Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ma volt az új titkárnő-jelöltek meghallgatása. Kizárólag ötvonalas kottát olvasó titkárnőknek volt esélye Aranyosak voltak, a fotómat megcsináltatták egy molinóra...
Há', drága tesvéreim, Magyarország zeneiskolái nevében köszönöm meg tibyee-nek a képeket. A fiúknak azóta sokkal lazább a csuklója, és a lányoknál is virtuozitás tapasztalható az ujjtechnikában. Ezt hivatalosan is be kell vezetni az oktatásba!
Nálam a hüvelyk- és mutatóujj teljes felületével szembefordul egymással pengetés közben. Az említett E1 felé döntés tényleg csak minimális, fontosabb a síkban való elfordítás: a pengető teteje nem párhuzamos a húrokkal, hanem elfordul kb. 30 fokot (nyáron akár 33-38 fokot is).
Majdnem tökéletes következtetés! De a magyarázat még ennél is egyszerűbb: nem csak kipihenten lehet ilyen poénokat kitalálni, hanem nagyon fáradtan is
Ma reggel például egyik legelső gondolatom volt (természetesen a "hol a pia, cigi, fű" után, elvégre rock n roll van) hogy feltehetőleg a pókok lakásaiban minden szoba hálószoba.
Az alábbi következtetésre jutottam veled kapcsolatban: Te egy Cyborg lehetsz.
Magyarázat: Nagyon kipihenten lehet ilyen poénokat ellőni, de ezt éjszaka tetted. Tehát, ha éjszaka kipihent vagy, akkor nappal kell aludnod, de nappal is írsz ide hozzászólásokat.
Ebből egyenes úton következik, hogy Cyborg lehetsz, akinek nem kell alvás.
Mostanában sok szó esett itt a skálák fokainak használatáról, a hangok tudatos megválasztásáról. A Cholossal Chords szóló olyan jellegű zenei alapra készült, amelynél még inkább fontos, hogy jó hangokat válasszunk, és minden egyes pillanatban tisztában legyünk azzal, hogy melyik hang hogyan fog szólni a kísérethez viszonyítva. Úgyhogy nézzük meg a szólót és a felhasznált fokokat részletesen, ütemről ütemre. Készítettem egy viking metálos áttekintést az ütemekben használt fontos hangokról:
Mint látható (és hallható a zenei alap letöltése után), az ilyen jellegű akkordmenet annyira mozgalmas, hogy NAGYON fontos a megfelelő fokok használata. Szinte mindegyik akkordhoz a neki megfelelő legfontosabb fokot/fokokat játszottam a szólóban. Ha megnézitek a fenti összeállításban a „fok” oszlopot, túlnyomórészt az 1. és 3. fokok szerepelnek, és a többi fok nagy része is 5. és 7. fok. (Ezt mindig az adott akkordhoz kell érteni, lásd "A felhasználható skála/skálák” oszlopot ütemről ütemre.)
A kihívás az ilyen szólóknál pont az, hogy a fontos fokokat szinte „kötelező” használni (mivel különben szétesik a szóló, pontosabban össze sem áll), viszont e korlátozás megléte mellett is ugyanúgy meg kell tervezni a dallamokat, az irányokat, az esetleges kromatikus meneteket, az ismétlődő motívumokat, a díszítéseket, és a teljes szóló „történetét”. Vannak olyan jellegű zenei alapok (pl. ahol csak 1-2 akkord ismétlődik végig), ahol a fokok tudatos használatának nem ennyire kiemelt a szerepe. Ott nyugodtan lehet inkább a motívumokat, a technikát, a díszítéseket előtérbe helyezni. Az ilyen, dallamosabb, mozgalmasabb, rengeteg akkordból és hangnemváltásból álló zenei alapoknál viszont a fokok kezelésén van a fő hangsúly.
Szóval a lényeg: tudni kell, hogy melyik fok milyen hangulatot jelenít meg. Nem elég tudni, hogy éppen milyen skálát játszhatunk, és aztán a meglevő skáladobozokon belül mászkálni. Teljesen máshogy fognak szólni az egyes skálahangok. Moll környezetben egy kiemelt helyre pakolt 6. fok gyilkosan rosszul is szólhat, ha nincs előkészítve, pedig látszólag tökéletes skálahang ő is. Egy jól elhelyezett 2. fok moll, dúr és líd környezetben is csodákra képes. Bizonyos helyzetekben szándékosan a legegyszerűbb fokokra van szükség, alaphangokra, tercekre vagy kvintekre. A zene a feszültségek és feloldások kombinációjára épül, és ezeket a megfelelő fokok tudatos használatával lehet még jobban kiaknázni.
Jó csemegézést a listából, és várom a kérdéseket. És persze a letölthető zenei alapra várom a szólókat is, szívesen írok róluk elemzést, javaslatokat, ha van rá igény. (Erre az alapra axes és ibanezrg565 kollégák már készítettek szólót és feltöltötték ide a topikba. Mindkét szóló nagyon jó lett, érdemes visszakeresni őket.)
Szia Tamás.
