Hát ja. Javítottam már jó pár gyárit, de egyikben sem volt. Amiket építettem, azokat pedig Cyklon hátlappal, Attila mindegyiket felíratozta angolul, hogy hangfal rá, és csak utána kapcsold be, felkiáltójel. Ettől még Pistinek igaza van. Az "ügyfeleknek" mindig elmondom, egy pillanatra se legyen terhelés nélkül. Haveri alapon is húzós egy új kimenő.
A legtöbb csövesbe a kimenetre tesznek a szekunderre egy nagyobb értékű ellenállást. 207 Ohm körül a 4-8 as kimenetekre, 470 Ohmot a 16-osra. Ha van mindhárom leágazás, elég a 16-osra.
A hangot nem befolyásolja, de az esetleges terhelés leszakadáskor megvédi az előforduló átütési fesz kialakulásától.
Laney VC30-ammal történt meg, hogy klubban FOH-ba a line out kimenet ment, a színpadon meg kontrollnak a szórója szólt. A gitárosunk, aki használta egyszercsak szólt, hogy már második szám óta olyan halkan hallja a gitárját. Ki volt csúszva a szóró jack-dugója, és így csak a FOH-ból bejövő hangot hallotta. Azaz két számon keresztül terhelés nélkül ment az erősítő! És semmi baja nem lett. Persze nem mondom, hogy nem iszonyatos mákom volt, meg hogy ezt bárki bármikor bármilyen erősítővel nyugodtan tegye meg. Sőt! De az tény, hogy azért elég sokat el tudnak bírni szerencsére.
Sziasztok! Egy csöves erősítőből bekapcsolt állapotban le lehet választani hangfalat, és csatlakoztatni gyorsan egy másik hangfalba? Ennyit kibír az erősítő hogy nincs terhelés alatt, vagy bekapcsolt állapotban tilos leválasztani a hangszórót?
Ramegyek en is, csak ki kellene talalnom, honnan rendeljek meg mit.
Na meg hogy miert.
Elvileg a farnell digikey mouser RS vonal megbizhatoan mukodik, meg ezek strategiai alkatresz beszallitok mindenhova, szoval tutira nem allnak le.
Na, ennek örülök. Szerintem a másik oldalon is húzzátok ki az egyik csövet, szóval maradjon meg az a kettő amelyik legjobban párban van, azután a tulaj strapálja le őket. A hangerőcsökkenés szinte észrevehetetlen, egy dolog azért célszerű: Amennyiben 16Ohm a hangfal akkor a 8-s kimenetbe dugja, ha 8, akkor a négyesbe. Ez a művelet az erősítőre nézve nem jár kockázattal. Egy négyes alaphangon is 30rugó.
Ezen a kapcsolason latsz egy 12V zener diodat, azt ne felejtsd le.
Azert kell mert ha nem hasznalsz standby kapcsolot akkor a bekapcsolas pillanataban a csovek felfutetlenul vannak es a teljes anodfesz megjelenik a FET bemeneten ami kinyirhatja.
a konyv szerint 400mW 12V zener vegzi a dolgat.
Ez az irf820 az elterjedt erre. 500V tapfeszig nyomathatod neki igy siman illesztheto csoves kornyezetbe.
Faltol-falig vezerelheted, nem fog berottyanni es ebben a kapcsolasban egy igen alacsony impedancias kimeneti lehetoseget ad a cso utan. Maga a fet a hangkepet nem befolyasolja erdemben, viztiszta marad elvileg de ott ahol koltseges meg problemas egy alacsony impedancias pontot csovel letrehozni oda tokeletes. Mondjuk hangszinszabalyzas elott meg ilyesmi.
De szerintem siman jo effekt loop vagy line out kimenetnek is a megfelelo modositasokkal.
A konyvem szerint gerjedesre nagyon hajlamos a fet ebben a kapcsolasban szoval a bemenetere kell egy nagy erteku stopper, meg a kimenetere se art valami 100 ohmos nagysagrendu ellenallas. Ezek ertelemszeruen kozvetlenul az alkatresz labaira.
Kiprobalom en is, kivancsi vagyok mit tud.
Köszönöm és bingó! Időszakos rácszárlat. Sikerült épp elkapnom egy hegesztőívet az egyik EL34-ben. A kimenő trafóval meg valóban butaságot mondtam hisz akkor a 4 végcsőből kettőnél kellett volna valami gebasznak lenni. Köszönöm még egyszer! Üdv!
