Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
csináltam egy tesztet magamnak, gondoltam 1ik impros számomat eljátszom majd :D van benne hiba 3 helyen aszem, azért nem javítottam ki mert ha itthon hibázok akkor közönség elött többet is fogok, de amiért most felrakom neked tamás az azért lesz mert most végig megvan csinálva, és kiváncsi vok h az elképzelés maga az egész szám jól e van öszerakva. nem kell részletes elemzést írni róla csak ha hiba van benne azt kiemelni :) szval amibe jó vagy :P
okés, már csak holnap lesz idpm nekiálni, de ma még elkezdtem tanulni a cry ingot is, nagyon nehezen jegyzem meg a dallamát xd kár h nem 1 óra egy ilyen számot megtanulni :)
Igazán nincs mit, szereztem hozzá 2 bt-t, az egyik talán ugyanaz, ami a számban van, a másik kicsit le van egyszerűsítve. Mindjárt felrakom őket, a komolyabbikból még le kell vágni pár másodpercet az elejéről, mindjárt lenyisszantom.
szerintetek egy a cryin' nem túl nyávogós esküvőre? :D hu lehet ez elég hülye kérdés :D csak nem tudom h ez a szám csak nekem tetszik ennyire vagy tényleg jó :P
Elég sűrű hetem volt, reggel hattól este nyolcig meló egy barátomnál.
Még zenehallgatásra sem volt időm sem energiám.
Ma viszont lesz egy hosszabb utam kocsival, így meg tudom hallgatni a penge cd-t.
Ha látomásom lesz tőle, este beszámolok róla.
egyébként ami nekem jobban tetszik joe satrianitól az ez : Cry csak ehez kéne feedbacker ami nincs :S terveztem de lehet most erre a számra veszek 1 et :) 1 hét múlva elvileg tudok is venni...
Amúgy a fenti kérdést Iminek és Tibinek is, és mindenki másnak is szívesen feltenném, akiknek megvan a Sharp Guitars From a Flat Planet. Érdekelne hogy mit gondoltok, milyen képek ugranak be az egyes számokról. Szóval ha van időtök és kedvetek, akkor leírhatnátok ezt, kíváncsian várom, hogy melyik számhoz milyen történet vagy kép fűződik.
Igen, a két új szám (Platinum és All Night Pass, amelyek itt hallgathatók meg, az új lemezen lesznek rajta. A felvételek egy része a házi stúdióban ("Witchcraft Studio") készült, de készültek felvételek az Echo Hangstúdióban is, amely néhány videón látható. (Például ezen a videón.)
Egy ilyen "akasztják a hóhért" részletes elemzés nagyon is érdekelne, mindig nagyon kíváncsi vagyok, hogy ki mit képzel el a számaimban, milyen történetek vagy képek játszódnak le mások fejében, és melyik számról mire asszociálnak. Tényleg gyakran előfordul, hogy másoknak eltérő kép ugrik be egy számmal kapcsolatban, mint amire eredetileg gondoltam, és ez így szép.
Örülök hogy említetted, hogy árad belőle az energia, ez fontos volt számomra is, és szerencsére sokan említik. Kaptam pl. mailt Manchesterből egy vásárlótól, hogy reggelenként, amikor álmosan ül az elővárosi vonaton, és megy a munkahelyre, akkor ezt a CD-t hallgatja és mennyi energiát ad neki. Képzelheted, milyen jó volt ezt olvasni
Symphony X - Light Up The Night spanyol fríg riff legatoval
Lekottáztam egy újabb részletet az új Symphony X albumról. A Light Up The Night-ról már korábban is néztünk egy riffet, ahol mindig az üres húrra történt pull-off. (Ez a korábbi anyag #2339-nél található.)
A mai riffben is akad üres húr, és itt is a legato van főszerepben. Ütemenként elég ha négy pengetés történik, minden negyed elején. Michael Romeo játékát ismerve, ő valószínűleg penget az első három ütem 8. és 10. hangjánál is, amikor eggyel vastagabb húrra lép vissza, de ez a két hang megszólaltatható hammer-onnal is a "semmiből".
