A láda mérete sem mindegy.
Mellesleg az MF láda pozdorja nem?
Érdekes módon én A ládában próbáltam, tehát még arra sem lehet fogni.
De lehet abban a ládában volt 2 V60 is.
Amelyik full K100-as volt, azt meg nem az én fejemmel próbáltuk.
Az meg egy Fender FM ládában volt
Az se premium kategória
De mondom utóbbit csak egy tranyós kombóval próbáltuk.
Meg én amúgy sem vagyok pincébe hangolós.
V30-at meg egy Marshall A ládában próbáltam, semmivel sem volt több mélye mint egy t75-nek.
Hát nem tudom. AB tesztben az én Laboga Premium ládámban a V30-ak jóval több mélyet produkálnak, mint egy Marshall MF ládában a K100-ak. Ugyanazzal a fejjel teszteltem, természesen!
Amikhez közöm volt hangszórók, azok közül a mélyfrekit az EVM tolja át legtisztábban.
De jól működik a K100 és a V128 is. Igazából körülmény függő a dolog. Mert nem mindegy, hogy milyen ládában van, minél merevebb, kevésbé rezonáns egy láda, annál inkább a hangszóró hangja dominál és a láda rezgései csillapítottabbak, mint egy kevésbé merev ládánál, viszont kevésbé lesz térbeli a hatás. Ez is sokat jelent, hogy feszesebbnek érezd a mélyeket. Meg persze múlik a gitáron, hangszedőn, fejen. Egy ideális kombinációt kell megtalálni ezek között, hogy egészében szóljon jól a cuccod. Ez sajnos hosszú idő. Nálam úgy fest a gitár, hangszedő, fej, és 2db hangszóró már megvan, a V128-ak kérdésesek, ha ez nem okés, cserélem és ha meg lesz a jó kombináció, akkor nem akarok már belenyúlni. Na persze mondja ezt egy gitáros:). Legalább is megpróbálok már nem újítani.
G12H30 55Hz és G12H30 75Hz hangszórók között van hallható különbség?
75Hz-est már próbáltam, az fasza volt.
Kérdés az 55Hz-es miben más.
Régi zöld kupakosról beszélek mindkét esetben :P
WGS Hangszórókkal valakinek tapasztalata?
Úgy látom a standard Celestionok "másolatai".
Tehát azokra próbálnak hajazni.
Viszont árban talán jobb, és elvileg amcsi méd...
Nekem holnap fog eldőlni, hogy lesz-e 2db eladó V128-am.
Bugáztam egy Laney Klipp ládát, mert a Marciban nem úgy szóltak a hangszórók, ahogy nekem tetszene és ha nem tökéletes, akkor a V128-ak kijönnek az EVM-ek alól.
Megoszlóak a vélemények erről is... :)
Most T75 van, ami nem rossz, de kicsit kevéslem a közepét, a nagyon középdús hangot szeretem, de még kísérletezem vele.
Tiszta hangra jól működik, nem tolakodik be középtartományban, csilingel a teteje és van test az alján. Lehangolt cuccokra hasonló indokból működik. Lájtosabb torzított dolgokhoz szerintem nem elég. Nincs meg a közepe. Governor, Wizard és Private Jack, amik szerintem nagyon jók ilyesmire. V30-al egy ideje nem foglalkozok, túlzott az emelése 2k körül és nem elég feszes mélytartományban. A Governor V30 szeretne lenni a harsányság nélkül, szerintem jól csinálja.
Lehet gitár és erősítőfüggő is, nekem ilyesmi metálra inkább a T75 jött be, a V30 abszolút nem.
Még jobb volt a G12H30.
A V128-ra én is kíváncsi lennék. Meg még a G12M is érdekelne.
V128-at egyébként újan is baszott jó áron lehet kapni...
