sima laptop mint rögzítőeccség, aztán bármi, ami jó minőségi akusztikus felvételt eredményez (az ő saját hangkártyája nem ilyen:)). 30ropi körül jó lenne, ha kijönne. picit azér lehet több, persze.
te, amúgy, Subiczpityesz, hogy így tod a nevemet?
először is az lenne a kérdés mennyi a kereted, és hogy mivel akarod használni a mikrofont-hangkártyát-konvertert stb..., ugyanis számtalan egyéb lehetőség van szerintem...
igen, ebben van ráció, a kérdés most tényleg leginkább az, hogy mire képes egy sztenderd hangkártya. mert ha nem lehet anélkül, akkor kell egy átalakító digitálisra, ami USB-n köpködi be a gépbe az okosat. az átalakító, legalábbis az olcsó fajta, ami a magam számára összeállítandó diplomaajándék-csomagba beleférne financiell, szóval ő valszeg nem tud fantomtápot produkálni a kondimiksinek amit keresünk, ezért nem árt, ha lehet bele elemet tenni, és a szettben találhatóba lehet. ez utóbbiról egyébként olvasta review-kat, és jónak mondják, meg külön mikrofon korában is jókat írtak róla. persze írni bármit lehet - azt pl. nem írták, hogy érdemes-e a rendes hangkártyába dugni.
A tűnik nem jelenti azt hogy jobb. :) Nekem kettő ilyenem van és eddig nagyon bevált térmikrofonozásra. Abban a mindentegybe mikrofonban egyébként szoftver miatt is drágább gondolom a csomag, szóval azt is vedd figyelembe, hogy annak az árából párezer forint a szoft készítésére, nem a minőség javítására ment el, márha lehet ilyen low budgetben ilyesmiről beszélni.
egyébként meg hosszabb távon egy kis fantomtápos keverő (akár használtan annyiból kapsz mint a MIC100) és két mikrofon a jó megoldás, később még ehhez egy akusztikus kombó és kész a teljes hangosító/felvevő szetted.
Sima vonalkimenetet ad a mikrofon ahogy nézem (minidiskre van rádugva a képen), szóval valószínű rá lehet dugni a gép line-in bemenetére. Persze a minőség az kérdéses, milyen lesz. :)
Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy ez jobb lenne mint egy HST-2A és egy Mic 100 előfok, ráadásul így variálhatod is később a dolgokat, használhatsz kölcsön miksit, stb.
használható minőségű házi akusztikusgitár-akusztikusbasszus-ének felvételhez tervezek beruházni. van egy direkt ilyesmire készült szett, fantomtápot nem igénylő (de azért toleráló) elemmel működtethető kondenzátoros mikivel:
íme a kérdés csak az, hogy ezt egyazegyben betolható-e a laptopba, vagy érdemes rögtön venni hozzá egy ilyen occsó ódió interfészt is és azon át adagolni a mikrofon jelét a gépbe. a leírásokból nem sikerült megfejtenem. az utóbbi verzió hihetőbb, de a mikiszett-ről szóló leírásokban nagyon azt sugallják, hogy semmi egyéb nem kell.
hát igen. majd meglátjuk. egyenlőre tényleg arra koncentrálok, hogy legyen egy jó "alap" setup. eddig így néz ki:
-Intel P D925
-Asus P5b
-Matrox Millenium G550
-North Q táp
-Kingston DDR2
-SATA vinyó. abbol még körbenézek melyikre vállalnak nagyobb garit aminek a cache is jó nagy.
mostani gépem meg megy netes gépnek így végre két külön gép lenne
Igen, csak arra kell figyelni, hogy ezek az A.4S-192 bővítők is egy-egy pci slotba csúsznak bele, függetlenül attól, hogy nem a slotból táplálkoznak. Csupán a mechanikai rögzítés miatt kell belemenniük.
És mi van, ha nincs már összesen ennyi pci csík az alapon?
és korbácson nem lehet kihozni belőle az összes analóg járatot és a world clock is csak külön vehető meg hozzá. egyenlőre nem létszükséglet mondjuk egyik sem
A G550 nagyon jó választás, nekem is van mindegyik gépemben és évek óta semi baja egyiknek sem.
RME-hez mit akarsz még gépen belül bővíteni? Melyik kártyád is van?
A Core procik esetében meg szerintem ha van egy brutál tápod, ami szintén márkás, netán rárakhatsz egy kondenzációs hűtést, ami még ventillátort sem igényel, akkor nem lehet gond az energiafelvétel és a zaj.
ez ugye nem core 2 duo?
