Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Engem a C# nagyon bekavart:D, abból gondoltam, hogy dór, a blueshangból meg, hogy moll. Mondjuk, ha mindkettőt gondolkodás nélkül rá tudtam játszani, akkor lehet hogy nem elég kritikus a fülem a hamis hangokat illetően:)
Pedig ott van a sárkány-gonoszság bennem, ezért rakok C# hangokat a mit sem sejtő e-moll hangnemekbe.
Az ajándékcsomag természetesen jár a megfejtésért (most a titkárnőm elfelejtette kitenni a disclaimer-t, hogy profik és családtagjaik nem indulhatnak a nyereményjátékban*)
A Sharp Guitars Bonus Pack már megvan neked, úgyhogy az OSV Melodic Solo Pack fog érkezni.
A blues hang érthető volt, csak a C# használatát nem értettem.
Azt lehetett hallani, hogy nem sértő, csak nem értettem meg miért nem.
Akkor ha jól vágom, ha ilyen felvezető hangot használok a szeptimre, akkor az nem lesz bántó, ha nem sokáig szól.
Illetve használhatok ilyet pld, egy gyors felvezetésben (akár egy kromatikus skála részletett is), pld feszültség keltésre a megfelelő módon?
bocsi, hogy lecsaptam a labdát, csak szvsz a legtöbben a: "Mi a riff hangneme? E-dór vagy E-moll? (...vagy ezeket csak megtévesztésből írtam és egyik sem?...)"-ból a megtévesztésre tippeltek. de nem vagy te olyan sárkányosan gonosz.. egyébként érdekes alap, jó szóló
A C# azért fér bele a riffbe, mert röviden szerepel és egy fontos skálahangra, a D-re (szeptim) vezet rá. Úgyhogy ebben a riffben két olyan hang volt, ami kilóg a hangnemből, az egyik a blues-hang (szűkített kvint), a másik pedig ez a röviden alkalmazott C# (nagy szext).
Amúgy a rockzenében még ennél is jobban tele lehetne zsúfolni hangnemen kívüli hangokkal a témát (lásd a Topik-tartalomjegyzékben a Zenith c. szám riffjét, amely tele van kromatikus hangokkal).
Én is erre tippelek másodszora, de te vagy a nyerő :)
Egy dolgot megmagyarázhatna valaki nekem, meee hüülye vagyok.
Hogy a tökömbe fér bele a C# a riffbe?
Ezeken kívül még rengeteg skála létezik. Az általad idézett mondat a a zárójeles megjegyzésre utalt miszerint "(...vagy ezeket csak megtévesztésből írtam és egyik sem?...) "
Akkor egy konklúziót levonhatok, ne gitárosként, hanem zeneszerzőként gondolkozzak :)
Ne csak egy riffben, hanem a dalban gondolkozzak.
Este kipróbálom ezt az utat, addig be se nézek ide, nehogy meglássam a megfejtést!
F# hangról nem nevezhetjük el ezt a riffet, mert ez a hang nem tartozik a téma fontos hangjai közé. Ha például a triolás futamból kihagyod a F# hangokat, akkor alig változna a zene hangulata.
Lokriszi jellegű zene meg azért nem lehet, mert a lokriszinek teljesen saját hangulatvilága van (kb. mint amikor füstölt oldalast eszel este 11-kor, és éjjel rosszakat álmodsz).
Ha a teljes számot is meghallgatod (szintén mellékeltem), akkor hallatszik, hogy ez a riff egész barátságos zenét hoz létre, úgyhogy a lokriszit kizárhatjuk.
Fontos info még: ha a téma viszonylag egységes hangulatú (azaz nincs benne nagy törés), akkor csak egyféle hangneme lehet, nem változhat ütemenként.
Reggel 6-kor már gitározol? Ez teljes sárkány-metál elismerést ér
A 4. ütemben a gitártéma ugyanaz mint a 2-ban, tehát elvileg ugyanannak kell lennie a hangnemnek ott is. Ha mollról dórra kellene váltani a téma közben, akkor ez a kíséretben is hallatszana, egy nagyobb hangulati változásnak kellene lennie benne.
