Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sziasztok.
Szia Tamás.
Feljátszottam egy kis szólót erre a blues témára,olyan érzésem volt hogy ezt a címet adtam neki hogy:Hiányzol. Szerintetek,szerinted jó lett?object height="81" width="100%"> Am blues,Hiányzól by Horváth Imre
Érdemes tiszta hangszínnel is gyakorolni a legato-futamokat, mert akkor garantáltan az ujjaknak kell dolgozniuk, és nem a kompresszorra és a torzításra van bízva a dolog. Ebben a Guthrie-videóban* 4:09-nél van egy tiszta hangszínes legato-futam: http://www.youtube.com/watch?v=Tbm0hBi0cgA
* ahol egészen sárkányos dolgokat játszik ezúttal is
szerintem: ha jól van beállítva a gitár, akkor tisztán/kütyü nélkül is működnie kell az összes legato dolognak...Tamás videóján sem óverthetop gainnal mutatja a gyakorlatot.
Na meg a megfelelő húrmagassággal kezdődik, hogy ne legyenek zörgő hangok.
Kompresszor/sustainer a kulcs, meg a pedálok után az erősítő tiszta csatijára kis gaint tekerni és tesztelni hogy elég jó a hangkitartás.
Ha behalnak a hangok, az elveszi az ember kedvét a tappingtól.
Úgy kell letölthetővé tenni, hogy belépsz a Soundcloud-ba, rákattintasz a zenei alap fölötti sorban az Edit ikonra (egy ceruza a jele), és az új képernyőn az alul baloldalt a nagy piros X-re rákattintasz. Ekkor zöld pipa lesz belőle, és innentől letölthető a zene. Utána még alul jobboldalt kattints a "Save" feliratra.
Szia Tamás.
Nagyon szépen köszönöm a választ és a körönkénti elemzést.Igen én is úgy érzem hogy tudatosabban építem fel a szólókat,már így is sokat fejlődtem,köszönhető annak is hogy körönként elemzed a szólókat és ebből sokat lehet tanulni.Készítettem egy Am blues backing trackra egy kis szólót majd felrakom az alapot is aki akar csinálhat rá egy kis szólót.Mégegyszer köszi szépen,nagyon örülök hogy jól sikerült ez a szóló.
- első szakasz (0:03-15): tökéletes kezdés, minden akkord nagyon jó fokot kapott, és a kör vége szépen zárult be a kanyarral.
- második szakasz (0:16-0:29): jó ötlet volt egy oktávval följebb folytatni, hasonló témával. A kör végén tetszett a besűrítés, ez szépen készíti elő a következő részt.
- harmadik szakasz (0:30-0:43): jó dallamok itt is, az elején (0:31) a F# hang ütközött ugyan a G-moll akkorddal, de a dallamvonal egysége miatt ez simán vállalható volt, mint G-melodikus moll. 0:39-nél a lecsúszás ötletes volt.
- negyedik szakasz (0:44-1:03): szép volt a F# dúr alatti dallam. A 0:57-nél levő nyújtott magas hang nagyon jól megdobta a hangulatot, pont ez kellett ide. 1:00-1:03 között volt pár nem pontosan megszólaltatott hang a gyors részben, de minél többet improvizálsz különféle alapokra, annál ritkábbak lesznek ezek.
- ötödik szakasz (1:04-1:16): a nyitótémát nagyon szépen hoztad vissza, és jó sok feeling volt a hangokban. Különösen a H-dúr előtti és alatti szaggatott hangok tetszettek, főleg a F# a végén. Ez nagyon jól sikerült rész lett. Ebből is látszik, hogy a pár hangból álló dallamok is milyen jól feldobhatók a kivitelezés során (pl. díszítésekkel).
- hatodik szakasz (1:17-1:30): szép felmenetel az elején, tremolókarral díszítve. A gyors futamnál jó volt az ötlet, a kivitelezésre hasonló érvényes mint a negyedik szakaszban: minél több ilyet kell játszani, és akkor tökéletesre csiszolódnak.
Úgyhogy ez egy kifejezetten kiváló szóló volt. Sőt, mintha máris előrelépést látnék a pár héttel ezelőtt feltöltött szólóidhoz képest, még több tudatosság volt ebben a mostaniban.
Igen, nincs más út, sokat kell gyakorolni, és fokozatosan gyorsítani.
A hangok elhalásához még annyit, hogy ez esetben ellenőrizd, hogy a pull-off mozdulat szöge megfelelő-e. Más szavakkal: fontos, hogy ne csak a fogólaptól távolodó módon emeld el az ujjaidat, hanem legyen ebben egy kis lefelé irányuló, "megtépő" jellegű mozdulat is. Ezáltal a legato-val megszólaltatható hangok száma gyakorlatilag végtelen lesz, nem fognak elhalni a hangok, hiszen mindig új energiát viszel bele a rendszerbe.
Szia Tamás.
Köszi a refrén riffet,erre tényleg lehet jókat szólózni.
Visszatérve a Balance in Hand c.számra a 03:07 és a 03:35 közötti rész az nagyon jó,kár hogy nem hosszabb egy kicsit.
Leginkább elhalnak a hangok mondjuk a 2.-3. húrnál már (tehát ha vékony E-ről kezdek és húrt váltok, akkor mondjuk a H és G húrokon már nem vagyok olyan pontos). A lassú kigyakorlásban teljesen igazad van, lehet, hogy arra kellene ösztönöznöm magam
Köszönöm szépen! :-8
A Balance in Hand a tavalyelőtti első albumhoz, a Sharp Guitars From A Flat Planet-hez tartozó bonus track volt, egy letölthető extra-csomag részeként.