Mert akkor ez még 2 db netbrustos procimag, ami melegszik, hangos és fogyaszt mint állat ellentétben a core2-vel ami talán az egyik legjobb fogyasztás teljesítményű proci mostanság.szv sztem core2, bár az lehet hogy sokkal több nem teljesen vok tisztában az árakkal.
én is valami puritán alaplapot akartam olyan szempontból, hogy ne legyen rajta semmi integrált fölöslegesség de sajnos úőgy néz ki a mai világban már csak olyan alaplapot gyártanak amiben benne van a parasztvakitó 7.1-es hangkártya és a többi dolog.... sajnos..
videokártyát én is Matroxot néztem ki. Millenium G550.
már csak valami megfelelő házat kell találnom amibe belefér az RME-m sok bővitő egysége ha esetleg úgy döntök, hogy veszek hozzá.
Jók a márkák!
Mindenképpen intel csipszetes alaplapot válassz, természetesen Asus-t, nehogy Asrock legyen belőle az ára miatt!
A lehető legkevesebb extra biszbasz legyen az alaplapon. Bár ezt most már nehéz kikerülni.
Memóriából legalább 1 G legyen, de ha 2 lesz, az még jobb.
Javaslom a Kingston-t és dual ch.
Winyónak persze sata, netán sata2.
Videókártyának javaslok egy dh-s kivitelt, mondjuk a matrox-ok közül.
Itt különösebb memória igény nincs, de ha videót is akarsz vágni, akkor inkább nvidia alapú kártyát, min 256 rammal érdemes berakni.
Azt tudom, hogy a Samplitude 9-es már teljes egészében támogatja a multi processzoros üzemet, ezért hostnak tökéletes lehet.
Ha jól tévedek, midibe lehet dalszöveget is rakni. Megvan az ének-dallamod, és akkor annak a segítségével tudsz dalszöveget is rakni a file-ba. Hogy ennek olvasását támogatja-e a yamaha, azt nem tudom.
Sziasztok! Nem tudja valaki, hogy tudnám saját dalszövegeimet megjeleniteni Yamaha psr3000-en? Elég txt-be? Vagy esetleg át kell konvertálni? Hogy kapcsolom össze a szöveget a zenével? Ha valaki tud segiteni, előre is koszönöm.
Ez a kérdés mindig felmerül időről-időre. A röviden : nem. (Hosszabban : ha monofón a hangforrás, tehát csak egy éneksáv, basszussáv, furulya, szaxi, stbstb... ahol egy hang szólal meg egyszerre, akkor Melodyne)
Sziasztok! Egy kis segítséget szeretnék kérni! Tud valaki olyan progit ami wav-ból vagy mp3-ból csinál midit? ha igen akkor hol lehet letölteni?
Köszi a segítséget!
Végig kell járni a problémát.
Távolítsd el, majd telepítsd újra a kártyát.
Rakd át egy másik slotba.
Nézd át az asio kommunikációt, a cubase valóban a kártya asio-ját használja-e, vagy esetleg egy duplex asio felületen fut.
Aztán persze az sem kizárható, hogy a kártya konvertere marháskodik.
Szia Mastertape !
Annyira nem vagyok én komoly csávó csak gondoltam ennyi humor megengedhető. A helyesírásra nem sz..k, csak csak elég volt amit gimiben belénk vertek. Ott viszint nagyon szigorúan vették. Utólag nem bánom.
Egyáltalán nem a nagy önérzet vezérelt.
üdv. mindenkinek kunl
Jaj, srácok... pedig nagyobb smiley nincs az ikonok között. Vitzeztem. Ha megbántottam valakit, akkor elnézést kérek, de komolyan. Ne fújjunk már egymásra...
Jóccakásh!
Drága Kunl!
Ismét diadalmaskodott az önérzet!
Nem védeni akarom Fidóst, de mivel jóbarát és kolléga, ezért mellé állok.
Amikor jómagam elkezdtem ezen a fórumon írogatni, akkor úgy éreztem, hogy valami nagyon elfajzott környezetbe kerültem és minduntalan azt hangoztattam, hogy a zenei hangmérnökösködés, a felvételkészítés egy szakma. Sorozatosan önérzetesekedtem, aminek fő oka az volt, hogy azt láttam, hogy itt már minden tízenéves taknyos keni vágja a pc-s hangszerkesztést és szinte semmit sem ér az a sokéves tanulás és munkatapasztalat, amit ebben a szakmában szereztem. Akkor az egyik ilyen "taknyos" szépen rendesen elküldött a löporos f***ba, hogy minek emlegetem azt, hogy ez, meg az vagyok.
