Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
A tipikus wah hangzáshoz folyamatosan, valamilyen ritmus szerint kell lenyomni és felengedni a pedált. A végállásban természetes hogy ilyen a hangja.
Amúgy milyen márkájú pedál ez?
amikor nyomogatom a pedalt nagyon jól hanzik szerintem, felvétel kicsit torzra sikerült de itthon erősítővel dögös hangja van. viszont ha a pedalt teljesen kiengedem nagyon bántja a fülemet a hangja :S ha teljesen lenyomom a pedalt 1 fokkal jobb de az sem az igazi. tudok erre vmit tanácsolni? vagy ez az effect direkt így van kitalálva h nyomogatni kell végig. mert ebben a solomban van 1 ilyen kiálás ami 0:5 nél csinálok, és nem tudom hogyan oldjam meg az effectezés részét. másik effectre nem kapcsolhatok át, mert az nagyon ronda lenne.
Ahogy ígértem, itt érkezik a vélemény: úgy nézem, hogy jó úton jársz, egyben van a technika, kontrollálod szépen a dolgokat, külön tetszett a többszöri pickupváltás is. A szóló felépítése is alapjában véve rendben volt, végig kitartott a lendület és nem volt olyan rész, ami leült volna.
Én nem kezdtem volna ilyen magasan, vagy ha a nyitó 2-3 hangnak esetleg mégis magasat választottam volna (mert ezek a hangok szépen indították a szólót), akkor utána jobban elmentem volna a mély hangok felé (a gitárnyakon is az első néhány bundhoz). Kicsit dobozba tud záródni egy szóló, ami helyileg nem mozdul el sokat.
A másik javaslatom az, hogy próbálj több szokatlan ritmust használni. Ez lehet csak egy-két váratlan hang, pl. olyan ritmikai törések, érdekes megoldások, mint 0:12-nél a késleltetett nyújtás volt (és az nagyon kellett oda). Egy kicsivel több szünet is jól tud jönni, persze ez stílus- és számfüggő. Ehhez az alaphoz elfért volna kicsivel több.
A harmadik ötletem az, hogy vigyáznod kell arra, hogy ne a skálák, arpeggiók vezessék a játékodat. Te vagy a főnök, a skálák viszont hajlamosak átvenni az irányítást úgy viselkedni, mint a vasúti sín: ha rákerülsz, akkor pontosan tudod, hogy merre fog menni a dolog. Ez egyben jó is és rossz is tud lenni. Én is szoktam a frázisok uralmával küzdeni, az ujjak már mennek is a jól ismert alakzatok és sorrendek felé, nagyon ébren kell lenni és előre kell gondolkozni, hogy ezt elkerüljük. (Néha persze jó, ha van egy szabályos fel- vagy lemenő futam.)
A megoldás az, hogy rengeteget kell improvizálni, és ott a legvadabb és legborultabb dolgokat is bevállalni, és így bővül a tapasztalat és a repertoár is. Próbálkozz nagy hangközökkel is, és akkor a skálás hangzást el lehet kerülni. Ilyen volt pl. valamelyik nap a 12-17 ötlet, amit feltettem.
És az is fontos, hogy rengeteg gitárost nézzél és hallgass, és elsősorban a ritmusvilágukat kell beolvasztani a saját zenébe. Lehet, hogy az illető egy alterált skálát játszik éppen, de a ritmust fel tudod használni egy pentaton futamhoz. Én nemrég egy Kenny Garrett szaxofon-ötletet vettem át, ahol bővítettes őrültködés folyt, de a ritmika és az adagolás teljesen átvehető volt pentatonhoz is.
Úgyhogy ahol most tartasz, az már egy magas szint, innentől a finomságokra, a váratlanságra, az újszerűségre, a részletekre, az egyediségre kell majd már figyelned. A következő lépcsőfok a "from Good to Great" lesz majd, folyamatosan kell kialakítanod a saját zenei világodat, a saját jellegzetes dolgaidat.
Én elsősorban dallamos, mollos környezetben használom. Bluesra is alkalmas, csak akkor úgy kell elrendezni, hogy ne legyen benne kis szext.
A Zenith-es példában a hangnem E-moll (legalábbis ebben a részében), és így a G-húr 17. bundja (C hang) a hatodik fokot képviseli, azaz egy E-blues esetén ezt mindenképpen C#-re kellene változtatni.