Egyébként valahogy azóta nekem ez lett az egyik kedvenc számom arról a lemezről.
Felteszem ide a refrén riffet a szólógitár nélkül, érdemes letölteni, jókat lehet rá szólózni:
Ami a címválasztást illeti, az eléggé változó. Van amikor a zene alakul ki előbb, és a hangulathoz keresek címet. De van olyan is, hogy a konkrét mondanivaló inspirálja a zenét, és ekkor a cím van meg elsőként.
Konkrétan milyen gondokat tapasztalsz magadnál a pull-off irány esetében? Halkabbak a hangok, vagy kevésbé tiszták, esetleg húrzajok jelennek meg?
Ennek ismeretében pontosabb tanácsokat tudok majd adni.
Amúgy a legfontosabb dolog a legtöbb technika esetén nagyon egyszerű: lassan érdemes begyakorolni a mozdulatokat, és mindig csak akkor gyorsítani, amikor az adott tempón már tökéletesen szól a dolog.
Szia Tamás.
A Balance in Hand c. szám már az új CD-én lesz? Vagy még nem hallottam volna? Nagyon nagyon jó ez a szám is,ku..ra tetszik.Köszi szépen. A szám címe azt jelenti hogy Egyensúly a kézben,hát ebben a számban aztán van egyensúly!Ha szabad megkérdeznem,
miért kapta ezt a címet?Mi alapján adsz a számoknak vagy a műnek címet?
Szia Tamás.
Volt egy kis időm,sajnos nem sok,összehoztam egy kis szólót a Colossal alapra.Majd később kidolgozom jobban mert nagyon tetszik. Colossal by Horváth Imre
Jaj de szép hogy lehet jól kigyakorolni a pull-offos legatokat? A hammer-on irány megy, viszont a pull-off nehezebben. Van erre valami jó gyakorlat, vagy technika?
OK, várjuk kíváncsian a szólót.
Egy javaslat: ez már egy nehezebb akkordmenet, úgyhogy érdemes előre kigondolni és megtervezni a fontos hangokat, amelyekre érkezni fogsz, pl. a H-dúr előtt és után, a G-dúr-->G-moll résznél, és az A-dúr-->F#-dúr résznél is.
Köszi szépen Tamás,nagyon örülök hogy végre nekem is sikerült valamit megfejteni.
Már le is töltöttem az ajándékot nagyon tetszik,köszi.
Úgy érzem hogy sokkal többet kell foglalkoznom az elméleti dolgokkal is.
Még segítségül: a második és harmadik akkord is a D-dúrra vezethető vissza (a kíséretben a gitár itt végig a D-dúr akkordot bontja fel), és a basszus ad hozzá különböző hangokat (C# és C), és ezeket kell még belevenni a második és harmadik akkord nevébe. Tehát a D-dúr akkord variációiról van itt szó.
Még segítségül: hogy második és harmadik akkord is a D-dúrra vezethető vissza (a kíséretben a gitár itt végig a D-dúr akkordot bontja fel), és a basszus ad hozzá különböző hangokat (C# és C), és ezeket kell még belevenni a második és harmadik akkord nevébe. Tehát a D-dúr akkord variációiról van itt szó.
A SONAR-t sokkal jobbnak tartom felvétel/mix/master szempontból, több ilyen jellegű funkciója van, és ehhez szerintem sokkal jobb a kezelhetősége is, mint az FL-nek. Az FL-t tényleg csak az ilyen midi dolgokhoz használom (amit, mint írtam, ugyanúgy meg lehetne oldani a SONAR-ban is, de nekem bonyolultabb sokkal). A SONAR-t mindenképp érdemes jól megtanulni, mert csodákat lehet vele művelni
Ami azt a kérdést illeti, hogy hogyan lehet majd improvizálás közben is fejben tartani a szabályokat, zeneelméletet (és közben a spontaneitás, a dallamcentrikusság és a feeling is megmaradjon), erre nagyon egyszerű a válasz. Végig kell járni azt a fázist, ahol ezek a dolgok belekerülnek a tudatalattiba, azaz rutinná válnak.
Ahogy korábban a topikban írtam is, minden tanulási folyamat része a "conscious competence" szakasz (ld. a sárkány-metálos Maslow papa kifejtését a tanulásról), azaz ahol már képben van az ember, de még erősen kell figyelnie (mint pl. autóvezetés kezdőként). Később már rutinná válnak majd azok is, amiket írtam tegnap a fontos hangokról. Az lesz majd az "unconscious competence", és ez a cél.
Sok improvizálás, és sok tudatos zeneírás, szólótervezés kell hozzá. Meg sokat kell tanulmányozni jó zenéket, a klasszikusoktól a blueson át a metálig. Ezt az odafigyelős szakaszt nem lehet megúszni vagy megkerülni, de megéri. És a folyamat persze fel is gyorsítható célirányos tanulással, ha gondolod akkor írj mailt ezzel kapcsolatban (cím a honlapon a Contact rovatban).
És egyébként jó úton jársz, ha sok munkát és sok lelkesedést beleteszel továbbra is, akkor messzire eljuthatsz.
