Amúgy pedig egy jó kompresszorral a burkológörbét is kedvünk szerint alakíthatjuk.
Hangsúlyozom, hogy elsősorban a perkusszív jellegű hangforrásokról beszélek.
A gitár és a tartós sustain igényű hangszerek esetében maximálisan veled vagyok.
Namost ezt nyilván nem úgy kell érteni, hogy én minden rögzített sávot 3 dB-es headroom-mal engedek a médiára...
Onnan indulok ki, hogy jómagam a szalagos időszakban "szocializálódtam" stúdiózás terén, így akkoriban kézenfekvő volt, hogy a szalagra küldött jel igen egészségesen viselkedett egy szalagszaturáció és a mágneses átalakítás következtében fellépő, természetes kompresszió együttes hatásával.
Persze az rég rossz, ha úgy kellene kompresszálnom, hogy a végeredményben is hallható legyen a felhúzott zajtényező.
Arról nem beszélve, hogy nem célom a zenész dinamikájának a megölése.
Erre jut mindig eszembe az a példa, amikor a hegedűművész, aki már 20 éve tanulja a játékot a hangszerén, bemegy az amatőr hangmérnökhöz és az egyetlen potméterrel hazavágja a hangszerdinamikát.
Elfogadom és tudom, sőt gyakorlom, hogy meg kell adni az egyes hangszereknek a szellősséget.
De itt most a dobról beszéltünk és helyzetemből adódóan arra próbáltam kitérni, hogy nagyon sok gyengén és egyenetlenül játszó dobos van, akinek a játékát egy-egy jól beállított kompresszor még úgy ahogy helyre tudja hozni.
A zajtényezőkre meg ismételten csak azt tudom felhozni, hogy jó mikrofon, jó kompresszor és zajtalan felvételi lánc kell hozzá.
Értem, mit mondasz. A limiter kérdésében nincs vitánk addig rendben van, hogy az "eseti" csúcsokra vigyázunk.(egyébként én máshol is sokszor inkább limiter-párti vagyok).
Amit leírtál, az valójában az, hogy a felvett sáv összenergia tartalmát hogyan tegyük minél nagyobbá a 0dB alatt. Eddig ok., csak az a gond, hogy ezzel burkológörbét is alakítasz, ráadásul egy olyan hangszernél, ami-ha belegondolsz- éppen, hogy "dinamikai csúcs" lényegű, tehát ha kompresszorral release-t növelsz, éppen, hogy elviszed ellenkező irányba (azaz műszaki szempontból jó, zeneileg viszont rossz irány lehet). Persze a limiter is ugyanezt teszi, de itt csak néhány szakaszon veszítünk a "darabosságból".
Amit írsz, persze egy csomó hangszerre üdvös, éneknél feltétlenül, itt bátran használom én is, de pl. gitárnál már nagyon kellemetlen lehet kompresszorral játszani, ha nem pont éppen az a koncepció.
Tudom, hogy üdvös már minél inkább a lánc elején "nyomni össze" a dolgokat (többek közta végső kényelmes mastering érdekében,) de én inkább azon a párton vagyok,hogy a "peak" figyelése mellett azért jobban figyelek a zeneileg-esztétikailag jól megszólaló dolgokra.
Az, hogy a bitrátát figyelembe vesszük az AD átalakításnál persze fontos, de én azt hiszem, hogy az összképben a rossz kivezérlés miatt jel-zaj viszony előbb fog észrevehetőbb problémát okozni.
Kár, hogy ez a téma nem ebbe a topic-ba illik.
Itt főként a "hol találom a kubézben a drum editor-t" kérdések vannak túlsúlyban, de hála a teremtőnek, a közösségükben választ kaphatnak erre is.
De ha már beleszaladtunk, akkor folytatom.
Pityesz, tényleg még példákkal is tudom bizonyítani, hogy egy állat dobszand miként veszti el a dinamikáját a keverés végére.
A dobfelvételnek nem célja, hogy vakítsa a parasztot, hanem hogy egy olyan állapotot rögzítsen, ami szépen bele tud simulni a végeredménybe.
Sajnos ez elég kevés dobosnál sikerül, ugyanis nagyon sokan dinamikátlanul ütik a hangszerüket. Hihetetlen, de sokkal többen dobolnak halkan, mint hangosan. Pedig aki nem tudja konkrétan megütni a hangszert, az a büdös életben nem fog tudni játszani a dinamikával.
Cserje szavaiból azt veszem ki, hogy nem feltétlenül fontos a dinamikaproci használata felvételkor.
Szerintem elengedhetetlen. Ez az a pont, ahol eldől, hogy home szinten dolgozunk, vagy profi stúdiófelvétel a cél.
Mint oly sokszor hangoztattam már, a dinamika processzálás azért fontos az analóg/digitál átalakítás előtt, mert a konverterre a legjobb kondíciójú jelet kell felküldenünk a rendelkezésre álló bitszámok maximális kihasználása érdekében. egyszerű a képlet: ha kompresszió és limiter nélkül, csak az esetenkénti csúcsszintek megállapításával állítjuk be e felvételi szintet, akkor az egyenetlen játék következtében az eseti peak eléri ugyan a 0--1 dB-t, de konstans akár -12 dB-en is maradhat. Ez pedig azt eredményezi, hogy az adott sáv 2 bittel kevesebb szóhosszal lesz leírva, azaz alacsony digitális dinamikát kap a felvett matéria. (1 bit = 6 dB). 16 bites felvételnél ez gondot jelenthet, 24 bitnél már nem annyira, de ha lehet inkább használjuk ki mind, ha már fizettünk érte.
Tehát ha jól kompresszáljuk a rögzítendő sávot, akkor -6 és 0 dB közé szorítható az összes jel, így végig kellően dinamikus dobsávot kapunk.
A limiter természetes, hisz nem áll szándékunkban túllőni a konvertert.
Persze ez újabb problémát tol előtérbe. Nevezetesen a túlkompresszált dobsávok áthallási anomáliáit. Magyarul, pl. a pergősávban túlzottan megjelenik a lábcin. Ez örökös probléma, de megoldásában nagyban segít a jó teremakusztika, a jó mikrofon és annak pozíciója, valamint a dobos dinamikus játéka.
Tamoknál és lábnál ezt simán megoldjuk kapuzással. A pergőnél a sodronyhang miatt kicsit necces a kapu, de ez is stílusfüggő. Aztán a végén, ha nagy a baj, akkor jöhet a manuális vagdosás és a retrigger.
