Egy általános zenélni kezdő embernek -jobbesetben- alapból rendelkeznie kell némi ritmusérzékkel, és dallamfelfogással. Ezek adottásgok. Ha mondjuk olyan helyen nőtt fel, ahol esetenként bekapcsolták a rádiót, vagy a szülei zenét hallgattak, még nem tudatosan, de fogalma lesz pár hangsorról is. Nem tudja mi az, de el tudja dúdolni mondjuk.
Elég arra gondolni, hogy a népzenészek többésge régen nem tanult zenét, ösztönből játszották azt, amit. Nem csak az afrikai, de az európai (köztük pl magyar) népzenéknek is alapvető rendszere/készlete a pentaton. Ez velünk született adottság.
A mai könnyűzenében nagyon is sok elem van jelen ezekből az söztönös, népi hangrendszerekből.
Szóval arra akarok kilyukadni, hogy alapjában véve már megvan bennünk egy fajta ösztönösség a zene felé, amit kezdetekkor tudunk is hasznosítani egy darabig. És ha ezt vki jól kiműveli, akkor másoknak tűnhet úgy, hogy ez több ennél. De önmagában az ösztönösség egy idő után sablonná válik, és ezért kell az ösztön mellé bekapcsolni az elmét is.
Vagy legalábbis én így látom.
Végre egy másik ember aki ismeri!Őszintén szólva nem értem miért nem ismeri senki, pedig nem sok ember rohangál errefelé sem, aki már 16 évesen BB Kingel játszott együtt!A játéka meg egyszerűen zseniális!Nagy favorit!jaja 2 silver jub + mostanában Budda-k!
Medő vita, nem hiszem el, hogy attól lenne valaki rossz zenész mert tabot gyorsabban értelmez, mint sima kottát.
Volt itt rég egy srác Swarz aszthiszem ez a usrneve, olyat nyomott a fendertalin érzésből, hogy seggreültök. Montad neki c-ből indít és kerek szemekkel nézett, de amikore belecsaptál ős is belecsapott és jól.
Aha, ilyet még nem láttam. Arra viszont kiváncsi lennék, hogy csinálod meg, ha mondjuk nem egy hevimetálszólót írsz le, hanem mondjuk egy rendes témát, ahol több hang is szólhat egyszerre...
Akkor ez tényleg ízlés kérdése, emrt pl nekem EJ szandja az egyik best!EZ a klín szand engem földhözb@$z!
Ami best még nekem szandban az Timmons, és a Kenny Wayne Shepherd féle SRV-like szand, de még van egy pár!
És itt akkor meg is említeném Joe Bonamassa nevét, aki sztem szintén méltatlanul nem közismert gitáros berkekben!Pedig az a csávó még 18 évesen is miket művelt a Bloodline-ban te jó ég...
Azért az érdekes, hogy aki nem ismeri a kottát, az mondja csak, hogy "nehéz nehezen kilvasható", aki meg nem volt lusta megtanulni, az meg valahogy egyáltalán nem találja nehezebbnek.:)
Szerintem sem nagy ördöngősség a kotta, rá lehet állni simán. A tabbal meg az a fő gond, hogy 1) lehet neked speciel máshol sokkal kényelmesebb eljátszani ugyanazt a témát a tab meg csak egy dolgot mutat, és legfőképp 2) tabbal nem tudsz ritmust jelölni. Ritmus nélkül a téma lófaszt sem ér.
Visszatérve a sima komplett kották és a tabok párbajához szerintem is a tabok jobbak.Feleslegesek a nehéz nehezen kilvasható kották.Akinek van hallása meg ilyenek annak szerintem tök mind1 hogy miből tanul.Sőt aki megteheti hogy hallásból tanul meg számokat azzal sokkal többre megy mert ezzel fejleszti magát.Szerintem persze.nekem ez a véleményem.(azt se tom mi az a kvintkör:)) ) én is csak hallásból játszok mindent mármint szólók meg ilyenek.bye
Sziasztok, Aki igazi vintage TS9-re vadászik, itt van, nehabozzon!
