Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Hutchings is nagy kedvencem egy ideje már, kegyetlen jó a srác. TJ is über brutál..és ezek az arcok ( TJ és Brett) már a 80 években így játszottak...elképesztő...én Howe-t nem szeretem annyira, legalábbis ezekhez a csávókhoz mérve kissé vérszegény a fickó..
Néhány éve Guthrie ült a képzeletbeli trónon a szememben, ami a gitározást illeti, de most, hogy láttam a Brett Garsed oktatót végig, megváltozott a véleményem. Nem lehet úgy gitározni, ahogy ő játszott már a 90-es évek elején...elképesztő..
Első körben az overdrive-ot és az amp szimulációt kell beállítani (a #822-ben leírtak szerint). Ha ezzel a beállítással megvagy, akkor elvileg már az én hangszínemhez elég hasonlóan kell majd szólnia a gitárodnak. Utána már csak finomhangolás kell (EQ), majd ízlés szerint delay és reverb.
Itt is van nagyon sok jó & ingyen letölthető zenei alap. Némelyikhez van példa-szóló és TAB is. Sőt, olyan arcok játszottak (szintén ingyen letölthető) szólókat ezekre, mint Satriani, Zakk Wylde, Guthrie Govan, vagy Alex Hutchings.
http://www.jamtrackcentral.com/free_downloads.php
Alex Hutchings-t pont tegnap emlegettem itt, ő az egyetlen, aki talán elérheti a Guthrie-szintet (ami amúgy elérhetetlen).
Íme a két angol "őrült":
Szia Tamás.Nekem egy Boss GS 10-es multi effektem van,működik hangkártyaként is.Azt szeretném tőled kérni hogy hasonló hangszint mint ahogy a te gitárod szól hogy tudnák rajta beállítani.köszi
Ha már a legendáknál tartunk. Valahol azt is olvastam hogy tulajdonképpen J.S. Bach használta előszeretettel a H elnevezést, mert így úgymond "aláírhatta" a zenéit. Szóval belerakta hogy B,A,C,H.
De youtube-on is találsz rengeteget. Északi Szabi linkelt itt korábban egy videót, azon a csatornán nézelődj. Nagyon jók a videók, folyamatosan ki van írva, hogy milyen akkord jön és mit érdemes rá játszanod.Vannak leckék és jamtrack-ek is.
sziasztok
solo alapot, kíséretet honnan tudok letölteni?
amit feltettetek azokat megnéztem, de jó lenne még egypár
Úgy érzem h ez segítene nekem az improvizálásban, mert az nehezen megy.
A teljesség kedvéért azt tudni kell, hogy a szólót nem ő írta, hanem Alex Hutchings, aki Anglia egyik legjobb gitárosa, szinte Guthrie Govan szintű...
Alex szólójának kottája letölthető volt a jamtrackcentral.com-ról, és Jess onnan tanulta meg. De ettől persze még max respect, hogy hangról hangra így megtanulta és eljátszotta a lány, az összes finomsággal és díszítéssel együtt.
ne haragudj Tamás! akkor itt egy másik legenda cserébe. az egyházi zenében sokáig csak hexakordokat (hat hangos skála) használtak, mert a szeptim oldódása a tonikára bűnös élvezeteket hajszolására ösztönözte a hívő bárányokat. ezért ezt meghagyták a világi zenének.
Így most már érthetőbb ez a H-dolog... bár a részeg szerzetest könnyebben el tudom képzelni vizuálisan
Úgy látszik a legjobb legendák sosem bizonyulnak igaznak
Ekkor a lokriszi-->fríg-->moll-->dór-->mixolíd-->dúr-->líd sorrendet kell követni, odafelé vagy visszafelé. (Persze nem kötelező mind a hetet használni.)
Ennek a sorrendnek az a magyarázata, hogy ekkor a módosuló hangok fokozatosan jelennek meg, tehát az átmenet "barátságosabb".
