Ezt a kijelenteségedet, meg is fordíthatjuk: Vajon hogyan lehetséges az, hogy egy zenész akinek zenébéjen a szépség vagy nincs, vagy csak kevesek értik, ilyen népszerű legyen több mint 30 éven át, és ilyen hatást gyakorlojon a gitárostársadalomra?. Bartók zenéjét elsőre kevesen tudják befogadni. Mégis a XX.sz-nak egyik legjellemzőbb korrajza amit ő csinált, és örökre beírta magát a zenetörténelembe. Azért az mégsem lehet, hogy mindenki téved csak én vágom a frankót. Azért mert nekünk nem tetszik valami, vagy azért mert nem értjük, és nem találunk benne semmit ami megfog, nem kell azt gondolni, hogy ezzel a többség is így van. Az Allan Holdsworth zenéjét nem kell tudományosan megmagyarázni. Én 1987-ben hallottam először 17 éves voltam akkor, és még csak akkor kezdtem tanulni a jazzakkordokat, és az első modális skálákat. Szerinted mit értettem én ebből „tudományosan”? Mégis a kedvencem lett egyből, lenyűgözött ez az zene, és például azok között akik között én nőttem fel, ez nem számított különlegességnek. Ilyen zenéket hallgattunk. Én az elmúlt 15 évben bejártam európát és Amerikát, és csupa olyan muzsikusokkal és közönséggel találkoztam ahol ez az etalon
Nyílván rétegzene amit csinál, nem lehetne összehasonlítani mondjuk egy Steve Vaial (popularitásban), de hatásában a zenére megkérdőjelezhetetlen tény. És pont ez a léányeg
Munkája pont hogy nem teljesítményorientált. Ez a jellemző sokkal inkább illik a Govan féle gitárosokra.
Azt sem vonom kétségbe hogy a Govan féle gitározást ma sokkal többen hallgatják mint az A.H-ét, ami az oriási különbség, hogy a Govan mutat be „Robben Ford stílusú” gitározást, meg „Larry Carlton féle lickeket” és nem fordítva.
Zenei értelemben és zenei maradandóság teintetében nagy a különbség mert a Govan egy tökéletes bemutató ember és mint látványosságot ezt sokan szeretik nézni. Ő mint egy tanító, hogyan gitározzunk. Viszont az A.H. egy hangjával beírta magát a történelembe mert az az övé!
Végezetül a tudás hatalom, az ismerettől több lesz az ember, ehhez kell kreatívitás és nyitottság, tanulni vágyás. Sosem késő elkezdeni…
Hát nekem az Hucsingsz gyerek nagyon bejövős :) kb. 1 hete leltem rá, eddig vagy én voltam oly hülye hogy nem találtam meg, vagy valami atombunkerban rejtegették... kb. 1:15-től báááá mik vannak ott... bár lehet, hogy csak nekem extra, de én feküdtem tőle.
ezt láttátok már? szerintem az egyik legjobb a mezőnyben!
2010-05-26 23:22 |
#2692
Hát, gyanítom, hogy elég kevesen tudnak és/vagy egyáltalán akarnak leásni annyira, hogy "megértsék" ennek a zenének a szépségét, ha egyáltalán van olyan..
Mivel a zene szeretét nem igazán lehet tanulni, az születésünktől fogva velünk van, így én azt nem annyira tartom zenének, amit már tudományosan kell megmagyarázni, mert az ember nem érti, nem érzi - és itt most nem tök laikusokra gondolok természetesen!
A.H munkássága minden bizonnyal igen jelentős, én csak arról tudok nyilatkozni, amit eddig tőle hallottam, és az alapján pedig számomra tűnik úgy, hogy ő a teljesítmény orientált zenész, aki krikszebbnél krakszabb dolgokat akar egymásra játszani, hogy lehetőleg az se tudja ki kivel van, akinek 3 anyja volt..
Természetesen nem vonom kétségbe, hogy bizonyos tudás felett ennek lehet élvezeti értéke, de ez már tényleg a viccben szereplő zenész kategória, aki 4 millió hangot játszik 2 embernek..
Govan-ék meg úgy játszanak rettenetesen jól és ízesen a hangszeren, hogy azt akár egy laikus is képes élvezni!
