A "nagy könyv" szerint a bariton a normálhoz képest nagyterccel, tiszta kvarttal vagy tiszta kvinttel van mélyebben, tehát C-F-B-Eb-G-C, H-E-A-D-Gb-H és A-D-G-C-E-A egyaránt baritonnak számít, szóval nem olyan kristálytiszta, hogy mi lehet "bariton". A húrgyártók elnevezéseit nem kell feltétlen készpénznek venni, ilyen mélységekben a kísérletezés a legjobb útja annak, hogy az ember rájöjjön, neki mi a legmegfelelőbb. Az biztos, hogy én nem tennék 72-es húrt fel H hangoláshoz, tök felesleges, ráadásul ott elég keményen játszik a pálca-effektus is. (Ugye minél vastagabb egy húr, jobban megfeszítve rezgés szempontjából egyre inkább egy merev pálcához hasonlóan kezd viselkedni, ami rezgés szempontjából finoman fogalmazva sem a legideálisabb.) Meg kell találni a megfelelő vastagság-rugalmasság arányt, mert a húrnak vmennyire rugalmasnak kell lennie, hogy megfelelő mértékben tudjon rezegni, ha túl merev, akkor buta, tompa hangja lesz.
Nem igazán elterjedtek ezek a készletek, de amúgy a 72 sztem feleslegesen vastag H-ra, az 56 simán jó lehet, standard héthúros szettek is így néznek ki pl. EB-nél:
9-42+52 (mondjuk az 52 sztem még nagyon vékony H-hoz)
10-46+56 (normál héthúros hangoláshoz ez sztem teljesen jó lehet, drop A-ra már kell egy 59-es minimum alulra)
11-48+58
Nekem a héthúrosom 26,5"-es, arra 10-52-74-et használok, de drop G a hangolás, tehát egészhanggal lehangolva standardhez képest + a hetedik húr még egy egészhanggal ledropolva, arra a 72-es is vékony. Amikor nem volt még drop, csak sima A standard (ADGCFAD), akkor 70-est vagy 72-est tettem alulra, egyébként ilyen pár tizedmm-nyi különbség is rengeteget tud számítani játékérzetben, én is csomót kísérleteztem vele, mire megtaláltam, hogy nekem ehhez a hangoláshoz a 74-es a legideálisabb.
lehangoláshoz vastag húr kell, régen ugye a 11-12 volt a standard és 10-már light...
normál hangolásnál stratra 9, lp-re 10 a minimum, de inkább 10/11, ha valaki nem csak a húrok hangját akarja hallani, hanem a fáét is...
Nekem E-ben előszür 9-42 volt, később, ahogy izmosodtam (:D), 10-46 (EXL110). Aztán jött a lehangolás Eb-re, ott már kevés volt a 10-46, elmásztak a húrok a kezem és a pengetőm alól/elől. Ezért váltottam 10.5-re (EXL110+, 10.5, 13.5, 18, 28, 38, 48). Most pedig úgy érzem, eljött az idő a 11-49-es (EXL115)vastagságra. De majd kiderül...
H hangoláshoz láma vagyok, de a bariton szetteket nem ahhoz találták ki? Ezesetben 72-ben végződik a húr, az 56 csak a második. Ha az E6(H) 56-os az nem lesz "tésztás"?