És akkor rájöttem, hogy valóban, a büdös francot sem érdekli, hogy ki mennyire milyen otthon a monitor előtt ülve.
Itt az embereket a javaslataik, az ötleteik, a tetteik minősítik. És az önérzeteskedésnek nincs helye.
Az meg gyalázatos, hogy ebben a világban a szaros-taknyosok azt sem tudják, hogy hogy kell helyesen írni, mert akkora egójuk van, hogy kiveri a mennyezetet és szarba sem veszik, amit a tanár próbál meg nekik megtanítani. Kérdezd meg a Nejedet.
A fene nagy internet és sms őrület okán olyan szépen átalakul a nyelvünk, hogy pár év múlva már csak a kezdőbetűkkel fogjuk jelölni a szavakat és mindenki gondoljon utána azt, amit akar.
Ezért egy 50 éves ember ne legyen arra büszke, hogy szarik a helyesírásra!
A francba!!!
Ezt meg én nem tudtam magamban tartani.
Akinek nem inge, ne vegye magára. Akinek meg igen, az mossa ki!
Feri!
Az az oka, hogy a boltban rossz polcra nyúltál, amikor megvásároltad a Cubase-t.
Amúgy pedig viccen kívül ez drájver kommunikációs probléma szokott lenni.
DE még lehet gondolni a merevlemez pufferelési bajaira, netán arra, hogy nagyon apróra vannak töredezve a fájlok, meg ilyenek.
Szia segítőkész Fiúk !
Most már nagyon vigyázok a helyesírásrí nehogy fekete pontot kapjak. /Fidós/. A dolgot sikerűlt megoldani. Találtam egy COVERTÁLÓ prodit PDF-CONVERTER. ezzel nagyon egyszerű és gyors.
Köszi a segítséget. üdv. kunl
Szia Fidós !
Ezt már nem lehet kihagyni. Nálunk a családban a Nejem magyar tanár.Az Ő dolga a helyesírás. Én egy rokkantnyugdíjas gépészmérnök vagyok.A helyesírás mindig csak annyira érdekelt amennyire megkövetelték. A munkámban -ami 35év volt egy cégnél- nem volt lényeg, hogy hosszú Ű a hülye. Te nagyon jó lehetsz nyelvtanból amit Én nagyra becsűlök és használatához hosszú életet és boldogságot kívánok. Ha lehet hagyjuk már ki a sarokban állást.
üdv. kunl
Sziasztok! Az lenne a problémám, h Cubase SX3-ban felvétel és lejátszás közben véletlenszerű fél másodperces hangos fehér zaj jön elő. Kb. olyan 2 percenként. Vajon mi lehet az oka? :S
Hoppácska! Wordben megírod a szöveget, nyomsz egy PrintScreent (felső sor, erkély páholy, jobb 3), aztán PaintBrush megnyit, Ctrl+V-vel beilleszt... Ennyi!
Bibibííí, mastertape!!!
ui: helyesen: "magyarul"! De hosszú ű betűd az van dögivel, mit?!?!
Látom, nálad még mindig ez a prezentációs "handmade" a téma...
No a Word nem fog neked képben lementeni, de van egy ötletem.
A Windózban van egy Paint nevű, egyszerű szofverecske. Ez egy képszerkesztő bigyó.
Abban tudsz szöveget is szerkeszteni a képinformáció mellé.
Simán kijelölöd a szövegmezőt és a Word-ből copy-paste módszerrel átmásolod a kívánt részeket.
Elképzelhető, hogy újra kell tördelni, de legalább nem kell mégegyszer begépelni.
A szerkesztés után képformátumban elmenthető.
Szia Srácok !
Elnézést, hogy itt kérdezek ebben a témában de sajnos én nagyon járatlan vagyok ebben az új világban. Azt szeretném kérdezni, hogy Word dokumentumban megírt lapot hogyan tudok kép fájl ként használni. Magyarúl jpg.-be átkűldeni Lehet, hogy hűlye a kérdés ,akkor elnézést kérek.
üdv. kunl
azon volt asszem de nem volt jó, felraktam a legfrisseb drivert a honlapról, most frankó.
Vagyis még mindig elég ködös a használata a cuccnak de majd belejövök remélem:)
Hello!
