Egyenlőre csak egy anyag, ebbe van mindenféle dolog...
Videó (40 mega, sok élményt nem nyújt a kép, de azér mégis rajta vagyok... ): Videó Ugyanez mp3-ban: MP3
Üdv!
Hangerőben semmi változás!(csak mikó meglett a vintage412)
Minőségre picit talán markánsabb lett...
Hétvégén a spider mellet landolt Odabaszott mindenhogy a Crate!Kivehető,hangos és ultrabrutál ,mig a spider gumisösszefolyásoszajhalmazgecifos...
Pl Blind Myselfék csinálták azt, hogy a láda mellé rakták a JCM fejet, viszont - ami nem hiszem hogy jót tesz kifejezetten - nem talpán, hanem élére állítva...
Sajna Vermonám is volt,és az tényleg elég hamar kontaktos lett.
Ez a tetejére csapkodós dolog nekem is volt,a végfoktranyók cseréje megoldotta a problémát egy ideig,de aztán újra kezdte,és inkább megszabadulétam tőle...
ezt csak tanúsítani tudom.
Mint mondtam, mi nem erősítőket javítunk, de töübbek között drága, csúcsminőségű cuccokat, németet, finnt, stb. Itt még csak rezgések sincsenek, de kontakthiba, forrasztási hiba gyakori. Elég annyi, hogy icipici kosz került oda, amikor forrasztották, már szar lesz, és lehet, hogy évekig elmegy, de oxidálódhat, akár galvanikusan is megadhatja magát, mert ugye nedvesség mindig van a levegőben, stb.
Nekem egyébként a fejemben amikor megvettem, kontaktos volt a zengető, állandóan rá kellett csapni, és hol ment hol nem. Aztán évekkel ezelőtt végleg megadta magát, de mivel nem használom úgyse nem foglalkoztam vele. Aztán a múltkor egyszercsak megszólalt, pedig rá sem csaptam, semmi :D:D:D aztán azóta megint semmi.
Tanulságos sztorik.:D Szerencsére az én életemből kimaradtak a Vermona cuccok meg a Regent kombók, meg az ilyen tervezési hibás marshall motyók:D Raul is mesélt valamit egyszer hogy a JCM900-as fejében egy gréc égett mindíg szarrá. Egyszer javítottam egy valvestate fejet abban a jack aljzat meg egy poti volt szar...
Csak az az áldott jó szívem vezérel:), tanácsot adnék, ha esetleg valamitek tönkremegy, akkor van egy ilyen lehetőség is, mielőtt kifizettek x ezer ft-ot a szerelőnek, aki majd összekormol egy alkatrészt, hogy az égett szét, de kicserélte...
Az meg, hogy ennyi rossz erősítővel találkoztam, az nem azért van, mert én tettem tönkre őket, csak ha a környéken valakinek tönkremegy valami elektromos kütyüje, először hozzám kerül, hogy ugyan nézzem már meg egy sörért:) aztán ha kimenőtrafót kell bele tekerni, vagy hasonló macerás sztori van, csak akkor küldöm tovább, amúgy megbuherálom, pénzt meg nem szoktam kérni, szal nem baszok át senkit.
Volt egy VS100 valvestate kombóm, ott az egyenirányító lábainál tört el a forrasztás rendszeresen, akármit csináltam vele, ékeltem, kitömtem, egy idő után mindig elengedte. Még a végfoktranyóknál is volt repedés, igaz ott csak egyszer, ha jól emlékszem egy 5w-os ellenállás lába volt hosszúra hagyva. Később volt ilyen erősítőm fej változatban is, meg se lepődtem, mikor egyszer elkussolt, rácsaptam, szólt, aztán megint elhallgatott... Mikor szétszedtem, ugyanúgy az egyenirányító kocka lábainál voltak a repedések.
