Felteszek egy verzsönt én is, de nem dicsekvésre méltó. Talán van egy két jó figcsi benne
2010-01-08 17:29 |
#200
E domináns fríg lesz az Hát igen, ha az ember improvizál, akkor azért jóval kevesebb az esély fogósat játszani, mintha kidolgozná a hangokat és futamokat. Én ezt kb. 90%-ban megírtam, és ahogy nézem a reakciókat, bizony volt értelme!
2 dolog miatt kell(het).
Az egyik, hogy felvételkor a nut és a hangolókulcsok közti húr szakasz hajlamos a cincogásra, ami egy stúdiófelvételnél bizony kihallható! Emiatt minden stúdióban minimum hajgumi, de inkább papírzsepivel van letompítva ez a rész! És ugyanez igaz a tremoló tőkéjét tartó rugókra is, azt is ki kell bélelni vmivel!
Másik dolog, hogy sokan bizonyos technikáknál előszeretettel használják, pl. string skipping tappingeknél, netán legatós tappingeknél, ahol a jobb kéznek kevesebb lehetősége akad a tompítást elvégezni!
Én leginkább az első ok miatt használom, bár az ember sok időt spórolhat- és így pénzt - ha felvételeknél (üreshúros játékokat kivéve) ráhúzza az első bundig..
Az eleje egy D mixolíd legato futammal indul, utána A dór és A blues van keverve a lassú részig, ahol aztán A moll következik, zárásképp pedig egy E domináns fríg-el zárom ezt a részt.
A durvulás résznél A blues, A pentaton, A dór és A moll arpeggiok vannak, a modulációnál meg felmegyek H dórba..
Kb. ennyi a történet
Úbazzeg,ne is mondd,a héten már 2x voltam különórán,rászántam magam így 5 év szenvedés után,h felbéreljek vkit,h tanítson meg De ahogy most állnak a dolgok,remélhetőleg utoljára megyek egy hét múlva belőle.
Ja,vágom,tehát egy Am harmóniafűzésben az E dúrra játszott összhangzatos Am adja az E fríg móduszt.(Vagy kiderül,h mégsem vágom ) Köszi mindenesetre. Elméletet kellene tanulnom...
Sima frígben nincs másfél hangos lépés. Moll hangnemben, ha dúr van az 5. fokon, na oda lehet nyomni az összhangzatos mollt.
Pl. a-mollban van ugye E-dúr (e, g#, h) 5. fokon. Az összh. mollban a 7. fok van felemelve (g#), hogy összepasszoljon az E-dúr tercével.
Újra bemásolom, hátha:
Szerintem érdekes és talán hasznos is lenne, ha kicsit dumálnánk a szólókról. Hogyan építettétek fel, milyen elgondolások szerint, milyen skálákat használtatok, mik a struktúrák a hangnemváltásoknál, stb.
Kezdem én
Az elején Am-D-re sima a-blues figurákkal indítok (pár szinezőhanggal megdobva), bár a D-dúr akkordokra d-dó pentaton hangokat hangsúlyozok pár helyre (pl. h). Ez amolyan sima felvezetés.
Az azt követő váltást egy átvezető motívummal oldom meg, hogy átíveljen a hangnemváltáson. A Hm-E7b10-re sima h-mollt nyomok, az e-re érve megint az e-blues hangjait hangsúlyozom.
Amikor újra visszavált a-mollba, ott is átvezetem egy egészhangú skála-motívummal (e7b10-re), ez azért teszem, hogy az alterált hangok révén kapjon egy kis disszonanciát.
A lassulás előtt a-dórt használok.
A lassú résznél a-moll megy, a végén Hfélszűk-és E7b10 aktuális akkordhangjait variálgatom, meg az f-melodikus moll 7. módusát tettem a legvégére.
Amikor újra "beindul", ott a-dór megy; a hangnemváltás előtt megint egészhangút használok, megint csak átívelem egy motívummal, hogy ne legyen sablonos egy sima beérkező hanggal.
