Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Felvettem a szólót, de mivel a GT-10 + PC kombóhoz tehetségtelen vagyok (nem sikerült értelmes gitárhangot csinálni, csak ilyen köszörű hangot, amitől inkább megkímélek mindenkit...) a mobilom hangrögzítőjét használtam(meg egy Peavey bandit kombót és a Steve Morse signature gitárt)
Akkor mutatok még egy számot a készülő anyagból:) Ez egy blues-funk-prog-shred keverék, csak erős idegzetűeknek (kell hozzá legalább 2 meghallgatás, közte kis pihenéssel , a címe All Night Pass.
Nagyon köszönöm, az ilyen visszajelzések nagyon sok örömet jelentenek! Igyekszem ezentúl is minél több jó dolgot megosztani itt.
És a Szekeres Tamás-párhuzamnak is nagyon örültem, nagyon szerettem én is a lemezeit. Nagy büszkeség volt, amikor a Metal Hammer lemezismertetőben is őt említették.
Sziasztok! Szerintem azért gondoljátok kicsinek az oldal látogatottságát, mert sokan, mint pl. én is eddig, csak szorgalmasan olvastunk.
Tamásnak meg ezúton szeretném megköszönni ezt a nemes törekvést, bevallom az elmúlt pár hétben (mióta figyelem a topicot) többet tanultam, mint az elmúlt két évben. Az első szólólemezt meg lukasra hallgatom. Nagy tisztelet jár érte neked. Ha szabad egy elfogult magánvéleményt megosztanom: nekem pár helyen hangulatilag (!) a számomra klasszikus Szekeres - Guitarmania lemez ugrott be. Erről tudni kell, hogy a 90 es évek elején ezzel a kazival a walkman-emben éltem. Szóval Tamás röviden ennyi:
Jó ötlet, ha valaki vállalja a blog kezelését. De így a teljes topiktartalommal talán még kerekebb a dolog, a reakciókkal, kérdésekkel együtt alakul mindig a téma.
Nem lehetne ezeket egy blogba is feltölteni?
Ott egyszerűbb lenne a keresés, és tényleg csak lényages információ lenne fent.
Neked sem kellene állandóan bemásolni a tartalom jegyzéket újra és újra:)
Ezt a tartalomjegyzéket majd folyamatosan bővítem, és pár oldalanként kiteszem.
(Az itt felsorolt hozzászólásokon kívül az egész topikot érdemes végigolvasni elejétől végéig, mert nagyon jó dolgokat hoztunk össze már így az első két hétben is.)
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217: Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231: A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#506 Számírási ötlet + részletes leírás
#541 Ritmus-ötlet riffek írásához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#556 A második topik-verseny, egy újabb modális hangnem kitalálásával
#594 vEgGg feladványa
#611 Szólóalkotás, Part I (+ további ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#616 Egy kis fárasztás
#632 Négy példa a a gyors futamok beépítésére
#643 és #650 A szólók felépítéséről néhány gondolat, a filmekkel párhuzamba állítva
#647 matyesz nagyon jó szólója, amelyről a #660-ban kiderül, hogy milyen elemek miatt lett nagyon jó
#664 Tibyee gyűjteménye a különféle skálák szerkezetéről
#681 Szólóalkotás, Part I (+ tremolókar, technika, ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#716 Egy elborult ritmusgyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
De pont ezt a szabályt nem vélem felfedezni a többi akkord esetében.
De majd holnap beleásom magamat, mert biztos valami elkerülte a figyelmemet.
Köszönöm, és további szép estét!
Valóban gyakoribb domináns szeptimek esetén, de simán lehet moll hetesekkel is. A lényeg mindkét esetben az, hogy az V-I lépés sokkal gördülékenyebben szól, mert így IIb-I lépés lesz belőle, és ez olyan hatásos, hogy a moll hetesek vagy kilencesek cseréje esetén megjelenő pár 'kilógó' hang nem lesz zavaró.