Ugyanez a helyszín egyébként A-mollra is alkalmas, mivel ebben a "szintetikus" skálában nem szerepel sem az F, sem a F# hang, azaz 0 és 1 keresztben is működik.
És persze a többi modális hangnemben is, tehát F-lídtől D-mixolídig sok mindenhol (a lényeg, hogy 0 és 1# legyen az előjegyzés ez esetben is).
A perfectpitch.com javasol egy 95%-ban működő módszert az abszolút hallás kifejlesztésére. Jól hangzik, amit ígérnek, nem csináltam meg a kurzust, de hihetőnek tűnik és nagyon hasznosnak tűnik.
A relatív hallás sokkal fontosabb, és ez jól fejleszthető. Az abszolút hallás olyan, mint egy 10 millió dolláros kastély: ha van, akkor örülünk neki, ha nincs, akkor megvagyunk nélküle (és megszerezzük más úton, például relatív hallásunkat fejlesztését követően megírt zenék bevételéből)
Próbáld ki a Seventh Wonder-t, nagyon jó prog.metál csapat (inkább a dallamosabb, kevésbé metálos vonulatba tartoznak), és elvileg ők normál hangolásban vannak, emlékeim szerint.
Na látom kicsit pangunk (úgy látszik mindenki rohan konzultálni:), úgyhogy bedobok két témát.
Volt már itt szó az abszolút hallásról. Találtam egy oldalt, ami ezzel foglalkozik, Vélemények?:)
Második pedig: tudna valaki ajánlani valami standard hangolású progresszív metálos őrületet? DT, Darkwater ilyesmi, csak ahogy tudom ők eléggé lehangolják a gitárt, nekem meg nincs kedvem leszedni a satukat, beállítani a csavarokat és így tovább a tremolós gitáron.
Tamás leckéit is nézegetem, lapozgatok visszafele, de szeretnék komplett számokat is tanulni.
Hogy be tudjátok lőni a szintemet: jelenleg az Iron Maiden Revelations-jét tanulom, de előtte volt már Metallica Fade to Black illetve Orion is, szóló terén eddig a csúcs a Morning Star volt Vinnie Moore-tól (70-75% körüli sebességgel).
November 11-én és november 18-án 17:00 órai kezdettel van lehetőség egyórás személyes gitár-konzultációra. Ha úgy érzed, hogy új lendületre van szükség, vagy nem megy jól a zeneelméleti tudás átültetése a gyakorlatba, esetleg mindig hasonló dallamok és ötletek jönnek és szeretnél ezen változtatni, akkor szívesen segítek ebben.
Jelentkezés és egyeztetés: info (kukac) jonastamas (pont) com
Mailben pontosan megbeszéljük és vázoljuk a kihívást, és ennek alapján készülök fel a konzultációra, ötletekkel, anyagokkal, kottákkal és javaslatokkal, helyi zeneírással, közös improvizálással.
Mindenkinek ajánlani tudom a tiszta kvartokból álló skálák kipróbálását. Ha egy húron belül 5 bund szélességben játszunk hangokat, és ezeket az alakzatokat egymás alatt több húron is megszólaltatjuk, akkor nagyon érdekes, friss és "kanyargós" hangzást kapunk.
Ennek az érdekes hangzás az az oka, hogy a húrváltásnál megismételjük az előző hangot (pl. H-húr 12 = E-húr 12). A G-H húroknál, a hangolás miatt pedig egy kis szekund jelenik meg (a G-húr 17 fél hanggal magasabb, mint a H-húr 12). Így a szokott, skálaszerű, szekundos mintázat helyett kvart-ismétlés-kvart-ismétlés-kis szekund-kvart-ismétlés...stb dallamvonal jelenik meg.
Legalább ilyen érdekes, ha megfordítjuk a húron belüli sorrendet:
Ilyenkor a sorrend kvart-szeptim-kvart-szext-kvart szeptim (pl. az első 5 hang: E-A-H-E-G).
Természetesen a sorrendet fel is lehet keverni kicsit, hogy ne tűnjön túl mechanikusnak (bár ez a skála még sorrendben is nagyon frissnek hat, ellentétben a szokvány szekundos skálákkal). Mutatok egy példát is, ez a Jam Track Central-nak készült Zenith videóból való, 3:40-től kezdődik az a rész, ami a lenti kottán található. A kottából jól látható a kvartos skála, a sok 12. és 17. bunddal, a sorrend felkavarása, valamint az ütemen belüli áthelyezés is (nem hangsúlyos ponton kezdődik a futam). Később a helyszín is változik 13. és 16. bundokra, majd ismét visszavált a 12. bundra, és egy lecsúszással átadja a helyét a következő ötletnek.
