Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Köszönöm szépen a dicsérő szavakat.
cserébe én meg adok egy tanácsot festéssel kapcsolatban: Sárkányvérrel kell festeni mert az nagyon tartós kültéri használatra is.
Én is azzal festettem a kerítésünket.
elöször elnézést kérek ha ez tilos, vagy ehez hasonló, nem akarok itt reklámozni semmit csak ehez a reklámhoz készítettem gitáraláfestést, hát nem tudom mit gondoljak róla, hogy hogyan sikerült, kiváncsi vagyok a véleményetekre h milyen lett :)
Így van. Analógban is ugyanúgy szól a dolog tőle mint digitálisban.
Nincs kottája semelyik művének, sosem írta le. Egyik interjújában mondta, hogy egyes hangszerei olyan öregek ,hogy a koncerten bármikor elromolhatnak.
Az élmény leírhatatlan...
hát pl. az Aero, amit meg is tudok nevezni. az eléggé hátszőrállító. meg sok dal hasonló nála. tehát inkább azt mondom, hogy nem ez a echte bulizós tüctüc dolgai.
Szia Imi, köszi! Nem megszokott lett az biztos. Talán ki kellett volna tartani a shuffle/triolás ritmusoknál, a páros tizenhatod talán túl arcba tenyerelős ebben a körítésben. (Persze sokat hallgatva megszokható, mint minden. ) Milyen hangnemet használtam? Igazából ott a másik kakukktojás.
Olvastam a soraidat és erre szeretnék pár sort írni.
Művészek levezetik e a feszültséget " témában" :)
Szerény véleményem szerint a zene egy szócső is a művésznek. Pl. ha nem tetszését szeretné kifejezni mondjuk a háborúk miatt és emiatt pipa a politikára vagy az emberekre akkor a zenével "kiadhatja" magából ezeket a nyomasztó érzéseket.De lehet pozitív is az érzés szerintem, egy ballada személyében pl. Én így gondolom.
Én nem vagyok művész, de nagyon nehéz felidegesíteni és általában nem vagyok feszült. DE!!!
Járok futni. Nagyon jó. Közben zenét hallgatok amit abban a pillanatban szeretnék. Kikapcsol csak én és a zene, frenetikus néha aludni sem tudok :)
Csak ajánlani tudom.
Szia Tamás!
Nagyon szépen köszönöm az elemzést!
Ráhajtok majd a gyors részekre is megpróbálok egyre többet gyakorolni!
Lassan vége a festésnek aztán hajrá neki a gitárnak.Mégegyszer köszönöm!
meg azt akartam még írni, hogy egy akkordos kíséret (hívjuk akár single chord vamp-nek) elég sok skálát "elbír". pontosan ezért érdemes figyelni a hangokat, mert attól (is) más lesz hangulat.
egyébként ez az impro úgy jót hogy közbe nem gondoltam se skálára se semmire... ritmikát se találtam el úgy ahogy kell, de nem érdekel már asse :D jó ez így :D lehet kicsit most enyhült a szigorúságom magamhoz de kicsit szabad akarok lenni belefásultam mikor kerestem a lid skálák fokait meg a mixolid-ét :D
a feszültséget levezeti, lelket, szivet gyógyít a zene. (legalábbis ezt mondják) én telejsen egyet értek ezzel, saját tapasztalatomból. nagyon sok feszültséget vezetek le a zenével és ha eltalálok egy olyan dallamot ami pont kellet az én lelki válagomhoz :D akkor mondhatni kifejeztem magam úgy hogy nem feküdtem be egy pszihologus kanapéjára beszélgetni :D
egyébként erre az alapra próbálgattam amit írtál tamás, külömbség van, de hatást vagy nem találtam, vagy nem hallom ki belőle. még a hangnem kívüli hangok is nagyobb feszültséget keltenek bennem mint ha a lid skálának 1.3.4 fokból próbálnék dallamot alkotni... hát mondjuk még nem teljesen értem de majd kiforja magát remélem.
Na megint hatalmasat segítettél, el nem tudod képzelni mennyire!
Hihetetlen, hogy ezek a gondolatok amiket leírtál, ott motoszkáltak a fejemben, nem is annyira tudattalanul, de így már ráébredtem teljesen.