Romeo mester szokásos elrejtett tréfáinak egyike található a második ütem végén, ahol fél hanggal lejjebb viszi az ütem záró hangjait (2-3-2-0 helyett 1-2-1-0). A negyedik ütem pedig egy nagyon ötletes kromatikus lezárás.
Bár az eredeti tempó elég gyors, de annak is érdemes kipróbálnia ezt a riffet, aki még nem gitározik nagyon régóta, mert a legato gyakorlásához bármilyen tempó mellett nagyon hasznos ez a gyakorlat.
A kérdés: Mi a riff hangneme? (A kotta alapján értve a kérdést, ugyanis a felvétel nagy szekunddal lejjebb hangolt gitáron történt.)
tényleg jó ötlet. azt is megköszönném ha felraknád a bt jét :) akkor legalább nekem már nem kell vadászni rá :P egyébként a másik amit el szeretnék még játszani az a Joe satriani ten words lenne amit már1szer fel is raktam ide (#2767) :) kb ez az a szint amit biztosan el tudok játszani, közönség elött :) csak legalább 2-3 számot szeretnék kb, mert az kellemetlen hogy 1 számot viszek, és kérnének még1 számot, és mondanám h nem tudok többet :D az úgy gáz nagyon...
Igen, szeretem ilyen módon is beleélni magamat, de most érdekes mód nem képek, vagy történtek jutottak szembe, inkább azt képzeltem el, ahogy feljátszod a témákat, illetve a hangszerelésre figyeltem. Persze ez nem von le semmit az értékéből, de ígérem, jövő héten ilyen módon is meghallgatom, és ha szeretnéd részletes elemzést is írok...:D (fordul a kocka, "akasztják a hóhért":D) De szerintem semmi baj nincs belőle, ha te mást akartál elmondani velük, és nekem más jött le, mert az energia árad belőle, és gondos, precíz munka. Kell ennél több ami elmondható egy zenéről?:)
Akartam még kérdezni, hogy pontosan hogy vetted fel a számokat, akár a Sharp Guitarson, akár a Timeless Hourön? Otthon demon, aztán elvitted hangmérnökhöz?
És a Facebookon lévő plusz két szám a következőn lesz majd rajta?
Köszönöm szépen, nagyon örülök hogy tetszettek a zenék! És annak is örülök, hogy a motiváció ismét pozitív irányba indult el nálad.
Tényleg, a CD-tok gerincén a betűk fordítva vannak Eddig észre sem vettem, mivel nálam a példányok egymáson vannak, és egymáshoz képest egyik sincs fordítva
A most elkészült új lemeznél már nem errefelé fognak nézni (most amúgy is egy másik grafikus készíti a borítótervet).
Egy kérdés, egy egyszemélyes közvéleménykutatás keretében: Zenehallgatás közben előfordul, hogy elképzelsz az adott zenéhez képeket vagy történetet? (Akár a cím, akár a zene alapján.) Ha igen, akkor így néhány meghallgatás után van már valamilyen konkrét kép vagy hangulat a Sharp Guitars valamelyik számához?
Köszi még 1x az elismerő szavakat, öröm volt olvasni! Majd alkalomadtán folytathatjuk a beszélgetést is, akár például a topik-találkozón is.
Valami Satriani szerintem jó ötlet lenne, az nagyon fontos, hogy ne vállald túl magad, csak olyan számot vigyél, amit 120% hogy el tudsz játszani szépen egy ilyen eseményen!