Azt hagyod ki a számításból, hogy a +1 szett az nem feltétlen +1 teljes méret, hanem lehet hibrid is. Pl. nekem a 9-es szett eleve ki van zárva, nagyon vékony, semmi testessége nincs egy 10-eshez képest ugyanazon a hangoláson (vegyük most a standard E-t, úgyis azt használják a legtöbben), az meg egyébként nagyjából egyetemes vélemény, hogy a Les Paulokra, ill. egyéb rövidmenzúrás hangszerekre 1 mérettel vastagabb húrt érdemes felrakni, tehát ha straton/superstraton 9-es, akkor LP minimum 10-es szett. Én standard E hangolást ritkán használok, 2003-ban ráálltam a standard D-re, azóta nagyjából minden gitáromon ez a hangolás van, és nekem erre a 10-52-es hibrid (10 / 12-es szettekből összerakott cucc) készlet vált be leginkább, a vékony húrok nem túl feszesek, viszont ha az ember normálisan megpengeti a hangszert, márpedig rock/metal zenében, amit én játszom, az alapvető dolog, akkor a mély húrok egyrészt nem egy jó nagy hamis kilengéssel indítanak, ami vékony húrnál bizony para lehet (főleg stúdióban / felvételen), másrészt sokkal jobban adja a pengetést húzósabb riffelésnél. A 12-es szettek alsó 3 húrjában pl. már van annyi tartalék, hogy D-re ill. C#-re is jó lehet anélkül, hogy a nem kívánt mellékhatások megjelenjenek. Úgyhogy mondjuk Ricsi logikáját követve elfogultság és a szavait kiforgató szándék nélkül így néz ki a dolog a normál menzúrán:
E: 9-42
Eb: 9-46 vagy 10-46, attól függően, hogy kinek mennyire feszes vékony húrok a kényelmesek
D: 10-52 vagy 11-52, megintcsak mint eggyel feljebb
C#: 11-52 vagy 12-54
C: 12-54 (56) vagy 13-56
H: 13-56
A saját véleményemet írom, ezt mindig hangsólyozom ('szerintem')
Én meg azt akarom elkerülni, hogy téveszmék terjedjenek olyanok által, akiknek csak 1-2 gitárral volt tapasztalatuk egész életükben.
Meg a bolti marketinget hintik, persze, akármit változtatsz, vegyél új húrt, új pickupot (f-spaced...), mert nem a gitáros két kezén múlik a megfejtés 90%-a, nem, venni kell, vásárolni... :)
Arról beszéltem, amiről írtál. Esetleg ne fogalmazz félreérthetően - amúgy is Te vagy ennek az élharcosa a zenészkereső-topikban, miközben azon sírsz, hogy valaki két hét alatt kétszer hirdet, és ezzel letolja mások hirdetését. Népszerű is lettél...
Nem azt írtam, hogy félhangonként eggyel vastagabb szett. Nem megy az olvasás?
Nem a gitár nyeklik, hanem a húrok feszessége csökken olyan mértékben, ami zavaró. De ismét csak az értelmező olvasást ajánlanám...
Használok (koncerten is) floydos és LP gitárt, a floydos alap E-hangolásra a 10-46 Örni készlet számomra a legoptimálisabb, hogy egy több órás fellépés végén se fájjanak az ujjaim, LP-re E-hangolásra 10-48 Örni 10es és 11-es készlet, a sodrottak vannak a 11-esből. Fél hanggal lentebb hangoltunk,így a floydoson 10-48 as lett a bevált, az LP-n 10-52. Mindemellett a gyakorló gitárjaimon standard 11 és 12-es Örni készlet van.(a 11-es 648menzúrás fixes, a 12-es floydos gitáron, de ez nem számít mert viszonylag erős kezem van)
Aki fél hang lehangolás miatt egy egésszel nagyobb húrt rak fel, az készüljön fel a nagyobb húrnyomásra, a kényelmetlenebb játékra. Ennyi a mondandóm lényege.
(nagyobb lehangolás az más tészta)
De hagyjuk a témát. A saját tapasztalataim ezek, és úgysem fogsz tudni meggyőzni arról, hogy ami nálam működik, annak nem kellene működnie - szerinted... :)
"Én csak egész, vagy 1.5 hanggal lehangoláskor tennék fel eggyel vastagabb húrt... Ott tényleg számít, a menzúránál szerintem nem annyira. (vagy én nem vagyok kényes az ilyesmire :) "
Ez igencsak úgy értelmezhető, hogy a lehangolásról írsz, észrevetted?
Ha szereted, hogy nyaklik az ujjaid alatt a húr, és ugyanakkora pengetési erőnél mint korábban, sokkal jobban elmászik, akkor nem szóltam.
Nem számottevő problémát, hanem számottevő különbséget írtam, észrevetted?