Persze mindenkinek mások a céljai, és más korban is élünk, így a hatások sem lehetnek egyformák, de mindenesetre azt gondolom, hogy egy átlag gitárosnak jóval többet adhatnak a Govan féle figurák, mint A.H és Henderson, akik minden bizonnyal óriási zenei koponyák, de mivel az átlag ember számára érthetetlen, amit csinálnak, így nem is nagyon insprirálhatnak senkit, hogy netán gitárt fogjon, vagy felgyúrja magát újabb és újabb szintekre.
Ez persze kimondottan az én véleményem, nem kell velem egyetérteni!
Az A.H. zenéjét úgy tudnám érzékeltetni, hogy vannak olyan zenék amelyek mutatósak és ezért rögtön tetszenek és lenyűgöznek. De vannak olyan élvezetek, és örömök a művészetben amiért le kell ásni a mélyre, meg kell dolgozni érte. A "kívülállónak" rejtve maradnak ezek a szépségek. Ő egy géniusz, és ezt szerencsére nem csak én állítom, hanem a XX. sz-i zeneirodalom kiválóságai és kortársai műfajtól függetlenül mindenki. Ő nem pusztán a gitározásával vagy a technikájával lett nagy, hanem egy olyan zenét hall, amit más nem. És ez nagyon nagy kincs.
Nagy valószínüséggel a Huthchings és a Govan tipusú gitárosok sosem fognak még csak egy szobában lenni a zene nagyjaival, és nem azért mert ne tudnának 100x több embertelen jó trükköt, vagy ne tudnának ráverni még 10bpm-et, hanem azért mert a mondanivalójuknak nincs súlya.
Mondjuk 50 év múlva ha a briliáns gitározásról fognak beszélni, és arról hogy hova juthat el az ember egy hangszer nevezetesen a gitárjáték tökéletesítése terén akkor ott első helyen fogják említeni a Govan figurákat.
De ha a zenéről beszélünk és arról ki és kik azok akik a megváltoztatták a gitárosok gondolkodásmódját, és a legnagyobb hatást gyakorolták a gitárművészetre, nos ebben viszont ott lesz A.H. neve, hiszen már most is ott van.
Ettől a Govan féle út még elképesztő, csak épp teljesítménycentrikus, és ez alá rendeli a zenét, ezért is látni a végnélküli gépalapokra játszott demóikat, és elvétve az élő produkciókat. Nekik más céljuk van ezzel.
Igen, mindenképp a country az alapja, de nyilván a fusion gityósok ezt fejlesztették tovább a saját frazírjaikhoz felhasználva, összekötötték a legato-val, és ettől lett egy egyedi hangzása azoknak a futamoknak, ahol ezt alkalmazzák.
Nagyon kemény technikával tolja az öreg, de nekem ez a "zene" a mások által sokszor hangoztatott "lélektelen tekerőgép" jelzőt juttatja eszembe, mert itt sehol egy melódia, normális dallam, csak esztelen, egysíkú tekerés, egy (legato) technikát használva, ami tök jó, csak egy idő után ugyanolyan unalmas tud lenni, mint bmi más, ha csak azt alkalmazzák. Én azért szeretem az elektromos gitárt, mint hangszert, mert annyi féle lehetőség van ugyanazon hangsor lejátszására a rengeteg különféle technika alkalmazásával, hogy egy más hangszeren sincs ennyi, talán összesen se!
Ezért nem is értem, hogy a legtöbb gitáros miért ragad meg 1-2-nél?
Akkor több műfajban is jelen van a dolog, mert a chicken picking a country zenéből jön, és ha meglátod a videót, látni fogod, hogy a pengetés alapja azonos:
Egyébként tekerésben legatoban nekem ő a legnagyobb király:
1:53-tól érdekes a témánk szempontjából
2010-05-26 22:09 |
#2685
A chicken pickingnek azt hívják, amit a Dave Martone is csinál itt a lenti videóban, amit én használok az "string skipping with tapping". Ezt a talán legnagyszerűbb metal gitáros/zeneszerző Michael Romeo-tól "tanultam" el még jó pár éve, úgyhogy egy szólómba muszáj volt beletennem..