Köszönöm az elemzést és a dicséreteket,nagyon jól esik.Igen nem kellett volna olyan gyorsan felvinni magasabbra a szólót.Maradni ott még aztán fokozatosan kinyitni a témát.Úgy érzem hogy mostmár kezdem érezni a dolgot.Legközelebb oda figyelek,jobban átgondolom a részeket és úgy sokkal jobb lesz a szóló.Majd ha lesz újabb téma akkor majd küldöm.Mégegyszer nagyon köszönöm,sokat segítesz így.
Szia Tamás.
Megkaptam az ajándék csomagot és már át is futottam rajtuk.Nagyon jók,nagyon tetszenek,tiszták a felvételek,erre aztán majd lehet gyakorolni.Örülök hogy megtudtam fejteni a kérdést.Nagyon szépen köszönöm az ajándékot.
Köszönöm szépen az elemzést.
Megpróbálom az általad javasolt dolgokat beépíteni, a végét kicsit változatosabbá tenni.
Nagyon örülök neki, hogy ilyen formában visszajelzést kapok, mert én nem igazán tudom objektíven megítélni, hogy hogyan sikeredik egy-egy szólóm.
Nemsokára kész leszek egy másik nóta szólójával is és azt is belinkelem majd ide.
Tudom sokan írták már, de én is nagyon köszönöm ezt a lehetőséget. Nagyon sokat lehet tanulni belőle és így kap az ember visszacsatolást hozzáértő, elismert zenésztől.
a másodikat ritkábban, pl. arpeggiozásnál, mert sokkal közelebb kerül a kézhús a húrokhoz, könnyebb lefojtani a zajokat. ez olyan "birtamikis" amúgy. nekem is régen adódott ilyenre. volt egy olyan időszakom, amikor nem fogtam jól; ha sokat gyakoroltam fájt is. (mert akkoriban gyakoroltam is ) szóval főleg a kényelem miatt alakult ki. nem értem pontosan hogy hozod ki a pengető "elejének" az E1-es felé dőlését a Te fogásodból, biztosan mások a méretarányok. lehet, hogy a hüvelyked relatíve hosszabb. (kinek hosszabb a hüvelyke verseny indul )
Ahogy írtam is korábban, ez a szólód engem Vinnie Moore-ra emlékeztetett, főleg a Mind s Eye album korszakára (és ez nagy szó, mert az az egyik legjobb lemeze).
Az első 20 másodperces szakaszban nagyon-nagyon erős a téma, amit használtál. A téma első megjelenésénél a szext ugrás lefelé (F#-->A) szenzációs volt. A második megjelenés vége pedig kitűnően illeszkedett az első verzióhoz, választ adott rá. Ez az első 9 másodperc gyakorlatilag tökéletes volt.
Ezt követően, 0:10-nél én talán még nem vittem volna fel ilyen hamar egy oktávval feljebb a témát. Ez megint csak szubjektív dolog, és valószínűleg az indokolja ezt az érzésemet, hogy még túl rövid idő telt el a szólóból, 9 másodperc. És a másik dolog: a téma csak két ütemes. Ezért hangzik talán túl hirtelennek az oktáv-ugrás. Például a Marine Aircraft szólód esetén egy négyütemes témával nyitottál, ezért ott az oktáv-ugrás kevésbé tűnt hirtelennek (annak ellenére, hogy ott is kb. hasonló idő telt el), mert kétszer hosszabb volt a téma.
Mostanában szereted használni az oktávval feljebb történő megismétlést, a Marine Aircraft szóló és a mostani szóló előtt a Sound 7 szólóban is ezt használtad. Talán ott volt a legütősebb ez a módszer, mert ott egy hosszú témát vittél feljebb. Javaslom, hogy a következő néhány szólódban szándékosan ne használd ezt a módszert, hogy rákényszerítsd a kreativitásodat arra hogy újfajta ötleteket találjon ki számodra.
A második 20 másodperc is nagyon szépre sikerült. Itt is volt oktáv-ugrás, és így már tulajdonképpen az első oktávos ismétlés is igazolást tud nyerni, mint a koncepció része. Ezért is hangsúlyozom, hogy ezek már nagyon szubjektív dolgok, itt már nincsen "szabálykönyv".
0:57-nél a két szólam megjelenése is nagyon tetszett!
Külön kiemelném az 1:25-1:34 közötti részt, és mindenki figyelmébe ajánlom. Imi itt négy hanggal többet ért el, mint tíz gitárhős 400 darab harmincketteddel összesen
1:35-től jön az a rész, ami egy az egyben akár Vinnie Moore is lehetne. És itt például jól ült az oktáv-ugrás, mert háromszor játszottad el a témát előtte, és így volt ideje leülepednie. Az is kifejezetten jól jött ki, hogy korábban a témákat egymás után csak kétszer hoztad be (azonos helyen), és ezt a Vinnie Moore-os témát pedig többször, ez a lekeverésnél nagyon jó módszer, hogy egy igazán (és szó szerint) fülbemászó résszel búcsúzzon el a szóló.
Minden fórumlátogatónak tudom ajánlani, hogy ha a dallamérzéket szeretné továbbfejleszteni, akkor hallgasson sok Imi-szólót a http://soundcloud.com/horv-th-imre oldalon!
Valószínű hogy sokan fogják hasonlóan a pengetőt, de konkrét neveket nem tudnék mondani. Annak idején ez a pengetőtartás érződött természetesnek, és be is vált, tehát ilyen szempontból nem tanulmányoztam a kérdést, hogy melyik gitáros hogyan fogja a pengetőt.
