HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA



A FÓRUM legfrissebb témái

Jónás Tamás (instrume

2024. május 04

***YAMAHA billentyűsök

2024. május 03

Akusztikus gitárok

2024. április 30

CORT GITÁROK

2024. április 30

Fotók, képek, GALÉRIA

2024. április 27

Offtopic

2024. április 25

. : PRÓBATERMEK : .

2024. április 23

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2024. április 20

***FENDER***

2024. április 11

***IBANEZ***

2024. április 06

?Hangszórót ?Ládába

2024. március 28

Vizelde

2024. március 25

JÁTÉKTECHNIKA

2024. március 21

Zenészeket, zenekart ke

2024. március 20

Csöves Gitárerősítő

2024. március 18

LINE6 - VARIAX

2024. március 16

In Memoriam...

2024. március 11

Gitáreffektek

2024. február 08

BÚÉK 2023 Karácsony

2024. január 15

*MARSHALL.hu KLUB *

2024. január 12

***GIBSON***

2024. január 11

Oktáv, nyak stb. beállít

2024. január 04

***Squier***

2024. január 02

***JACKSON***

2024. január 01

YAMAHA gitárok

2023. november 27

***SX gitárok***

2023. november 27

A számítógép és a z

2023. november 10

ZENEELMÉLET

2023. november 08

GITÁRÉPÍTŐ - GITÁRF

2023. október 29

Videó & mp3 linkek

2023. október 29




HANGMESTER.HU AKCIÓ
KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021
KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021

KISS BARNA: NYÁRBÓL ROCK AND ROLLT! - 2021


Akciós ár:
2 500 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 10000
HANGSZERUTALVÁNY 10000

HANGSZERUTALVÁNY 10000


Akciós ár:
10 000 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 1000
HANGSZERUTALVÁNY 1000

HANGSZERUTALVÁNY 1000


Akciós ár:
1 000 Ft



hangszermagazin.hu

Technikai okok miatt a MAI NAPON a Campona-ban zárva vagyunk
2024. április 23.





hangszermagazin.hu

SZAKMAI BESZÁMOLÓ: MEGJELENT NAGY KRISZTA VIDEÓKLIPJE - CSAK A PÉNZ
2024. február 29.







Legfrissebb használt hangszerek:
SoundSation
84 900 Ft
Elektronika
75 000 Ft
Gretsch
219 000 Ft
Line6
65 000 Ft
Fender
245 000 Ft
Fender
160 000 Ft
Dean
160 000 Ft
Roland
105 000 Ft
Steinberg
99 990 Ft
Hughes&Kettner
23 000 Ft
Elektronika
23 500 Ft
Peavey
200 000 Ft
KARÁCSONY UTÁN ÚJRA KÉTSZERESÉRE BŐVÍTJÜK A HANGSZERBOLTOT
2023. december 24.
ITT A NOVEMBERI 10%-OS KEDVEZMÉNY KÓDJA! NYISD MEG A CIKKET!
2023. október 28.
Iskolakezdési KOTTA és HANGSZER AKCIÓ -10%
2023. szeptember 10.
A HANGMESTER.HU SZERVEZI A VILLON TRIÓ JUBILEUMI ERDÉLYI TURNÉJÁT
2023. április 19.

Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák


sapi 2011-01-04 14:49 |  #165
Sziasztok!

Nagyon profin vágjátok ezeket a skála dlgokat ahogy itt olvasom!
Valami magyar nyelven írodott könyv nincsen erről,mert ez a "skálatan" szerintem sok embert érdekel ki eddig csak autodidakta módon tanult gitározni mint én.
(Leülök ha tetszik egy leszdem fülre vagy ha nem tudom akkor megoldom valahogy )
Szóloknál ezek nem mennek olyan jól hogy leszedem és kész ha lenne egy biztos elméleti tudás a zsebben akkor lehetne már improvizálni is.

KÖszi a segítséget

petrot2011-01-04 14:48 |  #164
Ezt most inkább ne kezdjük el, olyan jó a hangulat
Válasz '' hozzászólására (#162)

2011-01-04 14:42 |  #163
Szívesen, de ahogy Tamás is mondta, ezek csak az ujjrendek. Tehát ez annyit tud, hogy ha megtanulod, akkor ha valaki azt mondja neked, hogy játssz le egy xy skálát, akkor le fogod tudni játszani, ill. még azért is hasznos, mert ha ezeket tudod, akkor be tudod játszani az egész nyakat, adott hangnemben. Viszont a modális skálák "funkcióiról" ez nem árul el semmit. Azokat úgy a legegyszerűbb szemléltetni, hogy adott basszus hangra (vagy akár egy torzított kvintre) rájátszod az összes modálist. Azokból már ki lehet hallani, hogy mitől mixolíd a mixolíd, stb.
Válasz '' hozzászólására (#160)

-machine-2011-01-04 14:42 |  #162
Szia Tomi! Első kérdésem értelmetlennek tűnhet, de nagyon is lényeges a továbbiakra nézve! Tehát:

Zavar e téged, hogy a topic címe nem vastag betűkkel van szedve?

Twain2011-01-04 14:32 |  #161
De.
A4-esben a Gyógynövény termesztő-feldolgozó szakmunkás bizonyítványom..
Nem teszem fel mert visszaélnek vele a kendermagosak..
Válasz 'kiralytamas' hozzászólására (#153)

MrBugi2011-01-04 14:29 |  #160
Köszi a tippet, tényleg jól összeszedett kis oldal!
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#115)

tibyee2011-01-04 14:25 |  #159
Második kérdés???
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#147)

tibyee2011-01-04 14:21 |  #158
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#155)

JonasTamas2011-01-04 14:19 |  #157
Örülök hogy újból előveszed a gitárt. A gitárnál alig van 2-3 jobb dolog:)

És köszi a felvételeket. Mint első beküldőnek, egy ajándékcsomag jár neked, küldöm mailben. Egyébként jól szólt, tetszett mind a kettő. Úgy hallom ezekből, hogy a szép dallamokra való ráérzésben kifejezetten jól állsz. Márpedig a dallamérzék talán a legfontosabb (a ritmussal együtt).

