Meg szeretném kérdezni, hogy miért így kell bekötni a hangszedőváltót?
Az egy dolog, hogy kép alapján be tudom kötni, de én tudni is akarom, hogy mit csinálok.
Amúgy ha azt akarom, hogy egy humbucker két fele párhuzamosan szóljon az egyik állásában a hangszedőváltónak, akkor hogyan kéne a hangszedőváltóra kötni a pickupot?
Azt olvastam, hogy a Bill Lawrence L500XL és a Seymour Duncan SH-13 Dimebucker nagyon hasonló pickupok. Van itt valaki, aki próbálta már mindkettőt? Milyen különbségek vannak közöttük?
A budapesti Eurokaritas, mozgáskorlátozottaknak speciálisan tekercselésre létrehozott műhelyében láttam ilyen vezérlős, konyhakredenc nagyságú masinát 2000 év derekán.
Azokban az években vették, mint mondta a főnök, kedvezményes áron 15 millcsiért.
Na mindegy. Dolgoztam kb. 25-30 éves tekercselőgépeken sokat. Ha másik típust gyártottunk, akkor kicseréltük az epromot.
Századmilliméter pontosan lehetett menetemelkedést meg ilyen izéket állítani, számozott tárcsákat forgattunk, úgy állítottuk be. A szervómotort vezérelte.
Aztán hogy ezekben volt-e valamiféle processzor, azt nem tudom.
Amúgy tudom hogy az egy memória-izé.
Az EPROM-ot gyengébbek kedvéért fel lehet fogni egy memóriamodulnak is, mint pölö egy spéci pendrive-ot. Abból olvassa ki a proci az adatokat. Önmagában semmit nem csinál, csak tárolja, amit felírtak (programoztak) rá.
Amúgy szerintem nem is kell hozzá feltétlenül processzoros vezérlés. Vannak olyan tekercselőgépek amiket EPROM-ok (kis elektronikai biszbaszok- a gyengébbek kedvéért írom) vezérelnek.
De a processzorosak persze sokkal újabbak, jobbak meg gyorsabbak. ( ahogy azt "nem tiszta" fórumtársunk is említette)
Már, hogy ne lenne processzoros vezérlés! CNC=Computer Numerical Control. Egy PC maga a a vezérlés a hozzávaló programmal. Megadod a huzalvastagságot és a tekercselési száélességet és úgy vezeti a huzat. Ennyi.
Én tekercseltem másfél misis CNC tekercselővel, bár abban volt mikronotroleres vezérlés billentyűzettel, LCD kijelzővel, PC nem kellett hozzá. Meglehetett adni minden paramétert. Huzalátmérőt, a szigetelését (és akkor ő "magától hozzáadta" a szigetelés vastagságát, pl Z, ZZ, MZ, stb), a tekercselési szélességet, vagy választhattál szabvány csévestestekből. Csinált egy próbatekercselést. Ha az nem vot tökéletes kézzel állíthattál pl a huzalvezető sebességén stb. Aztán a második darabtól 2000 menetet kb 10 mp alatt csinált meg. neked csak a csévetestet kellett feltenni, a drótot rögzteni, majd ha kész volt ismét rögzíteni, elvágni. A huzalvezetés egy csiganrendszeren keresztül felülről jött, ahol az egyik csiga egy rugóerő ellenében elforduló gémen volt, így, ha a huzalfeszítés túl nagy volt, ez el tudott mozdulni és nem szakadt el. A huzalt két bőrdarab közé kellett szorítani. Ez gyári megoldás volt! Az erőssége egy csavarral állítható, ahogy Iggy Pop és David Bowie torvénytelen gyermeke már az előbb rávilágított.
A gitárosunk egyik japán LP-jében az van (rétegelt test, maha nyak, hajlított top). Kicsit tompa hangú, mosott, tompa, de sok méllyel rendelkező cucc, nem túl részletes. Tisztája jellegtelen, tompa, még azt sem lehet mondani, hogy esetleg jazzes, mert nem az, csak tompa. Attackja sosevót :D Nekünk jó, mert mocskos paraszt sztoner-doom-agrár zenét játszunk, és tranyós fejjel torzítva moslék paraszt hangja van. De a másik LP-jében (csavarozott maha nyak, maha test) egy olcsó Epi G400 szettje van és "fényévekkel jobb", ahogy mondani szokás, de az meg már rock :D Bár nem tudom melyik típus, vagy volt-e több típus egyáltalán... fekete doboz, kiöntve. Én nem tenném bele mahagóniba, meg egyébként semmibe sem....
Igen, én is néztem. A "lassú" motor csinálja az előtolást, ahogy a csévetest széléhez ér meg is változik a forgásiránya, ill. akkor a csévetestet forgató motor is megáll (szerintem teljesen feleslegesen).