Úgy érted, hogy ilyenkor a pengető a jobb kéz mutatóujjának második ujjpercéhez kerül? Ez a fogás hogyan jött?
Igen, az A7 és a mixolíd is helyes válasz volt. Tiéd a nyeremény! Mivel a Sharp Guitars Bonus Pack-et már korábban megnyerted egy másik helyes válasszal, ezért egy zenei alap-csomagot küldök ezúttal. Tetszeni fog!
Jó lett a szóló, gratula! Az elején (0:02-0:13 között) szép volt, ahogy egy többszörösen is kontrasztos nyitással indítottál: az első téma lefelé ereszkedett és lassabb, dallamos jellegű volt, és rá válaszként egy gyors, felfelé menő futam jött. A futam záróhangja (F) is szépen illeszkedett a kísérethez, ahol épp egy Bb-dúr ment, amelynek a kvintje az F hang.
A második körben (0:13-0:22), amikor a riff témáját játszottad, érdemes lenne ugyanazt a ritmikát hozni, ami a riffben is van (a két tizenhatod-egy nyolcad részre gondolok). A szólóban ezalatt a rész alatt négy tizenhatodot játszol, és még hatásosabb lenne, ha egy az egyben a riff ritmikája jelenne meg. Koncerten is ütős rész lenne, amikor a másik gitáros mellé állva mindketten (és persze a basszeros is) ugyanazt a szaggatott ritmust játsszátok.
A szakasz végén kifejezetten jó ötlet volt, hogy az új témát (a felelgetős részt) már ilyen hamar elkezdted, és így az előző témából teljesen szervesen indult ki a dolog. Ez nagyon rendben volt így, és ezzel elkerülted azt a csapdát, hogy minden egyes téma pont az új kör legelején indul. Szóval ez egy külön volt!
A harmadik körben (0:23-0:33) az előbb említett felelgetős rész megy. Két dolgot is kiemelnék: egyrészt szépen vitted felfelé a dallamot, másrészt a kör végén a triolás futam is jó ötlet volt, változatosságot hozott.
A negyedik kör (0:33-0:44) első felében levő részt én kicsit áttervezném. Az jó volt benne, hogy ismétlődő motívumokra épült, és nem is kellene sokat változtatni rajta, csak valami apró csavart, variálást beletenni vagy dallamilag, vagy ritmikailag. Erre a részre az a jellemző, hogy a dallam jellege és a ritmus együttesen kiszámíthatóvá teszi ezt a 4-5 másodpercet. Talán a második ismétlésbe lehetne valami ritmikai variálást tenni, például a két hosszú Ab hang helyett lehetnének tizenhatodok, vagy ilyesmi. (Normál hangolás szerint írom a hangokat, C-re hangolás esetén a 20. bundon levő hangokra utaltam.) A kör második fele viszont nagyon jó így, szépen zárja a szólót.
Összességében egy nagyon jól átgondolt, megtervezett szóló lett, és technikailag is rendben volt. Ahogy írtad is, egy-két helyen nem volt teljesen pontos, de ezzel sem lesz semmi gond, kicsit még játszogatni kell, és akkor ez is összeáll teljesen.
Ha lesz majd megint új szóló, akkor jöhet az is ide!
Nagyon szívesen! És minél több szólót készítesz, annál inkább fogod majd tapasztalni, hogy már a rögtönzések során is nagyon jól felépített szólók jönnek elő.
Így leírva szerintem minden rendben van ezzel, támaszkodás OK, sweepnél felveszed a kisujjat, ha nem érzel semmilyen akadályozást így játék közben, akkor minden tökéletes & viking metál.
"A pengető nálam is a vékony E húr felé dől, de csak egész kis mértékben (kb. 10 fokot térve el a függőlegestől). A pengető síkja pedig a bal váll felé mutat (azaz más szavakkal: a pengetőt "teteje" nem párhuzamos a húrokkal, hanem balra felfelé emelkedik)."
ezt most megpróbáltam úgy, ahogy nálad látom, hogy nem fordul rá a hüvelykujj a mutatóra, de nem tudom kivitelezni. valószínűleg más lesz az anatómiánk.
nem tudod esetleg, fogja még így valaki ismertebb gitáros így?
Szia Tamás.
A második felében előszőr egy A4 harmónia szól talán ehhez tartozó skála szerintem az Am-pentaton vagy Am- legátó skálák.A cisz hangtól pedig egy A7 (A szeptim) akkord szól és a skála hozzá pedig a A mixolid lesz ,mivel a hetedik hangját szállítjuk le egy fél hanggal.
Akkor betenném ide azt a thrash-es alapra készült szólót. Légy szíves, ha időd engedi írj róla egy kis elemzést, ahogy itt már 'megszoktuk'.
Sajnos a minőség nem a legjobb és a pontossággal is volt egy kis bajom. Egy két helyen meg 'szögletes' lett kicsit.
Minden változik alap by roarmetal Minden változik szóló-1 by roarmetal
Szia Tamás!