Egy ötlet: a 2. szólód nagyon erős témával indult az első másodpercekben. Én ezt mindenképp megismételtem volna rögtön utána (nem a konkrét dallamot, hanem a pontos ritmust).
Válasz 'sipike0118' hozzászólására (#145)

JonasTamas2011-01-04 14:13 |  #156
Ennyi elmélet után változatosságképpen egy kis arpeggio, kottástul:
http://www.youtube.com/watch?v=g-MxeUq_Kg0

JonasTamas2011-01-04 14:07 |  #155
A szabály helytállóságáról: mivel ez jazzes világ, ezért itt sokkal kevésbé kötötten fogják fel a skálákat.
Sokszor a "jó" hangoknál jobbak a "szép" hangok (wow, ez jól hangzott), azaz a dallamvonal, vagy egy ismételgetett hangközcsoport folytonossága felülírja azt, hogy mit "kellene" itt játszanunk. (Jó példa erre Greg Howe mester, vagy akár a régiek közül Charlie Christian is.)

Én V-I esetén nagyon ritkán használom a domináns lídet, az alterált sokkal ízesebben szól. Sokszor egy kromatikusan felturbózott dór is jobb ilyenkor a domináns lídnél.
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#147)

JonasTamas2011-01-04 14:00 |  #154
példa: egy E-mollban levő akkordmenet végén az V-I lépés pl. így néz ki:

H7-Em (vagy ezek díszített változatai)

Itt az H7 akkord egy domináns szeptim, amely az V. pozícióban van (azaz "resolving to I", ahogy írtad).

Erre az akkordra a H-alterált, a H-fél-egész, vagy a H-spanyol fríg játszható. Mindhárom skála jobban illik majd az E-mollhoz, mint a H-domináns líd.

H-alterált: H C D Eb F G A
H-spanyol fríg: H C D# E F# G A
H-fél-egész: H C D Eb F Gb Ab A

Mindhárom skála teljesíti, hogy szerepel benne a D# vagy az Eb hang, amely jól megy a H-dúr akkordhoz. (Itt az enharmonikusságnak kicsit más szerepe van, a jazz világában vagyunk). És mindhárom skálában nyüzsögnek az olyan hangok, amelyek az E-moll skálában is benne vannak, azaz az átmenet gördülékeny lesz (G, A, C, D). Ehhez képest a H-domináns líd a H C# D# E# F# G# A hangokat tartalmazná, amelyek után sokkal nagyobb törést jelent a záróakkord E-moll skálája.
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#147)

eldzsi 2011-01-04 13:56 |  #153
nem látom jól...nincs meg nagyban?
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#141)

tibyee2011-01-04 13:53 |  #152
Bocs hosszú volt a reklám...
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#150)

tibyee2011-01-04 13:52 |  #151
Persze!
De a kérdés:use the altered scale on any dominant 7th that's resolving to 1, and lydian b7 on any dominant 7th that's not resolving.
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#148)

JonasTamas2011-01-04 13:52 |  #150
És hogy mikor használjuk a domináns lídet:

Valóban, domináns szeptim akkordok esetén szokás használni, kicsit markánsabb hangulata van, mint a mezei mixolídnek.

Viszont ha V-I lépésnél járunk, akkor az V. fokra épített szeptimakkordra inkább az alterált skálát szokták használni. Ezenkívül még a fél-egész is népszerű ilyenkor, de a spanyol fríg is jól használható. A magyarázat egyszerű: ez a három skála elég sok közös hangot tartalmaz az I fokú alapakkordhoz tartozó skálával összevetve.

Egy példa máris érkezik, kicsit feljebb.
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#147)

JonasTamas2011-01-04 13:48 |  #149
REKLÁM

Ha Ön Axl Rose, akkor nevezze kisfiát Floydnak, és minden gitáros rajongani fog érte!

REKLÁM HANGZOTT EL

JonasTamas2011-01-04 13:47 |  #148
Köszi!

Domináns líd, nemhiába emlegettem tegnap többször is itt:)

A "lydian b7", azaz a domináns líd valóban a mel. moll skála 4. fokáról indul. De itt is gyakorlatiasabb az a megközelítés, hogy azt keressük 'mire hasonlít ez a skála?'

És kiderül, hogy a lídre is hasonlít (a líd skála 7. fokának leszállításával kapjuk), és a mixolídre is (a mixolíd 4. fokának megemelésével is kaphatjuk).

Más szavakkal, a domináns líd nem más, mint két skála zabigyereke. A mixolíd és a líd házasságon kívüli afférjéből keletkezett, csak nevelőszülőkhöz adták, és később drog- és jazzfüggő lett.

További infók a reklám után.

Válasz 'Kalus' hozzászólására (#147)

tibyee2011-01-04 13:32 |  #147
Gratulálok én is az új topickhoz!
Nekem is lenne két kérdésem:

1: Lydian b7 skála.
Tiszta sor: A melodikus moll skála negyedik fokára egy domináns akkord épül.
Pl: Gm melodikus skála: G, A, B, C, D, E, Fis, G.
A negyedik fokra egy C7 domináns akkord épül.
A Gm melodikus skála( C lydian skála ), az F dúr skálától ( C mixolíd ) csak egy hangban tér el, és ez a felemelt 11. ( F-ből Fis )Ettől lesz ugye lydian.
Az én szakirodalmam szerint: Use the altered scale on any dominant 7th that's resolving to 1, and lydian b7 on any dominant 7th that's not resolving.
És a kérdés: Legalábbis én rengeteg ellenpéldát hallok, de nekem a fent említett környezetben tetszik egyedül.
Ez a "szabály" mennyire helytálló?

