én nagyon szeretem Gildenlövőt mert zseniális a fickó, de sajnos nem az énektechnikája miatt; és pláne nem ezen a videón. van ahol ennél soxorta jobban énekel technikailag is
a szubjektív dolgokkal való érvelés meg itt nem rúg labdába, ezt csak megjygezem, legyünk hűek a fórum címéhez
hogy ki milyen karakteres, mit tett le az asztalra piaci alapon, mit alkotott, mennyit adott el, ki mekkora figura, ezek itt most nem számítanak mert ilyeneken nem lehet vitázni, csak objektív dolgokról
az énekhag képzés technikája pedig vagy jó, vagy rossz
nem pedig tetszik vagy nem tetszik alapú
Akitől én évek óta meg vagyok döbbenve,hogy milyen félelmetes technikával énekel úgy,hogy ez nem megy a kifejező készség rovására, az a Pain Of Salvation énekese, Daniel Gildenlöw. Zseni a fickó, énekel, gitározik, basszusozik, billentyűzik, dobol (mindet elképesztő jól),meg ő írja a komplett zenét a POS-ben,szerintem ő egyike azon keveseknek még a profi rockénekesek közt is,akik tényleg dinamikusan énekelnek,nem pedig úgy,hogy vagy suttogm vagy visít normális átmenet nélkül. Rock/metalban sajnos nagyon kevés az olyan énekes, aki nem ripacs, és ezt a dinamikai dolgot normálisan megcsinálja, a popzenében mozgó énekesek sajnos sokkal előbbre tartanak ezen a téren általában véve.
Borzasztónak azért nem mondanám, de tényleg fura
Azt nem tudom, hogy feljavítják-e stúdióban és ha igen, akkor curryvel vagy vegetával, de élőben is hozza azt, amit az albumokon. Mindenesetre a megfejtések helyett ő alkotott és meg is van az eredménye és igaz ez a többi tagra is. Különben a véleményem az, hogy egy remek zenekar legjobb albuma
Érdekes amúgy a Chuck Billy éneklése...valóban nincs mély fekvésű hangja, egy viszonylag szűk hangerjedelemmel áldotta meg a természet, ami nagyjából a középtartományban mozog,viszont olyan öblösen szól, hogy ettől sokkal mélyebbnek érzi az ember. Pláne, hogy stúdióban trükköznek még a hangjával úgy is,hogy a dallamos részek alá tol még egy hörgős szólamot is,amit hangerőben a dallamos sáv mögé tesznek, így nem érzékeled kifejezetten, hogy ott van,csak azt hallod, hogy milyen brutál mély,pedig alapvetően nem az És a rekedtsége is rátesz arra, hogy mélyebbnek hallod:
A dobosnál van, majd vissza kéne kérni mert hát zenekar sincs.
van egy másik hobbyból, ott lesznek majd felvételek ha úgy alakul.
Privátban küldök majd.
Szerintem meg hagyjuk ezt.
Így a harmincas éveim derekán, atért van némi rálátásom a dolgokra elhiheted.
Az valóban igaz, hogy nem mindegy ki mondja.
Most valahogy nem tudom megszámolni de kb. mindenki.
Ennyi.
Még egyszer mondom, nem szeretnék ebbe belemenni nincs is értelme.
Ez csak egy fórum, és sajna rengeteg az önjelölt okoska.
Imádom a Testamentet,de ez a koncertfelvétel borzalmas...Nick Barker össze-vissza üt, a szar ingadozó tempó kiöl minden húzást az egészből, és akárhányszor láttam eddig őket élőben, Billy is mindig sokkal jobban énekelt ennél. (Tényleg brutálisan jól szól a hangja amúgy )
hát nézd, van akinek nincs igénye ilyen úton fejlődni
gondolom te arra esküszöl hogy mindent majd ráérzésre
megoldasz..van példa ilyenre
nekem nem minyeg ki mondja azt, hogy "hú bazmeg"
nekem ezt rendszeresen mondják, de nem hat meg, elégedetlen vagyok magammal és tanulni akarok, tudatosan...ennyi
nekem erre egszerűen igényem van
és azzal sincs semmi baj, ha te csak jol akarod magad érezni mikor énekelsz
ezt nem roszsból mondom, de ebbe sok énekes belebukott
persze attol függ mi acélod
ha nem célod, hogy 40 évesen is vagy akár később is jol énekelj, akor felesleges komolyabban foglalkozni vele az tény (tudatosan értem)
az énekhang képzés tudatos megértése nélkül nem lehet jól énekelni;
Kiss Zoli egyszer azt mondta nekem ő sose járt énektnárhoz.
Aha. Ha holnap kánikula lesz akkro majd elhiszem neki
szóval az ilyen legendák is tévutak szerintem; akiről már kicsit is süt az ego, annak alapból nem hiszek el már semmit
Szerintem meg srácok, ez a szóvban megfejtés nem nekem való.
Egyet tudok, ami biztos és kézzel fogható eredmény, hogy
eddig ahová elsodort az élet, 2 dolgot hallottam.
Hú bazzmeg, és be vagy véve.
Ez számít, a többi nem érdekel.
További jó szórakozást.