Köszönöm az elemzést,igen én is éreztem a hibákat,főleg a Cisz hang után nagy volt a lyuk.Igen úgy ahogy mondod a felépítés, a szóló menete nagyon fontos,meg kell tervezni az egész szólót,hogy érezze az ember hogy ennek a zenének van valami mondanivalója.Utána pedig jól begyakorolni és csak aztán készíteni egy jó felvételt.Biztos azért is van bennem egy kicsit ez a kapkodás ,hogy minél előbb megmutathassam neked amit gitározom,mert te mint a gitár szakma nagy mestere nagyon jó tanácsokkal látsz el. Mégegyszer nagyon köszönöm neked Tamás.
Nagyon jó hogy van ez a Topic.
Párszor próbáltam "erőltetni" az általad használt kéztartást is, és valamennyire ment a dolog, csak az első hang ( húr ) eltalálása jelent gondot...
Onnantól sínen vagyok, de mivel megszoktam hogy lent van a kisujjam, ezért szinte ennek hatására méri föl a kezem a helyes távolságokat.
Néha viszont pl: sweep érzem hogy nem jó a lent lévő kisujj, mert a gyors, főleg felfelé irányuló pengetésnél visszafogja a kezemet...
Ilyenkor azért automatice felveszem a kisujjamat.
Köszi! Amúgy ez nem lesz rajta, csak rögtönzés volt, imádok riffeket rögtönözni.
A pengető nálam is a vékony E húr felé dől, de csak egész kis mértékben (kb. 10 fokot térve el a függőlegestől). A pengető síkja pedig a bal váll felé mutat (azaz más szavakkal: a pengetőt "teteje" nem párhuzamos a húrokkal, hanem balra felfelé emelkedik).
Amúgy a két különböző pengetőtartásod a stílus vagy a tempó függvényében váltakozik?
Igen, az alaphangnem A-moll. Tulajdonképpen az A ("sima") fríg skála valóban mehet erre a részre, mivel a Bb hang nem ütne a kíséretben semmit. Az A-spanyol fríg skála viszont C#-is tartalmaz, a kíséretben pedig van C hang, rögtön a riff elején, 0:50 után.
1:03 után, az új körben jó az A-blues skála (azaz A-moll pentaton+blues hang), a blues skála tulajdonképpen mindenre jó a rockzenében (kis túlzással).
Ha még azt megmondod, hogy 1:03 után a riffben megjelenő C# hang pillanatában milyen harmónia szól, és ennek melyik modális hangnem felel meg, akkor tiéd a nyeremény.
Köszi a linket! Theodore igen nagy munkát végez, ezzel a heti 1 feltöltött gitáranyaggal. Végre egy precíz görög (Az ősei úgyis bekavartak mindenkinek ezekkel a dórokkal meg korinthoszi oszlopokkal...)
Én például a pengető kezem kisujját leteszem, és "mankóként" használom.
Nekem valahogy így alakult ki a dolog, illetve anno így tanították.
Ha akkordozom akkor természetesen nem, de szólónál, arpeggionál bizony ezt a kisujjas módszert használom, mert valahogy így nagyobb biztonsággal találom el a húrokat...
Most akkor ez hibás kéztartás, vagy sem?
a pengetőtartásodnál a pengető az E1 vagy az E6 felé dől? azt látom, hogy nem a hüvelykujjad fordul rá a mutatóra, hanem fordítva. én két (csak kicsit különböző) tartást használok, de mindkettőnél az E1-es felé döntöm a pengetőt, de a Te fogásoddal ez kb. lehetetlen lenne.
Szia Tamás!
Lehet hogy nem jó de megpróbálok válaszólni erre a kérdésre.Az alap az egy Am kiséret.Úgy gondolom hogy erre A spanyol fríg skála lennejó.A Bb kvint lezár 1:3-nál.Itt vége az első körnek.Itt jön a másik kör ami szerintem , nekem legalább is úgy érzem hogy az A blues skálát játszottam rá és jó volt. Jó így?
Első szakasz (0:01-0:18): tetszett, ahogy 4 részre bontottad a szakaszt, és a második rész az elsőre válaszolt (és visszavitte a hangot), a negyedik rész pedig a harmadikra válaszolt (és kinyitottad a hangulatot a 6. fokkal (0:14 körül, A hang - a 6. fok moll hangnemekben nagyon markánsan szól, jól lehet vele a hangulatot változtatni).
Második szakasz (0:19-0:35): az első szakasz variálása, ez jó ötlet volt, hogy a teljes első szakaszt visszahoztad, de újszerűen. Arra viszont érdemes figyelni, hogy a periódusok vége is teljesen kidolgozott legyen. Itt a második szakaszban 0:29-0:32 között bizonytalanná vált a szóló (ritmikailag a második F# elhelyezése miatt, és utána a C# hang után túl nagy volt a "lyuk", az utána levő gyors futam nem tudott ehhez szervesen kapcsolódni.
Harmadik szakasz (0:36-0:52): Szépek voltak a tremolókaros díszítések és a dallamok is. Itt is kicsit megtorpant a dolog a szakasz vége körül, 0:49-től.
Negyedik szakasz (0:53-1:11): Az egyik legszebb rész volt a teljes szólóban, ahogy itt a kvint hangközöket beépítetted 0:56-tól. A 6. fok (A hang) 1:05-nél ütötte kicsit a G#-moll akkordot a kíséretben (mivel a G# és az A fél hangra vannak egymástól).