Például, ha az A hangot veszed a pitch axis alapjául, akkor az előjegyzések így jönnek:
Ekkor épp az a cél, hogy minél nagyobb kontraszt jöjjön létre a váltások által. Például A-fríg után A-lídet játszol, és a számos eltérő hang szép kontrasztot okoz.
Mindkét esetben fontos még, hogy egyéb módon is összekössük a változó modalitást. Nem elég a közös alaphang, kell valamilyen ritmikai vagy hangszerelési közös vonás is.
-----------------------------------------------
extra ötlet
-----------------------------------------------
Amúgy a fríggel érdekes trükköket lehet csinálni. Az úgynevezett spanyol (v. domináns) fríg elég sok hangja megegyezik a mixolíddal:
A-spanyol fríg:
A Bb C# D E F G
A-mixolíd:
A H C# D E F# G
Azaz mindkettőben benne van az A7 négyeshangzat (A C# E G), sőt még ötödik hangként a D is közös. Egyedül a szekund és a szext tér el.
(Ja, ha valakinek feltűnik, hogy a leszállított H-t én Bb-nek írom, az nem véletlen, én mindig így írom, mert a "B" összekeverhető a nemzetközi B-vel, ami amúgy pont a H hangot jelenti. A "H" hang állítólag egy középkori másolási hiba miatt jött létre, be volt nyomva a szerzetes, mint a rajzszög. És a tök logikus A B C D E F G hangsor (az ABC első hét betűje) átalakult A H C D E F G hangsorrá.)
Tamás!
A pitch axis-os példád kapcsán merült fel bennem, hogy van arra valamilyen irány mutatás, hogy milyen sorrendben érdemes használni a modálisokat ebben az esetben?
Ezt a szólót nemrég vettem fel, és van benne egy hasznos pengetési gyakorlat. Az eredeti tempó nem könnyű, de metronómmal fokozatosan gyakorolva elérhető. A gyors futam a mellékelt hangfelvétel kb. 4. másodpercében indul (a kotta is innen kezdődik). Sárga színekkel jelöltem a logikailag összetartozó csoportok első hangját. (Mint látható, hatos csoportok ismétlődnek, de ritmikailag nyolcas csoportok alakulnak ki belőlük. Ez gyakori és hasznos módszer az egyszerűbb futamok érdekesebbé tételére.)
A futam egyhúros szakaszában a 21. bundot a kisujjnak kell lefogni. Az egyhúros szakasz után egy háromhúros süllyedés, majd emelkedés indul, a G#-moll skála hangjain. A kisujjnak kell indítania a süllyedést, és minden húron neki jut az első hang. (Ez amúgy a 'mixolíd' doboz ha valaki így ismeri, de mint korábban többen is kifejtettük, ez csak puszta megnevezés ilyenkor, mivel a zenei kíséret számít a hangnem meghatározásában, és ez ebben a példában nem F#-mixolíd, hanem G#-moll.)
Az emelkedő futam végén a gyűrűsujjnak kell rácsúsznia a 21. bundra, és ott egy fokozatosan emelkedő nyújtást indítania.
Igazán nincs mit!
Még egy jó kis akkord menet gyakorlat aminek egy a hangneme, és egy mezei C dúrral végig improvizálható!
Van benne két kakukktojásnak tűnő akkord, ami nem az, ha holnap lesz időm akkor megpróbálom elmondani hogy miért is.
A lényeg hogy végig a C dúr skála hangjait lehet használni! ( Ez majd tovább fejleszthető, és kell is, de a kezdőknek ez most épp elég. )
Tamás tudnál írni egy pár gyakorlatsort aminek a segítségével, hatékonyan és gyorsan lehet növelni a sebességet végig kipengetett futamoknál? Olyasmire gondolok, mint ami
pl. Kee Marcello féle superstitious szólóban van, vagy a Cowboys from hell szólóban az elején, mindíg ezeknél akadok el.