Ami még ennél is nagyobb segítség volt az az írás: talán emlékszel rá, és mások is akik aktív olvasók itt, hogy nálam sokáig ez a zene vs. írás belharc sokáig fennállt. Ezzel, hogy le is írhatom, tulajdonképpen rájöttem, hogy ha nem megy a zenélés, mert épp olyanom van, kiírhatom ezt magamból, és ha az írás nem megy, akkor fordítva. Kiegészítheti egymást a kettő, ha akarom.
Köszönöm!:)
Egy kérdésem lenne még, nem csak hozzád, másokhoz is, akik esetleg alkottak már saját zenét: szerintetek mennyire igaz az, hogy a művészek az adott művészeti ágban ha alkotnak "levezetik a feszültséget"? Mint egy nem művész pl, ha elmegy edzeni egyet, sétálni, vagy megnéz egy filmet este, ha feszült napja volt. Szerintetek ez mennyire igaz, és mennyire mondvacsinált dolog?
Igazából erre lehet hogy egyszerűbb válasz van, mint hinnéd: mindenkinek rengeteg hiedelme van magáról, amelyek egy része segíti őt, egy része meg nem. Pl. ha valaki tudja magáról, hogy ő pontos és nem késik el találkozókról, nem mulaszt el határidőket, akkor ez a hiedelme segíti őt abban, hogy nyugodtan készüljön, ne kapkodjon és így valóban több esélye lesz, hogy pontos legyen. Egy másik példa: ha valaki azt gondolja, hogy "próbákon jól eljátszom a számokat, de koncerteken mindig becsúszik csomó hiba", az koncertek előtt/alatt idegesebb lesz, és valóban befigyel a váratlan Fisz a D-mollba, a közönség pánikba esik, az "Exit" felirat felé nyomul, és tolonganak a ruhatárnál. (Amúgy tudom hogy a fentieket te is tudod, beszéltünk már ilyenekről.)
Feltehetően jelenleg van egy olyan hiedelmed magadról, hogy "jellemző rám a labilitás, a túl nagy hullámzások". És van egy másik, hogy "amikor magamnak kéne alkotnom, akkor jutok zsákutcába". Szerintem a feladat csak annyi, hogy ezeket a hiedelmeket cseréld ki hasznosabbakra (azaz kb. az ellentétükre). Ha elégszer betáplálod magadba az új hiedelmeket (fontos, hogy le is írjad őket mindig), akkor ezeket végül igaznak fogod elfogadni, és az eredmények varázslatosak lesznek. Úgyhogy azok a módszerek, amelyekkel annak idején Fazsinak és Biciklipumpának is segítettél, rajtad is segíteni fognak. És amúgy napi 2x10 perc elég rá, reggel és este.
Használom is őket, valamennyire már javultam is ilyen téren. Csak tudod, régebben mondtam már, hogy úgy érzem nem tudom magam kifejezni, és nem tudom, hogy ennek képességbeli hiánya van, amit meg tudok tanulni esetleg, vagy a zene nem az én utam, és csak ráerőltetem magam - pedig ha zenét hallok, gitárosokat látok játszani, azt nagyon szeretem, szeretek dalszöveget olvasni, vagy kihallgatni a zenéből. Amikor magamnak kéne alkotnom, akkor jutok zsákutcába.
Egyébként most a mentális dolgot nagyon meg kell osztanom: egyetem, gitározás, lelki dolgok, plusz még arra is keresem a választ, hogy hogyan lehet az ember hosszútávon lélekben stabil személyiség, hogy ezek a ciklusok minél inkább egyletesek legyenek, és a mélypontok minél rövidebb ideig tartsanak, vagy akár meg is szűnjenek.
Szia Tamás!Hálás köszönet hogy ennyire részletesen kielemezted a szólót.Nem lehet elégszer hangsúlyozni hogy egy ennyire profi gitáros foglalkozik velünk kicsikkel is. Mindenben teljesen egyetértek veled, a kanadai srác hangszínét én is sajnáltam hogy ilyen lett, valami cd-s stúdióval rögzít, ami néhány éves darab, és szerintem annak a torzítója nem valami csúcs szuper.Írtam is neki, hogy mondjuk a guitar rig-gel többre menne de nyilván ahhoz számítógép kell.Ami a saját hangszínemet illeti, sztem a zajszűrő miatt lehet a dinamikai tompaság, megpróbálok figyelni egy kicsit hogy több erő maradjon benne.Még egyszer nagyon köszönöm!Sárkány metálra fel!!!