2: Mi a bánatot jelent a CAGED shape ???

Ha valaki tudja a megfejtést, előre is köszi!

frettila 2011-01-04 13:32 |  #146
Köszönöm!
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#137)

Concrete2011-01-04 13:31 |  #145
No, akkor az én újévi fogadalmam, hogy újra előveszem a gitáromat...
Lassan fél éve hozzá se nyúltam és ez meg is érződik rendesen.
Ez a felvevősdi - feltöltősdi lehet, hogy nem is olyan rossz ötlet, legalább van valami aprócska motivációja az embernek.
Szóval lekaptam a fél perces alapot és gyorsan kaparásztam is rá valamit. Próbáltam itt-ott elkapni a ritmust, több-kevesebb sikerrel.
No mindegy, ennyit tudok, vállalom...

Semmi1 by user5211428

Semmi2 by user5211428
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#88)

JonasTamas2011-01-04 13:25 |  #144
Én azt szoktam mindenkinek mondani, hogy ez a 7 modális ujjrend (6 húr, 3 hang húronként) nagyon jó dolog, mert vezetik az ujjakat, és könnyű velük gyors futamokat is játszani. De ezek önmagukban még semmit sem árulnak el az adott módusz zenei világáról.

Pl. az 5-7-9 -- 5-7-9 -- 5-7-9 kezdetű skála (mármint a 3 vastag húron) hiába viseli a mixolíd skála nevet, ezzel még nem hoztuk létre a mixolíd világot. Az ember felmegy rajta, és azt mondja magában. "Ez a mixolíd skála. Az összes görög tolja fel magának az idióta megnevezéseit."
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#115)

2011-01-04 13:24 |  #143
Nincs is rá szükséged, hidd el! Én sokmindent adnék érte, ha tudnék atom mód szolmizálni, improvizálásnál baromi jól jönne..)
Válasz 'kacser2' hozzászólására (#139)

2011-01-04 13:23 |  #142


Lányaimat is "ütik" a suliban, nagyobb már hibátlanul tolja, bármit gitározom neki, azonnal tudja a hangközöket, a kicsi még szenved vele, de majd megtanulja ( bár az új énektanárjuk egy ostoba picsa, 8 éves gyerekeket azzal "motívál", hogy ha nem tudják, akkor megbuknak..komoly problémái lehetnek a fejében, de majd helyreteszem..)
Válasz 'kacser2' hozzászólására (#138)

Twain2011-01-04 13:22 |  #141
Kérdezzzzz:
Válasz 'kiralytamas' hozzászólására (#135)

JonasTamas2011-01-04 13:20 |  #140
Köszi!

Igen, nekem ez az egyik idei fő tervem. Ha befejeződnek a 2. album felvételei (még kb. 2-3 hónap), akkor elkezdünk dolgozni a szólóanyag színpadra állításán.
Válasz 'zetzga' hozzászólására (#136)

petrot2011-01-04 13:19 |  #139
Viszont én meg ezektől az "ABC-s hangra hangközöket számolunk" dologtól kapok sikítófrászt, utálok így számolni :)
Válasz 'kacser2' hozzászólására (#138)

petrot2011-01-04 13:18 |  #138
Jaja, én mindent így tanulok meg.. Ha a dallam a fejemben van, akkor rögtön szolmizálom és azonnal tudom is játszani :)

Kodály módszer, sok szolmizálás alsóban :)
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#125)

JonasTamas2011-01-04 13:17 |  #137
Persze, jöhet minél több kérdés. A részletes válasz a F# és C hangokra a #127-esben.

Amúgy egy tipikus D-mixolíd akkordmenetben a D-dúr (vagy még jobb ha D7, sőt D13 esetén pluszpont és Unicum), a C-dúr, az A-dúr és a G-dúr szerepelne a legtöbbet.

Arról majd később szintén lesz szó, hogy az A-dúr a D-mixolídban miért változik szívesen a kegyetlen A7#5-re, vagy akár A7b5#9-re (alterálás).
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#117)

Mr.Botond 2011-01-04 13:15 |  #136
üdv

Grat a topichoz!

koncerted lesz valamikor? meghallgatnálak élőben is :)

eldzsi 2011-01-04 13:13 |  #135
Szöszös ökörfarkkóró....megalol...
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#134)

Twain2011-01-04 13:12 |  #134
Oké.
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#131)

Bóbita2011-01-04 13:12 |  #133
lassan lehetnél 2011 is nem?
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#132)

Twain2011-01-04 13:11 |  #132
Válasz 'TerraTenebrosa' hozzászólására (#129)

JonasTamas2011-01-04 13:11 |  #131
:D
Nem, hosszan írtam és beelőztek, az enyém még párral feljebb került.
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#122)

Rodnas 2011-01-04 13:10 |  #130
pedig van:
Gambale: Chop Builders ....
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#115)

Bóbita2011-01-04 13:09 |  #129
:D
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#128)

Twain2011-01-04 13:08 |  #128
extwain...most épp köhögök ez a növény segít..
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#124)

JonasTamas2011-01-04 13:08 |  #127
Szóval akkor modális skálák...