Ja én tappinget alig használok, a pengetős kezemmel viszont minden amit lehet.)))) Én úgy tudtam hogy az efféle pengetést Chicken pickingnek nevezik. Persze egész más stílusból jön az elnevezés, de a mechanikája ugyanaz.
Ezt már betettem ide, egyik kedvenc gityósom Dave Martone itt mutat egy-két "egyszerűbb" (pentaton) figurát, amit mondjuk tempóban kijátszani elég szép kis feladat...
2010-05-26 22:00 |
#2682
Rockban nem túl elterjedt az olyan frazeálás, ahol ekkorákat kell ugrani, én konkrétan nem is láttam még ilyet..
Olyan ugyan technikában létezik, hogy string skipping, de azt gyakorlatilag eléggé logikusan felépített futamoknál szokás alkalmazni, vmint ugyanennek van egy tapping-el "bővített" verizója, amit leginkább arpeggio-k felrakásához lehet használni, sokkal vagányabb/nehezebb, és persze máshogy is szól, mintha kipengetné az ember az egészet..
(0:39-nél)
Ezt akkor használom általában ha nagy sebességnél (ez persze relatív) nagy hangközöket kell ugrani, és vissza. Erre remek módszer hogy nem kell a pengetővel odamenni majd vissza
Ha jól látom, akkor te az ilyen többes hangzatok bepengetéséhez használod az ujjaid, a lenti formák meg vhogy úgy frazeálnak, hogy sokszor húrt ugranak, méghozzá elég sűrűn, és ehhez használják az ujjaikat..
Egyszer jó lenne megfejteni, hogy mi a brét is csinálnak pontosan..
Ez a srác megtalált engem a YT-on, még tavaly. Az hogy hogyan talált rám nem tudom, de hogy miért azt igen: Ő az egyetlen külföldi akiről tudom hogy kvártos. Biztos neki is ez tünt fel az én videóimon...)))
van önkritikám ;-P , de a helyzet messze nem olyan rossz, mint gondolod azmeg, hogy nem eröltetem meg magam, mert nem akarok, valószinüleg nem is tudnék és célomse az, hogy gitárhíró legyen meg egy másik dolog. ja és fő a lustaság én most kazánjavításon és fűtésszerelésen játszom éppen
Bocs Rodni, de ismerve az eddigi munkáidat aligha tudnád ezt eljátszani tisztességgel! Ehhez kurva jó kéz szinkron kell, ami neked nincs meg! Nem cink, csak ténymegállapítás, mielőtt behergelnéd magad feleslegesen! Persze, cáfolj rám egész nyugodtan, és told a videót, hátha kedvet kap még vki hozzá, de ez tényleg egy 10-es nehézségű nóta a profi liga legjavából!
Nagyon örülök neki, hogy a szakmai zsűrinek tetszett, én ezzel a pontszámmal abszolút elégedett lennék, de azt teljesen nevetségesnek érezném ha a top10-be bekerülnék. Sokkal ügyesebb és jobb zenészek vannak ott, az még azért nem az én ligám, majd talán jövőre :)
nN megkönnyebbültem, lecsúsztam a 10-es dobogóról :) azért az nagyon vicces lett volna ha én bekerülök ilyen emberek mellé...
Tudom hogy még ketten nem szavaztak, de elenyésző valószínűségű, hogy 19 vagy 20 pontot adjanak, azaz 10 és 9 vagy 10 és 10 :)
Köszönöm a szervezőknek még1x és sok sikert a továbbjutóknak!
Jövőre elvileg simán tudok majd napi sok órát gyakorolni, remélem akkor majd felnövök a mostani mezőnyhöz technikailag - legalább részben :)
2010-05-26 17:38 |
#2666
Bármennyire is szeretem Timmons-t, ezt a dalt élőben ő sem tudja eltolni pontosan...nekem talán ez a kedvenc dal tőle, anno meg is tanultam, és akkor fedeztem fel ezt a csávót, aki zene nélkül geci pontosan eltolja a nótát!