Technikai gyakorlat még úgysem sok volt...
Sziasztok!
Tomi! na ne...Hát ha kétszáz évig élek se...
Azért eleinte tedd lejjebb a mércét!
Én viszont találtam egy nagyon jó, egyszerű, és a kezdők számára is talán érthető nótát, amiben az a lényeg hogy ki ki elbarangolhat a modális skálák sűrűjében...
Három remek gitáros előadásában hallhatjuk ugyanazt a számot, és mind egy kicsit, vagy nem kicsit más...
Egybe van az egész összevágva, és ha végig hallgatjuk, akkor lehet "érezni", hogy különböző, stílusú gitárosok, ugyanarra az alapra, milyen más megközelítéseket használnak, és modálisan is másképpen értékelik egy-egy akkord szerepét a környezetében.
Nekem tanulságos, és remélem más is talál benne "iránymutatást" !
Persze nem egy sárkány metál, de azért érdemes végighallgatni!
Konkrét a Sleepwalk című nótáról van szó, 1959-ből...
Számtalan remek zenész feldolgozta, és ma is sokan játsszák.
Jelen felvételen, elsőnek: Joe Satriani, második: Brian Setzer, harmadik: Larry Carlton.
05-Satch, Setzer, & Carlton by tibyeecaster
Egy vintage overdrive nyitja a dolgot, utána a BG Lead amp jön, közepes gain beállítással, mikrofon középen. Utána már csak egy kis EQ, reverb, delay, de ezek már csak színezik a hangot, a lényeg az overdrive és a BG Lead.
Lőttem egy interjút a neten az imént, ahol azt nyilatkoztad, hogy egy GT-3 -mal effekteled a Samick gitárt.
Adnál néhány támpontot hogy hogyan éred el ezt az ,,éneklő" , lágy krémes szólógitár hangszint, amit nekem már 50 éve nem sikerül kitekernem semmiből?
Köszi!
A rákenroll tovább él....
Gábor kérdése alapján pár szót akkor ilyen szempontból is a modális skálákról. Induljunk ki most a dalírás felől.
Nézzünk két esetet.
1) Ha úgy írsz számot, hogy egy riffet találsz ki:
Ekkor először is meg kell állapítanod a riff alaphangját. Ez gyakran (de nem mindig) a legtöbbet szereplő hang. De általános szabály persze nem adható erre, egy idő után ráérez az ember.
Ha ez megvan, akkor meg kell nézned, hogy a megtalált alaphanghoz viszonyítva nagy terc vagy kis terc szerepel a riffben (nagy terc=4 bund, kis terc=3 bund).
(Ha mindkettő szerepel, akkor bluest játszol épp:DD)
Ha nagy terc volt, akkor a hangnem lehet dúr, mixolíd vagy líd. Ekkor vizsgáld meg a többi hangot a riffedben, továbbra is az alaphanghoz viszonyítva. Ha szerepel benne kis szeptim (ez pl. 10 bund távolság egy húron), akkor mixolíd a hangnemed. Ha nagy szeptim van benne, de bővített kvart is (6 bund), akkor líd a hangnemed. Ha nagy szeptim, és tiszta kvart volt benne, akkor dúr a hangnemed.
Ha kis terc volt, akkor a hangnem lehet moll, dór, vagy fríg. Ha az alaphanghoz viszonyítva kis szekund (1 bund) is szerepel benne, akkor fríg a hangnemed. Ha nagy szekund van benne, de nagy szext, akkor dór a hangnemed. Ha nagy szekund és kis szext szerepel benne, akkor moll a hangnemed.
