Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sok billentyűs beleesik abba a hibába, hogy agyon játssza a dolgokat, rengeteg hanggal, bonyolult ritmikával, és nincs hely és idő a levegővételre.
Ennél az embernél ez nincs így, tökéletesen megtartja az egyensúlyt mindenben. És annyira szép ez a dal, kicsit sajnálom, hogy nem zongorázni kezdtem el (eddig ezt csak az Apocalypticával éreztem, meg a Nightwish Creek Mary's Blood-jával éreztem az indián furulyával meg a csellóval).
Ez most nem gitárral kapcsolatos, de jó ügyet szolgál szintén. Egy kitűnő litván származású, Amerikában élt jazz-zongoristáról készítettünk a facebook-on egy írást és egy versenyt a menedzserével. Gintautas Abarius pont egy éve halt meg viszonylag fiatalon, és szeretnénk segíteni a családjának abban, hogy minél többen ismerjék meg a zenéjét.
Igen, Fazsi megfejtette a feladványt, gratulálok! Az OSV zenei ajándékcsomag még nincsen meg, ugye? Mert akkor ezt küldöm el.
És éljen Mats Haugen és a Circus Maximus. Hihetetlen egyensúlyban van náluk a dallamosság és a technika, nem mindenáron progresszívek, és nagyon jó hangszereléseket csinálnak.
Mats egy olyan szólót készített számomra, hogy 10-szer kellett meghallgatnom mire elhittem
Egy kis ajánló még, aki nem ismeri a Circus Maximus-t:
És amúgy a következő hozzászólás lesz a 4000-ik. Aki most elsőként ír valamit, az külön ajándékcsomagot kap!
Valamiért most nem elérhető a zene, amit feltettél. Amúgy úgy tudsz ide belinkelni zenéket lejátszóval együtt, hogy a SoundCloudban a Share opcióra kattintasz a hanghullám fölött, és a megjelenő ablakból bemásolod ide az Embed code mezőben levő kódot.
Szia!
Köszi a segítséget, a cled már megszűnt (töröltem mindent a programoknál ami cubase), de a gép változatlanul csak akkor szól ha megnyitom a Pod Farmot.
Ez több mint furcsa. Még csak tippem sincs... mostanában sok hasonló esetről hallok, amikor elég érthetetlen hogy miért nem működik valami a felvétel körül
Hello csináltam én is egy felvételt egy korábban felrakott alapodra. Persze összehasonlíthatatlan a tieitekkel, de talán lesz néhány jó tanácsod. Ez csupán egy impro és korábban sohasem játszottam ilyen muzsikát, de egyre jobban érdekel.zene http://soundcloud.com/davidhway1/jt1
Ha nem találtál még megoldást a problémádra, akkor egy Internetről levadászott javaslat:
Start menübe alul a programok fájlok keresése mezőbe beírod: msconfig, majd ENTER
Az automatikus indítás lapfülön kiveszed a pipát a cledx.exe sor elől, majd újraindítás.
Újraindítás után kiírja, hogy megváltozott az automatikus indítási környezet, ezt jóvá kell hagyni.
Ezután elvileg kész.
Azt írják, ez azért van, mert valami folytán kétszer települt fel a Syncrosoft-Emu (H2O).
Egyébként olvastam olyat is, hogy a Cubase 3SX-et nem támogatja a win7, de ez nem biztos.
Az elsőt mindenképpen érdemes kipróbálni, bajt nem csinálsz vele.
Itt az idő egy újabb szereplő bemutatására, aki szintén vendégszerepel a Timeless Hour-on. Az illető egy norvég gitáros, és legalább 5-6 éve az egyik nagy kedvencem. Az együttesét is ajánlom mindenkinek a figyelmébe, aki a Symphony X-et vagy a Dream Theater-t szereti.
Symphony X - Reign In Madness matekos riff - 2. rész
Ahogy ígértem, itt jön a 2. része a matekos riffnek. A felvételen 0:08-tól indul ez a 4/4-ben levő szakasz, és itt Romeo mester azt az ötletet használja, hogy az ezt megelőző 3/4-es ütemű riffet játssza továbbra is (kis módosítással a dallamban), és két példány után a harmadik példányt lerövidíti egy negyeddel. Így ez a matekos képlet jön ki: 3/4 + 3/4 + 2/4 = 2. Azaz, a két 4/4 ütem nem a megszokott módon jön ki, ahol a belső ritmusok mindig néggyel oszthatók (és ami eléggé kiszámítható tud lenni), hanem belül változatosabb ritmusokkal operál.
