Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Na jó gyerekek, mindenkitől bocsánat, hogy teleszemeteltem a fórumot, remélem még a megoldás is rossz:D... Inkább nem kísérletezgetek többet:D Ismételten utólagos elnézést mindenkitől!
Na utolsó próba, de szerintem már az, ha ide be tudod normálisan írni is főnyeremény:D A pontokat azért raktam ki, mert a síma szóközöket összehúzza.
I- 3 ----I I- 3 ---I I- 3 ----I I- 3 -----I
ti-ti-riri.ti-ti-ti..riri-ti-ti..ti-riri-ti
A moll skála harmonikus, és a melodikus változatának harmadik fokára egy major7#5 akkord épül.
C harmonikus, vagy melodikus skála harmadik fokán az Ebmaj7#5.
Akkor egy Ebmaj7 akkordra, jó lehet a két C moll skála is vagy nem?
Késő mentség, de valahogy így szerettem volna kérdezni.
Akkor mondjuk egy major7 esetében Ionian, aztán Lydian. ( meg a major jellegű moll modálisok is )
A Dm7-es saját példádat véve alapul, próbáld ki, hogy a hosszan kitartott D-moll akkordra eleinte D-dór skálát játszol, utána D-fríget és utána D-mollt. Mind a három skála más hangkészlet (2b 1b és 0 előjegyzések), és ezért mindig más hangulatot kölcsönöznek majd a kísérő D-moll akkordnak.
Ja, hülyeséget írtam mert változik a hangkészlet is...
Ha van valami egyszerű példád, akkordmenet, és a hozzátartozó skálák, amiből végre megvilágosodnék azt nagyon megköszönném! ( Csak leírva )
Az eddigi példák úgy látszik nem nyitották még föl a szememet...
Tehát az adott skála marad, csak a zenei környezet illetve az akkordok változnak, és ettől kap ugyanaz a sála más, és más, nevet, szerepet az új akkordhoz viszonyítva?
Nem, az nem pitch axis. A pitch axis legfontosabb két jellemzője: változik a hangkészlet, de ugyanaz marad az alaphang. (Pl. D-dór skála után D-líd skálát játszol)
A példádban a hangkészlet viszont nem változik, mind a 3 skála, amit felsoroltál, ugyanazokból a hangokból áll. Ráadásul ha ezeket egy hosszan kitartott Dm7 akkordra játszod rá, akkor nem is mondható el, hogy D-dórt, E-fríget és A-mollt játszol (amiket felsoroltál), hanem ez végig D-dór hangnem lesz. A kíséret határozza meg az alaphangot, függetlenül attól, hogy milyen kezdőhangtól játszod rá az adott skálát.
Tomi!
Ha egy C dúr ii-dik fokára épülő Dm7 akkordra ami sokáig szól pl: négy ütemen keresztül, a következő skálákat használom: D dorian, E phrygian, A aeolian.
Persze nem összekeverve, hanem egymás után, akkor ez is kimeríti a Pitch Axis fogalmát?
Illetve annak valamilyen változata ez?
Az alábbiakban egy rövid részlet hallható Billy Cobham "Red Baron" című számából.
A kérdés: a 0:12-0:15 közötti résznek hogy nézne ki a ritmusa lekottázva? Segítségül: a BPM 87, és az ütemmutató 4/4.
A helyes megfejtést elsőként beküldő versenyző egy letölthető sárkány-csomagot kap ajándékba. A megfejtést bármilyen formában fel lehet tenni, optimális esetben a kottáról készült képet érdemes feltenni, de ha ez nem oldható meg, akkor szövegesen leírva is mehet a dolog (csak egyértelmű legyen).
Helló!
Sokat olvasgattam ezt a témát a dalok, hangnemek boncolgatásáról!
Sajnos nekem elég botfülem van, még ha jártam zongorázni is, mellette szolfézsre is, most pedig gitározom!