Szép munka volt ez is, és a körök végén levő egy-két kevésbé meghatározott pillanat, amit a fentiekben megemlítettem, nem jelent nagy gondot. Ezek az apró bizonytalanságok a sok improvizálás hatására egyre jobban el fognak tűnni majd. Továbbra is játsszál minél többféle alapra, és továbbra is tervezd meg előre a szóló menetét szerkezeti és hangnemi szempontból (azaz felépítés, irányok, és a fontos hangok szempontjából).
Mivel áldott jó szívem van, ( ezt többen is megtudják erősíteni, igaz Csabika? ) ezért itt a lentebb említett JOE DIORIO.
Csak az általa is említett megfelelő zenei környezetben fog igazán sütni a dolog, de ott nagyon! ( szerintem )
Szia Tomi!
Köszönöm a megerősítést!
Egyébként az általad is említett Qartal Voicings módszert már régóta ismerem, és ez adta az ötletet hogy más hangközök felhasználásával is meglehetne próbálkozni.
Hogy az öreg Scofield is rájött erre, és ráadásul valószínűleg hamarabb mint én...hát egy kicsit bosszant.
Ahogy a kvart építkezésű akkordok, úgy a 6/9 is játszható akkord-skálaként, és csak egy két fokot emeltem ki, de érdemes az egész akkordmenetet végigjátszani például egy ii-V-I sémára ( de más akkordmenet is szóba jöhet természetesen )
Mivel az ötödik fokot én eleve alterálom, ezért természetesen ennek a 6/9 felépítését az alterált skálával oldottam meg, ugyanazon az elven mint a dorian esetében is.
Innen "származik" a kakukktojásnak tűnő #C6/9 ami szerintem gyönyörűen "megnyugszik" az Őt követő C6/9 akkordra.
Még néhány név ahol én hasonló "furcsaságokat" vélek felfedezni, de a megfejtésig soha nem jutottam el...
Larry Carlton, Frank Gambale, ( Öt nagyon szeretem hallgatni, mióta meghízott, megkopaszodott, és néha játszik például Billy Cobham zenekarában,azóta nagyon nagy kedvencem! )és nem utolsó sorban nekem az egyik "legagyasabb" elméleti ( és mellette természetesen gyakorlati ) gitáros Joe Diorio aki például új, saját magáról elnevezett pentaton skálát "talált" föl, ami azért nem kevés zeneelméleti tudást feltételez!
Ezzel a 6/9 dologgal kezdem magam közéjük sorolni, de amilyen szerencsém van már valaki biztos megelőzött.
Meg hát gitározni is meg kellene tanulni már rendesen.
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217 Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231 A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#506 Számírási ötlet + részletes leírás
#541 Ritmus-ötlet riffek írásához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#556 A második topik-verseny, egy újabb modális hangnem kitalálásával
#594 vEgGg feladványa
#611 Szólóalkotás, Part I (+ további ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#616 Egy kis fárasztás
#632 Négy példa a gyors futamok beépítésére
#643 és #650 A szólók felépítéséről néhány gondolat, a filmekkel párhuzamba állítva
#647 Matyesz nagyon jó szólója, amelyről a #660-ban kiderül, hogy milyen elemek miatt lett nagyon jó
#664 Tibyee gyűjteménye a különféle skálák szerkezetéről
#681 Szólóalkotás, Part II (+ tremolókar, technika, ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#716 Egy elborult ritmusgyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#765 Zsocmóka D-líd szólója a Szólóalkotás II zenei alapra. Ez is nagyon jó lett, leírás a #781-nél
#782 Guitarosaurus leírása a Bartók-féle tengelyrendszerről
#795 További link a tengelyrendszerről
#802 Részletes leírás és példa a „Lokriszi 6#” skáláról (mp3 + TAB a Locrian Locusts c. számból)
#817 A modális skálákról részletes leírás, ezúttal más szemszögből, a számírás felől megközelítve
#820 Hathúros arpeggio-sorozatok (csak video)
#824 Tibyee által feltöltött zene: Joe Satriani, Brian Setzer és Larry Carlton imprója ugyanarra az alapra
#838 Gyors futamok váltott pengetéssel 01 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#842 További leírás a pitch axis nevű hangnemkombinálási módszerről + pár szó a spanyol fríg és a mixolíd hasonlóságáról
#853 és #859 Pár ingyenes backing track link
#869 Akkord-skála összefoglalás by Matheoss
#915, #916 és #921 Tibyee által feltöltött zenei alapok és szólók az angol GT magazinból
#923 Újabb pitch axis infók
#958 Brett Garsed és TJ Helmerich koncertvideó Krisz ajánlásával (egy órás koncert, zseniális)
#990-992 Ibanezrg565 kollégánk számai, érdemes meghallgatni őket
#998 Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1039 Kiegészítés a #998-hoz
#1040 Gyors futamok váltott pengetéssel 02 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1065 A váltóhangokról pár szó
#1071 Drivin’ Blues zenei alap (letölthető)
