Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sziasztok!
Pár hónapja, még a kezdetek kezdetén megállapítottam, hogy ez a topic aranyat ér (igazam lett :) ) és akkor szemeteltem is ide 1-2 kérdést meg egy imprót. Azóta csendes megfigyelő vagyok, időnként olvasgatok, de látván, hogy milyen jó hangulat van itt, gondoltam én is csatlakoznék (:
Na és azért hogy ontopic is legyek egy kicsit bedobok egy szösszenetet, amit szét lehet cincálni. Fél lábbal benne vagyok egy új zenekarban és annak a számait hallgatgatom és játszogatok rájuk, itt van pl. egy próbálkozás, ami nem olyan borzasztó, bár szerintem nincs jól lezárva meg érezhetően nem egy megírt, kigyakorolt szóló:
Kócosan impró by KMate
Nem sárkánymetálkodás, ezért bocsánatot is kérek :)
Ne legyél már ilyen türelmetlen...
Egy, egy bt-vel napokat, heteket is el lehet tölteni!
Először csak skálázgassál rá, később arpeggio gyakorlatok, aztán ezek variációi különböző ritmikai gyakorlatokkal.
Közben kialakul benned egy dallam, vagy legalábbis annak a vázszerkezete.
Onnan már csak egy ugrás hogy zenévé válljon
Minél több ilyen jellegű gyakorlást végzel, annál könnyebb, és könnyebb lesz a következő feladat!
Én nekem is erre van szükségem, és hiszem hogy hasznunkra válik
Malmsteen szerintem jóval korábban kezdte mint az átlag zenészek, gitárosok. Ezért adhatta ki azt a lemezt már 20 évesen.:) Ha jól tudom már viszonylag kisgyerekként nyűtte a húrokat.
Jut is eszembe: itt ki mennyi idős, és mióta penget?
Köszi szépen!
Igazán jól esik az elismerés, és mindig továbbsarkal.
Én is mindig szívesen hallgatom a szólóidat, és igazán ötletes, technikás dolgokat tudsz megvalósítani!
Nagyon szépen köszönöm a dicsérő szavakat,nagyon örülök neki.Nagyon kiváncsi vagyok én is az új zenei anyagra Cd-re.Ha kész van, légyszi, azonnal tegyél félre nekem egyet,augusztusban úgy is szeretnék menni akkor majd megkapom.Előre is köszönöm.
Köszönöm, örülök hogy így látod! Tényleg jó itt a hangulat, de persze ez mindenkinek az érdeme, nem csak az enyém. Mindenesetre egy elégedett sárkány-mosolyt én is megeresztek:
Az első CD 2009-ben jelent meg, azaz két éve. Még van időd bőven az első lemezedhez, nekem már hármassal kezdődik a korom Szóval nem gond, ha csak mondjuk 8 év múlva jön ki az első Biciklipumpa szólólemez!
(Bár Malmsteen mester már 20 éves korában kiadta az első lemezét... úgyhogy megcélozhatod mondjuk az idei karácsonyi szezont is az albummal)
Neked is köszönöm szépen, és sajnálom hogy így jártál!
Én múlt héten megúsztam egy újra telepítéssel, de nekem is mindenem odaveszett.
Az egész gép tele volt videó, és hang anyaggal, persze mind a gitározáshoz fűződött.
Nem találok szavakat...
Azt hiszem reggeltől estig gitározni fogok, hogy erre rászolgáljak!!!
Nem tudom...Nagyon egoista dolog lenne ha...Ezt most nem elmenteném...Hanem kinyomtatnám, bekereteztetném magamnak ide a falra.
egyébként akartam kérdezni már h hány éves vagy most? csak mert a vidokon ahoz képest h ez lesz a 2. cd (ha jól tudom) fiatalnak tünsz :D és hány éves voltál akkor mikor megjelent az eslő cd d?
Igen, az új is kapható lesz CD formátumban, most tárgyalunk a különféle terjesztési lehetőségekről.
Az előző CD-ből valóban a CDBaby-nél van kint a készlet és onnan lehet megrendelni, de nekem itthon van még kb. 25-30 példányom, úgyhogy ezekből tudsz rendelni, így jóval olcsóbb is és gyorsabban is megérkezik. (Ha írsz a jonas.tamas9 gmail com címre, akkor megbeszélünk egy plusz Hangmester fórumos kedvezményt is:-8)
Amúgy ha másvalakit is érdekel a Sharp Guitars From a Flat Planet CD, akkor itt bele tudtok hallgatni mind a 12 számba: http://facebook.com/jonastamas
Akartam már kérdezni, hogy kapható az előző valahol cd formátumban, és ez kpható lesz?