Találtam egy rövid, és elég egyszerű dalt a neten, amit elkezdtem lekottázni. Az első fél percet sikerült is, de aztán megakadtam. Nagyon összezavar a delay. Fura, hogy miután nagy nehezen megtudtam a címét (David Meshow - Do you feel it?), rákerestem a kottára. Egyetlen verzió van fenn, és az is ugyanott akadt meg, mint én... :(
Nagyon kellemes zene, jó lenne teljesen lekottázni. Tud valaki segíteni benne? :)
A link: http://www.youtube.com/watch?v=TI-xJSJ9AoY
Előre is köszi! :)
Köszi! Amúgy sokszor ez a tudatosság tudat alól érkezik (ahová persze előtte be kell táplálni a dolgokat). Ez az a bizonyos negyedik szint a sárkány-metálos Maslow által kifejlesztett "a tanulás 4 szintje" elméletben. (http://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_competence)
A tanítás során is az a célom, hogy erre a szintre jussunk el a közös munka során, amikor már a tudatosságot is meghaladjuk (és ezáltal fontosabb dolgokra használhatjuk azt fel).
Na de ne feledjük, hogy rockzenészek vagyunk, szóval inkább:
Szia.Bocs,értem a viccet ,akartam is vissza írni csak aztán kiment a fejemből mert nekiálltam pengetni,elment az idő.Már sietnem kellett mert mentem melóba éjjelre és 12-tem.Most jöttem haza.Mennyiért eladó az RG 565 nyaka?
Ez a szakasz egy „dupla” nyújtással indul (azaz a nyújtást követően egy gyors visszaengedés történik, és utána újabb nyújtás, pengetés nélkül). A 6. ütem elején megismétlődik a 4. ütem elején levő dallam (lásd #1198). A 7. és 8. ütem több szempontból is kontrasztot képez egymással: folyamatos váltott pengetés vs. legato, ritkább húrváltás vs. sűrűbb húrváltás, és ami a dallam szempontjából legfontosabb: viszonylag egy helyben maradó dallam vs. másfél oktávot süllyedő dallam.
Wow, ez is jó zene ám Itt szerintem a hangulat miatt mehet az átlagnál kicsit több reverb, viszont a delay-t én max. 20 % hangerőn alkalmaznám, hogy az ismétlődések ne legyenek olyan hangosak.
Szia Tamás.Itt tanácsot szeretnék tőled kérni hogy ennél a számnál érdemes ilyen visszhangot csinálni vagy nem? Ez még nincs kész mert majd lesz hegedű is benne.Ezt számot még régebben mikor kicsi volt a nagyobbik lányom akkor írtam és a zeneiskolába együtt adtuk elő, családi hangversenyen ő játszotta hegedűvel a szólót.És most megakarom csinálni újból hogy mind a kettő lányom hegedűljön benne. Mariann blues próba by Horváth Imre
Örülök ha tudtam segíteni. És tényleg érdemes folytatnod és csinálnod, ne add fel soha, nagyon jó dolgokat játszol. Majd jöhetnek az új számok, ha elkészültek.
Ami a tanulást illeti, semmi akadálya a dolognak. Ha írsz mailt a jonas.tamas9 kukac gmail pont com címre, akkor megbeszéljük a részleteket.
Szia Tamás.Nagyon szépen köszönöm! Mégnéztem én is a részeket amit írtál, ha ezeket betartom akkor tényleg jobb lett volna a szóló.Rengeteget lehet így fejlődni.Elő is veszem a régebbi számaimat ,kiválasztom a legjobbakat és újból megcsinálom őket jobb hangszereléssel és betartom a tanácsaidat.Persze még rengeteget kéne fejlődni,tanulni más dolgokba is.Mégegyszer nagyon szépen köszönöm a segítséget ,nagyon boldog vagyok hogy nemhiába csináltam eddig,persze ezt nem lehet abbahagyni soha.Majd rakok fel egy két újabb számot ha kész lesz.Még azt szeretném megkérdezni tőled ,hogy lehetne -e szó arról , hogy feljárnák egy két havonta egyszer hozzád tanulni?
Egy levlistáról kaptam ma ezt. Gitárszóló verseny adott backing trackre egész jópofa nyereményekkel. A BT innen tölthető le: http://www.guitarcontrol.com/contest
Az indítás (0:00-0:08) gyakorlatilag tökéletes. A 0:08-0:16 közötti szakasznál én még valamit felhasználtam volna az indító témából (pár hangot, vagy egy jellegzetes ritmust, vagy a helyszínt nem hagytam volna el ennyire). A harmadik rész (0:16-0:24) viszont megint nagyon ott van. Az mindenképpen jó húzás volt, hogy jóval lejjebb mentél, a második rész magas hangjai után.