A legfontosabb hang meghatározásáról: a klasszikus zenében sokszor a legelső és a legutolsó hang is az alaphangot mutatja.
(De ott sem mindig, sőt, egész elvadult esetek is vannak: láttam már olyan Händel kottát, ahol a tétel A hanggal kezdődött, és a basszus F#-t játszott, és ez önmagában sima F#-moll hangnem lenne.
Viszont a dallam utána így ment: A-Bb-G-F#, (a F# a végén már D basszust kapott), azaz egy G-moll hangnemű zenéről volt szó, amely szűkítettel kezdődött, és az ütem végére D-dúr harmóniára kanyarodott (V. fok).
Rockzenében nem annyira általános ez a "legelső v. legutolsó hang" szabály. Sokszor a kíséretet érdemes figyelni, sokszor a leggyakoribb hangot, de általában elmondható, hogy ha gitárral kipróbálsz a zenére pár hangot, akkor lesz egy olyan, amelyik kiemelkedik.
Szerintem az eleje (1-es, és 3-as ütem, valamint a 2-es én 4-es eleje) F#moll és Edúr pentaton blues hangal, a vége (2-es és 4-es ütem vége), pedig F#lokrodszi.
Megmagyarázni pontossan még nem tudom.
Kíváncsian várom mennyire lőttem mellé :)
Hali!
Én úgy gondolom, hogy a téma első 3 ütemére E mollban játszanék, a negyedikre viszont már E dórt. Legalábbis én így érzem így kora reggel gitárral a kezemben:)
2 dolog segítene nekem akkor sokat:
1) ha tudnám hogy lehet meghatározni a legfontosabb hangot
2) tudnék olvasni
A G-dúr úgy jött szóba, hogy annak a moll "párja" az E. Mivel nem vagyok nagyon képzett zeneelméletből ezért nem nagyon ismerek modális és a blues skálákon kívül mást.
Ez egy restrat game lesz valamikor
Volt ahol jó felé gondolkoztál, viszont a kérdésben "dór" szerepelt, nem "dúr".
A G-dúr, amit írtál, azért nem jöhetne szóba, mert a G hang nem kiemelt jellegű, nem arra épül az a rész. A hangnem alaphangja mindig a legfontosabb hang. (Ha van kíséret, akkor az adott kíséret legfontosabb hangja lesz a nyerő.)
A hangok a "magyar elnevezés" lapján van tehát ami sok helyen B az magyarul H és ami Bb az itt B!
E-dúr hangsor hangjai: E F# G# A H C# D#
E-moll hangsoré pedig: E F# G A H C D
A kotta alapján már az első hang (D) alapján nem lehet E-dúr. Hangok a lejátszás sorrendjében (ami sokszor van azt csak egyszer írom le)D E (1 oktávval lejjebbi) E B E C# D E A G F# D C H G F# E C H A D E (1 oktávval lejjebbi) E B E C# D E F# G A H C D C D E F# G A
Csak a lényeget kiszedve: C# D E F# G A B H C
E-mollba bele zavar a C# és a B.
E-dúrba ugyan így nem illik bele a B de itt a C és a G is hibádzik.
Ha lehet hangnem váltás akkor azt mondanám hogy az eleje az első skáláig G dúr valami bluesos variációja (szűkített kvintből gondolom de az a fránya B mindent elront.). Az első skála (A G F# D C H G F# E C H A) E F# G A H C D hangsor tehát E-moll.
Megint jön az eleje és még 1 skála. A második skála (E F# G A H C D C D E F# G A) Szintén egy E-moll.
Szóval őszintén E-moll valamilyen furcsa változatát mondanám.
Ez itt a második gyors pengetéses gyakorlat. Kitűnő gyakorlás a váltott pengetés fejlesztéséhez, és a tizenhatodokból tizenhatod triolákba való oda-és visszaváltást is nagyon jól lehet gyakorolni általa.