Ugyanígy valvestate kombó, csak a 8080-as, cimborám tulajdonát képezte, volt vagy 15 éves... Ott az előfokcsőnél repedt meg egy forrasztás, mikor bekapcsoltad az erősítőt, full hangerőn zúgott, amíg fel nem fűtötte a csövet. Ugyanennek az erősítőnek a pufferkondija is kiszakadt, mikor visszaforrasztottam, a srác le volt döbbenve, milyen dinamikával szól az erősítője:)
Ampeg 100w-os fullcsöves 2x12-es kombó, kb. 1 évesen, csak próbateremben használt, és egyszer csak elhallgatott. Mikor szétszedtük, egy kábel lógott belőle a nagy semmibe, egyszerűen lecsúszott az a saru, ami két panelt kötött össze. Megmozdítva se volt az alatt az egy év alatt, viszont hajtva volt rendesen.
A 4x12-es marci ládámba egyszer beesett a csatlakozókat tartó műanyag lap, amit a két jackdugó anyája tart csak, és mindkettő egyszerre tekeredett le.
Egy környékbeli szerelő tevékenysége folytán több Laney klipp-en is végeztem utómunkálatokat, volt egy, amit majdnem teljesen újraforrasztottam.
Egy házilag barkácsolt 4x12-es basszusláda hátulját láttam kettérepedni, rögtön a próbaüzem során. :) Akkorát szólt, hogy csörögtek az ablakok is, a polcról meg "letáncolt" egy doboz. Később a találékony tulajdonos egy regent 30H erősítő részét is beleépítette a tetejébe. Jelenleg üzemen kívül van, nem működik:)
Egyébként is, regenteket, vermonákat szinte csak ilyen hibákkal javítottam. Ha meglátok egy ilyen régi cuccot, már érzem is az orromban a gyanta illatát, nagyon sok gyantát használtak a régi cuccokban a forrasztásokhoz.
A vezetékeket természetesen kötegelni kell, ha ezt elmulasztják, vagy javítás közben a "szakember" megbontja valamiért, és nem köti újra, akkor előfordulhat, hogy hozzáér egy rezgő alkatrészhez, és ha van rá mondjuk 10 éve, elnyíródhat. Főleg ha az is kókányolt módon van elvezetve, mondjuk a zengetőhöz, úgy, hogy hozzáér az üvegszálas nyák széléhez, ami azért éles, valljuk be. (Amúgy tudom, hogy nem így kell elvezetni, ki is szoktam javítani az ilyen jellegű hibákat.)
Egy "gyári" erősítőnél ezeket mind figyelembe is veszik, és még így is előfordulhatnak hibák: a fent említett marshall és ampeg termékek például ilyen amatőr módon lettek összeszerelve, angliában, és az usában.
Egy jó forrasztás sokáig tart, az biztos. De hogy minden forrasztás hibátlan legyen, főleg úgy, hogy naponta X darab készül az adott típusú erősítőből, annak már kicsi a valószínűsége.
Az olcsóbb, (vagy drága, de) nagy szériában készülő erősítők nyákjait ráadásul gépsoron rakják, forrasztják össze, (forrasztani pl. úgy, hogy a forró ón felületétől tizedmilliméteres magasságban halad a nyák, a már beültetett alkatrészekkel, amiknek a lába beleér az ónba, és az felkúszik a nyákig) a végén már csak ellenőrzik őket. Ez a módszer viszonylag kis hibaszázalékkal működik, és olcsó. A kis hibaszázalék meg nálunk jön elő, öt év múlva, nem a boltban, mikor kipróbálod.
Ami nem gépsoron készül, az hand wired, vagy hand krafted, és drága, illetve mindig külön kihangsúlyozzák, hogy ez extra.
Összefoglalva a sok zagyvaságot, amit eddig írtam:
Ha valami hiba van, nem árt, ha előbb utóbb a forrasztásokat is átnézzük. Egy kollégám szokta mondogatni: "Az elektromos problémák 99%-át érintkezési hiba okozza".
Azt meg hangsúlyozom, 10-15 éves cuccokról van szó. Semmi se tökéletes.
Bocs hogy kisregény:)
Nekem volt olyan magyar EAG csöves erősítőm,ami nyákra épült,semmi trutyi,meg ilyesmi,nagy böszme ellenállások,meg kondik,stb.
A munkatársamék használták régebben,1-2 évtizeden át,és hangfal tetején használták.
Mikor hozzám került,minden rendeben volt vele,minden forrasztás gyári,és minden rendben működött.Jó retkes volt a panel a sok éves használattól,de minden rendben működött.
