Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Gratulálok a topikhoz, vártam három napot mert először azt gondoltam hogy csak kezdeti fellendülés ez a jó szakmai munka de szerencsére tartósnak mutatkozik.
Jó újévi ajándék ez a lakóknak remélem bírja energiával a topik gazdája.
Csatlakozom a gratulálók széles táborához.
Az Em7b5-re, és az A7#5-re is perfekt skála a D harmonikus moll!!!
Az első akkordra ( Dm7 ) is, ezt használom.
A domináns hetessel ellentétben, a moll hetes szereti a saját major hetesét.
Bár a dominánsnál is használják a bibap skála például pont erről szól.
Pat Martino
Az előbbire további jó példa Marcel Coenen Abstract Impact című számának eleje, ahol szintén fríges riffre mollos témát játszik, és a több oktáv különbség miatt tök jól jön ki.
A Zenith egy ravasz alap... az "alja" (azaz a gitár-riff és a basszusgitár valóban E-fríget játszik, de a billentyűk által hozott harmóniák miatt sima E-moll játszható rá.
És a magyarázat: több oktáv eltérés esetén nem zavarja egymást a vastag E-n megjelenő F hang és a magas fekvésekben használt F# hangok.
//: Dm7 / Dm7 / Em7b5 / A7#5 :// Dm7
Ezt azért, mert elég sok megfejtés van rá.
2011-01-06 20:34 |
#439
Na, rápróbáltam a tegnap "nyert" backing trackek közül a Zenithre... hát, nincs vele könnyű dolgom, mert szívem szerint E domináns fríget játszanék rá, viszont azt csak 1 fekvésben ismerem
Szóval akkor most vagy kiszámolom és megtanulom az egész nyakra, vagy marad az "érzésből gitározás":D
Ejha, mi minden zajlik itt! Többet olvastam az utóbbi 3 nap alatt a modálisokról, mint ezidáig összesen :).
Na és amire mostanában én sokat játszottam az két ingyenes blues jamtracks backing track:
1. Guthrie-féle orange jam (Dm9 Bbmaj7 Gm9 Ebmaj7)
2. egy satrianival készített bt, ami többnyire Bm Gmaj7 Em7 F#7
meg mindjárt játszok valamit a Tamás által felrakott alapra
ez csak elnevezés, szóval nem életbe vágó, de akkor leírom:
- tercet, kvintet, szeptimet lépsz LEfelé, akkor az autentikus lépés
- ha mindezt FELfelé, akkor az plagális a lépés
tehát ha felfelé lépésbe számoljuk át mindkettőt:
szekund aut
terc plag
kvart aut
kvint plag
szext aut
szeptim plag
a másik megfogalmazás:
T-T S-S D-D T-S S-D D-T
ezek autetikus lépések
S-T D-S T-D
tehát a fordított irány az plagális lépést eredményez
eszembe jutott egy két gondolat a a tanulásról:
a zenében rengeteg megfejtés van sőt lehet saját koncepciókat gyártani és érdemes újra és újra átgondolni átvizsgálni a dolgokat azt is amit már megismertünk és azt gondoljuk hogy tudunk..
sokszor kell szembesülni azzal a tanulás során hogy "azt hittem hogy ezt már tudom " de kiderül hogy mégis rosszul értelmeztem,vagy azzal hogy azt hittem hogy ez rohadt nehéz pedig kiderül hogy pofon egyszerű..
általában utólag mindenről kiderül hogy pofon egyszerű:D
legjobban az gátolja a tanulást,fejlődést ha rosszul értelmezed a dolgokat..
szerintem kísérletezgetni kell, meg kell tapasztalnod személyesen mindent csak akkor értheted meg igazán..nekem ez a véleményem:D
Én is hasonló módon szerzem be ezeket, de ezek a hajgumik valahogy nem passzolnak jól a gitárnyak átmérőjéhez, nem elég szorosak. Viszont legalább szép zöldeket válaszottam, jól megy a színük a bordó gitárhoz.
Ez a kérdés pont jó irányba visz minket, az én tervem szerint is lassan már ezek jönnének majd az eddigi sok elmélet után.
Szóval: figurák, motívumok, phrasing, ritmikai elemek. Majd én is pakolok fel ilyeneket, és várjuk a saját kedvenc dallamötleteket a többiektől is.
Azért soroltam ide a ritmikai elemeket is, mert az a tapasztalatom, hogy az átgondolt ritmusokra sokan nem fordítanak kellő figyelmet.
Ezért is tettem fel az egyik olyan szólómat (+ a backing tracket, lásd #85), ami direkt ilyen célból készült, ahol a zenei alap is igen egyszerű, és technikailag is szándékosan könnyű dolgokat játszottam*, hogy megmutassam: a ritmusok ismétlésének módszere is nagyon jól elvisz a hátán egy teljes szólót.
fasza...én ezeket most agyban jól szétszedtem, meg az előtő Tomi alapját is:)...milyen akkordok, milyen hangok, milyen móduszok:)...fazsa...gitár nincs nálam így elméleti síkon fejlődtem egyet:)
én csak sima hajgumit használok amit itthon találok a fürdőszobai fiókban.