Igen, jó titkárnőm van: 90-60-90, és ez még csak a vérnyomása és a pulzusa volt!
Nekem is nagy öröm, ha segíteni tudok ezzel a topikkal, és amúgy nagyon sokat is tanulok minden egyes feltett zenéből, és abból hogy sokszor hallgatom őket és gondolkozom rajtuk. Úgyhogy tulajdonképpen mindenki segít mindenkinek, és ebből nagyon jó dolgok alakulnak ki.
Jönni fognak majd jobb napok hamarosan, ez mindenkivel előfordul. A világon szinte minden ciklusokban zajlik*, és persze ez alól a motiváció sem tudja kivonni magát.
Amúgy az általad is ismert mentális módszereket ilyenkor be tudod vetni, és akkor hamarabb jön vissza a lelkesedés. (Vagy a Streamline után a Balance in Hand című számot is hallgasd meg - ez mindig segít...)
---------------------------------------------
*Tényleg szinte minden, csak egyes ciklusok feltűnőbbek.
Kedves Tomi! ( a múltkori Jónásozás csak azért volt mert állítólag úgy szereted. )
Szóval nem nagyon hiszem hogy van még valaki ezen a fórumon pl, aki ilyen részletesen foglalkozna velünk, ( egyszerű halandókkal )és annyi időt stb, fordítana itt elemzésre, és más olyan segítségre ami azért remélhetőleg előrébb visz minket ezen az úton.
Soha nem hagysz ki senkit, és semmit.
( Vagy tényleg csak egy jó titkárnő kell ehhez? )
Szóval csak azt szeretném mondani, írni hogy nagy tisztelőd vagyok, és nem csak a gitározásod miatt!
A soron következő zene az „Overseas” című magyar-kanadai youtube-os együttműködés (#4202). A kanadai srác szólóhangszínén még lehet csiszolni, de ezt leszámítva kellemes dallamokat játszott. Ákos szólója 1:02-nél indul, úgyhogy nézzük innentől kezdve részletesen is.
1:02-1:17 között volt az első kör, és az indításhoz jó ötlet volt az a néhány felbontott akkord, mert utána 1:10-től a nyújtással induló magas hangok még jobban kitűntek. A tappinges dallam is tetszett, mert a változó helyszínek miatt végig érdekes tudott maradni. Egyébként én egy kicsivel kevesebb kompresszort tennék a hangszínhez, hogy jobban lehessen hallani a részleteket, a dinamikát.
A második körben, 1:18-tól három dolog is nagyon tetszetős volt. Az első ezek közül 1:23-nál a hirtelen megállás volt az új ütem elején. Sokat használom én is az ehhez hasonló elemeket, és nagyon hatásosak. Érdemes azt is kipróbálni, hogy egy kicsivel még hamarabb hagyod abba a futamot, és az új ütem első pillanatában már a szünet uralkodik. (Ennek az ütem elején már szünetre érkezős elemnek nevet is adtam, mégpedig „anti-extended phrasing”, mivel ez pont az „extended phrasing” ellentéte, és rengetegszer szoktam használni.)
A másik nagyon jó dolog 1:24-nél a szép ütemzáró dallam és ritmus (pontosabban a kettő egysége) volt, nagyon kellemes volt hallgatni ezt a részt. A harmadik szép megoldás pedig 1:26-tól a gyors legato-futam volt, ami húrról húrra emelkedett, erről az újabb Symphony X szólók hangulata jutott eszembe.
1:34-1:50 között a harmonizált, kétszólamú rész is szépre sikerült. Ami a szóló teljes szerkezetét illeti, a hangmagasságokkal szépen tudtál játszani, végig mozgott a szóló. Technikailag is ötletes volt, és megvolt az egyensúly a gyors futamok és a lassabb dallamok között. Talán a ritmusok és általában az ismétlések területén lehet majd még többet kihozni a szólókból, a szóló első felében az elemeket jobban összekötötte volna egy közös ritmus, vagy több ismétlés. 1:34-től például ilyen szempontból is szépen működött a dolog, úgyhogy csak a szóló elején volt kevesebb az egység, kb. 1:24-ig, a már említett szép ütemzárásig.
Minden egyéb szempontból teljesen rendben volt ez a szóló, úgyhogy gratulálok hozzá (és a kanadai közös projekthez is), jöhet majd a folytatás!