Ahogy s4tch kolléga is említi, és nekem is sokan szokták mondani: gyakran ezeket a skálákat így mutatják be, hogy "a mixolíd skála a dúr skála 5. fokáról indul". S4tch le is írta (#111) mind a hét skálát, sorrendben.

Amellett, hogy ez a megközelítés teljesen igaz és tényszerű, van vele egy nagy gond. Mégpedig az, hogy ez semmilyen információt nem ad az adott skála hangulatáról/jellegéről. Ha az ember azt hallja, hogy egy skála egy másik skála X-edik fokáról indul (és ráadásul ennek a skálának borzalmas görög neve is van), akkor max. rábólint, aztán kimegy a hütőhöz kinyitni egy sört. Mert ebben a megközelítésben semmilyen gyakorlati hasznosság nincs.

Sokkal célszerűbb úgy megközelíteni a modális skálákat, hogy azok megmutassák nekünk a zenei hangulatukat. A modális skáláknak nem 'ujjrend' vagy 'valahányadik fokról indítás' a lényegük, hanem a zenei hangulat. Mindegyik módusz külön világ.

Például, a D-mixolíd (lásd a 2 zenei példámat pár hsz-el lejjebb). Ha azt mondom, hogy ez a G-dúr skála 5. fokáról indított skála, akkor erre 3 lehetséges válasz van: So what?! (USA), Was zum Teufel? (GER), Ésakkó'mos' mivan? (HUN).

Ha viszont azt mondom, hogy a D-mixolíd létrehozható a D-dúrból, mégpedig úgy, hogy veszed a D-dúrt, és leszállítod a 7. fokát, akkor varázslat történik. A D-mixolíd színre lép, és elárulja a 3 kulcshangját: D, F# és C.

Ugyanis:

- a D hang nyilván fontos, hiszen erről indul, erről neveztük el
- a F# is fontos, mivel a skála a dúrhoz hasonlít, ezért a nagy terc alapvető hangulati elemet ad (mivel D-től számítva nagy terc = F#)
- és a C is fontos, hiszen ebben tér el a mezei D-dúrtól, tehát nyilván ha ez a C sokat szerepel, akkor a D-mixolíd önálló világa jobban megjelenik.

Tehát ahelyett, hogy az "5. fokról indul" semmitmondó infójával bajlódtunk volna, máris megvan, hogy mi kell egy mixolíd hangulathoz:

- alaphang
- nagy terc
- kis szeptim

Próbáljátok ki, amit a lenti példáknál is írtam: D-húr üresen, G-húr 5. és 7. bund, H-húr 7. bund. És díszítésnek a további hangok, a skálából, pl. G-húr 4. és H-húr 8. és 10. Adjatok hozzá egy kis blues vagy rock ritmust, és kész a mixolíd, lehet tálalni.
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#111)

s4tch2011-01-04 13:06 |  #126
Nincs mit. Befejeztem, mielőtt még egy majom presztízskérdést csinál a rendtételből.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#123)

2011-01-04 13:06 |  #125
Tomi, ha tudsz szolmizálni, az óriási segítség, gyakorlatilag mindent le tudsz játszani a gitáron, amit a fejedben hallasz, mert kened-vágod az összes létező hangközt, de én a Petán -meg most rajtad- kívül nem ismerek egy gitárost sem, aki tudná ezt..( én konkrétan nagyon sajnálom, hogy gyerekként ezt nem tanították meg nekem )
Válasz 'kacser2' hozzászólására (#119)

s4tch2011-01-04 13:05 |  #124
Te voltál még 1-2 órája 2010, és előtte ki tudja ki, ugye?
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#122)

frettila 2011-01-04 13:02 |  #123
Aha. Tényleg így leírva ... én hülye :)! Haha, köszi!
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#121)

Twain2011-01-04 13:01 |  #122
2 nicked van Tamás?
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#121)

s4tch2011-01-04 12:59 |  #121
"A F# és a C hang miért?"

Terc, hetes. Mixolídban a hetes jelenti a különbséget egy sima dúrhoz képest (hasonlítsd össze egy D-dúrral a D-mixolídet; ezt leírta Tamás is), szóval az adja a mixolíd savát-borsát: kvázi az egy dúr skála, viszont "moll" (kis) szeptimmel.

(A harmonikus moll meg egy tiszta moll, de nagy szeptimmel.)
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#117)

JonasTamas2011-01-04 12:54 |  #120
Tök jó, hogy ilyen sokan leírtátok az idei gitáros terveket/célokat. Köszönöm a sok hozzászólást! Úgy látom, hogy a legtöbb említést a modális skálák rendbetétele, az improvizálás fejlesztése és a számok írása kapta, úgyhogy most elsőként ezeket részletezzük majd.
A modális világról máris jön pár gondolat, eggyel feljebb.

petrot2011-01-04 12:53 |  #119
Én a modális skálákat szolmizálva tanultam meg - bár én a szólókat is mindig így játszom a fejemben...

A skálák alaphangjáról indul a sor, pl. G esetében
G-ión: d r m f sz l t d (G a dó)
G-dór: r m f sz l t d r (G a ré)
G-fríg: m f sz l t d r m (G a mi)
stb...

így baromi egyszerű lejátszani... Igaz benne van, hogy az ABC-s hangoknak utána kell számolni, ha az a kérdés..