Persze, abszolút publikus a dolog:) A második szólólemez készül (instrumentális gitár, ezt mondanom sem kell).
Az első szám, a "Platinum", már meghallgatható, pl. itt:
Az új lemez címe Timeless Hour lesz, és lesz pár szenzációs vendég-zenész is rajta, mint pl. egyik nagy kedvencem, Marcel Coenen a Sun Caged-ből, és Thorsten Koehne az Eden's Curse-ből. A többi név egyelőre meglepetés, most folynak a "tárgyalások".
Tomi!
Neked biztos több ismereted van a Tritone Substitution-nal kapcsolatban.
Nekem eddig azt jelentette, hogy a domináns akkordot, le tudom cserélni, illetve behelyettesíteni, egy másik domináns akkorddal, pl: egy C7-Gb7.
Viszont most az egyik könyvemben találtam egy fejezetet, ahol ezt m7, maj7, stb akkordal is megcsinálják, és a hangszeren a fülem alapján működik a dolog, csak a szabályszerűséget nem találom benne...
Szerencsére sok a látogató, látom a statisztikákból.
Bár most teljes gőzzel tart még a lemezfelvétel, de azért igyekszem az eddigihez hasonló sűrűséggel megosztani az ötleteimet & különféle zenei tudnivalókat, és válaszolni a kérdésekre is.
Jó volt az induló riff!
A szóló elejére teljesen jó ez a pentatonos megközelítés, utána én még nem hoztam volna be a tappinges részt, hanem helyette egy moll skálára épülő dallammal vittem volna fel a szólót a magas hangok felé, és az nagyon jól előkészítené a tappinges történetet, a utolsó egyharmadban. A tapping-futamból a húronként lemenő rész amúgy nagyon jól szólt.
A ritmus-ismétlések tudatos használatát is érdemes megpróbálni. Mindjárt teszek fel egy tartalomjegyzéket, hogy a topikon belül hol találsz ilyesmit.
Persze!
Teljes mértékben egyet értek,de véleményem szerint olyan dolgokat hozol itt "nyilvánosságra", ami nem minden sarki közértben kapható!
Biztos sokan idekattintanak, elraktározzák az információt, aztán angolosan távoznak.
Jól van ez így.
Lehet, hogy ismerjük egymást, egy időben rengeteget lógtam bent Békéscsabán a Zenecentrumban, mert az unokatesóm volt a boltvezető+összehaverkodtam az eladókkal. Volt egy megyei szinten viszonylag népszerű metal cover zenekarom 2002-2006 közt, de amióta az földbe állt, keveset vagyok Csabán.
Ha a pentaton skálát ismered, akkor gondolom a hangokat is a hangszereden.
Olvasd végig ezt a topikot figyelmesen, és minden kérdésedre megtalálod a választ!
Elmélet nélkül szerintem nem nagyon lehet fejlődni, de biztos van rá kivétel, bár én nem nagyon hiszek benne...
Sajnos tényleg nem pörög úgy a topic, mint ahogy érdemelné...
De legalább bepróbálkozhatom a gagyimmal
Nem tanultam gitározni, csak szeretek, de szólózásban megakadtam a pentaton skáláknál. Zeneelméleti tudás nélkül hogyan lehetne továbblépni? Például amit mellékelek, arra milyen skálákból lehetne építkezni? Milyen figurák illenének erre az alapra? Ha lenne jótanács, szívesen venném. pl: tedd le a gitárt, csak nézd stb.
Nem is értem hogy akit a zene érdekel, még ha csak hobbi szinten is az mit keres a... topikban???
Itt pár nap alatt több információhoz, anyagokhoz juthatott, mint egy iskolában hosszú hónapok alatt...
Ja, és mondom FREE
Vagy lehet hogy mindenki gyakorol?
Amúgy nekünk szerintem ismernünk kellene egymást?!?!?!
Nekem nagyon tetszik, és gratulálok!
A topik meg szerintem méltatlanul "alul látogatott"...