Ez a Cobalt jól csilingelődik, érdekes módon 12-56-os szett létére puha a játékérzet, de a hangja nagyon tetszik, a tartósságára kíváncsi leszek. Egyelőre egyedül az nem tetszik, hogy 24-es a G húr, sima nem tekert húrnak sztem ez már túl vastag, buta hangja van a másik két vékony húrhoz képest, de amúgy eddig az egyetlen olyan húr, ami felveszi a versenyt a Blue Steellel, bár annyira nem agresszív a hangja, kicsit finomabb.
Én is kísérletezek, D'Addario EXP, Blue Steel, DR Dimebag, sima Ernie, sima Dáridó...
Az Ernie már oxidálódik :( A DR-ben meg az E1 gyárilag korrodált volt...
Kényelemben továbbra is a sima Ernie vezet,
hangban metal ritmusra nagyon jó a Dimebag, szólóra kevésbé,
Blue Steel jól szól, de merev, egy számmal kisebb kellene,
EXP egyelőre a legszimpatikusabb, amivel az Ernie-t kiválthatom
de még folyik a teszt
Menzúra váltásról volt szó, nem lehangolásról, észrevetted ?
Egyébként, ha valakinek félhang lehangolás 'számottevő' problémát okoz, tehát nem tudja ugyanazt, ugyanúgy eljátszani, az szerintem gondolja át, hogy tényleg a húrral van-e a gond...
D# -re hangolok, eddig Ernyei 9-46 hybrid volt 648-as Cort KX5-el, most 628-as Epi Zakk van, ugyanolyan hongolás, gondoltam ide már nem kell hibríd hanem okés a 0.10-es regular slinky
Ez nem igazán számítás, hanem egyesek tapasztalata.
A saját véleményem viszont az, hogy túl van ez a menzúra-húrvastagság dolog lihegve.
Nekem a 24.75, 25.5 és 26.5 collos gitárjaimon is ugyanaz a 9-46-os hibrid szett van, és minden frankón játszható, nem lóg és nem csörög semmi sehol. Normál hangolás egyébként.
Most az, hogy plusz vagy mínusz 0.5kg-al kell 'számolni' nyújtás közben, az nem mindegy ? Mikor egyes húrok 7kg-nak megfelelő erővel húznak... Aki nem tudja azt a minimális pluszerőt kifejteni, annak nincs megfelelő kézkondíciója, tehát nem ott fog elbukni a mutatvány.
Én csak egész, vagy 1.5 hanggal lehangoláskor tennék fel eggyel vastagabb húrt... Ott tényleg számít, a menzúránál szerintem nem annyira. (vagy én nem vagyok kényes az ilyesmire :)
Szerintem először használd ugyanazt a húrt, amit megszoktál, ami bevált. Aztán, ha gyengének érzed, akkor válts csak vastagabbra. A hibrid szettekben is érdemes gondolkozni ilyenkor.
skacok, jól számolom, hogy az eddig megszokot 648mm-es menzúrájú hangszer után egy Epi ZW LP 628mm-as menzúrájára egyel vastag készletnél lesz hasonló húrnyomás?
tehát pl 9-es helyett 10-es készletet kellene ehhez használni?
Eladom a felhalmozódott, fel nem használt húrkészleteimet, posta is okés ezeknél több vásárlása esetén.
Eladó egy GHS Santana René Martinez BIG CORE húrkészlet. 10 és feles vastagság!
Ár: 1400 Ft
Eladó egy DR NOE-10 Neon Orange Hi-Def bevonatos, 10-es húrkészlet.
Szólógitár húr szett, fluoreszkáló narancs szín, extra hosszú élettartam
Különleges bevonatú húr, amely normál fényben és rikító színű, UV fényben, vagy sötétben pedig fluoreszkál
Coated (bevonatos) húr, amely az élettartamát megnöveli.
Akcós ár: 2500 Ft
Eladó TÖBB Ernie Ball Hybrid Slinky 9-46-os, Hibrid húrkészlet.
Ár: 1300 Ft/db.
Eladó TÖBB Ernie Ball Super Slinky 9-42-os húrkészlet.