Mennék én, de sokat ne várjatok tőlem, épp gyógyulófélben vagyok, doki szerint még 2-3 hét, és hangképzéssel összefüggő dolog sajnos... 2 hónapja alig tudok énekelni :(
Élőben láttam mindkettőt kb. 1 hónapja, Zoli rendben, magasak tényleg nem annyira, a Terra lemez hatalmas, ahhoz képest is rendben volt.
Attila nem volt olyan jó élőben, mint ami elvárható ezen a szinten.
ennek egyszerű a magyarázata
az adrenalin miatt nem lazák a reflexizmaid
és hiába akarod jó regiszterbe tenni a hangot torokra csúszik és vagy erőlködős lesz vagy ki se jön
ezen könnyen lehet segíteni nyugtató légzésgyakorlattal koncert vagy próba előtt
én ugyszoktam tesztelni, hogy lazák-ea reflexizmok, hogy dúdolás közben fel tud-e könnyedén erősödni az orrüreg és a lágyszájpad közti rész rezgése.
otthon halkan tehát nem nyitott torokkal nekem még Disz is ki szokott jönni a fölött a bizonyos C fölött. megénekelni azt még nem tudom...de majd egyszer.
van aki meg tudja azt is: Daniel Heimann. ő zsintén egy igen jó énekes. szóval nekem ismenni fog egyszer, ha ki tudom dúdolni
Tudjátok, ki az, akit nem tudok hova tenni? A Hammerfallos Cans.
Egyszerűen hiába halgatom, nem jövök rá, hogy ez a hangszín amit hazsnál, ez mi, hol képzi. nem hallom ki egyszerűen. (gondolom annyira szanaszét van compizva meg effektezve a lemezen). Néha olyan mintha nem felső regiszteres hangokat is fent képezne, rohadt furcsa. Olyan mintha falzettban énekelne mellhangokat is (már tudjátok h nem szeretem ezt a szóhazsnálatot, de a szemléletesség kedvéért). És olyan nem is rossz, nem is átütő. nem tudom hova tenni tényleg.
Ezt a véleményt osztom, pláne hogy amikor a zenekarral próbálok az nem ugyanaz mint mikor otthon egyedül énekelgetek. Pl. van egy számunk amiben van egy H (a bizonyos magas C alatti H), ami itthon gond nélkül meg, de gitárral a nyakamban a zene lendületében és hevében 5-ből 4-szer elbaszom.
De mint korábbi írásaimbaól kiderül, leírtam, hogy Jorn Lande hangképzési technikája mondhatni hibátlan. Hallottam tisztán is énekelni, a rekeszlégzése is elképesztő. Mind3 pesti koncertjén is ott voltam közelről.
Én csak aztm ondtam, hogy nem ezzel kell kezeni, mert akinek még nicns tiszta képe a hangképzésről, ez a szándékos rekedtesítés elviszi a susnyásba. Én elhiszem hogy Jorn ezt annyira megérezte már, hogyan kell cisnálni, hogy ne bántsa a torkát. Evidens, hiszen lemezminőségben énekelte végig a dalokat koncin ugyanolyan rekedten mint lemezen, ráadásul egesz magasközéptartományig, ahol eza legveszélyesebb, de mégis bírja. ha nem jól cisnálná, nem bírná, ez egyértelmű.
És az Ark, Masterplan, Millenium...szólólemezek, mind megvan egytől egyig. Szerintem az Ark lemezeken hozta a legnagyobb énekteljesítményt.
A másik ilyen elképesztő fazon az Rob Rock. Az a dinamika ami a hangjában van, hihetetlen. elég meghallgatni a Rage Of creation lemezt, az az etalon.
hát figy rengeteget kell még tanulnom nekem is. most is keresek énektanárt, 2 éve keresek, eccerűen nem találok JÓT.
Az éneklésnek az a legizgalmasabb része, hogy midnen egyes alkalommal amikor énekelek, kísérletezek, magyarul minden egyes éneklés egy énekóra autodidakta módon.
Kiss Zoli nagyon jó, egyébként régen én is ezt gondoltam
egészen addig amíg nem ismertem meg Attilát közelről, és hallottam élőben akusztikusan énekelni, figyeltem a hangképzését, megdöbbentő ha ott áll melletted. akármit könynedén, a végtelenségig..nem is értem
Zolia középmagas tartományig hasonló, de a magas regiszterei absz nem léteznek.
AMikor Maident énekel akkorhalani leginkább, ha magas dolgok jönnek ilyen randa torkos hápogás lesza hangjából.
Szóval ebben nem értünk egyet, Attila nem kicsit jobb. Mindkettejüket volt szerencsém amugy közelről hallani.
De azért az tény, hogy Zoli is a felső kategória technikailag. Vizsont ő elképesztően egysíkúan énekel, midnen ugyanúgy, EZ elég unalmas egy idő után.
Attilának amúgy a hangereje is nagyobb és a hangszíne is jobb. Zoli elég vékonyan énekel. Lmeezen persze ezt nem halani, ott meg lehet cisnálni a "vastagítást" effektekkel.
Pl ha meghallgatd a Terra Incognita lemezt, ott mondhatni hibátlan amit csinál ez tény.
Azt hiszem, a nickemből kiderül, hogy ki a kedvenc énekesem :) Amiket írtál, azok érdekesek, elgondolkoztatóak.