2) Ha úgy írsz számot, hogy egy akkordmenetet találsz ki:
Ilyenkor meg kell állapítani az akkordmenet közös hangnemét. Például ha azt találtad ki, hogy Am-F-G7-Cmaj7, akkor írd le egyesével az összes akkordhoz tartozó előjegyzést. Tehát:
Am F G7 Cmaj7
0 1b 1# 0
És alapesetben a középső érték lesz a hangnem. Tehát ez az akkordmenet A-mollban van. Persze sok kivétel lehet, de most az alapokat nézzük.
Ilyenkor is lehet dúrtól vagy molltól eltérő a hangnem. Például:
Am D
0 2#
Itt a középső érték ("átlag") 1#. És az 1#-es skála egy A-moll hármashangzatra rájátszva az A-dór skálát eredményezi. (Mint pár sorral fentebb láthattuk, a moll skála a hatodik fok megemelésével dór skálává alakul át.)
Ezek a gondolatok segíthetnek az első saját modális zenék megírásában vagy megfejtésében. Ha lesz még kérdésed, írd meg, segítünk.
az a bajigazán h a felsőoktatásban is kicsit megölik a lelkét a zenének. jót tanítanak meg jól is, és mondják h hiányolják sokszor a zeneiséget a játékunkból, énekünkből, de könyörgöm. annyira elméleti síkra rakják néha az egészet és annyit dolgoztatnak - nem az újfajta szaros generációból vagyok, aki egyetemre pihenni jár - hogy pont mire lelket raknánk a zenébe, addigra kifulladunk és elmegy a kedvünk. :S
A lányaim zeneiskolába járnak, tanulják ők a modálisokat, csak dór helyett azt mondják, hogy ré sor, fríg helyett, hogy mí sor, stb. Amúgy baromi rendszertelen az egész zeneoktatás, mindenbe belekapnak egy kicsit, de nem épülnek egymásra a dolgok, és a gyerekek egyáltalán nem is értik a miérteket. Megtanítják őket arra, amit ők is tudnak, agyatlanul játszani egy kottalapról..
Ha off, akkor off, de esetleg hangzásokról, erősítő/effekt beállításokról eshet itt (is) szó? Ha már ilyen családias a légkör... Kinek milyen ötletei/felfedezései vannak, amiket meg is osztana másokkal?
Egyébként a modális témához annyit szeretnék csak hozzátenni, hogy legszebb emlékeim szerint egy átlagos mezei zeneiskolában a dúr és moll skálán kívül nem erőltetnek semmi mást, ezen szocializálódik az ember (esetleg pentaton), aztán egyszer csak a gitártanár belekezd ebbe a modális káoszba és esetleg egy darabig elég zavaros lesz, hogy ugyanazon hangok csoportját miért is nezezzük el több néven is...
REndben.
Tamás válaszára is kíváncsi vagyok, több mint valószínű ős is ugyanezt fogja elmondani de több szem többet lát. Köszönöm neked is!
2011-01-23 13:11 |
#810
Gábor, azt hittem ezeket már tisztáztuk! Az első kérdésedre a válasz végtelenül egyszerű: a szólóalap hangneme határozza meg, hogy milyen skálákat használhatsz, a második kérdésedet meg inkább megfordítanám és azt kérdezném, milyen akkordokra milyen modálisokat lehet játszani? De ezeket úgyis megtanuljuk részletesen, ha eljutunk odáig!
Itthon betegeskedem így két kérdést tolmácsolnék feléd, felétek.
Az egyik buta kérdésem ha elkezdek írni egy dalt mi határozza meg ,hogy milyen skálát játszhatok pl. a szólónál?
Utolsó kérdésem, hogy a modálisokra milyen akkordokat lehet játszani?
Nincs mit, használjátok, bővítgessétek egészséggel :)
Ami a lényeges, a wikire regisztrált tagok szerkeszthetik, bővítgethetik az oldalt.