Eladó egy igen ritka Ibanez UE 300. Amibe nemcsak a legendás TS9 is benne van, hanem még két másik Vintage pedál, egy Compressor/limiter és egy chorus. Nagyon jó állapotú. Utánozhatalan hang. Még egyről tudok a Bíró Ádámnál de ő nem adja el. Volt neki régebben is egy ami 80ért ment el. Én most Nagyon olcsón, 55e ftért odaadom. Alkudni pofátlanság:)
UI. Ha yahoon rákeresel egyből kidobja a negyedik vagy ötidik helyen az árát ami 450 USA dollár!!!!!
Valószínűleg a szöges ellentétét gondolnám,mivel ha jól tudom,a bundos hangszereket leszámítva nem igazán van alternatívája az ötvonalas rendszernek.De gitáros vagyok és gitárosokról volt szó.Márpedig ha az ember nem kő jazzmuzsikus vagy komolyzenész,akkor manapság gitáron sokkal egyszerűbb a tabrendszert használni.Kényelmi szempont,és nem kell emiatt senkit sem elítélni,pláne nem lenézni és lekezelően beszélni vele.
Jómunkásemberek???
Nem rég vettem egy diktafont pontosan ilyen ötletrögzítő gyanánt, mert ugye mindent elfelejtek.
Az első, amit elfelejtettem, hol van a diktefon......
vagy egy hónapja...
én is le írom az ötleteimet GP-be, legalább meg lesz, és még hanganyagot is felveszünk, vannak ötleteink, de még nincs konkrét szám addig archiválunk, rengeteg jó zenei alap elveszett elfelejtettük, ritkán próbálunk (jó munkásemberek vagyunk, dolgozunk, család). és ki is lehet nyomtatni a kottát a GP-ben.
Nem is kötekedtem,h elmondtad,én is mondtam az én álláspontomat.Mondom,nekem annak ellenére ez a véleményem,h ismerem a kottát,és vmennyire az elméleti alapokat is.(Ha végigcsinálom az összes példát a Kesztler Összhangzattanból,akkor talán már majd mondhatom,h vágom az elméletet...)
Én is azt mondom,hogy hasznos a kottaolvasás bizonyos szempontból,de a modern könnyűzenék nagyrészében szükségtelen.Gondold csak végig.Mondjuk leírom kottában az ötleteimet,aztán odaadom a zenekarnak,ahol mondjuk a banda 3/4-e nem tud kottát olvasni,viszont baromi jó zenészek (nem tudom,h a mostani bandámban hányan tudunk kottát olvasni,ez még sosem került szóba),semmit nem fognak tudni vele kezdeni.A vége úgyis témaelmutogatás/tabulatúraszétosztás.Gitársuliban is úgy tanulunk,h a tab mellett ott az 5vonal,mert bizonyos szempontból hasznos,de ahhoz,hogy valaki el tudja játszani az anyagot,simán elég lehet a tab+a zeneanyag hallgatása.Én mondjuk igyekszem képezni magam,mert mindig is érdekeltek az ilyen dolgok,de nem érzem,hogy ennek olyan nagy hasznát venném,amikor összerakok egy jófajta komplex power/thrash metal nótát.Pl. sok úgymond "képzett" zenész hülyét kapna olyan szekundsúrlódások hallatán,amiket én bizonyos esetben nagyon szívesen alkalmazok itt-ott a dalaimban.Egyébként a Guitar Pro és Power Tab jellegű szoftokat azért is mondtam,hogy nagyon hasznosak,mert azáltal,h lejátsszák a megírt anyagot,iszonyatosan segítik a hangszerelést,ugyanis egyből látszik,h egy adott ötlet jól szól-e vagy sem.Én ezért dolgozom ki minden ötletemet viszonylag részletesen GP-ben.És így az archiválást is gond nélkül meg lehet oldani minden kottaolvasási,zeneelméleti képzettség nélkül.Nem kampányolok a képzetlenség ellen,de azért fetisizálni sem kell az agyonképzett zenészeket.Én szeretek elméleti dolgokon agyalni,ha ráérek,de azért sokkal jobban szeretek valóban zenélni,emberekkel,próbateremben,színpadon.A zenélésnek ez a lényege,nem az otthonülés,tea mellett jazzstandard-elemezgetés.A másik,hogy itthon - tisztelet a kivételnek - ha vki már fejből tudja a kvintkört,akkor olyan mérhetetlen lenézéssel mutatkozik a nálánál képzetlenebbek irányába,h nyílik a bicska a zsebekben.Landmine is kivívta sokak ellenszenvét ezzel itt a fórumon.