Amikor ismét vált, oda h-dórt játszom és meg is tartom a végéig. A zárásnál (C-dúr) akkordhangokra érkezem (e,g,h).
Persze nem gondolkodom ám játék közben ilyen okostojás módon, nem félreérteni! Csak utólag kerestem így vissza.
Szóval ilyesmire gondolok. Engem érdekelne, Miki, vagy Scele, vagy Jónás T., ti hogyan gondolkodtok 1-1 szóló közben!
Az Em-ban megegyezik a fríg módusszal? (télleg láma vagyok,csak mintha vhol láttam volna vmi oktatóanyagban,hogy az A harmonikus moll Em hangnemben a frígnek felel meg)
Na ez már végig fasza lett,dallamos,befogadható,nem akar erőltetetten fusion lenni,csak simán kurvajó dallamok és ésszel elhelyezett ízléses tekerések vannak benne. A lassú rész végén nagyon bejön,amikor átlépsz arra a kicsit keleties beütésű skálára (fríg talán? modálisokban nagyon gyenge vagyok...). Az ilyen produkciókat hiányoltam,amikor írtam tegnap.
ezt azok a fusion gitárosok szeretik csinálni, akik üres húrokat nem, de sokujjas tapping-et annál többet alkalmaznak, hogy ne csengjenek össze a húrok, amikor mindkét kéz a gitár nyakán operál
Az egyik kedves barátom is 'tudta a barót' egészen kb. 1995-ig, amikor is jöttem én, és kézbe vettem a 30 éves Orfeus akusztikus gitárját.
Fogtam valami akkordot, és megnyúlt az arcom......
A srác is így hangolta, mert azt hitte, így kell.
Egész sok akkordot, dalt megtanult így, én meg szóltam, hogy ezt nem így kell ám, és áthangoltam neki normálba... Kezdhette elölről az egészet.
Aztán azóta belejött.
(és beállt a szürke masszába )
Ha ráteszed a hajgumit akkor nem rezegnek be az üres húrok játék közben, és tisztább lesz a felvétel, meg érthetőbbek a hangok. Erre a célra kitűnően használható még pl. p.zs. :)
tompítják vele a nyereg felett a húrokat vagy van aki lehúzza első fekvésre és akkor tompítja az üres húrt és így nem kell pontosan játszania... satrijani a videóján a funkys résznél fejkendővel tompította le a húrokat úgy csapkodva játszik funkyt:)
Szerintem érdekes (és talán hasznos is) lenne, ha kicsit dumálnánk a szólókról. Hogyan építettétek fel, milyen elgondolások szerint, milyen skálákat használtatok, mik a struktúrák a hangnemváltásoknál, stb.
Nah, 3 vízhólyaggal az ujjhegyeimen nem vagyok többre képes, és már türelmem sincs kivárni, míg meggyógyulnak, meg sajnos több időt sem tudok erre szánni, úgyhogy bár lehetne jobb, ez most ilyen lesz:
Magyarországon azért már lehet találni pár kvártos manust, én egy kezdőt nem beszélnék le róla ha érdekli, de nem is csinálok neki különösebben nagy reklámot. Ha kérdezik elmondom megmutatom de nem agitálok. A Gergő fiam 6 éves lesz áprilisban 2 éve "gitározik" de őt kvártban fogom tanítani
sceletor a 98-ba tartozik, szvsz.
ez a felosztás pedig az én véleményem volt. a véleményemet pedig az itt, fórumon bemutatott produkciók/teljesítmények alapján mondtam.
Nem, sajnos nem tanított soha senki, csak látta egy ismerős, aki valamikor játszott gitáron. Mondta, hogy jó jó, egész szépen megy már, csak olyan furán fogod a hangokat. :)
...ugyanis a fórumról konkrétan két emberrel találkoztam és így látatlanban gőzöm sincs, h ki milyen. de mára eleget offoltam, sztem tényleg hagyjuk abba.