Ha nem vagy megrögzött Queen vagy May fanatik,akkor nincs értelme.Nem egy akkora vaszisztdasz ez az arany cucc sztem,csak jó mondani,meg drága.Tartósságról meg huzamos használatról viszont nem tudok mit mondani...
7? Nálam gitár is nehezen marad meg ennyi ideig....Bár nem mindig rajtam múlik.Majd ezen is változtatok
Ki kell próbálni!Most néztem árat és 400Ft a difi a dáridóhoz képest nekem...
Na megsasolom majd azt a húrt,hátha jobb lesz.Most dáridót használok,de ha van jobb,akkor éerdemes lehet váltani.Hátha nem kell havonta cserélnem.Mondjuk ezt sem kell,de szoktam :)
Ő egyszer pengettem egy fél órát olyan gitárral,amin ilyen húr volt,és hát a köövetkezőket vontam le.:
1.Ha nem egy pennissel pengetsz,a hangindulás nem olyan jó,
2.Kicsit ergya,gyenge a hang,
3.Nagyon jó kezelni,csúszik,nem tapad,szal jó(persze kinek mi)
4.Személy szerint nem használnám,mert inkább tűnik sznobságnak,meg csak akkor,ha Queen emlékzenekarban játszanék.
Amúgy alapvetően nem rossz...persze ez csak sacckb fél óra játékból kikövetkeztetve.
Ja és thomannél 3× olcsóbb.
Pyra, rájöttem, miért mondod, hogy a 10-es húr túl sok... BLue Steel-ből tényleg sok az ! :)
Felraktam egy 10-es Blue Steel szettet, és érezhetően feszesebb, mint más márkák 10-es szettje, főleg a vékony húrok... Mintha fél-egy hanggal feljebb lenne húzva a gitár.
Amúgy tetszik, de legközelebb inkább egy 9-es Blue Steel-t teszek majd fel... :)
Nagyon régen használtam ilyet, és most nézem, hogy már nem is gyártják, csak valami reissue van belőle, pedig egészen jó húr volt, úgy emlékszem...
Mindig találgattuk, hogy vajon mi folyik a padláson, henyélés vagy csajozás... :)
Vagyis az volt a lemezborítóba írva De amúgy tényleg a legmegbízhatóbb húrmárka a Dean Markley, amivel dolgom volt, 2002-ben használtam először, és most is ugyanazt hozza, mint akkor.
Arra, hogy a harsány magasközepek uralják a hangképét, és ott az a bizonyos "klikk" a pengetésnél, amitől pregnánsan fognak szólni a dolgok. Az EB Cobaltnál hallottam még ilyet, de az jelenleg az országban sehol sem kapható :-/
Sziasztok! Lenne egy kérdésem, bár gondolom százszor megkérdezték már meg kitárgyaltátok, de időm nincs visszakeresni, és csak ma tudok elmenni húrt venni. Szóval:tudnátok olyan húrt ajánlani(10-eset, 25.5-ös,floydos gitárra), ami nem sokkal keményebb, mint az EB Regular Slinky, amit most használok, viszont nem lesz fekete 2 óra játék után, és tapad gusztustalanul az ujjaimhoz...Elóre is köszönöm!
Nem tudom, hogy tényleg van-e raktáron is náluk, vagy csak kitették az oldalra (már jártam úgy ott gitárral, hogy volt kint az oldalon, aztán mikor venni akartam, akkor mondták, hogy hát, nincs raktáron, de azt sem tudják megmondani, hogy mikorra tudnának hozni belőle, több hónapra saccolták a várakozási időt, azóta nem a kedvenceim). Amúgy most tudtam kipróbálni a Dunlop ZW húrkészletet, a 10-60-as készletből tettem fel a Les Paulra úgy, hogy a 13-astól lefelé ment fel egy 24-es D'Addarioval kiegészítve,és csalódás sajnos Nincs egyenletes hangja a húroknak, alul a 60-as nagyon jól szól, az 52-es és a 36-os sokkal vékonyabb, erőtlenebb hang, mintha teljesen más húr lenne, a 13-as és a 17-es rendben van (a G helyére feltett húr ugye irreleváns, mert az más márka). A Blue Steel köröket ver rá.
Minden van, csak fizesd ki.