JonasTamas2011-01-04 12:50 |  #118
Köszi! I'll do my best...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#113)

frettila 2011-01-04 12:46 |  #117
Kérdezni is lehet? Én egy másképpen elmondott leírat szerint fejtegetem ezeket a dolgokat (hangsúlyozom nagyon gyerekcipőben vagyok ezzel). Mondod, hogy D-mixolid. Ez nekem a fejemben és egy papír-ceruza segítségével a következőket jelenti. Mixolid az 5. mód, D-mixolid, a G dúr-é. Le szoktam firkálni a G dúr skálát is (G, A, B, C, D, E, F#). A harmóniához tehát a G dúr harmonizációjával választhatok akkordokat. Ha jól hallom a legvégén ebből a G, C, G (utóbbi egy oktávval feljebb, mint az első). A hangsúly meg a D-n van a mód miatt, ekörül kell mocorogjon a dallam. A F# és a C hang miért? Erre már nem tudom, vagy nem evidens nekem a válasz. Meg eddig jutottam kb. nagyjából ilyen szinten vagyok most elméletből. Mi az ami még következik ezekből (csak fogalmam sincs róla)? :). Köszi.
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#109)

JonasTamas2011-01-04 12:46 |  #116
Köszi!
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#112)

2011-01-04 12:38 |  #115
Azoknak, akiket "elijesztenek" a modális skálák:
Egyáltalán nem nagy cucc megtanulni őket, ha van egy jól összeszedett egységes tananyag hozzá. Én sokáig azért nem tanultam meg, mert sose láttam olyan oktató anyagot, amiben az összes ujjrendet egy egységes rendszerben elmondanák. Mert a gyakorlati része nem áll másból, mint 5 ujjrendből (+2, de azok nem teljesen külön ujjrendek, mert az 5 "alap" közül 2 lefedi őket), ezeket max. 2-3 nap alatt meg lehet jól tanulni, és elméletileg le is van fedve a teljes nyak. Ami nehezebb, az ezeknek a jó használata, hogy biztonságosan tudjon az ember mozogni egyikből a másikba, és egybe lássa az egészet, ez már csak gyakorlás. Egyébként Krisztián topcijában (valahol az elején) bent van az 5+2 ujjrend, én is onnan tanultam meg.

czen 2011-01-04 12:28 |  #114
Az economy-t mutatja aminek az a lényege ,hogy mindig abba az "irányba" kezded amerre mész. pl. le-fel-le a következő húrnál a húrváltásnál le-fel-le stb. az a jó hogy ugyanabból a mozdulatból pengeted a következő húrt ellentétben a váltott pengetésnél.Nem könnyű megszokni ,főleg (mint nálam) ha a váltott pengetésre vagy beállva,de nagyon jól szól ha már megy:)))
Válasz 'Miki' hozzászólására (#105)

2011-01-04 11:33 |  #113
ha valaki, hát te megérdemled az ingyenreklámot. nem is offolok, bár írtak itt páran megtévesztő/téves dolgokat kijelentő módban, de ez a te topic-od, vágj rendet a fejekben!
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#109)

Twain2011-01-04 11:18 |  #112
Gratt a topikhoz!

Remélem fogod bírni a ....

s4tch2011-01-04 11:15 |  #111
Nekem anno úgy magyarázta a tanárom, hogy adott egy C-dúr:
C D E F G A H
...és ha ugyanezt a hangsort különböző hangokról indítod, akkor meg is kapod a modális skálákat.
1. fok: C-dúr (CDEFGAH)
2. fok: D-dór (DEFGAHC)
3. fok: E-fríg (E-ről indítva ugyanezek a hangok)
4. fok: F-líd
5. fok: G-mixolíd
6. fok: A-moll
7. fok: H-lokriszi

Pénzes-féle magyarázat:
http://www.gitariskola.hu/az_alapskalak.html
Válasz 'RK.roli22' hozzászólására (#89)

JonasTamas2011-01-04 11:02 |  #110
Köszi szépen!

A modális skálákról már közben el is kezdtem írni, lásd eggyel lejjebb.

Válasz 'Bass men' hozzászólására (#90)

JonasTamas2011-01-04 11:00 |  #109
Írtad, hogy elijesztenek ezek a 'mixolíd', meg 'líd' elnevezések. A nevek valóban ijesztők, de ezek a görögök nem tudtak jobbat kitalálni. Bár azért jó dolgot is feltaláltak (ouzo).

Mutatok két példát a mixolídre, és akkor nem lesz már íjesztő. Mind a két esetben az történik, hogy a D húrt üresen pengeted, a G húron az 5. és 7. bundok szerepelnek (C és D, és lefelé mehet még a 4. bund is), a H húron pedig a 7. és 8. bundok (F# és G, és felfelé még mehet a 10. bund is).

Kísérletezz ezekkel a helyszínekkel, miközben az üres D-húrt folyamatosan pengeted hozzá.

Az első példa a mixolíd egzotikusabb arca. Olyan hangulatot lehet vele kelteni, mint amikor a Himalája fennsíkról mutatnak műsort a Discoveryn, ahol az egész tájat csak 3 száraz kóró és két szétcsúszott, legelő jak alkotja:

D-mixolíd -- Himalája fennsík, Discovery Channel by JonasTamas@Hangmester


A másik példa pedig az őszinte garázsrock:

D-mixolíd -- Rock by JonasTamas@Hangmester

És mind a kettő D-mixolíd volt. Ehhez csak azt kellett, hogy a D-dúr skálát használtam, de a 7. fokát leszállítottam fél hanggal. Így készül a D-mixolíd.
(D E F# G A H C). És ebből a hét hangból a D, a F# és a C a három legfontosabb, úgyhogy ezeket kell sokat szerepeltetni.
Válasz 'RK.roli22' hozzászólására (#89)

frettila 2011-01-04 10:32 |  #108
Ja ezek 99.9%-ban PDF formátumúak.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#107)

frettila 2011-01-04 10:32 |  #107
Én gitározásügyileg nem nagyon tudok hozzátenni, de van egy rakás írott anyagom amiket összegyűjtöttem. Sokhoz hanganyag is van. Ha van rá igény a listát (minden mappa méretével együtt) felteszem valahova. Arra nincs lehetőségem, hogy az egészet feltegyem valahova FTP-re. Egy-egy kisebb méretűt el tudok mailezni. Ha valakinek van lehetősége hostolni ezeket egyben (mindenki örömére, és hasznára), az segíthetne. Jó 8 GB az összes.