Majdnem teljesen jól írtad az akkordokat. A körök elejét nézd meg még egyszer, ahol a D-dúr - Fisz-dúr - C-dúr akkordokat írtad. Ha megfigyeled a basszust is ennél a résznél, akkor hallani fogod, hogy a második és a harmadik akkord kicsit eltér az általad írtaktól. Ha megfejted ezeket is, akkor máris megnyerted a letölthető ajándékot.
A többi akkordelnevezésed teljesen jó volt. A hangnemváltás helyszíneit is jól írtad meg, bár még egy-két egyéb helyen is változik a hangkészlet, pl. a H-dúr--> G-dúr lépésnél.
Hát, ez tényleg kicsit bonyolult.
A SONAR-ra miért van szükség? FL Studio-ban is megoldható a gitárfelvétel és mix/master. Könnyebb a SONAR ebből a szempontból? Vagy csak megszokás kérdése? Érdemes csak ezért a SONAR-t is működtetni és valamilyen szinten megtanulni?
Fú, na ez egy pöttyet bonyolult
Alapvetően a gitárfelvételt, és a tejes mixelést/masterelést a Cakewalk SONAR 8.5-ben csinálom.
Sokan botránkoznának meg azon, ahogy a dobokkal és szintikkel + egyéb hangszerekkel dolgozom, de számomra a jó megoldás az lett, hogy mióta gitározom, jól megtanultam Guitar Pro-ban dobot (és minden mást) kottázni. Az így kapott alapot midi file-ként kimentem, az FL Studio nevű progiba exportálom (azért az FL Studio, mert nekem ezt volt egyszerű anno megtanulni, és a mai napig becsülöm az egyszerűségét), és itt az Addictive Drums nevű dob VST-vel meghangzásolom. Innen wav-ba kimentem a dobsávot, majd megy a SONAR-ba. Ez a folyamat persze sokkal egyszerűbb lenne, ha rögtön a SONAR-ba írnám be a midi alapokat, és ott is VST-zném őket, de hát ez nekem a SONAR-ban még mindig túl bonyolult. Ritka esetekben egyébként a szintit/zongorát feljátszom a midi keyboardommal (Fatar Studiologic SL-990XP) szintén az FL-be.
Szintiket azonban nagyon ritkán teszek a zenéimbe, de ha mégis, akkor van erre nagyon sok különböző VST-m. Igazi nagyzenekari hangzáshoz a Miroslav Philharmonikot és az Edirol Orchestralt szeretem használni (hasonló midis megoldással megszólaltatva, mint a dobot), a _tényleg_ szintis dolgokhoz pedig random keresgetek általában VST-ket a neten. Az FL Studio-ba gyárilag beépített Sytrus nevű szintiplugint nagyon szeretem, de jó pl. a Steinberg-féle Hypersonic 2, ill. igazi zongora hangra pedig a szintén Steinberg-féle The Grand 2. Csomó ilyen plugin létezik, és nagyon jókat ki lehet fogni
Ha esetleg bármi kérdésed van még, és tudok segíteni, írj nyugodtan nekem mailt (a nevem alatt van a címem), vagy írhatsz ide is, azt legalább mindenki más is látja Üdv!
Először is, az alapra alkotott szólódról csak ennyit: . Nagyon érdekesen fogtad meg, nem egy általános megközelítés, és főleg azután volt fura hallgatni, hogy a saját impróm már szinte beleégett a fülembe =)) de nagyon tetszik!
Nagyon szépen köszönöm az elemzést, ez most jó kritikusra sikerült (de ezt vártam!) . Az impróm tényleg teljesen spontán volt, semmi konstrukció, az adott pillanat szült minden hangot, váltást (az 1:04-nél hallható hang pedig csak hiba volt, amit bennehagytam végül ).
Lehet, hogy amit most leírok, egy kicsit "illúzióromboló" lesz, vagy valami ilyesmi, de én zeneelméleti téren nem vagyok túl erős, annak ellenére, hogy próbálom alkalmazni. Valamint menet közben és a gyakorlatban bizonyos dolgokra egyszerűen nem tudok odafigyelni, vagy alkalmazni őket, avagy egyáltalán nem ismerek bizonyos zeneelméleti alapokat. Nekem a legnagyobb lépés volt autodidakta létemre megugrani azt a lécet, hogy megtanuljam a modális skálákat, elkezdjem őket megérteni, és használni is (a Mixolyd c. számom, amit már idelinkeltem korábban volt az első és egyben első olyan zeném, ahol tényleg próbáltam modális fejjel gondolkodni). Természetesen ehhez is Satriani, Vai és a többiek vezettek el, viszont egy csomó sokkal fontosabb és evidensebb dolog maradt ki nekem, pl. az intervallumok megértése, kigyakorlása a gitáron; a fokok igazi értelmezése; a PONTOS értelmezése annak, hogy miért jó egy adott skála egy adott akkordalapra; egyáltalán az akkordalapok, váltások miértje (hogyan tudom eldönteni, hogy melyik legyen a következő akkord, stb); és sokáig sorolhatnám még.
Ezek a hiányosságok egyértelműen abból erednek, hogy autodidakta módon tanultam gitározni, és bár sokszor próbáltam az internet segítségét igénybe venni abban, hogy zeneelméletet tanuljak (és szerencsére még az angolom is penge, tehát ez sem lett volna akadály), belefutottam a "túl nagy és túl színes kínálat" effektusba, és nem igazán tudtam eldönteni, hogy ezer módszertanból melyik az, amelyikkel tényleg érdemes foglalkozni, és melyik az, amelyikkel nem. Nameg sokszor a rossz leírások és a logikátlan összeszedés miatt bele is untam, meg is utáltam témákat.