Namost ha mindezen túl vagyunk, akkor jöhet a zengetés, kinek a szája íze szerint.
Ha jól belegondolunk, akkor a dobszerkó is térben áll minden tagjával együtt, tehát ha a pergőt zengetjük, akkor a lábdobnak is dukál némi tér. Így Cserjéé a pont, mert jogos, de nyilván a jó EQ-zással. És ilyenkor a láb zengése úgyis csak kiállásoknál, zenekari szünetekben érvényesül.
Bocsi, a nagydobzengetés koncepcióról:
A sűrűbb zenében én azért nem zengetem, mert úgysem hallod, csak ront a hangkép tisztaságán.
A szellős zenében meg-ha a többi rész térben van- ezt is meg kell zengetni, mert kilóg. Itt viszont nagyon fontos a mélyvágás, mert csúnyán belemorajlik a zenébe , másrészt a hosszú reverbet sem szeretem rajta, mert ez úgyis csak a "csattanós" frekijén érvényesül jobban, és nem biztos, hogy ezt akarom nagyon "bemutatni" egy kiemeltebb reverbbel.
Én amolyan durva általános eljárásként írtam le a dolgokat. (én általában ezt a receptet veszem alapul).
Egy párat kérdeznék: lemezfelvételnél mit értesz helyiség akusztikán? Van ugye egy reflexiómentes süketszoba. Lehet ugyan játszani terelőlapokkal (mondjuk én személy szerint a később is kezelhető száraz hangokat szeretem), erre gondolsz?
A dinamikaprocival mit csinálsz felvételkor? Már itt zajzárazol? Vagy esetleg burkológörbét akarsz egyengetni már ebben a fázisban? Tényleg nem értem. Mondjuk egy biztonsági limiter lehet rajta, de minden egyebet nem jobb később megcsinálni?
A nyershang-kontra zengetett hangról egyébként nekem a következő a nézetem: a zengető alapvetően arra való, hogy méltó(!) környezetbe helyezd a (természetesen )jól felvett hangot. Régen volt egy híres hegedűmanufaktúra. Amikor elkészültek egy hangszerrel, sohasem próbálták ki azonnal, hanem szépen-szertartásszerűen- elmentek a templomba vele, és a hegedű ott vizsgázott! Egyszerűen megadták neki a méltó környezetet, egy hangot már akkor is a megfelelő térben értelmeztek nemes hangként.
Szóval a zengetés nem valami effekt-extra. Ha egyáltalán nem használsz ,akkor (szerintem) azt rendhagyó koncepciónak-érdekességnek kell (a fentiek szerint) tekinteni.
biztos voltam benne hogy találok vitapartnert
hát igen ez lehet hogy csak az én hülyeségem hogy mostanában túlzottan vonzódom a naturális hangokhoz, és folyton rámjön ez az "a kevesebb több" érzés.
A világért se kategorizálnék, nincs értelme, csak cserje kolléga mondata zavart hogy " A nagydobra csak szellős, lassabb tempójú témáknál küldj reverbet, rövidet, és a mélyét feltétlenül vágd ki."
Szerintem ilyen recept nincs.
A vélelémenyemet továbbra is tartom, miszerint a nyers dobfelvétel nem árt, ha baromi jól szól.
Ennek ellenére ha valaki szarul szóló száraz felvételből csinál olyat ami marha jól szól, azelőtt megemelem a kalapom.
najó befogtam
Elindult a Magyar Cubase Közösség portálja. Célja olyan közösséget építeni, akik támogatják egymást a talán legismertebb zeneszerkesztő szoftver megismerésében, lehetőségeinek kiaknázásában.
Segítsétek egymást leírásokkal, tapasztalataitok megosztásával, a fórumban tegyétek fel kérdéseiteket
Tekintettel arra, hogy csak egy-két szűkszavú cikk és fórum téma foglalkozik a Cubase-el, reméljük, hogy rövid időn belül - a segítségetekkel - hasznos tartalommal szolgálhatunk minden zenekedvelő társunknak.
Gyere . Regisztrálj Publikálj . Vagy csak zenélj velünk
Az a helyzet Pityesz, hogy most vitatkoznom kell.
Tapasztalatból tudom, hogy az a dobminta és előkevert dobszand, ami szárazon jól szól, rengeteget veszít a mix során ezekből az előnyeiből.
Nem mélyedtem el abban, hogy miért is, de egyszerűen így van.
De talán azért, mert egy lábdob hangja a basszussal válik kerekké, a pergőé talán a középlágés hangszerekkel és így tovább.
Éppen ezért ennyire kategórikusan nem lehet ezt a témát kezelni.
De hát ez is csak egy szubjektív vélemény...
Részemről a könyv íródik, főként a hangsulink anyagára épül, de ebből fakadóan folyamatosan változik is. Talán nyárra lesz belőle valami.
Igen, a terezéssel könnyen el lehet szaladni a retro-s világba igaz, hogy az ma divat is.
Sokáig az a szemlélet uralkodott, hogy a jó víz ápol és eltakar, az énekes és a játékos hibáit részben elfedi.
Csak az gond, hogy az időközben divatba jött, drasztikus maszterelési eljárások miatt - ahogy Cserje kolléga is leírta - a keverés után is rendre megváltozhat egy tér mértéke.
A mostani ízlésvilág szerint legyen a tér olyan, hogy ott is legyen, meg ne is. Fából vaskarika?
Nem, csupán minőségi jelfeldolgozás függvénye.
nagyon sokat kisérleteztünk R"N"B anyagokon, ahol az ének rendkívül fontos és annak a térbe helyezése kiváltképp.
Natív környezetben a Waves IR1-es konvolúciója, a Samplitude beépített IR-je, illetve a RoomVerb 2-es vitte a pálmát. Ezek nagyon erőforrás igényes algoritmusok, ezért a kisebb zengetésekhez Waves Trueverb-et is használtunk.
A hatékony EQ-záshoz a Kjaerhus 7-est ajánlom. A nagyon plasztikus énekmegfogalmazáshoz még szükség lehet egy flanger-re (Waves MetaFlanger) és némi delay-re (Timeworks, db Audioware, Samplitude).
