Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ezt tök jó, hogy írtad, így gitár nélkül nem is értettem, hogy miért éppen 2-3-4 ujj tappingol, mit csinál addig az 1-es. De így már világos: tartja a pengetőt.
Nekem egyébként a 23 bunddal van a gondom, valaki "véletlenül" lefelejtette a gityómról 22 bund után lévőeket. De majd használom az itt megszerzett zeneelméleti tudásomat, és valahogy elkezdem egy fél hanggal hamarabb
ügyibevaló tempó! nekem a klasszikusgitárkörmöm ilyet nem preferál.. annyit fűznék hozzá, ha esetleg valakiben kétely merülne fel, hogy a pengető a kézben marad.
Érdemes a jobb kéz 3. és 4. ujját is hozzászoktatni a tappinghez, néha jól tud jönni (a mostanában sokat emlegetett Guthrie Govan pl. a Sevens című számában használ ilyesmit).
Ez a példa egy pihent pillanatomban született: az E-dúr skála egy húron, három különböző ujj végzi a tappinget (lásd a kottán a t2, t3 és t4 jelöléseket). Pengetés csak a legelső hangnál szükséges.
Megkaptam, nagyon köszönöm. Otthon tegnap este már láttam a mailt az iphone-omon. Arra persze nem tudtam letölteni a kapott anyagot. Most a munkahelyemen végre meg tudtam nézni, itt meg sajnos gitár nincs, hogy kipróbáljam. Már alig várom a hétvégét, hogy belevessem magam!
Még egyszer köszi!
gratu, a legszemetebbek az imprók! itt ugye a rengeteg szextola + videó besegíthet. de én mindig azt mondom, hogy az impró lényege az impró, azt nem lehet megtanulni, csak ráérezni. (rengeteg elméleti mankó és gyakorlás után természetesen) hallásfejlesztésnek viszont tényleg kitűnő gyakorlat, úgyhogy szvsz add fel házinak a maradékot!
Az illetőről már korábban esett szó a topikban. Még nem árulhatom el, hogy miért kell kitalálni. Majd még később írok hozzá további betűket. Aki max. 4 betűből elsőként jól tippel, az digitális ajándékcsomagot kap
Az A hangot megtalátam, de sehogy nem jött össze a kép, de most megértettem miért :)
Vissza ütött a képolvasási technikám :)
Ha jól értem, az segít, ha az alaphang után lecsekkelem a tercet, úgy már a skálák egy része ki is esik :)
Szívesen!
Ami a kottázást illeti, valóban sokat számít a gyakorlat, eleinte sárkányvért izzad az ember. A nagyon gyors részeket le lehet lassítani kottázáskor, pl. Guthrie esetében ez elkerülhetetlen. Egyéb varázsszer sajnos nincs, sokat kell csinálni, és akkor ráérzel a bonyolult ritmusokra is.
Nálam a húrok viszonylag alacsonyan vannak. Korábban magas actionnel játszottam és tényleg van sok előnye annak is, van is még olyan gitárom amin a húrtávolság még mindig úgy van beállítva. A vibrato és a nyújtás is nagyon szép tud lenni magas húrokkal, de azért akkora különbséget nem jelent a dolog, inkább megszokás kérdése.
Hát ez nagyon komoly munka, köszönöm a többiek nevében is! Otthonról majd emésztgetem, el fog tartani egy darabig.
Két kérdésem hadd legyen, csak részben a kottához kapcsolódóan. Egyrészt ezeket a ritmusképleteket hogy a csudába lehet lekottázni? Használsz valami segédeszközt, vagy annyi gyakorlatot szereztél benne, hogy nem probléma? (Ezért nem kottázok: leszedni sikerült elég sok dolgot, de a ritmikát nem tudom lejegyezni.) Másrészt ahhoz kapcsolódóan, hogy mennyire tisztán és milyen gyorsan játszik ez a faszi, azt olvastam a hivatalos fórumán, hogy viszonylag magasra állította a húrokat a gitárjain, lévén jobban tud artikulálni, jobb a dinamika magasabb actionnel; neked hogy van beállítva a gitárod, nagyon alacsony, vagy magasabb húrtávval játszol?