"A két primer ohmikusan nem egyforma, 15,9 és 13 ohm. Ez azért nem ok, gondolom." Ez a gityó kimenőnél természetes, amelyik fél a mag közepéhez közelebb van tekerve, annak kisebb az ellenállása. Ez nem osztott/keresztbentekert, totál párhuzamos hi-fi kimenő. Megnyugtatásul kösd le a trafót, valamelyik sec.-re tedd rá a fűtést, majd mérd meg a prim. oldalakon lévő feszt, nagy eséllyel egyforma lesz. Valszeg cső gebasz, az szarakodhat időszakosan, ha egy trafó átüt, az úgy is marad, és lenyomná az anódbiztit. Szerintem persze.
Kedves Szakerők! Pár hajam szála elmenőben van, amúgy se sok volt. Segítség kellene. Van nálam egy cimbora Marshall valami MA100C-re hallgató cucca. Aszondja a cimbi, hogy az anód rákapcsolása után (de volt hogy üzem közben is) rohadt nagy csattanás a hangszóróból, aztán két hét tökéletes üzem. Legutóbb hegesztés szerű sercegés majd egy kis füst. Rögtön kikapcsolta. Elhoztam, két hete tökéletesen működik, égés nyoma nincs koromnak, szikrának. Anód feszek, segédrácsok rendben. NO DE! Ma reggel jött a csattanás! Már örültem is, de korán. Ezután minden működött, hanem egyszer azt látom, hogy a 4 végcső közül az egyik az anód rákapcsolása után kezd szépen fehéren világítani (a fűtőszál ugyanúgy piroslik) aztán anód le, fehér eltűnik. Csövek megcserélése jött, a jelenség nem jött vissza. Csövek eredeti sorrendben vissza, a jelenség továbbra sincs. Gyanú: kimenő trafó átüt? A két primer ohmikusan nem egyforma, 15,9 és 13 ohm. Ez azért nem ok, gondolom. Van ötletetek? Nagyon megköszönöm a szakértést!
Ezt marha egyszerűen ki tudod ám tesztelni!
Sorba kötöd a primereket, és a szekunderre egyik oldalon teszel az anódfesz tekercsére egy sima ohmikus terhelést a max anódáramnak megfelelőt. A másikra meg csak akkorát amekkora nyugalmi áram várható egyik oldalon.
Megméred a primer váltót mindkettőn, és máris képben leszel hogyan bírja a kiképzést.
Nem tud felborulni, mert sorban vannak, ugyanaz az áramuk, egyforma az ellenállásuk, menetszámuk, dropjuk, állandó a frekvencia, ugyanakkora feszültség lesz a primereken, max a kevésbé terheltnek a primerje melegszik - szerintem.
Azért gondolj arra is, ha dual mono erősítő lenne belőle, azaz sztereo audio szólna róla, és eltekered valamiért a balanszt az előerősítőn. Egyik oldal nagyobb teljesítménnyel hajtja a szpíkert, többet vesz fel a hálózatiból is... egyből felborul a szimmetrikus terhelés. Egyúttal a primerek terhelése is , és máris lesz egyiken 80V , másikon 150V.
Felvillant kicsi agyamban az is, mi lenne ha a primereket megfogatnád 1-1- 110V-os Zenerrel, de nem hiszem hogy ilyen teljesítményre lenne megfelelő...
Aszongya: Kettő 115V primer sorban, akkor sec. oldalon valóban beáll a jenki szabvány 6.3V fűtés és az anód is. Balfék voltam, belátom, hisz a sorban kötött pr.-k azt jelentik, mindha 115V-s aljzatba dugtuk volna őket. No, jóccakát!
Honnan a bánatból tudtam vola, hogy több fűtőtekercs is van rajta? De darabonként, sorban kötött pr.-l, 3.15V. Ezekből kettő sorban, ha egyforma a keresztmetszet oké. Anód kettő széle meg Graetz-be, oszt kész. Én ezt tenném. Persze a tévedés joga engem is megillet. Mondtam már ennél nagyobb böszmeséget is.
Simán át tudná tekerni, de most őt ez a probléma érdekli. Ami a biztonságot illeti, nem érintésvédelmi kérdés. Anódfesz. valszeg megoldható, de mit tesz a 3.15V-s fűtésekkel, Delon híddal kétszerezi, majd stabilizálja?