Érdemes ismételten aux bus-okon gondolkodni úgy, hogy akár meg is bonthatjuk az effektezendő hangot. Egy részét EQ-val és zengetéssel elintézhetjük, más részét, nyilván már mértékben EQ és flanger adalékkal fűszerezhetjük. Akár mindegyikből tolhatunk kicsit a delay bus-ra.
Fontos az FX order, azaz az insert sorrend. Elsőként kap egy kompressziót az éneksáv (Waves R-Vox). Ez azért kell, hogy szépen megtalálja a helyét a mixben. Mivel a kompresszió valahol nyírja a felharmónikusokat, így csak ezután érdemes EQ-zni. De itt már lehet szétosztani a jelet vagy aux-ra, vagy pedig sub-ra. Utána jöhet a játék a flanger és a reverb behívásával. Figyelem, a flanger-ből nagyon kevés kell, mert könnyen elviszi fémbe a hangzást.
És ahogy Cserje mondta, az effektek EQ-zásával is szépen ki lehet alakítani azt a frekimenetet, ahol érezzük a reverb jelenlétét, de nem tolakodik, nem lesz olyan demósan túlzengetett.
megint előjött a dobfelvétel téma, ami mindig sarkalatos pontja a felvételkészítésnek. Személy szerint óvatosan osztogatnék konkrét tanácsokat, hogy hogyan zengessük a különböző dobtesteket, ez nagyon függ a helyiségtől/dobszerkótól/dobostól/stílustól, és az elvárt szandtól.
Talán egyetlen dolgot tudnék kiemelni: itt most ugye arról beszélünk hogy hogyan kéne pluginekkel javítani a felvett dobhangzáson. Gyakorlatilag a nyers fölvett dobhangnak is már úgy kellene szólnia kb 95%-ban ahogy az szeretnénk. Amíg ez nincs így, minden hiába, Jöhet akármilyen plugin. Ha egy dolbfelvétel nyersen nem szól állatul, akkor sohasem fog. A nyers hangba beleértem a preprocesszálást, ha mondjuk valamilyen kompival, vagy egyéb dinamikaprocival javítva küldjük be a konverterekbe a hangot...
A "nyers" szandon úgy lehet a legjobban segíteni, hogy kellő időt szánunk a beállításokra, a megfelelő pergő, és cinek kiválasztására stb...
Szóval csak módjával érdemes effektezni, sőt megkockáztatom, hogy az a legjobb eset amikor semmit nem kell csinálni a nyers dobfelvétellel.
Szóval csak gyorsan összefoglalva:
1. Helyiség akusztika
2. Doszernyó
(3. Dobos)
4. Miksik
5. Preampok
6. Dinamika procik
7. Konverterek
8. stb...
Remélem nem hagytam ki semmit, ha igen javítsatok ki.
(Ez nagyjából fontossági sorrend, bármelyik hiánya katasztrófához vezet.)
Persze mindez nagyon szubjektív vélemény, nem kell komolyan venni.
Köszi mindkettőtöknek a tippeket illetve a rövid oktatóanyagot.
Nagyon jól érthető minden, bár némi előtanulmányt végeztem a neten, mégis csak most értettem meg néhány dologot a reverb-ről. Azért egy kicsit még emészteni kell a dolgot, hogy minden a helyére kerüljön, de ilyen ismereteket máshonnan nem nagyon lehet szerezni, ezért örök hála.
Egyszer már közel jártam hozzá, hogy eljussak Pesten a gitárhangtechnikai suliba (nem tudom van-e még), de vidéki lévén nem sikerült összehozni.
Nem gondolkoztatok még el esetleg e tudásanyag könyv formájú megjelentetéséről? A megszerkesztésben én tudnék segíteni :)))
Mastertape hasznos általános tanácsai után írok én is párat, hátha tudod hasznosítani. Tehát konkrétabb vizeken:
A dobokat a köv. képpen próbáld zengetni: A nagydobra csak szellős, lassabb tempójú témáknál küldj reverbet, rövidet, és a mélyét feltétlenül vágd ki. A lábcinre is csak szellős dolgoknál tégy, ebből is rövidet, egyébként csúnya "szalagzaj" lesz belőle. A tamokra, és pergőre tehetsz hosszabbat. A pergő hangszínét maga a zengető EQ-zása nagyban befolyásolhatja, úgyhogy ezzel érdemes eljátszogatni. Ez már szubjektív, de én úgy szeretem, hogy direktben ne tolakodjanak elő a reverbek (ez a 80-as években volt divat), hanem észrevétlen-természetes módon segítsék a hangzást.
Az énekre használj külön zengetőt,ami itt is önálló "hangszer" rangján kezelendő. Ezt a zengit teheted esetleg egyéb hangszerekre. Itt már próbálj kombinálni sztereó delay-el, ezzel sokszor sokkal szebb teret tudsz elérni (vigyázz, hogy direktben ez se nagyon bújjon ki). Ja, és a keverés vége felé inzertálj be az egész végére egy többsávos kompresszort legalább kontroll gyanánt, mert mastering után minden téreffekt hangosabb lesz, és csúnyán előbújhat. Szóval ezek olyan általános pop-rock-"sávoszenei" ökölszabályok, ahol az effektek esetleg már túlnyúlnak az eredeti természetes térmodellezési funkciójukon.
Valóban nem lehet ezen keretek között erről a szakmáról kielégítően eszmét cserélni. Szerencsére ezért vannak a jó kis képzések...
És a mégjobb tankönyvek, illetve az a rengeteg írás, ami a neten is fellelhető.
Mivel ennek a szakmának a szavahihető szakirodalma nem jelenik meg magyarul, így szükségszerű az angol, vagy a német nyelv értése. Nyilván könnyen megy, hisz a programok és a berendezések leírása, nyelvezete többnyire angol.
Éppen ezért célszerűbb egy-egy felvetett problémára megtalálni a megoldásokat, mintsem belekezdeni egy szappanoperai hosszúságú észosztásba.
Tehát reverbezés.
Nagyon összetett téma, szakszóval térképzésnek nevezzük. Onnan kell kiindulni, hogy a természetes terek használata a mai zenékben nem olyan evidens, mint egy klasszikus műben. Adva van a hangszerelés, a felvételi helyszín térhangja, vagy éppen csillapítottsága, de elég, ha a száraz, vagy kissé processzált sampling hangokra gondolunk.