Azt hiszem egy esküvőre ez tökéletes lenne:
Na Tamás, ma meghallgattam a lemezt, és hát, nem tudtam eldönteni, hogy a sz.r keresztbe vagy vigyázba álljon, annyira jó! Egyszerűen minden hang úgy és akkor van ott, ahogy kell. Nagyon tetszettek a kontrasztok, a váltások, minden. Őszinte gratulációm, és biztatásom - szerencsére a tegnapi motivációs dolog kezd feldolgozásra kerülni nálam, ez részben a lemeznek is köszönhető.:)
Egyetlen apró hibát találtam csak, de az sem a zenével kapcsolatos:
a tok gerincén a neved és az album címe fejjel lefelé van szerintem. Mármint, ha az ember be akarja mondjuk egy cd tartóba tenni, akkor értelem szerűen az első borító van felfelé. Viszont ilyenkor a felírat a gerincnél fejjel lefelé kerül. Ha viszont a felirat jól áll, a tok nyitható része kerül alulra - én meg félek ilyenkor, hogy ha kiveszem a cd-tartóból a tokot, kinyílik és kiesik a lemez.:) Szerintem erre figyelj oda a mostani korongnál. De az azért elég sokat elárul, hogy csak ebbe tudok belekötni...
Azért meg, hogy tegnap elhúztam bocsi, még dolgom volt a ház körül, és gy is háromnegyed tízkor végeztünk...:S De szívesen találkoznék veled, mondjuk egy már emlegetett topic-talin...:)
Nem nagyon vagyok tisztában a budapesti stúdiók/próbahelyek áraival felszereltségével kapcsolatban, de ilyen minőségű erősítőparkkal szerintem ár/érték arányban eléggé pozitív. Itt csináltad a lemezed is, a gitározgatós videóid (amikor keverő előtt ülsz, nem szobában) is itt készültek?
Wooten és az egyszerű technika, ez tényleg önmagát kioltó szókapcsolat
Igen, a hibrid technika mindig is létezett, a legkülönbözőbb stílusokban. Érdekes figyelni a mostani új előretörését, és hogy mennyire más módokon használják most, mint korábban.
Persze, kell a "csúnyább" hang is, de inkább feszültség<->feloldás ellentétnek szokták hívni az ilyet, mert azért annyira nem csúnyák a feszült pillanatok sem. Szépek, csak máshogy.
Hiányolom a Scofield figcsiket.:d A hosszú "virslik" helyett néha nyomhatna valamit ami a fülemet egy kicsit bántaná. Bár a lemezén azért úgy emlékszem akad ilyen is.
nem egyszerű, de számomra semmi sem lehetetlen :) igaz olyan gyorsan ahogy "Tom Quayle" játsza még nem fog menni, de annak is eljön az ideje... következő impromba teszek sok legato futamokat, eddig amiket felraktam csak lassú dallamok voltak, azokhoz meg csak ihlet kell... :) úgyhogy most keményen elkezdem a legatozást meg a teppingezést... csak remélem nem kapok ínhüvely gyulladást hajlamos vok rá :D
nekem a tapping regulázza a körmömet. van egy hossz. ami fölött horrorisztikus árkot a középső ujjam körmébe. olyankor előkerül a smirgli. meg b.gitáron sem lehet túl hosszúra hagyni, mert túl sok lesz a felharmonikus. sajnos -a hüvelykujjpengetőn kívül- nem váltak be ezek a köröm protkók, pedig az lenne az örömé bódottá.
én nem karcolom a lakkot, de amikor még billentyűztem... el lehet képzelni.
a belinkelt srác kihangsúlyozta, hogy pontosan úgy kell pengetni, de szerintem ebben az esetben simán megoldható váltottal is, körömhosszúságtól függetlenül. (és aki nem készségszinten "csipkelődik", annak könnyebb is pengetővel.) a te gyakorlatodnál sokkal inkább helyes a feltevés, mert azt sehogy máshogy.
de T.Q. style lick-ről van szó és ő biztos így csinálja, tehát vakvágány észrevételt tettem, belátom.
talán Wooten járt a fejemben (kifelé onnét!), hogy minél egyszerűbben oldod meg technikailag, annál többet tudsz koncentrálni a zenére. mondjuk az ő szájából ez kicsit skizofrén.