Xanax2011-01-04 10:30 |  #106
akkor bakker így már okker:D
Válasz 'kakuk__marci' hozzászólására (#104)

Xanax2011-01-04 10:29 |  #105
te figyi, kb 2 perctől mit csinál romeo bácsi,
mert én így pengetek.

Válasz 'kakuk__marci' hozzászólására (#102)

Rodnas 2011-01-04 10:22 |  #104
most abba ne menjünk bele, hogy a sweep /= economy, de alapjaiban rokonok

Xanax2011-01-04 10:22 |  #103
ha gondolod akkor rakd fel, előre is köszönöm.
ettől függetlenül nem hiszem, hogy lefogok szokni az economy-ról:)
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#100)

Rodnas 2011-01-04 10:18 |  #102
Romeo simán sweep penget, ha kell.
pl. smoke and mirror. ha ez nem űbertechnikás akkor mi az...
szerintem mindkét pengetést kell tudni és a kívánalomnak megfelelően használni.
vannak figurák, amik nagyon nyögvenyelősen vagy szinte lehetetlen módon játszhatóak a nem megfelelő pengetésssel.
szerintem a többség rosszabb esetben csak le ))) majd váltott és utána sweep (avagy economy) pengetési rendet tanul meg, ebben a sorrendben.
a beidegződéseket nagyon nehéz levetkőzni, jobb, ha egyből jót tanul az ember. a régi motorosoknál, akik infok nélkül autodidakta módon kezdték (mint magam is), beragadtak hüleségek és ha nem figyelek hopp ki is ugranak.
szóval, aki most kezdi annak már ez a gödör nem annyira fenyegető, mert annyi jó tananyag van....
ahogy látom ez a topik jó hely lészen és nem.....(és nem kezdek bele semmi trollozásba)

szerintem sokkal jobb reklám egy gitártanárnak egy szakmai olümposztopik, mintha bármennyi "referencia" akármit linkel a "gitártanár kerestetik" nevezetű turkálóba

s4tch2011-01-04 10:17 |  #101
Skálákat, illetve skálák alatti húrváltást valóban nem nagyon penget oda-vissza, viszont vannak lickek, ahol nem tudja ezt megkerülni (lásd pl. Monster licks and speed picking, 13. példa).
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#99)

s4tch2011-01-04 10:13 |  #100
Gilbertnek meg Vinnie Moore-nak vannak kegyetlen jól működő gyakorlatai. Pl. az "outside picking"-re Gilbert kitalált egy egyszerű gyakorolni valót, negyed óra alatt az agyban készség szintre lehet fejleszteni, utána a kéz már nagyjából követi az agyat, csak gyakorlás kérdése. Ha érdekel ilyesmi, a kottás topikba este pakolok fel néhányat.
Válasz 'Miki' hozzászólására (#98)

2011-01-04 09:37 |  #99
Gambale-t én még nem láttam oda-vissza pengetni, ő mindent sweep-el old meg, eleve úgy használja (alakította át magának) a skála ujjrendeket, hogy azok mindig páratlan számra jöjjenek ki, mert akkor végig működik az irányba pengetés. Pl. a pentatonnál, ahol 2 hang esne egy húrra alapesetben, ő átalakította egy-három kiosztásra.
Romeo meg oda-vissza penget leginkább, neki inkább a string skippinges tapping arpeggio-it érdemes tanulmányozni, én azt "loptam" le tőle
Válasz 'Miki' hozzászólására (#98)

Xanax2011-01-04 09:29 |  #98
sajnos keményebb zenét játszanék, ráadásul nagyon küzdök a pregnáns, érthető szólózás elsajátításáért.
igen ,itt jön az hogy évtizedekig se tanár, se videó, se internet. a három hang/figura dolgok a legnehezebb, a gyors skálázás is nehéz így.
de az istennek se megy ez a váltott pengetés, csak tetű lassan.
próbálom magam azzal nyugtatni, hogy gambale-nek meg romeo-nak megy, akkor nekem is kell, hogy menjen.
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#96)

trezorxy2011-01-04 09:15 |  #97
Bár én basszusgitáros vagyok, de a zeneelmélet jól fog jönni, de csak mértékkel meg az alapoktól. :D Ami nagyon érdekel az a dalírás.

Idei tervek:
- beindítani a zenekart (jó kis heavy metal)
- több nincs. Végre álljon össze egy stabil formáció, fejezzük be a dalokat és írjunk újakat. Életem első fellépésén túlesni és a demo elkészítése. A gyakorlás stb nem terv, alap.

2011-01-04 08:59 |  #96
Nem biztos hogy baj ez, a pengetéstechnika megválasztása abból a szempontból lehet fontos, hogy milyen stílust akarsz (jól) játszani.