Itt is érvényesül a témaírás egyik alapvető "szabálya" (azért idézőjelben, mert nincs ilyen szabály, de egyszerűen ez hangzik a legjobban), mégpedig az, hogy a téma ismétlődő motívumokból áll (itt pl. a ritmus teljesen ismétlődik, a hangok pedig kis eltérésekkel, de szintén), és a 4. ismétlés helyett valami eltérő dologgal fejeződik be a kör.
ATTENTION * WARNING * Modális kérdés következik
Mi a riff hangneme? E-dór vagy E-moll? (...vagy ezeket csak megtévesztésből írtam és egyik sem?...)
A helyes megfejtés + jó indoklás kombináció egy sárkány-metálos ajándékcsomagot fog érni.
A teljes szám pedig itt. A riff alatt a 2009-es Budapesti Arpeggio Fesztivál műsorából hangzanak el részletek. Amúgy ezt a számot terveim szerint majd elemezzük a témakörben, mert hasznos számírási trükkök vannak benne:
A leírásból kimaradt, hogy a 2. ütem és a 4. ütem azonos ritmikai motívummal indul, ezzel is erősebbé téve, hogy az 1-2. és a 3-4. ütem összetartozó párt alkot.
Nincs mit, én örülök hogy ilyen jó zenéket mutattál nekem. Ma is újra meghallgattam az És és a Föld c. számot, és a topik-tartalomjegyzékbe is belevettelek (lásd #1027), hogy mások is rátaláljanak ezekre a zenékre. Ha majd lesz új számod, szóljál!
Ne haragudj, nem röhögtem halálra magam. Azért, mert hihetetlen lehetőségeket látok egy 8 húros gitárban (ld. a belinkelt Tosin Albasi videót mondjuk) és ezt szóvá is mertem itt tenni, nem azt jelenti, hogy holnaptól kivágom a gitárjaimat.
Szia Tamás. Köszönöm az elismerő szavakat,nagyon örülök hogy tetszettek a számok,boldog vagyok hogy egy ilyen nagy gitáros mint te jó véleménnyel vagy a zenémről.Megpróbálok a zenész haverokkal összehozni egy kis bandát aztán amit érdemes megcsinálni mert van még egy csomó ilyen saját számom, a legjobbakat, felvenni stúdióba.Sajnos nagyon kevés időm van gyakorolni mert sokat dolgozom.Mégegyszer köszönöm,nagy erőt adtál nekem,figyelemmel kisérem a topicot és megpróbálok minél többet gyakorolni és a tanácsaidat megfogadni.
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217 Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231 A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#506 Számírási ötlet + részletes leírás
#541 Ritmus-ötlet riffek írásához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#556 A második topik-verseny, egy újabb modális hangnem kitalálásával
#594 vEgGg feladványa
#611 Szólóalkotás, Part I (+ további ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#616 Egy kis fárasztás
#632 Négy példa a gyors futamok beépítésére
#643 és #650 A szólók felépítéséről néhány gondolat, a filmekkel párhuzamba állítva
#647 Matyesz nagyon jó szólója, amelyről a #660-ban kiderül, hogy milyen elemek miatt lett nagyon jó
#664 Tibyee gyűjteménye a különféle skálák szerkezetéről
#681 Szólóalkotás, Part II (+ tremolókar, technika, ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#716 Egy elborult ritmusgyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#765 Zsocmóka D-líd szólója a Szólóalkotás II zenei alapra. Ez is nagyon jó lett, leírás a #781-nél
#782 Guitarosaurus leírása a Bartók-féle tengelyrendszerről
#795 További link a tengelyrendszerről
#802 Részletes leírás és példa a „Lokriszi 6#” skáláról (mp3 + TAB a Locrian Locusts c. számból)
#817 A modális skálákról részletes leírás, ezúttal más szemszögből, a számírás felől megközelítve
#820 Hathúros arpeggio-sorozatok (csak video)
#824 Tibyee által feltöltött zene: Joe Satriani, Brian Setzer és Larry Carlton imprója ugyanarra az alapra
#838 Gyors futamok váltott pengetéssel 01 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#842 További leírás a pitch axis nevű hangnemkombinálási módszerről + pár szó a spanyol fríg és a mixolíd hasonlóságáról
#853 és #859 Pár ingyenes backing track link
#869 Akkord-skála összefoglalás by Matheoss
#915, #916 és #921 Tibyee által feltöltött zenei alapok és szólók az angol GT magazinból
#923 Újabb pitch axis infók
#958 Brett Garsed és TJ Helmerich koncertvideó Krisz ajánlásával (egy órás koncert, zseniális)
#990-992 Ibanezrg565 kollégánk számai, érdemes meghallgatni őket.