Alap igazság, hogy az a sampling, ami már üresen jól szól, elveszti ezt a btulajdonságát a mixben. Inkább a nagyon tré, teretlen, de már magában dinamikus mintákból érdemes kiindulni. Ezért csalóka egy-egy sampler-program demója, mert ott igen komolyan be van keverve a hallható minta és azt egy "halandó", otthoni felhasználó nem tudja instant elérni.
Tehát a térképzés alapjai zenei stílusoktól függően alakulnak. Nyilván nem kell belemennem, hogy milyen tereket használunk jazz-ben, popzenében, r"n"b-ben, vagy power metal-ban.
Ha nincs különösebb sounddesign elképzelés, akkor a tereket egységesen érdemes használni. Az analóg stúdiózásból okosan átvett szokás szerint aux utakon alakítjuk ki a közös zengetést, amikor is egy aux bus-ra behívjuk a minőségi effektünket (pl valamilyen konvolúciós zengető, vagy egy jobb reverb plugin.) Az ilyen modulok sokat zabálnak a natív energiáinkból, ezért célszerű egy ilyet behívni.
Mivel eredendően a tér csak egyfajta a hangszerek közül, csupán az egyes szereplők elhelyezkedése változik azon a téren belül, ezért érdemes egy jó hall, szoba hatást megtalálnunk és a résztvevőket a szerepük szerint elhelyezni az aux potival, illetve a pre/post átkapcsolással és a panoram/voluma faderek pontos mozgatásával.
Esetenként a hangszerek "mozgatása" is elérhető a térben, ha megfelelő vst automatizálást alkalmazunk.
Tehát úgy kell elképzelni, hogy az a zenekar egy teremben zenél, ezért nem feltétlenül kell nekem az énekre nagyobb (hosszabb)zengést ráraknom, mint pl a szólógitárra.
De mondom, a stílusbeli és a hangzásigények ezeket a szabályokat átírhatják.
Viszont ha minden zengetendő sávra külön-külön behívunk egy-egy nagyteljesítményű zengetőt, akkor hamar lefekszik a gépünk. Ilyenkor csoportokra kell bontani a hangszereket és a csoportokat kell aux úton effektezni.
A térképzési paraméterekkel nagyon szépen tudjuk helyezgetni a hangforrást a kialakítandó térben. Pl az early reflection-nel a hangforráshoz közeli "fal" távolságát határozhatjuk meg. Egyes eszközöken ennek a falnak az anyagát is kiválaszthatjuk. A reverb time a zengés idejét állítja, a room size a használt szoba/terem virtuális méretét szabályozza. Van pre-delay, ugyancsak egy, a megszólalást megelőző, kvázi visszaverődés paramétere.
Aztán fontos a wet/dry mix. Ezzel tudjuk belőni az effektre kerülő száraz jel és a kilépő vizezett hang arányát.
Ez és az aux bus bekeverése, illetve a pre/post kapcsoló használata, valamint a csatorna féder beszabályzása következtében tudunk mélyságben gondolkodni a terünkben.
Egyébként a csatornán pre-re kapcsolt aux-szal és a fader mozgatásával gyakorlatilag az effekt procink wet/dry egyensúlyát tudjuk kiváltani.
Gondolom sok kínai volt ebben is, de drukkolok mindenkinek és ha mégis elakad valaki, akkor kérdezzen, vagy jöjjön élőben kipróbálni mindezeket.
Mastertape kolléga hozzászólása is elég érdekes dolgokat vet fel.
Hogyan lehet például az egyes hangszerek (sávok) elegyének hangzását befolyásolni? EQ-val történik ez? Gondolom, ez is biztos sokkal összetettebb dolog, mint, hogy itt a fórumon tudnánk megbeszélni, de apró trükkök biztos ebben is vannak.
Vagy például az is érdekelne, hogy ha egy hagszerre teszek egy reverb-et, akkor azt mindegyikre rá kell tenni ugyanolyan beállításokkal, vagy ezzel is lehet játszani?
Illetve hogyan lehet egy felvétel dinamikáján javítani?
És még sorolhatnám kérdéseimet...
Köszi a kiigazításokért. Teljesen jogos. Mint kiderült a kérdésből, nem vagyok teljesen képben. Mindösszesen csak otthoni barkácsolás közben merült fel bennem a kérdés főleg a dobok effektezését illetően.
Egyébként nem profi dologról van szó. A lényeg, hogy a külön külön felvett hangszereket, amikor számítógéppel összekeverem, akkor az egész együtt elég érdekesen szól. Bár az első próbálkozáshoz képest elég jó.
Az nyílvánvaló, hogy megfelelő technika és szakértelem nélkül sokat nem is lehet elvárni, de biztos vannak apró trükkök, hogy az egész hangzást élvezhetőbbé tegyük. Azt látom már, hogy ez nem is olyan egyszerű dolog.
A dobalap - ezt nem fejtettem ki egészen - jó minőségű samplekből van összerakva, nem én doboltam fel. Tehát sávokra tudom bontani.
A gitárok külön külön vonalból vannak felvéve (kicsit tompán is szólnak).
Esetleg van valami szakmai webodal ebben a témában amit érdemes lehet átnézni? Nagyon érdekel most ez a téma, jó lenne elmerülni benne.
Bocsánatm kiment a fejemből, nekem is lenne kérdésem ...
Adott a Samplitude ... hol találok hozzá kicsit szájbarágós leirást? Ugyanis tudok benne felvenni, meg minden, de felvétel közben nem tudom beállitani hogy real time halljam a beállitott effektet (Mindegy hogy Amplitube, Rig vagy társai ...) ehhez eccerűen láma vagyok ...
Ha komolyabban akarsz felvenni akkor a lentebb emlitett Samplerek kellenek a felvételhez (Samplitude, Cubase és társai ..) Ja és igen, Amplitube 2-böl van Standalone is ...
De ha nem vagy guru, akkor ajánlanám a Guitar Rig-et, azzal tudsz a standalone verzióval is rögziteni ...