Ha kemény rockot, metált, akkor oda elengedhetetlen a váltott, ha viszont jazz-fusion muzsikákat, akkor oda meg simán jó csak a sweep. Ez utóbbi jóval folyékonyabb hangzást produkál, míg az előbbi meg sokkal pregnánsabb.
Eleve a különböző stílusokban használatos frazeálás miatt jobban használható egyik v, másik ( pl. rockban sok a 3 hang/húros figura, ami sweep-el elég viccesen tud szólni, míg jazzben meg sokszor egy húron csak egy hang van játszva, és már egy másikon a következő, ezért tök logikus lépés az irányba pengetés, de nyilván az a legtutibb, ha mindkettőt tudja az ember - főleg, ha több stílusban is akar mozogni.
A legfontosabb azonban az, hogy legalább egyet tudjál baromi jól, annak nincs értelme, hogy mindkettő megy valamennyire, de egyik se igazán.
Válasz 'Miki' hozzászólására (#94)

s4tch2011-01-04 08:57 |  #95
Nekem az economy volt a természetes, amiben anno a Gambale-féle videó meg is erősített. Aztán nem gitároztam tizeniksz évig, és mikor tavaly újra elkezdtem néha tudatosabban pengetni, nem tudtam eldönteni, mit is kellene csinálni. Ennek megfelelően nem is tudok pengetni.
Válasz 'Miki' hozzászólására (#94)

Xanax2011-01-04 08:43 |  #94
huh, én is próbáltam átállni a váltottra, nagyon nem megy.
anno sok évig az economy (most tudtam meg a nevét ) volt logikus, most már nem is megy másképp. lusta is vagyok rá, hogy rászánjak xy hónapot, évet a váltott (alternate?) pengetésre.
Válasz 'guitarpick' hozzászólására (#93)

belaci73 2011-01-04 08:24 |  #93
Hát eléggé keservesen ment, kb fél év alatt. Ma már a váltott pengetésre áll a kezem, de még nem megy tökéletesen, viszont az economy meg már nem megy...
Úgyhogy legtöbbször-ha gyors futamok vannak-leginkább legato-kat v. arpeggio-kat használok (már ami megy belőle persze).
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#80)

CsillagPatrik2011-01-04 00:38 |  #92
Írok mailt.
Válasz 'fostoshalozat' hozzászólására (#91)

slowhand_joseph2011-01-04 00:28 |  #91
új telszámod van?
Válasz 'Bass men' hozzászólására (#90)

CsillagPatrik2011-01-04 00:16 |  #90
Tamás, gratulálok!


" alapvetően abban szeretnék segíteni, hogy mindenki új módszereket, új utakat találjon magának a gitározásban "

Kívánom, hogy célod a topikkal teljesüljön!

Valószínű, hogy nem fogok aktívan írni itt (sem), de biztosan követni fogom a történéseket.
Én is bevállalok valami zenei dolgot, egy év múlva jó lesz visszanézni, hogy mi sikerült belőle. Tervezem, hogy megtanulom a modális skálákat, idővel majd úgy szeretném használni őket, mint a gyerekek a legót. Bízom benne, hogy itt sok segítségem lesz majd.

Sok sikert a topiknak!

marone2011-01-03 23:50 |  #89
Kezdőnek tudsz ajánlani valami technikát, gyakorlatot, amivel cseppenként adagolhatja magának a zeneelméletet ?
Mert az ilyen lydian meg mixolydianok kicsit elijesztenek.
Már a nevükkel is.
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#88)

JonasTamas2011-01-03 23:00 |  #88




Ha már szóba került Scott Henderson, akkor beszéljünk kicsit a ritmikai motívumokról. Scott is emlegeti, hogy a ritmus a legfontosabb zenei elem, még a konkrét hangoknál is fontosabb. És ez tök így van.

A ritmikai motívumokkal kapcsolatban csomó példát készítettem már. Itt jön az egyik. A backing track a lehető legegyszerűbb (az Every Breath You Take akkordmenetére hasonlít).

Az improvizálásnál itt arra az egy dologra figyeltem, hogy a ritmusokkal játsszak. Tehát ha szembejött bármilyen ritmus, akkor azonnal megragadtam, és megismételtem. De csak a ritmus ismétlődik, a konkrét dallam többnyire máshova került a ritmus megismétlése során. És egy vagy kettő esetleg három ismétlés után jöhet a következő ritmus-elem.

Ebben a kb. 100 másodpercben tonnányi ilyen megismételt ritmus-elem lesz. Érdemes úgy hallgatni a szólót, hogy elsősorban ezeket keresitek benne. Pl. az első elem 0:03 és 0:06 között van, és rögtön ismétlődik 0:07-0:10 között. Vannak egész rövid elemek is (pl.csak két hangból állók), az első ilyen rövid elem 0:14-0:17 között jelenik meg 4 példányban.

Ezek a ritmus-elemek, amellett, hogy összetartják a szólót, nagyon jók a gördülékeny fekvésváltásra is. Pl. 0:48-0:53 között ez történik, a 4 hangból álló lassabb elem 2x jön elő, a vándorló arpeggio pedig 4x, és a végén a nyújtással a szóló egy egész más helyre került (és egyben új lendületet és energiát kapott ahhoz, hogy utána a magas fekvésben folytatódjon).

Az alap:
H-dúr - Gisz-moll - E-dúr - Fisz--dúr zenei alap by JonasTamas@Hangmester

A szóló:

H-dúr - Gisz-moll - E-dúr - Fisz--dúr szóló 091017 by JonasTamas@Hangmester

(Mindkét mp3 letölthető.)


JonasTamas2011-01-03 22:36 |  #87
Köszönöm!

Igen, érdemes lesz benézni - jó társaság, gitárok, ötletek, kották, zenei alapok (és domináns líd:)
Válasz 'kakuk__marci' hozzászólására (#86)

Rodnas 2011-01-03 22:29 |  #86
Grat topikhoz!
remélem sok hasznos dolog fel fog tünni és érdemes lesz mindig benézni ide
szóval hajrá!!!!

JonasTamas2011-01-03 22:27 |  #85
Köszi!
Válasz 'Crucified' hozzászólására (#79)

JonasTamas2011-01-03 22:26 |  #84
Köszönöm!