Ez valóban kurva jó, de csak erre a stílusra, kemény rockot, metalt ilyen technikával nem igazán lehet játszani, oda kellenek a pregnáns pengetések, amit leginkább az oda-visszával tudsz megoldani
Persze, én is szeretném egyszer megtanulni ezt is, mert nekem ebben van a kihívás, meg az embert mindig az ismeretlen vonzza leginkább, de ha belegondolok, hogy hány gitáros megoldotta az egész életművét akár csak egyetlen pengetés móddal, és méghozza milyen remekül, akkor már nem is érdekel annyira- vagyis győz a lustaság!
szerintem azért csinálja fordítva, mert azzal a kezeddel amivel kalimpálsz ugye azzal valójában sokkal finomabb mozgást kell végezned bármilyen furán is hangzik, gondolj bele először, tempoban kell pengetned, ráadásul csuklóból ráadásul egy vékony kis szar drótot eltalálni, de csak azt az egyetpedig ott van még mellette több is és ha ez mind nem elég akkor jóvolna dinamikázni is közben azaz az sem mindegy milyen erősen teszed és ugye ezt az egészet pontosan akkor kell tenned, mikor lefogod a másik kezeddel a hangot, mert nem a pengetett húrra fogsz rá, hanem a fogott hangot pengeted meg
dióhéjban ennyi a feladata a pengetős kezednek amivel csak kalimpálni kell...én ezt inkább az ügyesebbikre bíztam :)
Hát ez nálam a megfejthetetlen kategória. Sok minden van amit nem fogok tudni eljátszani soha, de legalább azt látni szoktam általában, hogy mi történik. Itt gőzön sincsen. A harmóniákat sem hallom, meg a technikát sem értem, viszont állat jó.:D
Szerintem azt sehogy nem hívják, biztos azért nevezte el patrucci magának.
Az economy úgy vélem az, amikor a szimmetrikus (három hang egy húrra) ujjrendeknél húrváltáskor irányba penget. Tehát a fórumban sokat leírt "le-fel-le fel-le-fel helyett le-fel-le le-fel-le" móccer.
igen az is egy kibekúrt uffó :D és szintén hihetetlenül muzikális is mint a Guthrie...
csak azóta lett nemszimpi kicsit mióta elkezdett teljes elánnal kampányolni fos boss termékek mellett. mármint vannak remek boss termékek és vannak kurva szarok, szerintem azok mellé - csak azért mert pénzt kap érte - nem kéne odaállni egy ilyen kaliberű embernek..
ez gondolkodtatott el először hogy mennyire hihetetlenül kényelmes lenne megtanulni faszán legato + hibrid picking kombinálását. kb meg se mozdul az emberünk csuklója, nincs az villámgyors reszelés, tök laza az egész és kurva jól szól :D
ennyi :) persze az lenne a legjobb ha tudnék alternate, sweep, economy (előbbi kettő kombinálása) és hibrid pengetni is jól, de ilyet szerintem Guthrie-n kívül senki nem tud ma a világon :D
ez király!
mármint balos vagy, és jobbos cuccon nyomod.
az a baj (nálam), hogy olyan szinten balog a jobb kezem (és a jobb lábam), hogy még a jobb kezesek sem annyira suták a bal felükkel, mint én.
úgy másfél évig próbálkoztam jobbkezes gitárral, mert ugye az a haverok által adott volt.
de még a pengető is folyton kiesett a kezemből, és a bal kezemmel képtelen voltam egy akkordot normálisan lefogni.
a többiek szerint fáj rámnézni, ahogy rátekertem magam a gitárra.
én is pont igy vagyok!!!! de nekem ez a furcsa, hogy mivel balkezes vagyok, az az ügyesebb, igy az amugy is béna jobbkezem még szarabb. ugy értem, h lassabb.
ezt a balkezességet mondja már el nekem vki :) én pl. balkezes vagyok születésem óta mindent balkézzel csinálok - írás, labdajáték, recska, akármi - de simán jobbkezes gitáron tanultam meg játszani...
Egyébként nem is értem hogy miért nem ez a normális, vagyis hogy az ügyesebb és nagyobb agyi kontroll alatt lévő kezével játszik az ember a fretboardon és a bénábbal kalimpál, penget?
Miért csinálja a világ 99,99%-a fordítva, ami sokkal nehezebb?
ha engem kérdezel, gilbert módszer nekem az igazi.
tizenx éve őhozzá hasonlóan pengetek.
lazán kell csinálni, semmi erőlködés, semmi izomszag.
csukló játék, de nem fel-le, hanem inkább az alkarral "forgatod".
baszod, én nem tudom elmagyarázni.
krisztán vagy miki mester (landmine is fasza!) jobban elmagyarázza neked.
jut eszembe: anno volt landmine mesternek egy oktató klip szerűség, ahol a letámasztós pengetést magyarázta,jól.