A kottában színessel jelöltem azokat a pontokat, ahol indul egy-egy példány az eredeti 3/4-es nyitó riffből. Látható, hogy milyen szépen forognak itt az események. És ez még semmi, majd a 3. rész lesz igazán sárkányos ritmikailag!
A neten, ha rákeresel sok találat van erre a CLED error dologra, és általában a Cubase-zel hozzák összefüggésbe. Én nem értek belőlük e kukkot sem, de nézd meg őket, hátha rálelsz a megoldásra köztük!
És ne csüggedj, biztos meg fog oldódni!
Nagyon remélem, hogy a Sharp Guitars-ból is marad még egy példányod a számomra, mert egyszerre kívánom megrendelni őket, amint megjelent az új album.
(Remélem sikerül a szeptemberi időpontot tartani.)
Most azokhoz lenne kérdésem, akik használtak már Cubase 3-ast és/vagy Line6 hangkártyákat
a CLED error mit jelent akkor amikor betöltött a rendszer? Laptopom van, és meg se mukkan ha ráteszem a Line6 GX-et, csak ha kihúzom és a beépített hangszórói szólnak. A GX be van állítva elsődleges hangkártyának, minden hangerő maxon, próbáltam fülessel és hangfallal egyaránt, de semmi. Kezdek megijedni, mert tegnapi a gép...
Késő este már nem volt energiám újra telepíteni mindent, de mindjárt megpróbálom. Addig is ha lenne valakinek valami ötlete, azért nagyon hálás lennék. Köszönöm!
Tényleg, ezen a módon megfogalmazva látszik a legjobban, hogy milyen jutányos áron kapható majd a lemez (Mint ahogy az előző album is közel 2 évig készült 2007 második felétől 2009 tavaszáig.)
A topik résztvevői számára 2500-as kedvezményes ár várható az új lemez esetében is. (A legutóbbi, Sharp Guitars From a Flat Planet-re is érvényes ez a sárkány-kedvezmény, amíg még van belőle példányom.)
látom mindenki nyomja az ipart 1000 rel :D én is most jöttem meg munkából, ez miatt én se tudtam zenélni mostanság :S Tamás nagyon örülök h kicsivel többet kell várni mint 3 hét és végre meghlagathatom azt a KORONGOT! :D nem tudom hogy megoszthatod itt a fórumon az árát a cd dnek, más szóval mennyibe kerül a több éves munkád eredménye? :) szeretnék majd rendelni 1 példányt amin rajta az aláírásod!
látom mindenki nyomja az ipart 1000 rel :D én is most jöttem meg munkából, ez miatt én se tudtam zenélni mostanság :S Tamás nagyon örülök h kicsivel többet kell várni mint 3 hét és végre meghlagathatom azt a KORONGOT! :D nem tudom hogy megoszthatod itt a fórumon az árát a cd dnek, más szóval mennyibe kerül a több éves munkád eredménye? :) szeretnék majd rendelni 1 példányt amin rajta az aláírásod!
Igen, két hét múlva indul a CD-gyártás, és onnantól 10 munkanap múlva fékez a kamion a szállítmánnyal. A terjesztés több csatornán keresztül zajlik majd (az egyik csatorna olyan igzalmas, hogy alig bírom visszafogni magam, hogy még ne beszéljek róla), és a hivatalos terjesztés mellett ez a CD is rendelhető lesz közvetlenül tőlem.
Én is majdnem kész vagyok már a kerítéssel így van egy kis időm.
Persze a szabadságom letelt, így azért nem korlátlanok a lehetőségeim időbeosztás terén, de legalább van munkám.
Esténként volt egy kis időm beleolvasni a topic-ba, így képbe vagyok, de csak passzív voltam.
Én is a Symphony X-et hallgatom egy ideje, munka közben is, tényleg nagyszerű zene.