Az utóbbi pár hétben beérkezett zenék közül a Staind szóló következik, Imitől (#4126). Erre az alapra már számos szólót hallottunk, úgyhogy azt is érdekes megfigyelni, hogy ki hogyan közelíti meg ezt az alapot. Az Imi által választott tiszta hangszín is jó döntés, az alap első, nyugisabb feléhez ez kitűnően illik. Igazából a 0:05-0:34 közötti első szakaszban csak az első hét másodpercben lehet egyetlen apróságot megemlíteni (mégpedig a nyitó dallam kevésbé markáns hangulatát), ezt leszámítva nagyon jól sikerült ez a rész. A nagyon finom díszítések, a sok vibrato, a blues-os nyújtások (külön kiemelve a 0:27-es fél-üveg blues-hang lassan megnyújtva, ez csodás volt!) és persze a szép hangszín magával ragadja az embert. Érdemes megfigyelni, hogy az első fél percben Imi nem használt semmilyen ismétlést (amit máskülönben mindig nagyon ajánlok), de ez sem okozott gondot, mert csak úgy áramlott ki a kezei közül a zene.
Az átkötő szakaszban (0:34-0:42) a két szólam jó ötlet volt, és az első három hang ütősen szólt. Utána viszont vigyázni kell, mert a harmonizálásnak szigorúbbak a szabályai, torzított hangszínekkel nem szól jól, ha a szekundok súrlódnak. (A barokk zenében, hegedűvel viszont gyönyörű tud lenni az ilyen!) Érdemes a két gitárszólamot terc vagy szext hangközökben felépíteni, és ilyenkor elkerülhetetlen, hogy az ember az első szólam felvétele után pontosan meghatározza magának, hogy milyen hangok kellenek a másik szólamba.
A zúzósabb harmadik szakaszban (0:42-1:00) a gyors futam belső része nagyon szép precízen volt megvalósítva. Az indulás pillanata késett egy kicsit, erre mindig érdemes odafigyelni. (Az segít, ha több lépéssel előre gondolkodsz, és akkor nem az utolsó pillanatban döntöd el, hogy mi fog következni. És így megnyered azt az egy tizedmásodpercet, ami a pontos induláshoz kell.)
0:54-0:57 között is azt lehetett érezni, hogy a futam pontos menete és végpontja nem lett előre meghatározva (hangsúlyozom, az „előre” szó sokszor csak fél másodpercet jelent), és ezért itt a hangzás kicsit bizonytalan volt. De aztán nagyon szépen jöttél ki belőle 0:58-tól kezdődően.
És amit mindig hozzáteszek: a lassú, dallamos részekben mindig nagy öröm hallgatni, amiket játszol. Javaslom, hogy minél több gyors és szokatlan zenére is játsszál, mert ha a gyors dolgokat is ilyen szintre felfejleszted, és ide is sikerül a rengeteg feelinget betenned (persze máshogyan, mint a dallamos világban), akkor az már a világszínvonalat fogja jelenteni.
Na srácok, bocs az inaktivitás miatt, megint kicsit motiválatlan napokat élek át... Még Tamás Streamline-ja se, meg a múltkori Vai videó se akar működni.:(
Én meg mindig úgy érzem, hogy amikor elkezdek egy alapra játszogatni, tetszik amit hallok, viszont mire felveszem és visszahallgatom már nem annyira.
Lehet olyan ez, mint amikor főzés közben evés nélkül szinte jóllakik az ember, így mire elkészül már nem is éhes.
sajnos nem tudok felvenni cubaséval, vmi nem baj van a progival sztem, mert ha felveszek, és kiradilozom amit felvettem úgyan úgy mintha ott lenne játsza tovább a felvételt o.O meg azzal bajlodok h a vst midi hangzás nem akar egyszerre szólni a gitárral és mikor belepengetek a gitárba akkor kiir egy hibát :DD ilyet se pipáltam még :D és akkor meg nincs hangja a gitáromnak, szval ilyeneket csinál a progi és nem tudok vele felvenni semmit most egyenlőre :S majd cubase fórumba ezt leírom kiváncsi vagyok ott tud e vki segíteni.
Ebben a szólóban nagyon jó ötletek voltak, egyértelmű előrelépések hallhatók!
A napokban elkezdek írni a mostanában a beérkezett zenékről, és akkor részletesen is írok. Addig is a 0:09-0:12 közötti részt emelem ki, ahol a ritmus, a dallam, az ismétlések, a fontos hangok tökéletes egyensúlyban voltak, ez nagyon jól sikerült szakasz volt.