és igazad van, érdemes rágyúrni. a te gyakorlatod nagyon jó is e célra. különben a country-ban elég rég megvan ez a technika amúgy, tehát nem az angolok tojták a spanyol viaszt. persze ott megint másképp volt/van felhasználva és pont a felhasználás a lényeg itt. na befejeztem.
bocs, bárcsak én játszanám,örülök neki hogy tetszenek a számaim.Jó lenne egyszer csinálni egy CD,ha lesz majd szólok.Különben a G.G. számban:
dm7 bmaj7 gm9 eszmaj7 d7 akkordok vannak.
Hát az a nagy helyzet, hogy inkább csak nagy műkedvelő vagyok :) Én is most akarok ilyesmi árban elektroakusztikus gitárt venni, de sajnos Debrecenben nem sikerült túl sokat kipróbálni. Ma egy Cort NTL 20F típusú gitár volt a kezemben, az egy fishman erősítőn keresztül nagyon jól szólt, ha új gitárt vennék, lehet arra esne a választásom, az új ára 89.000Ft, de ebből a mai gazdasági helyzetben szerintem még lehet alkudni is ;)
A yamahákkal se nagyon lehet szerintem mellélőni, de biztos van, aki jobban ért hozzá.
nah én meg azt hittem te játszottál alá :D nem baj a többi solod legalább ilyen jó mint ez... ugyhogy még él a felajánlás ha csinálsz CD én leszek az első aki vesz tőled :D
máté látom te azért valamenyire végod ezeket az akusztikus gitárokat is :) ismerösöm akar venni gitárt, kb ez a stílusa akiket írtál. de ő elektro aksztikust akar venni 80 ezer ft értékben, mit javasolsz neki? vagy esetleg más aki ért az akusztikus gitárokhoz.. nem tudom h milyen hangja van egy eletroakusztikusnak, mennyivel másabb egy sima akusztikustól...
Ezt a szólót kivételesen Guthrie Govan játssza , amúgy az alap tudtommal tényleg G-mollban van, bár a kör elejei Dm7 valahol talán D7, most meg sem hallgattam csak régebben már játszogattam rá és így rémlik.
Hát igen megvan a varázsa az akusztikus gitár hangjának ,gyönyörűen szól.
Én ha meghallok ilyen gyönyörű gitárjátékot mindíg arra inspirál hogy alájátszak valami kis imprót.Szerintem ez azért lehet mert a hangjával, egész zenekart tud
helyettesíteni szinte visz magával a hangulata.
Ha ez tetszik, akkor nézz körbe youtube-on "rpoland" csatornáján. Az illető neve Rob Poland, ő a Candyrat Records feje és rettentően jó akusztikus gitárosokkal van tele a kiadó. Ott van Don Ross, Antoine Dufour, Craig D'Andrea... még Andy Mckee is ott kezdte, de valamiért ott hagyta őket =/
A hosszú körömmel az a helyzet, hogy sokan játszanak akusztikus/klasszikus gitáron is. Ott meg eléggé szükséges a hosszú köröm, legalábbis számomra állandó dilemma a dolog. Az akusztikust hosszú körömmel kéne pengetni, az elektromoson viszont rühellem a hosszú körmöt, mert 1. nem bírok vele rendesen tappelni 2. én le szoktam rakni a kisujjamat pengetésnél és a körmömmel így szétkarcolom a gitáron a lakkot
EHHEZ pl. -szerintem- elengedhetetlen a hosszú köröm. (Na igen, akusztikus gitározásban meg szerintem a kanadaiak vannak fényévekkel előttünk)
egyébként tamás, tök jó lenne ha lehetne látni a gitárt is a videoban meg a kezedet vmennyire, nem tudom hogy miért van olyan sötét abban a szobában :D amúgy ez az otthoni studiód?
nem értem, hosszú körmöt le lehet vágni miért olyan nagy probléma ez nektek? XD az a problémás ha hosszú köröm kéne mert akkor meg kéne növeszteni és csúnyán néz ki :D
nah most azért is megtanulom ezt a hibrides pengetést...