Ettől függetlenül azt a sokszínű éneklést, ami a korai Jorn Lande-t jellemezte, etalonnak tartom. Fiatalon nagyon ott volt benne Michael Bolton, és Dio-val sem véletlenül hasonlítják. A technika tényleg nem egyszerű, de - mint korábban írtam - a lényeg, hogy jól szóljon (a közönség szemszögéből !). Engem kifejezetten vonz ez a sokszínűség, hogy ennyi énekes bőrébe bele lehet bújni egy picit, még ha "erőltetett" is... Úgy értem, ha nem az lenne a természetes énekhangja/fekvése az embernek. Nem mindenkinek tetszik a saját "szép" énekhangja, viszont mindenkinek megvannak a kedvencei, akikre szeretne hasonlítani egy picit. Nincs ebben semmi rossz, ha nem cseszi szét az ember a hangját, miért ne énekelhetne "más" hangszínén :)
A technikai tökéletességre fókuszálás valahol megöli a zenét, a kreativitást, az újításokat, a feelinget. Ha nincs mondanivaló, kiállás, akkor a tökéletes technikát a hajára kenheti az ember...
Mégegyszer mondom, a magad szemszögéből biztos igazad van, érdekeseket írtál, engem elgondolkoztat, és ez a lényege a fórumozásnak :)
Az Ark lemezeit ajánlom mindenkinek, nálam az az etalon, amit mind tudni szeretnék (jelenleg :) Még Björk módjára is énekel Lande, nagyon érdekes, poén, én azt is tudni akarom, mégha technikailag kicsit erőltetett is :) Egy-egy ilyen számba nem fogok belehalni (remélem :)
Lefüleltem, baró, de az észrevételeimet majd személyesen. Alapvetően jó, egyetlen dologgal kapcsolatban cserélnék veled esznét ez ügyben, a magas hangok megszólaltatásánál van valami ami nekem nem stimmel, nem technikailag hanem hangzásban de lehet hogy te pont így akartad megütni ezeket a hangokat, ez az amit nem tudhatok, ezért nem megyek most bele.
Legyen az hogy mi ketten itt vagyunk, és várjuk a jelentkezőket a szemináriumra! Ha összejön min 5 meber akkor elkezdjük egyeztetni hogy kinek milyen időpont jó
abban egyébként igaza van Mártának, hogy adott előadásnál a hangszálak nem szeretik a túl nagy hangtartomány használatot. Pl amit írt Kiskéről az nem igaz hogy nem zsépek a mélyei, emg hogy azzal bátja a torkát, baromság, sztem Kiskének gyönyörűek a mélyei.
Ott van inkább a turpisság, hogy még ha akármilyen jó technikával énekelsz is, a hangszál nem szereti (legalábbis órákon át tartóan) hogy 4 oktávon belül ugrálsz. Mint ahogy minden izom elfárad, a hangszál is, főleg ettől. ha sikolyokat és mély hangok éneklését nagyon váltogaotd, az bizony mégj ó technikával is fáraztó.
Ezért van az hogy sok olyan énekes van aki telesikoltozza az előadásait meg alapból nagyon egyfajt afekvésben szeret énekelni, mert érzi hogy ugy jobban bírja egyszerűen
Ez főlek stúdióban, dalok felvételénél lehet hazsnos. énekeljük egyik nap a magasabbik 2 oktávot, másik np a mélyebbik ketőt. már akinek van ennyi. de tényleg érdemes felezni. főleg stúdióban tényleg ahol akár napi 6-7 órát is énekel az ember. ezt szintén tapasztalatból modom, semmi koskodás.
bár hozzáteszem, mivel én elméletben meg érzetben többet tudok, mint amit meg is tudok valósítani, a tökéletes technikájú énekesekről (pl. Tóth Attila) mégsem nyilatkoznék ez ügyben, de egyszer bezsélgettem vele erről és ő is nagyban bólogattott. bár ő tényleg az az amber akinek egyszerűen annyir ajó helyen van a hangja, hogy napi 12 órát énekel, bármit. álmából elébreszik, és tökély. (nem az idősebb színész Tóth Attiláról bezsélek, hanem a fiatalról, aki pl a Társulatban is szerepelt, de én joval korábbról ismerem). most a Madáchban játszik érdemes megnézni az ő szereposztásában a Jézus krisztust!
na igen. Jártál már Chiovini Márta tanárnőnél?
én igen
Minden tiszteletem az övé. És emg is jegyzem rengeteg jó dolgot mondott ami segített. De a vége fele észrevettem totál képtelen megkülönböztetni ha valaki torokból erőltet egy hangot, a kényelmes és jó technikától. Ez valószínűűleg nem a szakmai hiányossaága, inkább a kora miatt van. De egy idő után nem jártam hozzá mert hülyeségeket mondott.
Ulysses egyébként nem tudom mennyire tudénekelni, de ahogy az írásait nézem elég jól meg tudja állapítani egy hangról hogy nagyjából jol képzi-e valaki. Tehát valszeg érzi a lényeget. Pontosan, Halford eszméletlen levegős. nem hangokat énekel meg hanem tolja ki magából a levegőt ezerrel, nem tart így erőlteti a hangszálait, torkába csúszik a hang. Nézd meg youtube-on hogy emiatt mennyi hangja maradt..... nulla.
Ezt a Mártával készült riportot nevetségesnek is tartom, össze-vissza sorolta be az énekeseket, soxor tök elentétest írt mint ahogyan énekel az adott ember. Méghogy Dickinson bármit ponthogy pl Olaf hayer meg Kiske a bármit...