Nem akarok semmit közösíteni, minden külön lenne, egy dual mono erősítő, az egyik tarfó az egyik csatornát, a másik a tök ugyanolyan másik csatornát látná el.
Fűtést mondjuk el lehet osztani. Anódot lehet, hogy csak külön-külön történő egyeniránytás után közösíteném. Végső soron vágod te annyira a szakmát, hogy megtaláljad a megoldást.
Mennyire idiota dolog ket tok egyforma, egymforman terhelt 110 V-os trafot sorba kotni? Elvileg mukodik, par VA-esekkel csinaltam is mar, de ezek most 100VA-esek lennenek.
Köszönöm a linket! Jót röhögtem a google fordítón.Szuper rajzok.Vettem egy nagy marék 6n16b-v csövet, dizájnos effekteknek.Még ringmodulátor is célba van véve.
Nemrég olvastam valahol (lehet hogy pont itt?) hogy ezeknek a mini csöveknek nem szabad rövid merevre vágni a lábait, különben mikrofóniásak lesznek.
Én egy OD áramkörrel így jártam sajnos. Csengett-bongott.
Szóval javasolják hogy a lábakra húzzunk vékony műa. csövet, és teljes hosszban összecsavarva csak a legvégeket forrasszuk be.
Hmmm. Akkor megnyugodtam, köszi szépen a segítséget! Megnéztem a hálófeszt az írásom után, 232 volt a hálózati kábel végén. Mire írom ezt, már be is mértem szól mint a mozsárágyú
Mérj mellé hálózati feszejt is.
Nálam pl. alapból a 230 az inkább 242-245V.
Amúgy jó az, az EL-34 800V-ig elvan, a modern 6L6-ok is bírják papíron 500V-ig,de tekintettel arra,hogy hány EL-84 (ami papíron többnyire 250-300V-ig használható) megy 400V felett, az 500V még akár több is lehet a gyakorlatban.
Kicseréltem a return jack-et a DSL-be, minden fasza. Na mondom ha már szétbombáztam a cájgot, akkor megejtek egy csőcserét is. DE! lemértem az anódfeszt és 496V-t mérek. Ez nem sok egy pöppet? (végcső 3-as láb és a sasszihoz képest mértem).
Szerintem a legjobb megoldás neked az lenne,ha vennél vagy csináltatnál egy hangfal elosztó dobozt.Mondjuk egy forgókapcsolós megoldással.Akkor minden fixen be van dugva ebbe a dobozkába,nincs fityegő csatlakozó, és mégis tudsz váltani erősítők és hangfalak között.Sőt,még fixen le is horgonyozhatod a cuccokat,nem kell kotorászni mögöttük,ha úgy van.
(Lengőkar kifejezést a villanyszerelésből hoztam. Nem vagyok szaki, de így hívják a dugajt, amit a 3 színű vezetékek végére kell szerelni, hogy pl jelen esetben a padláson reflektort tudjak használni.)
Az erősítőből fityegő lengőkarokkal nem lesz gond, hisz max 25cm-es darabokat alkalmazok. Köszönöm hogy felhívtátok a figyelmet egy újabb hibaforrás lehetőségére, a kombó hátuljánál rögzíteni fogom a karokat, nehogy testet kapjon, ahogy mondjátok. Egyébként itthoni, kontrolált körülmények között használom a cuccokat.Sokat fogom ki-be huzigálni a csatikat, és biztos hogy nem akarom nyákig bontani az erősítőt.
Lehet, hogy tényleg az volt a terve, én automatikusan lengőaljzatra gondoltam, pont a lehetséges kellemetlen találkozások miatt. Ettől függetlenül sztem azzal lenne érdemes kezdeni, hogy megnézi: mennyire bonyi adott esetben a gyári aljzatot cserélni, mert ha nem az, akkor az egész macera nem éri meg, plusz mindenképp behozol egy új lehetséges hibaforrást (mondjuk pl. a forrasztási pontok elengednek vagy megtörik a kábel)
Teljesen egyetértek a technikai megközelítéseddel. Ugyanakkor ne feledjük, hogy a delikvens sajna nem egy turretboard-os erősítő, hanem egy Mesa, ami híres arról, hogy tele van zsúfolva nyákkal. Szóval az a jack aljzat lehet két eurós cucc, de mire oda jutsz, hogy ki is tudd cserélni, addigra még a gyerekeid is beleőszülnek. A testek ilyetén kellemetlen találkozása némiképp javítható tán műanyag burkolatú lengőaljzattal. Sőt, én méginkább egy kicsi műanyag szerelődobozt javasolnék, amit pl. akár kétoldalon tapadós ragasztóval a kombó hátuljára fel is lehet applikálni, vagy ha kicsit merészebb vagy, akkor akár csavarozni. Így se nem fityeg, sen nem zár rövidre, ha meg a jack alzatot cserélni kell benne, az is könnyen és gyorsan megy. De leginkább azt lenne érdemes megnézni, hogy adott esetben mennyire bonyolult a gyári jack aljzat cseréje. Ha semennyire, akkor az egésznek valóban nem sok értelme van, csak újabb potenciális hibaforrást vezetsz be.