Tehát, visszatérve az elemzésedre: így elolvasva teljesen értem, hogy mire gondolsz, látom is a realitását, de egyszerűen imprózás közben ezek a dolgok nem forognak így az agyamban (és főleg nem a kezemben), hanem csak jön belőlem mélyről az a dallam, amit hallok lejátszódni a fejemben (na ez most nagyon sárkányos-misztikus lett, de ez az igazság ), és ez vetül ki a kezemen keresztül a hangszerre is.
Ha esetleg tudsz valami jó módszert ajánlani arra, hogy hogyan, mivel pótoljam az alapvető zeneelméleti hiányosságaimat, nagyon hálás lennék, ha megírnád. Jelen pillanatban lényegesen kevésbé érzem visszahúzónak a technikai korlátaimat (amiből azért jócskán van még), mint a zeneelméleti hiányosságaimat, és szeretnék túljutni ezeken, pontosan és szépen, ahogy a csillag megy az égen
Hú, ez jó hosszú lett, bocsánat! Ismét köszönöm a segítséged, válaszod, és a szólódról még mindig csak annyit tudok írni, hogy , Rólad pedig ez a két smiley jut eszembe (persze a legjobb értelemben):
Szia Tamás.
Én erre az akkord menetre gondolok.
D-dúr,Fis-moll,C-dúr,H-dúr,G.dúr,A7,D-dúr,A-dúr D-dúr.
D-dúr,Fis-moll,C-dúr,H-dúr,G-dúr,A7,D-dúr
G-dúr,G-moll,D-dur,G-dúr,G-moll,D-dúr,A-dúr,Fis7,H-moll,A-dúr,G-dúr,A-dúr,
Úgy gondolom hogy a G-dúrról G-mollra és a Fis7-nél kell hangnemet váltani.
de lehet hogy nem jó nem vagyok benne biztos
Igen, ezen a felvételen egyértelműen hallatszik hogy később készült, és jobban tudtál már a fontos fokokra is koncentrálni játék közben.
Ez jó mozgalmas alap, folyton változó akkordokkal, hangnemváltásokkal, úgyhogy nem volt könnyű a feladatod, és jól oldottad meg. A G-dúr --> G-moll váltásokat majd nézd át még egyszer, ott nem voltak szerencsések a felhasznált hangok (0:30 körül és 1:28 körül). 0:19-nél a H-dúr akkordra a kis szeptim helyett a nagy tercet választottam volna inkább.
A kis szext néha becsapós tud lenni. Új szakasz elején, hangsúlyos pillanatban vigyázni kell vele, furcsán tud szólni. 0:47-nél a H-moll akkordot tartalmazó ütem elején játszott G hangnál pont ez történt (az utána játszott F# hang viszont hamar feloldotta ezt a nem jó helyen megjelenő feszültséget, így ebből jól jöttél ki, de azért ezentúl érdemes figyelni erre tudatosan).
1:04-nél a G# kicsit merész volt 1:17-1:20 között a G majd az A hang az adott akkordhoz viszonyítva nem tudja a legjobb hangzást adni. A D7-re játszott, hosszan kitartott G hang túl meghatározatlan feelinget ad, és utána a H-dúrra játszott A hang sem oldja fel ezt.
Elsősorban azokat a dolgokat emeltem most ki, amelyekre majd még jobban kell majd figyelned, de ez egyben azt is jelenti, hogy a fenti pár esetet leszámítva a teljes szóló nagyon is rendben volt. Megint jól érvényesült a fejlett dallamérzék. Szépek voltak a harmonizált részek. 1:57-nél a szaggatott lemenetel és a lezárás is tetszett.
A szóló elejének a szerkezetéről egy gondolat: én nem hagytam volna ki egy üres kört az elején, mert így a szóló eleje aszimmetrikussá vált. A bevezető (amúgy nagyon jó) témád után már jött is a váltás, a másik akkordmenet. Pedig ez a téma igen erős volt, hiányérzetet okozott itt hogy nem maradt még egy kör a téma további kifejtésére.
Amúgy persze érthető, hogy azért hagytál egy üres kört az elején, hogy ne kezdődjön a szóló túl hirtelen, in medias res (akármit is jelentsen ez). De ha választani kell az azonnal elkezdődő szóló és az aszimmetrikus szóló között, akkor sokkal inkább az első opciót választanám.
Ma volt egy kis időm, felvettem egy szólót erre a zenei alapra. Majd készül róla részletes elemzés is, de egyelőre az új feladvány következik: mi a zenei alap akkordmenete, és mely részeknél kell hangnemet váltani benne? Aki elsőként válaszol helyesen, szokás szerint egy letölthető ajándékot kap jutalmul.
Szia.
Szeretném tőled megkérdezni hogy otthoni számírásokhoz,szintik,dobok meg egyéb hangszerek megszólaltatásához összekeveréséhez milyen progit használsz?
Szia Tamás.
Köszi a választ, tanácsaidat betartom és újból megcsinálom ezt a számot.Sajnos Band in Box progival írtam meg az alapot és itt a dobot igazából nem tudom variálni,meg maga az egész progi nem a legjobb ehhez a stilushoz.Majd megpróbálom az FL stúdiót vagy a reasont csak mire kitapasztalom sok idő eltelik.Mégegyszer köszönöm a segítséget!