Az első fele Ab-moll, a második fele (0:42-től) C-moll.
Ha kipróbálod a megfelelő részekre a fenti alaphangokat, akkor hallani fogod, hogy valóban ezekre a hangokra épül. Utána pengesd hozzá a kis terceket is (első felében Cb, második felében Eb), ezek lesznek a második legfontosabb hangok.
Én nem próbáltam soha a Guitar Tracks Pro-t, de a Cakewalk általában jó dolgokat csinál, valószínűleg ez sem lehet rossz.
Amúgy én azt javaslom, hogy jobb most a bonyolultabb (azaz profibb) szoftverbe beruházni, mert csak egyszer kell kitanulni és aztán sokáig használhatod. Ha egy egyszerűbbet választasz, akkor lehet hogy pár hónap múlva teheted is félre.
Én a Fruity Looper-t használom. Elsőre kicsit bonyolult, de egy kis angol tudással és tesztelgetéssel hogy mi mire való, egész jól bele lehet jönni. Ráadásul van egy rahedli oktató videó a neten a programmal kapcsolatban. ;)
Szia Tamás.Szeretnék egy két régi számomat felújítani,jobb hangszereléssel,jobb alapokkal.Egy jó szoftver kellene itthonra,igaz mondtad már a Reasont de elég bonyolúlt.Olvastam a Guitar tracks pro3 vagy 4-ről.Ismered ezt a progit jó ez?
Igen ezzel tisztában voltam , csak úgy megtetszett ez a m6 pentaton megfejtésem.
Ebből meg az alaphang, meg a #9 marad ki, és ugyanott vagyok!
A #9 azért "visszacsempészem", az alaphang meg nem fontos, majd a basszer hozza!
Elég jó kihívás ebből az akkordmenetből spanyolos hatást kihozni. Én egy A-dórt kombinálnék F#-fríggel, és viszonylag sok kromatikus átvezetőhanggal.
A fél-egész több körön át valóban nem lenne jó, túl nagy feszültség feloldás nélkül.
A következő kérdésem lenne,Fisz moll7 A moll7 alapra milyen skálát lehetne játszani hogy az spanyolos legyen. Konkrétan Feliciano Light my Fire-ről van szó.Elvileg fél-egész skála spanyolosan hat de nem az igazi. Probáltam mindkét moll7 frigként kezelni ,de úgysem az igazi.
Köszönöm a további jó tanácsokat!
Valahogy így próbálkozom mostanában, de az ilyen "bonyolultabb" szerkezetű akkordmenetnél, azért néha bajban vagyok...
Az előre megtervezéssel nincs is akkora baj, de ha imprózni kell akkor bizony így harminc év után is képes vagyok belebonyolódni!
Viszont az egyszerűség híve vagyok, és nem hagyott, hagy a dolog nyugodni, ezért kicsit "elgondolkoztam", és láss csodát, számomra megint új felfedezés született!
Próbáltam mollos, dúros pentatonokra leegyszerűsíteni, ami a nem alterált akkordok esetében tökéletesen működik, de a többi még mindig neccesnek bizonyult.
És amikor a Em7b5-re keresgéltem a hangszeren a pentatonokat, akkor ( Köszi Robben Ford! ) "Beugrott" a m6 pentaton! Hogy eddig erre nem jöttem rá!!!
Szóval egy Em7b5-re, Gm6 pentaton, egy A7#9-re, Bbm6 pentaton.
Persze így hiányzik két hang, de nem vészes, és talán kicsit egyszerűbb is a dolog.
Gratula a lányokhoz, tök jó hogy átadtad nekik is a zene szeretetét.
És folytasd a zenét mindenképpen, ott van a kezedben minden, ami egy nagyon jó gitárost jellemez. Technika, dallamérzék, sound.
Persze, segítek szívesen ha stúdióügyekben lesz majd kérdésed.