Így voltam az alkarból pengetéssel is. Először rohadtul kényelmetlennek éreztem a csuklópengetést, főleg gyorsabb témáknál (nem is mentek), de aztán mikor ráéreztem, akkor már kényelmes volt. És ugye sokat javult a játékom is. Szóval szerintem nem mindig az a jó, ami elsőre kényelmesnek tűnik!
Ezért szeretném elsajátítani az ideális pengetéstechnikát, mert a sebességgel mindig is problémáim voltak. Ha rossz a mostani technikám, akkor jó lenne minél hamarabb nekiállni a helyes technika kigyakorlásának.
dehogy!
úgy csinálod, ahogy kényelmes.
szerintem még úgyis alakul a technikád az évek alatt.
ha gyors játékra szeretnél gyúrni, megfogod találni a neked legkényelmesebb pengetést.
nézz meg egy két hírót. némelyik úgy penget, hogy förtelem...vagy legalábbis nagyon furcsa.
michael batio három ujját is letámasztva reszel, shawn lane "fordítva tartja a pengetőt, lynch kedvencem meg "repül".
és folytathatnám.....
én gyűrűsujjal támasztok, de akkor nem járok nagyon messze a megoldással. nekem a kisujjal támasztás ugy rémlik, hogy nem volt túl kényelmes(probáltam már). de akkor megnézem megint h mi a helyzet.
krisz példája a legjobb.
bár én inkább az csak az alkar kitámasztását részesítem előnyben, ha tekerésről van szó.
krisz, bmikit hozta fel példának, de ő is hasonlóan penget.
nekem ez a lebegősdi, artikuláltabb pengetést eredményezett, mint a letámasztós.
A technika az, hogy a pengető kezet letámasztod kisujjal a híd humbucker alatt, ezzel adsz a kezednek egy biztos tartást, és a mindenkori tenyér tompítás technikáját (palm muting) is bmikor alkalmazni tudod, a másodperc tört része alatt, hiszen a pengető kezed gyakorlatilag egy ívet képez a hídnál a húrok fölött, és ha bmit tompítani kell, akkor csak picit lejjebb engeded, és meg is van oldva!
Ki nem támasztott kezet sokkal nehezebb pozíciónálni ( pl. Birta Miki is így penget ), és olyan stílusokban, ahol riffelni is kell, sokkal praktikusabb a letámasztós módszer.
A pengetés során, akárcsak a húrok lefogásánál a mozgásokat minimalizálni kell, hiszen gyors játéknál nem tudsz felesleges időt vesztegetni!
Minél kisebb a mozgás, annál gyorsabb tudsz lenni! A kitámasztott pengető kéz pedig segít abban, hogy a mozdulatok precízek legyenek, és dinamikailag sem kerülsz hátrányba az izomból pengetőkkel, ellenben nem fáradsz ki, és sokkal gyorsabb leszel!
(Méteres karkörzéssel max AC/DC-t lehet jól játszani, mást aligha! )
Hát én miki tanácsát követve csináltam a dolgokat,meg megkértem angyalt hogy kontroláljon, és volt vagy 2 hónap amikor egyáltalán nem tudtam gitározni, mert így már nem ment, úgy meg még nem ment:))))))) ozt utána egyre jobban ölődött ki belőlem. Annyit még életemben nem skálázgattam metronómra mint akkor
Ha nem foglalkoznék vele, akkor az gáz lenne, meg pettyet olyan demagóg:))))) Meg tód ha mán csináljuk, akkor csináljuk nóómálisan:))) Egyébként ezek azért jók mert miután helyrekerültek, sokkal jobban mennek tőle a dolgok, meg csomó sebességet nyersz, és hirtelen olyan dolgokat tucc eljáccani amiket elötte inkredibölnek hittél:))))
Hallgass rá mert okosakat mond!!!!! Egyébként eméxem én is hogy amikor először észervettem magamon ezt 2007 környékén, akkor neked írtam levelet hogy pls help, és tök jó tanácsokat adtál:))))