Látod, te már akkor tudtad a barót, majd jött a tanárbácsi és elnéző mosollyal visszahangolta a gitárodat. De ez érthető is, higyen a sok millió gitárosból igen kevésnek jutott az eszébe hogy ebben a hangolásban a mai kor gitárjáték logikusabb. Erős a tradició és ez él tovább
én meg ilyen hangolásban kezdtem gitározni, kb. 1 évet így játszottam, mert nem tudtam hogyan is kell hangolni igazából és elsőre így volt egyszerűbb szólózni...
Persze ez a legjobb megoldás... jártam hozzá, tehát nyugodtan utálj már csak ezért...x v y párti vagyok a politikában, tehát tessék ide lőni! mindenki azt rak ki a netre amit akar. de nem tudom, hogy miért kellett neki olyan gorombaságokat írni amin akárki felháborodik. és ha nem hagyom abba a mentegetését, akkor mi lesz? mindezek felett én tisztelem a te munkádat (is) és a maradék 98% fórumlakóét is, aki őt legitározza és aki az így meghatározott szinten tud gitározni, annak minden elismerésem és példaképnek tekintem. GITÁRTUDÁSILAG.
Köszi!
A sebesség szerintem nem nagy szám, jól használni annál inkább. Én úgy tekintek rá, mint egy eszközre a sokból, amivel kifejezheti az ember, amit akar.
A videó(id)dal kapcsolatban pedig tovább megyek: egy pár hang annyira beégett az agyamba még az első videóból, hogy utólagos engedelmeddel "átmentettem" a szólómba. Egyszerűen mindig azokra vitt rá a kezem, nem tudtam mit csinálni Még jó, hogy kivetted a versenyből
Tudod ez azért jó példa, mert ő nem játszik bonyolult dolgokat, és mégis jó. Ez attól baró, hogy JÓ TEMPÓBAN van és JÓ a SOUND!!!! Ez elemi fontosságú. A legegyszerübb ritmusképlet is ha jó tempóban van és szépen megformált hangokkal van előadva az maga a tökély!!! (lásd Robben Ford a sound és motívum király!!!!!)
Nézd, én amint írtam is, nekem ez a tekerős tetszik jobban, mert ilyen embertelen és magas szintű darálást ritkán lát az ember, és tőled még amúgy sem láttam ilyet soha, csak a legendákat , úgyhogy én nagyon élveztem!
Amúgy éppen ezen videód kapcsán fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy csinálnok egy másik szólót, mert kevésnek érzem az elsőt
Én 7 éve gitároztam már amikor átálltam. De nekem azért volt egyszerű dolgom mert addig csak klasszikus és spanyol zenét tanultam. Amikor elkezdtem jazz-t tanulni (skálkat, akkordokat) akkor azt már mind kvártban tanultam. Az átállás 1987-ben történt.
Szerintem ha valaki megtanulta a skálákat és az akkordokat már, akkor nem érdemes ezzel bíbelődni. Azzal együtt azért mindig akad egy-két növendék aki kedvet kap hozzá.
De hangolgatni ide-oda semmiképpen sem szabad, mert beletörik az ember feje...)))) az enyém legalább is bisztosan. Én azóta nem hangoltam vissza....))))
Normálban úgy játszanék, mint ti kvártban))))
Persze! Ez igazából csak "dili". Pont azon gondolkodtam mikor mindkét videóm fent volt, hogy basszus, tényleg ilyen versenyre nem biztos hogy az a jó (vagy figyelemfelkeltő) ha olyan verziót gitározunk, amit mondjuk egy lemezre feltennék. Én például a most versenyben lévő szólómat biztosan nem tenném fel a lemezemre, mert zeneileg nem indokolt. Viszont itt más a cél. Sokkal inkább a figyelemfelkeltés. Arra pedig ez a videó sokkal jobb. Ezért cseréltem le. Nekem végül is az egészben a kapcsolatteremtés a lényeg, és az ahhoz megfelelő felvételt készitettem el. Mert pl. ha valakinek az érdeklődését felkeltette a gitározásom, akkor talál elég más videót is rólam ahol egész másokat gitározom
A kvárt hangolásnak egy nagy előnye van:
Az akkordok fogásai és a skálák ujjrendjei sokkal egyszerübbek, mert a hangközlépések a szomszédos húrok közt mindenütt megegyeznek.