"sokkal egyszerűbb tabban,a powertab és guitarpro jellegű szoftok által sokkal jobb is"
és mit csinálsz, ha nincs a közelben áram és számítógép? ez megint a mai átok, kurvára függ mindenki a technikától.
Ez egy fórum, mindenki szabadon elmondja amit gondol. Én csak szívből ajánlom, hogy mindenki, aki szeretne komoly eredményeket elérni, ismerje meg a kottát, minden hókuszpókusz nélkül, mert hátránya nem származik belőle, az tuti.
hajaj... nagyon félreértettél....a szívből zenéléshez nem kell kotta valóban, de a kotta a zenei írott irodalom. Egy színész is szívből játszik és ha tehetségtelen úgysem lesz sikeres. Viszont olvasni ő is tud feltehetőleg. Képzeld el, hogy a színés nem tud forgatókönyvet olvasni. Hogy tanulja meg az új szerepét, amit a rendező elérak?
Ha improvizálsz és új dolgokat csinálsz, ami te vagy akkor oké, de az archiváláshoz, pillérpontok, vázlatok jegyzéséhez a zenész nem szöveget, hanem kottát ír. Erről beszéltem. Azt tartom idétlennek, ha valaki veri a mellét és közli, hogy leszarja a kottát, mert az fölösleges. Ez a mondanivalóm lényege. Én magam is használok rentgetek tabulatúrát, már 20 éve gitározom, de ugyanúgy tudok kottát olvasni és soha nem gondoltam, hogy hülyeség és hasztalan. nem tudom, hogy itt ki hány éves, de általában az ifjú rokkerek mondanak baromságokat. Sokszor hallottam már, hogy nem kell elmélet, riffeket akarok tanulni. Oké, de nem árt a dolgok mögé nézni. A kőkemény rokkerek az óceán túloldalán sokszor nagyon képzettek ám. Jók azok a szövegek, amikor azt szajkózzák, hogy mindig mindent leszartam, már kiskoromban minden a kisújjamban volt. Csak ittam és drogoztam és tessék, kurva profi vagyok.
Hello! Kérdésem lenne.Van egy régi rg270 es gitárom-ezt szeretném lecserélni Rg320-asra...abban már ugy látom ibanez pu-k vannak és a húrláb is megbizhatóbbnak tűnik.Van valakinek valami vélemény?
"Ha le akarom jegyezni az ötleteimet,azt is sokkal egyszerűbb tabban,a powertab és guitarpro jellegű szoftok által sokkal jobb is,mint a sima kotta"
Legalábbis, ha gitárkottát akarsz lejegyezni. De nem csak gitárban kell gondolkodni.
"a mai komponisták nagyrésze teljesen jogosan hagyja figyelmen kívül a klasszikus összhangzattan sok szabályát"
Szabályokat meg tudatosan felrúgni akkor lehet (és ajánlott), ha már megtanultuk azokat. Most az, hogy vki ír egy olyan dalt, ahol nincs funkciós rend, nem jelenti, hogy zseni, inkább csak azt mutatja, hogy nem tanult;) És ez inkább vicces, mint eredeti.
