Gyerekek!
Év végén maradt néhány trafóm, ezek nálam nem hasznosulnak, talán másoknak jó szolgálatot tennének. Mesa , Fender, Marshall stb. jellegű trafók. Sajna év közben 70 % al drágább lett a vas és 40 % al a réz. ( természetesen nem hirdetésnek szánom a hozzászólást, inkább esetleges hiánypótlásnak.) Egy-egy db van csak, érdeklődés mailben.
más:
Tavaszra szervezzük a találkozót, valahol Pünkösd környékére.
Sziasztok!
Mágust keresnék egy Laney vc15 javításához Pest-Érd környékén
Minden működik rajta, csak a hangja nem a régi. Ahhoz tudnám hasonlitani, mint amikor a rádió elhangolódik egy kicsit a csatornáról.
Köss a szekunderre néhány volt AC-t, aztán nézd meg a két primeren hogy mekkora fesz.-ek vannak. Elméletileg egyformának kell lennie.
Ha a 16 Ohm-ra kötöd, akkor kb. feleakkora fesz.-nek kell lennie mint a 4 Ohmoson, a 8-ason meg 70%-a.
Az én EL84-es erősítőim, a longtail pár anódai között ha nincs freki határoló kondi, rendszerint begerjedt, akár alkatrész elhelyezés, közelség miatt is. Ígyhát én mindíg használok, 47-100p körülit.
hoppá, még valami eszembe jutott!
Mi van ha van egy nagyfrekis gerjedésed 16 ohmon, mert pont úgy jön ki a fázistolás? Ez magyarázhatja az ellenállás barnulást is.
Szkóppal mérjél már rá a 16 ohmos kimenetre, úgy, hogy rajta van a hangfal, de nem játszol. Hátha látsz valamit.
Én csak távolról ugatom ezt a dolgot, de ha jól sejtem, a 16 ohmos ágon a földhöz képest kétszer akkora ellenállást kell mérned, mint a 8 ohmoson, és 4-szer annyit, mint a 4 ohmoson. Ezt könnyen le lehet ellenőrizni. Arra meg semmit se tudok mondani, hogy miért javul meg rögtön, ha a nyolc ohmosra teszed.
Egyszer kurvarégen szembesültem némileg hasonló jelenséggel, az viszont egy elektrolit kondenzátor miatt volt, és tranyós erősítő.
A hangfal ugyebár visszarugdal, és ott emiatt valahogy mejelent egy egyenkomponens, de nem félóra alatt, hanem fél perc alatt, és az átpolarizálta az elkót.
Hm... Egyfelől logikus, másfelől átdugva a 4Ohm-os kimenetbe ez nem kéne, hogy azonnal megjavítsa a dolgot, legalább annyi időnek el kellene telnie, amíg lehűlnek az alkatrészek. A gondolatot viszont tovább folytatva, az R31-en (V5 rácsára megy) látok némi barnulást, ez a kimenő cső 1-2 lába közt van berakva, ergo az általad vázolt esetben melegedhet rendesen. A barnulás helye alapján akár forrasztási nyom is lehet, de mondjuk ha ez az ellenállás elmászik, az magyarázná a problémát.
Láma kérdés: hogyan tudom az illesztést ellenőrizni?
Ziggy ötlete felől közelítenék. Ha rosszul van illesztve a 16 ohmos kimenet, akkor a trafó is jobban melegszik, meg a cső is, aztán a hőtágulás meg teszi a dolgát valamelyik kontaktnál.
A csíkokat nem jól néztem lányos zavaromban, 47k az. Szóval nem ott van a bibi. És igen, igazad van, ez a melegedéssel kell valahogy összefüggjön. Viszont a hiba akár mindig is ott lehetett, a saját ládám 8Ohmos, a próbateremben kapcsolható 4-16Ohmos, de általában 4Ohm-on használom. Korábban is volt ilyen probléma, de alapvetően nem az erősítőre gyanakodtam, és kábelcserével, meg a pedálboard buzerálásával mindig megoldódni látszott a dolog, bár többnyire csak ideiglenesen. Legutóbb pár hete jött elő, és akkor próbáltam ki, hogy átdugtam a 4Ohm-os kimenetre, láss csodát ez permanens megoldásnak bizonyult. Így alkatrész szempontjából kb. csak a 16Ohm-os kimenet jack aljzata, vagy a kimenő trafó 16Ohmos szekundere lehet ludas. Utóbbit azért nem hiszem, mert onnan megy a nvcs, és más kimeneten nem volt probléma. Nem mellesleg te tekerted, a bizodalmam benned pedig határtalan
Ne olyan hibát keress ami mindig is ott volt, (ettől még persze a 4,7K értéke valóban túl kicsi, cseréld 47-re) inkább olyat, ami a használat folyamán előjön a terhelésre...továbbra is melegedéssel kapcsolatos hibára gondolnék, ennek következménye lehet ellenállás megnyúlás, kondenzátor kapacitásvesztés, gerjedés, kontakt hiba, stb......