Dickinsonnak amúgy eszméletlen jó szintén a rekesz technikája, ezért tud baromi jól tartani. Csak épp felső regisztereket pl egyáltalán nem hazsnál, a középmagas tartományoknál megáll. Az a fölötti sikolyokat vinnyogásokat erőlteti. Ettől függetlenül sokat lehet tanulni tőle, ha figyelmen kívül hagyod hogy baromira rekedtesít főleg a seventh son-fear of albumok idejében.
meg ilyen hogy Rudán.. na ne vicceljünk már..
Rudán Joe egy karakter, oké, sokan szeretik, jellegzetes hang. De kiabszottul torok köze nincs a jó technikához.
Ez nem azt jelenti hogy rossz és ne szeresd, sőt. Csak ilyen énekeseket ne emlegessünk amikor technikáról van szó.
Mert itt most azt hiszem hangképzési technikáról megy a diskurzus. a Szubjektív dolgokon nem érdemes vitatkozni.
A közönségnek kell hogy tetszen. Én pl imádom Plant-et de tudom nem szabad utánozni. Teljesen szubjektív a dolog, és mellesleg valóban csak két technika van, jó és rossz.
Csak annyit mondtam, hogy itt az első nézeteltérés.
Még a gitár dologról írogatni csak-csak, de énekről
egy fórumon írogatni, meg magyarázni, hogy mi micsoda számomra eléggé fura.
A másik dolog meg, hogy egy énekes első sorban a közönségnek énekel és nem a szakmának.
Mindig bele lehet kötni bármibe.
Ha valaki jó, akkor jó ha nem, nem.
Ez ennyire egyszerű a felesleges sallangokat, sztem el lehet hagyni nyugodtan.
Távol álljon tőlem de aki technikailag kifogástalannak minősíti Glenn Hughes énekét az nem nagyon érthet az énekléshez. Valamint azt is írja hogy Hughes "borít" ami abszolút nem igaz. Pont hogy Hughes az aki a magasságokat is erőből oldja meg a technika helyett. Amit Halfrodról ír attól meg eldobom az agyam! Amit a Painkillerben művel az egy tipikus torokhang, csak keverve van fejrezonanciával, és teljesen jól hallható hogy nem támasztja meg, mert akkor egész máshogy szólna. Nem támasztja hanem ezerrel "fújja" a levegőt a hangokra. A másik hogy két szám alapján hogy dönti el valaki hogy amit egy énekes karrierje során csinál az jó-e? Pl. Ian Gillan-nek sok üvöltős technikailag rosszul kivitelezett felvétele vagy de nagy többségben jó technikát alkalmaz, és ne felejtsük el hogy ő találta ki hogy technikailag helyesen "visítani"!
Sokszor gondolkoztam hogy felfüggesztem az ide való irogatást, mert az éneklésről még
több a vita mint a gitározásról!!!
Senkit nem akarok megbántani, és senkit nem akarok leszólni, de aki jót akar magának az a következő énekeseket ne utánozza, hallgassa őket sűrűn, és éljen a rock, de ne utánozza őket:
Ez olyan számomra mint az anno futott fele sem igaz műsor.
Úgy tűnik, hogy valamit jól betanultál aztán most kadod magadból.
Persze ha megosztanád velünk egy-két felvételedet, fordulhatna a kocka.
Nem szoktam ide írogatni eztán sem nagyon fogok, mert szerintem marhaság. Mutassa meg az ember ha tud valamit.
Ahogy pedig a nagy magyar mezőnyt nézem, hát 95%-ban trágya.
Egy szóval sem mondtam hogy nem tudsz énekelni. Nem nézem le azokat akik hasi légzésről beszélnek, de már megbocsáss mind hülyék. Te is alhast emlegetsz miközben tisztában vagy az anatómiával. Ha pedig tisztában vagy vele tudod hogy az énekléshez használatos levegő oszlopnak semmi köze a hashoz. Az énekléshez a rekeszizmot és a bordaközi izmokat használjuk. Nem tudom te éneklés közben ezt az alhas dolgot használod-e, de ha pl. a mellkasi, értem itt a rekeszizomig tartó részt, szerkezetet használod csak, ugyanazt a hatást éred el, igaz nem lesz szép kockás a hasad tőle mint a "haspréstől".
Kérlek ne vedd tolakodásnak, csakhogy tudjam megkérdezhetem hány éves vagy? Én 26, és tudom hogy van mit tanulnom az éneklésről. Egyébként egy apró anekdotát elmesélnék, hogy miért is utálom azokat akik harmincegynehány évesen aztiszik mindent tudnak az éneklésről, a történet szereplői Pavarotti és Gigli. A kis Luciano még iskolába járt amikor a városban koncertezett Beniamino Gigli, a kor legnagyobb énekese. Pavarotti egy alkalommal végig hallgatta mint Gigli skálázik, gyakorol. Majd utána a gyermek Pavarotti odament és megkérdezte hogy mennyit kell tanulnia ahhoz hogy így énekeljen, mire Gigli:
- Hallotál engem az előbb?
- Igen.
- Hát én az előbb is tanultam.
Gigli ekkor azthiszem 50-60 között volt.