Tudna segíteni nekem valaki, hogy miért nem jó a Guitar Rig 2? Emu 0404-es hangkártyába az egyik IN-be be van tolva egy gitár (Sasnsamp GT2 után) Az out is jó, frankó minden de a guitar rig egy kukkot sem csinál. Ha A propertiesbe ASIO-ra állítom akkor tök kuss, ha direct soundra akkor meg van valami kattogás de egyéb nem:S Az alap drivere van fent a hangkártyának
THX
találtam egy érdekes problémát:
adott egy midi file, cakewalk sonarral csináltam. 1:26 hosszú. winamp, cubase, samplitude, egyéb midi szerkesztők 1:26 hosszúnak látják, le is játszák szépen.
a probléma az, hogy total commander f3, mobiltelefon, telefonemu 2:45-nek látja, 1:26-tól két másodpercenként ugrik a számláló és teljes a csend.
találkozott már valaki ilyen problémával? egyszerűen nem találtam rá megoldást, próbáltam többféle formátumban kimenteni, lecsíptem a végéből, semmi sem segített. az az egy biztos, hogy a zenei adatoknak 1:26-nál vége van, event listben sincs utána semmi, nincsenek rejtőzködő hangok.
ha valaki tud megoldást, légyszi írja meg!
köszi!
Sziasztok! Abban szeretnék segitséget kérni, hogy: Van egy Roland VS 840 HD rekorderem, amely Zip Disc-re rögzíti az anyagot.
Milyen formátumban rögzit a zip disc-re? Lehetsége-e az hogy PC-ről egy USB zip meghajtóra úgy mentsek ki zenei anyagot hogy a Roland Vs 840-es megértse azt?
Hát sajna nincs Cubasem, csak a Sonar 4 , néhány régebbi Cakewalk, valamint az örök kedvenc nálam az FL Stúdio... (Komoly progik ugye? A lényeg, hogy nekem egyenlőre megfelelnek, de úgy érzem a Cubase-t beszerzem, ezek után!)
Mindenesetre nagyon köszönöm a válaszokat... Elindulok felfedezőútra, ha esetleg elakadok, akkor nyaggatlak még benneteket egy kicsit...
De ha Chris stand-alone verziót telepített, akkor hiába keresi a vst dll-eket. Bár lehet, hogy azt tényleg a steinberg-es könyvtárba kreálta a telepítő.
Tehát fájó szívvel mondom (), hogy fel kell rakni egy Cubase SX-et a gépre. Ez amolyan belépő szintű, hobby program , amin már lehet vsti-zni.
Midi billentyű setup ugyanaz, csak a host-ban kell a ki-bejáratokat tisztázni és aztán lehet vele fölvenni.
chris:
a vst-vsti cuccoknak kell egy host program, pl. cubase.
a reason refillekkel dolgozik, a cakewalk meg tudtommal csak dx, vst-ket nem tudja.
cubase alapértelmezett vst directory:
c:progra~1cubasevstplugins
ha már van fent cubase, akkor elvileg az összes vst-vsti ide telepedik, ha nincs, akkor előfordul, hogy létrehozzák ezt a dir-t, vagy a sajátjukba telepednek. a lényeg, hogy a host programnak látni kell azt a könyvtárat, ahol a vst+vsti cuccok vannak.
Sziasztok! Nem baj ha egy kicsit közbevágok? Sajna én még kezdő vagyok, úgyhogy van egy nagy problémám. Természetesen van egy viszonylag jó minőségű progim, a Korg Legacy Edititon programcsomag. Igen ám, de ez egy szintiszoftwer, ahol mindent be lehet állítani frankón, csak éppen sequencer nincs benne, meg dalfelvevő... Tehát alapból annyi az egész, hogy egy jó asio driverrel, vagy hankártyával szépen lehet "zongorázni rajta".
Kérdésem az lenne, hogy nem e lehet az ilyen programikat társítani valami Sequenceres progival, mint mondjuk a Fruty, Reason, Cakewalk, vagy sonar...Stb?
Olyan jó lenne ezekkel a hangszínekkel zenét szerkeszteni, de ez egy sötét folt nálam. Pedig mindenütt azt hallom, hogy VST plugin, meg effekt, de sehol nem találtam írást a problémámról...
Előre is köszi a segítséget! (És bocs, ha nem a témába vágtam!)
Szevasztok
Van 1 Cubase le progim .Müködik is nekem szépen .Sőt az X-fi kártyám saját hangkészletével lehet szerkeszteni a midit,ami cubasban lévő VST cuccokhoz képest megdöbbentően jólszól ,akár a dob v. bár mi.
A kérésem az lenne,mivel kezdő vagyok az ilyen midis szerkesztésben,hogy tudnátok e linkelni kész cubase midi szerkesztéseket v. egy oldalt a neten, főleg dob es bassus lenne jó gitárhoz, blues es roccos dolgok.Ezek tanulmányozásával megtudnám tanulni az alap szerkesztési fogásokat.Kár hogy nincs benne szekvenceres szerk lehetőség.