Igen, ez a válasz kimaradt véletlenül, most pótolom: nekem a 6-os SF van meg, és ott az Effect menüben a Pitch pontot kell választani, és azon belül a Pitch Shift parancsot. Itt meg lehet adni félhangonként a hangolást: először 12 félhang lefelé, és a Preserve Duration sornál nem kell betenni a pipát a négyzetbe. Utána "OK", majd megint eljössze ebbe a menübe és most 12 félhang felfelé, és a Preserve Duration sornál most be kell tenni a jelölést. Megint "OK", és kész is. Mostanra az eredeti számnak pont a fele lett a tampója, de a hangmagasság változatlan maradt.
Nos, bár nem érkezett válasz a SF-es kérdésemre, azért megoldottam. Oktávos lassítást, meg pipát nem találtam, de nem is kell, mivel a 9-es ezt megoldja-e nélkül is. Process/Time stretch és itt lehet játszani a csúszkával. Úgy működik a dolog, hogy azt lehet meghatározni, hogy az eredeti számnak hány %-a legyen a módosított. Tehát akkor lassít, ha pl. feltolod 150%-ig, mert akkor a 4 perces szám lesz mondjuk 6 perc hosszúságú. Viszont megtartja az eredeti hangmagasságot, tehát nem lesz mélyebb, vagy magasabb.
Na végre volt egy kis időm felvenni a Tamás által korábban linkelt alapra egy kis szólót.
Nem tudom minek nevezzem, mert félig tervezett dolgok vannak benne(begyakorolt), félig impro. Sokat játszottam erre az alapra és nagyon tetszett, de mire felvettem, a produkcióm már nem annyira.
Ez így sikerült!
Szívesen veszem, ha véleményezitek.
Gm7Am7Dm7 alapra impro by roarmetal
Annak idején én is bajlódtam ezekkel a dolgokkal. Egyébként a legjobb módszer a még jobb megértésre az, ha az ember tanítja is a dolgokat. (Persze ennek előfeltétele, hogy azért már eléggé jól kell tudni előtte is.)
A lényeg ebben a témában az, amit korábban is említettünk itt (és most Gitarosaurus nagyon jól összefoglalta): a modális skálákat akkor lehet megtanulni legjobban, ha azonos alapra rájátszod őket, azonos alaphanggal (ami tulajdonképpen a pitch axis esete).
Tehát egy C-dúr akkordot felveszel és rájátszol C-dúr skálát, majd később C-líd skálát. Figyeld meg, mekkora hangulati eltérést okoz az az egyetlen módosult hang, a 4. fokon. Utána próbálj ki egy C-mixolíd skálát az alapra, itt meg a dúrhoz képest a 7. fokban van az eltérés.
És javaslom, hogy ne sorrendben játsszad a skálát, hanem dallamokat alkossál velük, és sokszor használd az 1. a 3. és a 4. fokot líd esetben, és az 1. 3. és 7. fokot mixolíd esetben.
Ha kipróbáltad ezeket, akkor írd meg, hogy mik a tapasztalataid. Utána ugyanezt megcsináljuk mollal, dórral és fríggel. (A lokriszi még várhat.)
Szia Imi, köszönöm szépen! Én is nagyon örülök, hogy összejött a Bluesjamtracks szerződés, régi nagy álmom volt.
(Az első hivatalos videó itt megtekinthető, és minden kommentnek és lájk gombnyomásnak nagyon örülnénk (Jan Cyrka és stábja is): http://youtube.com/watch?v=T9GucgDM-Ww)
További jó festést, sok energiát, és utána várunk vissza!
Köszönöm szépen! Igen, jól látod, ezek nagyon szívből jönnek, és nagyon élvezem mindig, amikor eljátszom a számokat. Közben azért koncentrálni is kell nagyon, úgyhogy headbangelés nem lesz közben, de belül egy szétvarrt, hosszú hajú, bőrgatyás gitáros tombol ilyenkor is
3:05-3:09 között egy hibrid pengetéses oktávos kromatikus futam zajlik, tehát megpengetek egy hangot a G húron pengetővel, majd a vékony E-húron 3 bunddal feljebb jobb kéz 2. ujjal pengetem meg az előző hang oktávját. És utána mindezt ismétlem, egyre emelkedve.
Igen, jól észrevetted, volt itt is egy nagyon hasonló futam, mint a Satriani-féle legato videóban, bár itt több volt közben a pengetett hang.