A pontosságra nagyon oda kell figyelni. Pl. a 0:25-0:28 közötti rész nagyon szép dallam volt, de az indulás nem volt pontos, és a belső ritmus sem volt teljesen egyértelmű, pedig különben ez egy nagyon szép szakasz volt.
A szólók legvége (ha nem lekeverős a szám) nagyon fontos, ide mindenképpen valami erős dolgot kell tenni. Az első és az utolsó benyomás sokszor szinte mindent visz.
Még néhány kiemelés:
- a tremolókar-berregések 0:20-0:25 között nagyon ütősek
- 0:28-nál a váltás alatti csúszás is feelinges volt
- a nyitótémában is tök jó volt a tremolókar-használat
- szép volt a nyújtás 0:13-nál
- a harmadik szakaszban az irányok kezelése hatalmas lájk.
Várjuk a következő szólódat is majd, gratula még 1x!
Igen, az tényleg nem árt... Sőt, nagyon fontos. Eleinte érdemes előre átgondolni az akkordmenet fontos hangjait, és megtervezni a szóló útvonalát ezeken keresztül.
Köszönöm Tamás az infót, elkezdtem olvasni az elejéről, a legelső backing trackedre próbáltam is alkotni valamit, az még viszonylag érthetőbb..
Javíts ki ha tévedek, de akkor ahhoz, hogy gördülékenyen menjen az impró, nem árt tudni a hármashangzatok hangjait ránézésre?!
Szia Tamás,
A Brett Garsed szólóra már nagyon kíváncsi vagyok!! Grat hozzá! Tiszta szívből gratulálok hozzá, hogy ilyen fiatalon egy ekkora név játszik a lemezeden.
Amióta belinkelted a Brothers-t egyfolytában azt hallgatom.
Gondoltam megtanulom, elsőre nem tűnt túl bonyolultnak de hát.... úgy látszik tab nélkül nem fog menni.
Kerestem a neten de sehol nem találok. Neked nincsen véletlenül?
Szia Tamás.Feljátszottam a Marina Aircraft backing trackra egy kis szóló imprót .Felrakhatom ide,meghallgatod?Sajnos éjjel megyek dolgozni ezért egy kicsit elkapkodtam.
Érdemes visszaolvasnod ezt a topikot, főleg január első 2-3 hetét, nagyon sok hasznos infót írtunk össze közösen, pont ebben a témában amit kérdezel. Tettünk fel sok példát is, leírásokkal, magyarázatokkal.
a példádban szereplő e-mollos alapra első körben e-moll skála (e-f#-g-a-h-c-d) illik. e-lá pentaton (e-g-a-h-d), ill. esetleg e-blues (e-g-a-b-h-d) is biztos választás általában. ezeket játszd rá és figyeld melyik hang hogy viszonyul az aktuális harmóniához. sokat kell fülelni, hogy valóban improvizálj és ne csak ujjrendeken szaladgálj, de kifizetődik!
Üdv,
talán nem jó helyen keresem a segítséget, de hátha;D
szóval, pár éve gitározok, tanulgatok ezt-azt, de az improvizációhoz eddig nem sok közöm volt..
ismerek skálákat, akkordokat, de összehozni nemigazán tudnám őket.. lenne valaki olyan segítőkész, hogy leírja nekem hogy mihez milyen skála "illik"? Pl youtubeon találok egy e-moll rock backing trackat, arra milyen skálákat játszhatok? Vagy meg kell hozzá hallani azt is, hogy milyen akkordokat játszik hozzá? Tud valaki nekem erről mesélni?
tudom, nagy kérés, de nagyon megköszönném, ha valaki felvilágosítana..
üdv
Köszönöm, örülök hogy tetszik! A második album kb. tavasz végére jön ki. Ha lesz majd pontos dátum, akkor megírom majd. Idén második félévben várhatók majd koncertek is.
A zeneelméleti könyvvel kapcsolatban a többiek segítségét is kérnénk. Tud valaki ajánlani egy jót? (Vagy akár speciálisan basszusgitárosoknak készült zeneelméleti könyvet?)