Nagyon szépen köszönöm a kedves és megfontolt szavakat, Tamás! Teljes mértékben egyetértek Veled azokban a dolgokban, amiket leírtál, én ugyanezeket a hibákat, hiányosságokat látom a zenéimben most már (ahogy az ember fejlődik egyre inkább látja, hogy anno mit csinált rosszul, mit csinált jól, mit érdemes megtartani, tovább erősíteni, mit nem, stb.). Talán tényleg ennek tudható be, hogy az utóbbi időben nem sikerült összeraknom egy épkézláb számot se, mert most már sokkal megfontoltabb szemmel dobom ki az új ötleteimet nameg valahogy most az imprózgatás a különböző alapokra jobban leköt.
Utólagos engedelmeddel betenném a legutóbbi felvételemet (1 hónapos kb.), az alapot a neten találtam, és leültem, majd a legelső imprómat felvettem, és ennyi. Semmi vágás, semmi stúdióbindzsi, csak +2 sáv gitárt hozzáadtam helyenként harmony-zni. Talán ebben már egy kicsit jobban figyeltem menet közben a megfelelő fokokra való érkezésre, és a témák összekapcsolására is. Mindenképp kíváncsi vagyok, hogy mit szólsz hozzá, ez kb. 1 évvel az előbb hallottak után lett. Köszönöm szépen ismét a véleményed, segítséged!!!
Axes - Walking With You by richaxes
Először is sárkány-metálos gratuláció, mert nagyon feelinges zenék ezek. Már a Mixolyd-nél is, amiről írtad hogy az első felvételed volt, érezhető hogy törekedtél a témák kialakítására. Az indulás hangulatában Petrucci Glasgow Kiss-jére emlékeztetett engem. Jó volt 0:28-nál a Satriani-féle tremolókaros üveghang, és nem sokkal utána a fő témában használt érintéses üveghang is tetszett.
Két javaslat: a dobokat érdemes egy kicsit halkabbra venni (és a stílushoz egy metálosabb set talán jobban passzolna, főleg a pergő esetében).
A másik gondolatom az, hogy az improvizálásnál is nagyon fontos, hogy minden ritmus-elem nagyon egyértelmű és előre megtervezett legyen. Improvizálás esetén az "előre megtervezett"-et úgy értem, hogy egy tizedmásodperccel az eljátszás előtt történik a megtervezés. Ez persze nem szó szerinti megtervezés, de a lényege hasonló: nem engedünk meg véletlenszerű ritmusokat vagy hangokat, és emellett fejben 'nyilvántartjuk' hogy mi zajlott az elmúlt pár ütemben, hogy arra válaszolhassunk vagy azt variálhassuk, stb. Pl. a 2:08-2:17 közötti szakasz volt ilyen: a ritmusok és a fontos pillanatokban megszólaló kiemeltebb hangok nem álltak össze egységgé ebben a négyütemes körben. De abszolút jó úton jársz e téren is, és minél többet improvizálsz, annál inkább fogod érezni, hogy bármit játszol épp, az szervesen illeszkedik az adott periódusba, és a teljes szólóba egyaránt. A kulcs a rengeteg improvizálás, ez minden aspektusát fejleszti a gitározásnak, és nagyon kifizetődik majd számírásnál is.
Tears of Yesterday: nagyon hangulatos ez is, Andy Timmons neve ugrott be róla. Érezhető volt végig a fejlett dallamérzék. A gyors futamok közül pl. az 1:54-nél levő tetszett nagyon. Arra majd vigyáznod kell, hogy ne az ujjrendek ill. kedvenc futamok vezessenek, hanem mindig a fejedben hallható zene (ezt néha nagyon nehéz szétválasztani és leküzdeni). Például az 1:58-nál induló futammal volt ilyen érzésem, hallatszott rajta hogy ez itt egy skálamenet, amely épp akkor eszedbe jutott, és odatetted, nem illeszkedett szervesen az addigiakhoz.
A fontos pillanatokban játszott hangokat legtöbbször jól alkalmazod, egy-két helyen volt csak olyan, hogy más hang jobban illett volna (pl. 0:58-nál a D hang lógott kicsit ki, annak ellenére hogy hangnemileg semmi gond nincs vele, csak az adott pillanatban a hangnem egy másik foka jobban tudta volna zárni azt a két ütemet. De amúgy ezek tényleg apróságok (bár lényegesek), szóval az összkép ennél a számnál is nagyon pozitív volt.
From the Heart: tényleg ez volt a legjobban összerakott és legjobb szám. A hangszínek is nagyon jók voltak (amúgy a másik két számban is). Én 0:44-nél kicsit később váltottam volna át a torzított hangszínre, bár éreztem a koncepciót, hogy a pre-chorust akartad vele kiemelni. A másik megjegyzésem itt az, hogy a 0:48 körüli felmenetel a számnak ebben a korai szakaszában túlságosan nagy teret jár be, túl hirtelen szaladnak meg itt a hangok, nem volt elég „megfogható”. Maga az ötlet az teljesen rendben volt, hogy 0:49-0:55 között, a refrénhez érkezve már jó magasan legyél (és ráadásul ez a rész nagyon szépre sikerült), de inkább azt lehetett volna, hogy a 0:44-0:49 közötti (nagyon jó) dallamot ismétled meg egy oktávval feljebb (persze variálva) 0:49-0:55 között. A refrén big lájk, és utána a visszatérés a tiszta hangszínhez nagyon ízesen szólt. És a második refrén előtti rész totálisan rendben volt, itt már eleve magasan kezdted a témát.