Kicsit utánaolvastam, és bár a matekot nem feltétlen értem minden ponton, de úgy tűnik ez a tizedakkora ellenállás valóban túl nagy visszacsatolást eredményezhet. Amit nem értek, hogy ez miért gond a 16Ohmos kimenet használatakor és miért nem az a 4 vagy 8Ohmos kimenetnél?
Nem kizárt, hogy megvan a hiba... Szétszedtem, belenéztem, és a nvcs ellenállásának értéke nem 47k, hanem 4k7. Lehet ez a probléma? Ha igen, akkor kb. három éve így használom, ebből látszik, hogy milyen gyakran megy 16Ohm-on.
Köszi mindenkinek! Én is meleggel kapcsolatos problémára gyanakodnék, a kimenővel nagy gebasz nem lehet, mert a másik két leágazás továbbra is faszán műxik ilyenkor. Pontosabban a 4Ohm-osra tudom ilyenkor átdugni a ládán és a fejen egyaránt, és megy tovább gond nélkül. A 8Ohm-oson meg sosem tapasztaltam ezt a jelenséget, mikor két ládát kötök rá, illetve ha kapásból a 4Ohm-osra kötöm, akkor sem. A 16Ohm-oson se mindig, de gyakran. A különbség itt a leágazás a kimenőből, a hangfal csatlakozó (mindegyik leágazásnak külön van egy) és ahogy Pumukli említette a nvcs.
Én mindenképp meleggel összefüggő hibára gondolnék, akár kontakt problémára, vagy nagyfrekis gerjedésre....meg tudod szkópolni elhalkulás alatt a kimenőt mind a primer ,mind a szekunder oldalon?......lehet oxidált csatlakozó is , vagy melegre zárlatba menő tekercs a kimenőben, ami leülteti a végfokot....
Szerintem a második cső hangszín meghajtó változatlanul. Első? Valahol a Merlin Blencove könyv 260. oldala szerint. Macerás a novál dugó. Egyáltalán van olyan?
Mármost a 16Ohm-os kimenetet használva kb. fél-egy óra játék után, de van, hogy már hamarabb is, elmegy a hang. Nem azonnal, szép lassan elhalkul, aztán elvész. A 4 és 8Ohm-os kimeneteken ilyesmi nem történik. Mi lehet a probléma, merre keressem? Köszi!
Tayda-t, Alit, Ebay-t mind néztem korábban, nem volt.
Viszont egy barátom talált nekem itt:
https://mikroshop.bolt.hu/id/00698-Alpha-potenciometer-stereo-2x1M-logaritmikus
Van nekik 100 db (ill. most már csak 99), szóval, ha mást is érdekel, akkor ott talál! :)
Január óta nekem (változások akkor léptek életbe az EU-ban) 2-2,5 hét alatt itt van taydatól minden csomagom, Jlcpcb szintén ennyi idő alatt érkezik meg.
Kérdező felé: Ha más nem keress fel, jövőhéten valszeg rendelek taydáról mellé csapjuk ami kell : )
Ez? Náluk ha jól látom a sima levél csak 2,9EUR, így 5,9EUR-ból kijönnél. A másik lehetőség, hogy kivárod, míg valaki rendel és beszállsz, ha lehet. Mákos viszonylag rendszeresen rendel a TAD-tól, bár ott a potik épp bazidrágák.
Feleim, egy valagnyi mindenfélét be kéne bőrözni nekem, első körben inkább kollegának adnám a pénzt. Van vagy 3 láda 3 fej. Hely van, anyag van, ragasztó van.