Szia Tamás.Nagyon jó,nagyon tetszik,gyönyörű a gitárjátékod.Gratulálok.Kb mikor lesz meg a kész CD? Valahol lehet majd téged látni koncertezni?Mindenkép elmegyek a koncertre.Azt elfelejtettem múltkor mondani, Alapi István 2010-ben léjárt 4 hónapig tanítani Tatabányára oda jártam még 2 hetente tanulni.Nagyon hasznos volt.A vejem basszus gitáron játszik,milyen zeneelméleti könyvet ajánlanál ,hogy vegyek neki születés napjára?
basszus tamás, a magam egyszerű paraszt módján megjegyezném, hogy ritkán hordott magyarország ilyen kurva jó gitárost a hátán.
olyan fíling van a kezedben, hogy beremeg a térdem.
Ezt a szólót teljes egészében le is kottáztam, és 4 részben teszem majd fel (a részek egyre nehezednek majd).
A szóló 1. része ismétlődő elemekkel indul (bármilyen meglepő). A nyitótéma 3 hangból áll, és ezúttal nem a ritmus, és nem is a konkrét hangok lettek megismételve, hanem a téma íve (még ha nem is pontosan ugyanazokkal a hangközökkel). A dallamívekkel ugyanolyan teljes értékű ismétléseket, variációkat lehet készíteni, mint a ritmusokkal, vagy a megismételt konkrét hangokkal. Itt például a szóló legelején a dallamív így nézett ki: tiszta kvint felfelé, majd nagy terc lefelé. És a következő 2x3 hang ugyanezt a "kvint fel, terc le" ívet folytatta (ezúttal kis tercekkel, mert a hangnem ott azt követelte meg). Tehát a ritmus is változott, és a hangok is vándoroltak, mégis maradt egy harmadik lehetőség az ismétlésre: a dallam íve.
A 3-4. ütemben továbbra is "sima" cisz-moll pentaton skála szerepel. Ez a két ütem olyan módon lett párba állítva az első két ütemmel, hogy itt a folyamatos, sűrűbben játszott hangok kontrasztot képezzenek az első két ütem szellősebb megoldásával. (A kontrasztokról bővebben lásd a Drivin' Blues szóló leírását az #1086-nál.)
A pentaton skála "egyszerűségének" ellensúlyozására jó néhány díszítést vetettem be, főleg üveghangokat, és a 4. ütem elején egy közepesen ravasz csúszást is. (Az ütem első hangja egy C#, és a második hang is ugyanez, de hirtelen csúszással érkezve, így a két azonos hang érdekesebben szól.)
Nagyon izgalmasan alakul a közreműködők névsora. Brett Garsed mellett Marcel Coenen (Sun Caged) és Thorsten Koehne (Eden's Curse) is szólózik majd a lemezen, a billentyű- és zongoraszólókat pedig egy zseniális fiatal billentyűs, Sergey Boykov játssza. A stúdiómunkák ezúttal is a Próbahely.hu Hangstúdióban zajlanak, ahol már az első lemez is készült. A hangmérnök Kiss Gábor, akivel már félszavakból értjük egymást. Itt egyébként részletes infókat olvashatsz a stúdiózásról, felszerelésről, egyebekről. (A szövegben szereplő "2010 nyár végén fog kijönni az album" közben kicsit módosult, egyéb dolgok lassították a munkákat, és utána jó néhány számot átírtam ill. kicseréltem. Jelenleg a felvételek legvégén járunk, hamarosan kezdődik a keverés.)
Ez mekkora :) Eddig is érdekelt a lemezed, így pláne.
Harem Scaremtől elsősorban a Mood Swings albumot szerezd meg. A többi is jó (bár a késeiek elég laposak), de ez megunhatatlan, kb. megjelenése óta állandó kedvenc. Már Krisztián is írta, hogy Kee Marcello az egyik mestere a "dal a dalban" szólózásnak - szerintem ezen a lemezen ez a kanadai fickó, Pete Lesperance talán mindenkinél jobban csinálja ezt. Kegyetlen jó gitározás, hard rockban ennél többet nem nagyon lehet nyújtani, szerintem gitármunkát tekintve ez az egyik tökéletes rocklemez, simán odatehető Bettencourt vagy Van Halen mellé. Pedig technikailag semmi nagy trouvaille nincs rajta, csak jó témák, jó riffek, jó szólók.
Igen, van ahol a menedzsmenthez kell egy kis összeköttetés (egy ilyen verzió épp most zajlik még), Brett-hez volt közvetlen "vonal". És amúgy nagyon jó arc. Kedves és előzékeny (kérdezte hogy jó lesz-e így a szóló, szóljak ha csináljon másikat... és mindezt a világ legtökéletesebb szólójáról)
Megnézem ezt a Harem Scarem számot, tőlük nem ismerek még sok mindent, pedig jók nagyon.