Összességében mindhárom szám kifejezetten kellemes, jól hallgatható és befogadható, és végig megvolt az egyensúly a technika, a díszítések és a dallamok között. Mindenképpen érdemes a saját számok írásával foglalkoznod, nagyon jó dolgok vannak még a kezedben, ki kell hozni azokat is. Egy záró ötlet: próbálj meg sokat improvizálni szokatlan hangnemű/ritmusú/ütemmutatójú zenei alapokra is, ezzel rákényszeríted magadat, hogy szokatlan dolgokat játsszál, bővül a saját, egyéni ötletek, dallamok, futamok gyűjteménye, és formálódik általa az egyéni, csak saját magadra jellemző hangvétel és dallamvilág is. Utána a zeneírásban is érdemes megpróbálni, hogy írsz egy-két elvontabb számot is. Sokat fog segíteni, új tapasztalatokat ad majd, még akkor is, ha utána nem azt a vonalat követed hosszú távon.
Eddig csak csendben követtem itt az eseményeket, de most tisztelettel szeretném kikérni a véleményed a zenéimről. Kb. 6 éve gitározom, tanárhoz sose jártam. Ezeket a számokat tavaly vettem fel itthon, teljesen kezdetleges home studio technikával, és az akkor használt Ibanez JEM7V ill. Squier Affinity Tele gitárjaimmal + egy szintén Squier Affinity Preckóval a basszusalapokat. (Line6 Pod Studio KB37 + Pod Farm a gitárhangzásokra, basszgitárra, Addictive Drums a dobokra, az egész SONAR-ban összerakva). Imádom az instrumentális rockot, az utóbbi időben Satch a legnagyobb inspirációm, de nagyon nagy hatással volt rám a Pink Floyd is, és még nagyon sokan mások.
Szeretném kikérni a véleményed erről a három kis zenéről. A Mixolyd c. volt az első saját zeném, amit felvettem, nem sokkal rá született a Tears of Yesterday c. imprókollekcióm , és a From The Heart pedig a legutóbbi, messze ebben volt a legtöbb munkám. Tudom, hogy az első kettő kevésbé nevezhető zenének, mint inkább tényleg imprógyűjteménynek, ezt próbálom leküzdeni magamban, és ma már sokkal tematikusabban és átgondoltabban próbálok zenét írni (ennek eredményeképpen a From The Heart óta nem sikerült igazán megírnom és felvennem egyetlen zenét se... )
Kíváncsian várom a véleményed, és köszönöm, ha időt szakítasz arra, hogy meghallgasd a zenéimet, és mondjuk róluk néhány szót, akár hangzási, játéktechnikai, zenei értelemben! A kritikát jól bírom, úgyhogy jöhet!
My own songs by richaxes Köszi mégegyszer!
Jó témák vannak ebben a zenében, egy kis felújítással ebből nagyon jó szám válik majd. Tetszett a felelgetős rész is 1:10-től kezdődően. A tremolókar-berregtetéseket ezúttal is ízesen használtad.
A szám elejére érdemes lenne egy markánsabb riffet kitalálni. A másik javaslatom pedig az, hogy a témák közül egy-kettőnek eltérő ritmusokat kell majd adni (pl. szünetjelekkel megtűzdelt ritmust, stb.) hogy jobban el lehessen őket különíteni.
A teljes szám mindig vezessen valahová, legyen egy iránya, végkifejlete, és menet közben is jól észlelhetővé kell tenni az átalakulásokat (hasonlóan a filmes hasonlathoz, amit korábban a szólófelépítésekkel kapcsolatban írtam még valahol a topik első heteiben).
A szóló 3. része oktáv-párokkal indul. Először egy C# hang és az oktávja szólal meg, majd a G# hang és az oktávja, ezt követően pedig az előzőnél egy oktávval magasabb C# hang, és az oktávja. Ez a hat hang önmagában nem is lenne különös, ha egyenletes nyolcadokként szólalnának meg. Nagyon jól követhető lenne, de túlságosan is kiszámíthatóan szólna. Ezért ehelyett azt csináltam, hogy a hat hang közül a legelső dupla hosszúságú (azaz negyedhang) lett, utána a többi öt hang pedig nyolcad. Így az egész oktávos történet „megfordult”, az induló hangot leszámítva a hangsúlyos pillanatokra mindig az oktáv-párok második tagjai kerülnek. Az egyszerű oktávos felmenetel sokkal érdekesebben szól így. Érdemes a zenei alapra kipróbálnotok azt, hogy hogyan szólna mindez, ha nem lenne meghosszabbítva az első hang (azaz hat egyforma nyolcad szólna). Úgy nagyon átlátszó és mechanikus lesz a hangzás. Szóval érdemes az egyszerű szerkezetű, szimmetrikus vagy ismétlődő dallam-ötletek esetében ilyen csavarokat alkalmazni.
A következő ütemben már nem egyformák a hangköz-lépések, ezért itt a ritmus lett a szabályos: nyolc darab nyolcad alkotja ezt az ütemet. Ez az ütem (és az előző is) egyben nagyon jó gyakorlás is a váltott pengetéshez, de nem a tempója miatt, hanem a folyamatos húrváltások, húr-átugrások (string skipping) miatt. Ezt a két ütemet mindenképpen váltott pengetéssel érdemes játszani. Az ujjrendet odaírtam a TAB alá ennél a résznél.