Abból is van kismillió szín. Kék, zöld, türkiz. a lényeg, hogy piros ne legyen. Így rá vannak kényszerítve, hogy egy kis vérrel feldobják a saját és egymás kollekcióját!
Ő is egy ilyen buliról jött:
a jó hír: színmintát a legegyszerűbb, kiválasztod a legzöldebb zöldet, vagy kérsz tőlem mintát
a rossz hír: nem fognak tudni olyat keverni.
a jó hír: mindegy milyet kevernek, működni fog
hát én inkább paravánt eszkábálok, csak rá kell venni magam a famunkára. van itt deszka dögivel. nem értek én sem a videóhoz, de nekem logisztikailag sokkal ésszerűbb. (Mohamed nem megy a falhoz, hanem mögé kerül a paraván.) különben az építési reflektor színhőmérséklete sem egyezik meg a műfénnyel. ugyanakkor a műfényé sem a napfénnyel. biztos van igazság, de azt elég drágán mérnék, hogy amatőr szinten megérje.
arra jutottam, hogy kevertetek egy löket pantone 354c színú zöld falfestéket oszt csókolom
szerintem jó lesz, hacsak el nem hajtanak ezzel a szinkóddal ződebb mezőkre
nyilván van profi és amatőr megoldás
én az "ámátőrt" eröltetném
ha lenne szinmintám, vagy a szinkód akkor valószinüleg befáradnék egy festékkeverőhöz és kevertetnék egy jóadag truttyot és rááldoznék egy kiszemelt falfelületet.
szerintem ez lenne a tuti, mert nem gyűrődik
a vászon félmegoldás, de ha működne akkor "bánnyakánnya"...
bár ilyen egyszerű lenne...
a 'broadcast' chroma key kék és zöld szövetek ára négyzetméterenként kb. 3000Ft.
ez nem véletlen.
ugyanis ezeknek a színe nemcsak hogy homogén, hanem nagyon 'tiszta' kék és zöld, tehát a visszavert fény spektruma alig tartalmaz mást, mint kék vagy zöld.
tehát lukasztásnál a kulcsot szűkebbre tudod venni, szűkebb spektrumot kell figyelembe venni.
így sokkal kevesebb a probléma a 'necces' részeknél (árnyékok, lábárnyék, élek, reflexiók, sötét hasznos részek)
de van egy másik megoldás is.
32 ezres körül lehet kapni olyan amerikai, színhelyes festéket, amivel szintén tökéletes eredmény érhető el.
25-30m2 felületre elég, és tapad, fed mint állat (ROSCO). Mosható, járható.
van mindenféle színben, nemcsak chroma key színekben.
Szerintem maga a zene nagyon jó, van benne dög, ritmika, minden ami kell. Sajnos a felvevő eszközön látszik, hogy nem a legjobb, és ez picit csorbát ejt rajta, de maga a zene nekem tetszik.:)
Sziasztok!
Tamás, ha időd engedi, lenne majd kedved írni egy kritikát az alábbi pöntyögésemről?
Köszi előre is, és hatalmas gratuláció az eddig elért eredményeidért!
Amit én vettem, az kicsit nagyobb volt, 180x280 ha jól rémlik, úgyhogy abból egy elég is volt. A színe kb. ilyesmi: benetton-zöld
Igen, a chroma key effektnél mintát tudsz venni, úgyhogy bármilyen zöld lepedő esetén működik a dolog. Két fontos feltétel van: a ruhádban ne legyen zöld (hacsak nem akarod a ZZ Top: Rough Boy című videoklipjének szólóját reprodukálni), és a lepedőt nagyon egyenletesen kell megvilágítani (ehhez az is kell, hogy gyűrődésmentesen legyen feltéve).
ha belekattintassz a szinmintás képbe akkor látszanak valamennyire a lepedők szinei.
kérdés, hogy ez a szin-e illetve méret-e illetve az ára. ebből kettő elvileg elég is lenne... (egy mögém, egy a padlóra)
na jól körbeszimatoltuk ezt a dolgot.