Tiszta hangra jól működik, nem tolakodik be középtartományban, csilingel a teteje és van test az alján. Lehangolt cuccokra hasonló indokból működik. Lájtosabb torzított dolgokhoz szerintem nem elég. Nincs meg a közepe. Governor, Wizard és Private Jack, amik szerintem nagyon jók ilyesmire. V30-al egy ideje nem foglalkozok, túlzott az emelése 2k körül és nem elég feszes mélytartományban. A Governor V30 szeretne lenni a harsányság nélkül, szerintem jól csinálja.
Van valakinek tapasztalata Eminence V128-cal, hogy ha nem döngölős metálra, hanem normál hangolásra, középdús high gain, de nem belező hangszínre milyen?
Lehangolva brutál metálban már hallottam, az nagyon bejött, de nem tudom finomabb dolgokra érdemes foglalkozni vele, vagy akkor inkább V30?
Most mondom a tutit.
Miért kell egyáltalán levegőben zenét hallgatni ?? Miféle gázokból áll az ?
Mindenféle szir-sz@rból az oxigént leszámítva. Teljesen különböző tömegű gázokból és idétlen molekulákból van. Nitrogén, szén-dioxid, stb.
Jó ez egyáltalán arra hogy a hanghullámokat továbbítsa ? Nem !!
Teljesen homogénnak kellene lennie!
Meg kell találni azt a gázt, ami a hanghullámok terjesztésére leginkább megfelelő de az ember szervezetére nem ártalmas. Azután azt a termet ahol pl. egy koncert van teljesen el kell gázosítani vele. A közönség meg oxigénmaszkban hallgatja, olyanban természetesen amiben a füle szabadon van.
Ennyi.
Tehát vissza a nyitott-zárt dologhoz. Ennyi rés elég lenne egy 2x12-höz is? Ezt a képet az adok-veszekböl loptam kölcsön. Ez egy 4x12-n van. nyitott láda
átlag hangszóró Vas paramétere 50 körül van (a membrán rugóállandójának megfelelő bezárt légtérfogat)
ha kiszívod a membrán mögül a levegőt, már enyhe vákuumnál is hátra le fog koppanni és be fog szakadni a membrán.
teljesen értelmetlen még a felvetés is. a hangszórók üzeme az, hogy két irányba térnek ki a középállásból, és
ha nyomáskülönbséggel elállítod az üzemi középállásukat, akkor a kivezérelhetőségük ennek megfelelően csökken.
az extrém eset, amikor leér a membrán a végén (vagy gitárszórónál kimegy a cséve a mágneses mezőből), ilyenkor csak félhullámot tud lesugározni a szóró.
Nem nagyon látom,hogy mitől nem lehetséges egy embernek mozgatni az izmait légüres térben.
Hacsak nem attól,hogy nincs oxigénje,és meghalt.
Sőt,ha egy mindenféle tömegvonzástól és gravitációtól mentes helyzetet képzelek el,akkor talán még könnyebb is lehet mozogni légüres térben,mert nincs közegellenállás.
Persze most tekintsünk el a szkafanderek ormótlanságától,és hogy abban nehéz mozogni alapból.
Amúgy eszembe jut az a videó (nem illik a témához szorosan,csak úgy bevillant),amikor a BME-n vagy hol kérdezgetik a diákokat,hogy mi történik,ha egy asztromamuka elenged egy tollat a kezéből,a Holdon.
Jó sokan válaszolták azt,hogy lebeg.
Csak találgatok.
Egyszer egy tudományos műsorban azt feszegették, hogy vajon a holdra leszálló asztronauták, hogyan tudtak mozogni a légüres térben. Pontosabban, hogy tudták mozgatni pl. a kezüket. Egy "dobozt" megcsináltak olyanra, hogy ki lehessen szívni a levegőt amikor kesztyűstől bent van egy kéz. Nem tudta mozgatni.
Bár így leírva, az inkább a kesztyűre vonatkozott.
Amúgy nyugi Andris,csak elmélkedünk egy témán,semmi komoly. :)
Felvetettem egy elméletet,és kíváncsi vagyok az érvekre-ellenérvekre.