A zenei alapot úgy vágtam össze sound forge-vel.Az már megvolt valahonnan már nem emlékszem letöltöttem backing tracksokat .A dallamot azt én írtam az úgy jött belülről.Már régóta, 16 éves korom óta gitározom,nagyon szeretek gitározni ,most 51 évesen is ugyanolyan lelkesedéssel csinálom.Jártam én is még annak idején az OSZK-ba 2 évig gitározni tanulni.Ott ragadt rám egy kis zeneelmélet is.Aztán csak úgy magamtól játszogattam.Hála az égnek van két lányom mindkettő hegedűs,ők tudnak segíteni az elméleti részben.Minkettőre nagyon büszke vagyok,a nagyobbik a Pécsi Pannon Philharmonikusokba hegedűl,a kicsi pedig most jár Győrbe főiskolára.Terveim azok vannak bőven ,szeretnék sokat fejlődni és megvalósítani az elképzeléseimet ,amibe már most nagy erőt adtál nekem.Köszönöm.Szeretnék egyszer stúdióba egy két saját számot felvenni,kiváncsi lennék hogy szólna?Esetleg ha ebben tudnál majd segíteni az jó lenne.
Köszi szépen,nagyon örülök.A Lonert még annak idején egy Hamer gitárral játszottam fel egy szalagos magnóra.Zoom effektem volt már nem nagyon emlékszem milyen tipus de sokat kisérleteztem vele hogy hasonló soundot érjek el vele.
Imre, ez a Loner feldolgozás nagyon jó volt!! A tremolókarhasználat is nagyon hasonlított az eredetire. És ez az egyik legjobb Loner-hangszín, amit valaha is hallottam (pedig én is vettem fel saját Lonert, de az nem szólt ennyire közel az eredeti soundhoz).
Nagyon szívesen.
Egyébként a superlocrian skála az ugyanaz, mint az alterált (angolul altered) skála.
Érdemes tényleg lelassítani és megtervezni a szólót, mert teljes tempónál ütemenként váltani nem egyszerű dolog. Persze itt is az a legfőbb, hogy minél többet improvizálj ezekkel a skálákkal, és akkor automatikussá válnak. Onnantól már a lényegre (a dallamra, érzésekre) tudsz figyelni az ilyen 'vad' skálák esetén is.
Hát igen vannak és voltak nekünk is nagy gitárosaink.Én is nagyon szerettem Daczi Zsoltot .írtam is egy számot az emlékére mert nagyon nagy volt és az is marad.A Temesvári Vasárnap c.számmal örökre beírta magát a magyar rock történetébe.Itt a szám,igaz hogy nem a legjobb felvétel de így sikerült.
Lassan 3 éve lesz mikor Alsóőrsön meghallgattam, azt hiszem akkor játszott először Mo.-on Gary Moore.
Az eső ellenére jó hangulatú volt a koncert és teljes beleéléssel lejátszotta a koncertet.
A tömeg várta a Lonert de akkor kimaradt a repertoárból.
A sustainre is figyeltem, hogy mit tesz hozzá a Gibson(ok)hoz(sok gitárt cserélt),de
nagyon erőteljesen játszott és mellette persze énekelt hibátlanul.
A profikra jellemző módon viselkedett és nem látszott hogy éppen egy "vidéki" színpadon zenél.
Ő már így marad meg emlékezetemben mégha a Magányos-t nem is hallhattam élőben,
a legszomorúbb hogy már az alkotóját sem lehet többé.
Az viszont biztos hogy a korán elment társak( Bencsik Samu, Daczi Zsolt és még sokan) szívesen beveszik a zenekarba mert egy nyelven beszéltek.
gépemen csücsül, de azt a fejet nem vállalom, kegyeletsértés lenne (vidám balladát kreáltam, pedig ez egy "mély" nóta). feljátszom, ha lesz időm rá. különben erősen floyd-os a szám, én fixre állított strato-val játszottam.
én youtube-ra tettem fel 5éve egy loner covert, megnézték több mint tízezren egy év alatt szerintem nagyon sokaknak adott inspirációt a munkássága és sokan szerették hallgatni Moore bácsit. sajnálom, hogy nem mentem el, amikor itt volt valamelyik évben..