Na igen, akiket felsoroltál őket követem mostanában hatalmasra tátott szájjal. Guthrie egy UFO, Alex Hutchings meg szerintem az egyik leghallgathatóbb gitáros. Eszméletlen, ami Angliában zajlik. De még a fiatalok is... ott van pl. Tom Richardson vagy Jack Gardiner, vagy csak bármelyik fiatal srác egy Rob Chappers videóban :D
Nem tudom mit esznek ott, de én is kérnék belőle
Én épp azt figyelem az utóbbi 1-2 évben, hogy a hibrid pengetés mennyi szabadságot ad az embernek játék közben. Nekem is egyre jobban beépül a játékomba.
Azzal egyetértek, hogy hosszú köröm esetén valóban nehezebb az ügy. De azért így is megoldható, pl. Brett Garsed viszonylag hosszú körmöt használ, ráadásul ő 3 ujjat is használ a hibridhez.
Az új angliai gitárforradalomnak központi eleme a hibrid pengetés, ez egy olyan fegyver, amivel lehetetlennek tűnő dolgokat is el lehet játszani, vagy (ami legalább ilyen hasznos) gyorsabban lehet játszani az amúgy pengetővel is eljátszható futamokat.
Itt egy egyszerű saját példa azok számára, akik most ismerkednek a hibrid pengetéssel:
...amúgy érdemesebb a könnyebb legato-gyakorlatokkal kezdeni, a nagyon nehéz gyakorlatokat halaszd későbbre, amikor a sima legato-futamok már nagyon jól mennek. Tom Quayle hibrid futamaihoz már sok legatos rutin kell.
OK, várjuk majd a szólókat (és persze riffeket, saját számokat is).
Látom, említetted Tom Quayle-t is, érdemes őt tanulmányozni. Angliában forradalom zajlik gitározás terén az elmúlt években, megint átvették a vezető szerepet az amerikai gitárosoktól. Ez utoljára a hetvenes években volt így. Amit jelenleg Guthrie Govan, Alex Hutchings, Andy James, Tom Quayle, Rick Graham és Martin Miller művel, az zseniális. És hatalmas ott a pezsgés most, új zenei szaklapok, gitárfesztiválok, Monkeyfest, Guitar Idol, a vezető gitárblog is náluk van (Truth in Shredding), szóval aki fejlődni szeretne, az figyelje Angliát.
azon megszakadtam mikor a végén elkezdi húzogatni a faszi szakálát, utána meg \m/ XD nagyon nagy :D már csak egy férfias üvöltés hiányzott volna hozzá :D
Huuu hát nekem mondhatod, én időnként agyba-főbe használom a hibrid pengetést . Mondjuk nem azért, mert valamikor leültem volna kigyakorolni, hanem mert akusztikus gitáron többnyire fingerstyle témákat játszok és teljesen természetesnek érzem, hogy belenyúlok ujjal is a pengetésbe. Persze nem egy Brett Garsed szinten, de mondjuk ha épp lefele megyek és egy-egy magasabb hangot bejátszok akkor nem pengetővel nyúlok vissza a magasabbik húrra, hanem gyűrűs ujjal :) Vagy akusztikuson fogok a kezembe egy pengetőt is és az akkord bontásokat pengető+ujjakkal, a szólisztikus témákat meg pengetővel játszom, a lényeg az szerintem, hogy az ember ne féljen használni az ujjait, nem véletlen vannak ott
amúgy én már kenem a kezemet ún. "Flexagil" krémmel, elkedett fájni a kezem :S főleg a kisujjam :S és az 1szer már volt hogy begyuladt akkor 1 hónapig nem tudtam hazsnálni, most hasonló fájás jelentkezett. nektek volt már ilyen?
egyébként ő tőle láttam más videot is, és ott is az ujjával penget. szval ez egyéni dolog.
nem a gyakorlat elengedhetetlen módszere ez a "hibrid pengetés" ahogy mondtad :)
tetszik ez a lick nagyon. amit nem biztos, hogy érdemes kigyakorolni belőle az a hybrid picking. hosszú körömmel eleve beleakad az ember gyors tempónál. ha nem ér oda a pengető, akkor én is belecsípkedek, de csak lassan. de így, hogy minden gázos húrváltásnál belepenget és utána legato, ez felhasználásilag kicsit korlátozó már.