A 11. ütem elején egy hasonló elem található, mint a korábbi részekben a 4. és a 6. ütem elején: négy „mezei” nyolcad hang, amelyet egymástól nagy szekundra levő hangok alkotnak. Mivel itt a dallam is és a ritmus is a lehető legegyszerűbb, ezért ilyenkor a díszítéseké (itt például a csúszásoké) a főszerep. Érdemes megfigyelni a négy hang közül a harmadikat és a negyediket: két egyforma F# hangról van szó, de a második alulról csúszva érkezik, és ez az apró mozdulat nagyon fel tudja dobni a hangzást.
A 12. ütemben egy F#-dúr akkord a kíséret, amely eggyel több keresztet jelent, mint a szóló általános hangneme (4# helyett 5#). Önmagában egy F#-dúr hármashangzat a „saját” 6#-es dúr skáláját vonzaná, de egyéb akkordokkal együtt már nem ilyen egyszerű a helyzet: a zenei alap hangneme C#-moll, és ilyen esetben jobban szól, ha a hangkészlet a lehető legkevesebbet változik. És mivel a kíséretben felbukkanó F#-dúr hármashangzat „elfogadja” a F#-mixolíd skálát is, amely 6# helyett csak 5#, ezért mindenképpen ezt kell alkalmazni ilyenkor.
Az 5#-es hangkészlet abban tér el az eddig használt 4#-es skálától, hogy A hang helyett A# hang van benne. Ez a hang már a 11. ütem legvégén megjelenik, megelőlegezve a következő ütem F#-dúr hármashangzatát (amelyben az A# hang a nagy tercet jelenti). Ebben az ütemben a szóló dallama folyamatosan halad felfelé, hiszen már közel az utolsó négy ütem (amelyről legközelebb lesz szó). A felfelé haladást itt úgy oldottam meg, hogy a H és az E húron játszottam nagy hangközökből álló hang-párokat (kvint, szext és szeptim hangközök is előfordulnak köztük), viszont ha külön nézzük a H húr hangjait, valamint az E-húr hangjait, akkor ezek kisebb hangközöket alkotnak egymással (szekund ill. terc hangközök). A nagyobb és kisebb intervallumok kombinálásának számos módja van, és nagyon hatásosan szól, ha ezeket „keverten” alkalmazzuk.
Nagyon szívesen!
Örülök hogy legalább neked tetszik!
Sokat segítettél már nekem privátban is, és ha ilyesmi dolgokkal viszonozni tudom, akkor azt jó szível teszem!
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217 Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231 A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#506 Számírási ötlet + részletes leírás
#541 Ritmus-ötlet riffek írásához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#556 A második topik-verseny, egy újabb modális hangnem kitalálásával
#594 vEgGg feladványa
#611 Szólóalkotás, Part I (+ további ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#616 Egy kis fárasztás
#632 Négy példa a gyors futamok beépítésére
#643 és #650 A szólók felépítéséről néhány gondolat, a filmekkel párhuzamba állítva
#647 Matyesz nagyon jó szólója, amelyről a #660-ban kiderül, hogy milyen elemek miatt lett nagyon jó
#664 Tibyee gyűjteménye a különféle skálák szerkezetéről
#681 Szólóalkotás, Part II (+ tremolókar, technika, ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#716 Egy elborult ritmusgyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#765 Zsocmóka D-líd szólója a Szólóalkotás II zenei alapra. Ez is nagyon jó lett, leírás a #781-nél
#782 Guitarosaurus leírása a Bartók-féle tengelyrendszerről
#795 További link a tengelyrendszerről
#802 Részletes leírás és példa a „Lokriszi 6#” skáláról (mp3 + TAB a Locrian Locusts c. számból)
#817 A modális skálákról részletes leírás, ezúttal más szemszögből, a számírás felől megközelítve
#820 Hathúros arpeggio-sorozatok (csak video)
#824 Tibyee által feltöltött zene: Joe Satriani, Brian Setzer és Larry Carlton imprója ugyanarra az alapra
#838 Gyors futamok váltott pengetéssel 01 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#842 További leírás a pitch axis nevű hangnemkombinálási módszerről + pár szó a spanyol fríg és a mixolíd hasonlóságáról
#853 és #859 Pár ingyenes backing track link
#869 Akkord-skála összefoglalás by Matheoss
#915, #916 és #921 Tibyee által feltöltött zenei alapok és szólók az angol GT magazinból
#923 Újabb pitch axis infók
#958 Brett Garsed és TJ Helmerich koncertvideó Krisz ajánlásával (egy órás koncert, zseniális)
#990-992 Ibanezrg565 kollégánk számai, érdemes meghallgatni őket
#998 Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1039 Kiegészítés a #998-hoz
#1040 Gyors futamok váltott pengetéssel 02 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1065 A váltóhangokról pár szó
#1071 Drivin’ Blues zenei alap (letölthető)
#1086 Drivin’ Blues szóló – szólófelépítés, kontrasztok, folyamatos tizenhatodok (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1116 Gary Moore: Loner című számának feldolgozása (Ibanezrg565)
#1147 Guthrie Govan: Funky Blues improvizáció kottája, 1-12. ütem
#1165 Hét hang egy húron, háromujjas tappinggel (mp3 + TAB)
#1171 Marine Aircraft zenei alap (letölthető)
#1198 Marine Aircraft szóló, 1. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1213 Ibanezrg565 improvizációja a Marine Aircraft zenei alapra (részletes elemzés #1218-nál)
#1235 Marine Aircraft szóló, 1. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1248 Ritmus-megfejtési feladat (Billy Cobham: Red Baron című számából, megfejtés #1268-nál és #1273-nál
Az itt felsorolt anyagok nagy része megtalálható a topik Wiki oldalán, amelyet Indyhorse állított össze: http://jonastamas.wikidot.com
Szia Tamás.