egyébiránt azt hiszem, hogy greenboxnál lehet mintát venni a háttérszinből és azt fogja szűrni a szerkesztő. (nem használtam még ilyet soha, de így lenne logikus. ekkor végülis simán rátanítható az aktuális "ződre" )
már csak tudományos érdeklődésből is csinálok valami extrém dolgot. de ha egy kultikus helyen akarnék vidijót forgatni ezzel elvileg még azt is meg lehetne oldani.
mondjuk nem gondolom, hogy virgáznom kjéne a Pápa mellett celebrálás közben
Pamutvászon lepedő
Raktrári kód: 102500166
Márkanév: CLARA
Listaár: 2050.00 Ft
Fogyasztói ár: 1294.00 Ft
Jellemzők
Méret: 150*220 cm
Szélesség: 150 cm
Hosszúság: 220 cm
Szín: zöld
Alapanyag: 100% pamut
Meglepődtem volna, ha azt mondod, hogy gondot okoz, mert a videóid alapján jár a kezed rendesen. :)
Egyébként én küszködök most ezzel, de remélem sikerül gyorsan megtanulnom.
Valaki kérdezte itt pár napja, hogy váltott pengetés gyakorlására mit ajánlunk. Na, én épp ezzel szenvedek, bár nekem nem a váltott pengetés okoz benne nehézséget (hanem tisztán kijátszani azokat a k*rvagyors szextolákat...), de szerintem amellett hogy szórakoztató a dal, a fő téma jó a váltott pengetés gyakorlására:) Hajrá!
Én a Bétexben kaptam extra nagyméretű Benetton-zöld színű lepedőt, itt érdemes megpróbálni. Abból a típusból már csak pár példány volt, de remélhetőleg azóta nem vett senki, mert őszintén szólva ritka ronda. De filmezéshez nagyon jó.
hát jó, bevállalom, hogy alulképzett vagyok a lédigagyihoz ;-P
sőt! AGYILAG AKKORA ZSENGE VAGYOK, HOGY ESZEMBE NEM JUTNA ILYEN TÉMÁT VÁLASZTANI, valószinüleg idült "májszínizmus" és "romeomérgezés" okán
Ez az anyag az #5300 folytatása. Michael Dolce ausztrál gitáros zseniális G-blues szólója. Az első rész sima blues elemekből állt, egy egész finom domináns líd beütéssel. Érdemes megfigyelni, hogy a mai rész (a felvételen 0:07) milyen gyönyörű kontrasztot alkot a nyitó résszel, mind a ritmika, mind a hangok sűrűsége, mind pedig az inside vs. outside játék tekintetében.
Michael a mai részben a fél-egész skálát használja, néhány kromatikus kötőhanggal kiegészítve. A kotta+TAB alatt az ujjrendet is beírtam. Folytatás következik hamarosan!
Nem arra volt ő kíváncsi, hogy hogyan improzol, hanem hogy a gitár hangját hogy kevered ki. Mert tényleg elég gagyi ez a része, már ne haragudj.:S
Neked is teljesen más érzés lesz egy jó szandon játszani, meg az emberek is szívesebben hallgatják.
Utána pedig felhívtam egy gitártanárt kb. 1.5 év kihagyás után.
A sárkányhátszínen kívül a Timeless Hour sokszori meghallgatása is hozzájárulhatot ehhez.
Ez a Pinnacle Studio-hoz készült, kifejezetten videózáshoz használható, csillogásmentes zöld anyag, a megfelelő színhőmérséklettel, 4700 Ft-ért kapható a fenti linken.
Utána vettem egy sima zöld lepedőt, ami nagyobb, és most ezt használom. Ez nem a filmes zöld, hanem sima "lepedőzöld", de elvileg működik:-8
Amúgy a fenti linken levő zöld textilt el is szeretném adni, úgyhogy nézd meg a linket, és ha a mérete megfelel a számodra, akkor szólj, és valami sárkányos kedvezményes áron oda tudom adni.
tudom ez nem a vidijó topik, de nekem is lenne egy kérdésem az itt jelenlévő "szagértő" Urakhoz.
mégpedig az, hogy a greenbox alaphátteret hogyan érdemes kivitelezni illetve milyen "ződ" kell neki. csak csinálnék én is egy sarkot, ahol normálisabb vidijók teremhetnének
Tamás te milyen háttérre alkotsz?
jah ritmikai hibákra nem kell felhívni a figyelmem, amúgy tamás jó ez az alap csak 1 baj van vele h minden jól szól rajta amit játszok, és improm ez miatt nem született