Változnak az idők. Itt azt nem értem, hogy semmilyen processzoros vezérlés nincs arra, hogy a huzal menetei mindig a megtekert menet mellé kerüljön és, hogy az, hogy történik.
Mondjuk én arra gondolok, hogy a folyamatos huzalfeszítés miatt csak oda kerülhet és az a távolabbi világos bolygógörgő, ami a klippen látható, az követi a tengelyen egyre magától arrébb menve.
Én csak a kb. 15 évvel ezelőtti, legelső pickupjaikat hallottam annakidején. A maiak - gondolom - már biztosan mások, fejlettebbek, bár a régiekkel sem volt gond, egyedi hangjuk volt, hallottam jó gitáros kezében jól szólni, persze Fibenare hangszerben... Már akkoriban neodymium mágnessel készítették a pickupjaikat, a modern hangszórókból, fejhallgatókból vették át a neo-s ötletet (hiszen hol volt akkor még internet meg ilyenek... :) Egy suliba jártam az egyik Benedek fivérrel (a Fibenare névben a 'Ben' a családnevükre utal), a kolesz közelében volt az első műhelyük, hát, többet voltak ott, mint az előadásokon... :)
Szóval, ki kell próbálni, egyedi hang, ez szinte biztos.
Igen, biztosan rosszul írtam, annyit tudok róla, hogy magyar manufaktúrás cuccok.
Igazából valami univerzális szettet keresek mahagány gitárba, és olcsón hirdetnek egy ilyen szettet - a kézzel tekercselt mivolta, no meg az ára miatt figyeltem fel rá.
Ahhoz, hogy harapósabbá tegyem a pickupomat egy Boss GE-7et használok. Ezzel jól megküldöm a középfrekvenciákat a torzítás előtt. Ti is próbálkoztatok ilyesmivel?
haha :D
az egy egyedi kinézetű darab, körbemarva és csiszolva, hogy bemenjen egy rohadt ibanezbe amelyik pickupkeret nélküli volt
kb 120 kilométert utaztattam a gépműhelybe
köszi!
kicsit felhúztam a matricát alatta ott a dimarzio usa felirat...
még annyi hogy a matricáson hosszabbak a csavarok befele...illetve azok a (vasmagok?) nem mindenhol log ki csak az egyik szélén alul... de valoban tök egyforma, lehet hogy régebbi tipus..paf 7
majd kell vennem húrt aztán kipribálom mindkettőt mondjuk hid pozicióba...
lehet hogy mégis csak kelleni fog az adokveszekből az a penge
Mondjuk a Dimarzio oldalán Paf 7 re ír ennyi ellenállást, meg a D Activator 7™ Neck re...Többet nem találtam.
De utóbbiba meg imbusz csavarok vannak...
Akkor Paf7 lesz ez is talán..
Van két 7 húros hangszedőm.
Az alsóra DP759 van írva, ami akkor egy DiMarzio DP759 PAF 7
A felsőt nem tudom mi lehet, az is egy DP759 híd verz?
Párba volt egy hangszerben, a DP759 feliratos volt nyaknál, a hídnál meg a másik.
ezek nem az eredeti szedők benne.
Köszi előre is!
Hangzásban viszont szerintem nincs olyan... Nem nagyon lehet hasonló DiMarzio / Seymour párokat találni, legalábbis nekem humbuckereknél nem sikerült, mondjuk nem is nagyon kerestem :)
Ha Air Norton kell, akkor vedd azt... (bár gondolom arról van szó, hogy nem akarsz egy gitárban mindkét gyártótól :) Eltaláltam ?
Igen, én is ismerem, ezért nem írtam bele a felsorolásba. (Ebben az összehasonlításban is az SH-6 inkább.) A közvetlen egymás utáni kipróbálás lehetősége lenne az optimális nyilván - nem csak Seymourok esetében.
A nagy jel addig volt 'fontos', amíg nem voltak high-gain erősítők.
EMG is azoknak készült, akik ragaszkodtak az öreg Marshalljukhoz, de már metalt akartak játszani. X2N dettó. Akkoriban ezek nagy dolgok voltak, de ma már nem kell az eszetlen nagy jel, viszont nem árt, ha van némi karaktere, mert már nem öreg Marshallon pengetnek a népek, hanem többnyire műanyagabb hangzású cuccokon...
Állítólkag Novoszibirszkben, egy cirkuszban egy medve akkorát tud akkordozni, hogy kigyújt egy 100-as izzót.
Innen jön a mondás is, no pain, no gain... :)
Nincs értelme, ha nem tudod pontosan, hogyan mérik az egyes gyártók.
Ha készítek pickupot, és odaverek neki egy G-dúr akkordot, megmérem a jelet, akkor kijön mondjuk 400mV. Másik gyártó meg úgy mér, hogy penget egy üres H húrt, neki kijön 200mV. Kikiálthatom magam, hogy az én pickupom 2x akkora jelet ad, de az összehasonlítás nem állja meg a helyét...