(ez nem rád vonatkozik)
Nem csak neked írom Scele:Hát még mielőtt elszabadulna a pokol, én a zene lélektani szerepéről írtam a szakdolgozatom. Ami azt illeti, érdekes dolgokra bukkantam rá, a nagyokosok után kutatva. A szabad asszociáció, a katarzis, és az eksztázis témája, mind arra mutat, hogy igenis működik a dolog, csak igen kis keresztmetszetben. A másik meg, hogy ennek közvetítéséhez is meg kell adni támpontokat (megvezetni a hallgatóságot),mondjuk címet adni a műnek. Persze ez édes kevés a sikerhez. Kell még egy katartikus személy (ezt ne úgy értsd, mint ahogy a közhasználatba van), és kell a közeg, illetve az extázis (a görög: Extaszeósz szóból van). (mivel az a rádöbbenés.)
Javasolnám az értelmező szótárból kiböngészni a jelentését, mert ma már nem igazán azt értjük alatta, mint amit Dr. Vitányi.
De egyébként is kit érdekel ez az egész....
gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj, aztán jön magától a többi (vagy nem)
A tab az szten a gitár kottája, olyan információkat tartalmazhat, amit egy hagyományos kotta nem tudhat! Vessük már el végre ezt a kotta-tab ellentétet, nem véletlen hogy a kettőt egymás mellett használják a nálunk adott esetben okosabbak, mindkettő kell. Ja! Bakfark Bálint egy amatőr volt? Ő ugyanis lant tabulatúrákat írt ám....
ejj ecsém,sok okosság kiszalad belőled így este.........
csak nem söröztél?
mellesleg az itt leírtakkal egyetértek,rengeteg modern zenei stílus van ,aminek elsajátításakor a kottaolvasás nem igen hasznosítható gyakorlati szinten
Tök vicces,ahogy itt egyesek megpróbálják beállítani,hogy a kottaolvasás nélkül vki nem lehet zenész,nem tud fejlődni,blabla...én magam 7 éve olvasok kottát,ám soha nem segített ez a tudomány abban,hogy abban a zenében,amit játszom,fejlődjek.Meg lehet ideologizálni,a kottaolvasás a mai könnyűzenében szinte csakis a jazzben és a session munkák esetében jelent lépéselőnyt,az ember elmehet a picsába a kottaolvasási tudományával,ha nincs pl. hallása.Ha le akarom jegyezni az ötleteimet,azt is sokkal egyszerűbb tabban,a powertab és guitarpro jellegű szoftok által sokkal jobb is,mint a sima kotta,mert egyből mutatja,h a szerző milyen ujjrenddel képzeli el a dolgot,stb.Szóval ez a kottaolvasósdi egyszerű sznob demagógia.
Egyébként utoljára akkor vettem hasznát a kottaolvasásnak,amikor rámjött,h újra meg akarok tanulni pár dolgot klasszikus gitáron,illetve amikor a Kesztler-féle Összhangzattan könyv példáit csináltam.Az elmélet fontos a különböző hangszerelési megoldások miatt,de inkább csak irányadónak,mert a mai komponisták nagyrésze teljesen jogosan hagyja figyelmen kívül a klasszikus összhangzattan sok szabályát.(Pl. a komplett modern rockzenei életmű mehetne a kukába,ha azt nézzük,hogy gyakrolatilag tilos a kvintpárhuzam a klasszikus zenében...)Lehet most dobálni kővel jól...
A tab azért van kitalálva, mert a gitáron egy hang, ugyanabban a hangmagasságban több helyen is megvan a fogólapon. Ebből fakad rentgeteg technika és nem mindegy, hogy pl. az a bizonyos sextola 1 húron van, kettőn, illetve sweep, string-skip. stb. Szóval ezért van a tab és nem azért, hogy a lustáknak jó legyen.
oké, neked nem kell, de gondolom Te is elismered, hogy Mozart sem tudta volna leírni, amit alkotott csupán tabulatúrára...
Egy zenésznek egyszerűen ismernie kell a kottát, különben megreked és nincs továbblépés. A haverokon kívül, profikkal soha nem tudsz majd játszani, ha nincs előtte idő együtt gyakorolni. Szóval tanuljk meg, mert hamarosan nem fogsz fejlődni.