Visszautalok a dobhangzás témánkhoz.
Ma volt szerencsénk egy komoly kihívással szembenézni: adva volt egy DW szerelés. Amolyan 1,7 millás cucc, saját pergővel, majd egy Zildjian rézpergővel (rohadt nehéz), 18-as láb, két kisebb tam. Cinek bőséggel, általában azok is Zildjian-ok.
A szokásos mikrofonozás: pergő alul felül, tamok spot-ba, overhead, hihat spot és egy sztereó XY szoba.
A lábdobon nagyon sokat agyaltunk, ugyanis nem volt kivágva az első bőr, ezért nem tudtuk testre belülre rakni a mikrofont. Próbálgattuk elölről, hátulról, két miksivel úgy, hogy kapott a lábgép felöli oldal is. Csak nem akart szépen csattanni és egyben értékelhető mélyet adni. Minduntalan beleszólt a magas képbe a bergősodrony is. Minden más nagyon patent volt. A tamok vadonás új pinstripe bőröket kaptak és gyönyörűen szóltak.
Aztán nem bírtuk tovább és kivágtuk az első bőrt, ugyanis nem volt más választás. Egyből értékelhető és kezelhető hangja lett a dobnak.
Természetesen kipróbáltam az expander dolgot, amit Cserje kolléga javasolt és iszonyatosan jó lett az eredmény.
A felvétel a következőkből állt: lábra, lukon belül egy AKG D112, bőrön kívülre egy Sennheiser MD421 került. Pergőre alul/felül sm57-esek, tamokra MD421-esek jöttek. Overhead-nek egy pár AKG C451/CK1, lábcinnek egy AT4033a. A sztereó room pedig egy pár Neumann U89i volt.
A lábdobot a DBX1066-os kompresszálta erős expand állásban és némi lassú gate-tel. Pergőre egy Electro Harmonix Black Finger, kétcsöves gitár(!) kompresszor került. A többieket csak EQ-ztuk a Soundtracs pulton.
Nagyon tanulságos volt a munka.
Képek és minta remélhetőleg holnap felkerül a honlapunkra.
Hát igen. Sajnos a Cubase hamar elment abba az irányba, hogy haraptassa a népet. És ezt csak a nagyon pöpec, árnyékolt-csillogó gombokkal érte el.
Sajnos a Samplitude is belekényszerült ebbe a hintába, mert a piac megköveteli ezeket az apróságokat.
Egyébként a Sampli midi-je a V9-re nagyon jól kinőtte magát és hát mitagadás, audio-ban, full effektezéssel ez is bivalyért kiált.
Ilyen esetben kettőnél több kimenetes hangkártyát szoktuk használni. Az alap sztereón kijön ugye a logic-ban szerkesztett hangzás, a maradék sztereó, vagy csak az egyik mono csatornára ki lehet küldeni a takt jelét, amit aztán egy füles erősítővel lehet illeszteni és szabályozni a dobos fejhallgatójára.
Keress olyan usb-s, vagy fw-es külső dobozt, aminek van 4 outputja. Azért négyet mondok, mert általában párosan szerelik ezeket és a 2 után a 4 a következő páros szám.
Egy ideje zenélgetünk barátaimmal (dob,gitár,basszusgitár,ének). Én nemrég vettem egy Macbook-ot, így Emu Xboard midibillentyűzet és Logic Express segítségével próbálok hozzátenni dallamokat, effekteket,loopokat. A problémák a következő: Most szembesültünk azzal, hogy a dobosunk nem mindig hallja tökéletesen macbook-ból jövő hangokat(vagy legalábbis nem tudja követni, így mindig elcsúszunk a ritmussal. Tudtok valami megoldást, például olyasmit, hogy hogyan tudnám elküldeni a dobos fülesébe csak a logic metronómjának taktját. Vagy esetleg kellene vennünk egy metronómot, amit valahogy szinkronizálnunk kellene a logic-kal? Kérlek segítsetek! Köszönöm!
Köszi az infokat!
Én az itthononi zenélgetéshez Cubase-t használtam vagy (Sony Vegas-t) és tapasztalatból mondhatom, hogy a Cubase, föleg SX3 az igényes grafikai megjelenése miatt rengeteg erőforrást igényel. Bizonyos esetekben Az SX3 helyett csak a korábbi 5-ös verziót tudom használni. Mert felemészti a memóriát.