Remélem, most már világos.
Ismétlem, komoly gyártó ilyet nem csinál, mármint hogy túllihegi a jelszint dolgot, pláne hasonlítgat (a klasszikus Gibson PAF-hoz hasonlítanak legfeljebb, de hát annál szinte minden nagyobb jelű).
Mintha az egyik autógyár azzal hirdetné az autóját, hogy az övén nagyobb kerekek vannak, tehát jobb... Nevetségessé teszi magát, a katalógusadatok alapján döntő szerencsétlen viszont bekajálja.
Biztos, hogy az a nő a jobb, akinek 120-as mellbősége van ? Ez csak egy paraméter a sokból, ahogy a kimenőjel is az...
Egyébként a gyártók nem egyforma módon mérik a kimenőjelet.
Van, akinek a közepes jelűként címkézett pickupja simán nagyobb jelű, mint mások nagyjelűnek hirdetett pickupja.
Aki a kezdő metalos hülyegyerekeket akarja behülyíteni, az jön folyton a jelszinttel, a komolyabb gyártók nem égetik magukat ilyen 'kinek nagyobb a jele' témákkal...
Talán, mert mindenki hülye, kivéve egy-két zsenit, akik rájöttek, hogy minél nagyobb a jelszint, annál jobb a hangzás. Az elmúlt 60 év rocktörténelme is ezt bizonyítja.
Az erősítőkre meg csak poénból tesznek gain potit, mert az a cél, hogy a pickup akkora jelet adjon le, hogy a gain max. 2-esen álljon. Így kevesebbet fogyaszt az erősítő, a pengetés erősségét használja fel a cucc.
Az EMG81 az 1V kimenőjelével 3x jobb, mint bármelyik átlagos, 320mV kimenőjelű pickup. De erre csak néhány zseni jött rá eddig. Aki igazán zseni, az EMG PA-t, vagy AB-t is használ, így akár 10V kimenő jele lehet, a szobai gyakorláshoz elég egy hangszórót rákötni a gitár jackre.
Szóval, hülyék ezek a gyártók. Nem is értem, miért nem a kimenőjellel arányos áron adják a pickupokat...
Egy dimarzio super 3-ból tudnál több mint 800mV jelet kihozni? Az már majdnem aktív EMG szint.
Ha elvileg passzívokkal is lehet ekkora jelet leadni, akkor miért nem csinál egyik gyártó se ekkora jelű pickupokat?
Tudomásom szerint a legnagyobb jelű passzív pickup, amit gyártanak a cégek a Dimarzio X2N.
Első olvasatra jól hangzik. Zajszint nem lesz ilyenkor nagyobb?
Seymourok közt ahogy nézem (a netet feltúrva) legtöbben az SH-6-ot használják metalra, meg az Invadert. Hangszín alapján az SH-6 jobban bejön. Van ennél nagyobb jelű (pl. Alternative 8, PATB-2), de érdekes módon ezeket sokkal kevesebben használják. (Kizárólag a netes hozzászólásokat alapul véve.)
Igen. Kb., duplája, de inkább két és félszeresére nő a kimenő jelszint, ami oda a kisebb húrmozgásokhoz szükséges. Meg szélesebb sávot is ad neki. Kövérebb tónusokban is és lényegegesen kitisztul a hang.
ahogy nézem a videókat a hydi pickup első felét szokták (nyak felölit) szólaltatni.
van egy összehasonlito video ahol 4 félét hasonlitanak össze egy seymour kapcsolhato pickup gyürüvel. a nagyok közelei hidi fele nagyon magas tartományban megy. inkább a nyaki oldalé a jobb igy elsőre.
a lent linkelt kép is akkor azt a felét használja.
Semmi másról nincs szó, csak hogy az 1ik ábrán a sima magos fele van működésben a másikon meg a csavaros(állítható) vasmagú.... azt használod ami neked jobban megfelel ha másik PUról is ugyanígy kötöd rá huzalokat a PP poti másik oldlára akkor mind2 szedőd felezve lesz, amúgy lehetséges hogy sokkal hasznosabb lenne egy soros/párhuzamos kapcsolás ugyanis a párhuzamos eléggé hasonlít a single hanghoz, csak épp nem búg.
Sziasztok!
Üreges testű gitáromban szeretnék egy push pull hangerő potit bekötni humbi felezésre.
Egy hidi humbi van és egy hangerő szabályozó!
Az alábbi képet találtam a bekötésről:
Ha jól értelmezem a felső ábrán a hídtól távolabbi fele szól kihúzott állásban.
Az alsó ábrán pedig a hídhoz közelebbi fele.
Melyik az elterjedt melyik oldalnak kell szólnia?
Illetve jó lesz akkor a bekötés, ahogy az ábrán van?
Illetve nem értem a két ábra között a felső nem állítható az alsó állítható. De mi?
köszi