Az írásmódomért elnézést, de mindig megpróbálok zanzásítva fogalmazni, és az udvariaskodást elhagyni, hidd el ha élőben beszélnénk értenéd hogy nem oltani akarok senkit, bár egyszer "ALHAS" ügyben volt egy nagyon "szenvedélyes" kirohanásom.
Egyébként a zeneakadémiás mondatatot tényleg oltásnak szántam, mert ismerek egy-két operaénekest aki ott tanít és aki azt hiszi ő szarta a spanyol viaszt közben meg fingja nincs a technikáról.
Ezentúl minden hozzászólásomba beleírom:
Fórumozhatunk napokig ebben a témában, de egy személyes találkozó sokkal többet ér.
remélem nem untattam vagy idegesítettem senkit hogy ennyit írtam...
az hogy a tapasztalataim meg mennyire vezettek jo utra, vagy nem, meghallgatás alapján lehet eldönteni. szoval előbb hallgass meg Uly, aztán oltsál le ha hülyeséget beszélek, szívesen linkelek itthoni felvételt
Ulysses utnanéztem régebbi hozzászólásaidnak.. Elképesztő a stílusod, de kijön azért hogy jót akarsz és jóka tmondasz. nagyon leoltod ezeket a hasi légzést emlegető embereket. Figy, sztem ők sem hülyék. Tudják hogy ez képletes.
Az az írásod tetszett legjobban, amikor sikerült kiemelned a lényeget: csak akor nyisd a torkot, amikor már a fejben megvan a rezonancia! Pontosítanék, a helye! és pedig számomra ez a regiszter, ahol a hang képzősik. Ez az amit sok énektanár nem mond el. halkan egyébként baromi jol be lehet edzeni ezeket a regisztereket, és akkor utána nyitott torokkal teljes hanggal is jó helyre fog menni. feltéve ha jó a légzés.
Na, szoval sztem egyetértünk és ugyanarról beszélünk, csak máshogy fogalmazunk.
nekem egyébként ez a lent vay fönt nyitom a torkom nem tiszta... Sztem ez is egy hülyeség. a torok lefele a légcsőbe és a nyelőcsőbe trkollik, fent lehet max nyitni, ott a kijárata. az ilyen megfogalazások ugy elviszik a kezdőt a susnyásba, hogy sose tanul meg énekelni.
A másik amit írtál hogy ne akarjon mindenki visítozni. igaz. DE! A hangterjedelem ha valaki a jó értelemben bezsél róla, igenis egyfajta (nem egyetlen természetesen) mércéje az énektudásnak. ugyanis ha jó a hangképzési technikád, nagyob lesz a kiénekelhető hangtartományod, igaz ez fordítva is! hangsúlyozom, itt a szépen és könnyedén történő kiéneklésre gondolok. és pont hogy ez az énektudás szintmérésének egyetlen OBJEKTÍVEN megfogható módja. A többi ugyanis, feeling, karakter, stb.. mind mind SZUBJEKTÍV fogalmak. Én kifejezetten gerjedek a jó technikájú énekesekre, akor is ha nem tul karakteres és nem feelinges annyira. akik szerintem jó énekesek pl rock metal műfajban (főleg ilyet hallgatok így ezeket mondom)
Olaf Hayer
Michael Kiske
Ralf Scheepers (régen, gamma Ray korszak)
Rob Rock
Michele Luppi
Na ha ezeket hallgatja valaki, és odafigyel, a hangszínekből lehet némi technikai turpisságot ellesni, az jó uton jár.
Aki rossz úton jár:
Halford fanok, Jorn lande fanok, Ripper fanok, Lukács Laci fanok
ezeknek közük nincs a jó technikához
Jorn Lande egy furcs akivétel egyébként, mert valójában eszméletlen jól tud énekelni, eszméletlen jó rekesz légzése van, csak mellé rekedtesít torokbol. szal ő nagyon jol énekel, csak kezdőknek nem ajánlott mert ez a rekedtesítés megtévesztő és tévútra visz. annak is megvan a technikája, de csak az után érdemes kísérletezni vele, ha már tisztán helyes a technika.
ja meg a másik kedvencem az volt amikor azt mondta a tanárnő minden hangra hogy képzeljem előre a fókuszát
alap hogy a nagyon magas hangokat pl hátul kell képezni (de már csak a megmagarázhatatlan szóhasználat is érdekes egy friss tanítványnak). Szerencsére én már nem voltam friss, íg többet ehhez se mentem.
ha azt az alapfeltevést, amit az emberi hang kiadásának alapjául eszem, amit már írtam, hanszál=alaprezgés, felerősítés= üregekstb...
akkor igaz kell legyen az is, hogy ami frkvencián rezegni tudnak a hangszalagok, azt kiénekelni is ki kell hogy tudd, csak eg kell tanulni.