Semmi lakk,vagy ilyesmi a nyákon,mégsem volt ónpestises sehol.Pedig ez egy magyar cucc. Csak annyi,hogy jól megcsinálták.
Több fejet építettem már, nyákra dolgozok, de azt továbbra is tartom hogy egy tisztességes forrasztást érhet akármilyen rezgés, nem enged el mert a vezeték biztosan hamarabb eltörne. Az meg kizártnak tartom hogy egy 1,5m2-es vezetéket hangszórórezgés elnyír. Éppen ezért kötegelik a vezetékeket, hogy merev legyen, ne tudjon lógni. Amúgy az a műanyag trutyi is merevít, nem a rezgéseket nyeli el. Átveszi a tartó terhet az alkatrész lábairól. Tudom hogy mennyire remeg egy 4×12-es láda 100W fullcső fejjel kihajtva, de ha ezt egy fej nem bírja ki, akkor az gyenge minőség. Komolyabb erősítőknél önzárós anyával rögzítenek mindent, hogy ne tudjon a rezgés miatt lecsavarodni. Milyen cuccokban láttál ilyen amatőr hibákat? én még ilyenekkel nem találkoztam...
Fenderes.
Mondjuk egy plexinél tényleg nem valószínű, hogy szétrázódik, ami nyákra van építve, ott van rá nagyobb esély. Ott is az olyan helyeken, ahol pl. egy nagyobb kondi van, és hosszúra hagyták a lábait, ott már nagyobb súly van, ha beremeg, nagyobb erők játszanak, és egy idő után elfárad a forrasztás. Ezért szokták bekenni az alját azzal a műanyag trutyival, az elvileg elnyeli a rezgéseket.
Nem a hangrezgésekről beszéltem amúgy. A hangszóró mozgása miatt az egész hangfal rázkódik, rezeg, vibrál. (Pl. ha a hangfal hátulja nincs megfelelően rögzítve, elég hangosan tud csörögni.) Tekerj ki egy 100 w-os erősítőt 3/4-ig, kérj meg valakit, hogy gitározzon folyamatosan, és ülj rá a hangfalra. Mondjuk 5 percig. Az erősítő állandó jelleggel ezt kapja, és hosszú távon ezek a rezgések képesek kábeleket elnyírni, csavarokat kilazítani, csöveket tönkretenni, ha szerencsétlen módon egy pontra fókuszálódnak. Nem azt mondom, hogy 5 perc alatt elszáll minden cucc, mert nem, megvannak a trükkök, (lásd pl. ragacs fentebb) de egy nagyobb teljesítményű kombónál, ha elkussol, tuti hogy a forrasztásokat érdemes először átvizsgálni.
sztem ha egy fejnek csupán a hang keltette rezgéztől valami baja lesz, akkor azt kukába kell dobni egy jól összerakott fejnél ilyen jellegű probléma szóba sem jöhet.
A forrasztás ugyanúgy fárad el az amcsi meg a kínai cuccokban is. Ha állandóan rezgésnek van kitéve, előbb utóbb hajszálrepedések keletkeznek, aztán hol érintkezik, hol nem. (pl. egy folyamatosan csutkán hajtott kombóban a nagyobb alkatrészek forrasztásai gyakran kilazulhatnak. Ki lehet próbálni, ha leülünk egy kombóra, miközben gitározik valaki, szétrázza a golyókat. Az alkatrészek meg folyamatosan kapják az ívet.)
Volt egy valvestate kombóm, azt félévente szét kellett szedni, és újraforrasztani a rizikósabb részeket, ha elfelejtettem, már kezdte is, volt, hogy ingadozott a hangerő, volt, hogy a dinamika tűnt el, volt, hogy meg se szólalt, mikor hol adta meg magát a cucc.
A valvestate kombókra amúgy ez különösen jellemző, (persze csak ha hajtják őket) volt nálam egy pár javításra, de még csak ilyen jellegű problémáik voltak.
Őszintén szólva, a fej láda kombinációnál se ez a legjobb megoldás, hogy az erősítő a ládára kerül. Minden folyamatosan rezeg, a cső is, és a csövekben izzásig felmelegített alkatrészek vannak.
Szerintem csoda, hogy ilyen jól bírják. Lehet túlparázom, de ki szoktam cserélni gumira a talpakat a fejen, ha műanyag, hátha jelent valamit.