#998 Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia (részletes leírás, mp3 + TAB)
Az itt felsorolt anyagok nagy része megtalálható a topik Wiki oldalán, amelyet Indyhorse állított össze: http://jonastamas.wikidot.com
Aki tegnap nem látta a Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia című új anyagot, az a #998-nál megtalálhatja.
A szólóban van két nehezebb futam is, viszont a szóló szerkezetéről leírt ötletek bármilyen nehézségi fok és stílus mellett egyaránt használhatók, úgyhogy érdemes áttanulmányozni, jó részletesen leírtam mindent.
Mindjárt fent lesz a frissített tartalomjegyzék is.
Ez a szám nagyon rendben volt! Tele dallamérzékkel, ízléssel, szép játékkal. A hangszínek is kifejezetten szépek voltak. Pont annyi technika és gyors futam, ami illett a szám stílusához. Szóval gratula!
A másik kettő is tetszett. A Hajsza c. szám talán kicsit hosszabb ebben a formában, én szétbontanám két külön számra, vagy megrövidíteném. És itt a szerkezetet érdemes lenne átláthatóbbá tenni, jobban elkülönülő témákkal (+ a dobokat még lehetne kombinálni, a körök végén, stb.)
Az Ég és a Föld-et közben már harmadszor hallgatom, ez nagyon ott van. Szóval csináld tovább, teljes gőzzel és lelkesedéssel, érdemes!
RGA8-rol annyit kell tudni, hogy Indoneziaban keszul ezert kicsit odebb van a "Prestige" kategoriatol.
Alapvetoen nem rossz hangszer, de be kell latni, hogy "tucatszerszam". Alakitgatni lehet es kell is.
RG2228ra nagyon kivancsi lennek, bar sokallom kicsit az arat... 2 X RGA8 = RG2228
2228-at próbáltál vagy RGA-8-at? Állítólag nagyon nem mindegy, nekem csak RGA-8-hoz volt szerencsém, igazából a nyakprofilja nem jött be annyira (iszonyat széles a nyak), ha a gyári hangszedőket kidobja belőle az ember, akkor jól szól. (Seymour Blackouttal pl. teljesen használható hang.) A húrlábat viszont én sem értem, csak a szopás van vele, szerintem teljesen indokolatlan.
felső satu??????? mindenképp reszelni kell, nem fér bele a vastag oldali húr...
alsó 'fix' láb: totál indokolatlan konstrukció, a hidat, a középső 'segédrögzítő' csavarral együtt, érdemes megnézni húrozatlanul... lifeg lötyög az egész.
egy normális, nem finomhangolós híddal, meg egy korrekt vezércsonttal szerintem jó lehet.
az egész test iszonyú 'vastagon' szól, kb. mint egy basszusgitár(mahagóniból van)
Harry!
Köszi még egyszer az AER ak ötletet!!!!!
Beszereltem az AER AK 30-at, el se hiszem , hogy milyen jó lett!!!!!
Nem hiszem, hogy valaha is mást fogok használni:))))))
Nekem Pat Metheny, Nuno Bettencourt, Scott Henderson ( főleg a Tribal Tech cuccai), Hendrix.
Kotzen nálam csak figcsikirály, mint zeneszerző másokhoz viszonyítva nem olyan nagy durranás szerintem.