Szerintem azon nem fog múlni, van egy Line6 GX-em, ami eddig tökéletesen bevált, a régi gépen (p4 512 ram) a Pod Farm késés nélkül ment még sok effekttel is, inkább a Cubase volt szívás, mert késett (erről leveleztünk is), meg az ezDrummernél nagyon durván befagyott mindig.
"közben lehalkítom" :D te már nagyon durván nyomod :D szoktam így halkítgatni a gitárt de csak hülyeségből általába,úgy néz ki nem volt anyi kreativitásom nekem mint neked, hogy ilyen szépen beillesszem egy soloba :)
Bocs a késői válaszért.A 10.fekvésben nagyon hallkan érzéssel megpengetem a H húron az Á hangot és lassan nyújtom a H hangig,közben lehalkítom.Különben örülök hogy tetszik.
Sziasztok! Szia Gábor.
Végre van egy kis időm benézni a kedvenc topicomba egész héten 12 óráztam,éjjelesbe.Annyiból nagyon jó hogy végig zenét tudok hallgatni most a Shymphony x
legújabb albumát hallgattam egymás után vagy 10 -szer,Qr..va nagy,nagyon tetszik.
Nagyon ütős album lett.Szerintem tuti jó lesz a géped.Biztos hogy vinni fog mindent.
Na mi ez a punnyadás srácok?
Megtöröm a csendet egy örömhírrel:
holnaptól lesz új gépem, és remélhetőleg improkat is veszek fel, szóval én is "szót kérek majd köztetek".:)
Szerintetek egy kétmagos 2,00Ghz-es 3GB ramos laptop elég lesz a Pod Farmnak, Cubasenek, ezDrummernek meg a Cubase VST pluginjainak egy időben?
Írok pár ötletet, először konkrét dolgokat, utána általános tippeket is:
- 0:19-nél az úgynevezett blues-hang (az alaptól számított szűkített kvint, jelen esetben G) szerepelt, ez valóban mehet gyakran a szólókban. Egy kicsit hosszabban kitartva, és utána lecsúszva róla talán még jobb hatása lett volna.
- 0:41-től jó ötlet volt a mixolíd hangulat megjelenése, és az alap itt lehetővé is tette, mivel csak kvintfogások mentek a kíséretben. Ez volt a szóló egyik legjobb és legfrissebb pillanata, a wah pedál is jól dobott rajta.
- A szóló szépen indult, a konkrét dallam is, és a tagolás is. Volt benne szellősség, és tér a folytatáshoz. Az első kör (0:19-ig) teljesen egységes rész hatását tette.
- A második körben az emelkedő dallam és többször megismételt motívum is hozzájárult a továbbfejlesztéshez, jól haladt előre az egész.
- A harmadik kör (a mixolíd + wah kombináció) pedig új hangulatot adott a szólónak, így végig volt fejlődés a történetben.
- Az egymás után levő hangok között szinte végig szekund vagy terc hangközök voltak. Ez egyes szakaszokon jó tud lenni, mert a folyamatos építkezést elősegíti. Másrészt viszont ettől a szóló tényleg kicsit "egyforma" hatást tud kelteni, annak ellenére, hogy a tulajdonképpeni szerkezetének (a fent leírt három körnek) megvolt a koncepciója. A dallam emelkedését, a hangnemváltást és a hangszínváltást is kicsit elnyomta ez, hogy a hangközlépések ennyire kiszámíthatók voltak. Próbáljál sokkal több váratlan nagy ugrást beletenni a szólóba. Sokszor az egy húron való nagy hangközt átívelő csúszás a legjobb erre a célra. Ha ilyen füllel megnézed az én szólómat (http://www.youtube.com/watch?v=XhWUh4iaOUM), akkor látod majd, hogy az első fél percben én is főleg kis hangközöket használtam (az indulás eleve egy kis szekund hibrid pengetéssel), de azért egy-két nagyobb ugrás, csúszás van már ebben a részben is. Utána a tappinges felszaladást követően viszont a nagy hangközök kerülnek előtérbe, és ettől a hatás sokkal változatosabb. 0:47-nél is egyszerűen csak "otthagytam" a mélyebb hangokat, és egy teljesen más helyszínen (hangmagasság szerint és a gitárnyak helye szerint is értve) indul el az új futam felfelé.