#1086 Drivin’ Blues szóló – szólófelépítés, kontrasztok, folyamatos tizenhatodok (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1116 Gary Moore: Loner című számának feldolgozása (Ibanezrg565)
#1147 Guthrie Govan: Funky Blues improvizáció kottája, 1-12. ütem
#1165 Hét hang egy húron, háromujjas tappinggel (mp3 + TAB)
#1171 Marine Aircraft zenei alap (letölthető)
#1198 Marine Aircraft szóló, 1. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1213 Ibanezrg565 improvizációja a Marine Aircraft zenei alapra (részletes elemzés #1218-nál)
#1235 Marine Aircraft szóló, 2. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1248 Ritmus-megfejtési feladat (Billy Cobham: Red Baron című számából, megfejtés #1268-nál és #1273-nál)
#1291 tibyee által gyűjtött jazz/fusion zenei alapok, és szólók
#1303 Marine Aircraft szóló, 3. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1306 és #1308 axes saját számai (4 db) + részletes elemzésül #1307-nél és #1315-nél
#1314 Colossal Chords - Új akkordmegfejtési feladvány (mp3 + letölthető zenei alap)
#1333 Legato futam kromatikus kötőhangokkal (videó, letölthető mp3 + TAB)
#1337 Ibanezrg565 improvizációja a Colossal Chords zenei alapra (részletes elemzés #1348-nál)
#1342 Balance In Hand zenei alap, „sötétebb” szólózáshoz (letölthető)
#1378 Escape From The Soulful Eyes arpeggio (videó, letölthető mp3 + TAB)
#1384 chubby felajánlása, zenei alapok készítésére
#1402 12-hangú kör elmélet (Circle of 12 Tones) Ron Jarzombek-től (linkek az elmélethez és videó)
#1445 John McLaughlin - The Art of Improvisation (videó + ötvonalas kotta akkordokkal)
#1449 Marine Aircraft szóló, 4. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1495 Arpeggio-gyakorlatok, 1. rész (mp3 + TAB)
#1505 Új feladvány: Riff modális jellegének megfejtése
Az itt felsorolt anyagok nagy része megtalálható a topik Wiki oldalán, amelyet Indyhorse állított össze: http://jonastamas.wikidot.com
A lényeg valóban az, amit Guthrie mondott: elsősorban a kis tercet és a kis szeptimet érdemes ilyen negyedhangszerű, miniatűr nyújtással feltuningolni. Fontos, hogy a nyújtás végén nem szabad hallani a visszaengedést, mert az már nem szól jól.
Egyébként a fentieken kívül a tiszta kvarttal is meg lehet ezt csinálni, és az is nagyon jól fog szólni rock/blues környezetben. Sőt, a szűkített kvinttel is (azaz a "blues-hang" névre hallgató hanggal is) érdemes kísérletezni.
A másik megjegyzésem, hogy egymás mellé több ilyen "microtonal bend"-et is lehet pakolni, akár olyan módon is, hogy fokozatosan egyre jobban nyújtod a hangot (miközben mindegyik "lépcsőt" megpengeted). Így 4-5 fázisban lehet eljutni egy nagy szekundos normál nyújtáshoz.
Jól hangzik a dolog. A 6/9 valóban nagyon szépen tud szólni. És jó volt a tritónuszcserés ii-V-I verziód ís! Amúgy az 1-3-6-9 felépítés logikájához hasonló akkordfelépítéseket szokott John Scofield is csinálni néha, amikor az 1-2-4-es fokokból készít akkordokat. Például az általad írt hangnemben egy A-Bb-D és egy D-Eb-G akkord is van (többek között), nagyon szép kis szekunddal indul mindkettő. Általában a D-G-H húrokon szokta lefogni ezeket.
Egyébként a jazzben nem ritka a teljesen kvartos logikájú akkordfelépítés (a hagyományos terces helyett), gyönyörű 11-es akkordok tudnak létrejönni az ilyenekből. Például sima C-dúrban egy C-F-H-E lesz az I. fokú akkord, egy D-G-C-F lesz a ii, és egy G-C-F-H lesz az V. A négy belső húron próbáld ki őket, érdemes.
Kíváncsian várom!
Mostanában ha időm engedi, próbálok sokat foglalkozni a témával, és legalábbis nekem "új" dolgokat kitalálni...
Most például "rájöttem" hogy mivel nekem tetszik egy Cm7 akkordra az bE6/9 akár akkordként akár arpeggio-ként, érdemes az egész skálára felépíteni egy akkordkészletet.
Mivel a Cm7 funkcióját tekintve az én esetemben ii ( moll második fok ) ezért a kulcs a B dúr.
A felépítése eltér a megszokott 1, 3, 5, 7 sémától, mivel ebben 6/9 akkordot nem kapunk.
Az "általam kitalált" felépítés: 1, 3, 6, 9. ( az ötödik hangot a kvintet kihagyom )
C D E F G A B
G A B C D E F
D E F G A B C
B C D E F G A
A fenti példában II, V, VI. fokon is 6/9 akkord jött létre, és mindegyik akár arpeggio, akár akkord formájában is ( szerintem ) jól szól a Cm7-re, de a Bmaj7, F7 akkordokra is. A többi ily módon kapott akkord, arpeggio is megállja a helyét, mivel ez is egyfajta dorian mód, csak más az akkordok felépítése, de a felhasznált hangkészlet ugyanaz.
Érdemes minden módban hasonló, a megszokottól eltérő felépítésekkel kísérletezni, mivel ha nem is új, de ritkábban hallott arpeggiok színesebbé tehetik a játékunkat.