ilyen egyszerüvel ne szúrd már ki a szemem xD egyébként nem rosz de ezt csak tab bal tanulnám meg nem lenne türelmem videoból lelesni mit üt... egyébként ilyen fajta tapingelés már tanultam, elég sokat lehet vele szívni és szigóruan csak metronómmal lehet ezt is gyakorolni arra rájöttem :D
Na jó, mondjuk az ilyenekkel ráérsz később is foglalkozni. Ha még nem nagyon megy a legato, akkor a youtube tele van gyakorlatokkal "legato lesson" néven, sok jó van.
vki tudna nekem egy nagyon nehéz legato gyakorlatot? :D nemrég láttam fennt itt egyet, még tamás rakta fel egy videoval, h jobb tisztán gyakorolni, csak nem találom azt a videot :S
én még így nem próbáltam, de ez nem rosz ötlet, mondjuk most amit metronommal gyakorlok az a "török induló" és az elég gyors ahoz h nem bírnám tartani az ütemet, ha 4 esével ütne :S de lassú számoknál elég hasznos. pl ott van a kedvenc háttérzenénk amit még ibanezrg kolegánk rakott fel:EBMM Dreamscapes (3019-hszben) abba én azért nem tudtam impromizálni jól, mert kiestem a ritmusból a szünetek miatt. szval nem mondasz hülyeséget.
Mostanában, ha metronómmal gyakorolok (többet kéne...) akkor sokszor használom a metronómot úgy, hogy csak a 2-t és a 4-et üsse. (megfelezem a kívánt tempót és a kattanásokat így a 2. és 4. negyednek számolom) Tamásnak és a tapasztaltabbaknak ez természetesen nem új dolog, de valakinek hátha. Ti milyen sűrűn használják így a metronómot?
Aki meg még nem próbálta ki, annak nagyon ajánlom, mert sokat segít a ritmusérzéken. Főleg basszusgitárral szeretek így gyakorolni, nagyon jó "fílingje" van a dolognak.
Köszönöm a véleményezést! A harmadik körben bennem is ott motoszkált, hogy valamit bele lehetne rakni, de szerintem megszeppentem és inkább megpróbáltam nem elrontani a szólót :)
El is mentettem ezt az értékelést
Amint lesz időm veszek fel még szólókat, az hogy hozzáértők is belehallgatnak abba, amit játszok arra ösztönöz, hogy fejlődjek (remélem sikerül is)
Tetszik a szóló, technikailag is szép dolgok vannak benne, és a ritmusokat is tudatosan figyelted, jól illeszkedtek végig az alap ritmikájához.
Már az indulás is jó volt, a felvezető tizenhatodokkal, és szépen végigment a kör, lehetett érezni az egységességet, érződőtt hogy összetartoznak a szóló részei, nem pedig csak egymás után rakott ötletek. Az első kör után, 0:24-nél a ritmusokban én markánsabb változtatást csináltam volna, vagy valamilyen egyéb módon jeleztem volna az új szakaszt. A gyors legato-futam is jó erre a célra, amit használtál, sőt akár ez lehetne kétszer ennyi ideig, és utána is legato-s folytatással, és akkor a második kör erről szólna, ez lenne a mondanivalója.
A harmadik körben jó ötlet volt az unisono rész. Itt a szünetekbe be lehetne játszani különféle díszítéseket, rövid futamokat, vagy akár funkys húrzajokat, az még jobban feldobná ezt a szakaszt.
A negyedik körben jó ötlet volt magasabbra menni, és a legvégén az érintéses üveghang is tetszett. Egy friss alapra, pár perc improvizálást követően egy ilyen szintű szóló nagyon szép teljesítmény. Az első néhány improvizációnál még nem is cél, hogy már a szóló szerkezetére figyeljen az ember, ilyenkor még az örömzenélés ideje van, és ennek ellenére a szólód már egész kereknek hatott, úgyhogy , mégpedig sárkányosan.
A hangszínen a reverb hosszúságát én csökkenteném kicsit, kb. a felére.