Mert én csak a cdbaby-t találtam, és ha belföldről lehetne valahonnan rendelni,azt jobban favorizálnám,meg amúgy is a cd-t jobban szeretem mint az iTunes-t és barátait.:)
Szép szóló lett az első "hazai" termés, itt érkezik pár gondolat róla:
első kör, 0:08-0
Érdemes megfigyelni, hogy Tibyee milyen kerek és egységes hangvételű indítást hozott létre, három dolog ízléses használatával: a fontos hangok kiválasztása, szünetek, és kontrasztok. Az első két hang utáni szünet, és utána a triolák a ritmus, a sűrűség, az egyenletes hosszúságú vs. hosszabb-rövidebb hangok, és a hangmagasság szempontjából is kontrasztot alkotnak. És utána visszatért megint a nyitó két hang világához (0:13-0:16 között), ezzel keretbe foglalta ezt a részt. Ha nem tért volna vissza a nyitó hangokhoz itt, hanem egy harmadikféle (van ilyen szó? mindegy, most már van!) eltérő ötletet játszott volna, akkor az első két ötlet is széthullott volna, esetleges dologgá redukálódtak volna. De így a visszatéréssel a helyére került minden.
A kör nagyon szépen záródik 0:24-nél, és egyben megnyitja az új kört 0:24-0:28 között, a triolákkal. Mint egy könyvben, ahol egy fejezet lezárul, de egyben kíváncsiságot kelt a folytatásra. És persze a triolákkal vissza is utalt a szóló eleji triolákra.
Ezt az első kört azért elemeztem ilyen részletesen, mert ez nagyon jó példa volt egy tökéletes szólókezdésre. Ez persze nem úgy megy, hogy az ember szóló előtt leül, és ennyire részletesen megtervezi ezeket. Egyszerűen csak nagyon sokat kell gitározni, és persze tudatosan megvizsgálni sok nagyon jó szólót, és akkor előbb-utóbb ösztönösen is ilyen szép építkezések alakulnak ki.
második kör, 0:28-0
Itt is szép dallamok voltak, és továbbra is nagyon jó volt, hogy levegősen játszottál, hagytad kifutni és "lélegezni" a motívumokat, a szünetek szépen tagolták őket. Jó ötlet volt levinni a dallamot a mély húrokra, mert így a harmadik körben van tér a felemelkedésre.
harmadik kör, 0:47-1:08:
Itt én még inkább feljebb mentem volna, 0:51-től kezdődően a magas triolák meg is adták ezt a lehetőséget, onnantól kezdve érdemes lett volna még magasabbra menni, ez plusz energiát vitt volna bele a szólóba, és a szóló "történetébe" is pont beleillett volna. De persze itt is jó dolgok voltak, a kör végén a félszűkítettre játszott ötlet is tetszett. Persze simán lehet ilyan, hogy a szóló vége lent van, és mélyebb hangokon ér véget az utoló kör, de akkor viszont a közepe vagy az eleje tehetett volna egy kirándulást a legmagasabb hangok irányába.
Szép szóló volt, öröm volt hallgatni, sárkány-elismerés és várjuk az újabbakat!
hangszerkészítő nek kell elöbb éretségi amit csak most kezdek majd el 2 éves :S utána kell tudni 1 hangszeren tudni, kell 1 mester aki add egy ajánló papírt(vagy mit) h az akarok lenni, és kell 1 mester aki ki is tanít. szval elég sok minden kell hozzá, mondjuk asztalos szakmám miatt lehet hogy előnyben vagyok. azt nem tudod melyik topicban olvastad?
nagyon tuti lett!
Én is elkezdtem írni egy szólót egy youtube-os alapra, és persze mikor szállt el a gépem vinyója, pár giga adatvesztéssel...