Itt akadtam Tosin Abasival össze, ráadásul egy Ibanez RG2228-as csodán játszik és azóta nem értem, miért nincs minden gitáron 8 húr... Ez a gitáros engem tökéletesen meggyőzött. Ki tud más 8 húrosokról? Ki próbált már ki 8 húros gitárt?
Az 500. is kapott ajándékot, és most az 1000. hozzászólásért is jár egy digitális ajándékcsomag. (Ezúttal nem a Sharp Guitars Bonus Pack, mivel az már megvan neked Az OSV-s számaimból készült OSV Melodic Solo Pack lesz az ajándék, holnap küldöm a linket.)
Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia
A Black Utopia zenei alap kellemes átmenetet képez a blues és a metál között. A hangneme tulajdonképpen H-lokriszi lenne, mivel a kíséret a lokriszi skálára jellemző kis szekundot és szűkített kvintet is tartalmazza (a ritmusgitár minden ütem végén C-t játszik, és az ütemek első és harmadik negyedében az F hang is megszólal (és a később bekapcsolódó billentyűszólam is használja az F hangot). Emlékeztetőül: a H-lokriszi tulajdonképpen a C-dúr egyik modális skálája, tehát ugyanaz a hangkészlete, mint a C-dúrnak.
Sokszor azonban a gyakorlat felülbírálhatja az elméletet (és ezért mondom mindig, hogy először jól kell ismerni az elméletet, hogy aztán tudjuk, mikor rúghatjuk felül a szabályokat). Az ilyen lokriszi-gyanús esetek gyakran frígként kezelendők (a H-fríg skála egyedül a kvintjében tér el a H-lokriszitól), mert a szűkített ötös fokot ebben a műfajban sokszor nem a „legyen most a hangnemünk lokriszi” megfontolás eredményezi, hanem a „legyünk sötétek, vazze” megfontolás. Nekem elhihetitek, én is így csinálom sokszor .
Így hát a gyakorlatban H-fríg lesz a hangnem. Vagy mégsem? Nem, bizony! Ugyanis a blues-os lüktetés nem kedveli a fríg hangnemet. Nem illik össze vele, akármit is mond az elmélet. (Megjegyzés: én is tudom, hogy ez nem autentikus blues. De ettől még így van ennél is)
Úgyhogy erre az alapra (tudományos átgondolást követően) H-dórt kell játszani, néha H-mollba átevezve. És így is tettem. A kíséretben levő ütemvégi C hang annyira a pincében van, hogy két-három oktávval feljebb, ahol a szóló általában zajlik, nyugodtan mehet a C# hangot tartalmazó H-dór ill. H-moll. Legfeljebb arra kell ilyenkor vigyázni, hogy ne pont a kíséretbeli C hang pillanatában álljunk meg pihenni a szólóban egy hosszan kitartott C hangon.
A szóló 8 ütem hosszúságú. Lássuk, hogyan épül fel, és milyen elemek, díszítések vannak benne:
1. ütem: a szóló nyitóhangja egy A hang, amely a hangnem 7. fokát (kis szeptim) jelenti. A kis szeptim a blues lényege (még az ilyen vámpír-blues esetén is). Ettől az egy hangtól, ami az első két másodpercben megszólal, rögtön tudjuk, hogy mi a helyzet, rögtön ott van a hangulat, ahol lennie kell.
2. ütem: a dallam itt a H-F-F# csúszást írja le, azaz az alaphangról egy tritónusz csúszás ment lefelé, és erről a feszültebb pontról fél hanggal felfelé, a tiszta kvinten álltam meg. Az ütem végén a G-húr 4. bundot fogtam le (H hang), majd a jobb kéz 2. ujjal megérintettem a húrt a 23. bund fölött. Ha bármely lefogott hang esetén 19 bunddal arrébb röviden megérintjük az adott húrt, akkor az eredeti hangnál egy oktáv+kvinttel magasabb üveghang (jelen esetben F#) szólal meg. Az üveghangot utána a tremolókarral süllyesztettem le.
