a pákára, az segít, de ez ugye nem mindenkinek van, illetve akinek van, annak meg a műszerparkját is megfizeted az óradíjban.
Nyilván én vagyok béna, de nekem az minimum fél-egy óra, hogy egy ilyen kompakt cuccot szétszedjek annyira, hogy egyáltalán a nyákon forrasztani lehessen.
Oké, megvan.
Meg kéne próbálni az R130-at, ami egy 33K-s ellenállás, egy potival helyettesíteni, és lassan csökkenteni. Ezzel tudni fogod növelni a biast. Ha eltűnik a torzítás, poti értékét megjegyezni, és egy ilyen fix ellenállást berakni.
Vagy eleve egy trimmert odarakni, és azzal belőni a megfelelő értéket.
Ja jo. IC csere azert ne legyen mar tobb ora. Meg ha vegtranyo csere van nyugalmi aram allitassal, az is max egy ora. Majd' minden honapban javitok valami hifi eroaitot, altalaban inkabb javittatjak, meg ha 5-6 ezer is, minthogy masikat vegyenek. Plane, hogy mukodot 10-15 alatt hasznaltan se kapni. Aki nem ert hozza, az nem fogja megvenni a hibasat, hiaba 4000. Na meg nekik nem mond semmit, higy STK, vagy diazkret tranzisztor, csak az, hogy Onkyo, vagy Technics. Plane az olyanok, akik tizen-huszon evesen rongyosra lapoztak a Quelle katalogust, csorgatva a nyalukat a meregdraga japan cuccokra, amit moat vegre bagoert meg tudnak venni.
Van még 2-3 szervíz a városban, egyikben 20 éve még dolgoztam is (3 hónapig :D). De egyre kevesebb a munka, és ha egy cuccal szopacs van,és 3x3e rákerül a számlára, akkor gyakran lemond a kuncsaft a készülékéről.
Már akkor 3e volt egy bevizsgálás (igaz ha kérte a javítást, ez lejött a díjból).
A szervízóra díj ilyen hifi gönc esetén 3e, és minimum 2 óra rákerül a munkalapra.
Plusz anyagköltség.
Nem csoda ha tele van a zsibi elektronikai hulladékokkal. Persze sokszor csak egy 20 forintos dióda kell bele - csak hát azt meg is kell tudni találni.
Ismered a sztorit, mikor a tv szerelő kimegy a kuncsafthoz, oldalt megkoccantja a készüléket, és már működik is.
Elkér 5e-t, a kuncsaft meg meg van rökönyödve: Dehát csak egy koccintás volt az egész!!! _ Jaaa kérem, de nem mindegy mekkorát és hová!