Akkordként pedig egy ma délelőtti "felfedezésem" egyszerű ii-V-I, akkordmenet zárásaként C-ben: Dm7-G7#9-Cmaj7. ugyanerre az akkordmenetre Dm6/9 - #C6/9 - C6/9
Itt sem használom egyik akkord ötödik fokát sem.
Kíváncsi vagyok ezzel kapcsolatban a véleményedre!
Szia Tibi, örülök hogy tetszett! Pár nap múlva jön az arpeggio-sorozat 2. része, az majd sweep-es lesz (a harmadik rész pedig tapping+hajpánt technika...)
Igen, elég sok string skippinget használok. A nagyobb hangközöknek köszönhetően összetettebb dallamok hozhatók létre.
Szia Tomi!
Remek ez az arpeggio menet!
Gyakran használod a skipping string módszerrel közösen?
A magam részéről szívesen vennék több, és egyre bonyolultabb ilyesmi anyagot, és mindenki nevében köszönöm/jük!
A kérdés: az alábbi videó második felében szereplő riffben (0:48-tól) mi az alaphang (ez könnyű), és milyen modális hangulatok bukkannak fel rövidebb-hosszabb időre? Aki sorrendben elsőként felsorolja ezeket, annak ezúttal is digitális ajándékcsomag üti a markát*
Én is írtam, és hálás köszönetem még egyszer.
Ha alakítanék még valamit ami jobban kidolgozott és emgtervezett, akkor majd lehet felteszem ide elemzésre.:)
Ment a válasz.
Amúgy azt vedd figyelembe, hogy az egész tényleg nagyon improvizatív lett, elég minimális volt az amit megterveztem előtte.
Köszi még egyszer!
Szia Tamás.
Köszönöm az elemzést.Nagyon jó hogy így elemzed a szólót,így tudom hogy mire kell jobban odafigyelni,főleg így hogy részenként írsz róla. Átnéztem részenként én is a hibákat.Nagy segítség ,így gyorsan lehet fejlődni.Mégegyszer köszönöm a segítséget.
Küldöm a Marine Aircraft szólót is,igaz kevés időm volt de megpróbáltam játszani valamit erre a jó kis alapra.
Ez az arpeggio-ötlet tapping+legato kombinációra épül, kicsit Michael Romeo-s jelleggel (Symphony X). A húrváltásoknál arra kell figyelni, hogy az új húr első hangját erősen ráütve szólaltassuk meg, és közben az előző húrnak teljesen el kell hallgatnia, tehát pontosan kell szinkronizálni a váltást. Az új húron az erősen ráütés főleg a felfelé menő szakasznál tud kényes lenni, mert ott nem a tapping végzi ezt.
A kíséret akkordmenete: Em - D - Em - G. A kotta fölé felírtam az arpeggioban szereplő hangokat megjelenési sorrendben, és azt is odaírtam, hogy a játszott hangok milyen harmóniákat jelentenének, ha ezek akkordként szólnának. H helyett az angol B szerepel, mivel az anyag egy angol nyelvű oldalnak készült eredetileg.
A zenei alapot is mellékelem, ez szabadon letölthető, és egyéb célokra is felhasználható (örömzenélés, improvizálás, stb).
Érdemes Imre „Sound 7” szólóját meghallgatni (#1452-nél ), és a meghallgatással után olvasni az elemzést. Imrétől sokat lehet tanulni/ellesni ahogyan gitározik, és igyekeztem olyan elemzést írni a szólójáról, hogy az elemzésből nemcsak ő, hanem mindenki tudjon profitálni.
Szóval itt jön az elemzés:
Imi, szokás szerint nagyon jól sikerült ez is. Többnyire csak apróságokat, szubjektív dolgokat írok majd, mert a feeling, a dallamérzék ezúttal is nagyon magas szinten volt, és emiatt a fontos hangok, fokok mindig jó helyre kerültek.
Az első körben az E-moll akkord elejére az A-->G dallammal érkeztél. Én itt az E-->G lépést játszanám, azaz alulról, kis tercről közelítettem volna meg a G hangot. Az indoklás: addig mindig ereszkedő dallamvonalakat használtál, és ez az E-->G emelkedés kellemes kontrasztot jelentett volna. És az irányon kívül hangmagasságilag is nagyobb újdonságot hozott volna be.
A második kört szépen készítetted elő az eddigieknél magasabb A hangra érkezéssel, emiatt az egy oktávval magasabban visszatérő téma szervesen kapcsolódott az eddigiekhez.
0:52 körül a téma második fele G helyett A hangról indult (0:31-nél, az első megjelenésekor még G-ről). Alapvetően az teljesen rendben van, hogy az ismétlésnél variáljuk a témát, de a téma főbb szakaszainak nyitó hangja sokszor szerencsésebb ha nem változik. Azért is jobb lett volna a G hang, mert így túl hosszan és kiszámíthatóan, túl skálaszerűen jön le a dallam 0:52-nél (mivel eggyel magasabbról indul, de a végállomás nem változott).
1:03-1:07 között a gyors futamnak volt pár bizonytalan hangja. Érdemes ezeket kigyomlálni, azaz csak olyan futamba menjünk bele, ahol biztosan tudjuk előre minden hang szerepét, súlyát, pengetési jellegét, pontosságát. Ez a „tudjuk előre” néha csak 0.1 másodpercet jelent, de akkor is „előre”.