Sziasztok. Szia Tamás. Igazad van a Loner c. szám az utólérhetetlen,gyönyörű szám.Engem is megfogott,főleg mikor a rádióban hallgattam , Szekeres Tamással volt egy beszélgetés és ajándékba ezt a számot játszotta el,hát komolyan mondom hogy jobb volt mint az eredeti.Ez már lehet hogy húsz éve volt, vagy nem tudom pontosan de én is megpróbáltam eljátszani mert nagyon megfogott és így sikerült,nem a legjobb felvétel,már régi,örülök hogy ennyit tehetek érte. Emlékezzünk a világ egyik legnagyobb gitárosára Gary Moore-ra.
Sziasztok. Szia Tamás. Igazad van a Loner c. szám az utólérhetetlen,gyönyörű szám.Engem is megfogott,főleg mikor a rádióban hallgattam , Szekeres Tamással volt egy beszélgetés és ajándékba ezt a számot játszotta el,hát komolyan mondom hogy jobb volt mint az eredeti.Ez már lehet hogy húsz éve volt, vagy nem tudom pontosan de én is megpróbáltam eljátszani mert nagyon megfogott és így sikerült,nem a Loner by Horváth Imre
Gary Moore....sajnos sorra távoznak a zenészek közülünk... Nekem a gyermekkori kedvencem tőle a Run For Cover lemez volt, bár a vicc az, hogy csak később tudtam meg, hogy Gary Moore műve. Sajnos az Empty Rooms sosem volt aktuálisabb.
füldugó: én használom a music safe pro-t, innen a honlapról rendeltem, és meg vagyok vele elégedve. A leggyengébb szűrő is bőven eleget csillapít.
Köszönöm szépen!
A Lokriszi6# már próbálgattam, és tényleg nagyon jó, érdekes, és érdemes "ízlelgetni"
Az A7#9-re én super Lokriánnal próbálkoztam, szerintem az se rossz, de a fél egészet is kipróbálom, meg a többi általad javasolt skálát is, csak hát úgy jönnek , mennek ezek az akkordok, hogy a hajam is
Majd lassítok egy kicsit mert könnyű belebonyolódni...
Köszönöm még egyszer a segítséget!
Az alterált akkordok esetén külön szabály van a jelölésben, ott mindig kiírják a hetest. (Előfordul, hogy csak pl. "A7alt"-ként jelölik az alterált akkordot, de a hetes akkor is ott szerepel.)
Amúgy az valóban úgy van, hogy az A9 akkord tartalmazza a szeptimet is.
Ami a skálákat illeti az akkordmenetre:
Em7b5-A7#9 / Dm7-D7(b9) / Gm7-C7 / Fmaj7-A7(b9)
igen, ahogy írod is, egy 1b-s skálával körbejárható az egész, az A7alt és a D7alt akkordoknál persze C# ill. F# hozzáadásával. De érdemes kipróbálnod azt is, hogy az A7#9-re egy A-fél-egészt játszol, a D7b9-re D-spanyol fríget, a C7-re pedig C-alterált skálát. (Ezeken a helyeken van V7-I lépés az akkordmeneten belül.)
Az E-félszűkítettre pedig kipróbálható egy lokriszi 6# skála is, amiről korábban írtam (ld. Topik-tartalomjegyzék). De ezt inkább a második körben tenném bele, feltéve ha több szóló-kör is van.
Köszönöm!
Igen, lemaradt a hetes, de van ahol így van "elterjedve", mert a kilencesben már eleve benne van a hetes: 1, 3, 5, 7, 9. ( pl: a 13-as hoz sem írunk oda mindent )
Ha csak: 1. 3. 5. 9. akkor az dúr add2 vagy rosszul tudom?
Jogos egyébként az észrevételed, csak mondom van ahol így terjesztik az igét...
Köszönöm a szakértésed, és még egy kérdés, ha megengeded!
Akkor milyen skálát, skálákat használnál, erre az akkordmenetre?