általában a feleségemé vagy a kislányomé
fogalmam sincs hogy hol veszik milyen fajta stb.
huhh... elsőre biz'isten néhány táncoslábú, csábos hölgyet véltem felfedezni a képen...
kábé a negyedik rátekintés alkalmával esett le, hogy csak mikrofonok
egyébként jó kérdés, kár, hogy ezt még sosem figyeltem, viszont ha felkapok egy gitárt és minden zenei alap nélkül elkezdek játszani rajta, akkor tutifix, hogy H moll, D moll, vagy G harmonikus moll lesz a kiindulási alapom, őket sosem tudom megunni.
plusz: Hm7 akkord, csak így önmagában, minél tovább kitartva; ülök a széken és néha, mint egy retardált, ezt az egyetlen akkordot pengetem, változó ritmikával, aztán idővel felépül belőle valami... vagy nem
Ha már itt tartunk...és ami az én gyengém és utálom is magamban...a FIGURÁK!
ki milyen figurákat szeret és használ(ami nem titok és megosztja esetleg:)))?---tudom nincs jogom kérdezni...Tomi feltennéd eme kérdésem?:)
bajban vagyok:) mert én általában úgy vagyok, hogy meghallok egy akkordot, vagy meglátom a gitáros kezét és akkor megtanulom, beleszerkesztem a játékomba. Valahogy sosem tisztázódott le bennem, hogyan bírom megállapítani egy akkord nevezékét. a gitáron. zongorán, vagy kottapéldánál megértem - egyenlőre bizonyos fokig - de a gitáron nem tudom h ez hogy működik.
szóval akkor jöjjön az akkordmenet, sajátos felírással:D
Ez lehet bármi, pl. amire a legtöbbet improvizáltál, vagy ami a legjobb saját számban szerepelt, vagy ami a legnagyobb kihívást jelenti, vagy amiben a legelborultabb akkordok vannak és mégis jól szól, stb.
Amire én például mostanában nagyon szeretek improvizálni, az a Bird's Eye View akkordmenete (Greg Howe, http://www.youtube.com/watch?v=PQ6ZjXr21hI) Ez az akkordmenet így néz ki: Cm7-Am7-Abmaj7-G7#5
Ezt így leírva, megfogalmazva, megmagyarázva, hanganyaggal alátámasztva, MAGYARUL!!!, még soha nem láttam!
Nagyon nagy dolog ez, és ilyen információkhoz hozzájutva, sok jó zenész fog "felcseperedni".
Én Magyarra lefordítva,a "modern hármas" dologra gondoltam, ami szintén az öreg Carlton nevéhez fűződik ebben a műfajban.
A legegyszerűbb változata ennek az amikor egy skálát nem skálaként használ, hanem a skála hangjaira épülő dúr hármasokat használja fel a dallamjáték során.
pl: C dúrban három darab dúr hármast találunk: C dúr, F dúr, G dúr. Ha ezeket játsszuk például, Dm7, Am7, Cmaj7, G7 akkordokra, arpeggio szerűen, akkor kapunk hasonló hangzásvilágú dallamot, mint a lenti videóban ( szerintem ) A fél-egészben is van három darab szimmetrikusan elhelyezkedő dúr hármas hangzatunk, amik így megfelelő, ( és ezen van a hangsúly ) zenei környezetben hasonlóan viselkednek. Persze lehet hogy ebben a videóban nem ez történik, ( nekem ehhez le kellene ülnöm és megpróbálni leszedni a "nótát" ) de valami hasonló koncepció alapján van felépítve. ( szerintem )
Üdv: Tibi
Dehogy fél-egész, szerintem zeneelméletileg nem nagy itt a megfejtés. Csak a basszusgitárt figyelitek az alapon, azt hiszem ott a probléma. Az első részben a basszusgitár ugyanolyan alaphangú groove-ot játszik, de a billentyűnek köszönhetően ettől függetlenül van harmóniamenet (én sem hallom fülhallgató nélkül, de szerintem ilyen pofonegyszerű I-IV vagy I-VI-II-V színvonalú dolog lehet), a gitáros srác egyszerűen a változó harmóniákra játszható skálákból játszik. A basszus meg így peres akkordot képez. Itt kivételesen nem szabad csak azt figyelni, mert esetleg nem az akkord alaphangját játssza.
Nagyon komoly egyébként! Meghallgattam még egyszer, és az alapot sem egyszerű megfejteni, nem hogy a témát...
Azért van itt olyan ember aki kapásból megfejti!
Most pedig: megyek aludni.
Szerintem ez is fél-egész, de nem vagyok benne biztos, le kéne szedni, vagy legalábbis hangszer kellene, hogy kitotózzam.
Így csak meghallgatva, nem tudom. ( nekem nincs abszolút hallásom, meg már rendes se nagyon... )
Én olvastam róla, de úgy is nagy volt a boldogság!
Hirtelen bezárt ajtók nyíltak meg...
Nagyon fontos még ezeken a dúros modálisokon, túl lenni, hogy a mollosokba is bele kóstolhasson az ember!
Szinte másik dimenzioóÓ!!!
Nekem ebben is Larry Carlton a KIRÁLY!!!
Már egy másik topikban beszéltem arról, hogy nekem a legnagyobb felfedezés a fél-egész skálát illetően volt.
Érdekes dolgot lehet találni benne aki keres.
Mivel ott van szimmetria, ezért a megfejtés nem is olyan bonyolult, de teljesen magamtól jöttem rá, és ez olyan jó!
Annyit elárulok hogy az alaphangot nem kell használni, az összes többit pedig igen, és nem skáláról van szó!!!
ha pl. f re nyomsz egy E lá pentatont akkor az olyan Lid es cucc
pl.Steve Vai és a régi Shakti lemezeken és még nagyon sok zenében használják a pentaton megfejtéseket..királyság
a dór középről szimetrikus
vannak akik így tanítanak szolmizációt mert középről azonosak a hangtávolságok.
és azt vágjátok hogy minden modális 3 pentatonból áll és a skálán kívüli hangok is egy pentatont adnak ki?
jó ám az a téma is..