De volt alkalmam kipróbálni a napokban a samplitude 9-et és aminek szintén nagyon tetszetős a megjelenése, de lényegesen kevesebb erőforrást vesz igénybe. A Cubase tényleg inkább MIDI-hez való, mert az audio sávok használata, föleg VST effektekkel füszerezve iszonyatos bivaly gépet igényel.
Egyébként a Nuendo-t elkülöníteném az SX-ektől.
A Nuendo fajsúlyosabb program, de alapvetően azt kell eldönteni, hogy ki mivel akar foglalkozni. Ha túlsúlyban van a midizés, akkor azt lehet Cubase-zel, viszont ha az audio minősége a szempont, akkor Nuendo, vagy Samplitude.
Kicsit fellengzősen hangzik, de a Nuendo mostanra már "felnőtt" a Samplitude szintjére. Emlékszem, mikor a hazai képviselet frissen újságolta nekem, hogy bizony ám van 5.1-es keverés az 1-es Nuendo-ban. Bölcsen hallgattam, mert akkoriban már két éve tudta a sampli mindezt.
Aztán meg jól rájöttem, hogy ezek a német fiúk jókat tanulgattak egymástól és ennek köszönhetően fejlődött fel a Sampli midije és javult a Nuendo audiója.
A poén pedig az volt, hogy egy évig az Emagic foglalkozott a Sampli-vel, aztán ki is szállt a Logic-kal a pc piacról és trükkösen átemelte a Samliéhoz nagyon hasonló audio motort a mac-es logic-ba.
Hát így kell nagymenőéknél fejlesztgetni.
Minden ott van a Samplitude topic-ban. Ezért csináltuk.
Ami nekem legelsőre feltünt, hogy 6 dB-lel hangosabb, mint a Steinberg termékek.
Saját audio codec-eket használ, nem függ a windows média felülettől, de tud integrálódni vele.
Kimondottan jó dolog az object-alapú editálás, azaz akárhány szétvágott részletet tudsz nagyon könnyen processzálni.
Teljesen analóg hatású keverés és bus architektúra jellemzi.
meg aztán számos dolog, ami nekem nem tűnik fel, mert nap mint nap használom.
A következő tanfolyamon viszont csinálok majd egy összehasonlító setup-ot, ahol két gépen fog futni a Sampli, meg tetszőlegesen választható másik progi. Lesz még emellett Mac OS-es Digital Performer is, úgyhogy azzal is össze tudjuk majd hasonlítani.
A tanfolyamot a saját stúdiómban tartom, kis létszámú csoportokkal, hogy mindenkire jusson idő és hely.
Információk fent vannak a neten a stúdió honlapján.
A Samplitude voltaképp ott van minden, nem sznob stúdióban, ahol tudják értékelni a jó képességű szoftvereket. Nagyon jól megvan a ProTools mellett is, tulajdonképpen a legjobb natív pc-s hangfelvevő alkalmazás.
Az eddigi tanítványaim többsége, meghallván a Samplitude hangját és látva a benne rejlő lehetőségeket, szinte azonnal elhagyta a korábbi Cubase-t és áttért erre.
Átemelek Neked egy okoskodásomat a gitáreffekt topicból, nemrég volt ez ott téma.
Tehát először akkor a lényege: Ez egy automata "hangerőráncigáló" kütyü, ami a jel felső részeit figyeli, és ha ez túlmegy egy értéken, visszarántja a "potmétert. Mivel a tetején kisebbek lesznek így a "hegyek", az jelet egészben feljebb lehet tenni. Nagyobb lesz az átlaghangossága, és egyenletesebb is lesz.
Klasszikusan 4 állítható paramétere van: 1.treshold: itt tudod beállítani azt a legfelső hangerőhatárt, ahol elkezd belenyúlni a jelbe, és 0dB alatti v.milyen érték szokott lenni. 2. ratio: itt állítható, hogy a treshold felett lévő jelet hanyadrészére csökkenti-ez egy arányszám, leggyakrabban olyan átlag 1:4-re szokták venni.3. attack: itt lehet állítani, hogy belenyúlás előtt kis szünetet hagyjon,és valamennyi felfutása maradjan a hang elejének. Ez arra jó pl., hogy az "elfolyósítás" ellen tehessünk mégis valamit, vagy esetleg rövid-csattanós elejét csinálhatsz vele doboknak. 4 release: ezzel állítható, hogy a hangerőlerántás után milyen lassan tolja vissza a "potmétert" figyelő állásba.Ennek beállításánál nagyon fontos a szám tempója. Ötödjére van még egy output level, hogy újraszintezhesd az egészet.