Pedig komlyan ráéreztem az alapa, és volt egy-két jó megoldásom benne, e most néhány hétig nem tudok felvenni,amíg nem kapok ú gépet. Addig tanulok zeneelméletet...:P
Pedig rengeteg értelmes dolgot mond önismerettelés önértékeléssel kapcsolatban. Csak van egy tenyérbemászó stílusa, amit sokan nem tudnak hova tenni, de szerintem csak azért csinálja ezt, mert a szépen megfogalmazott kritikákból sokan nem jönnek rá a hibáikra.
ez nagyon laza lett :D ahogy elindulsz már megadta az egész szám hangulatát. 1:01 - 1:03 részt kiemelném :) ezek a lépdesések nagyon bejönnék, bosszantó h nekem alapból ilyen nem jön impro közben.
Jóreggelt!
Csak úgy kaparászok, keresgélek a hangok között, de valahogy vonz ez a zene.
Lehet hogy a rossz idő miatt?
Mindenesetre kéne erre az alapra valamit írni.
Reggeli kaparászás by tibyeecaster
Nagyon szívesen.
Úgy látom egész jó kis közösség formálódott (formálódik) ebben a topic-ban kortól függetlenül. Bár én ritkábban szólók hozzá dolgokhoz, de napi rendszerességgel követem az eseményeket.
Örülök annak is, hogy ezen topic látogatói nem nagy mellénnyel villogtatnak szólókat, egyéb témákat, hanem még a professzionális szinten gitározók és zenélők is teljes szerénységgel nyilatkoznak saját zenei munkásságukról.
Az is nagyon jó, hogy aki bekapcsolódik ide az csupa 'pozitív energiát' meríthet. Nekem például van egy kis önértékelési problémám, amin az itteni történések, hozzászólások nagymértékben segítenek.
Ez utóbbi (is) legfőképp Tamás érdeme, mert az ő pozitív hozzáállása, segítőkészsége és a belinkelt témák részletes elemzései is az ember előrehaladását segítik úgy, hogy mindig biztató és építő kritikákat fogalmaz meg, növelve az önbizalmat, a zenélés szeretetét.
topic talit... mhh... úgy tudnám elképzelni hogy egyből kiálunk vmilyek város főutcájára, vki hozna jó erősítőket, benyomunk vmi alapot és improzunk felválta a közönségnek xD kalapot meg kirakjuk és utána meg mehetünk kocsmázni :D
én magamba nem látok akkora fejlődést mint ti, de igyekszek, és sokat köszönhetek ennek a fórumnak, mikor feljöttem (kb 1 hónapja) még azt sem tudtam mi az a modális skála, úgy érzem mintha 1 hónapja gitároznék. és eddig nem tudtam semmit, csak másoltam más gitárosokat. de a lényeget csak 1 hónapja csinálom.
Jó ideje nem jártam erre, így örömmel látom, hogy HATALMASAT fejlődtél az utóbbi hetekben - és akármennyire járnak ide jó fej emberek, azért a dicséretekért tenni kell valamit.:)
anyádék negatív kritikával meg ne foglalkozz (bele lehetne menni, hogy miért ilyenek, de az egy másik fórumra való).Engem se támogattak soha, inkább csak hátráltattak e téren, plusz nekem még az előző tanárom se dicsért nagyon (pedig volt hogy napi hat-nyolc órát gyakoroltam), mégis kitartottam a nagy szembe szél ellenére a zenélésnél, és nem bántam meg.
Motivációnak meg jó trükk az, hogy az ember feljegyzi valahova a dicséreteket, és mondjuk egy jól sikerült óra után meg is jutalmazza magát valahogy.
Ui.: azért nem elszállni a nagy dicséretektől...:)
Ahogy ígértem, itt jön a leírás a whammy pedál lehetőségeiről. Ez tulajdonképpen egy olyan effekt, amely a beállított értékkel megváltoztatja a hangmagasságot, általában pitch shifter-nek nevezik. A leggyakoribb eset az, hogy a pedál teljes lenyomásakor egy oktávot változik a hangmagasság. Ha lassan nyomjuk le a pedált, akkor jól hallható, ahogy folyamatosan emelkedik a hang.
Korábban már Biciklipumpa kollégánk kérdésére említettem, hogy az Escape From The Soulful Eyes című számomban több helyen is használtam a whammy effektet. Úgyhogy gondoltam, lekottázom a szám közepén levő szólót, ahol végig a pedálé a főszerep.
A bevezető pár másodpercnél úgy volt a pedál beállítva, hogy alapesetben egy oktávval lejjebb volt a gitár hangja, és a pedál lenyomása esetén emelkedett fel a hang a "normál" szintig. (Azaz mintha az alagsorból jönnénk a földszintre.) Maga a szóló viszont pont fordított beállítással ment: alapesetben "normál" hangmagasság, és a pedál lenyomásakor egy oktávot emelkedik a hang. (Azaz földszintről az emeletre.)