Vagy ha Audigy hangkártyád van, azzal windózos hangrögzitővel is lehet, csak "What U Hear"-re kell állitani a felvételt :)
apoth olvass vissza pár kommentet, megtalálod a választ.
kis segítség: a jelszó "samplitude" :))
az amplitube-t milyen hoston belül próbálod? (van belőle standalone verzió is?)
ha pl cubase-n belül használod, akkor nem lehet kérdés a "hogyan vegyek fel?". ha standalone, akkor a wines rögzítővel a büdös életben nem veszed fel normálisan a hangot... az nem arra való.
ajánlott hostok: cubase, samplitude, audition, ableton, anyámtyúkja. :)
Végre sikerült belőni az AmpliTube-t. Nincs késés, a hangzás pedig nagyon állat. CSak egy kérdés: Hogy vegyek fel hangokat? A windowsos hangrögzítővel próbáltam, de hiába tettem rá az összes létező effektet, a gitár nyers hangját rögzítette.. miért van ez?
Kiegészítve Cserje kollégát: egyrészt már úgy vesszük fel, hogy tudjuk mibe lesz keverve. Másodszor pedig a keverési fázis az, ahol minden eldől a hangszer pozíciójával, hangzásával, dinamikájával, effektezésével kapcsolatban.
Ilyenkor agyalunk azon, hogy pl a lábdob milyen elegyet alkosson a basszusgitárral, a pergő mennyire legyen érthető a gitárok és az ének mellett, a cinek ereje, intenzitása függ a hangszereléstől és így tovább.
Persze a mai elvárások szerint erősen szükség lehet a triggerelésre is, ami további variációs lehetőséget tár elénk.
Ha mindezek után a hangzás kerek a többi hangszerrel együtt, magyarul értehető a dob játék, akkor lehet lemixelni.
És ebből a mixből dolgozunk tovább a masztering fázisban.
Sajnos sokan keverik ezt manapság, mert annyira trendi lett ez a kifejezés...
Szóval a masztering eléggé sokrétű, mind dinamikailag, mind pedig EQ szempontból, hogy akár jól el is lehet cseszni vele egy jó keverést. Sok esetben a rosszul megválasztott kompresszió miatt vagy bagyon előre ugrik a dob, vagy nagyon hátulra kerül.
Ennek a pontos belövése stúdiós tapasztalaton múlik.
És sok zenehallgatástól.
Hello!
Lenne egy kérdésem.Nem találtam olyan topikot ami konkrétan erre vonatkozna.Talán azért írtam ide mert az elektronikus zenéhez húz a szívem:D
Szóval gondolom ti értetek a zenéhez...Tudna nekem valaki ajánlani studiót ahol énekdemót készíthetnék?Ami alkalmas erre a feladatra és közép árkategória?
Mert nem értek ezekhez a dolgokhoz.
Vagy esteleg az is jó lenne ha csak egy linket pöttyintene be valaki.
Millió köszi
A mastering általában a már megkevert anyag utómunkáját jelenti. Legfőképp azért van, hogy a kész anyagot úgy húzd fel a lehető leghangosabbra, hogy a dinamikussága (darabossága) ne sérüljön túlzottan. Magában foglalhat még némi utóhangszinezést, pl. hogy a cd-n ne üssenek el nagyon egymástól a számok.
Ezekből következik, hogy a problémád nem a mastering szakaszra vonatkozik. Ha leírod pontosan, hogy milyen formában van meg ez a dob alapod, (sávonként, vagy már összeírva), akkor esetleg tudok tippeket a "jól szólásra"
Nem találtam kompetensebb topickot ezért itt teszem fel a kérdésem.
Ha van egy studióban felvett dob alap, akkor a mastering munkák során általában milyen effekteket és milyen mértékben szoktak használni, hogy élvezhetően szóljon majd keverés után a kész anyagban.
Gondolom, hogy mindenkinek más a receptje amit legtöbször titkosan is kezel, de csak van valami egyszerü publikus variáció is, ami viszonylag elfogadható eredményt hoz.
Hát valós idejű megoldásokra Pc-t használni életveszély. Szinpadra pedig egyáltalán nem vinném. (Képzeld el, hogy szám közben gondol egyet mondjuk a Norton-od, hogy UPDATE-elni akar. Szépen leküldi a tálcába az éppen futó progit, ami el is hallgat, de ez még csak egy a lehetséges tízezer gixer közül). Nálam stúdióhasználatnál is jelszó, hogy valós időt soha. A Pc csak úgy stabil, ha adsz neki időt, számoljon csak kényelmesen, ameddig kedve tartja. Utóbbiak miatt én pl. úgy kombinálom a dolgokat,hogy egyrészt vasakat igyekszem használni, amik belsejét viszont a Pc-n keresztül kezelem (ez keveset visz a processzorból). Gitárnál ilyen a Boss GS10, vagy szintiagynál a Fantom SX (VSTi no!!). Másrészt: Stúdióproginál jó magasra húzott latency, és direct monitor(!). Ilyen felállásnál egész békében megvagyunk egymással, egyszerre egy csomó dolog tud működni, és stabil az egész.
apoth szerintem otthoni gyakorláshoz is jobb a pedál.
márcsak azért is mert színpadon is ezt fogod használni (valószínűleg nem viszed a gépet a deszkákra mer az elég necces), ha pedig a színpadon ezt fogod használni akkor nemárt próbán is. Szvsz.
A gyakorlásnak ugyanúgy része, hogy megtanulod/megszokod az effektet használni.
Az hogy van egy effektpedálod nem zárja ki hogy otthon szekvenszerről nyomod az alapot.
ott a korg ax1500 de gt6-ost is tudsz venni használtan eléggé olcsón.
Mastertape, mondom, otthoni gyakorlás egyelőre. :)
A zenekar a betörés miatt darabokban van, én meg ellenállhatatlan vágyat érzek a gyakorlásra KEzdő vagyok gitárügyben, erősen gyúrok arra, hogy élvezhetően tudjak játszani ének mellett. Emellett ki akarom tapasztalni, hogy mit tudok kihozni a gitárjátékomból effektekkel. No meg jó lenne ha a gép közben játszaná a dobot, meg a ritmit. Szóval egyelőre ennyi a cél, a későbbieket meg majd meglátjuk. :)
Igen, nagyon sok zenekar használ pc-t, amihez a szoftokat szépen megvásárolják és e módon egy hihetetlen új világ tárul fel előttük: nevezetesen a hardveres és szoftveres SUPPORT, azaz támogatás. Kicsiny hazánkban, ahol egy BNV-n az ingyenes szórólapokért is ölik egymást az emberek, ezek a fogalmak nagyon európainak hatnak még.
Nem baj ifjak, rajtatok a világ szeme!