3-4. ütem: az első két ütem parafrázisa (akármit is jelentsen ez a szó). Ugyanúgy a hosszú kis szeptim hang nyitja ezt is, csak díszítésképpen egy nagy terces oda-vissza csúszást építettem bele. A 4. ütemben egyszerre szólal meg egy F és egy F# (G-húr 10. és H-húr 7. bundok), azaz a fríg-lokriszi vita békés döntetlennel ért véget, egy uniszónó nyújtás által. Az ütem végén a G hangot tartottam ki hosszan, azaz e pillanatban épp a H-moll skála szerepel a H-dór helyett. A G-hang a hangnem 6. fokát jelenti (kis szext), és ahogy minden foknak, így ennek is megvan a maga hangulata és funkciója. A kis szext kinyitja a hangulatot, és a periódusok végén hasonló hatást tesz, mint egy leírt szövegben a mondatrész végi vessző: jelzi, hogy folytatás következik.
A szóló a félidőhöz érkezett, megjelenik egy új billentyűszólam (ld. a zenei alapot), ezért itt az ideje, hogy a dallam magasabb hangok felé törjön.
5. ütem: ez az ütem a szárnyaló magas hangoké. Némelyik félig üveghang, némelyik széles vibrato-t kapott, van ahol kétirányú csúszás köt össze két hangot, némelyik hang teljesen üveghang, tremolókarral a mélybe rántva. Azaz: ha a dallam csak néhány hosszú hangból áll, akkor a díszítéseké a főszerep.
6. ütem: az előző ütemmel kontraszthatást képez, mivel sokkal mélyebb hangokból áll. Ezt én „kérdés-válasz” módszernek szoktam nevezni. Az ütem vége egyben a szóló háromnegyedét is jelzi, úgyhogy az eddig visszatartott gyors futamok lassan már megjelenhetnek, részben a szakaszhatár, részben az eddig felgyűlt feszültség miatt. Így egy felfelé menő gyors skálafutamot raktam ide, enyhe Malmsteen-stílusban. Fontos, hogy a futam végén levő hosszú hang szép és érdekes legyen, és emellett tudatosan legyen kiválasztva, hogy milyen fokra érkezzen. Itt egy F# hangon álltam meg (E-húr 14. bund), és enyhe üvegesítéssel, valamint rövid, de széles tremolókaros vibrato-val díszítettem.
7-8. ütem: a most következő két ütem is „kérdés-válasz” jellegű, azaz a 7. ütem magas hangokból áll, a 8. ütem pedig jóval mélyebb hangokból. A 6. ütem végi gyors felfelé tartó futam tehát arra is jó volt, hogy visszahozza a dallamot a magas tartományba, és így folytatódhasson a szóló második felére jellemző ütemenkénti ’magas-mély-magas-mély’ hullámzás. A 7. ütemet a rövid, háromhangos ismétlődő motívumok uralják, a dallam íve mindig azonos kanyarokat ír le az ismétlődő ’nyújtás-->visszaengedés-->pull-off’ sorrend miatt. A 8. ütemben pedig eltérő (csúszásokból álló) motívumok felelnek erre. A szóló legvégén pedig egy közel háromoktávos felfelé menő futam található, hasonlóképpen az előző ütempár végéhez.
Tehát a szerkezet teljesen szabályos és átlátható: a 3-4. ütem megismétli és továbbvariálja az 1-2. ütem tartalmát, míg a 7-8. ütem az 5-6. ütem jellegét másolja le. Egy jó szóló felépítése több síkon zajlik egyszerre: egy-két ütemenként, ismétlések vagy kontrasztok, kérdések-válaszok használatával, és emellett a teljes szóló síkján is, ahol pl. a lassabb, mélyebb kezdeti dallamok gyorsabb, magasabb hangokká alakulnak át. Tehát a teljes szólónak is van egy meghatározott célja, iránya, és emellett a rövidebb szakaszok, periódusok belső tartalma is össze van egyeztetve.
A másik aki még eszembe jutott és úgy látom nem lett megemlítve az Nuno Bettencourt. Az Extreme lemezeken valami disznó amit gitározott, ráadásul neki is nagyon sajátos, könnyen felismerhető stílusa van. Van néhány olyan nótája, hogy ember legyen a talpán aki olyan feelinggel eltolja mint ahogy Ő jászotta.