A limiter egy spec. kompresszor, ahol a ratio (tömörítési arány) egy a nagyon sokhoz (ill. végtelenhez)). Ezt arra használják, hogy a hangerő egy bizonyos értéket egyáltalán semennyivel se haladhasson meg, így például védelemre kiváló.
Ez a kompresszálás dolog mégsem hagy nyugodni. Esetleg tudnátok erröl is egy rövid összefoglalót itt prezentálni, ha nem teher. Tényleg csak röviden. Nem akarok itt senkit egrecíroztatni. Hasonlóan mint a reverb-ről, a jellemző paramétereiről és, hogy mire érdemes odafigyelni használatakor. A beállítható paramétereit tekintve van némi sötétség, hogy mi mire való.
Nagyon jó ez a fórum. Nem gondoltam, hogy itt ilyen profikkal is összefuthat az ember. :)
Most már világos valamennyire. Illteve el tudom képzelni. :)
Egy csomó kérdésem lenne még, de mivel most kipróbálni nem nagyon tudom ezek nagy részét, inkább megvárom a könyved. Egyébként hol szoktál tanfolyamokat tartani?
Van erről valami a neten?
A Samplitude mennyire elfogadott progi a studiókban? Sokan használják, vagy van ettől is jobb?
Cserje: naná, hogy nem állunk olyan távol egymástól, csupán más szemmel nézzük ugyanazt. De még ez sem igaz. Inkább másként fogalmazunk. No mindegy.
A mintavételezés természetesen a sokkal részletgazdagabb audió matériánál izgalmas, semmint egy főként impulzusokból álló elegynél.
A dobok kompresszálását inkább zsigerből csinálom és egyúttal szemmel is, ugyanis nézem közben a sávra kerülő hullámformát. És ha a leütések "trombitái" úgy alakulnak, ahogy szeretném, akkor jó a processz. Persze ehhez hozzájön az, is hogy akarom-e később triggerelni az adott sávokat.
Amúgy az expandot kipróbálom, úgyis van most bőséggel dobmunkánk.
RPi: a könyv tényleg lesz, de inkább online. Viszont csak akkor tudom írni, amikor tart a tanfolyam, mert így legalább azon melegében leírom, ahogy elmondom.
A bus-okról: az analóg keverős időszakra kell visszanyúlnunk. A normális stúdiókeverőkön nem csak egy összegzett, master kimenet volt, hanem számos ún. alcsoport (sub-group) és segédútvonal (aux) is lehetőséget adott a sokféle jelirányításra. Az alcsoportokat azért alakították ki, mert az embernek csak két keze és 10 ujja van. És amikor lekeverésre került egy 24-64 sávnyi felvétel és bizonyos hangszercsoportok (dob, vonósok, gitárok, stb)együtt kellett, hogy mozogjanak hangerőben, akkor nem az összes pl dobsávot mozgatták egyszerre hanem ezeket kiküldték egy pár alcsatornára és ott már csak max 2 potit kellett mozgatni/automatizálni. Namost ugyanez megvan a mai többsávos szoftverekben is (najó, csak a jobbakban), ahol ugyanezt lehet kezdeni velük. Több szempontból fontos, ugyanis itt is koncentrálni lehet a figyelmet csak arra az egy potira, másrészt pedig nem terheli a soksávos fade a processzort. Így sokkal áttekinthetőbb egy nagy projekt keverése.
Az Aux-ok ún. párhuzamos lecsatolású utak, azaz a csatorna jeléből tetszőleges, de max a csatorna szintjének megfelelő erősségű jelet tudsz kiküldeni pl egy effekt plugin felé. Ez is az analóg korszakból van, ugyanis akkoriban egy jó pulton volt mondjuk 4-8 aux út és használtunk max 4-8 külső effekt procit. És mivel nagyon sok sávot kellett effektezni kisebb-nagyobb mértékben, ezért processzoronként csak egy beállítás volt és arra osztottuk le az adott sávokat.
Mai szemmel ezt a szoftverekeben azért alkalmazzuk, mert egyrészt minek minden sávra behívni egy külön zengetést pl, másrészt pedig az aux csatira ráhívhatunk egy nagyon ütős algoritmust, amit aztán minden sáv használhat, különböző mértékben. És a cpu sem fekszik meg.
Természetesen a mai kisebb pultokon is találunk ilyet akár aux, akár pedig FX elnevezéssel.
A programok esetében már nem vagyok ennyire derűlátó, mert sok esetben elég kacifántos az aux/effect track-ek kezelése.
Én természetesen a Samplitude-ból indulok ki , ahol mindez teljesen analógos szemlélettel műxik.