Ne vedd olyan komolyan,ez csak egy csevej.
Nem hiszem,hogy bárki nekiállna levegős szelepet fabrikálni a ládájára.
Pont abban látom a dolog érdekességét,hogy szerintem nem feszítené be teljesen a membránt hátrafelé a külső nyomás,viszont a fázishelyesen bekötött hangszóró meg kifelé mozdulna,tehát lenne közeg a hang terjedésére kifelé.
Mondjuk ha valóban fullra befelé feszítene a külső levegő,akkor valszeg hamar véget érne a hangszóró pályafutása,ha egy erőteljesebb előre kimozdulás után a levegő visszalökné hátra. :D
"- ha vákuumot csinálsz a hangszóró mögött, akkor a légnyomás, ami a hangszórót elölről terheli (ezervalamennyi higanymiliméter :D) benyomja a membránt ütközésig, hiszen hátulról már nincs ellentartás, akkor már kevésbé igényel előkészületeket simán betaposni a membránt cipőtalppal "
Szerintem én is kb hasonlót írtam,a nullponttól hátrafelé áll meg a membrán. De szerintem nem nyomná be ütközésig. Illetve ez függ a hangszórótól is.
"találós kérdés: vákuumban mennyi a hang terjedési sebessége?"
Semennyi.Nincs közeg,ami továbbítsa a hanghullámokat.
Hát nem tudom,mi lenne a helyes,inkább nem mernék konkrét tippet adni.
Régebben sok kocsmai zenegépet építettem a munkahelyemen,alapból zárt dobozban voltak a mélynyomói,de ha kapott reflex nyílást (sub-csővel,lefelé a föld felé volt fúrva 2db bass-reflex nyílás,a földtől olyan 3cm-re volt a subcső lyukja) akkor megjöttek jócskán a mélyek,kerekebb lett a hangzás.
Ilyenkor azért dolgozik rendesen a levegő a dobozban,lényegében "lélegzik" a láda,szív-fúj. Ezt legjobban pl. bass-reflexes P.A. rendszernél lehet pl. érezni,többszáz watton. Odarakod a lyuk elé a kezed,és érezni rendesen a levegő mozgását.
A hagyományos (teljes) megnyitásnál nincs akkora szerepe a levegőnek,a doboz lényegében csak az akusztikai rövidzár (néma üzem) elkerülése miatt van.
Én a helyedben elvágnám a hátlapot 1/3 és 2/3 arányban,esetleg csinálnék pluszban egy bass reflex nyílásos 1/3-ot is,és akkor lehet kísérletezgetni. :)
csak akkor, ha pontosan tisztában vagy a reflexláda méretezési szabályaival és a mérésekre is van felszerelésed.
illetve a ládába tervezett hangszórók thiele-small paramétereit pontosan kell tudnod, ezek nélkül nem tudsz méretezni.
- nem csak a tömítéssel van a gond, te is vágod hogy izé. butaság direkt!!!!
- ha vákuumot csinálsz a hangszóró mögött, akkor a légnyomás, ami a hangszórót elölről terheli (ezervalamennyi higanymiliméter :D) benyomja a membránt ütközésig, hiszen hátulról már nincs ellentartás, akkor már kevésbé igényel előkészületeket simán betaposni a membránt cipőtalppal
- találós kérdés: vákuumban mennyi a hang terjedési sebessége?
Hmm...lehetséges.
A levegőnél nagyobb atmoszferikus nyomás szerintem sem túl járható út,jobban feszülne a hangszóró,ha befelé dolgozik,kevesebb lenne szerintem a mély,és talán halkabb is lenne.
Ráadásul van az a légnyomás,amikor -ahogy mondod- pukk lenne.Mert ugye alapból már a légnyomás feszítené kifelé a membránt,erre a feszítésre dolgozna rá még pluszban a fázishelyesen bekötött hangszóró mozgása.