Fityegő "éles" jack kábelek mindig jók szoktak lenni. Majd mikor odafityeg valami testhez a tip, aztán keresitek miért nem szól (félvezetős erősítőnél elszállna a végfok is), rosszabb esetben az a test és a fityegő testje nem is egy potenciálon vannak, az is nagyon kellemes tud lenni. Vagy éppen fityeg minden, mert elfelejtettetek fityegteleníteni, közben meg megy a végfok, na az is nagyon fain tud lenni. Szóval nagyon sok hibalehetőség van egy max. két eurós jack aljzat védelmében.
Sziasztok! Tudom volt már, de nem találom! Csöves torzító az egyik, szintén csöves erősítőn, tábortűz pattogó hangot produkál a hangszórón. Mit csereberéljek, hogy eltűnjön ez a zavaró hang?
Köszi, így már bátran belengőkarozom a cuccot, tudván hogy nem cseszem szét az erősítőmet :D Egyébként aggodalmam onnan ered, hogy sokat húzgáltam ki-be a Marshall Gold gyakorló erősítőmön az mp3 bemenetet, ami kb fél év múlva el is szállt. Szedhettem szét a cuccot, és az alaplapon visszaforrasztottam. Nem volt egyszerű sztori.. Nyilván egy lassan 20 éves MESA nem tartozik az előbb említett gagyi kategóriába, de jó az Óvatosság. Egyébként stúdiózásra használom a cuccokat, az 1x12-t tisztára, a 4x12-t torzítottra, így sokat kell átdugdosni.
Eszerint ebben is a hagyományos párhuzamos megoldást használják (illetve van külön 4Ohm-os leágazás). Nyugodtan csinálhatsz fityegős megoldást. Azért azt is hozzáteszem, hogy bár elméletileg nem hülyeség, de gyakorlatban baromi sokat kellene ki-be húzkodni a jack-eket ahhoz, hogy tönkremenjen. Jellemzően még egy input jack-nek is évek, vagy akár évtizedek kellenek az elromláshoz, nemhogy egy hangszóró/láda csatlakozónak, amit jóval ritkábban csereberélsz. Kivéve persze, ha gyárilag gagyi minőség, de akkor meg csípőből érdemes cserélni.
Egy MESA Rect-o-Verb 50W-os combóról van szó. 8Ohm a saját combo kimenete a hangszórójához (nyilván ezt is lengőkarosra szeretném), és egy 4Ohm-os kimenetet lengőkaroznék egy Marshall 4x12 4ohmjára kötve. Nyilván a két hangszóró kimenet közül egyszerre csak az egyik lenne rácsatlakoztatva, azaz a másik lengőkarja ekkor fityeg. Szóval "drd" kérdésére válaszolva szerintem nincs semmilyen kapcsolós logikája a jack-eknek. (Mint pl egy fülhallgató jack megoldásnál. Bár az bemenet..)
Nos szerintetek biztonságos megoldás?
A cliff 1220A befér simán. Amit kiszedtem speciális tokba van, ne hogy már ki tudd cserélni... Vezetékelve lesz mindenképp, fejre fordítva az aljzat. Ismerem ezt a fajtát amit linkeltél, csak itthoni boltokba nem találtam sehol. Banzai árul (ha jól láttam), de 1 darab aljzatot nem akarok rendelni, több a posta, meg a macera vele. Hazai boltból meg a posta nekem kb nincs. Lemérem majd hogy ez befér-e, ha a konthában nem találok akkor valószínűleg megkereslek. Nem szívesen tennék bele sima cliffet, 3 sör után pakolásnál elfelejtem hogy csak sztereó dugó mehet a returnbe és vakarom a fejem mér nem szól a cájg...