ezt arra reagálom, hogy irta ulysses hogy vannak faszkalapok akik baritonbol tenort meg forditva akarnak képezni...ugyanis szerintem ez a besorolósdi sem teljesen korrekt dolog
engem baritonnak mondanak, de lazán éneklek olyan magasakat, hogy más csak néz. meg lehet tanulni. én abbol indultam ki hogy baromi magasakat ki tudok nyüszíteni dudolva. akkor azt ki is kell tudjam énekelni
na miután megtnaultam, ez így is lett. ennyi szóval ne skatuláyzzunk hogy basszus, bariton, tenor, stb..... a legtöbb férfinak 3 oktáv hangterjedelem benne van a hangszálaiban, és használ belőle kb 1.5-2-t mert rámondták hogy bariton vagy csezd meg ne akarjál olyan magasakat énekelni. max valakinek lentebb van ez a 3-3.5 oktáv, valakinek fentebb egy kicsit. És nem az akadémiáról szedtem tudatlan tanároktol hanem saját tapasztalat. sosem jártam tudatlan tnaárhoz, azokat 1 ora után otthagytam... (volt olyan aki azt mondta az embernek az orrában van a hangszála, mondom erre, mármint képzeljem oda, miközben énekelek? aszondja nem, ott van...khm...10 perc mulva elköszöntem...)
nem járok se akadémiára, énektanár sem vagyok, csak egy énekes, aki a saját tapasztalatait mondta el, ezzel kezdtem az irományomat.
néhány kifejezést lehet nem jol használtam nálam az alhas nem azt jelentettem int nálad (bocs ez az én hibám)
De egyébként a mellhang-fejhang dologra visszatérve.
Nincs a fejhangnak konkrét definíciója, ezt csak ugy használják a fenti regiszterben képzett hangokra. nem?
de pont ezért tartom hülyeségnek, mert minden regiszter a fejben van (már ha a regisztert mint fogalmat, mint konkrét hangképzési pozíciót értem a fejben)
Sztem éneklés közben rohadtul lehet érezni, hogy amikor jol elkapsz egy hangképzési pozíciót, az pontosan hol van, a rezgéséből érezni, pl a nagyon magasak illetve a "fütyülős" tartomány egyértelműen homloküreg-tájékon képződik. az meg hogy jó pozícióban van -e abbol érződik hogy könynedén jön, nem fáraszt, akármeddig ki tudod tartani és a dinamikájával ugy játszadozol ahogy csak akarsz.
Volt egy kolega aki a szájpadot mondta (most ezt hangmagasságtól függetlenül). Itt is vigyázzunk! mert a kemény szájpad az szájüreghez tartozik, onnan hátracsúszik torokra a hang(hangszál erőltetés). A lágyszájpad emelgetésének (ami ugye hátrább van) helyes technikája már más kérdés, ott lehet igazán sokat fejlődni. de azt is reflexizomzat mozgatja, uh nem árt a helyes légzéstechnika.
a "jó tanár"-os megjegyzéssel egyetértek, igen, ez igy pontosabb, a hülyék nagyon rossz irányba el tudnak vinni. és aki soxor túlerőlteti a hangszálait, az egy idő után nem regenerálódik ugy ahogy az eljeén, szoval alényeg hogy vigyázni kell és tanulni. ez egyébként szeritnem adottság is, van aki egész élettében hangszálból énekel és bírja, van aki 5 perc ilyen torkos éneklés után kipurcan. de a helyes technikától még senkinek nem lett baja, akármilyen magasakat is énekelt úgy.
egyébként én 3 évet szoptam mire olyan énektanárt találtam , aki valóban ugy érteztem hogy ért ahhoz amit tanít és jol érez rá a tanítvány hiányosságaira, tévutaira, hibáira. aztán olyan 2 évet tanultam nála, azota pedig autodidakta modon folyamatosan kísérletezgetve énekelek. (a legnagyobb fejlődést hozzáteszem így értem el).
egyébként ha valaki tud jó magán-énektanárt, az tényleg ossza meg mert ritka kincs. és most kéne valaki nekem is mert úgy érzem elakadtam egy szinten.
egyébként linkelgethetnénk felvételeket egymástól, és akkor tudnánk is hogy ki miről beszél, miközben itt osztjuk az észt. mellesleg rengeteget lehet egymástól tanulni!
Az én hangomról bárki azonnal megmondja hogy tenor, kissé magas a beszédhangom is, hát még az énekhangom, de minden énektanér következetesen baritonnak kezelt, azért mert nem vágtam ki magas C-t a második ének órán és rögtön mondták hogy egy közepes bariton vagyok. Majd összetalálkoztam egy tanárral aki mindent előröl kezdett velem, és fél év után olyanokat énekeltem, hogy én sem hittem el.
Így van.
Nekem kimondottan jó tanárom volt, ezt azért le kell szögeznem. Sőt arra is képes volt, hogy belássa mikor kell azt mondania, hogy innéttől már nem tud érdemben segíteni és
így nem aggatott rám semmi feleslegeset, és rosszat.
Mivel írásban értekezünk és nem halljuk a másik hangszínét, ezért kérem senki ne vegye sértésnek amiket írtam. A fórum egy hely az eszmecserére, de mint mindig is mondom, írásban nem lehet erről beszélni, egy "szeminárium" kéne inkább.
Még egy apróság "alhas" dolgot felejtsd el, meg hacsak nem a gázokat akarod kipréselni a beleidből akkor semmi hasznát nem veszed a "pöcsbőléneklésnek". A légoszlopot a rekesznél és a bordaközi izmoknál kell megfogni nem az alhasnál. Te nem véletlenül a zeneakadémiára jársz? Ott tanítanak ilyet hogy lökd ki alhasból.
" Ezt a fejhang-mellhang dolgot felejtsétek el a francba, szerintem. "
Remélem ezt a mondatot te sem gondoltad komolyan?