Sokan tényleg nem említették, de nálam szerepelt. A Mood Swingsen (egyik kedvenc lemezem) egyszerűen tökéletesen gitározik, hard rockban szerintem senki nem nyomott le egyetlen albumot sem ennyire egyenletes színvonalon. Épp azon vagyok, hogy megtanuljak róla egy-egy számot, van, amelyik kottából sem könnyű. Aki a Had Enough-ot tisztességesen eljátssza, az előtt le a kalappal.
Szia Tamás. Itt vannak a számok,elég kezdetlegesk de egyedül csinálgatom őket itthon.Egy párat felrakok.object height="81" width="100%"> Hajsza by Horváth Imre
Köszönöm a rengeteg hozzászólást a kedvenc gitárosokról! Remélem mindenki talált olyan nevet a listákban, akitől új inspirációkat kaphat.
A hétvégén újabb hasznos gyakorlatok és kották érkeznek majd ide, a titkárnőm már gépeli őket. És persze jöhetnek továbbra is a kérdések & a szólók az eddigi zenei alapokra.
Jó a Harem Scarem, és milyen jó lenne ha a rádiókban ilyen zenék mennének. Bár nem ismerem az összes lemezüket, de amit hallottam tőlük az nagyon rendben volt.
Tény hogy Satriani-t nem lehet megkerülni. Az újabb lemezei tényleg nem voltak olyan meggyőzőek (bár a legutóbbi ismét jobb volt, és Mike Keneally jelenléte is nagyon sokat dobott a dolgon), de azért amit ő az elmúlt 25 évben alkotott az összességében zseniális.
És ilyen arányérzéke sincs talán senki másnak mint neki.
Olvasgatom az itt elhangzott jobbnál jobb gitár-hősök neveit és úgy látom, hogy Pete Lesperance neve eddig még nem merült fel. Igaz, nem a tipikus gitárhero kategória, mindenesetre szerintem a Harem Scarem-ban igen kiemelkedőt alkotott, nagyon dallamos és szerintem könnyen felismerhető stílusban játszott. Nem mondanám, hogy top5 esélyes, de egy említést mindenképpen megérdemel.
Sziasztok.Nagyon jó hogy van ez a topic így lehetőség nyílik több gitárost megismerni.Sokszor elgondolkodom azon hogy mi gitárosok miért szeretünk annyira gitározni,nyúzni a húrokat.Én úgy gondolom hogy az egyik legkifejezőbb hangszer az elektromos gitár.Lehet nyújtani,tappingolni stb azt csinálunk a hangokkal amit akarunk.Még hozzá jön az effektezés, úgy állítsuk be a hangszineket ahogy nekünk teszik.Talán ez motívál minket gitárosokat hogy minél többet gyakoroljunk és valamit kihozzunk magunkból.Lehet keményebb vagy lágyabb érzelemdús hangzást elérni vele.Csak rákell nézni ahogy egy jó gitáros játszik az egész teste belülről kivülről átadja magát a zenének.Akármilyen stilusu gitárzenét hallgatok legyen az Alex Hutchings,Guthrie Govan,Pat Metheny,Andy Timmons,Ungwie Malmsteen,Aldi Meola,sorolhatnám reggelig mindig visszatérek Joe Satrianihoz Nálam az első helyen van 1. JOE SATRIANI Nagyon szeretem a dallamvilágát mindig tud valami újat nyújtani. A második 2. JOHN PETRUSSI Talán a Dream Theater miatt is de hihetetlen gyors dallamos és pontos játáka van.A harmadik 3.MARTY FREIDMAN Gyönyörűen fogja meg a hangokat, a játékába keleties harmoniákat,dallamokat fűz bele.De még ide kell sorolni STEVE WAI, ANDY TIMMONS, POUL GILBERT,BRETT GARSED, stb,stb,..még vannak nagyon sokan.