Köszi a választ,teljesen igazad van nem kell énekes szám.A másikat pedig tényleg fel kell újítani,megpróbálom egy kicsit felturbózni úgy ahogy írtad.
Lehet hogy az egységesség miatt nem kellene olyan számot is rátenni a leendő albumodra, ahol ének is van. Legalábbis én inkább félretenném egy későbbi projekthez.
A másik számban a 0:52-1:06 rész tényleg jó. Ezt a számot majd alaposan fel kell újítani, hogy több legyen benne a kontraszt-elem. Valamilyen lídes téma jól ellensúlyozná a hagyományosabb hangulatú refrént.
A pitch axis-re viszonylag kevés kőbe vésett szabály van (konkrétan: 0 )
A skálák sorrendje mehet a fokozatosság alapján (minél kevesebbet változzon a hangkészlet). Vagy mehet a dolog a kontraszt alapján (minél többet változzon a hangkészlet).
Szia Tomi!
Természetesen igazad van!
Csak az "egyszerűség" kedvéjért írtam így, de valóban helytelenül, és rosszul megfogalmazva.
Már csak egy kérdésem van a dologgal kapcsolatban.
Ha a Cmaj7 akkordra, ( most már remélem helyesen! )A következő skálákat használom:
C Ionian, C Lydian, C Ionian #5, C Lydian Augmented.
Van e szabály arra, hogy ezek a skálák milyen sorrendben kövessék egymást, vagy szabadon választhatok?
Gondolom az ezt az akkordot követő harmónia, illetve az akkord szerepe az adott környezetben ezt befolyásolhatja???
Szia Tamás. Nem tudom miért de lehagyta a A verseny c.számról a szöveget.Ez a szám is régi de majd a gitár részeket sokkal ütősebben megcsinálnám .Talán azért tetszik mert a 0:52 1:06 közötti rész az olyan dallamos valahogy jól beleillik az a rész.Szerinted jó lesz?
Szia Tamás.Szerinted úgy ahogy írtad, ha sikerülne összehozni egy instrumentális albumot,elférne rajta első számnak egy énekes szám?Erre a számra gondoltam,igaz már nagyon régi de majd felújítanám.Arról szól hogy életünk után is talán van remény a vágyainkat teljesíteni.Természetesen egy szép gitárszólót is beleraknék. Élünk és meghalunk by Horváth Imre
Szia Tamás.Köszi a választ,sokat tanulok belőle.Igen igazad van, én is szeretnék valami kis albumot összehozni a legjobb számokból.Azért is jó hogy véleményt mondasz a számokról mert így tudom hogy melyik számmal érdemes foglalkozni és persze így nagy erőt adsz a további zenéléshez.Küldöm majd a többi számot.Mégegyszer köszi szépen.
Szia Tamás.Köszi a választ,sokat tanulok belőle.Igen igazad van, én is szeretnék valami kis albumot összehozni a legjobb számokból.Azért is jó hogy véleményt mondasz a számokról mert így tudom hogy melyik számmal érdemes foglalkozni és persze így nagy erőt adsz a további zenéléshez.Küldöm majd a többi számot.Mégegyszer köszi szépen.
Ebben a számban nagyon jó lehetőségek rejlenek. A jelenlegi formájában is nagyon jó volt végighallgatni, nagyon ütős a hangulata. Én a helyedben azt csinálnám, hogy a 0:32-től kezdődő részt emelném ki, az a téma nagyon passzol a riffekhez. Ahogy először egy szólam jön itt, utána pedig több szólam játssza a témát, az nagyon erős.
És ezt a 0:32-1:16 közötti részt kellene új, eltérő jellegű témákkal kiegészíteni, és akkor a változatosság is jobban megjelenne. Ebből nagyon jó szám hozható ki!
A címhez egyébként tökéletesen illik a zene, és amúgy nagyon sokan szeretik (én is) az ehhez hasonló repetitív, elszállós jellegű zenéket, tehát például egy 9-10 számos albumon simán elférne ezzel a mostani megközelítéssel is.
És az album témát nem véletlenül dobtam be, szerintem érdemes lenne egy-két év alatt, nem elkapkodva, 8-10 számot jól kidolgozva összeraknod, a végeredmény nagyot szólhat.
Igen, Ebmaj7 akkordra elvileg semmi akadálya az Eb-bővített líd skála használatának. Viszont ilyenkor nem érdemes ezt a skálát C-melodikus mollként felfogni (annak ellenére, hogy ugyanazok a hangok alkotják), mivel itt az alaphang nem C.
A megfejtés tökéletes, megnyerted a digitális sárkány-csomagot
Ha írsz egy emailcímet, akkor küldöm is.
Mint a képen is látható, a téma ritmikailag triolákra épül (ravasz tizenhatodolással megtűzdelve), azaz a ritmus szerint 4x3 az ütem felosztása. Viszont a téma logikája szerint 3x4 a felbontás, azaz három egyenlő hosszúságú motívum lett belepakolva az ütembe (a motívumok utolsó hangja mindig a G hang).
Érdemes ilyen ritmus-kavarásokat* is csinálni, akár improvizáció során, akár a zene főbb témáin belül.
-------------------------------------------------------
*metálsárkány-szakkifejezés, a "hemiola" szó nem elég fenyegető.