Ha valaki nem tud kottát olvasni és tab-ból él, akkor addig nincs gondja, amíg:
1. nem akarja leírni mások vagy a saját dalait.
2. csak gitárt használ
3. nem akar session zenész lenni, aki elé leraknak egy kottát és azt mondják itt a tempo játszunk!
"Ennek talán úgy lenne értelme, ha a Johnson mondjuk megmutatná egy új dalát, te elmondanád, hogy szerinted mi lehet a címe, és ne adj Isten ő is azt adta neki, de erre vajmi kevés esély van, lássuk be."
ha most azt mondom, hogy van egy ilyen zenei album hogy 100 Greatest Guitar Solos, amiben a Cliffs of Dover is megtalálható, na nekem ez az album sokáig csak számozva volt meg, és egy külön txt fileban volt a nevük, gondolom valami béna rippelte még le anno, na nekem ez az asszociáció a cliffs of doverre ilyen formában jött, lövésem nem volt ki csinálta vagy mi a címe és utána bogarásztam csak ki hogy hoppá....a manhattan pl más kategória, ha zenét hallgatok akkor minimum 100-200 nótát tolok be, és ugy hallottam először, akkor már sejtettem hogy köze van a bácsihoz, pontos címnek meg nem
de ez a címadogatás ez oylan szinten baromság, hogy minden nyelvben körülbelül 4-5 fajta módon ki lehet fejezni, körül járni ugyanazt, lásd japónknál pl a kard ra több mint 20 szóból tudnak asszociálni, szóval ez max a képzettársítás szintjén működne hogy mi ugrik be először neked a zenét hallva
He-he, azért a MacAlpine-t ne hasolítsd ahhoz a Dave gyerekhez.
MacAlpine egy élő legenda, az egyik legnagyobb valaha élt virtuóz, mindkét hangszeren, az a srác meg jó ritmusgitárosnak.
Hát ez van nálad. Nálam meg nincs így, nekem sem a Flying in a Blue Dreamnél nem ugrott be a kép első hallgatásra, sem a Manhattennél. Egyszerűen jó zenék de semmit más. A többi sztem csak duma.
A dallamokhoz, harmóniákhoz kapcsolódó képtársítás tanult dolog. Ennek talán úgy lenne értelme, ha a Johnson mondjuk megmutatná egy új dalát, te elmondanád, hogy szerinted mi lehet a címe, és ne adj Isten ő is azt adta neki, de erre vajmi kevés esély van, lássuk be.
Szóval, amiről beszélsz az a te privát véleményed, nem általános.
Az meg, hogy nekem nem tetszik a Johnson soundja pl. az én privilégiumom, nem vagyunk egyformák.
Én pl. Satriani soundját sem szeretem, ahogy Vai-ét, és MacAlpine-ét sem, és még sorolhatnám.
Ha sound, akkor nálam a Petrucci 2000 utáni korszaka az etalon.
Igazad van, néha Satriani is csinál rémisztő dolgokat.Én legelőször youtubeon hallottam tőle a himnuszt az egyik football stadionban játszotta.De az valami förtelem volt.Ezt a kis gixert leszámítva még ő a favorit nálam.A Super Colossalról nekem ami igazán bejön a Ten Words, Love Eternal, Crowd Chant...Gilmournál is ott a feeling egy 5 perces Comfortably Numb közbe.