A légüres belső viszont szerintem kicsit más.
Fázishelyes bekötésnél,amikor kifelé mozdul a hangszóró,akkor ugyanúgy tudja maga előtt tolni a levegőt,ergo hangot ad.Amikor visszafelé megy a membrán,akkor viszont nincs közeg mögötte,ami ellenáll ennek,és nincs ami visszalökné a hátrafelé rugózó membránt,csakis a membrán szélén lévő papírperem rugalmassága,és a külső levegő nyomása.Viszont mivel a külső nyomás nagyobb,mint a belső,ezért kicsit alapból hátrafelé állna a membrán a nullponttól.
Jó kérdés,hogy hogyan viselkedne,de szerintem nem szakadna le a membrán a peremről. :)
De valóban hasonló a két helyzet némileg,mindenesetre szerintem a nagyobb belső nyomásos módszer az biztos hangszóró halál,a másik viszont kísérletezhető lenne.
Egyszer azért jó lenne kísérletezni egy ilyennel,de csakis valami költségmentes módon. :D
És ha a hátára nem kivágást teszek hanem mondjuk 2 darab "sub" nyílást? Lényegében akkor is nyitott lesz már és esztétikusabb is. Vagy jobb a hagyományos megnyitás?
Az se lenne rossz, de szerintem a "felfújt" gitárláda jobban szólna.
Hermetikusan lezárni, aztán felpumpálni bizonyos nyomásra.
Lehetne kisérletezni hogy mekkora nyomáson milyen hangja van.
Apropó,elmélet. :D
Milyen lenne egy olyan láda hangja,ami teljesen (hermetikusan) zárt láda,és a láda belsejéből,a hangszóró mögül ki van szívva a levegő?
Akkor egy sima bass-reflex láda lesz belőle,több lesz talán valamivel a basszus tartománya,mert a hangszórónak nem kell a mögötte (ládában) lévő levegőt összenyomni,ki tud fújni azon a reflex nyíláson.
Aztán hogy megéri-e megfúrni a frontoldalt.....na ez már más kérdés. :)
Gitárládába előre a frontoldalra ha csinálok egy lyukat az olyan hatáse lesz mint ha a hátulján lenne nyitva? (mint basszusnál a sub) Láttam már ilyen zárt gitárládát, de nem tudom hogy gyárilag ott volt e vagy házilag lett odatéve.
még ezer dolog történik a gitárhangszóróval szólás közben :D :D :D
nem csak a frekvenciamenetben tér el a hifi hangszóróktól.
teljesen másképp 'kompresszál' mint a hifire kihegyezett cuccok. azt lehet mondani, hogy 'torzít'.. sokkal merevebb a felfüggesztése, ami rosszabb linearitást eredményez, cserébe rakhatod nyitott ládába is, nem fog kifordulni a bele. az általános hifinél a lágy membránfelfüggesztés a dobozba zárt levegő rugóállandójával együtt működik jól.
van egy rakás olyan rezonanciája a gitárhangszóróknak, ami a nagy membránméretből és -tömegből fakad.
ezeket egy sima frekvenciamenetről nem hinném, hogy le lehet olvasni.
a gitárhangszórókat hatásfokra is erősen optimalizálják (hogy adott teljesítmény betáplálásakor minél hangosabb legyen), a hifinél meg a linearitás komolyabb szempont
a hifi általában többutas rendszer, és a keresztezési frekvenciák (ahol a legnagyobb a dráma) a gitár szempontjából pont a legszarabb helyeken vannak.
Ma felbuzdulva rendes körülmények között stúdióban készítettünk felvételt 3 hangszóróval és azok kombinációjával:
-Electro-Voice EVM12L
-Eminence V128
-Celestion V30
Leírást találtok a soundcloud-os hangnál a sorrendről.
Azt már megtették helyettem a gyártok, te okostojás :D
A hangszóró bemérés, meg egy külön tudomány, ha egy kicsit is képbe lennél.