- A gyors futamoknak az az előnye (amellett, hogy sárkányosan szólnak, hogy egyesítik a két megközelítést. Egyrészt, többnyire (bár nem szükségszerűen) szekundokra épülnek, de emellett 2-3 másodperc alatt akár két oktávval arrébb is elszállítják a szóló dallamát, azaz frissességet hoznak a hallgató számára. Az emberi fül a dallam vonalát követi, és ha ez nagyon szabályos lépésközökből áll, akkor elveszíti az érdeklődését. (Ennek sima evolúciós okai vannak, az újdonságra (új szín, forma jelenik meg a látóterében, ami lehet egy kardfogú tigris is, amely őt eszi meg, vagy egy antilop, amelyet viszont ő eszik meg, esetleg egy új nőstény, akit pedig ő... nevermind. A megszokott dolgok nem vitték előre az életet, és ez ma is teljesen így van, annak ellenére hogy sok ősember időközben átült lóhátról Hummer-be.) Az evolúció változása igen lassú, és még ma is ugyanazok a reflexek ("Can I eat it? Will it eat me? Can I mate with it? Will it mate with me? Have I seen it before?") irányítanak minket. És miért lenne ez a zenében másképp? Szóval éljenek a nagy hangköz-ugrások, ezt akartam kicsit körüljárni
És akkor pár általános tipp, ahogy ígértem:
- Ami a technikát illeti, egyszerű a dolog: gyakorolj be minden elérhető technikát, díszítést, módszert (tapping, többujjas tapping, legato, string skipping, sweep, gyors váltott pengetés, üveghangok, hibrid pengetés, húrzajok, lecsúszások, vibrato, tremolókar, stb.) Amit az eddigi szólóidból le lehetett szűrni az az, hogy jók az adottságaid a zenéhez, van érzéked a finomságokhoz is, és a ritmusokat is jól kezeled. Szóval csak haladnod kell tovább. Nekem a rengeteg improvizálás adta meg azt, hogy egyre több ötlet, technika épült be és vált rutinná. Persze ettől még külön is érdemes technikát fejleszteni, lehetőleg metronómmal.
- Amit másoknak is mindig elmondok, és nyilván egyértelmű is, hogy mi az előnye: hallgass nagyon sokféle zenét, és ebből minél többet játsszál is el. Az internet olyan lehetőséget ad erre, amire soha korábban nem volt példa. Bárki, akinek van egy kis affinitása és kitartása is, megközelítheti azt a szintet, amely 25 éve még a világ legjobbjainak a szintje volt. Mindennek megtalálni a kottáját, a videóját, és mindenre akad valaki, aki a youtube-on eljátssza, elmagyarázza, lelassítja.
- Érdemes minél több saját számmal kísérletezni, itt is sokféle stílusban.
- És persze fejben is sok mindent lehet tenni, a hozzáállás, beállítottság néha többet fejleszt az emberen mint sok óra technikai gyakorlás. Persze ez is, az is fontos, de a mentális rész a nagyobb hatású.
Nem, saját kísérletek eredménye a dolog. Tulajdonképpen csak sokat kellett használni a kifejezést mindenfelé, kommentekben, tag-ekben és a myspace-es* profilon.
*szegény myspace teljesen kísértet-tanya lett, ekkora összeomlás nem sűrűn van még ebben az iparágban sem...
Persze, én ezt tudom is, csak nem tudom ki min sértődik meg esetleg - pedig sohasem ez a célom (esetleg ha bunkó velem a másik fél, de az itt még nem fordult elő:).
A zenében fontos az, hogy mennyi mindenre tudsz odafigyelni egy iőben. Én ezt úgy gyakoroltam direkt, hogy egy alapra viszonylag keveset játszottam (1-2x), utána mentem a következőre: hogy minél jobban fel tudjak készülni a váratlan dolgokra, és hogy megtanuljak minél jobban figyelni. Ajánlom mindenkinek, egész jó kis trükk szerintem.:)
nem, de nem is baj ha írsz vmi olyat, ami nekem nem tetszik, emrt nem minden jó, azért mert én úgy gondolom :D, a zaj msot azért volt ilyen nagy, mert még a wah pedalt is rákötöttem az am is zajos guitar rigre, sokszor játszottam ma erre az alapra voltak tekerősek is, de annyira ideges voltam már a végére, mert a tekerés is unalmas volt, lehet h elrontottam a gyakorlást, mert ugyanarra az alapra játszottam egy csomó ideig
szerintem pont azért jó ez a fórum, mert mások is leírjáka véleményüket a szolóról. én mindig örülök annak ha vki leírja milyen lett a szolom. mások véleményéből is lehet tanulni, és így kell felfogni. tamás is helyeselné ezt szerintem, úgyis általába ővé az útolsó szó :D meg a komoly szakami vélemény.