Szia Attila, köszönöm a lehetőséget, de egyelőre nincs gond csak a kíváncsiságomat akartam/akarom kielégíteni. 1. hónapos korában, gariban cseréltek benne végfokcsövet.Most, így 17. hónap után érett meg bennem a gondolat, hogy bekukkantsak a "falak" mögé. Első blikkre szerkezetileg ugyanolyan csövet raktak be, de méretre mintha alacsonyabb lenne az egyik cső. Innen indult el a motoszka a buksiban. Mostanában nem járok erre, többé kevésbé haldoklik a fórum, sajnos. Emiatt lemaradtam a találkozóról is, remélem jól sikerült! Üdv! Egyszer azért jó lenne kimenni a szentélybe! De tudod, a sablonszöveg: el vagyok havazva, úszom az árral..stb
Szia!
Itthon Ők forgalmazzák....https://www.etronic-parts.com/Huzatok-Szoevetek:::29.html
Ha nagyobb választék kell akkor : https://www.tube-town.net/ttstore/components-10662/tolex-grillcloth/.
Szia! ne szenvedj vele, kihozod és beállítom, megszkópolom....ha valamelyik cső rossz, vagy nagyon elment a szimmetria, akkor meg csere lesz a vége, úgy is.
- erősítőfej fogantyút ( vagy mi a neve ) amit megfogsz mikor viszed, felül és középen van
- tolexet
- fronszövetet ( nem biztos h ennek ez a neve, arra gondolok ami az erősítőn van elől a kezelőszervek felett )
- illetve nem cipőkanalasan mennyi tolex kell egy fej bevonásához.
Nem hagyott nyugodni a dolog, szereztem egy multit és mértem újból. Csodák csodájára 200mV-os beállításnál mind a három megegyező értéket mutatott. Egyik cső 98,1mV-ot, másik pedig 73,6mV-ot, hogy nagyobb legyen a katyvasz a fejemben. Jelentősége ugyan nincs nagyon, mert szerintem nem szól rosszul, de jó lenne megtudni/megérteni a miérteket.
Köszönöm, hogy foglalkoztál a problémámmal! Valóban, a videón mV-ra van állítva a műszer és az szerintem is helyes. Holnap hozok a cégemtől egy harmadik műszert és azzal is megmérem a beállított értékeket.
Ja, és az is simán lehet, hogy a kivezetés a sasszira hibás, pl. belül elengedett egy drót. ha akkora szerencséd van, hogy pont a testpont engedett el, akkor egyik tesztponton sem mérsz semmit. Érdemes lehet a fekete mérési pont helyett pl. a sasszit, mint közös pontot használni, hogy akkor látsz-e valamit.
Megnéztem a videót, nem tudom. Mármint 99.9%-ig biztos vagyok benne, hogy mV-ra kell állítanod a műszeredet (egyébként nyugodtan próbáld ki, áratni nem tudsz vele), és a beépített mérési pontok egy 1Ohmos ellenállás két végén mérik a feszültséget. Azt, hogy neki miért műxik mA állásban, nemigen tudom... Hacsak az nem lehet a megoldás, hogy az 1Ohm-nál kisebb a műszerének a belső ellenállása, így az áram nagyobbrészt inkább arra megy, mint az 1Ohmos beépített tesztellenálláson. A te műszeredben meg nem így van, és ezért nem látsz semmit mA állásban. De ez csak tipp, lehet hogy rossz tipp, nálam szakavatottab szakik megmondják majd a tutit erre is.
A bias-olásnál alapvetően ne a mért értéket nézd, hanem a füledet használd. Az értéket annyiban érdemes csak figyelni, hogy ha túl nagy áram megy az anódra, akkor az jelentősen rövidítheti (extrém esetben mondjuk percekre - lásd red plating) a csöved élettartamát. Annál is inkább nem érdemes vele nagyon részletekbe menően törődni, mert ha nem méred meg a pontos anódfeszültséget, akkor nem tudod, hogy hova kellene raknod a bias-t. Márpedig a fórumokon olvasgatva a 450V-os anódfesz sokaknál csak papíron van meg, van, aki csak 406V-ot mért pl. Illetve ez függ attól is, hogy éppen ahol hajtod a cuccot, ott mi jön ki a falból 230V címszó alatt.
Ja, meg önmagában a katódon mért áram kutyafaxa, előtte ki kell számolni, hogy mennyinek is kellene lennie, ahhoz meg kell az anódfeszültség, a cső pontos típusa, és kitalálni, hogy mennyire "forrón" szereted Szerencsére nem kell számolgatni magadnak, rengeteg tube bias calulator van a neten.