Olvasni persze bárki szabadon olvashatja :)
Van egy jó hírem: Indyhorse kollégánk csinált egy Wiki oldalt, amelybe összegyűjtötte a topikban szereplő anyagokat, hogy könnyebben meg lehessen találni őket: http://jonastamas.wikidot.com/
Ezúton is köszönet Indyhorse-nak, nem kevés munkája lehetett az anyagok összerendezésével, mivel nagyon sok hasznos anyagot raktunk fel ide már eddig is. Úgyhogy a többiek nevében is sárkány-metálos köszönet!
A "Lokriszi 6#" egy méltatlanul keveset használt skála. Ez tulajdonképpen a harmonikus moll skála egyik modális skálája. (A harmonikus moll skálának is ugyanúgy hét modális skálája van, mint a "mezei" dúr skálának, hiszen mindegyik fokát kijelölhetjük kezdőhangnak.)
Például a D-harmonikus moll skála így néz ki:
D E F G A Bb C#
Ez a természetes moll skálából a 7. hang felemelésével kapható meg. És ha ezt a skálát most nem D-ről, hanem E-ről indítjuk, akkor ezt kapjuk:
E F G A Bb C# D
Ez a skála nagyon hasonlít a lokriszi skálára, csak a 6. hangja meg van emelve. Innen van tehát a "Lokriszi 6#" elnevezés.
Érdemes végigjátszani ezt a skálát, már sorrendben játszva is nagyon kellemes & egzotikus hangzása van.
Mellékeltem egy példámat, a Locrian Locusts című számból (a szám címe is innen származik). Az ütemmutató felváltva 7/4 és 6/4, tehát egyúttal hasznos ritmusgyakorlat is.
Mint látható, a kiinduló téma egy ütem hosszúságú (ez az 1. és a 3. ütemben szerepel). A páros ütemekben a témának a rövidített variációi szerepelnek. A 4. ütemben a legnagyobb az eltérés az alaptémához képest (itt már az ütem negyedik negyedétől indul az eltérés). Érdemes a néggyel osztható sorszámú ütemeket alaposabban megvariálni, ezzel a módszerrel jól lehet a nagyobb periódusokat lezárni.
Pontosan. A szűkített prím amúgy a hangközök fekete báránya, senki sem emlegeti. Olyan, mint amikor az esküvői vacsorán az őrült nagynéni áttetsző csipkehálóingben ül az asztalhoz, de mindenki úgy tesz, mintha minden rendben lenne
A tegnapi #779 hsz-ban szereplő / Gmaj7-E7 / Am7-D7 / Gmaj7 / akkordmenetben van egy "kakukktojás" akkord, mégpedig az első ütem második felében szereplő E7 akkord.
A többi, enélkül sima ügy: I-ii-V-I
Én az E7-Am7 akkordokat, A G dúr párhuzamos molljaként, Am V-I nek fogom fel, de létezik más megoldás is...
Kíváncsi vagyok hogy ki hogy értelmezi ezt az akkordot, ebben a szerkezetben, illetve milyen szerepet tulajdonít neki.
Ha valakinek van elképzelése, csak bátran, én szívesen foglalkoznék ilyen megfejtésekkel!
Minden világos, én is így tudom.
Viszont új dolog ( nekem ) hogy egy sima domináns, pl maj7-re is cserélhető, illetve most már értem hogy ez egyfajta alteráció. És a szabály ugyanúgy érvényes erre a cserére is.
És működik m7, maj7, esetében is.
Amúgy gratulálok!
Szépen megfogalmaztad!
a C7/9b/11# és Gb7/9b/11# hangkészletüket tekintve enharmonikusak ezért behelyettesíthetőek. innen indul a tengelyrendszer mert ez a két hangzat a kvintkör ellentétes oldalán tenyészik.
Nekem ez a számod tetszik a legjobban azok közül, amiket eddig hallottam.
Nem gitárosként túl sok gitáros szólóanyagot nem hallgatok, viszont Dave Martone munkáit nagyon kedvelem, és hangulatában, hangzásvilágában ez a szám felidézi bennem azokat az gondolatokat, érzéseket, amik miatt Martone-t is megkedveltem.