Igaz én nem vagyok Tamás, de remélem nem baj ha írok.:)
Szerintem szerezz be egy zajzárat, sokat dob majd a szandodon ha nem lesznek a szünetekben benne a zúgások.
Én a dinamikát vettem egyedül észre, néha érdemesebb kicsit lassítani, máskor gyorsítani, akár egy szólón belül is. Értem ez alatt, hogy én valami tekerősebbet játszottam volna vagy 0.40-nél, amikor beszáll a riffel a ritmusgitár, vagy egy ütemmel később. De az én vagyok, szóval ha neked így tetszik legyen.:)
Amúgy szerintem a hangnemváltás és az a hang is jó volt, illetve szépen beleült a játékod az a zenébe.
Remélem semmi rosszat nem mondtam...!
19 nél hamiskásnak hallom azt a hangot, 0:42 nél tök jó ami csinálsz, de sztem ki kéne vmi találnod az elejére, próbáld meg úgy h amikor a háttérzene megál te is megálsz és és 0:43 tól csinálod amit csinálsz :D
Szia Tamás csináltam egy improt a Not again-re, sok kört játszottam, minél több dallammal, de mindegyik olyan lapos volt, az utolsót felvettem, ma már nincs kedvem gitározni, szerinted mivel lehetne feldobni az impróimat? milyen technikákat nézegessek?
A szám vége fele másik hangnembe mentem át, mert sztem az is jó oda, meg lehet, h a sok gitározás miatt már furán értelmeztem a hangokat, de 19 másodpercnél is úgy éreztem, h érdekes lehet oda az a hang.
Igyekszem a SEO terén is megtenni mindent, és ezek a címkék is hozzájárulnak ehhez.
Ha a Google keresőbe beírod az "instrumental rock guitar" vagy "instrumental rock" kifejezéseket, a legelső találatok között ismerős névre bukkanhasz
Itt látható a milánói Modern Music Institute felkérésére készült videó, 8 olyan gitárgyakorlattal, amelyek mind különféle 4-5 bund széles fogásokra épülnek. A végén pedig egy példa-szóló található, amelyben nyüzsögnek az ilyen széles fogások.
Nem, mint ahogy Verne sem a Nautilus tengeralattjáróban írta a "Nemo kapitány"-t, hanem otthon a verandán, pezsgősüvegekkel körülvéve, miközben 3 fűszoknyás néger szolgáló legyezte pálmalevéllel
Tényleg, a "Rules of Thumb" cím erre is utalhat... nincs benne slap, a cím csak átvitt értelemben szerepel. Az előző lemezen is volt egy "Finger of Fate" című szám, ami szintén átvitt értelmű cím volt, fingerpicking nélkül
3 év allat menyit lehet fejlődni intezíven? :D levelezős éretségire megyek 3 évig... az allat nyomni akarom 1000 rel :D csak így nyár folyamán elfogytak a tanulnivalók meg a lelkesedés :S ami azért nem ártana :D
Ez a feladvány ezúttal nem hozott nyertest, úgyhogy most már el kell árulnom a választ:
A videóban látható szóló ütemszáma nem a "szabványos" 8, 16 vagy 32 ütem, és ilyenkor külön kell figyelni arra, hogy ennek ellenére kerek szóló alakuljon ki.
Jó példa erre az esetre Andy Timmons egyik legzseniálisabb szólója Kip Winger eyik szólólemezén, a "This Conversation Seems Like A Dream" című lemezen, a "Kiss of Life" számban. Itt a szóló 3 kör hosszúságú, azaz szintén nem a fül számára megszokott ütemszám szerepel benne. Ennek ellenére Andy Timmons a létező legkerekebb szólót játszotta rá.