A mellhang és a fejhang használata, és az anatómiai háttere igenis fontos. Hogy miért? Azért mert az aki ösztönösen jól énekel az millióból egy, ezért tudatosan is gyakorolni kell mire elérsz oda hogy már zsigerből használod.
Amit alul írsz "anatómiai oldal" címmel, az nem rossz, de kísértetiesen hasonlít azoknak a semmihez sem értő klasszikus énektanároknak és opera énekeseknek az okoskodására akik lírai baritonokat erőltetnek Wagner-tenorrá, és hőstenorokat tesznek tönkre baritonosítással.
Most találtam rá erre a topicra, és látom sokan képzavarban vannak, vagy olyat próbálnak magyarázni, amit nem kell (ezzel nem azt mondom, hogy én kurva okos vagyok) de akkro elmondom a tapasztalataimat.
Tanulás nélkül nem lehet énekelni. ez tény, fix. pont. Ez nem azt jelenti, hogy zeneiskolában kell tanulni, de komolyan kell a technikával foglalkozni, fejleszteni ahhoz, hogy ne cseszd szét a hangszalagjaidat. A többit nem nagyon lehet, de a hangszalagokat igen. Sőt, a Garat teteje, gégefő is sérülékeny.
Ezt a fejhang-mellhang dolgot felejtsétek el a francba, szerintem. 2 féle hang létezik: természetes és természetellenes(erőltetett).
A tanárok ezt csak azért mondják el, hogy el tudd képzelni, vhogy megfoghatóvá tenni amit cisnálsz, mert anatómialilag echte nagyon nem az
történik ott bent mint amit elképzelsz.
Anatómiai oldal: az énekhang egy klasszikus gitárhoz hasonlítható. a húr a hangszalagos, a test a felerősíti a rezonanciát, pedig a fejedben lévő üregekkel egyenértékű. Na most. Olyankor mondják, hogy valaki torokból énekel, amikor hangszálból énekel, a hangszál saját rezgését a torok terben illetve a száj térben akarja felerősíteni. Ez mindenképpen erőltetés. akár tetszik, akár nem. Annál szebb lesz a hangszíned és erősebben fog szólni tisztán a hangod, minél kevesebb torok-száj teret mint üreg használsz erősítésnek, és minél többet a felső üregekből.
Arcüreg, orrüreg, homloküreg. Az, hogy így kinek milyen erős tud lenni a hangja, anatómiai felépítéstől függ, ez adottság, minden más pedig tanulható. Továbbá, minél lazább vagy fent, fejben, minél ernyedtebbek az izmok, annál jobban ki tudod használni az üregeket. Ezt ugy lehet elérni ha jó a légzéstechnikát, mert ez esetben nem torokban akarod erőltetni a hangot, hanem alhasból tartód a légoszlopot. folyt. köv....
Garat mendula.
Nekem konkrétan mintha utat nyitott volna a hangnak.
Azelőtt is mentek a dolgok, most szinte bármi kifér a torkomon. És valóban a nagy keresgélésnek vége lett.
Azóta nem gond a Judas, Dio, AC/DC.... persze előtte is
mentek a dolgok, de azóta valahogy könnyebb.
Emlékszem régen azért jó formában kellett lennem mondjuk egy Rudán nótához, most megvan pedig azóta még öregebb is lettem.:)
Én is jártam tanárhoz, igaz nem sokáig mert kb. semmit nem tudott kezdeni a szituval.
Ezt csak a felkészültségre írom, mivel bizonyos fekvés felett
a hangom nem maradt tiszta, és erőltetni akarta azt, ami nem megy, illetve valóban csak erőltetve és így gyorsan fáradnak a hangszalagok.
Aztán belátta, hogy nem természetes ez nekem ami az,
az a Tony Martin, Jorn, Rudán.... vonal, de ezzel meg nem tudott egyszerűen mit kezdeni.
Évekig keresgéltem a hangom, aztán egy felnőttkori mandulaműtét pontot tett a dologra jó irányban.
Egyszóval elég rögös ez az út, és mivel felénk nem tolonganak a tanárok, így jórészt egyedül kellett az utat megjárnom.
Egyetértek, én csak arra céloztam, hogy csak azért nem elsajátítani egy működő technikát, mert nincs pontosan leírva a működése, anatómiája, az balgaság :)
Szerintem egy Énektechnika és Hangképzés fórumon semmiképen sem felesleges 'rágódni' ezeken a kérdéseken. Azért sem felesleges, mert az egész szakmában akkora a zavar ezekben a kérdésekben, hogy az énektanárok zömének fogalma sincs arról, hogy mit is tanít valójában.
Az elmúlt pár napban végigolvastam és hallgattam a singing sucess anyagát. A szöveges anyagban van pár fotó a hangszálak helyzetéről a különféle pozíciókban. Így sikerült megértenem mit ért a hedvojsz és a flazetto alatt. (Általában ezek körül van a legnagyobb zavar).
Egyébként nagyon jó anyag és örülök, hogy a modern irányzatok is elérkeztek ahhoz a forráshoz, amiből a belcanto már több száz éve merít.