Köszi még egyszer, a 3. videó jövő héten készül majd el, felteszem azt is majd.
Számomra modálisok megértése nem csak elméletet jelent, amin agyalni kell. Szerintem nagyon is szükséges hozzá, hogy minél többféle alapot hallgasson az ember gyakorlat szerűen és megállapítsa a hangnemet, illetve, hogy az most moll, dúr, fríg, stb...
Ehhez pedig szükséges a visszacsatolás, hogy jól gondolod-e. Azután pedig mehetnek rá az improvizációs gyakorlatok, amit legalább kezdetben szintén jó, ha megerősít egy tanár.
Magadtól ez nagyon lassú folyamat lehet és nem tudod ellenőrizni, hogy jól hallod-e, jól gondolod-e.
Már ez a topic is sokat segít, de nem helyettesít egy tanárt. Persze, ha nincs nagyon módja az embernek rá, akkor mégiscsak marad az önerő.
Szerintem sok tanár ott rontja el ezt, hogy mondjuk játszik neked egy C-dúr skálát, utána azt elkezdi valahanyadik fokáról eljátszani. Ezzel csak az a baj, hogy az emberi agy referenciaszerűen működik, viszonyítási pontokra van szüksége, ez a viszonyítási pont pedig az C-dúr lesz. Tehát: nem fogsz különbséget hallani a tényleges A-moll és az "A-moll X-edik fokáról elkezdve"(valamelyik modálisa) között.
Ezt szerintem úgy lehet kiküszöbölni, hogy felveszel egy C akkordot, vagy kvintet, sima negyedekkel játszva, és egy bizonyos C kezdőhangra (mindig ugyanarra, hogy térben is átlásd) feljátszol először egy dúrt, majd mollt, és visszahallgatod. Fülelsz a fél-egész lépésekre, hogy ezek hogy módosulnak a nyakon, és ami a legfontosabb: fül alapján milyen érzetet, hatást keltenek. Ha e kettő között már érzed a különbséget egyenként próbáld meg belevenni a többi modálist is.
az egyenlőségjel itt enharmoniát jelentett. negyed óra alatt kétlem, hogy kipróbáltad volna amit leírtam. ha megteszed, reméljük te magad fogod megadni a válaszokat. egyébként ajánlom, hogy írd össze a kérdéseidet, mert onnan látod később, hogy haladtál-e.
az eol a jón hatodik fokán lévő hangról indított "párhuzamos skála"-ként is értelmezendő. ez azoknál a hangnemváltásoknál fontos, ahol gyakorlatilag nem változik meg a hangkészlet, de a funkciók egy új alaphangot támasztanak már alá. de ugye ez még annyira nem fontos számodra. ahogy most írtad "6. moll fok hang az rokon a dúréval" az nem elég pontos ahhoz, hogy elhiggyem, hogy tényleg vágod.
jó pár metódus létezik. van olyan pupákom, aki elsőre megérti, van akinek négy-öt különböző irányból meg kell világítani. ez az, amit itt nehéz átpréselni a szűkös kereteken. szóval megnyugtatásképp: a tanárnak is sokkal könnyebb előszóban.
jaja ezekre kezdtek rájönni már, hogy hangulata miatt, meg gondolom hogy jobban lássam a hangközöket stb...
nem hiába van felosztva így :D akkor tamás is csak a molt és dúrt játszaná :D
hát tanáról meg rosz tapasztalatom van, és azért nem is szeretnék én már nagyon járni... szerintem ezeket csak megérteni kell ahoz meg az kell, h leülj és agyalj rajta minnél többet. akkor hagytam ott a tanáromat mikor egy elméleti részt máskép tanított meg mint ahogy a neten le volt írva, + még több fórumozó is megerősítették hogy rosz amit mondtott nekem. úgyhogy akkor annyira öszekeveredtem hogy midnenki mást mond, h hagytam a francba az egészet aztán majd szépen lassan begyűjtöm úgy az infokat amikor érzem, h kell egy kis zeneelmélet a tovább fejlődésemhez. mert gyakorlatba most nyáron elég sokat fejlődtem szerintem. főleg ilyenkor veszi észre az ember mikor kutyaharapás miatt nem tud gitározni 2-3 hétig xD és megint előveszi a gitárt :D nah most megmutattam milyen sokat tudok "dumálni" írni :P