Igen, a Soundcloudot javaslom én is, és akkor ide be tudod rakni. (Ott is a kódot kell lemásolni, a Share gomb megnyomásával jön elő.)
Egyébként annyit már előre is mondhatok, hogy ha nagyon szereted a gitározást/zeneírást (mint írod), akkor 100% hogy érdemes a számokkal foglalkoznod Ez az egyik legfontosabb dolog: azzal kell foglalkoznunk, amit a legjobban szeretünk.
Köszi Tamás már értem.Azt szeretném tőled kérni Tamás hogy nekem van egy két saját szerzeményem,szeretnék tőled véleményt kérni hogy egyáltalán érdemes -e velük foglalkozni?Én csak itthon gyakorolgatok ha van időm mert nagyon szeretem csinálni.Esetleg feltegyem őket a Soundcloud-ra vagy hová küldhetem? Természetesen csak ha tudsz rá időt szánni.
Igen, Jason Becker a legnagyobb lehetett volna, ha nem jön az ALS és emiatt nem kellett volna abbahagynia a gitározást. Már 20 évesen teljesen saját zenei világa és saját játékmódja volt (persze Marty Friedman-nek is köszönhetően).
Nekem megvan a Fives kottája, anno vagy 2 éve megvettem a bluejamtracks.com oldalról, de hidd el, senki nem tud vele mit kezdeni..
Guthrie impróit azért sem érdemes nagyon fejtegetni, mert mindig mást játszik, helyette azt érdemes, hogy mik a harmóniamenetek, és azokat kb. hogy építi fel, milyen technikákat, ritmikákat, skálákat használ.
Jason Becker: nem is tudom mit írjak róla. az egyik élt legnagyobb gitárhős szerintem, technikailag sok újítással, és jó zenei ötletekkel. tragikus sorsáról szerintem már sokan hallottatok. szeretem az arpeggio futamait, és nagyon feelingesen is tud játszani. a Cacophony gitárosaként lett ismert Marty Friedman mellett, majd David Lee Roth bandájába került, 1 lemezt vettek fel vele. nézzétek meg a THE LEGENDARY GUITAR OF JASON BECKER clinicet amit japánban tartott.
számomra ő "A Gitárhős"
Jeff Loomis látom már írtatok róla, szerintem nagyon jó gitáros, láttam élőben amikor clinic-et tartott múlt évben Budapesten. (amúgy beszélgettem vele kicsit, nagyon kedves, csak jót tudok mondani róla. kár hogy rosszul tudok angolul)
a Nevermore nagyon egyedi, elsőre nem is tetszett, de most az egyik kedvenc zenekarom. Jeff Loomis élőben nagyon jó, és változatos. igen, változatos. hallgassátok meg a szólóalbumát, a Zero Order Phase című albumot. mondok három számot: Jato Unit, Azure Haze, Miles Of Machines. azért mondtam ezeket ki ezeket, mert eléggé különbözőek, ezért emeltem ki a változatosságot és kreativitást. fogós témák, jól megírt számok. miatta szereztem be 7 húros gitárt.
Paul Gilbert sztm nem kell hozzá semmit sem fűznöm. a múltkori Budapesti koncerten leesett az állam. ha létezik technikailag tökéletes játék, akkor szerintem az övé oda tartozik. a koncert után szerettem meg nagyon, mert egyszerűen király. amúgy nem hallgatok rock-ot, inkább metálos vagyok
mivel sok metált hallgatok, ezért leginkább ezek közül vannak kedvenceim. azon gondolkodtam, hogy 3.-nak Jari Mäenpää nevét írom, mert ő is zseniális gitáros/dalszerző. viszont kiábrándító, hogy a 2. Wintersun albumra már 6-7 éve várunk.
első nagy gitárhős hatásom: Alexi Laiho. ezekmellett szeretem még: Jani Liimatainen, Marty Friedman, Chris Broderick, Matias Kupiainen, Elias Viljanen, Dimebag, Malmsteen
A kedvenc együttesem az Arch Enemy, ebből adódóan az Amott testvéreket is nagyon szeretem.