Na befejeztem, mert ennek nem lesz vége...
A megoldás:
Bemikrofonozod a gitár hangszórót, aztán megküldöd színuszjellel.
Hangkártyaszkóppal, vagy valami torzításmérő programmal, megnézed/méred mennyire torzít.
Aztán megcsinálod a hifi hangszóróval is. Ha nem torzít jobban a gitárhangszóró, akkor igazad volt. Ha jobban torzít, jössz egy láda sörrel.
Szerintem igen. Persze lehet hogy nem.
Ha megnézel egy hifi hangszórót, annak a membránja sima (általában). A gitárhangszóróké meg barázdált, körkörösen.
"A V. ovál szépen, tisztán, artikuláltan szól, de nem visz bele semmi hangszínt plusszban.
A normál gitárhangszórónak meg ugye a membránja is "torzított"."
Szerintem ennél többről van szó. Nem véletlen hogy a szivacs membránszélű hangszórók nem jók gitárra, csak a papirosak.
De amúgy könnyen le lehet ellenőrizni. Számítógépre biztosan találni nagyon részletes EQ programot amin be lehet állítani elég pontosan mondjuk a V30 görbéjét. A gitár a hangkártyába, GR csak egy erősítőmodellel, aztán a hifi erősítőbe és a hangfalra.
Aztán akkor annak úgy kell szólnia mintha v30 lenne.
Valaki kipróbálhatná, aztán megoszthatná a tapasztalatokat.
(Én dolgozom. )
"és azt egy komolyabb diagram alapján beállítgatnád, egy ulralineális szóron, akkor közel olyan hangképet kapnál, mint a gitárhangszóród."
Pontosan ezt csinálja az összes hangfalszimulátor. (Jó azért kicsit többet is talán)
Ezért lehet hifiken multival értelmes hangzást kihozni.
Jó nem vágja...Nem jól fogalmaztam. Inkább kevésbé adja ki...
Annyira nem vagyok otthon a hangszórókban, de én így gondolom:
(Gondolom a Decibellel tisztában vagy)
Ha megnézel egy diagramot, V30 spl(dB)/Hz látható a görbe alapján, hogy egy bizonyos frekvencián hány decibel (hangnyomással) fog ki szólni a hangszórón az a bizonyos freki... pl. Gondolj oda egy jel generátort...
A csúcsoknál, kimagaslóan hangosan, a lentebbi görbéknél kevésbé... Magyarán pl. több magas..
Na ez (is)a hang karaktere a hangszórónak, amit a diagramon látsz...
Ha megnézel egy T75-öt ott is más ez a diagram...Másképpen alakulnak a magasak, közepek, bizonyos freki tartományban...
A te kis ovál hifid, meg próbál sokkal lineárisabb maradni...
Ezért lesz agyon zizis, szúrós hangképed ha torzítót használsz..
V30 pl. 70-5000Hz a freki átvitei tartománya
A hifidnek meg kb olyan 50-20000Hz az átvitele...
A gitár hangszóró is torzít meg a hifi is mert tökéletes nem létezik.
De nem attól kell(!!) gitár hangszóró, mert az torzít, a hifi meg nem....
És én úgy gondolom, javítsatok ki, de ha lenne egy olyan eq-d amit 1 Hz-enként 70-5000 Hz ig lenne potméterezve,(eleve kilőve ennyi csúszka ) és azt egy komolyabb diagram alapján beállítgatnád, egy ulralineális szóron, akkor közel olyan hangképet kapnál, mint a gitárhangszóród.
Bevállalom ha hülyeségeket írtam, ha valaki vágja a témát javítson ki.
(Közbe egyszer elszállt az írásom, remélem jól össze is kutyultam a dolgokat másodszorra,köszi fórum motor)
Sziasztok!
Egy darab 16 ohm-os hangszórót keresek,az alábbi két típus közül.