azért megnézném mitől szar az az eric johnson féle gitárszand
én pl nem csípem satrianit, nem a szand miatt, hanem úgy allezusammen a stílusa, de tény hogy neki is vannak nagy feeling zenéi az új albumon is - made of tears, crowd chant, one robot"s dream, de ennyi, a többi vhogy nem az én szájízem szerint való, az meg mondjuk amikor a tokiói G3 koncerten benyomta az über modern hangzású nyinnyogós hangot, hát a falat kapartam, hogy nem, nem és nem lehet az hogy egy ilyen multú ipse ilyen gusztustalan hangszínt talál ki....eric johnsonnal meg úgy vagyok, hogy nincs jó hangja az ürgének, ennek ellenére régebben és most is tolja a nótázást, ami kicsit belezavar egy abszolút profi témába, mert nm illik oda egyszerűen a hangja, de ettől függetlenül a számainak a 90 %-a kibaszott nagy feeling-zene, nem hiszem hogy pl egy cliffs of dovernél vagy manhattannél jobb szám fog születni valaha : nem azér mert übertechnikás, hanem egyszerűen azért mert a faszi egy kibaszott nagy impresszionista, nem hiszem hogy sokan így zenébe tudnak ölteni egy képet....nálam pl ő volt az első akinél meghallva a cliffs of dovert, egyből képileg is beugrik a fehér szirtfal a hullámokkal, de ugyanígy a manhattannél, mintha egy éjszakai kocsikázáson lennél manhattan kivilágított utcáin, jazz-blues bárok mellett elhaladva
és ezt még petrucci sem csinálja meg a tunnel visionnal vagy a glasgow kissel, se satriani
Na most sikerült megnyirtni a tremolós videót nagyon sok jó dolgot mutattál. Engem most egy valami gátol: az a kis hernyócsavar amiről már meséltem.
2006-12-07 21:09 |
#12425
Hát, azért szerintem számára nagyobb élmény egy Dennis Chambers-el, vagy Virgil Donativel játszani, mint mondjuk Vai mellett szőnyegezni, úgyhogy valahol totál megértem, hogy így döntött.
A másik méltatlanul ismeretlen nagy kedvencem Dave Martone. Zseniális arc.
Amióta letért a "könnyebben emészthető" vonalról,és visszaesett a sebesség,ezzel párhuzamosan vesztett népszerűségéből is,Ő ennek ellenére vállalta a változást,az,hogy jó-e így neki,csak Ő tudja.
Ettől függetlenül állítom,hogy zenei sokoldalúságban és tudásban nagyon sok vetélytársa fölött áll,mindösszesen népszerűségében marad el tőlük.
Hát, Eric azért tök más tészta, annyira nem lehet őket összahasonlítani. Szeretem a dolgait, de a gitársoundja sztem egy kalap szar, ezért hallgatni se nagyon szoktam.
Andy Timmons viszont tényleg az egyik legjobb rock közegből jött harcos. Nagyon szeretem.
vagy vegyük csak az ERic Johnsonos G3-at. Eric bátyó zsebbre rakta mindegyik "nagy gurut". Vagy az Andy Timmonsos Ibanez bulit.... Ő is megette őket ebédre
Na, hát számomra ez a legnagyobb érdekesség.
Hogyan van az, hogy a világ egyik legjobb zenésze- nem gitáros, nem billentyűs, hanem zenész- miért megy el egy gitárbohóc mellé másodhegedűsnek..?
Rohadt nagy alázat van benne, mert az összes rockgitáros elbújhat mögötte, mégis ezt csinálja.
A G3-ban szégyen-gyalázat, hogy még nem volt Ő a 3.
Az meg pláne, hogy a közös jamre boldog-boldogtalan felmehet, csak őt nem látni soha sehol..
hehe. rólam legtöbben tudjaák, hogy utálom Malmsteent de a rájzing forszon vannak jó riffek. ezt el kell ismerni. egyébként még mindig Wes Montgomery az atyaúristan aki nélkül seholsem tartanánk számomra....
Na pont ezaz. Nekem a Malmsteen dalai régen sem tetszettek, végig egy kaptafa (verze, refr, v,r, szóló, refr), stb. Ha hallgattam is, bele a közepébe, szólónál állam leesett, utána tovább a következőre. Aztán rájöttem, hogy a gyorsaság nem = zeneiség. Ma meg inkább arra hajtok:)
MacAlpine meg zongorán kezdte.....
Meg játszik rajta ma is,csak a tesókája hatására vett a kezébe gitárt,aminek hatására kicsit később a bátyja abba is hagyta az egészet....