Hát konkrétan erősítőt nem szoktam szerelni, más panelokat viszont rendszeresen látok, és igencsak van gyári hibás forrasztás, még minőségi, drága cuccoknál is.
Szereztem régi Mazda,Brimar, meg Philips ECC83 csöveket,majd lassan tartok egy összehasonlítást egy régi 5 csatornás Carlsbro fejjel a Tungsramok meg az új csövek ellen.
Mondjuk ez attól is függ hogy mennyit használod...Az enyémeim december óta be se voltak kapcsolva :( Ezt a repülős alkalmazást megnézném, az eredeti USA 6L6 a Boeing B52-ben csinált valamit...:)
hát ezen nem fogunk összeveszni. Én két évente cserélem. A drága csövek biztos bírnak annyit, de én az ólcsó sovteket használom, ami ár érték arányban sztem a legjobb. Ezek a mai csövek nem olyanok mint a régiek ha az élettartamukat nézzük. mondjuk hangzásra is más jellegűek. Bolond lenne a csőgyár olyan csövet gyártani, ami 15ezer órát menne. Éhen is halnának az oroszok:DDD. nekem vannak régi katonai csöveim amik álltólag 15ezer órát is mennek, de azt a MIG-ekbe tették régen.
egy előfokcsövet annyi kicserélni kb mint egy izzót, kapcsold ki előtte a fejet azért :D mert gondolom nem akarsz az MSZ 1585-ös szabvány szerint dolgozni :D
vegyé bele sovtek 12AX7WB-t, jó csűűű...
Rendeljek stageshopon előcsőt ,aztán magam dugjam be az új csövek mellé?:)
3db 12AX7C jó lenne high gainnál? (emilitte multko vki..)
11+postaköltségbe benne lenne..
a csöveknek van egy olyan tulajdonsága amit "meredekség"-nek hívnak, tudomásom szerint csak a TAD válogatja meredekségre a csöveket.
ha van 4db egyforma nyugalmi áramú csöved, akkor azok kb egyforma meredekségűek. viszont ha beállítod a 4db különböző csövet ugyanarra a nyugalmni áramra, akkor attól még a meredekségük különböző lesz és nagyobb áramoknál nem egyformán arányos áram fog folyni a csöveken, ami tönkretesz a 4csőből pölö egyet.
:D:D:D nagyon lehúzás szaga van dolgoknak...
minden csövet egyszerre kell cserélni, alapszabály. Ha kicseréled a végfokcsövet akkor azér fog szarul szólni mert az előfokcsövek szarok. Használod egy ideig aztán kicseréled az előfokcsöveket, akkor meg azért fog szarul szólni mert a már a végfokcsövek szarok...így sosem fog úgy szólni mint új korában.
egy cső élettartama kb 1000-2000 óra között van optimális munkapontnál, csak ezt kell figyelembe venni.
Meg miaz a baromság hogy egy forrszatás laza? :D Egy forrasztás vagy jó vagy nem. a gyári forrasztásokkal meg nem szokott gond lenni.
Érdemes a csövet nem hangszerboltból boltból venni hanem külön rendelni. Itt pl a boltban 13-ért adtak colna egy pár Svetlana (ruszki) 6L6-ot, a neten 8-ért megkaptam. Olyannal meg nem érdemes foglalkozni aki még azt sem engedi eldönteni hogy milyen csövet tegyek a saját cuccomba...
Itt 500 Ft/db-ér berakják a csöveket ha viszed akkor is. Az előfokcsöveken persze lehet spórolni azt akár maga is beteheti az ember. Így egy 50W-os fejnél megússza az ember egy 1000-esből a munkadíjat. Persze ha nem 4 csöves a végfok...
Aki meg hagyja magát átbaszni az megérdemli
Azért vannak egész jó kínai csövek is,nem kell leírni mindjárt őket.
Pl a Mesa-nak is vannak olyan csövei,amik kínai gyártásúak,és utána nyomják rá a válogatás utána Mesa feliratot.
Szerintem ha (tényleg) válogatott,akkor nem lehet nagyobb gond,mint más csövekkel.
Persze ez sem garancia az élettartamra....