Én egyszer 50-szeres szorzóval találkoztam náluk: húrláb-babákhoz kerestem kis imbuszvégű 1-es hernyócsavarokat, összesen 12 darabot. Volt is, krómozott, meg fekete is, darabja 50,-Ft.(kb. 15 éve)
Megköszöntem szépen, és kisétáltam, majd átmentem egy csavarboltba, ahol 1,-Ft/db. áron hozzájutottam ugyanolyan csavarokhoz.
Én is csak - tudnék, de helyette infó gyanánt: A stédzssáp oldala szerint ők a kizárólagos képviselői a Schaller cuccoknak. Nem tudom mióta, de az OB-től talán tavaly érdeklődtem, csak low porfile volt és sokkal durvább áron, mint amennyiért később az Sh-ban találtam alap Fr-t.
én vettem tőlük sokéve schaller lábat mert elhagytam a floydból a finom hangoló csavarom és mivel azt pótólnmi senki nem tudta ez a megoldás maradt, de a cseréjét már nem vállalták, mondván ilyennel nem szarakodnak, cseréljem ki magamnak. Megtudtam csinálni, csak ha már van hangszerészük......nem ingyé kértem.....
vagy a másik visszavittem az ott vásárolt applause gitárom, hogy recsegnek a potik, a hangszerész pubi kikukucskált a helyéről és megkérdezte, mikor vettem, mondtam h vagy 3 éve......jaaaa akkor nem garanciális nem tudnak segíteni.....szvsz mint importőr kelle vállalni a javítást,
érdekes a vintagesek egyből találtak megfejtést.....
Azért legyen + is: sokféle szerelék, alkatrész van az O.barlangban, pl. Schaller cuccok, pickupcsavarok, Floyd alkatrészek. Más helyeken ilyen csak az árlistán van, valójában nincs...
Én ott vettem az első elektromos gityómat, meg a crybaby-t...nem tűntek nagypofájúnak. De én is sok rosszat hallottam róluk.
Akkor ábrándultam ki belőlük, amikor kezdtek eltűnni a normális gitárok, és csak superstrato-k maradtak.:DD
Erre mondtam neked, hogy a gitárt nem basszusgitárként kezeljük, eleve egy bőgőn sokkal feszesebbek a húrok, mint egy gitáron, más hangzás a cél, más a játéktechnika is. Ez egy hasznos kis alkalmazás, amivel ki lehet számolni, hogy a normál menzúrán (25,5") feltett mondjuk 10-es szett, ami nagyjából alap ugye, mekkora feszítést produkál, és ugyanarra a hangra hangolva más menzúrán milyen vastag húr kellene, hogy ugyanazt az erőt fejtse ki.
Hozzáteszem, biztos van olyan, akinek a legkisebb változás a gitár 'fogásában' már problémákat okoz, mert be van állva a keze egy nyakprofilra, bundmagasságra, húrmagasságra stb.
Túl van ez lihegve szerintem is, nekem 24.75, 25.5 és 26.5 menzúrán is jól muzsikál a 9-46-os hibrid szett, semmi probléma, egyiken sem lóg vagy túl feszes. Standard hangolásban.
(persze a mély 26.5-ösön a mély H-ra hozákerül még egy izmosabb. min. 64-es)
Mellesleg, sokan elfelejtik, hogy a húrmagasság (action) is befolyásoló tényező.
azt nem tudom, de a tegnapelőtti, amin mi játszottunk, az kihangosítás szempontjából 2, kontroll szempontjából 2 alá, hangulat 4, trasherkedés 5.
Macsek Niki üdvözöl.
Na pont ez az, amit nekem a csavar: egy bézen a kontra E mondjuk 105-ös, egy béz általában 34"-es menzúrahossz. A 8 húroson az alsó E 80-as, menzúrahossz 27.5. Tehát, ha ugyanolyan feszességet feltételezünk, akkor a 8 húrosra nemhogy 80-as, hanem még vastagabb mint a bézen, mondjuk 135-es húr kellene (ami már a 5 húros bézek szubkontra H-ja ugye) olyan rövid menzúrához nem??