Végre egy igazán jó szakmai, segítőkész topik-gazdás, lehetőség az INGYENES!!! elméleti, és gyakorlati, példákkal, és komoly bt- ekkel, a tanulásra, fejlődésre
Nem is értem...
De biztos csak én vagyok vele így.
Ide teszem pár dalunk...amire, ha gondoljátok szavazhattok is...ezek a nyugisabbak:)
Remélem nem baj Tomi, csak mostanság ezt a topic amit olvasok kizárólag...
greenpeach - talentometer
Ha már annyit beszéltünk a ritmusok tudatos alkalmazásáról, akkor következzen egy kis ritmusgyakorlat. Ez a részlet a Locrian Locusts című számomból való, mivel a szám egyik riffje a méltatlanul mellőzött, és kellemesen sötét "lokriszi 6#" nevű skálára épül. Ez a riff egy együtemes témára épül (lásd 1. ütem), amelynek különféle variációit láthatjátok & hallhatjátok az első 4 ütemben. Az ütemmutatók is változnak ebben a négy ütemben: 6/4 - 7/4 - 6/4 - 8/4.
Az 5. ütemtől újraindul a kör, és ráadásként kellemes poliritmika is kezdődik, mivel innentől a dob 4/4-et játszik, és emiatt az együtemes kiinduló téma forogni kezd (azaz az aktuális ütemben mindig máshová kerül a téma kezdőpontja). Összese 8 db 4/4-es ütem hangzik el (5-12. ütemek).
A poliritmika egy nagyon jó módszer arra, hogy érdekes zenei szerkezeteket hozzunk létre. És ami a fő: kitűnő gyakorlás is, nagyon jól fejleszti a koncentrációt és a ritmusérzéket. Egyúttal megnyitja az utat a szokatlanabb ritmuskezelés felé, amely nagyon jól fog jönni bármilyen stílusú improvizálás vagy zeneírás esetén.
A 11-12. ütemekben levő utolsó 10 hang már nem része az eredeti témának, ezek arra kellettek, hogy kiegészítsék a kört a 8 db 4/4-es ütem végén.
köszönöm az észrevételek:)
igen, a vibrato. hát először meg kellene majd tanulnom ezt a technikát is normálisan:P a bundokon való lecsúszást meg nem nagyon próbálgattam még (kb másfél hónapja van a kezemben elektromos gitár) de rajta leszek!
még egyszer köszönöm:)
A lényeg, hogy az embed kódot közvetlenül a szövegdobozba másold itt a fórumon, ne a link új ablakban linkre kattintva, és akkor nem teszi be egymás alá 2x.
Sziasztok!
Valaki segítene, hogy hogyan tudnék feltenni ide egy a Mammutmaill-re már feltöltött, és onnan a mailomra visszaküldött zene fájl-t???
Képet pl tudok, de a zene valahogy nem megy...
Tudom!
D líd? Én ezt a tracket szúrtam ki magamnak, amikor letölöttem, nagyon tetszett a hangzása. Azt a szólót, ami "gyárilag" volt hozzá benyaltam azonnal :).
A Tamás által leírtakat csak azzal egészíteném ki, hogy tulajdonképpen az improvizációs témában, segítségnek szántam, a "táblázatot".
Az [1] pl: a sima dúr, illetve major7 akkordokra szóba jöhető skálákat tartalmazza, és így tovább.
A különféle skálák szerkezetét jelenti, a felsorolás legelső tagjához (azaz a dúr skálához) viszonyítva, 8 csoportba rendezve. A 8 csoport elején a skálákból készíthető jellemző akkordok is szerepelnek.
Szólóalkotás, Part II (+ tremolókar, technika és további ismétlődő motívumok)
Itt érkezik a szóló a tibyee által megosztott zenei alapok közül a másodikra. Még hétvégén játszottam fel, és végre lett egy kis időm megírni a részletes elemzést is.