Normál hangolásban az E dúrnak az A dúrnak és a D dúrnak is más-más fogása van első fekvésben. Kvártban ugyanaz a fogása függetlenül attól hogy melyik húron kezded. És ez nem csak a dúrra vonatkozik hanem az elképzelhető összes akkordra.
Ugyanez a helyzet a skálákkal. Mindegy melyik húrról kezded, az ujjrend mindig ugyanaz, amíg normél halngolásban ez nem így van.
De itt el kell felejteni az akkordos vagy más szóval barrés gondolkodásmódot. Hogy az "alja" és a "teteje" ugyanaz. Ez itt nem működik. Ezzel együtt nem mondanám hogy az első fekvéses tábortűzgitározás ne működne. Csak nem abban a hangnemben.)))
Amíg normálban a #-es hangnemek a dominánsak, addíg kvártban a b-ek.
Ez a srác bejelölt engem a YouTube-on, és azért érdekes mert ő az egyetlen külföldi kerek e világon aki szintén kvártban hangolja a gitárt! Úgy hogy kedves Harry ha így akarsz gityózni akkor át kell hangolni kvártra!)))
Igen azért és nem azért mert nem "olyan". Jó, hogy te is látod ezt.
De szerintem úgy zusamme a fórumot olvasók-írók nagy részének szántad (de egyáltalán miért?...) és nem nekem személyesen, tehát nem boncolgatnám tovább.
Nem kéne szóba álljak veled, tekintve, hogy jártál hozzá, és mégis pozitív dolgokat írsz, mikor a vak is látja és a süket is hallja, hogy mi is a fene nagy igazság..
Mindenesetre azon gondolkozz el, hogy miért is kelnél olyan ember védelmére, aki teljesen önszántából osztotta meg a világhálón a "produktumát", amelyekre ráadásul felettébb büszke???
Aki kurvának áll, ne csodálkozzon, ha megb..ák, tartja az örökbecsű mondás, úgyhogy jobb lesz, ha abbahagyod a mentegetését!
szerintem nézz meg egy-két videót a honlapján, amikben ő gitározik. aztán gondold végig még egyszer a "mennyit tud" dolgot. állítom, hogy a fórumlakók 98 %-a legitározza. (én a maradék 2%-ba tartozom )
Szerintem a "sztár" zenészek megtehetik, hogy otthon ülnek vagy a stúdióban és kimatekolnak nagyon fasza szólókat adott esetben, de biztos benne van, hogy egykét dolgot elcsennek ők is.
Persze, ezt a legegyszerűbb. Csak azért, mert vki olyan amilyen, fogjunk össze és húzzuk le. Gratulálok. Amit tett, jogosan tette. Csak azt nem vágom, hogy miért kell helyből a másiknak menni ebben az országban...főleg úgy h nem ismered, nem tudod, mennyit tud stbstb.Végeztem.
Szerintetek a sztár gitárosok csak saját szerzeményt játszanak, vagy esetleg megvesznek amatőröktől jól sikerült darabokat?
Úgy értem megkeresik a sztárokat, és eladják nekik.
El tudom képzelni simán.
Szerintem felejtsük el az emlegetését, mert látható, hogy aki nem ismeri a történteket, annak az jön le, hogy ez egy közismert gitáros. Pedig még csak egy zenekarban sem tag (vagy csak nem reklámozza), kizárólag az interneten terrorizál az alkaros tremoló-pengetésével pár videóban.
No jó, kis komolyságot ;)
Ezt a csókát meg vegye már ki vki innen alulról.
Pakoljatok még videókat, ha tudtok.
Valaki említette itt a régebbi versenyes videókat is, azok is bekerülhetnének, nagyon jók voltak azok is!