( egy f dúrral letudható szerintem az egész, de azért itt sok minden szóba jöhet. )
Valami egyszerűre gondolok!
Javaslom, hogy a mai napot szenteljük Gary Moore-nak, az egyik legnagyobb rock- és bluesgitárosnak, aki tegnap eltávozott közülünk.
Kinek mi volt a kedvenc Gary Moore lemeze, száma ill. szólója? Van-e hozzá kötődő személyes emlék? Vagy akinek van, az tehet fel saját felvételt, feldolgozást valamelyik Gary Moore számról.
Nekem az After Hours lemez a kedvencem a blues-lemezek közül (a Cold Day in Hell c. szám maga a csúcs), a rockos lemezei közül pedig s Wild Frontier (a Loner c. szám teljesen utolérhetetlen).
A szóló alatti akkordmenet így teljesen rendben van. És szépen visszavezet a refrénre is.
Amit úgy írtál, hogy "A9#", azt inkább A7#9-nek jelölik, így egyértelműbb az akkord funkciója. (Feltéve ha egyre gondoltunk: az A-C#-E-G-H# hangokból álló akkordra.)
Megint off, de itt mindig olyan családias a hangulat, gondoltam, megkérdezem: ki tudna reális áron profi füldugót? Egyáltalán: ki használ ilyesmit koncerten vagy próbán?
Állítólag majdnem olyan rossz, mint nyolc és fél óra a nikkelbányában...
(Ezt egy régebbi titkárnőm mesélte, de aztán egyszer azt mondta a dórra, hogy az egy oszlop. Persze hogy kirúgtam, honnan vesz ilyen sületlenséget??)
Ha valakinek van kedve saját szólót felvenni és felteszi ide, akkor szívesen írok hozzá véleményt, tanácsokat. A zenei alap az #1081-ben tölthető le, a többi infó pedig az #1086-ban található.
Köszönöm! Wah pedállal tényleg jól lehet kombinálni a vibratokat. Egyébként ezen a felvételen néhány vibrato nem bal kézzel készült, hanem jobb kézzel, a hídra támaszkodva (ez Floyd Rose esetén nagyon jól használható).
Szia
Egy kicsit más téma de szeretném megkérdezni h mi a véleményed!
A legátó technikánál nem gátló dolog ha vastagabb húr?Pl 10-es?
Tehát nem nehezebb megtanulni pl 10-el mint 9-el?
Drivin’ Blues szóló – szólófelépítés, kontrasztok, folyamatos tizenhatodok
0:02-0:19 A szóló első témája azt mutatja meg, hogy egy egészen rövid (pl. itt mindössze kétféle hangból álló motívum is nagyon jól használható, ha válaszként egy hosszabb, eltérő dallamot párosítunk mellé. Utána megint visszatér a fapados motívum a C# és H hangokkal. Hogy ne legyen teljesen lemásolva, a visszatérésnél érdemes kisebb módosítást csinálni, itt pl. az utolsó C# hangot sokkal hosszabbra hagytam, és egy tonna vibrato-t is kapott. És másodjára a válasz teljesen eltérő. Érdemes akár az irányát is megváltoztatni, itt pl. az alaptémánál magasabb hangon és felfelé indul a válasz (legalábbis eleinte), míg az első esetben lefelé ment, és eleve az alaptémánál mélyebbről indult. Így ez négy részből álló csoport kerek egészt alkot.
Ez a szóló amúgy elsősorban nem a motívum-ismétlésekről szól, hanem a kontrasztokról. A fenti rövid témán kívül nincs is nagyon benne ismétlődő motívum. Viszont kontraszt annál több. Már az első szakaszban leírt párosításban is benne rejlik az ellentét (a hangmagasságok és irányok ellentéte). A következő részek pedig még inkább ezt a módszert járják körül.