A szóló kottája:
A kottában sárgával jelöltem azokat a hangokat, ahol a pedált le kell nyomni. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a sárgával jelölt hangok előtti pillanatban hirtelen le kell nyomni a pedált, és ha további sárgával jelölt hangok követik ezt, akkor ezalatt a pedál lenyomva marad. Az utolsó sárgával jelölt hang után pedig hirtelen vissza kell állni alapállásba. És ez minden ütemben ugyanígy. Van ahol csak egy oktávos hang van, van ahol kettő vagy három is.
Amúgy az utólag tudatosodott, hogy pont 99 nyolcadból áll a szóló. Mágikus véletlen! 9 darab 11/8-os ütem. Aki ért a számmisztikához, az ebből le tudja szűrni, hogy ez világkörüli turnét jelent És érdekes, hogy hiába van páratlan számú (9 darab) ütem, mégis kerek egésznek hangzik a kör, azaz nem kell mindenáron néggyel osztható ütemszámhoz ragaszkodni.
Szokás szerint mellékelem a zenei alapot is. Ha valakinek van kedve rá felvételt készíteni (akár whammy pedálosat is, a kotta alapján, vagy akár saját szólót), akkor várjuk ide a felvételt.
Utána az a trükk, amit mostanában Michael Romeo mester sokat használ: egy pár hangból álló dallamot oktávonként ismétel, egyre magasabb tartományokban, és amikor "elfogy" a gitárnyak, akkor whammy pedállal még rátol egy oktávot. Csináltam egy rá emlékeztető példát:
Malmsteen mester viszont úgy használja a whammy pedált, hogy egyszerűen felemeli egy oktávval a hangot, és elkezd őrültködni. (Mondjuk ehhez nem szükséges whammy pedál, elég, ha egy kapcsolóval felviszi egy oktávval a hangot.) Ez általában a koncert vége felé zajlik, nem sokkal azelőtt, hogy pozdorjává zúzza a Fendert a színpadon. Ilyenkor a szokott Malmsteen-es futamok nagyon magas hangon szólnak, és ezzel a közeli denevéreket a színpad köré csábítja feltehetően. Csináltam egy Malmsteen-es példát erre:
És végül, a whammy pedál arra is jó, hogy leálló ipari berendezés hangját lehessen utánozni. Hogy stílszerűek legyünk, az ipari aprítógép (angolul: shredder) üzemzavarát próbáltam meg utánozni ezzel a felvétellel:
Szóval éljen a whammy pedál. Érdemes kísérletezni vele.
Amúgy aki a fenti Escape alapra készít egy whammy pedálos szólót, és felteszi ide, az digitális ajándékcsomagot kap.
Igen, a 'Timeless Hour' (az új album) utolsó simításai. Már a masteringnél járunk, közben megbeszélések a terjesztésről, stb. Szóval van intéznivaló bőven, és már nagyon várom a megjelenést.
Ezúttal is a szokott magas színvonalat hoztad, nagyon szép szóló volt. Nekem a 0:43-1:18 közötti rész tetszett a legjobban. És ahogy hallom, alakulnak szépen a gyors, technikás futamok is. Ha ezek is teljesen összeállnak, akkor már tényleg nagyon sárkányos szinten fogsz tartani.
Ja, közben még meghallgattam még egyszer, és most az 1:20-tól induló rész lett az új kedvencem, a sok apró finomsággal és díszítéssel (csúszások, kar, stb.) amiket itt elhelyeztél a dallamban
Érdemes valóban minél több ilyen feldolgozást is készítened, ahol létező számokat játszol el. Ezek nagyon nagymértékben fejlesztik a dallamérzéket, a kreativitást, és persze adott esetben a technikát is, ha sok nehéz rész van az eredetiben.
Én is úgy látom, hogy haladsz szépen. Egyre kerekebb dallamok kezdenek megjelenni. A visszatérő motívumokat is szépen kombináltad. 0:46-nál külön tetszett az első három hang alkalmazása, ahogyan rögtön megismételted, és ebből bontottad ki a folytatást.
A szólóhangszín még egy kissé hangos volt az alaphoz képest, de már nem annyira, mint legutóbb.