Ez a felsorolás igen céltudatosan hangzott.
A "gépen levő 200 téma" kérdése ismerős, nekem is volt ilyen szakasz
Válasz 'kacser2' hozzászólására (#78)

JonasTamas2011-01-03 22:21 |  #83
Scott mester tényleg zseniális...
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#67)

JonasTamas2011-01-03 22:18 |  #82
Köszi!

Amúgy ma már lesz is egy backing track + szóló.
Válasz 'Lortzz' hozzászólására (#68)

JonasTamas2011-01-03 22:10 |  #81
Köszi szépen!
Válasz 'scorpy' hozzászólására (#65)

JonasTamas2011-01-03 22:06 |  #80
Milyen gyorsan ment az átállás a váltott pengetésre?

Szoktad figyelni, hogy a jobb kezed melyik fajta pengetést választja automatikusan, amikor "rábízod" a döntést?



Válasz 'guitarpick' hozzászólására (#57)

 2011-01-03 22:05 |  #79
Üdv a fórumon!

petrot2011-01-03 22:04 |  #78
Gratulálok a saját topichoz!

A kérdésnél maradva, részemről a következők a tervek:

- gyakorolni minél többet, rég játszott nótákat leporolni
- megtanulni rendesen keverni és maszterelni
- nyomni mindkét zenekart, koncertezni, dalokat írni
- gyarapítani a YT videóimat
- a gépemen lévő kb 200 témából befejezni mondjuk 3-4-et végre

JonasTamas2011-01-03 22:02 |  #77
Köszi! És persze a szokásos progressive greetings itt is! :)
Válasz '' hozzászólására (#63)

JonasTamas2011-01-03 21:55 |  #76
Köszönöm, örülök hogy tetszettek a zenék!

És köszi a részletes cél-leírást is. Az improvizálással & a szólók kerekségével/egységességével kapcsolatban majd írok itt számos példát és ötletet. És valóban így van ahogy írod, ez is fejleszthető.
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#62)

optical2011-01-03 21:40 |  #75
sztm az improvizálást gyakorolni kell, csak úgy fejlődik. (tudom, nagy megfejtő vagyok). el kell kezdeni és egyre jobb lesz. meg kell tanulni pár licket kis zeneelmélet, de a lényeg a biztonságérzeten van, hogy átlátod a gitárt, hogy nem egy nagy útvesztő a fogólap. backingre ajánlom a youtube-ot. ITT egy jó csatorna.

Beetlejuice 2011-01-03 20:31 |  #74
...minél több jó dal megírása, hangszerelése:)....tanárhoz visszamenni:)
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#18)

SM2011-01-03 20:29 |  #73
ezt minden daragitárosnak kötelezővé tenném, iszonyat jó videó
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#67)

2011-01-03 20:03 |  #72
Köszi, le fogom kapni...
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#71)

s4tch2011-01-03 20:00 |  #71
Ugye. :) Veszélyes figura, és mellé hatalmasakat játszik, az egyik olyan gitáros, aki bármikor kézbe veszi a hangszert, leesik az ember álla.

vEgGg: filecrop.com, keresőbe scott henderson melodic control
Válasz '' hozzászólására (#70)

Petya2011-01-03 19:55 |  #70
Már elnézést a kifejezésért de ez a videó kibebaszott zseniális!:)
Az a fej a végén a szexes résznél:)
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#67)

2011-01-03 19:47 |  #69
Köszi, ez jól jött, mert youtube-on nem találtam, torrentet pedig egyet találtam, de nem igazán életképes. Szóval kösz mégegyszer, megnézem.
Válasz 'nicolasbalmer' hozzászólására (#67)

zsocmoka2011-01-03 19:40 |  #68
A domináns líd és a havi két rocker csaj jól hangzik! Majd visszanézek tippekért...
Esetleg valami jó-féle backing trackeket is szívesen látnék amik segítik a különböző skálák használatát.

Üdv a fórumon!
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#18)

s4tch2011-01-03 19:40 |  #67
Itt is van, a nagymester imígyen szól:


Scott Henderson - Melodic Phrasing
Uploaded by jejari7. - See the latest featured music videos.

Világlegjobbgitárosa ő is.
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#62)

s4tch2011-01-03 19:34 |  #66
Nem elvéve a topikgazda kenyerét: nézd meg Scott Henderson egyik oktatóvideóját, azt, amiben a dallamokról mesél hosszasan. (Nincs kéznél, de ha jól emlékszem, Melodic Phrasing a címe.) Mikor először láttam, többet tudtam meg a dallamvezetésről 10 perc alatt, mint előtte 20 év alatt. Nem tudom, Miki (vagy más) mennyire alkalmazza azt a magyarázatot az oktatásban, nekem messze érthetőbb volt, mint bármi más ebben a témában.
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#62)



Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2024 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek
és kizárólag aktuális készletünk erejéig, melyről visszaigazoló e-mailben tájékoztatjuk vásárlóinkat/érdeklődőinket.
Minden weboldalunkon leadott rendelés csak akkor tekinthető visszaigazolt megrendelésnek, ha kollégánk e-mailen egyértelműen megerősíti,
hogy az adott termékből van jelenleg készketen általunk megvásárolt és bevételezett modell.
Weboldalunkon feltűntetett árak nem számítanak árajánlattételnek.

CAMPONA HANGSZERBOLT (1222 Nagytétényi út 37. Földszint, POSTA és GYÓGYSZERTÁR között)
NYITVA MINDENNAP (vasárnap is!) 11:00 - 19:00 | +36-20-323-0641 | hangmester@hangmester.hu