Ha pl. erre a videóra gondolosz, akkor nem áramot, hanem feszültséget (mV) kell mérned:
Valójában tényleg a nyugalmi katódáramot szokás mérni, de áramot csak úgy tudnál mérni, ha meszakítanád az áramkört, és oda sorba kötnéd be a mérőműszert. Elvben működhet, de gyakorlatban forrasztgatással menne csak. Ilyen fix mérőpontok esetében gyárilag be van kötve a katód és a test közé egy 1Ohm-os ellenállás, így ha azon a feszültséget méred, akkor Ohm törvényével számolva pont ugyanakkora lesz az áramerősség is számokban kifejezve.
Röviden: állítsd a 200mV-os méréshatárra a műszeredet, és amit ott leolvasol, az lesz az áramerősség is mA-ben.
Elló szakik! Van egy Marshall DSL40 DR combóm. Szeretném ellenőrizni a végfokcsövek biasát, mert gyárilag nagyon nem "huzatják" meg őket a gari miatt. Állítólag 29 mV érték körülire vannak állítva az ajánlott 35mV (32-38mV)helyett. YT-os videók mutatják az egyszerű műveletet (hülyebiztos). De minden mérőműszer DC 200 microA-ra van állítva , amit laikusként tökre nem értek, és szépen mutatja a 35mA értéket. Az én műszereim lóf@xát sem! Az egyik egy Somogyis alap, a másik az egy komoly cucc, igaz járműiparis. De egyik sem segített az értékek megállapításában. Valami segítség lenne? Üdv, PS Cyklont nem akarom zavarni, mert általában nagyon elfoglalt pedig nagyon segítőkész.
Ismételten sajnálom, hogy betonból kimaradtam, mondottam volt a kövek mívese akkor ért rá. Ja, írj, amikor valamelik cuccod szarúl szól. Nékem manapság csak javítgatás jut, leépültem.
Nocsak, nem nagyon épít itt mostanában senki?....vagy csak nem mutatja meg?
Egy kis hátsó oldali betekintés a tavasszal készült erősítőmről, NOS alkatrészekkel
Tung-sol 5881-ekkel, persze ez nem Protone. Nem illik dicsérni a saját munkát, de k.rva jól szól telével, stratoval.....
Köszi. Annyira nem életbevágó, hogy tekerj egyet, csak ha esetleg valaki bontott vagy megmaradt neki, akkor átvenném. Meg a mag típushoz ragaszkodnék esztétikai okok miatt, így az SU nem jön szóba. (egyébként magom van, csak lusta vagyok tekerni.)
Kb. 3-évente felböffen bennem, hogy ki kéne cserélni a kombómban a trafót. :)
Sziasztok, jó minőségű tantál kondikat szeretnék venni de kis darabszámban lenne csak rá szükség, típusonként 5 darab maximum. Webshopokban csak nagy tételben árulnak, ezért írok ide, hátha valakinek van eladó...
Hát az "elfekvő" nem túl reményteljes,de... Van egy SU60/B hiperszil magom csévével, adatai: 116VA, pr:4,8m/V, sec:5.5m/V, fesz. faktor 1.146, áramsűrűség: 4,3A/m2. Amennyiben érdekel szállítási költséggel elküldöm, de jövő héten, barári áron akár meg is tekerhetem.
Szia!
Jönnek többen is, de valamiért itt nagyon lelassult itt az idő, nem válaszolnak nem érdeklődnek......telefonon összetrombitáltam akit csak tudtam. Reggel 9-kor kezdünk, cím:
Az Ampeg lepke EQ-ját egy az egyben átveheted (fliptop, v4b, svt, valamelyik).
(Bocs, a magyar zsargonban a Baxandall az az "aktív" verzió, mikor a hangszínkör a visszacsatolásba van kötve, a sima passzív neve lepke)
Köszi a tippeket, leginkább a "tegyél két trióda közé egy bax eq-t" fogott meg, ez tényleg annyira egyszerű, hogy ennél egyszerűbb tone stack-el aligha lehetne már. A frekitartományát kell még kitalálnom, de az már menni fog a Duncan Tone Stack Calculator-ral.
Végfokra van valamilyen javaslat, extra megfontolás? Köszi!
Gagyi, de sokan ezt a "70-es évek se alja, se teteje bassman/plexi alapú valami egy 412 vagy 215 gitárládán szandot tartják csöves basszus hangnak. Azért is írtam, hogy próbálja ki a gitárfejet basszusládán, mert lehet épp azt keresi. Vagy ellenkezőleg, ha azt mondja, ez szar, akkor el lehet menni normális irányba. :)