0:19-0:37 Először egy apró trükk: mint hallhatjátok, az előző rész végéről ide átlógó tizenhatodos mászkálás nem áll meg egy hosszabb hangon az új kör nyitó pillanatában. Ez sokszor túl kiszámítható megérkezés lenne. Ehelyett még négy hanggal „túllógattam” a futamot, amely így belelóg a második szakaszba, és így részét képezi a következő körnek, ebből indulhat ki az új téma. Ez egy jó módszer az összeollózott hangzású szólók elkerülésére, ahol külön-külön megvannak a jó témák, dallamok, futamok, csak nem akarnak összeállni teljes szólóvá.
A második szakasz első fele a folyamatosan gyorsuló hangokra épül, míg a második fele az egyenletes tizenhatodokra. Ez is egy kontraszt.
Amúgy érdemes sokat gyakorolni a folyamatos tizenhatodos mászkálást. Minél inkább bejárod a gitár nyakát közben, annál jobb. Ez hihetetlen sokat tud lendíteni abban, hogy a gitár nyakának hangjait hirtelen is hozzá lehessen rendelni az adott hangnemhez. Eleinte persze lassabb zenei alappal kell az ilyet gyakorolni. (Minél kevesebb skálaszerű, bejáratott fogással, minél több terc, kvart, vagy még annál is nagyobb hangközzel, és sok egy húron történő fekvésváltással.) Ja, és ilyenkor nem szabad arra gondolni, hogy „na, most a 7. fekvésben vagyok, akkor ez a dór skála helyszíne, akkor most átmegyek eggyel arrébb a fríg dobozba..”. Ez ilyenkor nem hasznos megközelítés. A helyes és tudatos megközelítés itt az, hogy megpróbálod a dallam összes hangját magadban megnevezni (és lehetőleg azt is felidézni, hogy ez melyik fokot jelenti, azaz milyen hangulatot fog létrehozni). Nyilván ha még ilyet nem csináltál, akkor nem tizenhatodokkal kell kezdeni, hanem negyedekkel. És eleinte nem lesz könnyű, a koncentráció miatt olyan lesz, mint nyolc óra a nikkelbányában. De nagyon megéri.
0:37-1:05 A harmadik szakasz hosszabb, majdnem fél perces. Ez is mutatja, hogy azért szó sincs arról, hogy mindig 4 vagy 8 ütemenként kell felépíteni a szólót. A zenei alap menjen csak nyugodtan 4 vagy 8 ütemes periódusokban, de a logikailag egybetartozó szóló-részeknek nem muszáj egybeesni a zene szakaszhatáraival. Meg aztán a rockzene a szabadságról szól (de a célokat a TUDATOS szabadsággal lehet elérni, nem pedig a „pont lesz@rom” jellegű szabadsággal).
0:37-nél egy kifejezetten dallamos rész indul, ami egy újabb kontraszt, az addigi mechanikusabb, egyenletesebb szóló-szakasznak a szöges ellentéte. 0:48-nál hallatszik, amit az előbb a szakaszhatárok felrúgásáról írtam. A kíséretben visszatér a legelső harmóniamenet, de a szóló folytatja a felfelé szárnyalást, még egész pontosan 2 és fél ütemig (0:51-ig). Onnantól pedig újabb kontrasztként visszatér a sűrű, nem a dallamosságra kihegyezett rész (Satriani-féle pengetőél-tapping használatával, amely jó hosszan eltart, folyamatos harminckettedekkel. Az előző dallamos szakasznak nyoma sem maradt. A harminckettedes rész végül egy játékos legato+2. ujj tapping+csúszás futamba megy át.
1:05-1:22 Az előző gyors rész ellentéteként most szaggatott, tipikus wah-os húrzajokkal tarkított témát hoztam be. Motívum-ismétlés is akad itt, a második szakasz folyamatosan gyorsuló pentaton-ötlete tér vissza módosított formában (amely rögtön egy újabb ellentét a húrzajra és szünetekre épülő téma után. És akárcsak a második részben, itt is egy egyenletes tizenhatodos rész váltja a folyamatosan gyorsuló futamot.
Szívesen! Sokat elemezted ezt az e-mollos riffet, foglalkoztál vele, átgondoltad az elméletét, úgyhogy azt gondoltam, hogy ez megért egy sárkány-metálos csomagot