(A topikot is bőszen látogatom, még ha sokszor nehezemre is esik megérteni, hogy miről is társalogtok:))
hello!
tudtok nekem segíteni?
ebben a klipben: http://www.youtube.com/watch?v=qCirNXaTQ1A&feature=related
milyen distrotion soud van? azaz hogy bírom ezt én is elérni? milyen effekt, alap, beállítások?
ötlet?
Köszi!
Én elakadtam ott, hogy egy domináns hetes,
Pl: C7 le tudom cserélni egy Gb7-re, amitől ugye alterált akkorddá válik, konkrét egy hiányos C7b9b5
Azt viszont tegnap olvasgattam, hogy más típusú, nem csak domináns akkordokra is vonatkozik ez a szabály.
Tehát a skála fő harmónái (I,V,IV) kicserélhetőek az alaphangjuktól tritonuszra lévő domináns, ill. (IV esetén) majorszeptim akkordra. A bluesban ez nagyon hasznos néha.
Megjegyzés: A dúrban a IV-et VII maj7-el (nagyszeptim), mollban pedig Ib maj7-vel (szűkített prím) helyettesíthetjük. De ez attól még u.az, vagyis hát enharmónikus a két hangköz. A különböző jelölésnek csak elméleti jelentősége van.
Köszi a szólót! Tetszett, nagyon jól ismételted és variáltad a ritmusokat, és közben az egész szólód is határozott cél felé haladt, magasabb fekvések felé.
Külön jó volt a szóló közepén a nyújtás-sorozat, majd utána a futam lefelé. A végén a volume swell-ek is szépek voltak nagyon, a nyugis részhez nagyon jól illettek.
Amúgy hallatszik a játékodban Morse és Petrucci hatása is, és ez már önmagában is nagy dolog. A GT-10-et érdemes lenne beüzemelned a PC-vel, mert ha egyszer össze van rakva acucc, akkor sok jó zenét tudnál írni. Szóval gratula!
Köszönöm szépen, örülök hogy tetszenek a zenék!
Ami a szoftvert illeti, a Reason-t javaslom, ahhoz gyárilag is már nagyon jó hangminták tartoznak. De a Cubase talán még jobb megoldás, ahhoz is be lehet szerezni profi VST hangmintákat mindenféle hangszerhez.
Ülök itt egy ideje, oszt jóval több mint 2X meghallgattam...
A kis pihenést nem nagyon tartottam be.
Kéne írni valami dicsérő szavakat, de jelen helyzetben olyan lekicsinylőnek tartanám, hogy, jó, Qvajó, f@sza, milyen tehetséges, ügyes, stb.
Ez annál sokkal több, az én értékrendem szerint.
Hát akkor csak meghallgatom még egyszer+még egyszer...
Hát, a Sláger rádióban nem ez a szám lesz a number one.
(Ezt dícséretnek szántam)
Nagyon finom kis zene, ez. Nekem újszerű a hangszerelés ami nem könnyű ebben a műfajban szerintem.
Gratula, várom már a CD-t!!
Sziasztok. Hát igen én is csak olvasgattam a topikot de azt vettem észre hogy állandóan ezt fürkészem és nagyon jó nagyon tetszik köszönöm Tamás.Már régóta figyelemmel kisérem a gitárzenédet írtózatosan tetszik.Nekem annyira bejönnek a dallamok amit játszol hogy szinte borsózik a hátam ha hallgatom.Alig várom az egész CD-t hogy hallgassam.Én is gitározom vannak saját számaim amiből egy kettőt szeretnék megcsinálni ha lehet studióba.Azt szeretném még kérdezni tőled Tamás hogy milyen szoftvert ajánlasz amivel jó zenei alapokat lehet összerakni a gitárhoz,de olyan ami jó minőségü is.köszi