Rögtön egy kérdés (nem lesz túl nehéz, sokat volt szó erről az elmúlt 1-2 hétben): melyik modális hangnem szerepel, és mi az alaphang?
Az 1-4. ütemben egy olyan ismétlődő motívum található, amelynél a hangokkal és a ritmussal is variáltam egy kicsit. A téma az első két ütemben hallható (F#, G# és E hangok, mindenféle ritmikus húrzajokkal megtűzdelve). Az ismétlés a 3. ütemben kezdődik, ugyanúgy egy csúszással indulva, mint a legelején, de most a téma az ütemen belül más pontról kezdődik. A múlt heti szóló elejével ellentétben (lásd #611 hsz), ahol a ritmus volt változatlan és a hangok mozogtak, itt most a dallam maradt változatlan és a ritmus variálódott. Ezt követően, a 4. ütemben viszont épp a ritmus lett változatlanul megismételve (mégpedig a 2. ütem ritmusát ismételtem).
Tehát az 1-2. ütemben levő, két ütem hosszúságú téma úgy lett visszahozva, hogy a 3. ütemben az 1. ütem dallamát ismételtem meg, más ritmussal, míg a 4. ütemben a 2. ütem ritmusát ismételtem meg, más dallammal. Nyilván ez nem úgy zajlik szóló közben, hogy leül az ember, és azt mondja, hogy „na akkor ide most kitalálok egy kétütemes ritmust, és majd megismétlem a dallam első felét, és a ritmus második felét...”. (Már csak azért sem, mert ez improvizáció volt, szóval semmi sem lett előre eldöntve.) És szerencsére nem is kell ennyire matekozni és analizálni a szólózás során, hanem az ilyesmi tudat alól, magától érkezik. Viszont CSAK akkor érkezik tudat alól, ha már egyszer bekerült oda, tehát eleinte érdemes még tudatosan megalkotni az ehhez hasonló dolgokat, és akkor később ez már automatikus lesz.
Minden tanulási folyamatnak van egy tudatos szakasza. Autóvezetésnél is eleinte az ember feszülten figyel az elindulásnál, sebességváltásnál, mert ha nem erre koncentrálna, akkor felcsavarodna az első villanyoszlopra. Aztán ha már elég sokáig gyakorolta a dolgot, és párszáz órát levezetett, akkor onnantól már úgy vezet, hogy közben a rádiót hallgatja, fél kézzel az ablakon könyököl, és arra gondol, hogy hogyan rúgná Martens bakanccsal fenékbe a főnökét, közben telefonál haza hogy a kacsa most már bekerülhet a sütőbe... és így tovább. És ennyi tevékenység mellett is jól vezet, csak úgy mellékesen, oda sem figyelve. Na, pontosan ez a célunk a szólózással, a motívumokkal, az ismétlésekkel, a technikai elemekkel. Ezt a szabadsági fokot kell elérni, és ehhez kell első körben a párszáz óra tudatos szólózás. Mint ahogy mindenki meg tud tanulni jól autót vezetni, úgy mindenki meg tud tanulni jól szólózni is. A veleszületett adottság kérdése itt nem számít, ez a tényező egy magasabb szinten lép csak be.
Szóval sok tudatos szólót kell készíteni, és utána eljön a pillanat, amikor az ujjak már szinte maguktól játszanak.
Vissza a szólóhoz: az 5-8. ütemben egy másik ismétlődő elem szerepel, az ismétlés végén egy rövid gyors futammal. A #632-es hsz-ben már volt szó a gyors futamok beépítéséről, úgyhogy ez itt egy újabb lehetőség: egy téma végén 6-8 gyors hang, a végén szünettel, és ezt követően nyugodtan jöhet megint lelassulás, mondjuk egy újabb téma behozatalával.