Zeneprofesszornak valóban nem kell lenni, de véleményem szerint, alapos és mindenre kiterjedő technikai felkészültség és maximális tudatosság kell a tanuláshoz. Aztán eljön az a szint amikor az előadó annyira magáévá tette a technikát, hogy látszólag szabadon, a technika és tudatosság korlátai nélkül alkot, de aki technikai alapok és tudatosság nélkül, csak a szabad alkotást „utánozza”, az rossz úton jár.
Beszámoló a Brett Manning szemináriumról.
Én egy másik napon voltam, de ezek szerint az apróbb szösszeneteket, amelyek ott improvizációnak, közjátéknak tűntek, azokat a többi napokon is megismételte. Persze nem mondom, hogy ez rossz, vagy jó, de ezek szerint nagyon ki volt találva a szeminárium forgatókönyve.
Nekem nagyon-nagyon tetszik az ötlet, de én sajna permanens időcsapdában vagyok. Melózom és családom van, csoda hogy még jut időm zenélni.
Mindemellett nagyon érdekel mások tapasztalata, benyomása. Az ember mindenből tanul!!! De aki ismer tudja hogy én jobb ha nem szervezek semmit. Nem vagyok valami gyakorlatias.
Én tudok i-t olyan mélyen énekelni (vagy inkább kiadni :), hogy nem rezeg a fejem teteje, de nem értem, ez, vagy az ellenkezője mit bizonyítana.
Amennyire tudom, fejhangnál a szájpadlás tetejére/elejére kell pozícionálni a hangot, de mivel ritkán fejhangozok, ezért nem mélyedtem el benne különösebben.
Továbbra is az a véleményem, hogy pontatlanul elnevezett dolgokon megy a rágódás (feleslegesen), tökre nem ez a lényeg, hanem hogy ami kijön, az jól szól, és feelinges-e, vagy sem.
Az ilyen túlzott elemezgetés ugyanúgy megöli a zeneiséget, mint amikor gitárszólókat hangról hangra elemeznek. Nem ezekben vannak a nagy megfejtések, nem kell anatómia- vagy zeneprofesszornak lenni, hogy jó énekes/zenész legyen az ember, fülre kell csinálni :)
(a műszaki dolgok persze más tészta, erősítőt építeni nem lehet alapok és elemzés nélkül, de játszani rajta lehet anélkül is)
Mindenkinek meg kell találni a saját útját, mert aki folyton mások tanácsait követi, az valójában mások életét éli :)
Hm... Nem is rosz ötlet... Szerveződik lassacskán egy Vintage tali, ha gondoljátok bedobhatnánk, hogy énekesek is jöjjenek és beszélgessenek kicsit. Nos?
Na igen, mint ahogy írtam is már korábban ebben a topic-ban, írogathatunk róla, de jobb lenne egy szeminárium ez ügyben, ahol mindenki megmutatja hogy miről is beszél!
Akkor csináljunk egy kis kísérletet.
Énekeljünk egy jó mély hangot, egy igazi "mellhangot" 'i' hangzóval.
Tegyük a fejünk tetejére a kezünket. Érezni fogjuk, hogy rezeg mint állat.
Most kapcsoljuk ki a fejrezonanciát.
Nocsak. Nem lehet? Hát akkor ez most hogy?
A regiszter kérdés a mai napig ne tisztázott de hagyományosan az ember hangja három regiszterre oszlik tanulmányaim szerint. Tudom nem mérvadó. lehet hogy sokan tévednek de a legtöbben a háromrészes elméletet hangoztatják, és elég valószínűnek is tűnik hogy igaz.
Egy apróság még most leszögezem nem mondom hogy téved bármelyikőtök is, és nem kötekedni akarok, de az tény hogy a hangot máshogy kell képezni fönt és máshogy lent. Ha hiszed ha nem egyenletes hangszín úgy érhetsz el ha felfelé haladva a mellrezonanciát növeled, lefelé pedig a fejed használod. Mert ha mély hangot adsz ki akkor a fejrezonanciával tudod hogy úgy mondjam "fényessé" tenni hogy ne csak egy öklendezés vagy morgás legyen az egész, míg felfelé haladva a mellből adsz többet hogy ezzel ellensúlyozd a magas hangok "világos" színét.
"Szerintem aminek nincs elfogadható tudományos magyarázata az nem is létezik" - arra talán van tudományos magyarázat, hogy miért tetszik egyik embernek ilyen zene, a másiknak olyan, az egyiknek ilyen gitárhang, a másiknak olyan ? :)
Lehet, hogy nem is mozogsz olyan hangterjedelemben, hogy a probléma előjöjjön, vagy egyből, ösztönösen ráéreztél a megoldására. Jómagam is később hallottam a dologról, mikor már énekeltem, és szerencsére kevésbé érint a probléma, de ettől még logikus, hogy ha visítok, azt máshogy képzem, mint amikor brummogok. És innentől kezdve a két technika valahol, valamikor találkozik. De az igaz, hogy nem szabad túllihegni sem ezt, sem más dolgot, a saját utadat járd. Senki sem mondja, hogy mindenkinek minden technikát alkalmaznia kell... :)
Mellesleg rengeteg mindennek nincs tudományos magyarázata (ennek mondjuk biztosan van, de engem nem izgat). Ha nézel ismeretterjesztő csatornákat, akkor láthatod, hogy rengeteg a feltételezés, biológiában, fizikában stb. modellek dőlnek meg nap mint nap, de attól a jelenségek még létez(het)nek.