Celestion G12 Vintage30 60W. vagy Celestion G12M Creamback 65W.
Csak angol gyártású,javításmentes darab érdekel.
Árban megállapodunk.
"A normál gitárhangszórónak meg ugye a membránja is "torzított"."
Nem.
"Ebből a tesztből annyi derül ki, hogy máshogy szólnak a hangszórók. Azonkívül semmi."
De, az derül ki hogy az egyik jobban vágja a közepet, vagy a magasat vagy mindegyiket stb...
Nem torzítja :DDD
(feladom, te győztél)
Persze ez egy kicsit eltúlzott IR szvsz, pl a V30 nem ennyire zizi...(szerintem, mivel van)
De a különbség jól érzékelhető... És jó is ez az összehasonlító anyag.
Érdekeseket írsz...
Inkább nézegesd a "gitár", és a "szélessávú" hangszórók diagramjait...frekiátvitel stb...
És rájössz a turpisságra :D
Ha veszel, szerintem valami normálisat, mert a gagyival nem vagy előrébb...
Nagyon fontos eleme a láncnak :D
Lásd hsz: #5216
Kísérleti jelleggel.
A V. ovál szépen, tisztán, artikuláltan szól, de nem visz bele semmi hangszínt plusszban.
A normál gitárhangszórónak meg ugye a membránja is "torzított".
Biztató kísérleti eredményeim vannak a 12"-os szobai felhasználhatóságával kapcsolatban, de ne menjünk a dolgok elébe.
Sziasztok !
Keresek 12˝-os gitárhangszórót. Régi is teljesen megfelel.
Fontos hogy hibátlan membránja legyen és hibátlanul működjön.
Az nem baj ha nagyon kicsi az érzékenysége és még a hangja is rossz.
A lényeg hogy minél olcsóbb legyen! Ár, megegyezés szerint.
Helló !
Kérdezném a tapasztaltabbaktól, hogy az a kis kónusz, ami van középen néhány ilyen olcsóbb hangszórónál, az mit befolyásol a hangban ?
Tudom hogy azért van az ott hogy a magasabb hangokat könnyebben megszólaltassa, de kell az oda, vagy fölösleges vakítás, vagy amúgy is vacakok és nem segít az sem rajtuk ?
Szóval ha valaki már próbált ilyet és leírná a tapasztalatait, megköszönném.
Kellemes Ünnepeket !
Csináltam egy kis összevetést IR mintákból, négy hangszóróról. Sm57 miki, közeli pozíció és a sapka szélére beállított on axis helyzet. Sajnos nem tökéletes összevetés, mert erősítő szimuláció szól és a hangfalak is mintáról szólnak, de kb. 80%-ban hasonló a hang. A szimulációs cuccok a valós dinamikát nem tudják megfelelően reprodukálni és a szőrösséget, de remélem segítséget nyújt, hogy kb. mik a fő különbségek az érintett hangszóróknál.
Én vennék hátlapnak való rétegelt lemezt, és inkább azzal kísérleteznék. Nem gányolnám szét az eredetit... Eladhatóság szempontjából is jobb.
Én három felé vágnám a lemezt vízszintes síkban, és azzal próbálkoznék. Hol egyiket teszem fel, hol másikat...
Én vennék hátlapnak való rétegelt lemezt, és inkább azzal kísérleteznék. Nem gányolnám szét az eredetit... Eladhatóság szempontjából is jobb.
Én három felé vágnám a lemezt vízszintes síkban, és azzal próbálkoznék. Hol egyiket teszem fel, hol másikat...
Hi! Ide írok mert ez egy jó topik a ládákról. A 2x12 -esemet nyitottá szeretném tenni. Teszt videók alapján jobban bejön a nyitott ládák hangzása. Ez terv még csak hogy megnyitom. A hátulján mindegy hogy alul vagy középen lesz nyitott? Gondolom hogy ez nem így megy hogy kivágom és kész. De mégis valami kiindulópont jó lenne.