A 9-12. ütemben egy lineáris (azaz egy húron zajló) csúszás-sorozat indul. Nagyon hatásos tud lenni, ha nagy hangközöket csúszik az ember egy húron belül, szép díszítéseket lehet használni, és jól lehet kombinálni egy-két kisebb hangközt (pl. szekundok) a nagyobb hangközökkel. Ennek köszönhetően az így kialakult dallam nyomokban sem emlékeztet egy skálaszerű, „bedobozolt”, unalomig ismételt dallamra.
Érdemes megfigyelni, hogy a csúszások során is folytattam az ismétléses hozzáállást: a 9. ütemben induló hat darab hang ritmusa egy az egyben visszatér a 10. ütemben, csak más hangokon. A 11-12. ütemben pedig a lineáris csúszások átalakulnak fekvésen belüli legato-futammá, amelynek a vége egy nyújtás a következő ütem kezdetekor. Ez is egy hasznos módja a gyors futamok beépítésének (mármint a nyújtáson való megállás az új kör első pillanatában).
És érdemes megfigyelni azt is, hogy az eddig eltelt 35 másodperc során a szóló milyen egyenesen haladt a magasabb és sűrűbb hangok felé a kezdeti mélyebb és levegősebb hangoktól.
A 13-16. ütem első felében a szóló legelejére utaltam vissza azáltal, hogy megint mélyebb hangokon zajló ismétlések indulnak, haosnló díszítő húrzajokkal, mint az elején, de ezúttal a motívumok rövidek és jobban mozognak. A 15-16. ütemben egy kromatikával tarkított tizenhatodos rész leviszi a dallamot a vastag E-húrig, teret csinálva a következő emelkedésnek, amely teljes 4 ütemen át fog tartani, és a vékony E-húr 26. bundjáig megy majd fel (mármint 24. bund, de nyújtva nagy szekunddal).
A 17-20. ütemben indul ez a bizonyos emelkedés. Ez a szóló technikailag legnehezebb része, de persze az alapötlet (az emelkedés) változatlan lenne akkor is, ha még ilyen gyors futamok nem mennének. Amúgy itt az történt, hogy eleinte váltott pengetéssel haladtam, majd a D-G húrokon ez átment kéthúros sweep pickingbe, majd háromhúros arpeggiók jöttek, utána pedig tapping-arpeggio (azaz mindkét két az E-dúr hármashangzat hangjait játszotta egyszerre), a végén nyújtással. A hosszan kitartott nyújtás jelenti az átvezetést, mert a zenei alap innentől felezett tempóban és nyugisan folytatódik.
A 21-24. ütem zárja le a szólót, sok csúszással, sok tremolókar-használattal. Itt is felbukkan egy-két ismétlés, de alapjában ez egy kötetlenebb rész, a megelőző gyors szakasz utáni feloldás. Egyébként a szóló korábbi, gyorsabb szakaszaiban is sok tremolókart használtam, ott főleg a hosszabb hangok végén. A lassabb befejező részben pedig a hangok kezdeténél is szerepelt a tremolókar, ezzel nagyon szépen tudnak indulni a hosszabb hangok.
JP a monogrammja?Feltétlenül szólj ha játszotok.Mi legközelebb csabán,az Open Doors-ban játszunk,február 12.-én.Szeretettel látlak.Az ital természetesen neked is jár!
Remélem nemsokára játszani fogunk a végre összeállt csapattal, és egy italra mindenképpen a vendégem vagy!
( Egy régi közös szomszédunk az új basszer! )
Ahogy tudok valamit hívlak.A páromnál most nem aktuális a dolog,de elindítottam egy másik vonalat,ha össze jön hívlak.Rajta vagyok,de semmi sem biztos.
Igen, a nyújtások is nagyon jók erre. Azért érdemes kipróbálni a csúszásokat, mindjárt felkerül egy szóló, és ott 0:24-0:34 között hallhatsz majd példát a csúszások és az egy fekvésben játszott legato kombinálására.
Jó lett a Lacrimosa, sajnálom hogy ilyen szomorú alkalomból készült. Ezt a tételt még nem is hallottam senkitől gitár-átiratban.