És a triggerezésről:
Rodnas barátom elmondta a frankót. A pc-s környezetben talán már nem is a midi értelmezésé a hangsúly, hanem a korrekt sound-raplacing-é, azaz mintacsere. Az egyik legjobb pc-s segédprogi valóban a Drumagog, ahol nagyon precízen be lehet lőni a küszöbszintek mellett az áthallhatóságót, a multilayer-t, stb.
Napi gyakorlatban pl egy nagyon piszkos pergősávnál, ahol annyira dinamikátlan a balkéz, hogy a jobb lábcinjátéka majdnem azonos jelszintű, mint a pergő, az előzetes lekapuzás után a megmaradt pergő impulzusokkal újratriggereljük a sávot úgy, hogy a dobossal előzőleg felüttettünk jópár száraz, üres pergőütést. A Drumagog gyönyörűen berakja az impulzusok helyére a mintát és máris kész a tiszta pergősáv.
Természetesen tudja a dinamika és pozíció értelmezést, ezért kell több mintából kialakítani a sample csomagot.
Régebben DDRUM4-et használtam ehhez, ahol az akusztikus triggerelés mellett, azaz egyből a dobbőrre felrakott érzékelővel midi jelet generálva, még az audió jelet is vissza lehetett küldeni az eszközbe, mintegy indítójelként és a gépben levő minta szólalt meg. Ebben ugyancsak az volt a jó, hogy még keverési fázisban is tudtunk dobhangot cserélni.
a felvett audiojelből generálni egy "indítójelet", amivel egy samplerben lévő mintát lehet lejátszani. nem jelent mást, mint egy másik hangforrás szinkronizált indítását. nyilván doboknál triviális a használata. természetesen nem csak indítójelet generálunk, hanem dinamikát is.
a megoldást, mint sokmás esetben a MIDI vezérlés adja.
megvalósításban lehet külső egység pl. Alesis D4, vagy gépen belüli pl. Drumagog. Az elektromos dobok is ezen alapulnak; ott a dobban lévő piezo trigger jelét, cseréli le a dobagy dobhangra realtime.
szokás olyat is csinálni, hogy a felvett audio jelhez hozzákeverni a generált dobot. így lehet a hangszínezésben használni, meghagyva valamennyire a kiinduló hangot, de hozzáadva olyanb komponbenst, amit az nem tartalmas, pl. pergőhöz lehet "hozzákeverni" más pergő hangot, de esetleg Tom-ot is.
ha sikerült a MIDI jelet legenerálni, akkor természetesen sokkal könnyebben (?) korrigálhatók a dobos pontatlanságai, mert csak a MIDI Note on/off üzeneteket kell rendezni.
Mastertape majd kiegészít/kijavít, én csak vázoltam a dolog jellegét.
Még egy kérdés: Mit jelent az, hogy "lábdobot és pergőt triggerelni". Valahol olvastam erről, illetve itt is felmerült már ez a kifejezés.
A feljátszás közbeni elcsúszások helyükre tologatását?
Mastertape kolléga! A könyvedre már egy vevő biztos lesz. :)
Nagyon jó kis tanulságos beszélgetés alakult itt ki. Föleg egy ilyen kezdö szemszögéből, mint én vagyok. Valószínüleg az is maradok, de mindenesetre nagyon érdekel ez a téma. Pár nap alatt többet tudtam meg mint amit eddig valaha. Köszi érte, és remélem folytatjátok az eszmecserét. Hátha még sikerül valamit elcsipni belöle.
Egy kérdésem lenne csak a bus-okkal kapcsolatban. Konkrétan mit nevezünk aux-nak? Ez az alap jel?
Ja igen, én a "telítetlen" kivezérlés miatti jel-zaj viszonyra gondoltam lentebb, mármint pontosabban arra, hogy ez talán hamarabb észrevehető, mint az alulmintavételezettség.
Hát igen, a jól kihajtott szalagtól tényleg nincs jobb kompresszor. Valószínűleg azért a véleményeink nem állnak egy fényévnyire egymástól.
A "kompresszoros burkológörbézést" én is használom, élből vacak dobhangoknál már sokszor segített, persze sűrűbb témáknál itt elvesznek dolgok. Tényleg, használtál már dobokra expandert? Nagyon áldásosan dolgozik, kóstolj bele, ha még nem próbáltad. Sokkal intelligensebben nyírja ki a szünetekből a lábcin-áthallást,mint a supressor, és ráadásul nagyon jó kis "attack"-os hangot intéz lábnak-pergőnek.