De félretéve az néptanítást, ismételten hangsúlyoznom kell, hogy tessék már megérteni: a számítógép nem mindenható.
A filmekben igen, de az otthoni/próbatermi zenélésnél nem képes mindent megoldani.
Tehát Apoth, az első probléma adva van: nagy a késés.
Ezt valóban a kisebb gépprocessz mellett a jó kártya oldja meg. És itt kell matekozni: emu0404/m-audio2496, vagy egy torzítópedál?
Pedál tokba berak, próbára, koncertre levisz, max a 9V-os elem hagyhat cserben.
Pc? Gépház, kábelek, monitor, dugdosás? Mi a francnak ez neked?
Mondom, a próba háromnegyedét az idióta gép konfigurálásával fogod eltölteni és aztán hamarosan rá fogsz jönni, hogy egyszemélyes bandában játszol.
Visszatérve a kérdésedre: amelyik szoft jól szól, az nagyon gépigényes, azaz sokat kell számolnia. Ha meg sokat számol, akkor nagy az effektív latencia.
A gyengébb progik kisebbek, gyorsabbak, de a hangjuk elég tré.
Marad a pedáleffekt.
Nos, igen, viszont én alapból úgy gondolkozom (lehet rosszul) hogy a zenekar újbóli összeállásakor a számítógépes effektet vszem tovább. Valahogy mindíg jobban húzódtam a "PC-s" megoldások felé. Meg az is motívál, hogy legrosszabb esetben veszek pár ezerért egy midi pedált, amire olyan effekteket teszek, amilyen nekem tetszik, és végtelen számú variációra képes.
apoth: feltétlenül szükséges a számítógép a gyakorláshoz? metronómot lehet kapni pár ezerért, torzítót meg úgyis venni akarsz a későbbiekben, szerintem érdemesebb lenne összevárni a pénzt rá...
Köszönöm a segítséget mindenkinek!
Látom, az keményebb dió, mint ahogy azt elképzeltem, viszont szeretnék többet tudni ezekről a dolgokról. Ami a lényeg: Szigorúan otthoni gyakorlásra kellene egy progi, ami tud metronómot, esetleg dobgépet, Valamilyen midi vagy más formában pár hangszer lejátszását. Egy zenekarban játszok, mint basszeros, és énekes, tehát jó lenne ha tdná játszani legalább a ritmit. Továbbá kellene tudnia emulálni torzítót, meg pár effektet. Sajnos erre azért van szükség, mert mint azt az előzőekben leítram feltörté a próbatermünket, elvittek minden hangszert, a dobot, a törött dobverőket, MINDENT. A gitárom is azért maradt meg, mert hazavittem az utolsó próba után, hogy otthon gyakorolhassak. Nagy erőkkel gyűjtünk új hangszerekre, de félek, ha nem tudok gyakorolni nagy lesz a visszaesés, ezért van szükségem ezekre a dolgokra. Tehát megvan a basszerom, meg van egy számítógépem, valamit ezekkel kellene kezdenem.
Help please!
Bor alapú sört hol lehet kapni? Komolyra fordítva a szót : vagy directx vagy vst környezetben fut egy plugin (vagy rtas tdm... nem ez a fontos), más kérdés, hogy a mai programok többsége támogatja mindkettőt. Ezek közül említésre méltó a nuendo, samplitude. Win alatt futó programoknál én szubjektíven itt húznám meg a vonalat , de vannak még ilyen progik is, mint live! , audition, sonar, cubase, stbstb.
60-70e? miért?
egy M-audio Audiophile 2496 vagy EMU 0404 hangkártya elég
PIII700-al már simán megy (lehet hogy ez alatt is, de arra már nem emlékszem), mondható úgy, hogy amin XP-t tudsz rendesen futtatni azt egy gitáreffekt nem vágja haza...
mastertape!
Meg kell hajolnom előtted! Tegnap legyártottam végre egy kábelt a gitárhoz, és teljesen igazad lett :( Kb fél másodperces csúszás van a pendítés, és a torzított hang lejátszása között. Próbáltam lejjebb venni a frekit, hátha úgy bírja, így a csúszás eltűnt, de lett helyette egy nagy kása.
De nem adtam fel :) Találtam egy nagyon egyszerű progit, Guitar FX 3 névre hallgat. Nagyon egyszerű a felépítése, adva van 10 ezköz-slot, ahová azt rakok amit akarok. viszont ezt már tényleg nem lehet kapcsolgatni. :(
Semmi más lehetőség nincs arra, hogy extrém hardware beruházás nélkül működjön a gép disztorziként? Nekem elég lenne egy Disatorsion, meg egy Flanger, de 50-60-70 ezer forintos kiadással járna. Ennyibe kerülne kb egy profi hangkártya, meg egy bivalyabb proci is, tehát ott vagyok, ahol a part szakad.
Különben betörtek a próbatermünkbe tavaly karácsonykor. Akit érdekel, olvassa el a részleteket: http://dinamo.extra.hu
Persze, vágom én a problémát, de attól függetlenül vannak fenntartásaim.
A floorboard okos megoldás, ha össze lehet hozni a két eszköz midi programtábláját.
Ha az IK ebből a szempontból nyitott kódokat alkalmaz, akkor hajrá.
Én annak idején a sima piroslámpa gyújtást nem tudtam összehozni midi alapon...
Kis kiegészítés:
Nem akarok én stúdiózni, meg iylenek, egyszerűen sajnálom kiadni a pénzt pedálokra, főleg ha a gép képes az összes effektet emulálni. Tök jó hangzás, meg minden, csak a fene egye meg, kéne játék közben váltogatni.
Valami egyszerű megoldásra lenne szükségem, ami működik is :)
:D
Ja, nem voltam pontos (reggel van még :) )
Szóval csináltam anno JOYSTICKOT, ami midi portra megy!
Kérdem én, hasonló módon el lehet-e készíteni, ha meg nem, akkor kérném a tisztelt segíteni óhajtókat :) hogy egy kapcsolási rajzzal segítsék projektemet :)
Előre is köszi!
szerintem nincs ezzel akkora gáz....
simán lehet nyomatni PC gitáreffekttel.
szerintem a kérdezőnek inkább az a baja, hogy nem bírta működésre bírni a szoftot MIDI vezérlővel.
Manuel biztos segít
bevallom ezt a softot MIDI pedállal még nem próbáltam, de ha fel van készítve (márpedig miért ne lenne) akkor valószinüleg felhasználói hiba.
valami közelebbi problémakör?