Bakker, ez azért nagyon nagy dolog, nála tényleg nem sok elismertebb gitáros létezik :) Nagyon nagy érzés lehet. És hogy megy az ilyesmi? Az ő menedzsmentjén keresztül kell kommunikálni, vagy Garsed közvetlenül elérhető? Gondolom, maga a zenei vonal annyi, hogy te elküldöd az alapot, és kapsz mailben/ftp-n egy beszarás jó szólót tartalmazó wavot...?
A pengetése tényleg brutál gyors, gördülékeny a palinak, és egyben nagyon gazdaságos. Három ujj egyelőre nem megy, de egy-egy hangot egy ujjal gyönyörűen ki lehet játszani viszonylag kevés gyakorlással is. Van egy Harem Scarem nóta (Had Enough), annak az intrója tök jó gyakorlat rá, pedig az eredetileg odavissza van pengetve. Ilyenkor sajnálom, hogy '92-ben nem volt internet, meg kb. senki, aki megtanított volna pengetni, mert rosszul rögzült, és vért izzadok vele. No de ez lényegtelen, viva Brett Garsed!
Képzelem! Remek dolgok ezek, ha másért nem, hát ilyenek miatt érdemes gitározni.
Kíváncsi leszek Kee Marcello és Dave Martone mit fog alkotni az én egyik nótámban..
Köszi! Még alig hiszem el hogy összejött. Kb. másfél éve játszottam egy ausztrál producer projektjében (Pete M - Alien-8 Yourself, fent van a honlapomon is), ahol Brett is játszott volna, de végül akkor időhiány miatt nem tudta azt elvállalni. De így most könnyebb volt megkörnyékezni, és szerencsére tetszett is neki a zene amit küldtem neki, írta hogy öröm volt játszani rá.
És nagyon durván gyönyörű dolgokat játszott... megyek is gyakorolni a háromujjas hibrid pengetést:)
Így már minden akkord tökéletes, Viktor a győztes. Küldöm ma este a nyereményt mailben. A szóló kottájának első részét is felteszem ma este.
A hangnem valóban cisz-moll (azaz 4# előjegyzés), azzal a kiegészítéssel, hogy a 4. és 12. ütemben 5#-re változik a Fisz-dúr akkord miatt, a 16. ütemben pedig 3#-re változik, a D-dúr akkord miatt. A záró disz-moll akkord pedig 6#.
No, akkor kissé kijjebb botorkálva :)
C#m // B(/C#) // G#m(/C#) // F#(/C#)
C#m // B/C#) // G#m // A
C#m // B(/C#) // G#m(/C#) // F#(/C#)
C#m // B(/C#) // G#m // D
és végül: D#m
Közös hangnemnek a cisz-mollt jelölném, leszámítva természetesen az utolsó akkordot.
Most már elárulhatom, hogy miért volt a kitalálós játék pár napja. Nagy örömmel jelenthetem, hogy a világ egyik legegyedibb és legjobb gitárosa, Brett Garsed is játszik a következő lemezemen! Egy olyan fantasztikus szólót készített, hogy nem akartam hinni a fülemnek.
Közel jársz nagyon, jól kihallottad a fontos hangokat.
Azt javaslom, hogy néhány esetben gondolkozz peres akkordokban: a 2-3-4. ütem akkordjai sima hármashangzatra vezethetők vissza, csak nem a "saját" basszusukkal szerepelnek, ugyanígy a 6. ütem, a 10-12. ütem és a 14. ütem akkordjai is.
És ha a fenti akkordokon kívül a teljes zenei alap közös hangnemét is megírod, akkor máris megnyerted az ajándékot.
Ez lesz a következő szóló zenei alapja. Ezúttal le is kottáztam hangról hangra, amit a szólóban játszottam. De először is fejtsük meg az akkordmenetet!
A kérdések:
- Mi az akkordmenet?(a basszusgitár és a billentyű együttesen kiadja a harmóniákat)
- Az akkordmenet alapján mi a zenei alap hangneme?
Az első teljesen pontos megfejtésért ezúttal is digitális ajándékcsomag jár
A megfejtést követően felteszem majd a szólót is, és a kottát is, 4 részletben.