1:13-1:13 Például ez a téma-variálás tökéletes volt. Meghagytad a sarokpontokat, a téma kulcshangjait, és a téma közepe felé a ritmust változtattad meg. Lájk!
1:34-1:39 Itt is szép ritmusvariációt kapott a téma második fele. És látszik a tudatosság, hogy a magasabb verzióknál direkt jöttél le mindkétszer A-ról, mig az egy oktávval mélyebbi témáknál G-től. Úgyhogy amit 0:52-nél írtam az valóban szubjektív, ez már az a szint a dallamérzékben, ahol nincsenek kötelező szabályok.
1:44-1:45 szép oktávos kontraszt!
1:48-1:50 ez a gyors futam jól lett kivitelezve, egyedül a legutolsó hangra érkezés késett el egy kicsit (az A hang, a hosszabb H előtt). Örülök hogy a gyors futamok is kezdenek egyre precízebbek lenni.
Összefoglalva, ez megint csak nagyon magas szintű zenélés volt. Az adottságaid alapján ez már a gyémánt csiszolásának a szakasza, igyekszem ebben ezentúl is segíteni neked.
Mostanában majd próbálj meg minél több olyan alapot keresni és ezekre játszani, amelyek zenei, harmóniai, ritmikai vagy modális szempontból kevésbé „hagyományosak”, hogy ezáltal még több dolgot tudjál előhívni a benned lakozó tehetségből.
Sajnos az előző XP újratelepítésnél elvesztek ezek - most megpróbáltam felvenni egyet, és meglepően pontos lett magamhoz képest.:D
Ha megtennéd, hogy írsz egy levelet a szgabor91@gmail.com-ra, akkor ott szívesebben elküldeném (ha neked is megfelel), mert annyira jó azért nem lett.
A zenehallgatással nincs gond: régen csak metált és rockot hallgattam, de ma már az Andy McKee-től kezdve a kubai zenén át egészen a keményebb "zúzdáig" mindent meghallgatok, ami nem monoton gépzörej.:) És a kottával sincs gond, bár azt csak nagyságrendileg szoktam használni, a nagyon apró, finom dolgokban inkább a fülemre hagyatkozom.
(Off: mindenkinek úgy jelennek meg itt a topicok, hogy csak az oldal bal oldalán egy hasábban, vagy nálam van a probléma?)
Szia Gábor! Feltöltesz egy-két saját felvételt, ahol ezek a dolgok jelentkeznek? (A Soundcloudról be lehet ide illeszteni a felvételeket.) Így akkor konkrétabban tudok válaszolni.
Addig is így látatlanban az a sejtésem, hogy ez nem vészes probléma. A leírtak alapján ez nem az a fajta pontatlanság esete, amelyet a még több metronómos gyakorlás old meg majd.
Hallgass minél többféle zenét, minél többféle stílusban (latintól progresszívig), figyeld a periódusokat, az ütemmutatókat, játsszál el sok számot kottából vagy TAB-ból. Érdemes általad nem ismert számokat is, sőt akár klasszikus zenét is eljátszani (ha az ötvonalas kottaolvasás nincsen meg, akkor legalább a kotta ritmusait). Ezekkel a módszerekkel az agy ránevelhető, hogy még jobban koncentráljon a periódusokra.
Sziasztok!
Láttam többen feltettek kérdéseket itt, úgyhogy én is így tennék.
Nekem a ritmizálással lenne bajom. Konkrétabban pontatlan vagyok, pedig nem keveset gyakoroltam. Eleinte próbáltam tök egyszerű ritmikai dolgokat, amik mennek is. Pl. riffelésnél először egy negyed- két nyolcad, váltakozásokat, hangsúllyal metronómra, utána az egyiket kicseréltem triolára, majd a másikat, közben bevettem a tompított hang-kiütött hang dolgot is. Ezeket egész jól el is játszom (rengeteget veszek fel ilyet, és hallgatom vissza), de amikor elkezdek improvizálni, akkor nagyon elcsúszom, a mérőt még valamennyire érzem (bár sokszor hamarabb hozom a hangot mint kellene), de pl. sokszor van olyan, hogy egy hangot egyszer a 4.-re hozok (akár a riffben, akár improban, ha ismételni akarok), aztán a 3.-ra - egyszóval nagyon instabil vagyok ilyen téren. A dologban az a csavar, hogy amikor zenére gyakorlok, akkor érzem a ritmikát is és a hangsúlyozást is. De amikor Cubase-ben veszek fel, első sorban saját próbálkozásokat vagy improvizációkat, akkor jelentkezik ez az egész.
Ez mennyire természetes? Mit csinálok rosszul, min kéne változtatnom, hogy ez megoldódjon? Vagy csak egyszerűen nem gyakorlok eleget?
Köszönöm szépen előre is a segítséget! Üdv; Gábor
Nagy KING vagy Tomi!!!
Ha ráérsz be kéne ugranod a munkahelyemre, szólni a főnökömnek, hogy valami könnyebb beosztást, kicsit több fizetésért adhatna nekem, hiszen már majd egy hónapja ott dolgozok.
kb. a második ember vagy, aki érti a problémát és egyetért..Ne tudd, mennyien ugranak rám mindig ezért. Légyszi, gyere át a zeneelmélet topicba és hirdesd ki: cserjének igaza volt a modálisok ügyében! :)