Szia Apoth!
Hát elég bátor ember vagy.
Mint annyiszor ezen a fórumon, most is elmondom, hogy számítógéppel valós időben effektezni nagyon rizikós és költséges dolog.
A modellező szoftverek használatához kell egy elég erős gép, valamint egy jó, zenélésre kitalált hangkártya, ami ténylegesen tudja az ASIO-n preferált alacsony latenciát, azaz nem késik hallhatóan.
Egy gitáros általában 10ms körüli késénél még tud játszani, afölött már elég bajos.
Egy ilyen kártya valahol az emu1212-esek szintjén indul, bár lehet próbálkozni egy 04-essel is.
Lényeg a jó ASIO host kommunikáció.
Namost a másik kérdés a midi pedálvezérlés.
Először is ismerni kell az effekt paraméterezhetőségét és annak elérhetőségét.
Szoftveresen megoldható, ha létrehozunk egy cue sávot az effekthez. Egyes - nagyon jó - szoftoknál ezek a paraméterek controllerként elérhetők és midin keresztül vezérelhetők.
Ha ezeket a midi paramétereket egy hardveres átalakítóval el tudod érni, akkor járható utad van.
Példának okáért ott van a Guitar Rig, amihez lehet kapni vezérlő pedált lábkapcsolókkal és volume slider-rel.
Az Amplitube-hoz nem láttam ilyet, bár elképzelhető, hogy van már. Vagy talán vezérli a GR-é is.
Meg kell nézni a boltokban, ahol árulják ezeket a szoftokat.
Az viszont elgondolkodtató, hogy ha mondjuk felépítesz egy elég ütős hangzású rig-et, számtalan, egyszerre futó algoritmussal, akkor az valós időben mennyire fog késni.
Mivel nekem a stúdióban használatos gépemen is csak egy-két modellezős effekt tud futni egyszerre valós időben, ráadásul nem túl sok sáv mellett, így kérdéses, hogy egy otthoni pc-n ez miként működne.
Ha összeadjuk, hogy a jó pc és a jó kártya ára hogyan alakul, akkor talán már egy - itt fent látható - Korg AX1500-ös is szóba jöhet, mint gondozásmentes megoldás.
Ráadásul a gépeden gondolom még minden más okosság is futhat, így nagyon instabil lenne egy ilyen setup.
Üdv mindenkinek!
Olyan problémám lenne, hogy otthoni gyakorlásra a számítógépet akarom használni, mint effekt processzort. Találtam is egy tök jó kis programot, a neve AMPLITUBE. Teljesen jó, virtuális erősítők, rackelhető effektek, és effektpedálok is vannak benne. A gond csak az, hogy egéren kívül semi mással nem tudtam vezérelni. Tud valaki segítreni nekem abban, hogy tudnák csinálni hozzá egy pedált? A MIDI porton keresztül kellene vezérelni, ilyen pedált már csináltam, egyszerű kapcsolókkal és potméterekkel működik. Tud valaki valami segítséget adni ebben a témában? Ha nem is ezzel, de egy hasonló szoftverrel esetleg?
Előre is köszi!
Nem hülye kérdés ! Oda kötöttem. Rá van kötve a gépre egy midi billentyűzet is és avval is azt csinálja hogy a második felvenni kívánt sávhoz hozzáveszi az elsőt is.
v2.0. adobe kicsit átszabatta a külsőt a srácokkal. most már nem is lehet elférni egy 1024x768-as képernyőn... :)
de a multitrack résznél nagyjából ugyanezt kellene látnod.
szerintem próbáld meg a bemenetnek a "line-in"-t kiválasztani. a wave az tulajdonképpen a "sound engine", ami azon keresztülmegy, azt fel fogja venni az audition. ha a line-in van kijelölve, akkor a wave-t nem figyeli.
a "what you hear" meg az egész hangkártyát jelenti; ha lejátszasz valamit és közben mondjuk a mikrofonba beszélsz, akkor egyben veszi fel, plussz még ha szól egy midi, akkor azt is rögzíti.
Köszönöm a gyors választ.Ha a hangkártya keverőjében nem "wave" vagy a "what u hear" van beállítva akkor nem vesz fel semmit a program.A programban a bemenetnél a hankártya van beállítva. Egyebként nekem nem így néz ki az audition.Ez milyen verzió.Nekem az 1.5-ös van fenn.
Sziasztok!
Az Adobe Audition progival kapcsolatban kérnék egy kis segítséget.
Miért van az hogy multitrack módban a már meglévő sávokat is rögzíti a következő sáv felvételekor.Még cooledit pro korában használtam a progit és akkor minden sávot külön lehetett rögzíteni.Most meg nem jövök rá,hogy mi a baj.Elöre is köszönöm a segítséget !
Általában sok dobossal valóban ez a helyzet.
Nekem van egy klasszikus történetem, ami az elmúlt évtizedekben történt meg velem: dobossal megbeszéltük a tempókat, elmondta, hogy metronómra szokott gyakorolni, beálltunk, majd beadtam neki fülesre a taktot. Kb a 4-ik ütemnél már rendesen elmászott. Kérdem én, hogy mi a gond? Rendesen hallja magát, vagy a taktot? Erre azt mondja, hogy minden oké, csak az a kattogás egy csöppet zavarja a fülesben...
én trackernek használtam :)
egyébként tökjó, sokat röhögtem vágás közben. egyrészt hogy trackernek használom, másrészt a dobos állatságain. a tu-csá tu-tu-csá még ment neki, de ha díszesebbre vette a figurát, akkor belekavarodott. nem is értem, hogy miért tartják az ilyet?? talán mert "a dobos a zenész legjobb barátja" ? :)
Miért az Audition egy tracker?
Mondom, mindegyikben lehet jól vágni, ha az ember keze már megszokta a programot. Máskülönben én mindent kirakok billentyűre, így sokkal könnyebb a manuális munka, mint egérrel.
Dolgozom ám én is Cool Edit/Audition-nal és semmi bajom vele.
Wave editor a program és csak ennyit várok tőle, hisz ebben a műfajban viszont nagyon jó.
A Samplitude pedig multitrack recorder és editor. Kicsivel több funkcióval és teljesen más karakterű audio motorral.
Ha már végre elkészül a stúdió új feljátszója, akkor lesznek nyílt szeánszok, ahol majd jól megmutatom a Sampli-t.
mastertape: a kötekedést arra értettem, hogy te mindig a samplitude-t hozod fel, én meg az auditiont dícsérem agyba-főbe :)
na persze inkább egy trackerrel oldom meg az ilyen pöcsölős dobigazítást. de sajna a dobos annyira félreütött, hogy az egész szám tempója ingadozik, így nehéz lett volna egy rendes, metronómos ütemet a többi sáv alá tenni. ez persze az én hibám, mert a felvételnél hagytam, hogy a dobos meg a gitáros játszanak együtt és nem erőltettem a takkjelet... utána meg szívtam az igazítással :)
Meghallgattam. Kicsit teres a hangkép, de ha mondjuk ez az igény, akkor hasznos is lehet.
A lábdob nem elég konkrét, amit én elsősorban a mikrofon hiányosságainak tudhatok be. Ha mondjuk ez egy jazz, vagy fúziós anyaghoz dobolás, akkor ez a hangzás így rendben van (masterelt változat).
Viszont húzósabb rock anyagnál ha rákerül a basszus, meg a többi hangszer, akkor bizony nagyon elhalványulhat a dobképlet.
Ha a jelentősebb sávok, tehát láb, pergő, tamok és cinek külön sávon vannak, akkor a felkerülő hangszerek után mindez orvosolható.
És utolsó mentsvárként ott van a triggerelés lehetősége, hogy a kissé beteges lábdobot kicserljük.
Ja és persze, ha dobos üti meg a cájgot, akkor elképzelhető, hogy több dolog átjön.
Kicsit zavarban vagyok, mert nem értem, hogy ez miért kötekedés...
Minden olyan audio editorral lehet audio kvantálást végezni, amelyiken van "razor" funkció, azaz el lehet vágni egy-egy hangmintát.
Illetve ha a vágással foglalkozó felhasználónak van rá ideje, türelme, ért is hozzá és netán a projekt is megkívánja, hogy pontos legyen a végeredmény.
Sziasztok! Kérdésem:
1.emu 0404 kártyám van és hang felvételkor háttérben hallani a párhuzamosan futó sávot is, mármint rögzítés után a szólóban hallgatom az egy sávot, hallom mögötte pl. a cineket amik külön sávon futnak ez nagyon zavaró, ha takra akrok feljátaszani mert össze vissza maszatol. help. 2.midi billentyű lenyomásakor a jel nagyon késve érkezik - törődjek bele hogy ez normális v. lehet valahol állítan?
jut eszembe... mastertape, nemrég csináltam egy tesztfelvételt az útmutatásaid alapján. nyers.mp3 + mastered.mp3.
a felvételnél használt cuccok:
- invotone lábdobmikrofon
- invotone dinamikus tam mikrofonok
- invotone kondimikrofon pergőre
- invotone kondimikrofon ride fölé
- behringer b1 lábcin+crash fölé
lábdob + pergő közvetlen bele emu audiodock mikrofon bemenetére. overheadek bele egy behringer ub1622fx keverőbe, fő kimeneten kiküldve, emuba be. tamok összefogva 1622 sub kimenetére, emuba be.
az invotone mikrofonszett ~50.000huf körül van.
kicsit szeretnék kötekedni mastertape :)
rulez.jpg és rulez2.
íme az audition, mint sample-alapú tracker :)
igen, kicsit megszenvedtem vele, de valahogy ki kellett javítani a dobos gányolását. a srác egyébként nem tudott metronómra játszani, mert az zavarta... na sebaj, azért megoldottam... :)
Ugye a Steinberg Cubase SX4-re gondolsz?
Hazai forgalmazója a MidiSoft. Ezen a címen rátalálsz a neten és ott árakat is írtak.
De nagyon sok hangszerboltban is meg lehet rendelni. Pl. Hitspace.
Magnum!
Szinte mindegyik midi editor képes a pc-s billentyűzetről bevitt információk alapján zongoraként értelmezni.
De vannak ún. loop alapon zenélő szoftverek. Ilyen mondjuk a Sony ACID, az Adobe Audition, aztán a Reason, Fruity Loops és így tovább.
Szia Drac0,
A pc-n zenélő megfejtők általában az EZDrummert, a DFH-t és a DBF-et ajánlják dobosmentes időszakokra.
De aztán vannak ennél egyszerűbb megoldások is úgy mint egy sima seq program és behívni valami vsti modult.Aztán mehet a pötyögés.
mivel normális dobost nem találunk jó ideje, már ott tartunk, h dobgéppel fogjuk helyettesíteni. középtempós, némileg szomorkodós metálkodás. mit tudtok ajánlani, mire érdemes figyelni, nyilván óccsóé" még jó is legyen :)
thnx
Szia Latya68 !
Az agondom a "rar"-al, hogy nem tudom megnyitni. Valami lehet, hogy a gépemmel van, A Commandernek meg kellen nyítni de nem megy.Próbálkozom tovább , köszi a felajánlott segítséget.
üdv. kunl
Ja igen....e-mail cím nélkül nehéz lenne...
magnumdrum@freemail.hu
Ha esetleg van vkinek ilyen programja és megosztaná velem az vegyen fel msn-re. ugyanez a címem. Tudod adni cserébe saját készítésű jó minőségű kalózkoncertfelvételeket.
Tudna valaki ajánlani olyan zeneszerkesztő programot, amellyel úgy lehet zenét készíteni,hogy nem csatlakoztatunk a géphez hangszert???
Lehetőleg e-mailben válaszoljatok,de ha ide írtok az sem baj
Előre is kösz!
Szia Latya !
Köszi megkaptam most már csak ezzel a rar-al van a baj de kínlódok, tudod én koromnál fogva nem sokat értek hozzá de er5őltetem.
Mégegyszer köszi ptóbálom kibontani
üdv. kunl
Szia Latya !
E-mail címem kuncs@dunaweb.hu.
Egyébként azért kellene mert megszűlettek az iker unokáim és rentgeteg fotót készítettünk már a gyögyörűségekről. Ezekről szeretnék egy bemutató dia jellegű valamit csinálni de olyat, hogy zenét is rakok alá és asztali DVD.-n is fut.Ha esetleg Te valami jobb programot tudsz.
Venni addig nem akarok míg nem tudom, hogy milyit kellene vennem.
Köszi a segítséget.
üdv. kunl